Iemand nog een tip of idee hier behalve (naast legionella) de hele WW logica maar naar Home assistant halen?Sander schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:46:
Wij hebben de Amber met een liggend voorraadvat van Itho. De afgelopen dagen gebruik ik de SG functionaliteit om bij goedkope stroom (icm met de automation van @Get!em, thanks!) het WW-vat op te stoken naar 68 graden. Dan is gelijk de legionella run gedaan maar is het ook mooi op temperatuur als in de avond de kids gaan douchen. Maar nu loop ik tegen het volgende gedrag aan:
- Het vat is 68 graden
- Er wordt kort warm water gepakt in de badkamer (scheren, korte douche)
- Door de manier waarop het liggende vat 'werkt' schiet de temperatuur gelijk naar ~ 40 graden
- De warmtepomp slaat aan en begint rond te pompen en te verwarmen
- paar mins later slaat de pomp weer af want het water is na rondpompen eigenlijk nog prima boven de doeltemperatuur.
Is dit gedrag beter te sturen door bijv de pomp van het vat (dmv een setting?) eerst te laten gaan draaien voordat hij bepaald of er wel of niet verwarmd moet worden of een andere delay hierin te brengen?
Als je instelt dat de wp alleen tussen een bepaalde tijd tapwater verwarmd, is je probleem dan niet (grotendeels) opgelost? Hier wordt tapwater elke dag tussen 12.00-15.00 verwarmd, toevallig gister voor het eerst gehad dat hij nogmaals ging verwarmen in dat tijdschema (vrouw ging douchen) maar verder lukt het hier om eenmaal per dag het vat te verwarmen.Sander schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:07:
[...]
Iemand nog een tip of idee hier behalve (naast legionella) de hele WW logica maar naar Home assistant halen?
Niet tenzij ik ook echt uitzet dat hij buiten die tijden niet mag verwarmen. Want op dit moment als er bijv 3 kids + volwassene gaan douchen na elkaar dan wil ik wel dat hij op bepaald moment bijspringt en gaat verwarmen om te voorkomen dat er iemand in de kou staat. Wat ik niet wil is dat bij kortstondig gebruik dat door de manier waarop het liggend vat werkt hij gelijk gaat verwarmen terwijl de temperatuur nog prima is als hij zou rondpompen ipv gelijk aanslaan.bighead schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:12:
[...]
Als je instelt dat de wp alleen tussen een bepaalde tijd tapwater verwarmd, is je probleem dan niet (grotendeels) opgelost? Hier wordt tapwater elke dag tussen 12.00-15.00 verwarmd, toevallig gister voor het eerst gehad dat hij nogmaals ging verwarmen in dat tijdschema (vrouw ging douchen) maar verder lukt het hier om eenmaal per dag het vat te verwarmen.
knip, linkdumps zonder context, en eigenlijk ook promotie
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 05-03-2026 16:27 ]
Welke thermostaat gebruiken jullie of kan je aanraden voor een amber 95 een 270l ww-vat (een ook lekker werkt in home assistant)?
Zoek eens in dit topic! Er is er eentje die heeeeel veel wordt aangeraden!BJozi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:52:
Welke thermostaat gebruiken jullie of kan je aanraden voor een amber 95 een 270l ww-vat (een ook lekker werkt in home assistant)?
Er zijn voor de geïnteresseerde nog 2 video's bij gekomen met wat uitleg over dat onderwerp.X21r schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:29:
@Get!em
Ik zie dat je wat last heb van resonerende behuizing.
Je kan hier je licht opsteken, want effe wat plakken en binnen in de Wp stoppen kan werken.. maar is verschuiven van resonantie freq. Massa aan de voeten van de Wp is het meest effectief.
X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"
[Afbeelding]
/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large)
6 -6 Warmtepomp muur beugel
6 -6 Warmtepomp Praktijk voorbeelden
Het issue met de 175W in standby is hier sinds de ochtend van 6 maart ook aanwezig. Draait nu al 2 dagen op 175W stand-by.:strip_exif()/f/image/VQ43HP0MeLfEDRIg87b5lP8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Herstarten binnenunit helpt niet.
Buitenunit zoemt.
Buitenunit hoofdschakelaar omzetten helpt ook niet. Gaat gewoon weer door met zoemen.
mmh, na korte SWW run, nu toch weer 10W stand-by..
:strip_exif()/f/image/VQ43HP0MeLfEDRIg87b5lP8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Buitenunit zoemt.
Buitenunit hoofdschakelaar omzetten helpt ook niet. Gaat gewoon weer door met zoemen.
[ Voor 76% gewijzigd door Get!em op 08-03-2026 15:17 ]
Hier niet meer teruggezien.Get!em schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:46:
Het issue met de 175W in standby is hier sinds de ochtend van 6 maart ook aanwezig. Draait nu al 2 dagen op 175W stand-by.[Afbeelding]
Buitenunit zoemt.
Check toch even je uitsplitsing per fase. Is dit een kWh meter die specifiek voor je warmtepomp is? Of je hele huis?Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:26:
In de ochtend slaat onze amber 95 aan, maar na korte tijd piekt hij op 4000watt voor 20 minuten, de BUH staat naar mijn weten uit. Niets anders draait in huis 🧐
Vandaag was t 05:25 en gisteren 03:20. Wat kan dit zijn?
[Afbeelding]
Weet je zeker dat de paarse grafiek je Amber betreft?Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:26:
In de ochtend slaat onze amber 95 aan, maar na korte tijd piekt hij op 4000watt voor 20 minuten, de BUH staat naar mijn weten uit. Niets anders draait in huis 🧐
[Afbeelding]
Je toont immers het verbruik van je hele huis.
En in principe zou de BUH op een ander fase dan de Amber moeten zitten , dat zie ik hier niet , de BUH zou dan een andere kleur zijn die piekt.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 10-03-2026 11:12 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Feestje!
Mede dankzij de Amber 120 en de bijbehorende goede BCRG registratie is mijn 1991 huis nu van Energielabel B naar Label A++++.
Mede dankzij de Amber 120 en de bijbehorende goede BCRG registratie is mijn 1991 huis nu van Energielabel B naar Label A++++.
