Dolby Atmos speakers ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 20:42
Sinds toch al een tijdje valt het me op dat erg veel films een Dolby Atmos geluidspoor hebben.
Nu moest ik vorige week bij een klant een soundbar (Loewe Klang 5 mr) gaan installeren met extra rear luidsprekers.
De klant zette even Wednesday aan op Netflix. Die schijnt doorgegeven te worden met Dolby Atmos. Toegegeven het geluid was echt wel lekker.
Zelf heb ik de serie ook gezien met mijn "gewone" 5.1 setup.

Daarom besloot ik me toch eens te gaan verdiepen in Dolby Atmos.

Ik vind die soundbar van Loewe wel een erg mooi apparaat, maar volgens mij veel te duur voor wat het is. Kortweg gezegd, ondanks het goed klinkt kan men mij niet direct overtuigen van zo'n soundbar.

Al googelend vond ik dat Dolby Atmos het mooiste klinkt als er speakers in het plafond zitten. Ik kan met geen mogelijkheid gaten in mijn plafond gaan maken, dus die optie is te vergeten.

Her en der kom je front luidsprekers tegen met een naar boven gerichte speaker. Deze bijvoorbeeld: https://nl.definitivetech...rstandingspeakers/bp9080x

20 jaar geleden had ik mijn eerste 5.1 versterker. Dat had iets, maar je kon geen afstanden regelen van de luisterpositie tot de speaker. Bij het systeem wat ik nu gebruik is dat mogelijk. Het geluid van alle 5 de speakers vloeit mooi in elkaar over.

Bij zo'n naar boven gerichte speaker in mijn voorbeeld weet de versterker toch onmogelijk wat de afstand tot je plafond is en de hoek waarbij de speakers gericht zijn.
Of zijn er versterkers waar dit bij in te stellen is?

Kortom: is er iemand die ervaring heeft met zulke setup en wil die goede ziel die ervaringen hier even delen?
Ik ben eens toe aan een setje nieuwe frontluidsprekers. Het is misschien al eens een idee om zo'n Atmos speakers aan te schaffen (uiteraard later een bijpassende receiver) als dat de moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb geen verstand van atmos anders dan in de bioscoop maar ik zou denken dat de room correction van de receiver prima die reflectie tegen het plafond in zijn berekening kan meenemen.

Verder zal je voor het gebruik van atmos waarschijnlijk je receiver moeten vervangen als je nu een 5.1 receiver hebt; met enkel het aanschaffen van atmos speakers kom je er niet.

Verder is de vraag of het de moeite waard is natuurlijk persoonlijk. De een vind van wel terwijl de ander liever investeert in stereo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-07 13:49
Het ligt er natuurlijk vooral aan of de content die je van plan bent af te spelen voorzien is van een degelijke Atmos track. Ik heb bij 5.1 al regelmatig het idee dat alleen de grotere films echt goed gemixed zijn voor surround en het voor 80% van het spul wat ik kijk eigenlijk niet uitmaakt. Ik denk dat een echt goed Atmos geluidsspoor een niche van een niche is en zou er niet in investeren tot ik heel erg zeker ben dat ik het hoor.

Ga je dan toch voor Atmos, vergeet die reflectie constructies. Je hoeft ook niet per se gaten in het plafond te prikken, je hebt ook speakers voor hoog aan de wand. Wel zorgen dat ze in de juiste hoek kan zetten en als je echt los wil gaan mogelijk ook de achterwand (5.1.4 constructie)

Een receiver met Atmos aan boord heb je wel nodig. Die neemt doorgaans de hoogte kanalen gewoon mee met de kamer meting (bv Denon met Audyssey microfoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Het spreekt voor zich dat ik een Dolby Atmos receiver zal moeten aanschaffen. We kijken in de zomer erg weinig tv, dus ten vroegste komende winter.

