Zonnepanelen & laadpaal op één groep (1-fase, 16A)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassej
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-05 11:40
Mijn vraag is vrij simpel; kan ik mijn zonnepanelen installatie samen met de laadpaal op één groep plaatsen?

De meterkast is al redelijk vol. Ander voordeel is dat de omvormer al dicht bij de plek voor laadpaal is. Lekker makkelijk dus.
Mijn gedachte was; de één geeft stroom, de ander neemt, lekker Ying-Yang & moet goed gaan dus.

Klopt dat?

(Er is een topic voor dezelfde vraag 3-fase; Laadpaal én omvormer op één 3-fase groep)

Zonnepanelen; 3250 W installatie
Laadpaal; 3.7kW (16A 1-fase)
Groep; 16A, 1-fase, B karakteristiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt dus het antwoord al zelf gevonden in het gelinkte topic?
PV verdeler :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassej
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-05 11:40
Proton_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:50:
Je hebt dus het antwoord al zelf gevonden in het gelinkte topic?
PV verdeler :)
Als het echt zo simpel is wel inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is maar één aandachtspunt: de kabel tussen meterkast en onderverdeler moet in 1 stuk zijn, dus geen stopcontacten of lasdozen halverwege.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krimke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05-2024
alle gebruikers met meer dan 2000 watt moeten een eigen eindgroep hebben volgens de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Wat is de logica daarvoor,. je kan toch ook 2 of zelfs 3 gebruikers van elk 1000 watt op een 16A groep zetten?
Mag dat wel? Volgens mij zitten de meeste huisaansluitingen zo in elkaar met meerdere gebruikers. op een groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 19:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Krimke schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:19:
alle gebruikers met meer dan 2000 watt moeten een eigen eindgroep hebben volgens de NEN1010.
Dat is niet helemaal zo, waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen. Dit is geen eis maar ter beoordeling aan de installateur voor een correct werkende (en veilige) installatie. Sterker nog, de >2kVa 'grens' wordt in de huidige geldende nen1010 normen niet genoemd (NEN 1010:2015 artikel 510.4.2).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-07 09:10
Het is in principe mogelijk om je zonnepanelen installatie en laadpaal op één groep te plaatsen, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de groep voldoende capaciteit heeft om beide apparaten te ondersteunen en dat de groep is beveiligd met een passende zekering.

Zonnepanelen en een laadpaal kunnen samen veel stroom verbruiken, vooral op zonnige dagen wanneer de zonnepanelen veel energie produceren en de laadpaal tegelijkertijd veel stroom nodig heeft. Daarom moet de groep voldoende capaciteit hebben om de piekbelasting aan te kunnen zonder dat de zekering of automaat uitvalt.
Pagina: 1