| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik vind het wel merkwaardig, systeembeheerder is volgens jou ongeschoold werk, maar een detacheerder neemt je ook niet aan omdat je geen relevante opleiding succesvol achter de rug hebt. Hoe kun je ict/systeembeheerder dan ongeschoold noemen? Omdat tijdens de internet boom de leerlingen uit de schoolbanken geplukt werden omdat ze zó hard op kantoren nodig waren?Tech_SSD schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Zelf heb ik niet eens een MBO-diploma. Het is makkelijk om posts verkeerd te interpreteren. De realiteit is dat een diploma niet per se iets zegt over je kunnen. Sommige medewerkers van een ISP kunnen niet eens een router aansluiten terwijl ze tijdens hun opleiding heel veel meer geleerd zouden moeten hebben.
Vaardigheden en motivatie zijn net zo belangrijk als een diploma.
Ik wens je succes met jouw keuze.
Juist, ze nemen niets serieus. Daar moet je dan mee overweg kunnen. Je zult een manier moeten vinden om dat te overleven. Ik heb de gekste dingen meegemaakt maar het kan nog gekker. Logisch dat ik daarna geen mbo meer wil doen.hollandnick schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:09:
Tsjah ik hoor erg veel geklaag over van alles en nog wat. Ik ben zelf begonnen op het MBO ICT na mijn VMBO-T studie. Ik ben gewoon een erg lui persoon en heb een hekel aan school. De 4 jaren op het MBO waren dan ook totaal niet leuk en heb me dan ook erg ongelukkig gevoelt, mede doordat ik alles met 2 vingers in de neus kon uitvoeren en de hoogste cijfers kon halen.
De MBO is gewoon een ongeregeld chaotisch zooitje met klasgenoten die totaal niets serieus nemen. Althans dat is dan mijn ervaring. Na mijn MBO tijd echter ben ik doorgestroomd naar het HBO, heb ik die afgemaakt en ben ik inmiddels in 5 jaar doorgegroeid naar System Engineer. Soms moet je nou eenmaal door een hoepeltje springen om te komen waar je wilt. Zonder door te zetten ga je er anders niet komen, geloof me dat weet ik.
Je kan dus inderdaad een paar dingen doen. De toets zodat je direct naar het HBO kan ( toch? ) Dan ga je veel meer in op de theorie en raak je praktijk veel minder aan. Of je slikt het 4 jaar lang ff door en maakt je MBO af om door te stromen naar het HBO.
Of je begint na je MBO met werken op de sericedesk om zo door te stromen naar systeembeheerder. Ik geloof niet dat er veel bedrijven zijn die je gelijk als systeembeheerder laten werken zonder enige ervaring of kennis van producten / klanten na het behalen van je MBO diploma. Je moet jezelf namelijk eerst bewijzen
Oh, op een HBO opleiding zitten overigens ook gewoon kleine kinderen hoor, die nog onvolwassen zijn en totaal blind in gaan op een ICT opleiding (Als ze direct vanuit HAVO doorstromen). Voordeel is dat je hier alleen ook mensen tegenkomt die van een ICT opleiding afkomen of ouderen die later nog bedenken de HBO te halen. Dat helpt dan weer wel.
Maar ik zou eerst beginnen bij jezelf. Want de uitspraken die je doet zullen je op school niet populair maken, wat ervoor zorgt dat de ervaring ook niet positief zal maken
Dat is nog geen excuusTech_SSD schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 03:14:
[...]
Juist, ze nemen niets serieus. Daar moet je dan mee overweg kunnen. Je zult een manier moeten vinden om dat te overleven. Ik heb de gekste dingen meegemaakt maar het kan nog gekker. Logisch dat ik daarna geen mbo meer wil doen.
Ik heb laatst net met pijn en moeite mijn deeltijd HBO afgerond, heb er 7 jaar over gedaan.
Ik had altijd wel een excuus om iets niet te doen, was het niet in privésfeer dan had ik wel mot met docenten die een zwabberbeleid hadden.
