Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 20:10
Ik woon in een recent opgeleverde nieuwbouwwoning en heb gedoe met mijn AEG elektrische kookplaat. Nu is er een monteur van AEG geweest en die heeft ook een blik geworpen op de kookgroep in mijn meterkast.

Hij claimt dat de aansluiting van de automaat van deze groep serieus niet in orde is en ik een onafhankelijke elektromonteur moet inschakelen om mijn meterkast goed te laten inspecteren. Echter ik zou graag een 2nd opinion hebben voordat ik deze potentieel dure weg in sla op het woord van een niet onafhankelijke (maar goed bedoelende) monteur van AEG. De problemen lijken zich immers te centreren rond de betreffende kookplaat.

De symptomen van het probleem zijn als volgt:

- Het begon dat tijdens gebruik van de kookplaat 1 van de 3 hoofdfases (niet hoofdzekeringen, maar die schakelaars op de kast onder de meterkast) er uit klapte op random momenten.
- Al sinds enige tijd treedt dat gedrag niet meer op en valt alleen de kookplaat uit, zonder effect op de meterkast of de hoofdschakelaars.

De monteur van AEG heeft een foto gemaakt van de kookgroep en van wat hij als problematisch beschrijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGpkeknrhl-_dRayIgT5lx9o3v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKMNpUra3O447qbRsYZwS4Go.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAdF5Ds10SKX7baGFsWYwwylsvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWtf8S4t01JpVgZjyP7QjMyr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat hij aangeeft is dat deze automaat bedoeld is voor 3-fase aansluiting en dat nu op de plek van de 3e fase een nuldraad is afgemonteerd.

Ik ben niet dermate onderlegt in elektro- en meterkasttechniek om te snappen wat hier de implicaties van kunnen zijn maar gezien de monteur mij met klem aanraadt een externe elektromonteur in te huren wil ik hier graag meer inzicht in. Is er iemand hier die daar in kan meewegen?

Beste antwoord (via Redhead1986 op 25-04-2023 15:09)

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:27:
@barbarbar WP zit op 1 en verbruikt alleen snachts, de 'boiler' is een cooker meestal wel i.c.m. koken wordt gebruikt..
Per fase heb je max 25*240=6000 watt te verdelen. Als je boiler 2200 watt gebruikt, en je woonkamer met TV en lampen aan zeg 1000 watt, heb je nog 3800 watt over, dat is iets meer als een volle groep van 16A. Zet je dan de kookplaat aan, dan is er niks meer over. Als er dan nog iets op die groep aan staat, zit je al op de max. Kan dus zijn dat je met laden, of domweg doordat je wat minder lampen aan hebt, er nu net onder blijft, terwijl je er een paar weken/maanden in de winter soms net overheen ging.

Autolader trouwens niet onderschatten, hier de ervaring dat de aardlek van die groep springt als de lader het laden stopt, maar als de auto het laden stopt dan gaat alles goed.

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 25-04-2023 14:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De AEG monteur heeft gelijk. Ik zou eens even contact op gaan nemen met degene die je huis opgeleverd heeft, want dit klopt van geen kant en ik hou mijn hart vast wat ze met de rest van de aansluitingen dan gedaan hebben....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie ook nog eens meerdere fasedraden bij elkaar gepropt... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:56
Voor het topic kun je nog wat meer foto's plaatsen van de aansluitingen/bekabeling tussen je meter en deze groep. Het lijkt "soort-van" een één-fase kookgroep te zijn op een 3-fasen alamat. Dat zou verklaren waarom een keer een fase eruit is gesprongen (2x16A op 1x25A)

Maar conclusie is eigenlijk al dat het nergens op slaat.

Let wel even op dat als er iets gefixt wordt je óók je kookplaat aansluitingen wil controleren vóórdat je spanning er weer op zet. Mogelijk moet hier ook wat dingen verschoven worden.

[ Voor 23% gewijzigd door OnTracK op 25-04-2023 09:58 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
Hm, het lijkt erop dat ze bij oplevering een 3-fasen aardlekautomaat hebben gebruikt voor de kookplaat (op zich goed, als je een 3-fasen hoofdaansluiting hebt), maar deze vervolgens als 2L +2N hebben aangesloten?

Maar dan wel weer de afgaande bekabeling naar de kookplaat volgens het kleurenschema van een reguliere 3-fasen aansluiting?

Dat is op zijn minst onduidelijk, en mogelijk helemaal verkeerd aangesloten idd...ik zou er iemand met kennis van zaken naar laten kijken ja...

Toevoeging:
Als je een 3-fasen aansluiting hebt, kan de betreffende (kook)alamat het beste volledig als 3-fasen worden aangesloten, maar dan *moet* je ook eerst de aansluiting van de kookplaat en het perilex stopcontact waar de kabel van de kookplaat in gaat, goed laten inspecteren, daar moet mogelijk ook het een en ander anders aangesloten worden dan.

[ Voor 26% gewijzigd door Gameboy op 25-04-2023 10:02 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:34
OnTracK schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:56:
Voor het topic kun je nog wat meer foto's plaatsen van de aansluitingen/bekabeling tussen je meter en deze groep. Het lijkt "soort-van" een één-fase kookgroep te zijn op een 3-fasen alamat. Dat zou verklaren waarom een keer een fase eruit is gesprongen (2x16A op 1x25A)

Maar conclusie is eigenlijk al dat het nergens op slaat.

Let wel even op dat als er iets gefixt wordt je óók je kookplaat aansluitingen wil controleren vóórdat je spanning er weer op zet. Mogelijk moet hier ook wat dingen verschoven worden.
Helemaal eens, en vooral de laatste tip. Als de meterkast straks goed is aangesloten, moet ook de aansluiting van de kookplaat opnieuw gecontroleerd worden voordat er spanning op komt. Grote kans dat die ook fout zit (2x fout werkt nu, maar je moet dan ook 2x herstellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Het zou aan mij kunnen liggen maar even puur technisch gezien is hier toch niets mis?
Even ervanuitgaande dat de 2 bruine aansluitingen 2 verschillende fases zijn. Daar lijkt het wel op immers.
Het enige is dat de perilex is aangesloten als kookgroep oftewel 7400W maximaal. Maar dit zou geen storingen mogen opleveren voor de kookplaat mits deze niet boven dat vermogen komt. Welke kookplaat gaat het om?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Helemaal met @Jim423 eens. En zelfs op 1-fase is dit prima :)

Ja, afgaande kleuren kloppen dan niet 100% door de grijze N en zou netter zijn als deze omgekleurd was maar zie je ook vaker.

