Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 15:59

PinusRigida

I put the p in pool.

Idd, top van je dat je op je strepen stond, gezien de historiek van uitsluitend positieve beoordelingen, leek het me idd. zeer onwaarschijnlijk dat het dit jaar aan jou lag -wat altijd kàn, maar toch onwaarschijnlijk gezien de historiek-. Iets wat bij mij meteen een rood vlagje opstak was dit uit je topic start:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, en hoewel zoiets door manager-types zelden rechtuit, rechtdoor en rechtaf zal toegegeven worden dat dit de reden is en dat ze je in één en dezelfde beweging ook verdenken van overdrijven -ze doen liever aan BS-poker met onduidelijke en algemene termen als productiviteit, inzet, blabla, zéker de nieuw aangestelde typetjes die het gevoel hebben iets te moeten bewijzen en zich te moeten laten gelden.

...dus look no further and cut through their BS, dit was de reden.

Anyhow, gefeleciteerd met de nieuwe stap in je leven!

[ Voor 13% gewijzigd door PinusRigida op 05-09-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:36
Lanfear89 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:31:
Gefeliciteerd! Die 'promotie' zal wel naar een willekeurige vergeethoek oid zijn, ze kunnen er niet zomaar van af zonder dat het nog meer geld kost, maar zo kan ze geen schade meer berokkenen.
En het erge daaraan is ook nog is dat ze dan nog steeds denken dat ze heel wat zijn. En vervolgens over 3 jaar terug komen als hoger management die vervolgens de hele afdeling aanstuurt. :9~

Maar goede keuze gemaakt!

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Daniel. schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:57:
[...]

En het erge daaraan is ook nog is dat ze dan nog steeds denken dat ze heel wat zijn. En vervolgens over 3 jaar terug komen als hoger management die vervolgens de hele afdeling aanstuurt. :9~

...standaard Peter-Principle gang van zaken dus, again and again and again, echt, hoe vaak hoor/lees je dit soort shit, het is ongelooflijk.... |:(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

CodingClaudia schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:42:
...De manager waar het allemaal om te doen was heeft een andere functie gekregen.
Tot mijn verbazing heeft ze promotie gekregen terwijl ze binnen een jaar een project om zeep heeft geholpen.
Btw: dit is een standaard mechanisme in bedrijven met sterke managers-cultuur (bijna alle bedrijven dus :D )

Het ligt gevoelig voor bedrijven en al-dan-niet hogere managers om een demotie te doen in zulke gevallen, waarom: omdat het impliceert dat ze een fout hebben begaan om de persoon/manager in kwestie in deze functie te zetten, verkeerde persoon gekozen, slechte inschatting gemaakt,...

Alternatief is de persoon afdanken maar dan riskeren ze;
- hoge kosten
- aanslepend juridisch gezeik
- mogelijks zelfs gezeik in de media, al is het in vakbladen
- slechte naam/reputatie (terecht of onterecht)

Vooral hiërarchische structuren hebben heel veel moeite om fouten toe te geven, het is het toegeven van een zwakte en dat doen ze echt niet graag.

Dus wat is het gevolg: symptoombestrijding: het pijnpunt proberen afdekken, toedekken, verplaatsen, en als dat wat geld kost door een promotie, so be it, zolang het pijnpunt maar uit the picture blijft, dat het pijnpunt door d'r promotie d'r trots gestreeld wordt is een extra garantie dat het pijnpunt in kwestie niet zal komen klagen, zo is het potje toegedekt en hoeft het bedrijf en de 'higher-ups' helemaal niks toe te geven want fouten maken ze niet, dat weet iedereen.

Hierboven noem ik al het 'Peter Principle', dit is het mechanisme dat het Peter Principle mogelijk maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 05-09-2023 12:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:17
PinusRigida schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:59:
[...]

...standaard Peter-Principle gang van zaken dus, again and again and again, echt, hoe vaak hoor/lees je dit soort shit, het is ongelooflijk.... |:(
Nou ja, op zich is het wel bewonderenswaardig als je dan nog doorpromoveert nadat je je niveau van incompetentie al bereikt hebt.