Maar blijkbaar kunnen klein(ere) front luidsprekers naar de luisterpositie gericht betere Atmos prestaties leveren dan naar omhoog gerichte speakers dus?
Nog niet aan gedacht… Links een hoge wandkast waar de speaker kan opgelegd worden en rechts een gordijn. Daar kan ie achter.
Beide posities zo goed als vlak tegen het plafond…
Zo dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-07 22:27
Ik heb een 5.1.2 atmos setup met arendal 1961 speakers en svs sb2000 sub, klinkt erg goed maar de atmos speaker is een kleine upgrade voor beter geluid vind ik zelf.
Het is zowat de beste techniek voor surround geluid, maar er word niet veel moeite gedaan om het goed in de films te verwerken heb ik het idee.
Met beperkter budget kun je beter investeren in een betere subwoofer(s) dan voor 800 euro atmos speakers en receiver van nog eens minstens 1000 euro.
Met 1800 euro kun je hele mooie subwoofers kopen, 2 x rel 1205 bijvoorbeeld of 1x een echt dure sub.
Maar heb je al een mooi systeem is atmos de kers op de taart, verwacht er enkel geen wonderen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Momenteel heb ik een Loewe Bild 5.65 OLED tv in mijn woonkamer staan.
Het voordeel daarvan is dat die z'n eigen Dolby Digital decoder heeft. Geluidssignaal gaat via Loewe's eigen DAL (Digital Audiolink) uitgang naar een Loewe Subwoofer 800. Hier zitten dan de versterkers in voor de andere speakers.
Achter die sub zit redelijk wat kracht, dus daar mag ik zeker niet van klagen.

Zoals ik eerder al zei in dit topic lijkt het soms of er staan in heel mijn woonkamer in een cirkeltje luidsprekers, zo mooi vloeit alles in elkaar over.

Mijn voorste luidsprekers zijn van het merk Quadral, maar van eentje is het doek helemaal aan het loskomen. Ik heb beide luidsprekers lang geleden eens van iemand gekregen. In één van de twee zijn de woofers veranderd door niet originele exemplaren. Dat hoor je wel.

Omdat ik die speakers absoluut wil veranderen dacht ik aan dat Dolby Atmos verhaal en naar boven gerichte speakers mocht dat wat zijn (niet dus blijkbaar).

Als Dolby Atmos in de meeste films dan zo weinig meerwaarde biedt ga ik het idee maar terug opbergen, gewoon eens goeie nieuwe frontspeakers zoeken en als die tv de geest geeft, me dan maar een Atmos receiver zoeken om mee te spelen. Het ingebouwd DAL systeem bestaat bij Loewe toch niet meer.
Als het dan al terug een Loewe wordt, want momenteel vind ik behalve het erg mooie beeld nog weinig meerwaarde tot andere merken, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
Beeldbuisje schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:05:
Nog niet aan gedacht… Links een hoge wandkast waar de speaker kan opgelegd worden en rechts een gordijn. Daar kan ie achter.
Het idee van Atmos is dat de hoogte speakers ongeveer boven je stereo fronts hangen, dus niet in extreme hoeken. Daarnaast vraag ik me af wat je met 'speaker achter een gordijn' bedoelt - tenzij je heel dunne doekjes hebt hangen ga je dat wel horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
bzzzt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Het idee van Atmos is dat de hoogte speakers ongeveer boven je stereo fronts hangen, dus niet in extreme hoeken.
Ik heb altijd in gedachten gehad dat het Atmos geluidsspoor gebruikt wordt om geluiden weer te geven die van bovenaf lijken te komen. Vandaar in ideale omstandigheden in het plafond bevestigd en naar onderen gericht.

Wat je hier nu komt te zeggen pleit in het voordeel van zo'n luidsprekers met naar boven gerichte speakers. Of ik zou dan al bijna een klein boxje bovenop de frontluidsprekers kunnen zetten...

