Laadpaal én omvormer op één 3-fase groep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 21:37
Goedemorgen,

op dit moment heb ik 1 drie fase aansluiting, hierop is een 10K SolarEdge omvormer aangesloten.

Nu wil ik graag een laadpaal; echter is het zeer lastig om een nieuwe aansluiting te maken in de meterkast. Voordat ik dingen ga openbreken wil ik eerst advies over een hersenspinsel die ik heb :)

Is het mogelijk om de laadpaal en omvormer op dezelfde groep aan te sluiten? (uiteraard veilig én toegestaan door verzekering, etc.) Zoals onderstaande afbeelding (waarbij donker oranje lijn de bestaande kabel is, en de licht oranje een eventuele nieuwe, en het blauwe cirkeltje de koppeling is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0NaGa2ga4yt4DaTz8uk1SGisTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W3h6D1hzhsYokEjL99Xndbdv.png?f=user_large

Zoals ik het zie zijn er 3 situaties:
  1. Werkende panelen + auto laden; opgewekte stroom kan direct van omvormer naar de laadpaal
  2. Niet werkende panelen + auto laden; alle stroom gaat door de kabel van huis naar laadpaal
  3. Werkende panelen + geen auto laden; opgewekte stroom kan direct van omvormer naar huis
Als ik dit zo zie is er geen situatie mogelijk dat er dus teveel stroom door de kabels loopt.

Is dit mogelijk? (al dan niet met een extra toevoeging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-05 15:37
Laat ik even vooropstellen: ik ben geen elektromonteur en weet niet exact wat de richtlijnen hiervoor zijn, maar je situatie lijkt vergelijkbaar met een situatie waarin (enkelfase) zonnepanelen worden aangesloten op dezelfde groep als een wasmachine m.b.v. een PV-verdeler.

Geen idee of dit in deze situatie met een 3-fase systeem ook is toegestaan, maar ik zou me voor kunnen stellen dat je de situatie zoals in onderstaande URL gewoon 3 keer uit kunt voeren.
bron:
https://voltasolar.nl/ken...en-aansluiten-meterkast/#

[ Voor 17% gewijzigd door baszbas op 26-10-2022 11:39 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
@baszbas ja dit bedoel ik! :)

Afbeeldingslocatie: https://voltasolar.nl/wp-content/uploads/Omvormer-op-eigen-groep.webp

weet iemand of dit mogelijk is met een 3-fase systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05 08:07
Jazeker, dat is mogelijk. Je hebt dan gewoon een PV verdeler nodig voor 3 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Zeker mogelijk. Gewoon PV verdeler er tussen.

Je kunt dan zelfs je laadpaal sneller dan 11kW laden laden door de PV mee te nemen en met loadbalancing je grid afname in de gaten te houden.
Mijn laadpaal pakt tot 3x25A uit het grid (17kW) en vult dit aan met PV zodat hij tot 22kW kan laden.
Dit kan natuurlijk alleen als alle relevante draden goed gedimensioneerd zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 26-10-2022 11:54 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 13:17
Welke laadpaal is dat, @_eLMo_ . Heeft die eigen meters/ringen op de PV en net aansluiting, of is er een digitale communicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
@RADRIGUZ @_eLMo_ dank voor jullie snelle reactie. Ga ik een offerte aanvragen bij elektricien.

Zijn er nog nadelen bij het gebruik van een PV verdeler? (bijv. minder goede registratie van geproduceerde elektriciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Zo heel simpel is een PV verdeler niet. Je zult in de meterkast ook een andere zekering moeten plaatsen.

Als de PV verdeler 16A zekeringen heeft en je meterkast ook (niet selectief) dan klapt bij een kortsluiting na je PV verdeler alsnog de zekering in je meterkast eruit. (en vaak niet in de PV verdeler).
Qua veiligheid maakt dat niet uit maar stel dat je laadpaal sluiting maakt dan vliegen ook je zonnepanelen offline.

Volgens mij horen laadpalen achter een B of zelfs C karakteristiek zekering te zitten (vanwege de landurige hoge stromen). In de meterkast dient dan al een 25A zekering te zitten.