Dat doet vermoeden dat degenen die haar beoordelen ook al op hun niveau van incompetentie zitten 8)

Als er goed management zat, zouden ze haar eruit knikkeren, ongeacht hoeveel dat kost. Al was het maar vanwege de negatieve invloed die haar aanwezigheid heeft op de werksfeer / werkvreugde van overige medewerkers. Dit soort mensen zijn echt killing voor je organisatie.

@CodingClaudia Goed gedaan, je bent niet altijd zelf verantwoordelijk voor je werkgeluk, maar je bent wel degene die er wat aan kan veranderen! Goed om te lezen dat je iets vervelends hebt weten om te buigen naar iets positiefs!

[ Voor 33% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-09-2023 13:35 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:10
@CodingClaudia Hulde! d:)b

Goed aangepakt in tijden waar de macht meer dan ooit bij de werknemer ligt! Veel succes!

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
@CodingClaudia Held! Ik ben heel blij voor je.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
@CodingClaudia
Super gedaan! Nu lekker alles vergeten en vol energie met je nieuwe baan aan de slag!
Ook fijn dat je hier een update hebt gepost!
Heb een vergelijkbare situatie ook op mijn werk gehad, mijn uitweg was een overstap naar een andere afdeling. Wel helemaal zelf moeten regelen want HR doet geen ruk voor je.

Nog een tip; sluit je aan bij de vakbond. Je krijgt bijna bij alle er "gratis" rechtsbijstand bij. Meestal kan je de contributie vanuit je bruto salaris betalen. Kost mij 10 euro p/m en je hebt dan het totale pakket rechtsbijstand incl. arbeidsmodule. Erg prettig idee dat je dan in zo'n situatie een jurist kan inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 17:17

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heel sterk van je. Heb iets soortgelijks meegemaakt en snap tot op de dag vandaag, net zoals jij, niet wat iemand drijft om elkaar zo te behandelen. Je verpest er zo veel mee, en je wint er helemaal niks bij.

Heel leuk om te lezen dat het negatieve gebruikt hebt om een goede stap voor jezelf te zetten, en dat je goed (veel beter!) terecht bent gekomen. Ik hoop dat je nog veel kan terugdenken aan het moment dat je met het hoofd hooggehouden aan jezelf hebt gedacht en er beter bent uitgekomen :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 09-07 17:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

Chapeau! Ik vind dat je dit echt op de best mogelijke manier hebt behandeld, inclusief de grondige sabbatical (waar ik bijna jaloers van zou worden, wat een goede beslissing)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Mavamaarten schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:22:
Heel sterk van je. Heb iets soortgelijks meegemaakt en snap tot op de dag vandaag, net zoals jij, niet wat iemand drijft om elkaar zo te behandelen. Je verpest er zo veel mee, en je wint er helemaal niks bij.
Profileringsdrang is één van, zo niet de belangrijkste reden voor zo'n gedrag.

Ok, soms heb je gewoon slechte karakters die energie halen uit het denigreren van hun medemens en eens die in een hogere positie geraken in een bedrijfsstructuur gebruiken ze hun functie als rechtvaardiging voor hoe ze de mensen onder zich behandelen maar in mijn ervaring zijn dit uitzonderingen. (hoewel sommige studies weldegelijk aantonen dat managementposities specifiek aantrekkelijk zijn voor quasi -of volledige sociopaten)

Wat ik denk is dat velen die in deze positie terechtkomen, een bepaalde onzekerheid hebben over hun capaciteiten binnen deze functie, zeker in het begin, dat is ook absoluut niet onlogisch en eigenlijk is dat zelfs gezond, hangt er alleen van af hoe je hiermee omgaat...