Zou interessant zijn om aan de persoon die het energielabel afgeeft te vragen om voor je huis eens de gasketel in te voeren. Dan kunnen we zien hoeveel stappen het scheelt. Zou mij niet verbazen als het 3 stappen zijn, inderdaad vooral ook dankzij die BCRG registratie.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:33:
Feestje!
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zo simpel is het niet in energielabel berekening. Het is de combinatie van PV opwek (theoretisch) aan de input kant + (theoretisch berekend) energieverbruik op basis van isolatie, warmte bron en afgifte aan de andere kant. Ze gebruiken alleen gedocumenteerde productie en verbruikswaarden als deze in BCRG staan, anders gebruiken ze een forfaitwaarde.SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Zou interessant zijn om aan de persoon die het energielabel afgeeft te vragen om voor je huis eens de gasketel in te voeren. Dan kunnen we zien hoeveel stappen het scheelt. Zou mij niet verbazen als het 3 stappen zijn, inderdaad vooral ook dankzij die BCRG registratie.
Bij gasketel telt vervolgens de PV ook minder mee (want niet relevant als niet-fossiele brandstof).
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 14:36 ]
Ga je de toko verkopen?Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:33:
Feestje!
Anders leverd het waarschijnlijk op zijn best een verhoogde WOZ waarde.
en mogelijk een lagere hypotheekrente.Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Ga je de toko verkopen?
Nee, niet verkopen.Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Ga je de toko verkopen?
Winst zit hem in een hogere waarde (waarmee lagere Hypotheek LTV) en een hogere Energielabel . Beide resulteren in stappen qua hypotheekrente omlaag, ook gedurende de looptijd vaste rente.
Snap ik, maar de persoon die voor het energielabel komt inventariseren vult toch gewoon de gegevens in, zodat een model het juiste label berekent? Dan kan je toch een CV ketel óf jouw warmtepomp voor ruimteverwarming en tapwater invullen?Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Zo simpel is het niet in energielabel berekening. Het is de combinatie van PV opwek (theoretisch) aan de input kant + (theoretisch berekend) energieverbruik op basis van isolatie, warmte bron en afgifte aan de andere kant. Ze gebruiken alleen gedocumenteerde productie en verbruikswaarden als deze in BCRG staan, anders gebruiken ze een forfaitwaarde.
Bij gasketel telt vervolgens de PV ook minder mee (want niet relevant als niet-fossiele brandstof).
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ah, ok, op die manier. Wel leuke suggestie, maar ik ga het niet vragen.SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Snap ik, maar de persoon voor het energielabel komt inventariseren vult toch gewoon de gegevens in, zodat een model het juiste label berekent? Dan kan je toch een CV ketel óf jouw warmtepomp voor ruimteverwarming en tapwater invullen?
Voor jouw situatie kun je een kleine inschatting hier krijgen (al overschat die de zonnepanelen in de energielabel) Energielabel berekenen: gratis tool | Label-up
En de verandering van energielabel voor de (verkoop)prijs van je woning vind je hier: Woningstats | Woningstats.nl
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 15:32 ]
De paarse grafiek is de 1e fase en dat is zeker weten de warmtepomp. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de BUH op fase 2 of 3 zit maar ik weet wel dat hij uit staat in het menu. Zijn er andere gebruikers gekoppeld aan de amber ? Kan t warmtelint extra aanslaan ofzo?Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Weet je zeker dat de paarse grafiek je Amber betreft?
Je toont immers het verbruik van je hele huis.
En in principe zou de BUH op een ander fase dan de Amber moeten zitten , dat zie ik hier niet , de BUH zou dan een andere kleur zijn die piekt.
Mijn Amber 95 komt maximaal rond de 2000w (zonder BUH), lijkt me dat er bij jouw grafiek meer gebeurt dan alleen de warmtepomp.Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:43:
[...]
De paarse grafiek is de 1e fase en dat is zeker weten de warmtepomp. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de BUH op fase 2 of 3 zit maar ik weet wel dat hij uit staat in het menu. Zijn er andere gebruikers gekoppeld aan de amber ? Kan t warmtelint extra aanslaan ofzo?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dat, of toch icm met buh op dezelfde groep.GerbenBK schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:20:
[...]
Mijn Amber 95 komt maximaal rond de 2000w (zonder BUH), lijkt me dat er bij jouw grafiek meer gebeurt dan alleen de warmtepomp.
Volgens mij toont de grafiek de hele 1e fase. Kan dus best zijn dat er nog andere verbruikers in die fase zitten op andere groepen, bv. een inductieplaat, koelkast, oven, o.i.d.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
@Retouw001 Heb je (ook) een individuele meter op de groep v.d. warmtepomp, of alleen de P1 meter van je gehele huisverbruik? Als je bijv. een Quooker oid hebt, kun je korststondig best hoge pieken hebben. Is meer om randzaken buiten de WP/BUH uit te sluiten.
Dit toont wel aan dat je bij voorkeur een aparte kWh-meter plaats voor de warmtepomp en een aparte kWh-meter voor de BUH. Dat geeft goed inzicht in en controle op de werking van de Amber.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik begrijp jullie, ik weet alleen dat er op fase 1 niks zit wat nog 2000 watt extra kan trekken. De quooker zit op fase 2 en verder staan de wasmachine droger vaatwasser uit.
Ik heb de warmtepomp nu voor de nachten van de geluidsbeperkende stand gehaald omdat hij toch pas in de ochtend aanslaat. Misschien dat de Buh toch wordt meegenomen in de geluidsbeperkende stand?
Ik heb de warmtepomp nu voor de nachten van de geluidsbeperkende stand gehaald omdat hij toch pas in de ochtend aanslaat. Misschien dat de Buh toch wordt meegenomen in de geluidsbeperkende stand?
Heb helaas geen losse meter. Lees alleen 3 losse fases uitPVPaneel schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:54:
@Retouw001 Heb je (ook) een individuele meter op de groep v.d. warmtepomp, of alleen de P1 meter van je gehele huisverbruik? Als je bijv. een Quooker oid hebt, kun je korststondig best hoge pieken hebben. Is meer om randzaken buiten de WP/BUH uit te sluiten.
Mijn amber is gister nacht 'gecrashed'.
