• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:36
Sins vorig jaar heb ik mijn 12 panelen op oost van 235wp uitgebreid met 10 panelen op west van 3650wp en tussen 12 en 15h bij wisselende weersomstandigheden piekt de spanning regelmatig 253v aan waardoor de omvormer 10 min uitvalt. De bekabeling is 4mm2. Ik zoek de reden van de uitval want mijn 7 panelen op oost met een sma heeft geen uitval en ik meet zelf Max 247v. Hoe kan ik deze uitval voorkomen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
Omvormer op een andere fase aangesloten? Spanning per fase kan best verschillen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Knielen schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:17:
Omvormer op een andere fase aangesloten? Spanning per fase kan best verschillen.
Dit dus. Je kan evt een voltmeting doen in de meterkast van de groep van de inverter en meten dichtbij de inverter als hij flink actief is. Als daar een groot verschil in zit, dan kan dit komen te dunne bekabeling of een slecht contact.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Typisch vaak bij Growatt?
Growatt Omvormer schakelt automatisch uit bij te veel zon.

Afwijkende registratie van netspanning in de omvormer?

Heb je ook P1 meetgegevens? (home wizard ofzo)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:33:

Ik heb er 3 draaien van Growatt en nog nooit uitval gehad. Ligt echt aan de netspanning imo.

• corsat
Knielen schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:17:
Er zit zo’n 1,5 volt tussen mijn 3 fasen en ik heb hem op de fase gezet met de laagste spanning. Zodra ik wisselende zon krijg ga ik meten in de meterkast en bij de omvormer om meer info te verzamelen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• corsat

Thks, ga ik uitzoeken wat ik uit p1 kan halen.

• corsat
Vandaag weinig kunnen meten maar wel mijn kabel lengte gemeten en die is zo’n 20 meter. Komende dagen met wisselende weersomstandigheden moet het een keer mogelijk zijn om de spanningen bij de omvormer en in de meterkast te meten. In de app kan ik wel de opgewekte spanning van de panelen terug vinden maar ik kan niet de output spanning van de omvormer achteraf bekijken.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

corsat schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:23:
Vandaag weinig kunnen meten maar wel mijn kabel lengte gemeten en die is zo’n 20 meter. Komende dagen met wisselende weersomstandigheden moet het een keer mogelijk zijn om de spanningen bij de omvormer en in de meterkast te meten. In de app kan ik wel de opgewekte spanning van de panelen terug vinden maar ik kan niet de output spanning van de omvormer achteraf bekijken.
Die 20 meter, is dat 2,5mm² of meer? 20 meter 2,5mm² kan een negatieve invloed hebben (spanningsval) wat de verhoogde netspanning kan verklaren bij het invoeden.

Ik zou adviseren om onbelast te meten met een multimeter wat die fase geeft bij de meter en bij de inverter en hetzelfde doen bij zo veel mogelijk instraling.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
Waarom de onbelaste meting?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
Je wilt weten wat de spanning in de rest van het elektriciteitsnet doet op het moment dat er veel zon is. Als je eigen omvormer aan staat beinvloed dat de spanning van die fase.

• corsat
Fairy schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:36:
[...]

Die 20 meter, is dat 2,5mm² of meer? 20 meter 2,5mm² kan een negatieve invloed hebben (spanningsval) wat de verhoogde netspanning kan verklaren bij het invoeden.

Ik zou adviseren om onbelast te meten met een multimeter wat die fase geeft bij de meter en bij de inverter en hetzelfde doen bij zo veel mogelijk instraling.
Bij de omvormer en bij de meterkast heb ik 4mm2. Er zit ook nog eenpulsmeter tussen en ik zal die kabel nog eens checken.

• corsat
mcDavid schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:53:
[...]