...en sommigen onder hen voelen dat ze een goeie beurt moeten maken want er staat altijd iemand boven hen, en nu ze zélf "baas" zijn, moeten ze het vertrouwen dat die oversten in hen gesteld hebben op de ene of de andere manier bewijzen.
Integer leiding geven -en dus ook luisteren naar je werkvolk en hen vertegenwoordigen jegens jouw eigen bazen wanneer dat nodig is- vergt meer moed, energie, tijd en risico dan gaan voor de snelle 'easy wins': jouw afdeling snel resultaat laten boeken om zo opgemerkt te worden, soms/vaak ten koste van werksfeer op de afdeling, dat zal je worst wezen; jij zit toch in een apart kantoor.

- meer resultaten eisen op minder tijd
- minder pauze
- minder makkelijk verlof toekennen want minder productiviteit
- zieke medewerkers = minder productiviteit
- vaak ziek? = patroon zien, welk patroon = hij/zij is ziek profiteert, dus verbeteringstraject
- andere medewerkers vallen uit (want werksfeer, werkdruk, burnout) = ik moet nóg strenger zijn = negatieve feedback-loop
- etc etc etc

Enfin, nogmaals, disclaimer hier: geen expert maar vanuit 20 jaar ervaring op de werkvloer, ben al wat typetjes tegengekomen en sommigen zie je zo doorheen.

Dit zijn dan diegenen die te boek staan als 'slechte' managers... maar zoals ik hierboven al aangaf, en zoals @FirePuma142 ook aangeeft, zijn er zat goeie managers... probleem is zoals zo vaak: wanneer het goed gaat hoort geen mens er iets over natuurlijk...

[ Voor 18% gewijzigd door PinusRigida op 05-09-2023 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Daniel. schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:57:
[...]

We zien het hier maar van een kant natuurlijk. Misschien is het bedrijf wel onder de indruk omdat een project dat veelbelovend leek, het niet was en tijdig de nek om is gedraaid. Dat andere projecten wel boven verwachting hebben gepresteerd. Dat er een significante kostenbesparing is gerealiseerd, een grote klant binnengehaald, you name it.

Natuurlijk zijn er incompetente managers, op Tweakers is het nogal gemeengoed om alle managers onder het vloerkleed te vegen als incompetente, machtsbeluste geldwolven. Ik heb er in mijn carrière wel een paar gezien, maar het gros valt echt niet binnen die categorie.

@PinusRigida Echt goede managers zijn dan ook zeldzaam. Ik heb het geluk gehad voor 4 echt uitstekende managers te mogen werken, maar pfoe, ik heb minstens het drievoud (lang leve een stuk loopbaan in de detachering) aan middenmoot of regelrechte prutsers gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 05-09-2023 16:13 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@FirePuma142

Je had je post zelf ook al aangepast.

Maar echt goede managers (die dus voor hun afdeling opkomen en niet bezig zijn met hun eigen carriere) zijn zeldzaam.

Nu in meer dan 20 jaar werken er nog maar 2 tegengekomen. De rest is vooral middenmoot en inderdaad onderhevig aan The Peter Principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 15:41
@CodingClaudia goed gedaan !

Goede managers weten in deze tijden is het noodzakelijk van goede werknemers altijd goed te belonen.
Wellicht was ze onder de indruk van je en speelde jaloezie mee in het hele verhaal.

Hierzelf 2 goede managers tegengekomen in mijn carriere, eentje zelf nu
mijn positie zorgt er wel voor dat ik eigenlijk geen verantwoording aan iemand moet afleggen dus dat maakt het ook gemakkelijker om met die manager "vriendschap" te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09
chrisborst schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:09:
Nog een tip; sluit je aan bij de vakbond. Je krijgt bijna bij alle er "gratis" rechtsbijstand bij. Meestal kan je de contributie vanuit je bruto salaris betalen. Kost mij 10 euro p/m en je hebt dan het totale pakket rechtsbijstand incl. arbeidsmodule. Erg prettig idee dat je dan in zo'n situatie een jurist kan inschakelen.
Dat had mijn vrouw ook... een accuut geschil met de werkgever. Zegt de vakbond, het is helaas druk, over 5 weken hebben we tijd om je zaak te behandelen. Zit je dan met een geschil. Gelukkig ook rechtsbijstand die direct hielpen. De vakbond meteen maar opgezegd.