Rond 01uur snachts is alles ineens eruit geklapt. Er was geen uptime meer en alles werd uitgeschakeld. Vervolgens werd alles weer langzaam ingeschakeld, fouten gereset, maar voornamelijk SWW gerelateerde zaken zijn uitgezet (o.a. legionella run). Ik kwam erachter omdat ik vandaag geen SWW hoorde starten om 12.00 uur. Ook een temperatuur setting was aangepast (Heating curve water temperature 5).
Zie hier de logs:
:strip_exif()/f/image/pK3xtDuv2Cpv2HzStMNJxK1m.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vDo4yzdyeeSXefSmaoXfpN9h.png?f=fotoalbum_large)
Wat zou dit kunnen zijn? De stroom is er gewoon op geweest, we hebben geen stroom uitval oid gehad.
Rond 01uur snachts is alles ineens eruit geklapt. Er was geen uptime meer en alles werd uitgeschakeld. Vervolgens werd alles weer langzaam ingeschakeld, fouten gereset, maar voornamelijk SWW gerelateerde zaken zijn uitgezet (o.a. legionella run). Ik kwam erachter omdat ik vandaag geen SWW hoorde starten om 12.00 uur. Ook een temperatuur setting was aangepast (Heating curve water temperature 5).
Zie hier de logs:
:strip_exif()/f/image/pK3xtDuv2Cpv2HzStMNJxK1m.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vDo4yzdyeeSXefSmaoXfpN9h.png?f=fotoalbum_large)
Wat zou dit kunnen zijn? De stroom is er gewoon op geweest, we hebben geen stroom uitval oid gehad.
Eerste gedachte alle verbindingen weg - dus een kabel-issue?.., welke rating zie je op het scherm?darkfujita schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:55:
Mijn amber is gister nacht 'gecrashed'.
Zie hier de logs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ook een tweede gedachte.. Als in het WinCE scherm ook de temperatuur 5 gewijzigd wordt, dan komt dat niet door een slechte kabel, dan lijkt toch echt de WinCE software (deels) gecrasht. Nu zijn WinCE issues op dit forum net onbekend, maar dit is een nieuwe, en zo te zien mag je je geluk prijzen dat hij niet "hangt"
Volgende week. Wat van nieuws ben je benieuwd naar?Degast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:22:
@Carboy54
Had ik nou gelezen dat jullie weer bij Itho zaten onlangs?
Zo ja; nog nieuws?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Schermpje (wince vastlopers), defrosts (al heb ik daar zelf helemaal geen last van...), uitlezen met hun optie (even los van de goede opties die er al zijn).
Misschien een opvolger mét debiet meter en mét stillere waterpomp en mét nog meer aandacht voor stille compressor.
Verder vraag ik me algemeen af of Ze er nu mee verder gaan of wat spijt van hun avontuur hebben...
Dat laatste zou jammer zijn want in basis een aardig product. (Al ga ik zeker ook de nieuwe Vaillant volgen, wel andere prijscategorie, en heb nu tot grotendeels tevredenheid een Amber staan dus duurt hopelijk nog wel een generatie..)
Wat kunnen we veel zelf instellen hè en wat fijn is dat!
Misschien een opvolger mét debiet meter en mét stillere waterpomp en mét nog meer aandacht voor stille compressor.
Verder vraag ik me algemeen af of Ze er nu mee verder gaan of wat spijt van hun avontuur hebben...
Dat laatste zou jammer zijn want in basis een aardig product. (Al ga ik zeker ook de nieuwe Vaillant volgen, wel andere prijscategorie, en heb nu tot grotendeels tevredenheid een Amber staan dus duurt hopelijk nog wel een generatie..)
Wat kunnen we veel zelf instellen hè en wat fijn is dat!
Ik heb een amber met een buffervat en schakel de externe pomp die na het buffervat zit met een Shelly zodat hij niet altijd draait. Werkt goed, daarover geen klachten.
Nu wil ik het hele systeem minder afhankelijk maken. Als mijn home assistant niet werkt doet kan de verwarming niet werken. Stap 1 daarin is het zorgen dat de pomp automatisch gaat werken. Ik heb de pomp op p1 aangesloten en de instelling 11.05 aangezet, Buffervat. Ook staan de 3 opties aan wanneer p1 aan moet.
Toch gaat hij niet aan. Van alles geprobeerd, tv1 nog aangesloten, warmtevraag via contact zone 1. Maar niks.
Toch lees ik anderen met een soortgelijke opstelling, doe ik iets fout?
Nu wil ik het hele systeem minder afhankelijk maken. Als mijn home assistant niet werkt doet kan de verwarming niet werken. Stap 1 daarin is het zorgen dat de pomp automatisch gaat werken. Ik heb de pomp op p1 aangesloten en de instelling 11.05 aangezet, Buffervat. Ook staan de 3 opties aan wanneer p1 aan moet.
Toch gaat hij niet aan. Van alles geprobeerd, tv1 nog aangesloten, warmtevraag via contact zone 1. Maar niks.
Toch lees ik anderen met een soortgelijke opstelling, doe ik iets fout?
Bij mij is onlangs een Amber 120 geplaatst met buffer, exact volgens de E2 versie uit de Amber manuel. De TC sensor zit echter net na het buffervat en net voor de externe pomp. De TV1 sensor is niet geplaatst, de amber geeft ook -99 aan op die sensor. In het amber menu stond het buffervat ook niet "aangevinkt". Ik heb het nu in het menu wel aangezet, is het noodzakelijk om de TC sensor dan nog te verplaatsen? Ik zie bij het buffervat niet echt een mogelijkheid om hem tegen het interne vat te zetten aangezien er overal isolatie omheen zit.bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:14:
[...]
He, jammer dat de installateur er zo'n rommel van gemaakt heeft zeg.
Vraag mij af of ze weten wat ze doen, ze hebben vast en zeker geen cursus van Itho gehad.
Het kan wel hoor zoals het nu zit, alleen TC verplaatsen naar in het buffervat.
Voor het beste TV1 dan plaatsen op het leiding werk na het buffer.
en de CV-pomp aansluiten op P1 pomp uitgang.
functie buffervat M11.05 aan zetten.
De Amber gaat dan regelen op TV1 sensor, controle van M1.01, M1.02 & M1.03 blijft dan op de TC sensor werken.