Op een gegeven moment moet je een knop omzetten en voor jezelf kiezen en er is maar een iemand die dat kan veranderen en dat ben jezelf, er is niemand anders die dit voor jou doet.
Dus komop! inschrijven met die handel ;)!
Tsjah zo is life, deal with it? Ik heb 4 jaar lang MBO ook gewoon lekker zitten gamen achter de PC. Mijn werk had ik erg snel af, projecten waren geen probleem en voor toetsen hoefde ik (praktisch) niet te leren. Wellicht geluk dat ik dingen snel oppak en affiniteit had met alles wat met computertechniek te maken heeft. Maar ik was ook totaal niet serieus, maar dat was dan ook niet nodig vanwege het niveau.Tech_SSD schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 03:14:
[...]
Juist, ze nemen niets serieus. Daar moet je dan mee overweg kunnen. Je zult een manier moeten vinden om dat te overleven. Ik heb de gekste dingen meegemaakt maar het kan nog gekker. Logisch dat ik daarna geen mbo meer wil doen.
Op HBO begon ik ook ergens rond mijn 21/22e ( heb eerst een jaar Technische Informatica geprobeerd ) en toen zaten er ook gewoon kinderen in mijn HBO klas. Deze kwamen net van de HAVO af zonder vertraging en die waren ook 17/18 jaar. Dat verschil merk je wel hoor, en blijf je merken. Maar tenzij je projecten met elkaar doet hoef je je helemaal niet te storen aan anderen. Daar kies je voor. Al moet ik zeggen dat het op HBO wel wat serieuzer is natuurlijk
En ik dacht dat ik uniek waspowerboat schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:54:
[...]
Dat is nog geen excuus, want het gaat om jezelf, je toekomst! jijzelf bepaalt welke kant dat je op gaat!
Ik heb laatst net met pijn en moeite mijn deeltijd HBO afgerond, heb er 7 jaar over gedaan.
Ik had altijd wel een excuus om iets niet te doen, was het niet in privésfeer dan had ik wel mot met docenten die een zwabberbeleid hadden.
Op een gegeven moment moet je een knop omzetten en voor jezelf kiezen en er is maar een iemand die dat kan veranderen en dat ben jezelf, er is niemand anders die dit voor jou doet.
Dus komop! inschrijven met die handel ;)!
[ Voor 27% gewijzigd door hollandnick op 01-06-2023 08:00 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Maar uiteindelijk moet je zelf dat papiertje halen. Dat doen je medestudenten gamers niet voor jou en die docenten al helemaal niet.
Wie de weg naar boven zoekt begint toch echt onderaan de bult.
Have you tried turning it off and on again?
Klasgenoten die met gekke dreigementen en onzinnige opmerkingen komen. Soms ook vechtpartijen op school (zelf niet bij betrokken, maar eigenlijk had ik wel een groepsgenoot een flink pak slaag moeten geven of zijn gedrag moeten melden). Het mbo valt soms niet mee. In jullie posts klinkt het alsof het allemaal best wel prima was. Het gaat niet over de moeilijkheidsgraad van de opdrachten, ik heb gewoon een paar klasgenoten gehad die echt iets los hadden zitten in hun hoofd.hollandnick schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:58:
[...]
Tsjah zo is life, deal with it? Ik heb 4 jaar lang MBO ook gewoon lekker zitten gamen achter de PC. Mijn werk had ik erg snel af, projecten waren geen probleem en voor toetsen hoefde ik (praktisch) niet te leren. Wellicht geluk dat ik dingen snel oppak en affiniteit had met alles wat met computertechniek te maken heeft. Maar ik was ook totaal niet serieus, maar dat was dan ook niet nodig vanwege het niveau.