Tijdens de pandemie hebben we heel de woonkamer opnieuw behangen. Mijn probleem is dat mijn vrouw het niet gaat appreciëren als ik opnieuw kabels in gootjes omhoog ga trekken. Bovenop de wandkast is doenbaar zonder zichtbare kabels.
Rechts is er niks, enkel een dik gordijn. Ik dacht om het geluid wat luider te regelen van de speaker die eventueel achter dat gordijn zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beeldbuisje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Ik heb altijd in gedachten gehad dat het Atmos geluidsspoor gebruikt wordt om geluiden weer te geven die van bovenaf lijken te komen. Vandaar in ideale omstandigheden in het plafond bevestigd en naar onderen gericht.

Wat je hier nu komt te zeggen pleit in het voordeel van zo'n luidsprekers met naar boven gerichte speakers. Of ik zou dan al bijna een klein boxje bovenop de frontluidsprekers kunnen zetten...
Nou het pleit vooral voor het niet achter een gordijn verstoppen van een speaker. Dat kan je zelf testen door een dikke trui over je Quadral te hangen en te gaan luisteren. Je zal merken dat het geluid niet meer zuiver klinkt. Die naar boven gerichte atmos speakers zijn een compromis juist voor gevallen waar het niet haalbaar is om speakers aan het plafond te bevestigen dus kunnen prima een optie zijn die gevallen.

Maar de omhoog gerichte atmos speakers werken het beste bij een 'doorsnee' plafondhoogte (2,6m ofzo?). Als je een plafondhoogte hebt van (bijv.) 5 meter dan werkt het minder goed.

Ik zou je willen aanraden om gewoon wat winkels te bezoeken om er voor jezelf achter te komen wat je nu mist en wat je wil. Je kan ook een hoop winnen qua geluidskwaliteit met akoestische maatregelen in je luisterruimte. Of toch inderdaad de Quadrals vervangen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

https://www.google.com/ur...Vaw2DI1NfZV_DlWhgyM1hFFRz
Hier een guide over de setup. Hoe serieus je het wilt nemen is aan jou. Hoe beter je kijkt naar de specificaties hoe beter het resultaat.

Omhoog gerichte speakers of atmos soundbars gaat nooit hetzelfde effect geven als speakers aan de muur of in het plafond. Van elke setup kun je iets vinden.
Tevens is akoestiek ook een onderdeel van het geheel.

Welke Atmos speakers je moet kiezen is afhankelijk van je wensen en receiver. Vaak hebben ze vanwege het compacte formaat en hun lagere sensitiviteit wat meer watts nodig.

Is het van toegevoegde waarde? Ik vind van wel.
Speakers op de fronts (reflectie) vond ik minder, nu hangen ze aan de muur (niet boven de fronts maar verder uit elkaar) en vind ik het beter te onderscheiden.
Ook het type ruimte correctie kan bepalend zijn voor een beter resultaat.
Hoe een film gemixt is en wat de bron is maakt ook ontzettend veel uit.

Waar gaan je vragen nou precies over? Atmos? Plaatsing? Ruimte correctie? Akoestiek? Aankoopadvies?

En kijk eens: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2182594

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 02-05-2023 23:04 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
Beeldbuisje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:07:
[...]
Je bent vrij om het te proberen ;), maar wat ik bedoel is dat het gaat om de afstand tussen de speakers. Stereo kan je ook amper onderscheiden als je twee luidsprekers vlak naast elkaar zet. Denk stereo, maar dan in de hoogte.
Wanneer je gebruik maakt van reflectie via je plafond is ineens je plafond ook onderdeel van je geluidsketen. Fabrikanten van plafondplaten houden hier doorgaans geen rekening mee (hooguit met geluidsdemping) dus wat je krijgt is een beetje gokken (of speakers lenen/op proef).
Rechts is er niks, enkel een dik gordijn. Ik dacht om het geluid wat luider te regelen van de speaker die eventueel achter dat gordijn zou komen.
Je gordijn dempt niet alle frequenties even hard dus je krijgt een soort gratis 'low pass filter' waarvan ik me afvraag of de room correction dat kan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Waar gaan je vragen nou precies over? Atmos? Plaatsing? Ruimte correctie? Akoestiek? Aankoopadvies?
Wel ja van het één komt het ander natuurlijk. Maar ik denk dat m'n vragen min of meer beantwoord zijn. Ik wou eerst en vooral weten welke atmos speakers men best gebruikt. Soundbar, plafond speakers, speakers hoog tegen het plafond naar voren gericht,...
Ik kijk later nog eens in het topic dat je linkt. Bedankt hiervoor, wellicht gaan daar ook ideeën uitkomen.