Je wilt weten wat de spanning in de rest van het elektriciteitsnet doet op het moment dat er veel zon is. Als je eigen omvormer aan staat beinvloed dat de spanning van die fase.
Vandaag bij wisselende omstandigheden heb ik bij een wisseling van bewolkt naar zon gemeten en meet dan bij de omvormer 252,5 volt en beneden bij de zekering 249v dus een verschil van 3,5volt. Dit is dus het verschil over de lange kabel. Op hetzelfde moment meet ik ook 246v in een stopcontact maar een andere fase. Is de 3,5v veel?

• corsat

Op 25 april bij wisselende omstandigheden heb ik bij een wisseling van bewolkt naar zon gemeten en meet dan bij de omvormer 252,5 volt en beneden bij de zekering 249v dus een verschil van 3,5volt. Dit is dus het verschil over de lange kabel. Op hetzelfde moment meet ik ook 246v in een stopcontact maar een andere fase. Is de 3,5v veel? Kun jij aangeven of dit normale waarden zijn en waar ik die uitval die af en toe bij wisselende omstandigheden moet zoeken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat valt mee denk ik inderdaad.

Misschien kan @Growatt er iets over zeggen?
Andere landsinstelling (tijdelijk) ?

• corsat
Ik heb gisteren bij mijn meterkast alles opengemaakt en heb nu pas gezien dat bij de installatie van mijn laatste 10 panelen op de uitgang van mijn pulsemeter de 7 panelen met mijn sma omvormer van 1,5 kW hier bij is gezet waardoor er via 2 stuks 4mm2 kabels er 5,9kW op fase 3 is gezet. Gisteravond heb ik de 1,5 kW omgezet met aparte kabels naar fase 1 dus mijn 2 omvormers zitten nu verspreid. Ik denk dat ik hiermee het probleem met uitvallen heb getackeld. Nu wachten op zonnige en wisselvallige omstandigheden.

• corsat
Ik dacht dat het probleem van uitval was opgelost maar helaas vandaag 2x een uitval terwijl de omvormer al langere tijd op 3950watt stond te leveren. De sma omvormer blijft gewoon in bedrijf en leverde op dat moment 1100watt en de soladin leverde 350watt. Als ik de voltages bekijk zie ik regelmatig 246 en 247volt. Ik heb inmiddels een mail naar Growatt gestuurd en zoek naar de mogelijkheid om bijvoorbeeld de landen code aan te passen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
corsat schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:01:
Ik dacht dat het probleem van uitval was opgelost maar helaas vandaag 2x een uitval terwijl de omvormer al langere tijd op 3950watt stond te leveren. De sma omvormer blijft gewoon in bedrijf en leverde op dat moment 1100watt en de soladin leverde 350watt. Als ik de voltages bekijk zie ik regelmatig 246 en 247volt. Ik heb inmiddels een mail naar Growatt gestuurd en zoek naar de mogelijkheid om bijvoorbeeld de landen code aan te passen.
Je moet niet bij Growatt zijn maar bij je netbeheerder. Die moeten de spanning iets omlaag zetten. Een omvormer van 1.5kW verplaatsen als de spanning 247V en 252V is gaat niet helpen dit is een druppel op de gloeiende plaat helaas. De landencode aanpassen is eigenlijk niet toegestaan dus ik zou het eerst officieel proberen. Daarnaast is 260V wel wat fors voor andere apparatuur op die fase. Wat voor spanningen heb je op de derde fase als het zonnig is?

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 14-05-2023 08:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• harriel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Dat is mooi gezegd: je moet bij de netbeheerder zijn.
Dat zal ook wel kloppen maar ik heb dit bij Enexis 6 weken geleden al aangekaart en een hoop mensen hier in de straat ook. Iedereen krijgt dezelfde standaard reactie: Er wordt meetapparatuur geplaatst en dan komen we bij u terug. Dit kan wel 2 maanden duren.
Das lekker tegen die tijd is de zomer voorbij. Ik mis zeker 50 % van mijn verwachte opbrengst.
Wat nog te doen??