Op HBO begon ik ook ergens rond mijn 21/22e ( heb eerst een jaar Technische Informatica geprobeerd ) en toen zaten er ook gewoon kinderen in mijn HBO klas. Deze kwamen net van de HAVO af zonder vertraging en die waren ook 17/18 jaar. Dat verschil merk je wel hoor, en blijf je merken. Maar tenzij je projecten met elkaar doet hoef je je helemaal niet te storen aan anderen. Daar kies je voor. Al moet ik zeggen dat het op HBO wel wat serieuzer is natuurlijk
[...]
En ik dacht dat ik uniek washier ook 7 jaar over gedaan door te lui te zijn, uit te stellen of rare docenten met apart beleid. Inderdaad op een gegeven moment zette ik ook die knop om en dacht nu is het genoeg. Nu gaan we het afmaken
Dat is al heel iets anders dan je wat je in de vorige reacties meldde. Als je jezelf stelselmatig onveilig voelt in de klas en er wordt door de school niet gecorrigeerd dan snap ik het.Tech_SSD schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:23:
[...]
Het gaat niet over de moeilijkheidsgraad van de opdrachten, ik heb gewoon een paar klasgenoten gehad die echt iets los hadden zitten in hun hoofd.
Komt je originele vraag over een goede MBO school daar uit voort?
Wel deels maar het had ook te maken met het beleid van de school. En het maakt op zich ook wel uit naar welk mbo of hbo je gaat, sommige van die scholen zijn gewoon veel slechter dan anderen.Gr4mpyC3t schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:28:
[...]
Dat is al heel iets anders dan je wat je in de vorige reacties meldde. Als je jezelf stelselmatig onveilig voelt in de klas en er wordt door de school niet gecorrigeerd dan snap ik het.
Komt je originele vraag over een goede MBO school daar uit voort?
[ Voor 12% gewijzigd door Tech_SSD op 01-06-2023 08:30 ]
Eens, ik heb ook eerst goed onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de school. Alle zaken die voor jou ruis zijn (lakse medestudenten, stomme projecten en ‘slechte’ docenten) heb je geen invloed op. Die zijn op iedere school te vinden.Tech_SSD schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:29:
[...]
Wel deels maar het had ook te maken met het beleid van de school. En het maakt op zich ook wel uit naar welk mbo of hbo je gaat, sommige van die scholen zijn gewoon veel slechter dan anderen.
Maar nogmaals, een veilige omgeving om te leren waar idioten gewoon geschorst of uitgeschreven worden is belangrijk.
Maar denk je niet dat die zaken ook gewoon voorkomen op een hbo? Het is heus niet iets dat alleen voorkomt op het mbo. Op het hbo zitten zat studenten die zich gewoon niet kunnen gedragen neem ik aan. En ook op de universiteit zal je dat soort lui wel tegen komen. Ik denk dat het vrij onterecht is om te stellen dat je zulke lui alleen op het mbo tegenkomt of voornamelijk op het mbo, waarschijnlijk zit er vrij veel tuig op het hbo. De kans dat je ze op mbo-niveau 4 tegenkomt is iets groter dan bij hbo maar op het hbo kom je ze vaak genoeg tegen. En op mbo niveau 1 en 2 zit uiteraard veel tuig, maar dat is een compleet ander verhaal. Op mbo-niveau 4 zou dat op zich wel mee moeten vallen.Gr4mpyC3t schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:32:
[...]
Eens, ik heb ook eerst goed onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de school. Alle zaken die voor jou ruis zijn (lakse medestudenten, stomme projecten en ‘slechte’ docenten) heb je geen invloed op. Die zijn op iedere school te vinden.
Maar nogmaals, een veilige omgeving om te leren waar idioten gewoon geschorst of uitgeschreven worden is belangrijk.
Heb je zelf al op HBO school/scholen gezeten dan, waar baseer je deze uitspraken opTech_SSD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:30:
[...]