En de pomp wordt ook aangestuurd door de Amber.
De TC sensor zit nu bij de groene pijl:
Zit er geen blinde dop meer in het vat, waar een dompel buis in geplaatst kan worden? (evt. een foto van het met hele vat in zicht)Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:53:
[...]
Bij mij is onlangs een Amber 120 geplaatst met buffer, exact volgens de E2 versie uit de Amber manuel. De TC sensor zit echter net na het buffervat en net voor de externe pomp. De TV1 sensor is niet geplaatst, de amber geeft ook -99 aan op die sensor. In het amber menu stond het buffervat ook niet "aangevinkt". Ik heb het nu in het menu wel aangezet, is het noodzakelijk om de TC sensor dan nog te verplaatsen? Ik zie bij het buffervat niet echt een mogelijkheid om hem tegen het interne vat te zetten aangezien er overal isolatie omheen zit.
De TC sensor zit nu bij de groene pijl:
[Afbeelding]
Ook weer jammer van deze installateur
[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 15-03-2026 21:15 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Er zitten inderdaad nog wel twee blinde doppen op aan de zijkant, echter kan ik het daar niet aan vast tywrappen of iets dergelijks.bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:14:
[...]
Zit er geen blinde dop meer in het vat, waar een dompel buis in geplaatst kan worden?
Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:15:
[...]
Er zitten inderdaad nog wel twee blinde doppen op aan de zijkant, echter kan ik het daar niet aan vast tywrappen of iets dergelijks.
:strip_exif()/f/image/2KAwygS7QZaD2S8Ow62Iw4jp.png?f=user_large)
Daar kan een dompelbuis in van de juiste maat. en daar gaat dan met warmtepasta er om heen de sensor ingeschoven tot het einde.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Nu wordt er gemeten na het vat, terwijl (als 4 buis aangesloten) er menging in het vat plaats vind.
Hier door moet de Amber heter water maken, dan strikt noodzakelijk.
Erg bedankt voor de snelle reactiebommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:18:
[...]
[Afbeelding]
Daar kan een dompelbuis in van de juiste maat. en daar gaat dan met warmtepasta er om heen de sensor ingeschoven tot het einde.
:strip_exif()/f/image/h9uzHpq5vfgG2lHMIIvZdZoz.png?f=user_large)
Mijn systeem is zo aangesloten en dan kan het wel met alleen de TC sensor na het vat.
(beste is dan nog op het T-stuk)
Voor nu kan je hem wel laten zitten, Amber moet iets harder werken.Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:20:
[...]
Erg bedankt voor de snelle reactie. Ik ga even kijken of ik zo'n buis kan vinden. Is de tc plek voor nu acceptabel of kan ik hem beter even op een andere plek zetten en tevens de tv1 sensor teovoegen?
Vat en systeem wel aftappen, als je die dop los draait, komt er water uit het vat.
en ook weer met de juiste afdichtmiddelen de dompel buis plaatsen.
Als je twijfelt, laat het de installateur doen.
Dompel buis, moet tot de helft van het vat komen, meestal is die dan 30cm lengte.
Bedankt, an sich ben ik er comfortabel genoeg mee met aftappen etc. Het is alleen even een gedoe om het buffer vat leeg te krijgen aangezien er ter plekke geen aftappunt is. Dat gaat echter wel lukken.bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:21:
[Afbeelding]
Mijn systeem is zo aangesloten en dan kan het wel met alleen de TC sensor na het vat.
(beste is dan nog op het T-stuk)
Van mijn vorige warmtepomp was ik het al gewend dat de installeur (toen een andere installateur) af en toe de binnenbocht pakt. Het blijft jammer echter zijn er maar weinig 'echte goede', dan leer je hier op tweakers toch meer.
Gaat bij mijn werkgever ook niet altijd goed hoor.Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Bedankt, an sich ben ik er comfortabel genoeg mee met aftappen etc. Het is alleen even een gedoe om het buffer vat leeg te krijgen aangezien er ter plekke geen aftappunt is. Dat gaat echter wel lukken.
Van mijn vorige warmtepomp was ik het al gewend dat de installeur (toen een andere installateur) af en toe de binnenbocht pakt. Het blijft jammer echter zijn er maar weinig 'echte goede', dan leer je hier op tweakers toch meer.
Voordeel bij grote installaties, is dat wij als meet en regel er nog achter aankomen. De meeste hydraulische fouten worden er nig uitgefiltert.
Ik weet niet wat de keuze is voor in het vat, liefst niet helemaal onderin, halve wegen of op 1/3 van boven zou perfect zijn.
Heatpump Listener - Itho Daalderop
Ook even hier, omdat niet iedereen op het aanstuur topic zitVoor iedereen die onze uitleesmodule gebruikt die meeluistert op de interne modbus: er is een nieuwe versie van de firmware. Alles is behoorlijk omgegooid om meerdere merken warmtepompen te ondersteunen.
Voor gebruikers die de module al hebben aangeschaft voor deze maand, deze update wordt NIET automatisch door Home Assistant aangeboden, hij is te vinden op GitHub. De firmware kan via de webinterface worden geïnstalleerd. Verdere updates worden wel aangeboden via Home Assistant.
Let op: het adres van de module veranderd naar heatpump-listener.local
In de folderstructuur staat HP-S, maar voor de Amber worden dezelfde registers gebruikt. Hij is dus ook op de Amber te gebruiken op deze manier.
Er is nu een config switch toegevoegd die modbus commandos logs die voorbij komen maar (nog) niet geconfigureerd zijn. Standaard staat deze op off nadat er opgestart wordt. Als deze op on gezet wordt zullen alle commando's die nog niet in de software geconfigureerd zijn voorbij komen in de log. Ideaal om eventuele extra registers te reverse engineeren
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Hoi Retouw. Ik had hetzelfde probleem. Ik had in de software alles uitgeschakeld zodat de BUH niet gebruikt zou worden. Echter gebruikt het systeem de BUH onder water toch ergens. Pas toen ik de BUH in de binnen unit fysiek los gekoppeld had zag ik ook een max verbruik van 2000W.Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:26:
[Afbeelding]
De aansluiting op het buffer vat zijn 1 1/2 , zover ik kan zien zijn daar geen dompelbuizen voor. Ik wil dan een verloopring gebruiken naar 1/2 en die awb dompelbuis die in je post staat gebruiken. De sensor heb ik op 4mm gemeten, de buis die aangeeft is volgens de omschrijving 5x7mm, gaat dat gewoon passen met de geleidingspasta?bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:18:
[...]