Bij mij gaan de alarmbellen vooral af door AEG... Die heeft namelijk hele tijd kookplaten geleverd die maar 1 N klem hebben. Deze zijn niet geschikt voor een 1-fase kookgroep. Deze moeten of 3-fase aangesloten worden of als je een 1-fase hoofdaansluiting hebt, op een 4-polige automaat.

Voor de echte oplossing, is je hoofdaansluiting 1-fase of 3-fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
@Jim423 Het gaat om een AEG 8000-series combohob met een aansluitwaarde van 7350 watt.

@Septillion de hoofdaansluiting is 3 fase:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBqgqEpdVjW_pgUSmKDHo0yJouY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPUPb8YGcdCMjk5kvDAUeMHp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6l80fTjqtdYzsfWpl3v458YA64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xS86rzq4FJ1mnUcK8ykk3uq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
Dat is idd duidelijk 3-fasen.

Dan is de oplossing ook duidelijk: laat de aansluiting van de kookplaat in de keuken nakijken (kabel in de kookplaat zelf, en de aansluitingen in de perilex stekker/contactdoos), en desnoods aanpassen naar volwaardig 3-fasen (3L+1N), en dan de alamat in de meterkast ook netjes met 3-fasen aansluiten op de invoerkant.

Dan ben je klaar, en is het op de best mogelijke manier voor elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Duidelijk 3-fase. Dan hoeft het nog niet fout te zijn als deze alamat zijn voeding echt uit 2 fases krijgt. Andere kant moet dan of 1 N aanvoer niet gebruiken (en dat bruggetje in de plaat) of werkelijk 2xN aangesloten hebben.

Maar met 3-fase aanvoer is het veel netter om de perilex dan echt 3-fase te maken. Ofwel, linker N op de Alamat maak je de derde fase.

Vervolgens bij de kookplaat even checken. Perilex voor 3xL + N en op de kookplaat moet de boel voor 2xL + 1xN zitten. Je hebt geen exact typenummer opgegeven maar als ik naar de CDE84543CB kijk heeft deze netjes 2 N aansluitingen, deze moeten voor 3-fase dan met het bruggetje verbonden worden.

Gezien de kookplaat maar 2 fases gebruikt mag er zelf gekozen worden op welke 2 van de 3 je de plaat hangt. Weten op welke fase bijvoorbeeld de oven etc zit is dan wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Door de gebruikte aardlekautomaat en het feit dat er een 3-fase aansluiting is, wordt de indruk gewekt dat er sprake is van een normaal gebruik van een Perilex als 3-fasige WCD. De manier waarop de groepenkast verzegeld is maakt het lastig om te controleren wat er geleverd wordt, de enige manier is meten op het WCD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh6BxoEr_tEqWQQZWGJxSI0KtpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ0HmMqcOs1LKYw5zveDa3g9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ericplan op 25-04-2023 11:33 . Reden: Plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
@Septillion het betreft een CCE8475SCB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:38:
Het zou aan mij kunnen liggen maar even puur technisch gezien is hier toch niets mis?
Even ervanuitgaande dat de 2 bruine aansluitingen 2 verschillende fases zijn. Daar lijkt het wel op immers.
Het enige is dat de perilex is aangesloten als kookgroep oftewel 7400W maximaal. Maar dit zou geen storingen mogen opleveren voor de kookplaat mits deze niet boven dat vermogen komt. Welke kookplaat gaat het om?
Ik zou ook wel een beetje raar staan te kijken eigenlijk als ik een 3 fase alamat in mijn meterkast zou aantreffen met aan de onderkant 2x N en 2x L en dan aan de bovenkant iets wat volgens mij toch niet helemaal overeenkomt (een grijze L? die op de positie zit waar aan de onderkant een blauwe draad binnenkomt?). Ik ben een non-pro, maar zo zou ik het niet willen hebben. Het wordt of een kookgroep, of 3 fase, maar geen mixje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Gameboy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:59:
Dat is idd duidelijk 3-fasen.

Dan is de oplossing ook duidelijk: laat de aansluiting van de kookplaat in de keuken nakijken (kabel in de kookplaat zelf, en de aansluitingen in de perilex stekker/contactdoos), en desnoods aanpassen naar volwaardig 3-fasen (3L+1N), en dan de alamat in de meterkast ook netjes met 3-fasen aansluiten op de invoerkant.

Dan ben je klaar, en is het op de best mogelijke manier voor elkaar.
Als deze automaat daadwerkelijk gevoed wordt uit 2 verschillende fases maakt dat dus technisch gezien helemaal niets uit en lost dus ook niets op. Ik denk dat er een sluiting in de plaat zit maar AEG weinig zin heeft een andere plaat te proberen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jim423 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:38:
Wat er mis is, is dat er een 3 fase automaat gebruikt waar een kookgroep gebruikt zou moeten worden. Zou je de automaat vervangen door een kookgroep automaat dan zou je eigenlijk alleen nog kunen 'zeuren' over de gebruikte kabel die daadwerkelijk naar de kookplaat gaat.

Het probleem is dat deze automaat helemaal niet bedoeld is om zo aan gesloten te worden en de kans bestaat dan ook dat hij niet goed werkt en geen bescherming biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waarom denk je dat? Een 4P automaat is juist veiliger dan een kookgroep omdat de nul ook beschermd is n.m.i. Ook heb je nu aardlekbeveiliging.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 25-04-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Janoz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:25:
[...]

Wat er mis is, is dat er een 3 fase automaat gebruikt waar een kookgroep gebruikt zou moeten worden. Zou je de automaat vervangen door een kookgroep automaat dan zou je eigenlijk alleen nog kunen 'zeuren' over de gebruikte kabel die daadwerkelijk naar de kookplaat gaat.

Het probleem is dat deze automaat helemaal niet bedoeld is om zo aan gesloten te worden en de kans bestaat dan ook dat hij niet goed werkt en geen bescherming biedt.
Serieus? Zijn mensen dusdanig gewend geraakt aan die ondingen dat ze echt denken dat een fornuisgroep prima is bij een 3x25A aansluiting 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:29:
[...]