Maar denk je niet dat die zaken ook gewoon voorkomen op een hbo? Het is heus niet iets dat alleen voorkomt op het mbo. Op het hbo zitten zat studenten die zich gewoon niet kunnen gedragen neem ik aan. En ook op de universiteit zal je dat soort lui wel tegen komen. Ik denk dat het vrij onterecht is om te stellen dat je zulke lui alleen op het mbo tegenkomt of voornamelijk op het mbo, waarschijnlijk zit er vrij veel tuig op het hbo. De kans dat je ze op mbo-niveau 4 tegenkomt is iets groter dan bij hbo maar op het hbo kom je ze vaak genoeg tegen. En op mbo niveau 1 en 2 zit uiteraard veel tuig, maar dat is een compleet ander verhaal. Op mbo-niveau 4 zou dat op zich wel mee moeten vallen.

Op het HBO is het gewoon veel serieuzer al heb je daar natuurlijk ook van dat soort lui ertussen zitten, maar dat is dan eerder minder dan 30% dan meer dan 70% op het MBO. Hierdoor vallen de minder serieuzen minder op en worden ze minder snel gekozen bij projectgroepen, waardoor als ze inzien dat ze het zo niet gaan redden zich alsnog aanpassen.
[ Voor 7% gewijzigd door hollandnick op 07-06-2023 22:51 ]
Ik merkte ook dat een heleboel MBO'ers gewoon totaal geen computerkennis hadden en heel ongenuanceerd waren. Ze kwamen met conclusies die nergens op gebaseerd waren. Ik kon me er erg aan storen en soms ging ik zelfs twijfelen aan mijn eigen kennis puur doordat er zo veel waren die met onjuiste informatie kwamen, inclusief taaldocenten die letterlijk 0,0 ICT-kennis hadden.hollandnick schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:50:
[...]
Heb je zelf al op HBO school/scholen gezeten dan, waar baseer je deze uitspraken op? Want mijn ervaring ( 2 HBO studies, 1 na 6 maanden gestopt ) is dat op het VMBO / MBO gewoon jongeren zitten die er niet zoveel om geven, vooral bij een andere bepaalde bevolkingsgroep. Ook al mag je dat niet meer zeggen tegenwoordig.
Op het HBO is het gewoon veel serieuzer al heb je daar natuurlijk ook van dat soort lui ertussen zitten, maar dat is dan eerder minder dan 30% dan meer dan 70% op het MBO. Hierdoor vallen de minder serieuzen minder op en worden ze minder snel gekozen bij projectgroepen, waardoor als ze inzien dat ze het zo niet gaan redden zich alsnog aanpassen.
Mijn laptop was kennelijk niet goed genoeg of iets dergelijks want ik had "maar een i5" (die overigens waarschijnlijk beter was dan een stroombesparende i7 van een jaar ouder). Compleet onjuiste kennis maar blijkbaar dachten sommige mensen daar dat ik voor bepaalde opdrachten een i7 nodig had terwijl dat niet per se beter is dan een i5. De realiteit is dat je een universitair bachelor kunt halen met een laptop i5 dus het ging compleet nergens over, docenten NL/Engels leken ook in vage bewoordingen te suggereren dat mijn laptop heel traag was omdat zij een hele oude i5 hadden en computerleken waren. Nergens op gebaseerd dus, maar die taaldocenten hebben ook 0 ICT-kennis, ze wisten vaak niet eens hoe een programmeertaal syntax eruit ziet. Dit hele verhaal gaat misschien nergens over maar mijn brein was een beetje aan het trippen en misschien verzin ik dingen die nooit zijn gebeurd. Dat mijn laptop zogenaamd matig of slecht was heeft niet geholpen voor mijn motivatie en de realiteit is dat je een mbo opleiding ook niet haalt als je echt helemaal niks doet en nooit aanwezig bent. (1 of ander Coolblue artikel is geen betrouwbare informatie, die mensen daar weten eigenlijk 0,0 over ICT)
Maar het HBO haal je niet per se als je hard werkt. En daar zit ook een probleem, sommige onderdelen zijn voor veel studenten gewoon te moeilijk, ongeacht hoe hard ze hun best doen. Die mensen stappen op den duur misschien over op het MBO en doen daar redelijk hun best om het iets sneller te doorlopen.