[Afbeelding]
Ik krijg deze storing ook. Wat heb je gedaan toen?Johannos schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:49:
Het werd gisteren steeds kouder in huis en ben toen polshoogte gaan nemen bij de warmtepomp. Daar zag ik op het display de melding "Enter the name of the driver for this USB device". Nadat ik de HA had los gekoppeld bleef hij op het Win menu staan. Heb toen om17:00 contact gezocht met Warmtepomponline. Deze hebben mij geweldig geholpen met ondersteuning en het op lossen van het probleem. De zelfde avond was de WP weer up and running en HA doet het ook weer.
Dankjewel mannen, toppers!!
Contact opnemen met jouw leverancier die kan dat oplossen.mjar76 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:27:
[...]
Ik krijg deze storing ook. Wat heb je gedaan toen?
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2026 16:40 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
FYI: ik was weer vrolijk in de weer met mijn Smart Grid.
Dit dat als de zon al een beetje schijnt, ik op zonnestroom gratis mijn sanitairvat naar 70 graden bijwarm.
Maar na even uitzoeken krijg je dan wel sneller kalkaanslag in de warmtewisselaar, daarom toch maar weer terug gezet naar 62 graden. (in ons dorp is de hoeveelheid kalk in het water zeker wat hoger).
Dit dat als de zon al een beetje schijnt, ik op zonnestroom gratis mijn sanitairvat naar 70 graden bijwarm.
Maar na even uitzoeken krijg je dan wel sneller kalkaanslag in de warmtewisselaar, daarom toch maar weer terug gezet naar 62 graden. (in ons dorp is de hoeveelheid kalk in het water zeker wat hoger).
Wat kan ik verwachten van ze? Dat er een nieuw regelsysteem in gaat? eentje zonder software uit 2001?Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:38:
[...]
Contact opnemen met jouw leverancier die kan dat oplossen.
Nee nieuwe Wince installatie software. Je hoeft met de Amber niet naar de maan hoor 🥴 en anders kijk je op het open amber forum.mjar76 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:33:
[...]
Wat kan ik verwachten van ze? Dat er een nieuw regelsysteem in gaat? eentje zonder software uit 2001?
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2026 23:18 ]
Hardwarelimieten: De computer had slechts 4 Kilobyte aan RAM en 32 Kilobyte aan ROM, met een kloksnelheid van 1,024 MHzCarboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:07:
[...]
Nee nieuwe Wince installatie software. Je hoeft met de Amber niet naar de maan hoor 🥴
Rekenkracht benodigd om naar de maan te kunnen (Apollo 11)
[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 18-03-2026 09:09 ]
Haha, ik snap je. Maar als je voor 4k een WP koopt en dan zit dit erin, dan valt dat toch wat tegen of zo, zeker als dat de nr.1 oorzaak van storingen is.Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:07:
[...]
Nee nieuwe Wince installatie software. Je hoeft met de Amber niet naar de maan hoor 🥴 en anders kijk je op het open amber forum.
Maar de nieuwe WINCe software had ik gekregen, die is toch ook van 2001? Dus niet zo nieuw.
De laatste storing kreeg ik dus even goed na de nieuwe software.
Altijd pasta toepassen, dit zorgt er ook voor dat de meting sneller gedaan wordt.Avvd schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:08:
[...]
De aansluiting op het buffer vat zijn 1 1/2 , zover ik kan zien zijn daar geen dompelbuizen voor. Ik wil dan een verloopring gebruiken naar 1/2 en die awb dompelbuis die in je post staat gebruiken. De sensor heb ik op 4mm gemeten, de buis die aangeeft is volgens de omschrijving 5x7mm, gaat dat gewoon passen met de geleidingspasta?
Bedankt voor de tip! Op een of andere manier is t nu al een tijdje niet gebeurd. Heb stille modus e.d. uitgezetwatchmaster schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Hoi Retouw. Ik had hetzelfde probleem. Ik had in de software alles uitgeschakeld zodat de BUH niet gebruikt zou worden. Echter gebruikt het systeem de BUH onder water toch ergens. Pas toen ik de BUH in de binnen unit fysiek los gekoppeld had zag ik ook een max verbruik van 2000W.
Hier hebben we 2 jaar terug ook over gehad. Nu na 2 jaar verder heb ik er betere ervaring mee.bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:19:
Nu wordt er gemeten na het vat, terwijl (als 4 buis aangesloten) er menging in het vat plaats vind.
Bij een 4 buis aangesloten parallel buffervat vind er inderdaad enorme menging plaats. Zelfs zodanig dat het vat niet alleen hydraulisch nulpunt is, maar ook thermisch. De beide uitstromende buizen vervoeren dus de gemiddelde temperatuur tussen warme aanvoer vanuit Amber en koude vanuit vloerverwarming.
De Amber moet door de parallelle aansluiting dus inderdaad hogere temperatuur maken dan je als aanvoer van je vloerverwarming wil hebben. De Tuo is daarmee altijd een delta T hoger dan de Tc (met setpoint aansturing daarop).
Echter maakt het in deze situatie niet uit waar je meet, in of na de buffer. De Delta tussen Tuo en de gewenste aanvoer naar vloerverwarming zal door type aansluiting altijd zo zijn.
Je kan het temperatuur verschil ook uitreken, Je hebt de beide flows en aanvoer temperaturen nodig.Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:00:
[...]
Hier hebben we 2 jaar terug ook over gehad. Nu na 2 jaar verder heb ik er betere ervaring mee.
Bij een 4 buis aangesloten parallel buffervat vind er inderdaad enorme menging plaats. Zelfs zodanig dat het vat niet alleen hydraulisch nulpunt is, maar ook thermisch. De beide uitstromende buizen vervoeren dus de gemiddelde temperatuur tussen warme aanvoer vanuit Amber en koude vanuit vloerverwarming.
