Ik krijg niet de indruk dat je "precies weet" wat je wilt gaan doen, want als er in dit topic naar gevraagd wordt komt er een schuchtere "gewoon ICT" uit. Dat is zo'n beetje het tegenovergestelde van precies. Je geeft her en der ook wel meer details (zoals syteembeheer), maar ook systeembeheer is niet meer wat het 10 of 20 jaar geleden was. De invulling van die rol verschilt bijna per vacature.
Gr4mpyC3t schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:22:
Je komt op mij over alsof je vooral bezig bent met externe factoren. MBO niet gelukt want docenten niet bevoegd en in de klas met jongeren. HBO zit er niet in omdat je huidige docenten iets anders vinden. So what?
Als je gemotiveerd bent waar is dan je eigen voorstel/input/plan? Wat wil je graag in plaats van die vraag aan de Tweakers op dit forum te stellen?
Je zal toch zelf een (concrete) voorzet moeten doen om zinnige reacties te krijgen.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Als je tempo écht te laag zou zijn (en dat moet je ook zelf kunnen beoordelen, niet alleen een aantal docenten) is dat ook een bezwaar na je 21+-toets. Maar als jij denkt dat je dit aankunt, zij het met goede studiebegeleiding waarin je zelf de leiding pakt, kom je waarschijnlijk prima je HBO door. Met moeite, maar ook met resultaat. De vraag is of je je hier dan lekker bij voelt.
=======================
Werk, echt "grote mensen werk'", moet je nog heel erg lang gaan doen. En het is dan wel zaak dat je werk doet wat je ook kunt en wat je leuk vindt. Een diploma is een opstapje wat je naar een bepaalde richting en/of niveau kan brengen. Maar er zijn vele vegen hoe je daar kunt komen. Er bestaat verschillende opleidingen, verschillende niveaus. Voltijd opleidingen, duale opleidingen. Mogelijkheden zoals stage en interne doorgroei helpen je allemaal een keer op een plek te landen waar je graag zou willen komen werken.
Systeembeheer is een breed begrip. Bij het ene bedrijf zoeken ze hiervoor een HBO-er die heel zelfstandig allerlei zaken kan doen, bij het andere bedrijf is het een MBO-functie die in een team systemen in de lucht houdt en hiervoor voldoende ondersteuning krijgt van allerhande collega's en disciplines.
Belangrijker dan de vraag "mbo of 21+" is, waar zie je jouzelf over 5 jaar? En welke capaciteiten en competenties bezit je al en waar zou je graag nog in willen groeien? Wat voor soort werkzaamheden wil je graag doen, waar ben je goed in? Kun je gestructureerd en zelfstandig werken of vind je het juist prettig als iemand je vertelt wat je moet doen en wanneer het af moet zijn? Wat zijn je drijfveren, wat zorgt ervoor dat je elke dag graag naar je werk toegaat?
Studieloopbaanbegeleiders zouden je hierin overigens ook moeten kunnen helpen.