Heb jij wel eens een MBO-opleiding gedaan eigenlijk? Want hoe weet je nou zeker dat 70% daar ongemotiveerd is als je alleen HBO hebt gedaan?
[ Voor 22% gewijzigd door Tech_SSD op 07-06-2023 23:09 ]
He HyperBeam, allemaal niet relevant. Tenzij je ondertussen een opleiding beste stuurlui aan de kant aan het volgen bent.Tech_SSD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:30:
[...]
Maar denk je niet dat die zaken ook gewoon voorkomen op een hbo? Het is heus niet iets dat alleen voorkomt op het mbo. Op het hbo zitten zat studenten die zich gewoon niet kunnen gedragen neem ik aan. En ook op de universiteit zal je dat soort lui wel tegen komen. Ik denk dat het vrij onterecht is om te stellen dat je zulke lui alleen op het mbo tegenkomt of voornamelijk op het mbo, waarschijnlijk zit er vrij veel tuig op het hbo. De kans dat je ze op mbo-niveau 4 tegenkomt is iets groter dan bij hbo maar op het hbo kom je ze vaak genoeg tegen. En op mbo niveau 1 en 2 zit uiteraard veel tuig, maar dat is een compleet ander verhaal. Op mbo-niveau 4 zou dat op zich wel mee moeten vallen.
Allemaal zaken die niets met jouw opleidingsplan te maken hebben zolang je geen inschrijving danwel de 21+ toets hebt gedaan voor het HBO of je hebt ingeschreven voor een MBO opleiding voor volwassenen.
Dus je hebt helemaal niets met kids te maken als je een opleiding voor volwassenen gaat volgen. Dus hop even googlen waar je in de buurt een MBO kan vinden die dit voor 21+ aanbiedt en kies dan een BOL versie als je nu niet werkt.
Of maak een afspraak met je huisarts omdat je vermoed dat je door je communicatie problemen / je een neurodiversiteit probleem vermoedt en hierdoor geen opleiding af kan maken / vinden.
De opleiding je wilt volgen is niet altijd in een volwassenenvariant beschikbaar bij jou in de buurt. Ik denk dat ik eigenlijk niet anders kan, ik zal waarschijnlijk wel bij 15 t/m 17-jarigen in de klas komen. Wel ga ik vragen of ze mij in een klas kunnen plaatsen waar iedereen 18+ is.Barrycade schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:05:
[...]
He HyperBeam, allemaal niet relevant. Tenzij je ondertussen een opleiding beste stuurlui aan de kant aan het volgen bent.
Allemaal zaken die niets met jouw opleidingsplan te maken hebben zolang je geen inschrijvingsformulier danwel voor de 21+ toets hebt gedaan voor het HBO of je hebt ingeschreven voor een MBO opleiding voor volwassenen.
Dus je hebt helemaal niets met kids te maken als je een opleiding voor volwassenen gaat volgen. Dus hop even googlen waar je in de buurt een MBO kan vinden die dit voor 21+ aanbiedt en kies dan een BOL versie als je nu niet werkt.
Of maak een afspraak met je huisarts omdat je vermoed dat je door je communicatie problemen / je Neurodiversiteit probleem vermoed en hierdoor geen opleiding af kan maken / vinden.
Deze opleiding heb ik met 2 vingers in de neus gedaan en had de hoogste score in de klas. Het ging om een BBL opleiding overigens waar veelal oudere in zitten. Alles had al een auto zeg maar, maar ook daar zitten klasgenoten die minder serieus zijn. Veelal is het wat je er zelf van maakt.
Omdat ik vanaf het VMBO naar het MBO ben gegaan, vervolgens ben begonnen op technische informatica op de HAN en daar na een aantal maanden ben afgehaakt. Vervolgens mijn studie gaan volgen op de HBO ICT op de Hogeschool Utrecht. Dus ja zover dat mijn ervaring geld voor het overgrote deel van de scholen weet ik wel waar ik over praat. Zeker als je andere hier hoort of gewoon in het algemeen.Tech_SSD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:02:
[...]