De Amber moet door de parallelle aansluiting dus inderdaad hogere temperatuur maken dan je als aanvoer van je vloerverwarming wil hebben. De Tuo is daarmee altijd een delta T hoger dan de Tc (met setpoint aansturing daarop).
Echter maakt het in deze situatie niet uit waar je meet, in of na de buffer. De Delta tussen Tuo en de gewenste aanvoer naar vloerverwarming zal door type aansluiting altijd zo zijn.
ΔT-extra=(debietprim+debietsec/debietprim)⋅(Temperatuursecundairaanvoer−Temperatuursecundairretour)
dit geeft hoeveel hoger je aanvoer vanuit de Amber moet zijn.
Is leuk, doe ik ook dynamisch op stooklijnen.
De hardware is dan wellicht al uit 2001. De software is wel degelijk aangepast om het probleem te verhelpen. Momenteel draaien er testen bij Itho die het probleem definitief moeten oplossen. De prognose is eind van dit jaar. Bij herhaalde problemen wordt dat ook onder verlengde garantie opgelost.mjar76 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Haha, ik snap je. Maar als je voor 4k een WP koopt en dan zit dit erin, dan valt dat toch wat tegen of zo, zeker als dat de nr.1 oorzaak van storingen is.
Maar de nieuwe WINCe software had ik gekregen, die is toch ook van 2001? Dus niet zo nieuw.
De laatste storing kreeg ik dus even goed na de nieuwe software.
Wat moeten we ons voorstellen bij die oplossing van Itho? Een nieuwe controller? Of een update van het software programma?
Moet met software op te lossen zijn. WinCE is oud, en kwetsbaar als hem aan het internet hangt, maar ook robuust. Maar het programma dat erop draait lijkt buggymarkietjuh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:38:
Wat moeten we ons voorstellen bij die oplossing van Itho? Een nieuwe controller? Of een update van het software programma?
Afhankelijk van de resultaten kan het beide opties zijn of een van de twee. Wij wachten af.markietjuh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:38:
Hier ook het probleem dat hij 160w blijft vragen. Hij lijkt te zijn gestopt tijdens een defrost. Maar ik zie dat de buitentemperatuursensor ook een flatline heeft gekregen rond die tijd:
[ Voor 37% gewijzigd door Woutertt op 23-03-2026 09:27 ]
Gezien ik zelfde issue heb gehad, even teruggekeken en lijkt er op dat de oorzaak inderdaad in de door de Tambient sensor gegeven waardes ligt. Waarbij de Tambient beinvloed wordt door de luchtstroom van de Fan van de Amber. Even mijn analyse:Woutertt schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:23:
Hier ook het probleem dat hij 160w blijft vragen. Hij lijkt te zijn gestopt tijdens een defrost. Maar ik zie dat de buitentemperatuursensor ook een flatline heeft gekregen rond die tijd:
[Afbeelding]
De storing lijkt te ontstaan als de gemeten Tambient tussen 0-3C ligt tijdens een run, er is dus een run bezig , en er een defrost start. Bij start defrost, gaat de Tambient kort omhoog, doordat de Fan even stopt (de luchtstroom stopt even). Doordat de Tambient omhoog schiet (boven de 4-5C), gaat de gevraagde Tc op basis van stooklijn veranderen en wordt de run afgebroken, en daarmee ook de defrost. De waterpomp blijft op dat moment aan staan, terwijl er geen run of defrost meer is. De waterpomp blijft vervolgens permanent aanstaan, ongeacht run of niet, ook bij volgende runs.
Enige oplossing als het zich voordoet lijkt vooralsnog de hoofdschakelaar naast de buitenunit uit en aan te zetten.
Oplossing om (als mijn analyse klopt) de oorzaak weg te nemen: de Tambient sensor uit de luchtstroom halen, zodat de verschillen tussen met run en zonder run in Tambient niet zo groot worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 23-03-2026 10:58 ]
Interessante theorie, bij mij zou die niet helemaal op gaan want mijn waterpomp is wel gestopt, ik denk dat het warmtelint aan blijft staan.Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Gezien ik zelfde issue heb gehad, even teruggekeken en lijkt er op dat de oorzaak inderdaad in de door de Tambient sensor gegeven waardes ligt. Waarbij de Tambient beinvloed wordt door de luchtstroom van de Fan van de Amber. Even mijn analyse:
De storing lijkt te ontstaan als de gemeten Tambient tussen 0-3C ligt tijdens een run, er is dus een run bezig , en er een defrost start. Bij start defrost, gaat de Tambient kort omhoog, doordat de Fan even stopt (de luchtstroom stopt even). Doordat de Tambient omhoog schiet (boven de 4-5C), gaat de gevraagde Tc op basis van stooklijn veranderen en wordt de run afgebroken, en daarmee ook de defrost. De waterpomp blijft op dat moment aan staan, terwijl er geen run of defrost meer is. De waterpomp blijft vervolgens permanent aanstaan, ongeacht run of niet, ook bij volgende runs.
Enige oplossing als het zich voordoet lijkt vooralsnog de hoofdschakelaar naast de buitenunit uit en aan te zetten.
Oplossing om (als mijn analyse klopt) de oorzaak weg te nemen: de Tambient sensor uit de luchtstroom halen, zodat de verschillen tussen met run en zonder run in Tambient niet zo groot worden.
Ik heb via de thermostaat weer warmtevraag geforceerd, hij lijkt dan zijn defrost af te maken en daarna lost het probleem zich toch weer op, dus wel echt een software fout. (In de grafiek zie je net niet het einde van de run, maar daarna staat hij weer op standby vermogen)
/f/image/hUv96y7dnhxoYEtij25DElMW.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet wel zeggen dat ik dit nooit eerder had gezien, en ik even geleden de sensor voor de warmtewisselaar gedraaid heb, dus dat deel van je vermoedens zou wel eens heel goed kunnen kloppen. Ik draai hem lekker weer terug
[ Voor 8% gewijzigd door Woutertt op 23-03-2026 12:01 ]
Ah, warmtelint zou ook kunnen ja. Op zich logischer, want die wordt door de software van de buitenunit (EEPROM) aangestuurd, en daar lijkt de fout te liggen.Woutertt schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:38:
[...]
Interessante theorie, bij mij zou die niet helemaal op gaan want mijn waterpomp is wel gestopt, ik denk dat het warmtelint aan blijft staan.