Serieus? Zijn mensen dusdanig gewend geraakt aan die ondingen dat ze echt denken dat een fornuisgroep prima is bij een 3x25A aansluiting 8)7
Ik zou het niet willen. Ik heb een 3-fase aansluiting, dus dan gewoon een 3-fase fornuis... Ik ben geen pro, dus ik hou het graag simpel. 3-fase of 1-fase, punt. Niet dat we veel keuze hadden, ons fornuis heeft een aansluitwaarde van 14 kW ofzo. Zit op 3x 20A volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

fsfikke schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:29:
[...]

Nee, in dit geval is het veel meer voor de hand liggend om gewoon de kookplaat op 3 fase aan te sluiten omdat de kabel er al ligt, de kookplaat het vast ondersteund en omdat daarvoor de juiste automaat beschikbaar is. Ik reageer echter op @Jim423

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:45:
1 van de 3 hoofdfases (niet hoofdzekeringen, maar die schakelaars op de kast onder de meterkast)=
Als je daarmee overigens een van die drie schakelaars (/automaten) onder je meter bedoelt, dat zijn JUIST je hoofdzekeringen ;) En als een van die klapt acht ik de kans groot dat de twee fases op de alamat naar de kookplaat nu dezelfde fase is.

En misschien is dat dan überhaupt de zwaar belaste fase ivm oven of iets. Dus weten op welke fases je kookplaat komt is wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Jim423 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:25:
[...]

Als deze automaat daadwerkelijk gevoed wordt uit 2 verschillende fases maakt dat dus technisch gezien helemaal niets uit en lost dus ook niets op. Ik denk dat er een sluiting in de plaat zit maar AEG weinig zin heeft een andere plaat te proberen.
Het zou best kunnen werken, maar duidelijkheid en correcte labeling is ook een belangrijke, en veiligheidsvergrotende factor in een installatie. Een willekeurig persoon (zowel technicus als leek), heeft zeker baat bij een duidelijke en overzichtelijke situatie, waarbij de kans op verrassingen (of met pech zelfs verassingen ;) ) wordt geminimaliseerd.

Een dergelijke onduidelijke en onverwachte situatie kan mensen op het verkeerde spoor zetten en mogelijk acties in gang zetten met ongewenste gevolgen.

Alleen al vanuit dat oogpunt zou het zeker aan te bevelen zijn om alles open te (laten) halen en gewoon netjes conform de "juiste" manier aan te sluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:33:
[...]

Als je daarmee overigens een van die drie schakelaars (/automaten) onder je meter bedoelt, dat zijn JUIST je hoofdzekeringen ;) En als een van die klapt acht ik de kans groot dat de twee fases op de alamat naar de kookplaat nu dezelfde fase is.

En misschien is dat dan überhaupt de zwaar belaste fase ivm oven of iets. Dus weten op welke fases je kookplaat komt is wel handig.
Je hebt gelijk alleen de labelling op de meterkast heeft al 'hoofdschakelaars' staan bij iets anders dus ik had geen betere term paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zie een Homewizard p1 meter. Lees je je meter toevallig via een betaalde HomeWizard of via de lokale api uit? Dan kun je vrij eenvoudig zien op welke fases de kookplaat zit aangesloten.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Verwijderd Het is iets wat verwarrend zo maar niet fout. Grijs als 2e N zie je ook bij een kookgroep heeeeel vaak. Netter is wel als deze even voorzien is van label/tapje/whatever zodat duidelijk is dat het een N betreft.

Maar ben het er wel mee eens dat ik steeds meer de kookplaat zelf begin te verdenken en niet de (verwarrende) aansluiting. Neemt niet weg dat die netjes 3-fase maken het verhaal in ieder geval stuk duidelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
Samenvattend;

Mijn originele vermoeden, wat ik ook aan de installateur van de installatie heb gemeld, is dat 1 specifieke fase overbelast is en dus de verdeling van groepen over de fasen (3x 25a) niet lekker is.

Als ik zo de verschillende reacties lees heb ik nog steeds het idee dat hier het probleem ligt. Is deze conclusie correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

bartvl schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:37:
Ik zie een Homewizard p1 meter. Lees je je meter toevallig via een betaalde HomeWizard of via de lokale api uit? Dan kun je vrij eenvoudig zien op welke fases de kookplaat zit aangesloten.
Hoofdschakelaar is niet je hoofdzekering ;) Waar hoofdschakelaar bij staat is precies dat, een schakelaar. Deze beveiligd niet en is jouw eigendom.

Die drie onder je meter zijn je hoofdzekeringen (automaten in dit geval). Deze beveiligen de boel vanuit het net en zijn van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:36:
[...]

Je hebt gelijk alleen de labelling op de meterkast heeft al 'hoofdschakelaars' staan bij iets anders dus ik had geen betere term paraat.
De hoofdschakelaar is ook iets heel anders dan je hoofdzekeringen. Die hoofdzekeringen (bij jou automaten) zitten in een verzegelde kast van de netbeheerder. De hoofdschakelaar is meestal gewoon een 3x40A (of meer, afhankelijk van je aansluiting) automaat in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
@Septillion @Verwijderd Duidelijk. Het betreft dan een hoofdzekering die er sporadisch uit klapt bij gebruik van keukenapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:39:
[...]

De hoofdschakelaar is ook iets heel anders dan je hoofdzekeringen. Die hoofdzekeringen (bij jou automaten) zitten in een verzegelde kast van de netbeheerder. De hoofdschakelaar is meestal gewoon een 3x40A (of meer, afhankelijk van je aansluiting) automaat in de groepenkast.
De hoofdschakelaar is meestal GEEN automaat, wel 40A, maar dat is de toegestane stroom, niet de beveiligingswaarde.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Overbelasting van een enkele fase zou wel verklaren waarom een van je hoofdzekeringen eruit gaat.

Maar niet als alleen de automaat van de kookgroep uit gaat (en je hoofdzekering niet), dan is er wat anders.

Maar goed, hoe dan ook is het wel even nuttig dit in kaart te brengen. Met de hoofdschakelaar uit kan je veilig dit zelf nalopen als je wilt, gewoon draadjes volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:39:
Samenvattend;

Mijn originele vermoeden, wat ik ook aan de installateur van de installatie heb gemeld, is dat 1 specifieke fase overbelast is en dus de verdeling van groepen over de fasen niet lekker is.

Als ik zo de verschillende reacties lees heb ik nog steeds het idee dat hier het probleem ligt. Is deze conclusie correct?
Is de eerste foto de situatie na het optreden van een fout in je fornuis? Als het indicatievlakje geel is betekent dat dat er een aardlekfout is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aiolos schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:42:
[...]