Toeval wil nu dat we vandaag zo'n Loewe soundbar in herstelling hebben gekregen op mijn werk. Als ze hersteld is ga ik ze eens een weekendje mee naar huis pakken. Ik wou al langer eens stoeien met de DTS Play-Fi app en dit is een mooie gelegenheid. Tegelijk eens horen wat zo'n soundbar nou doet met Dolby Atmos.
Wellicht als ik daar rechtstreeks m'n Apple TV op aansluit moet ik toch het Atmos kanaal kunnen horen? M'n tv zelf gaat maximum tot Dolby Digital True HD en DTS-HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius55x
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-06-2023
Hoi beste Beeldbuisje,

Ik ben zelf op zoek naar een Soundbar. Ik probeer me er wat in te verdiepen. Vooral over de wijze van aansluiten maakt nogal uit, maar dit terzijde.

Mij viel op dat er Samsung Soundbars zijn die 'Spacefit Sound' hebben. Misschien andere merken ook wel, maar van die Q-series Soundbars weet ik het (niet alle).

Dit zorgt ervoor dat je jouw Soundbar af kan stellen op je ruimte waar die in staat. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar misschien iets om te bekijken als je dat belangrijk vind.

Groet Genius55x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Neem voor Dolby Atmos nooit een soundbar en ook geen omhoog gerichte speakers. Weerkaatsing van zulke speakers zorgt ervoor dat je bij benadering wel iets aan ruimtelijkheid hoort, maar in verhouding met een echte setup met speakers die op alle juiste posities staan, is het verschil gigantisch.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-07 16:10
@Beeldbuisje wat @Jorgen zegt!

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Ik had deze vraag in twee fora gesteld, waaronder hier dus. Blijkbaar het relaas nog niet gedaan hier; bij dezen dan...

De bewuste soundbar heb ik hersteld op het werk en met het lange weekend van O.H.-Hemelvaart kon ik ze even mee naar huis pakken.
Eerst en vooral moet ik zeggen dat de eigenaar, woonachtig in een gemiddelde flat, ook nog de Klang mr5 speakers erbij heeft. Ik had enkel de subwoofer en de soundbar mee.

De eigenschappen van de soundbar die ik goed getest heb ga ik hier niet bespreken, het gaat immers over dat Dolby Atmos verhaal.
Wat jullie hier massaal riepen klopt wel: je hoort iets van ruimtelijk(er) geluid, maar daar stopt het ook. No Time to Die in de Dolby True HD versie met Atmos was de test film.

Zoals boven uitgelegd wat m'n huidige geluidsconfig is, is zo'n soundbar echt speelgoed. Mijn woonkamer is niet van de kleinsten en de soundbar voeldoet hier duidelijk niet voor.
Wellicht met extra front en rear speakers (in vernoemd geval de Loewe MR5 of MR3) zal het allemaal wat voller klinken, maar tegen welk bedrag...

"grote" speakers gewoon zijnde klonk alles wat stemgeluid is te blikkerig. Om iets van effect te hebben moest het geluid gewoon te ver opengedraaid worden voor dat apparaat.
Er zit een mooie subwoofer bij die erg vol klonk bij de bassen die bedoeld waren via het subwoofer kanaal weergegeven te worden. Daarom ook hier weer: grote speakers gewend zijnde miste ik in die film gewoon alle beleving, want bij de soundbar miste je bepaalde basstonen die ik anders via m'n grote speakers wel hoor.