Ik had het ook 2 keer, alweer even geleden. Ook inderdaad bij uitschakelen (vraag thermostaat uit en wachttijd reactie thermostaat over).
Imho
Dan stopt defrost wel, maar vergeet ie het lint uit te zetten.
Dat lint stond eerder veel vaker aan, dat hebben ze toen gefikst, ergens een regel vergeten blijkbaar.
Stopte bij mij na een opvolgende defrost. (pas uren later ivm wat nachtverlaging)
Slechtste zou t zijn als gebeurt precies op laatste defrosts van t seizoen en je het niet in de gaten hebt?
Hopelijk leest Itho mee om ook dit foutje te filteren.
Imho
Dan stopt defrost wel, maar vergeet ie het lint uit te zetten.
Dat lint stond eerder veel vaker aan, dat hebben ze toen gefikst, ergens een regel vergeten blijkbaar.
Stopte bij mij na een opvolgende defrost. (pas uren later ivm wat nachtverlaging)
Slechtste zou t zijn als gebeurt precies op laatste defrosts van t seizoen en je het niet in de gaten hebt?
Hopelijk leest Itho mee om ook dit foutje te filteren.
Kan een van jullie mij de laatste versie eeprom per PM sturen? Is voor Amber 95. De installateur heeft software 2.29 erop gezet. De eeprom wilde echter niet installeren. Nu komt morgen Itho langs om de smeltzekering te repareren en wil ik voor zijn dat hij geen usb met eeprom meeheeft. Dan kan hij dan gelijk de nieuwste eeprom installeren. Scheelt weer dat er anders weer iemand moet komen. Alvast bedankt
@carboy geeft bij tip12 in de topicstart aan dat water uit de I-WPV vaten gebruikt kan worden voor defrosts zo nodig met cirquitwissel. Mogelijk snap ik het niet goed, maar dat kan toch niet met deze vaten vanwege de warmtewisselaar van de boiler die in het circuit zit? Er is immers geen spiraal waardoor rechtstreeks (retour)warmte naar de buitenunit kan worden getransporteerd. Of gaat in dat geval de pomp van de boiler aan? Ik heb sinds oktober een Amber 9,5 draaien, maar dat in ieder geval nog nooit geconstateerd bij een defrost.
Ik ga ook over op de monitor met de HA integratie van @bommer met een vergelijkbaar type Waveshare module (geen PoE). Hoe heb je de module in de kast bevestigd?itsjohan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:45:
Die Waveshare module past wel heel mooi zo, bijna alsof 't zo hoort ;-)
[Afbeelding]
(de RS485 TO POE ETH module)
Een netwerkkabeltje naar een PoE poort en een twee-aderig draadje naar de modbus aansluitingen en voor EUR 23,- (plus vzk) heb ik ineens alle data realtime beschikbaar in HomeAssistant. Mooi stuk werk hoor @bommer , dank je wel!
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Inderdaad zoals je omschrijft via de wisselaar. Net als bij de boiler verwarmen maar dan omgekeerd. Maar dat doet hij alleen bij de juiste instellingen en onder bepaalde condities.despijker schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:58:
@carboy geeft bij tip12 in de topicstart aan dat water uit de I-WPV vaten gebruikt kan worden voor defrosts zo nodig met cirquitwissel. Mogelijk snap ik het niet goed, maar dat kan toch niet met deze vaten vanwege de warmtewisselaar van de boiler die in het circuit zit? Er is immers geen spiraal waardoor rechtstreeks (retour)warmte naar de buitenunit kan worden getransporteerd. Of gaat in dat geval de pomp van de boiler aan? Ik heb sinds oktober een Amber 9,5 draaien, maar dat in ieder geval nog nooit geconstateerd bij een defrost.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 28-03-2026 09:50 ]
Das het mooie; je klikt de module op de rail, dus net zoals die groepen rechts vast zitten.hansvk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:39:
[...]
Ik ga ook over op de monitor met de HA integratie van @bommer met een vergelijkbaar type Waveshare module (geen PoE). Hoe heb je de module in de kast bevestigd?
Lukt dat op dat kleine stukje dat uitsteekt?itsjohan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:06:
[...]
Das het mooie; je klikt de module op de rail, dus net zoals die groepen rechts vast zitten.
Itho heeft software V2.29III en eeprom V0110.098094 erop gezet. Ben blij dat hier na 2jr eerste update erop staat en we weer up2date zijn.ramlap schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:05:
Kan een van jullie mij de laatste versie eeprom per PM sturen? Is voor Amber 95. De installateur heeft software 2.29 erop gezet. De eeprom wilde echter niet installeren. Nu komt morgen Itho langs om de smeltzekering te repareren en wil ik voor zijn dat hij geen usb met eeprom meeheeft. Dan kan hij dan gelijk de nieuwste eeprom installeren. Scheelt weer dat er anders weer iemand moet komen. Alvast bedankt
N.B. Zucht, zie hier op het forum dat wij (Amber95) de eeprom van de Amber65 V0110.098094 hebben gekregen ipv de Amber95 V0110.182164. Moet ik er toch weer achteraan......
[ Voor 11% gewijzigd door ramlap op 28-03-2026 14:29 ]
Er zitten op dit forum installateurs met echt verstand van de Amber. Is er een goede installateur in NH, vlak bij Alkmaar, die bij ons de huidige vloerverwarming - 4 groepen - met pomp kan en wil bestellen en vervangen door een composiet open verdeler - 4 groepen, en flow meter met temp(?) zodat we ook straks de COP kunnen berekenen/tonen in HA, De Leejoow-module hebben we al.
Hieronder 2 foto's van de huidige situatie.
:strip_exif()/f/image/sLsyICAlikXcpN4mF2UZpWHV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/raWUgARUSXbHuXO9iiQ2evsg.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt.
:strip_exif()/f/image/sLsyICAlikXcpN4mF2UZpWHV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/raWUgARUSXbHuXO9iiQ2evsg.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt.
Oh da's wel een heel klein stukje rail dat over is inderdaad. ik zal de volgende keer dat ik bij de pomp in de buurt ben (niet mijn huis) even kijken maar ik kan me niet herinneren dat het zo krap kwam.hansvk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Lukt dat op dat kleine stukje dat uitsteekt?