Verder is er ook weinig voordeel als je bij een klein bedrijf werkt zonder CAO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-07 14:27
@CodingClaudia Chapeau, heel leuk om te lezen dit!
Mooie levensles ook, kan ik me voorstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:56
Gefeliciteerd @CodingClaudia! Zowel met je nieuwe functies (wat een energieke combi!) als met je daadkrachtige handelen. Niemand verdient het zo behandeld te worden en jij hebt de bal mooi teruggekaatst. Daar mag je echt trots op zijn. Ik hoop dat je de ellende achter je kunt laten en wens je alle geluk in de nieuwe jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Leuk om te lezen dit! Toen ik op de frontpage op de titel klikte ging ik er vanuit dat het weer een boohoo verhaal zou zijn van iemand die een onterechte negatieve review had gekregen op een vraag & aanbod.

Leuk om te lezen dat het uiteindelijk toch goed is afgelopen. Wellicht niet de uitkomst welke je een paar maanden geleden voor ogen had, maar complimenten hoe je hiermee om bent gegaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 16:26
Gefeliciteerd, leuk om te lezen. Vergeet vooral deze "manager".

Nutteloze en incapabele "leidinggevenden" ga je helaas vast nog vaker tegenkomen. Je hebt nu in ieder geval aan jezelf bewezen dat je daar adequaat mee om kunt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sovereignthrone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:07
Fijn! Goede informaticalessen zijn erg belangrijk. Mijn informaticalessen bestonden in de 2000s nog uit teksten in een word denkballonnetje plaatsen :(

Ik raad je ten slotte nog aan om die manager op LinkedIn nog te blokkeren, dan krijg je deze ook niet constant in 'people you might know' en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
CodingClaudia schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:42:
Ontzettend bedankt voor de lieve reacties en alle goedbedoelde adviezen. Er is veel gebeurd dat ik met jullie wil delen.

***members only***

Ik ben niet akkoord gegaan met het verbeterplan dat werd voorgesteld. Inhoudelijk klopte er niet veel aan. Er volgde een gesprek met HRM en de manager. Dit gesprek verliep ongemakkelijk en de manager ging zowel tegen HRM als mij tekeer. Het gesprek is afgebroken door HRM.

Later heb ik een gesprek met twee HRM medewerkers gehad zonder dat de manager daarbij aanwezig was. Ze boden excuses aan voor het slecht verlopen mediation gesprek. Ook waren ze het met mij eens dat het proces niet juist verlopen was en er sprake was van onprofessioneel gedrag van mijn manager.
Toch konden ze niets voor mij betekenen inzake de slechte beoordeling omdat een manager zijn eigen mening mag vormen. Dat de manager mijn reactie en bezwaar niet heeft meegenomen was fout maar konden ze niet meer terug draaien omdat het proces al in de volgende fase zat.

Vervolgens werd de bal bij mij neergelegd om weer in contact te treden met de manager en het proces voort te zetten. Voor mij was het daarmee eigenlijk klaar. Op zijn minst hadden ze mijn commentaar en bezwaar kunnen toevoegen aan mijn dossier.

Ik heb een kleine sabbatical genomen. De vakantieaanvraag werd in eerste instantie heel kinderachtig geweigerd door de manager. Ze zou mij niet kunnen missen. Dat heb ik vervolgens geëscaleerd naar hoger management en HRM en toen werd de aanvraag alsnog goedgekeurd.
De twee maanden sabbatical heb ik gebruikt om mij te bezinnen. Ik heb mij echt afgesloten van werk door 4 weken zonder computer en internet in het buitenland door te brengen.

Fris en fruitig heb ik bij thuiskomst gesolliciteerd met een leuk resultaat. Ik heb twee sollicitaties gedaan en beide zijn positief ontvangen waardoor ik nu twee banen heb!
Een 32-urig contract bij een leuk bedrijf en een tijdelijke aanstelling in het onderwijs voor wiskunde en informatica.