De hoofdschakelaar is meestal GEEN automaat, wel 40A, maar dat is de toegestane stroom, niet de beveiligingswaarde.
Klopt, is een ander type "ding", maar voor een leek lijkt het sprekend op een 3-fase automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
@fsfikke Nee, de schakelaar van de noch automaat van de kookgroep noch de hoofdschakelaar is er ooit uit geklapt. Enkel 1 van de 3 hoofdzekeringen klapt er af en toe uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:48:
@fsfikke Nee, de schakelaar van de noch automaat van de kookgroep noch de hoofdschakelaar is er ooit uit geklapt. Enkel 1 van de 3 hoofdzekeringen klapt er af en toe uit.
Dan zou ik gebruik maken van de monitoring die je hebt middels de HomeWizard. Wat zegt die over de momenten vlak voordat een zekering er uit klapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat klinkt dan echt alsof het nu uit een enkele fase wordt gevoed. Zoals gezegd, kan je nalopen door de draden te volgen (met hoofdschakelaar uit).

Oplossing => de automaat van de kookgroep gewoon aansluiten op de 3 fases en 1xN. Wel dus bij de kookplaat checken of deze daarvoor goed zit (= aangesloten op 2 fases naar wens + 1xN + bruggetje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maar TS heeft dus een 3x25A aansluiting, met daarachter een 3-fase WP op een 3x20A krachtgroep en dan nog een kookgroep op 1 (of 2?) fases EN nog PV op 1 fase.

Voelt krap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:54:
Maar TS heeft dus een 3x25A aansluiting, met daarachter een 3-fase WP op een 3x20A krachtgroep en dan nog een kookgroep op 1 (of 2?) fases EN nog PV op 1 fase.

Voelt krap.
Klinkt als een typische nieuwbouwaannemer die mensen liever een 3x35A aansmeert om te voorkomen dat ze de fases goed hoeven te verdelen en hij ooit een keer een belletje krijgt dat een hoofdzekering er uit ligt. Dat de klant vervolgens €800/jaar meer kwijt is aan vastrecht wordt er dan maar even niet bij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiF3_jv9VV3I8-bmUWe4REEQyjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnUQOtrK4Ta03ESG2QZla4V9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hFYQaVbQAJqPMowIFrZxgT6JjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTLVZKJDhdbkRIUkTttvl27s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbXCS2fQd8S0HPlFgjh6E7BcJxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmsnPS8JxpDEy20enhXW7lZU.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog even een foto gemaakt van de volledige situatie. Het lijkt er op dat de kookgroep inderdaad vanuit 2 fasen wordt gevoed. De 'dubbele invoer' is echter een splitsing naar de hoofdschakelaar van de laadpaal die op alle 3 de fasen zit aangesloten (iets lichtere bruine kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De invoer van die laadpaal verdient ook absoluut de schoonheidsprijs niet... :X Wartel was te duur?

Maar ik kan het op de foto's net net exact volgen... Maar gezien het feit dat op de hoofdschakelaar toevallig ook één gele dubbele adereindhuls zit zou ik inderdaad zeggen gokken dat hij nu volledig van L1 komt.

Wie heeft de groep voor de kookplaat aangelegd?

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Om terug te komen op het oorspronkelijke probleem: als een hoofdzekering eruit klapt verbruik je teveel op die fase of heb je kortsluiting . Maar zonder verdere informatie van de TS kan je daar weinig over zeggen. Het kan een waterkoker zijn, of de stofzuiger, of de laadpaal of een combinatie van dingen.

Spreadsheetje maken met de verbruikers en het bijbehorende vermogen, dan zie je snel genoeg waar de problemen zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als ik een beetje de kabels probeer te volgen is alleen de laadpaal op alle 3 fases aangesloten. De kookgroep is op fase 2 en 3 aangesloten en ALLE ANDERE GROEPEN zitten op fase 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:39:
De invoer van die laadpaal verdient ook absoluut de schoonheidsprijs niet... :X Wartel was te duur?

Maar ik kan het op de foto's net net exact volgen... Maar gezien het feit dat op de hoofdschakelaar toevallig ook één gele dubbele adereindhuls zit zou ik inderdaad zeggen gokken dat hij nu volledig van L1 komt.
Dat niet alleen bij Schneider zit de 0 regulier aan de linker kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Hmm, denk niet dat alles op 1 fase zit. Je ziet bij de hoofdschakelaar per fase 2 kabels eruit gaan:
L1 naar boven en naar lader
L2 naar boven, dan naar fornuis alamat en van daaruit weer doorgelust naar lader
L3 idem als l2.

Gezien de 3 kamrails lijkt me dat alles verdeeld is over de fases.

Maar, is die hoofdautomaat gesprongen toen je ook aan het laden was? En koken tegelijk? Dat zou nu goed kunnen met 3*25A..

Is die lader "slim"?
Als in, koppeling naar de meter, zodat hij terugschakelt met laadsnelheid als je te veel gaat verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Morocius schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:49:
[...]

Dat niet alleen bij Schneider zit de 0 regulier aan de linker kant.
Oei, als dat ze is dan is het lekker gevaarlijk! Goeie!

Jammer dat Schneider er geen duidelijke markering op heeft staan. Lijk alleen schema op de bovenkant te zien, dan zou die dat aan moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11-09 23:38
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:53:
Dat klinkt dan echt alsof het nu uit een enkele fase wordt gevoed. Zoals gezegd, kan je nalopen door de draden te volgen (met hoofdschakelaar uit).
Even op de testknop drukken en je bent er ook achter. :) Testknop zit volgens het schema tussen 4 en 5 oftewel tussen 2 fasen. Mocht dat 2x dezelfde fase zijn dan doet het niets.

Denk dat het gewoon op 2 fasen zit.

Feitelijk is hier niet zo veel mee aan de hand... Een 3 fasen groep met gewoon 3 fasen bedraad zou inderdaad logischer zijn, maarja. Helaas zijn er nog steeds veel aannemers / keukenleveranciers die nog steeds een kookgroep willen en die niet op andere gedachten te brengen zijn. In zo'n geval vind ik deze "kookgroep" verdeeld over 2 fasen wel een prima oplossing eigenlijk.