PV verdelers zijn leuk om een wasmachine (kortstondige hoge stromen) bij te hangen maar bij laadpalen is een ander verhaal. Ik denk dat het officieel zelfs niet mag.
Als je een laadpaal laat installeren zal deze zelfs direct naar de meterkast bekabeld worden. Dat was een eis bij mij zelfs (heb een sub-groepenkast in de garage, maar daar mocht mijn lader niet op aangesloten worden)

[ Voor 12% gewijzigd door rdfeij op 26-10-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Een laadpaal werkt prima op een B karakteristiek zekering, automaten zijn gewoon getest op continue de rated current (16A bij een B16). Ook de inschakelstroom is geen probleem, alle auto's beginnen met laden op 1.6kW en gaan vanaf daar opschalen (volgens protocol). Praktijk ervaring bij mij (en 2 vrienden) is ook prima op B karakteristiek.

Een laadpaal kan ook prima via een verdeler worden aangesloten, deze kunnen de stromen makkelijk aan, daar zijn ze op gebouwd, het is gewoon een groepenkast op een andere plek.

Wat je van de selectiviteitseisen vind mag je zelf bepalen, enige wat ik je wel aanraad is om selectief te blijven met de hoofdzekeringen. Anders kan je netbeheerder boos worden ;P

@cosmo_roel ik heb een MyEnergi Zappi (v2) met een Harvi om draadloos CT's te meten. Ik meet mijn zonnepanelen en de hoofdaansluiting. Je kan af met alleen de hoofdaansluiting meten, dit kan ook zonder Harvi (bedraad), maar ik had liever draadloos ivm minder gaten in de IP65 laadpaal ;P Misschien zijn er meer palen die dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 23:12
Ik denk dat een ding wel van belang is en dat is welke auto je gaat kopen/krijgen. In mijn situatie hebben wij een auto die maar 2 van de 3 fase gebruikt bij het laden. Dit i.c.m. bijvoorbeeld een 3 fase zonnepanelen omvormer zorgt ervoor dat de nuldraad zwaar belast zal worden waarbij in veel situaties zelfs de automaat in de hoofdmeterkast zal uitschakelen. Wellicht dat iemand anders hier wat dieper op in kan gaan want de technische onderbouwing moet ik je schuldig blijven. Iets met asymmetrische belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Zolang elke draad (ook die in de meterkast) correct beveiligd zijn, kan dat perfect.
Dus draad van meterkast naar blauwe cirkel (verdeler); van verdeler naar laadpaal, en van verdeler naar zonnepanelen-omvormer moeten een correcte zekering hebben (volgens draaddiameter).
Ook moet je even rekenen hoeveel stroom in je meterkast door de aardlekschakelaars kan gaan, wat komt er van het net en wat komt er van de zonnepanelen.

@Nelesss Door de N zal nooit een hogere stroom lopen dan door de fasedraden, is geen probleem. Zelfde als met normale zware verbruikers die eenfasig zijn, die gaan ook door N stroom laten lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 23:12
@naftebakje Door de N zal inderdaad nooit een hogere stroom lopen dan door de fasedraden behalve als je ook gaat terug leveren. Zie bijvoorbeeld dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/129426

Deze situatie is niet voor iedereen geldig en als de zonnepanelen netjes verdeeld zijn over de fases dan zal het wel loslopen qua verschillen maar als bijvoorbeeld L1 alleen maar terug levert en L2 en L3 worden gebruikt door bijvoorbeeld een warmtepomp, auto, etc. dan zal de Nuldraad dus zwaarder belast worden dan de fasedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

_eLMo_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:52:

Wat je van de selectiviteitseisen vind mag je zelf bepalen, enige wat ik je wel aanraad is om selectief te blijven met de hoofdzekeringen. Anders kan je netbeheerder boos worden ;P
Maar die wijze raad volg je zelf niet op door tot 25A (ipv 16A) te trekken uit een 3x25A aansluiting? Of heb je een zwaardere 3x35A aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Maar die wijze raad volg je zelf niet op door tot 25A (ipv 16A) te trekken uit een 3x25A aansluiting? Of heb je een zwaardere 3x35A aansluiting?
Die heb ik zelf niet opgevolgd inderdaad. Dat kan je wel met een PV verdeler, 16A naar de verdeler, 32A van verdeler naar laadpaal, 16A van verdeler naar zon. Hangt wel van je hoeveelheid zon af.

(mijn PV hangt niet in de buurt van mijn laadpaal helaas, en ik wilde wel meer dan 16A kunnen trekken voor mijn 1-fase auto als ik zon had, dus mijn laadpaal is zelfs afgezekerd op 32A achter mijn 25A hoofdzekering, bij kortsluiting slaat de hoofdzekering er dus gegarandeerd uit).

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 26-10-2022 16:32 ]

Pagina: 1