[Afbeelding]
De reden dat ik het vraag:Carboy54 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:49:
[...]
Inderdaad zoals je omschrijft via de wisselaar. Net als bij de boiler verwarmen maar dan omgekeerd. Maar dat doet hij alleen bij de juiste instellingen en onder bepaalde condities.
Ik heb sinds kort een aantal keer gehad dat de BUH bijsprong tijdens defrosts voor 20 minuten ongeveer, iets dat ik eerder nooit had. Dat zag ik achteraf. Als ik in de foutcode lijst kijk zie ik S09, dus aanvoertemp te laag. Cirquit wissel staat aan, sanitairwater temperatuur zo tussen 50-54 gr. (instelpunt 54, delta 6).
Ik heb mijn hoofd al gebroken over de instellingen, maar kan niks bedenken dat dit ineens veroorzaakt. Daarom twijfel of de defrost vanuit DHW vat wel werkt. Suggesties meer dan welkom! Is er een manier om dit handmatig te provoceren, om te testen?
:strip_exif()/f/image/oTItPB2ktJwxtvcDPL2Lk4tF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2QN9ATysCbb9KaLOW44dcx9z.jpg?f=fotoalbum_large)
@despijker
Draai je soms met nachtverlaging?
Dan mag je ook wel oppassen met je vorstbeveiliging dat die niet open gaat.
Draai je soms met nachtverlaging?
Dan mag je ook wel oppassen met je vorstbeveiliging dat die niet open gaat.
Nope, geen nachtverlaging. Heb alles al meermaals nagelopen, daarom ook even hier voor extra expertise.
Ja, lijkt me niet te doen. Ik heb al wat randapparatuur (ontvanger thermostaat, esp modules) onder de regelkast zitten. Ik plaats hem daar wel bij.itsjohan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:12:
[...]
Oh da's wel een heel klein stukje rail dat over is inderdaad. ik zal de volgende keer dat ik bij de pomp in de buurt ben (niet mijn huis) even kijken maar ik kan me niet herinneren dat het zo krap kwam.
Hoe hoog staan de graadminuten buh? Melding wellicht na douche beurten? Waarom staat deze instelling überhaupt aan?despijker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:56:
[...]
De reden dat ik het vraag:
Ik heb sinds kort een aantal keer gehad dat de BUH bijsprong tijdens defrosts voor 20 minuten ongeveer, iets dat ik eerder nooit had. Dat zag ik achteraf. Als ik in de foutcode lijst kijk zie ik S09, dus aanvoertemp te laag. Cirquit wissel staat aan, sanitairwater temperatuur zo tussen 50-54 gr. (instelpunt 54, delta 6).
Ik heb mijn hoofd al gebroken over de instellingen, maar kan niks bedenken dat dit ineens veroorzaakt. Daarom twijfel of de defrost vanuit DHW vat wel werkt. Suggesties meer dan welkom! Is er een manier om dit handmatig te provoceren, om te testen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Graadminuten nu verhoogd naar 140, was 100. Nee, niet specifiek na douchebeurten.Carboy54 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:49:
[...]
Hoe hoog staan de graadminuten buh? Melding wellicht na douche beurten? Waarom staat deze instelling überhaupt aan?
Welke instelling bedoel je precies? Instellingen zijn er overigens ingezet door @Stoker
En die bypass even weghalen.ramlap schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:00:
Er zitten op dit forum installateurs met echt verstand van de Amber. Is er een goede installateur in NH, vlak bij Alkmaar, die bij ons de huidige vloerverwarming - 4 groepen - met pomp kan en wil bestellen en vervangen door een composiet open verdeler - 4 groepen, en flow meter met temp(?) zodat we ook straks de COP kunnen berekenen/tonen in HA, De Leejoow-module hebben we al.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Ik bedoel circuit wissel. Zet die eens uit om te kijken wat er dan gebeurd. Met andere woorden waarom staat deze überhaupt aan.despijker schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Graadminuten nu verhoogd naar 140, was 100. Nee, niet specifiek na douchebeurten.
Welke instelling bedoel je precies? Instellingen zijn er overigens ingezet door @Stoker
Ik heb wat vreemd gedrag met mijn Amber. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat na de SWW-run de warmtepomp niet meer verwarmt tot de volgende dag.
De energiegrafiek ziet er dan zo uit:
/f/image/KNQ0tMpmFjqQzXmKVx2ASW4w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pzr5Qs2E7y9FRRkrh3jWjbPc.png?f=fotoalbum_large)
Het huis koelt dan langzaam af terwijl de thermostaat wel warmtevraag heeft. De volgende dag rond 4 of 5 uur gaat de warmtepomp weer aan. De Amber geeft verder geen storingen aan.
Ik ben nog niet zo bekend met de Amber. Weet iemand waar ik het beste kan beginnen met zoeken?
/f/image/KNQ0tMpmFjqQzXmKVx2ASW4w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pzr5Qs2E7y9FRRkrh3jWjbPc.png?f=fotoalbum_large)
Het huis koelt dan langzaam af terwijl de thermostaat wel warmtevraag heeft. De volgende dag rond 4 of 5 uur gaat de warmtepomp weer aan. De Amber geeft verder geen storingen aan.
Ik ben nog niet zo bekend met de Amber. Weet iemand waar ik het beste kan beginnen met zoeken?
Das de superzuinige eco modus.Avvd schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:31:
Ik heb wat vreemd gedrag met mijn Amber. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat na de SWW-run de warmtepomp niet meer verwarmt tot de volgende dag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hem ook extern, (wel een 4 voudige) En ik voed hem niet uit de Amber maar met een aparte Adaptorhansvk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:15:
[...]
Ja, lijkt me niet te doen. Ik heb al wat randapparatuur (ontvanger thermostaat, esp modules) onder de regelkast zitten. Ik plaats hem daar wel bij.
Plaats TC sensor dicht bij de driewegklep ipv dicht bij het afgiftesysteem wellicht?Avvd schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Evt een fotootje van infografielje van de aansturing. Dan kunnen we een beetje zien of tc inderdaad heel langzaam terug loopt?Avvd schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/stZcQTDQponi68gKQXHq4YKx.png?f=fotoalbum_large)