Met een kookplaat die toch maar 2 van de 3 fasen belast gaat het in ieder geval geen enkel verschil maken.
Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:39:
Mijn originele vermoeden, wat ik ook aan de installateur van de installatie heb gemeld, is dat 1 specifieke fase overbelast is en dus de verdeling van groepen over de fasen (3x 25a) niet lekker is.

De conclusie dat een fase wordt overbelast is juist.

Of dat door de verdeling komt is de vraag nog maar. Als je de auto met 3x16A aan het laden bent en een pit van de kookplaat op vol vermogen gebruikt kan dit al genoeg zijn om een hoofdzekering te overbelasten, dit deel van de kookplaat op een andere fase aansluiten helpt dan ook niets.

Ik hoop dat de laadpaal loadbalancing heeft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xander schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:34:
[...]

Ik hoop dat de laadpaal loadbalancing heeft.
Er zit een P1 splitter op dus die kans is wel aanwezig. Maar goed, 1 van de outputs gaat naar een Homewizard die de TS precies kan vertellen hoe de load verdeeld is tussen de fases maar dat wordt ook compleet genegeerd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zie dat op fase 1 ook een warmtepomp en wasmachine zitten. (Groep 2 en 3)
Was dit ook de hoofdzekering die uit ging?
En dus ook het licht in de hal en toilet?(groep1)

Dan is waarschijnlijk de verdeling verkeerd.

En is er dus 1 fase weggevallen op de kookplaat.
Het kan makkelijk zijn dat de kookplaat daar niet tegen kan.
Normaal schakelt deze bij overbelasting/sluiting beide fases af.
Misschien dat dat er nu voor zorgt dat de plaat kuren vertoont.

Verder zie ik ook een lasdop in de meterkast zitten wat ook niet toegestaan is.
Laadpaal is waarschijnlijk later gemonteerd?
Ook omdat het een ander merk aardlekautomaat is.
En waarschijnlijk is deze aardlekautomaat qua selectiviteit ook niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lasdoos mag ook niet zo in de kast trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:46
En nu we toch een beetje kritisch op de groepenkast zijn: Ik vind persoonlijk ook dat bij die Schneider automaat goot deel van de aders nogal ver afgestript is. Geen idee of er een norm is, maar ik krijg een beetje kriebels als ik bloot koper zie op zulke plekken.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:42
Janoz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:48:
Als ik een beetje de kabels probeer te volgen is alleen de laadpaal op alle 3 fases aangesloten. De kookgroep is op fase 2 en 3 aangesloten en ALLE ANDERE GROEPEN zitten op fase 1.
Hoe kun je dat zien? Interessant.. ik ben daar zelf ook benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Crxtreem schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:40:
Normaal schakelt deze bij overbelasting/sluiting beide fases af.
Nee hoor, heel veel kookgroepen schakelen per kant uit :)

En aangezien hoofdzekeringen ook altijd 1-polig per fase zijn lijkt me het sterk dat een kookplaat niet tegen één fase (niet) aangesloten hebben kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
Even aan de slag gegaan met m'n homewizard om de verdeling over de verschillende fasen te achterhalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSomPuoNvQjktoihDlWN4V11ORo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lUl7NaQWvJjqJbVia2Ic8aGV.png?f=user_large

Wat mij bij het meten opviel was dat de kookplaat zijn vermogen verdeeld over fase 2 en 3 maar dat dit specifiek is voor welke pitten gebruikt worden; i.e. de pitten aan de linkerkant zitten op fase 2 en die aan de rechterkant op fase 3.

Dus met name fase 3 komt m.i. onder druk te staan als de cooker, oven, tv/xbox, kookplaat tegelijk aan staan. Alhoewel die dit in mijn test zojuist nog prima samen konden. Ik kon nu alleen geen belasting vanuit de laadpaal testen. Mogelijk dat dat de druppel kan zijn alhoewel mij verteld is dat die 'load-balanced' is...

De PV installatie zit ook op 3. Weet niet in hoeverre dat nog een factor is op een dergelijk zwaar belaste groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Los van dat de meterkast niet de meest nette manier van aansluiten is, zou ik het zoeken in simpelweg overbelasting van de fase. Als je aan het laden bent, en de warmtepomp draait, en je zet de oven aan, dan zal de kookplaat te veel zijn op die fase. Wanneer gebeurde het exact, heb je dit bijgehouden? Was het koud buiten (draaide de WP volop?), had je de de auto leeggereden en was die aan het laden? Stond de oven aan?

Als je autolader de volle 16A trekt op alle fases (11kw lader), dan heb je per fase nog 9A over voor de rest. Je kookplaat trekt bij volle belasting per fase ook 16A, dus dan ben je er al. Als je autolader niet (of niet snel genoeg) reageert op het verbruik van de kookplaat, dan gaat er een zekering uit. Maar ook een zware warmtepomp die draait kan de volle 16A gebruiken, dus als die op vol vermogen draait kan er alleen nog wat lampjes bij op die fase.

Oplossing is nagaan wat de belasting is per fase op het moment dat het verkeerd gaat en daar rekening mee houden. Je auto aansluiten na het koken bijvoorbeeld. En/of de warmtepomp instellen dat die voornamelijk 's nachts het water opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:21:
Even aan de slag gegaan met m'n homewizard om de verdeling over de verschillende fasen te achterhalen:

[Afbeelding]

Wat mij bij het meten opviel was dat de kookplaat zijn vermogen verdeeld over fase 2 en 3 maar dat dit specifiek is voor welke pitten gebruikt worden; i.e. de pitten aan de linkerkant zitten op fase 2 en die aan de rechterkant op fase 3.

Dus met name fase 3 komt m.i. onder druk te staan als de cooker, oven, tv/xbox, kookplaat tegelijk aan staan. Alhoewel die dit in mijn test zojuist nog prima aan leek te kunnen. Ik kon nuj alleen geen belasting vanuit de laadpaal testen. Mogelijk dat dat de druppel kan zijn alhoewel mij verteld is dat die 'load-balanced' is...

De PV installatie zit ook op 3. Weet niet in hoeverre dat nog een factor is op een dergelijk zwaar belaste groep.
Dan gok ik dat fase 3 er elke keer uit ligt, omdat je daar te veel op hebt zitten als je autolader aanstaat en/of je boiler/WP vol draait. Dan kan de kookplaat er niet meer bij. Ik zou aan de hand van dit lijstje de kookgroep op fase 1 en 2 zetten, ipv 2 en 3. Nu zit het ook bij je woonkamer op, waar je wellicht de TV, lampen e.d. aan hebt. Zou ook verklaren waarom je het recent niet meer merkt, er staat minder aan nu het warmer is en lichter is buiten.