Ik merkte ook dat een heleboel MBO'ers gewoon totaal geen computerkennis hadden en heel ongenuanceerd waren. Ze kwamen met conclusies die nergens op gebaseerd waren. Ik kon me er erg aan storen en soms ging ik zelfs twijfelen aan mijn eigen kennis puur doordat er zo veel waren die met onjuiste informatie kwamen, inclusief taaldocenten die letterlijk 0,0 ICT-kennis hadden.
Mijn laptop was kennelijk niet goed genoeg of iets dergelijks want ik had "maar een i5" (die overigens waarschijnlijk beter was dan een stroombesparende i7 van een jaar ouder). Compleet onjuiste kennis maar blijkbaar dachten sommige mensen daar dat ik voor bepaalde opdrachten een i7 nodig had terwijl dat niet per se beter is dan een i5. De realiteit is dat je een universitair bachelor kunt halen met een laptop i5 dus het ging compleet nergens over, docenten NL/Engels leken ook in vage bewoordingen te suggereren dat mijn laptop heel traag was omdat zij een hele oude i5 hadden en computerleken waren. Nergens op gebaseerd dus, maar die taaldocenten hebben ook 0 ICT-kennis, ze wisten vaak niet eens hoe een programmeertaal syntax eruit ziet. Dit hele verhaal gaat misschien nergens over maar mijn brein was een beetje aan het trippen en misschien verzin ik dingen die nooit zijn gebeurd. Dat mijn laptop zogenaamd matig of slecht was heeft niet geholpen voor mijn motivatie en de realiteit is dat je een mbo opleiding ook niet haalt als je echt helemaal niks doet en nooit aanwezig bent. (1 of ander Coolblue artikel is geen betrouwbare informatie, die mensen daar weten eigenlijk 0,0 over ICT)
Maar het HBO haal je niet per se als je hard werkt. En daar zit ook een probleem, sommige onderdelen zijn voor veel studenten gewoon te moeilijk, ongeacht hoe hard ze hun best doen. Die mensen stappen op den duur misschien over op het MBO en doen daar redelijk hun best om het iets sneller te doorlopen.
Heb jij wel eens een MBO-opleiding gedaan eigenlijk? Want hoe weet je nou zeker dat 70% daar ongemotiveerd is als je alleen HBO hebt gedaan?
Verder snap ik ook niet waarom je steeds je klasgenoten of docenten aanhaalt. Nou en als ze ongenuanceerd zijn of onzin praten. Zolang je zelf weet wat juist is doet het er toch niet toe. Je doet de opleiding voor jezelf, niet voor anderen. Dat hele gedoe met de laptop snap ik ook niet echt en ook dat doet er vrij weinig toe, Zolang je genoeg CPU geheugen hebt om wat VMs te draaien via Workstation voldoet je laptop gewoon. Ook hier lekker boeiend wat anderen vinden
Omdat het een geweldig excuus is om niets te hoeven doen. Alleen maar de schuld externaliseren, zodat je niet je eigen problemen hoeft aan te pakken.hollandnick schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:50:
[...]
Verder snap ik ook niet waarom je steeds je klasgenoten of docenten aanhaalt. Nou en als ze ongenuanceerd zijn of onzin praten. Zolang je zelf weet wat juist is doet het er toch niet toe. Je doet de opleiding voor jezelf, niet voor anderen. Dat hele gedoe met de laptop snap ik ook niet echt en ook dat doet er vrij weinig toe, Zolang je genoeg CPU geheugen hebt om wat VMs te draaien via Workstation voldoet je laptop gewoon. Ook hier lekker boeiend wat anderen vinden
Er is een reden dat hij ook niet reageert op wat hij nou WEL aan het doen is...
I have stability. The ability to stab.
Jouw post voldoet aan geen van deze en heb ik dus verwijderd.
[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 08-06-2023 15:49 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dit topic is gesloten.