Even terug voor een mooi prijsje KEF IQ9 front speakers en IQ1 rear speakers bemachtigd. Met het mooie weer slechts 1 maal film gekeken, maar het geluid dat daar uit komt vloeit nog zoveel beter in elkaar.
Het gemis van het hoogte kanaal pak ik er dan maar bij.
De dag dat m'n Loewe tv het begeeft en ik over zal moeten naar een ander systeem is het SOWIESO geen soundbar. Tenzij ik op dat moment in een kleine flat woon, want toegegeven, daar klinkt de soundbar wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

Als je ze niet aan het plafond kunt/wil bevestigen.... Niet aan beginnen.

Soundbar ≠ Atmos.
Upward firing ≠ Atmos.

Plain and simple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.f.rey
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-05 22:56
Anoniem: 499527 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:58:
Als je ze niet aan het plafond kunt/wil bevestigen.... Niet aan beginnen.

Soundbar ≠ Atmos.
Upward firing ≠ Atmos.

Plain and simple.
True ..

Maar weet je waar jij het meest verbaast: Ik zie reclame voorbij komen voor telefoons met Atmos Stereo speakers ... 😔

Dan weet je echt zeker dat de naam van deze techniek misbruikt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
@Anoniem: 499527 aka Kevin ;-)

Plafond of hoog aan de muur als Front Heights kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kevinmastah2005 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:45:
@Anoniem: 499527 aka Kevin ;-)

Plafond of hoog aan de muur als Front Heights kan ook.
Front heights = front heights.
Front heights ≠ Atmos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
@Anoniem: 499527

Front height, hoog aan de muur is binnen Dolby Atmos spec.
Hier 5.1.4 met Front Height en Rear height als in 4 Atmos speakers.
Kan ook Auro-3d met deze lay-out.

5.1.2 met top Middle als je atmos wil met 2 (hoogte) speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

kevinmastah2005 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:27:

Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt, maar dat klopt niet.

Wat jij hebt... 2 front height en 2 rear height is een Auro-3D layout, wat jij gebruikt als Atmos. Niet andersom.

Bekijk anders deze video maar eens.
Daar wordt de correcte layout haarfijn uitgelegd.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 28-10-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005

Mij Denon x4700h zegt Front Height en Rear Height is passend voor Dolby Atmos, Dts en Auro-3d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRLXscDNXef8jXIf9rBjcg_bjaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVEvQMv0n0xMPbEt1HVuMnvp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door kevinmastah2005 op 28-10-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kan wel zijn dat je Denon dat vindt, maar het klopt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 499527 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:12:
Kan wel zijn dat je Denon dat vindt, maar het klopt niet.
Marantz vat het mooi samen, https://support.marantz.c...n-auro3d,-atmos-and-dts:x
Auro 3D does not support a Dolby Atmos speaker configuration using Top Front, Top Middle or Top Rear speakers. However, it is possible to support both an Auro 3D and Dolby Atmos application by adding Front Height and Rear Height speakers to a 5.1 configuration.
Afspelen van Auro-3D over Atmos opstelling en vice versa is supported alhoewel de positionering anders is.

En nu geen ruzie meer maken ;)

Edit:
Denon in het Nederlands, https://support-nl.denon....mos-speaker-configuraties, lijkt toch te zeggen dat er speakers zijn die dan niet aan worden gestuurd.
Naast de mogelijkheid om Auro-3D content af te spelen, laat de Auro-3D luidspreker configuratie ook toe om Dolby Atmos content af te spelen met minimaal 7.1 kanalen (Vloer 5.1 + Front Heights) luidsprekers. Surround Height speakers werken niet met Dolby Atmos, omdat deze niet gedefinieerd zijn in de Atmos specificatie.