[ Voor 9% gewijzigd door barbarbar op 25-04-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
@barbarbar WP zit op 1 en verbruikt alleen snachts, de 'boiler' is een cooker meestal wel i.c.m. koken wordt gebruikt..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:27:
Per fase heb je max 25*240=6000 watt te verdelen. Als je boiler 2200 watt gebruikt, en je woonkamer met TV en lampen aan zeg 1000 watt, heb je nog 3800 watt over, dat is iets meer als een volle groep van 16A. Zet je dan de kookplaat aan, dan is er niks meer over. Als er dan nog iets op die groep aan staat, zit je al op de max. Kan dus zijn dat je met laden, of domweg doordat je wat minder lampen aan hebt, er nu net onder blijft, terwijl je er een paar weken/maanden in de winter soms net overheen ging.

Autolader trouwens niet onderschatten, hier de ervaring dat de aardlek van die groep springt als de lader het laden stopt, maar als de auto het laden stopt dan gaat alles goed.

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 25-04-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

turkeyhakan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:54:
[...]

Hoe kun je dat zien? Interessant.. ik ben daar zelf ook benieuwd naar.
Ik had de fase draden proberen te volgen, maar nu ik nog een keer keek klopt het toch niet wat ik zei. Werd een beetje op het verkeerde been gezet doordat rechts bovenin de fasedraad in de aardlek doorgelust was, maar waarschijnlijk is dat gewoon naar de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:21:
[...]
Als je kijkt naar hoe een inductiekookplaat werkt dan zie je dat het een grote spoel is:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.slimster.nl/upload/cms/18/hoe%20werkt%20inductie%20kookplaat.jpg
Daar kan je natuurlijk niet zomaar twee fases tegelijk op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
fsfikke schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:41:
[...]

Als je kijkt naar hoe een inductiekookplaat werkt dan zie je dat het een grote spoel is:
[Afbeelding]
Daar kan je natuurlijk niet zomaar twee fases tegelijk op aansluiten.
Dat verschilt wel per kookplaat. Je hebt ze wel met boost functie (hebben we ook), die heeft op één van de pitten twee spoelen, dan kun je water koken met meer dan 3600watt als je de andere pitten niet gebruikt. Als je de andere pitten wel gebruikt op hoog vermogen, dan werkt de boost ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:43:
Lasdoos mag ook niet zo in de kast trouwens.
Lasdoos? Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik bedoel eigenlijk lasklem, excuus.

Die mag niet zo los in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
@Wolly Je doelt op die lasklem die op de aarde draad zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:05:
@Wolly Je doelt op die lasklem die op de aarde draad zit?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redhead1986
Conclusie van het verhaal; fase 3 is overbelast. Mijn insteek zou zijn om de boiler/cooker of de oven te laten verplaatsen naar fase 1 om dit probleem structureel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:26:
Conclusie van het verhaal; fase 3 is overbelast. Mijn insteek zou zijn om de boiler/cooker of de oven te laten verplaatsen naar fase 1 om dit probleem structureel op te lossen.
Je meterkast heeft op fase 1 nog een lege groep, dus dat zou de makkelijkste manier zijn inderdaad. Groep 9 of 11 in groep 4 aansluiten, beetje afhankelijk van wat je het vaakst gebruikt. Kun je wellicht ook zelf doen. Voorkeur zou de oven zijn omdat die waarschijnlijk 3000watt kan gebruiken, en de cooker max 2200 of 2400. De cooker kun je misschien instellen dat die pas na een uur ofzo weer gaat opwarmen? Dan zal die niet zo snel aangaan als je aan het koken bent.

Als je dan nog problemen ervaart zou ik de autolader laten nakijken. Je meterkast opnieuw indelen heeft denk ik weinig meerwaarde. Het zal wat netter worden, maar de werking wordt niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Of de kookplaat naar fase 1+2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Xander schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:34:
[...]

Of de kookplaat naar fase 1+2.
Dat zou ook mijn advies zijn, maar zo als de meterkast is ingedeeld is het eenvoudiger de oven of boiler even op de lege groep van fase 1 te zetten, dat is waarschijnlijk al voldoende als je de auto niet tijdens het koken laadt. Dan ben je in minder dan 5 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zelf zou ik de oven naar een andere doen. Vaak zijn die wel heftiger en langer in gebruik dan een Quooker, zeker bij voorverwarmen. En een hoofdzekering zal echt niet gelijk springen, al naar gelang hoe heftig de overbelasting is kan hij makkelijk even meer dan 25A voeden.

En de groep die dan wel zwaar belast is (bijvoorbeeld kookplaat en Quooker), die dan dezelfde maken als de PV. Immers hoeft alles wat van de PV komt niet uit de 25A uit het net te komen :)

En als je bezig gaat zou ik wel gelijk gewoon 3-fase naar de kookplaat doen. Kleine moeite en minder verwarring. En heb je nog eens een keer een foto van de bovenkant van de Sneider? Want als links inderdaad de onbeveiligde N is dat is het het wel gevaarlijk.

Overigens valt me pas na de post van @Xander op dat de alamat (ADM416G) een 4-polige automaat is en geen 3P+N. Dat maakt deze automaat JUIST eigenlijk mooi geschikt voor een 1-fase kookgroep (als er 1-fase binnen komt). En mag juist met deze automaat wel een kookplaat met enkele N gebruikt worden :) Niet van toepassing hier maar voor de mensen die het juist raar zouden vinden om deze automaat in een 1-fase installatie te zien :)

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:14
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:41:
Zelf zou ik de oven naar een andere doen. Vaak zijn die wel heftiger en langer in gebruik dan een Quooker, zeker bij voorverwarmen. En een hoofdzekering zal echt niet gelijk springen, al naar gelang hoe heftig de overbelasting is kan hij makkelijk even meer dan 25A voeden.

En de groep die dan wel zwaar belast is (bijvoorbeeld kookplaat en Quooker), die dan dezelfde maken als de PV. Immers hoeft alles wat van de PV komt niet uit de 25A uit het net te komen :)

En als je bezig gaat zou ik wel gelijk gewoon 3-fase naar de kookplaat doen. Kleine moeite en minder verwarring. En heb je nog eens een keer een foto van de bovenkant van de Sneider? Want als links inderdaad de onbeveiligde N is dat is het het wel gevaarlijk.