Het indienen van mijn ontslag ging overigens moeizaam. Het werd in eerste instantie verworpen met hetzelfde argument als het weigeren van mijn vakantie: "Je bent onmisbaar en je moet het tijdig laten weten zodat er vervanging kan worden gevonden."
Wederom heb ik HRM en een hogere manager ingeschakeld omdat er een wettelijke opzegtermijn is die gerespecteerd dient te worden. Toen kwam er eerst nog een lijmpoging inclusief een retentiebonus. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

Vandaag was mijn eerste werkdag bij de nieuwe werkgever. Het was spannend en heel erg leuk. Mijn onderwijs avontuur begon enkele weken geleden al. Ik vind het heel tof om met frisse energie mijzelf uit te dagen in deze nieuwe functies.

Vorige week ben ik opnieuw benaderd door mijn vorige werkgever. Ze wilden mij nog een keer proberen te verleiden om terug te komen.
In mijn kielzog blijken nog 2 werknemers uit onvrede te zijn vertrokken. De manager waar het allemaal om te doen was heeft een andere functie gekregen.
Tot mijn verbazing heeft ze promotie gekregen terwijl ze binnen een jaar een project om zeep heeft geholpen.

Ik begrijp er niets van en het kan mij ook niets meer schelen. Het raakte mij in eerste instantie heel erg dat ik valselijk werd beschuldigd. Eenmaal van de schok bekomen heb ik met de goede adviezen hier de positieve energie weer kunnen herpakken. Het blijft onwerkelijk om te ervaren dat mensen zo oneerlijk kunnen zijn. De bureaucratie van HRM (computer says no) die geen maatwerk kon leveren was de bevestiging die ik nodig had om geen verdere energie te verspillen in een voor mij uitgemaakte zaak.

@all Dank jullie voor alle reacties !
Dit is een ontzettend mooi einde van een bijzonder vervelend verhaal. Een familielid van mij heeft in een vergelijkbare situatie gezet (Verpleegkundige in de thuiszorg). Van het één op andere moment wordt je uit je veilige-bubbel gelanceerd waar iemand (in mijn geval 32 jaar) al in zit. Onterechte beoordelingen doen echt wat mensen, zeker wanneer het gaat om hondstrouwe types die hart voor de zaak hebben :P

Het duurt even voordat je weer rustig om je heen kunt kijken en alles kunt relativeren. Heel fijn om te zien dat je afgelopen zomer die stap hebt gemaakt. Dit bedrijf heeft wel een plaat voor de kop met zoveel pogingen om je weer terug te halen. Ik zou dat vooral zie als een mooie opsteker ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Je omschreef jezelf als een verlegen type dat zich onder laat sneeuwen. Nou, complimenten aan jou, want jij hebt hier echt je mannetje/vrouwtje gestaan. :) Je had je erbij neer kunnen leggen en depressief en gestresst naar je werk kunnen blijven gaan omdat blijven makkelijker was dan voor jezelf opkomen. Heb je niet gedaan. Dus wees trots op jezelf, dat je op bent gekomen voor jezelf omdat je weet wat je waard bent!

En het feit dat er nog meer mensen zijn vertrokken is een mooie bevestiging dat het echt niet aan jou lag. Heb ik zelf ook meegemaakt.

Wat ik helemaal mooi vond om te lezen... het begon allemaal omdat er iemand vond dat je niet goed genoeg presteerde. En uiteindelijk krijg je tot twee keer toe te horen dat je onmisbaar bent. Pick one. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:27
Fijn om te horen en goed gedaan, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooi einde @CodingClaudia, sluit dit hoofdstuk lekker af en focus je op de nieuwe dingen waar je energie van krijgt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04:03
Gefeliciteerd met je nieuw hervonden energie en je nieuwe banen @CodingClaudia. Veel plezier en dank voor het delen van de uitkomst.
Pagina: 1 2 3 Laatste