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

harriel schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:01:
Dat zal ook wel kloppen maar ik heb dit bij Enexis 6 weken geleden al aangekaart en een hoop mensen hier in de straat ook. Iedereen krijgt dezelfde standaard reactie: Er wordt meetapparatuur geplaatst en dan komen we bij u terug. Dit kan wel 2 maanden duren.
Das lekker tegen die tijd is de zomer voorbij. Ik mis zeker 50 % van mijn verwachte opbrengst.
Wat nog te doen??
Hetzelfde als iedereen die wat van de netbeheerder wil, achteraan sluiten in de rij ;)
Maar je frustratie begrijp ik wel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• corsat
Jim423 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:21:
[...]

Je moet niet bij Growatt zijn maar bij je netbeheerder. Die moeten de spanning iets omlaag zetten. Een omvormer van 1.5kW verplaatsen als de spanning 247V en 252V is gaat niet helpen dit is een druppel op de gloeiende plaat helaas. De landencode aanpassen is eigenlijk niet toegestaan dus ik zou het eerst officieel proberen. Daarnaast is 260V wel wat fors voor andere apparatuur op die fase. Wat voor spanningen heb je op de derde fase als het zonnig is?
De spanning in de winter is zo’n 235 volt minimaal en in de zomer overdag is hij minimaal 240v en ik zie deze dus nooit lager. Ik heb al geklaagd bij stedin maar ik ben de enigste in de straat en dan doen ze niets. Inmiddels beginnen meerdere buren te klagen dat er her en der electronische apparatuur stuk gaat en volgens mij komt dat door de continue hoge spanning. Ik heb zelf 3 kapotte hue lampen gehad die binnen garantie omgeruild zijn omdat ze spontaan overleden binnen 3 maanden.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
harriel schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:01:
Wat nog te doen??
We zijn met z’n allen bezig met het grootste project sinds de industriële revolutie, en jij klaagt over wat uitval op piekmomenten? Dat isvervelend hoor, maar echt niks meer dan dat.

Jammer dat mensen niet lijken te begrijpen wat er de komende jaren moet gaan gebeuren. Ongeveer 1/3 van alle straten in Nederland moet open om de netcapaciteit te verhogen. Dat is een project die nog nooit heeft plaatsgevonden.

Dus accepteerdat netbeheerders uitvallende omvormen wat lager op de prioriteitenlijst hebben staan.

• corsat
t14wo schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:41:
[...]

We zijn met z’n allen bezig met het grootste project sinds de industriële revolutie, en jij klaagt over wat uitval op piekmomenten? Dat isvervelend hoor, maar echt niks meer dan dat.

Jammer dat mensen niet lijken te begrijpen wat er de komende jaren moet gaan gebeuren. Ongeveer 1/3 van alle straten in Nederland moet open om de netcapaciteit te verhogen. Dat is een project die nog nooit heeft plaatsgevonden.

Dus accepteerdat netbeheerders uitvallende omvormen wat lager op de prioriteitenlijst hebben staan.
Enerzijds heb je gelijk echter de hoge spanning en het feit dat mijn andere 2 omvormers niet uitvallen vindt ik vreemd, vandaar mijn bericht over Growatt.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:38
Die andere omvormers hangen op kortere kabels?

Met zo een lange kabel vind ik het natuurkundig prima verdedigbaar dat je de omvormer wat hoger zet, de spanning die hij namelijk opwekt aan de klemmen ligt veel lager op het uiteinde van de kabel als ie aankomt in de kast en het net op gaat.

Want daar draait het uiteindelijk om, daarvoor is de regel er: niet te hoge spanning op de netaansluiting genereren.

Daarom dat ik daar ook wat "losser" in ben en "de geest van de regel" volg ipv tot op de letter.

Doel van die landnorm is om het net te beschermen en door de lengte van de kabel heb je een voltage drop, dus die mag je in mijn verdediging compenseren.

Daarom hebben hier sommige mensen geen last van uitval (want omvormer dicht bij de kast) en andere mensen wel (want omvormer op zolder).

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 16-05-2023 15:01 ]

Pagina: 1