Overigens valt me pas na de post van @Xander op dat de alamat (ADM416G) een 4-polige automaat is en geen 3P+N. Dat maakt deze automaat JUIST eigenlijk mooi geschikt voor een 1-fase kookgroep (als er 1-fase binnen komt). En mag juist met deze automaat wel een kookplaat met enkele N gebruikt worden :) Niet van toepassing hier maar voor de mensen die het juist raar zouden vinden om deze automaat in een 1-fase installatie te zien :)
Is het al zeker dat het een 3f kookplaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sjamo Ik heb er in NL nog nooit een gezien die niet op 3-fase kan maar wel op een kookgroep. Veel gebruiken er dan maar twee maar dat is niet erg.

Sterker nog, vaker dus platen gezien die NIET op een kookgroep mogen maar wel 3-fase (of dus 4-polige automaat) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:54:
@Sjamo Ik heb er in NL nog nooit een gezien die niet op 3-fase kan maar wel op een kookgroep. Veel gebruiken er dan maar twee maar dat is niet erg.

Sterker nog, vaker dus platen gezien die NIET op een kookgroep mogen maar wel 3-fase (of dus 4-polige automaat) :)
Onze AEG inductie kookplaat is geschikt voor 1 of 2 fasen, maar is geen 3 fasen kookplaat. Wij hebben hem daarom aangesloten op 2 fasen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sjamo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:57:
[...]

Onze AEG inductie kookplaat is geschikt voor 1 of 2 fasen, maar is geen 3 fasen kookplaat. Wij hebben hem daarom aangesloten op 2 fasen. Vandaar mijn vraag.
Deze AEG kookplaat is waarschijnlijk hetzelfde, maar 2 fasen kun je dus prima aansluiten op een 3 fasen groep. Jouw kookplaat ook.

Het heeft in mijn ogen alleen weinig meerwaarde, behalve dat het misschien minder WTF-momenten met witgoedmonteurs oplevert. :+ Mits de kookplaat al wel daadwerkelijk op 2 fasen is aangesloten dan, zoals bij @Redhead1986.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 25-04-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sjamo Vandaar, veel gebruiker er maar twee maar dat is niet erg. Maar "aangesloten op 2 fasen" is niet een standaard kookgroep, dat is 2x16A 1-fase ;) Dus als je 3x25A binnen krijgt en wel een 2x16A kookgroep hebt is dat weer niet correct.

@Xander Voor nu weinig meerwaarde inderdaad, maar als je er nu toch al iemand bij moet halen amper meerwerk. Geen automaat of wat voor nodig, alleen kabeltje en een adereindhuls of 2-3. Is de WTF weg (ook voor eventueel later weer AEG monteurs) en kan er zonder monteur eventueel later een 11kW plaat geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:10:
@Xander Voor nu weinig meerwaarde inderdaad, maar als je er nu toch al iemand bij moet halen amper meerwerk. Geen automaat of wat voor nodig, alleen kabeltje en een adereindhuls of 2-3.
Ja, ik ken dat soort grappen. Vervolgens blijkt de kookplaat in het aanrecht vastgekit en langs de onderkant via de kast amper te bereiken. Oh en de Perilex is niet standaard aangesloten waardoor de enige nul ineeens rechts boven zit en deze is natuurlijk alleen bereikbaar door een gat van 60mm in de achterwand. :+

De groepenkast aanpassen is inderdaad zo gedaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:10:
@Sjamo Vandaar, veel gebruiker er maar twee maar dat is niet erg. Maar "aangesloten op 2 fasen" is niet een standaard kookgroep, dat is 2x16A 1-fase ;) Dus als je 3x25A binnen krijgt en wel een 2x16A kookgroep hebt is dat weer niet correct.

@Xander Voor nu weinig meerwaarde inderdaad, maar als je er nu toch al iemand bij moet halen amper meerwerk. Geen automaat of wat voor nodig, alleen kabeltje en een adereindhuls of 2-3. Is de WTF weg (ook voor eventueel later weer AEG monteurs) en kan er zonder monteur eventueel later een 11kW plaat geplaatst worden.
Voor dit topic off topic, maar onze AEG kookplaat zit aangesloten op 2 fasen van een krachtgroep (wel 230V), omdat de in onze meterkast geplaatste kookgroep niet geschikt was voor een 2 fasen aansluiting.
En ik vroeg het alleen omdat bij onze plaat heel specifiek staat 1 of 2 fasen. Dus duidelijk niet 3 fasen. En dat bestaat dus blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Xander Haha, okay, er dan in ieder geval naar laten kijken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Sjamo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:15:
[...]

Voor dit topic off topic, maar onze AEG kookplaat zit aangesloten op 2 fasen van een krachtgroep (wel 230V), omdat de in onze meterkast geplaatste kookgroep niet geschikt was voor een 2 fasen aansluiting.
En ik vroeg het alleen omdat bij onze plaat heel specifiek staat 1 of 2 fasen. Dus duidelijk niet 3 fasen. En dat bestaat dus blijkbaar.
Je beschrijft zo'n 95% van de in Nederland gangbare kookplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sjamo Dan zal je zo'n plaat hebben met enkele N. Dan is het inderdaad krachtgroep of 4-polige automaat bij 1-fase aansluiting. Ongeschikt voor een 2x 16A kookgroep ondanks dat bosjes keukenboeren hem wel zo aansluiten :X

Maar als je 3x25A hebt dan hoort een 2x 16A 1-fase kookgroep daar helemaal niet thuis dus helemaal mooi :)

Maar de term 1-fase, 2-fase en 3-fase is eigenlijk wat verwarrend bij een kookplaat. Daar met 2-fase zowel werkelijk 2 (van de 3) fases bedoelt kan worden met dus 400V tussen de fases en 2L + N aangesloten. Of dus 2x16A (2x [L+N]) uit een enkele fase.

En ik heb nog nooit een kookplaat gezien die niet 400V tussen de fases mag hebben :) Wel dus met een N te weinig om als 2x [L+N] aangesloten te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:23:
@Sjamo Dan zal je zo'n plaat hebben met enkele N. Dan is het inderdaad krachtgroep of 4-polige automaat bij 1-fase aansluiting. Ongeschikt voor een 2x 16A kookgroep ondanks dat bosjes keukenboeren hem wel zo aansluiten :X

Maar als je 3x25A hebt dan hoort een 2x 16A 1-fase kookgroep daar helemaal niet thuis dus helemaal mooi :)

Maar de term 1-fase, 2-fase en 3-fase is eigenlijk wat verwarrend bij een kookplaat. Daar met 2-fase zowel werkelijk 2 (van de 3) fases bedoelt kan worden met dus 400V tussen de fases en 2L + N aangesloten. Of dus 2x16A (2x [L+N]) uit een enkele fase.