[ Voor 51% gewijzigd door FeaR op 28-10-2023 23:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Front en rear heights bestaan gewoon binnen Atmos, maar daar was eerder (voor consumer atmos) geen sprake van, maar die documentatie is inmiddels ook aangepast. Zie de pdf van Dolby zelf, ik geloof dat ze het 'mounted' noemen ipv 'overhead':
https://www.dolby.com/sit...verhead_speaker_setup.pdf

Het is mogelijk dat front/rear height opties komen te vervallen zodra je geen top middle actief hebt en de optie dus enkel mogelijk is bij 6 of 8 height speakers. AV receivers kunnen best moeilijk doen qua assignment (wellicht geforceerd vanuit Dolby).
Belangrijk is wel dat het in de processor ook daadwerkelijk als front height wordt aangemerkt, en niet als top front. Al is dat in een huiskamer situatie ook best verwaarloosbaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

We hebben thuis Dolby Atmos met een X3300W Denon AVR. Voegt echt behoorlijk wat toe. We hebben 2 kleine sattelieten aan het plafond (kabels weggewerkt onder 't stuc). Speakers zitten op +- -10 graden t.o.v. de luisteraar. Ik kan het alleen maar toejuichen!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-11-2024
kevinmastah2005 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:27:

Hier 5.1.4 met Front Height en Rear height als in 4 Atmos speakers.
Kan ook Auro-3d met deze lay-out.

5.1.2 met top Middle als je atmos wil met 2 (hoogte) speakers.
Is dat dan niet 5.1.6 ?
En daar wordt er toch gebruik gemaakt van nog steeds 2 overhead speakers in de plafond.
5.1.2 en 5.1.4 opstelling zou enkel met 2 of 4 overhead speakers zijn volgens hun handleiding.

[ Voor 3% gewijzigd door VerbeureM op 10-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
5.1.2 met *“alleen”* top middle. 2 hoogte speakers.
5.1.6 kan ook. Front height, top middle, rear height.
Dan heb je 6 speakers aan je plafond of hoog aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cnet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-07 18:19
TechoDad heeft er ook zijn idee over.
https://youtu.be/4CNneY6JtTU?si=Ko2PDYLYWiFkKk2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ja wat zegt ie nou dan? Gewoon alle speakers in de hoeken van de ruimte? Niks Dolby specs.
Ik snap wel dat de speaker fanaten zeggen dat horizontale en verticale frequentie patronen belangrijk zijn bij de plaatsing omdat je anders mogelijk in een frequentie dip zit. Zou Dolby dat zoveel mogelijk willen voorkomen door andere plaatsing?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cnet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-07 18:19
CPM schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:03:
[...]

Ja wat zegt ie nou dan? Gewoon alle speakers in de hoeken van de ruimte? Niks Dolby specs.
Ik snap wel dat de speaker fanaten zeggen dat horizontale en verticale frequentie patronen belangrijk zijn bij de plaatsing omdat je anders mogelijk in een frequentie dip zit. Zou Dolby dat zoveel mogelijk willen voorkomen door andere plaatsing?
Klopt. Hij heeft het meer over een Auro-3D opstelling als je het mij vraagt.
Bij Atmos hoort het toch echt meer van boven te komen is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik vind het wel interessant. Wil over een tijdje beginnen met een dedicated cinema room en kan alle kanten op qua plaatsing. Dus dit is best waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Er zijn 5 mogelijke locaties voor top layer speakers (in stereo dus 10 speakers). Hoog tegen de voorwand, hoog tegen de achterwand en aan het plafond top front/middle/rear. Je moet in de receiver de locatie aangeven welke het beste overeen komt met fysieke locatie, dan rendert de renderer het naar de juiste plek.

Wat TechnoDad doet is de top front op de plek van de front height hangen. Een verkeerde oplossing voor een probleem dat niet eens zo groot is, maar hij bralt er over alsof hij de enige is met de waarheid in pacht. Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden. De ruimte bepaald meestal waar je je speakers goed kwijt kunt, en de receiver bepaalt of je daar de juiste speakerlocatie voor kunt invoeren. Ik ken overigens geen normale betaalbare receivers welke alle 5 top layer speaker locaties tegelijk kan aansturen, meestal houdt het op bij 2 of 3.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1