En ik heb nog nooit een kookplaat gezien die niet 400V tussen de fases mag hebben :) Wel dus met een N te weinig om als 2x [L+N] aangesloten te worden.
Aanvulling:
ik begrijp inmiddels dat ons stopcontact voor de kookplaat wel op krachtstroom is aangesloten (krachtstroom is? heeft?), maar de kookplaat niet. In die zin snap ik nu de opmerking over vast klaarmaken voor de toekomst met 3fasen etc :)
Excuus voor de verwarring.
Wat wel blijft is dat onze kookplaat ondanks 2 fasen dus 220-240V heeft, en dus geen krachtstroom kan hebben, maar dat was niet aan de orde op het moment dat ik mijn eerste vraag stelde.

------- oorspronkelijke tekst.

Ok, ik ben niet technisch dus ik check of ik het goed begrijp.

Onze kookplaat mag 1 en 2 fasen aangesloten worden (max 7350W op 2 fasen), maar maximaal 220-240V. Dus volgens mij niet geschikt voor, of toegestaan op krachtstroom.

Wanneer je zegt dat een kookplaat geschikt voor 2 fasen dus ook op 3 fasen kan, wordt dat dan ook op 230V aangesloten? Die indruk kreeg ik net niet, omdat er werd gezegd dat het geheel (? Sorry indien verkeerd begrepen) dan ook gelijk geschikt zou zijn voor een eventuele 11kW kookplaat. Dat klinkt alsof het dan als krachtstroom wordt aangesloten, waar onze kookplaat bijvoorbeeld niet voor geschikt is.

Misschien heeft topicstarter een typenummer van de kookplaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 25-04-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redhead1986
@Morocius @Septillion

Begrijp ik jullie goed dat jullie stellen dat deze automaat verkeerd is aangesloten? Hier nog een paar closeups, type nr A9D97420.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVF7nbapeGokmIiw7VUNPKyic-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xl7ucd2MRav6LPJ0Xsb3pU4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTuix5iWH6P_pRFSVmTopobdJY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3S517xA6HO6vg865JFeox7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:42:
@Morocius @Septillion

Begrijp ik jullie goed dat jullie stellen dat deze automaat verkeerd is aangesloten? Hier nog een paar closeups, type nr A9D97420.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, inderdaad de 0 moet links. Onderste foto dat plaatje links. Schneider zet de 0 ook bij lage vermogens links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Redhead1986 Nu laat Schneider helaas niet zien welke polen beveilig zijn, gek genoeg in het schema ook niet. Wel laat dat zien dat Schneider de N inderdaad links verwacht. Dus als dat een 3P+N aardlekautomaat is en geen 4P dan is 1-fase nu niet beveiligd tegen overstroom.

[Edit] Als ik het typenummer zoek kom ik bij Schneider tegen tegen dat het een 4P aardlekautomaat is. Dan zou het geen kwaad kunnen, maar netjes is anders als de N wel duidelijk is aangegeven.

Wij altijd maar roepen dat 4P automaten niet zo gangbaar zijn blijk jij twee types te hebben :+

[ Voor 42% gewijzigd door Septillion op 25-04-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sjamo Dan heeft hij gewoon krachtstroom hoor :) Gewoon 230V/400V. Ofwel, tussen N en elk van de L meet je 230V maar tussen de twee L heb je 400V. Ofwel, hij zit op krachtstroom en werkt op krachtstroom. Van de 3 fases van de krachtstroom gebruikt hij er maar twee maar dat is maar bijzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:49:
@Sjamo Dan heeft hij gewoon krachtstroom hoor :) Gewoon 230V/400V. Ofwel, tussen N en elk van de L meet je 230V maar tussen de twee L heb je 400V. Ofwel, hij zit op krachtstroom en werkt op krachtstroom. Van de 3 fases van de krachtstroom gebruikt hij er maar twee maar dat is maar bijzaak :)
Je hebt gelijk :) Het stopcontact waar de kookplaat op is aangesloten is inderdaad krachtstroom :) Dat had ik verkeerd onthouden.

Onze kookplaat heeft gewoon 230V zoals ook maximaal is toegestaan volgens de fabrikant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNuE_SQiwIS1Eau8r84vr3BFhTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJ8g8J895PD3jVP3V1nUouci.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Sjamo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:58:
Onze kookplaat heeft gewoon 230V zoals ook maximaal is toegestaan volgens de fabrikant.
En stiekem ook 400V maar daar doet hij niets mee en boeit hem ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Denk dat je conclusie misschien wat snel is. Ik mis in je lijstje nogal wat verbruikers, zoals stofzuiger, strijkijzer, friteuse, tosti-ijzer. En verbruikers die je wel noemt, maar geen goede aansluitwaarde geeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
@ericplan de dingen die je noemt een relevant zijn voor mij zitten nu allemaal op fase 2, keuken groep. Fase 1 relatief onderbelast tov de rest, zeker tijdens koken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:03:
@ericplan de dingen die je noemt een relevant zijn voor mij zitten nu allemaal op fase 2, keuken groep. Fase 1 relatief onderbelast tov de rest, zeker tijdens koken..
Ook als je in de winter een defrost hebt van je warmtepomp?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
Defrost? Het betreft een bodemwarmtepomp, volgens mij is dat geen ding. Heb 'm alleen sochtends vroeg actief gezien om 't warm water op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Redhead1986 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:18:
Defrost? Het betreft een bodemwarmtepomp, volgens mij is dat geen ding. Heb 'm alleen sochtends vroeg actief gezien om 't warm water op te warmen.
Maakt mij verder niet uit. Punt blijft dat je vrij kritisch zit met je 3x25A aansluiting en dat je dus goed moet nadenken waar je ruimte hebt en ook hoeveel je zelf kan beïnvloeden wat betreft gebruik. Je hebt gelukkig hoofdautomaten, dan hoef je niet op de netbeheerder te wachten voor stroomherstel als er een fase uitklapt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroLouwmans
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-06-2023
<knip> Werving niet toegestaan

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 08-06-2023 12:49 ]

Pagina: 1