Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 21:51
Hallo mede tweakers,

Ik zit met iets in m'n maag.
Ik zou graag mijn huidige hetelucht verwarming willen vervangen voor een WTW die groot genoeg is om volledig over te gaan op D systeem en hier een DX blok aan hangen als hoofd verwarming.

huidige situatie:
Nu heb ik een brink elan SWB op een plenum (3×125) staan met daarop een renovent HR.
Dit word voorzien van een warmwater door een intergas ketel welke dit met gemak red.
Maximale CV water temperatuur is 50 graden (blijft er geregeld onder) en de inblaas temperatuur is <40 graden.
De Elan heeft de standaard fan maar is ivm geluid op 90% PWM begrenst, dat is dus ongeveer 540m3/U

wens:
-De renovent HR vervangen voor een vasco T500. (340m3/U bij aanwezigheid in huis)
-De Elan SWB vervangen voor een (5kW) DX blok.

de data:
Ik kan de link niet meer vinden hier maar ik heb op een Belgische website een verlies berekening gedaan en kwam op een benodigd vermogen van <5kW.
Mijn gasverbruik in 20/21 was 550m3 waarvan 420m3 was voor het verwarmen van het huis.
Met de link deze post kom ik uit op een warmtepomp van 2kW op basis van m'n gas verbruik.
Kijkend naar m'n gasverbruik heb ik een piek van 0.08m3 op de koudste dag van afgelopen jaar (-4 buiten, opwarmen van 18 naar 20 graden binnen) wat dus (uitgaande van 9kw/m3 warmte) neer zou komen op 720w.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZHYqKnRF3UzdBrrgwVxbUhVfM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE3AdflsJpy9RXB3cNK1lnaC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels ook dit topic doorgenomen waar ik uit op maak dat mijn idee/wens niet onmogelijk zou moeten zijn.
De vasco T500 zal bij aanwezigeheid in huis op 340m3/U draaien om te kunnen ventileren cf bouwbesluit uitgaande van 100% kierdichtheid van het huis.

De woning is een tussenwoning uit 1991 met overal hr++ glas in hardhouten kozijnen.
Verder is bij het betrekken van dit huis een ronde gedaan om alle gaten te dichten (vorige bewoner leek het verstandig wiet te kweken) en is dus een groot deel van de kieren gedicht.

Bij vorst buiten duurt het 1,5-2 uur om de 2 graden opwarming te behalen van nacht naar dag temperatuur.
Met strak blauwe lucht is dit uiteraard korter omdat de zon dan goed mee helpt

misschien relevant:
Ik zit zelf in de TD van een productie bedrijf waar de TD ook facilitaire dienstverlening doet en ook eerstelijns onderhoud en storingen aan gebouw gebonden systemen, waaronder dus ook LBKs, CV, WTW, en WP (L/L en L/W) Installaties.
voor mijn idee ben ik dan geen leek meer, ik meet alleen geen rookgassen en doe niks met f-gassen.

De uitdaging:
Ik heb lokaal 10 installateurs aangeschreven, 2 zijn ter plaatsen geweest.
-1 wilde enkel L/W plaatsen met de huidige ketel in hybride opstelling en 200L buffervat
-1 wilde de huidige opstelling handhaven en multisplit airco's plaatsen met een 15kW buitenunit (minimaal)
Nr3 (de installateur van de huidige installatie) durft het niet aan en houd vast aan HT warmtepompen (ook L/W) en gelooft m'n gasverbruik en inblaas temperatuur niet.
2 hebben aangegeven dat ze een offerte stop hebben en de andere hebben simpelweg niet gereageerd.

Maar dan de grootste vraag, waarom zit er zo'n gigantisch verschil in wat ik bereken en qua data uit dit forum haal en wat een installateur berekent?
Wat snap ik niet of zie ik over het hoofd?
Mijn gasmeter klopt, ik heb mijn verbruik vergeleken met m'n buren en dat komt aardig in de buurt van elkaar.

op verzoek wat toelichting
Een DX blok is simpel gezegd de binnen unit van een airco in een stuk ventilatie kanaal verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

fietsenrex schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:55:
Maar dan de grootste vraag, waarom zit er zo'n gigantisch verschil in wat ik bereken en qua data uit dit forum haal en wat een installateur berekent?
Wat snap ik niet of zie ik over het hoofd?
Mijn gasmeter klopt, ik heb mijn verbruik vergeleken met m'n buren en dat komt aardig in de buurt van elkaar.
Volgens mij zijn daar twee oorzaken voor:
- een installateur vindt een iets te koud huis veel erger dan een veel te dure installatie die niet efficiënt draait (en veel klanten zijn het daar mee eens).
- een installateur heeft geen tijd en mist vaak de kennis voor goed maatwerk en pakt dus de worst case uit de tabellenboeken gebaseerd op bouwjaar. Dat intussen het glas al verbeterd is en -in jouw geval- de ventilatieverliezen praktisch wegvallen wordt dus niet meegenomen. Ook zit er in de standaardtabellen een fikse opwarmtoeslag, die met gasketel zinnig is maar met een warmtepomp serieus geld kost.

Je plan lijkt me verder OK mits de 50 graden water bij -10 is, wel is het al een opvallend zuinig huis (SWW gaat er ook nog af?)

Met jouw achtergrond pak je een monoblock naar keuze, seriebuffervat voor defrosts en klaar ben je.
Als je plek hebt dan zet je twee of drie verwarmingsbatterijen achter elkaar als tegenstroomwisselaar om de watertemperatuur zo dicht mogelijk bij de luchttemperatuur te krijgen.
Als koelblok uitgevoerd is het iets duurder maar zit er condensafvoer bij en kun je dus condenserend koelen als een airco.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Het zit misschien ook in je vraag aan de installateur?. Als je vraagt of hij wil komen kijken dan ligt het risico bij hem. Als je vraagt of hij een 3kW warmtepomp wil komen installeren ligt het warmterisico bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
Proton_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:19:
[...]

Volgens mij zijn daar twee oorzaken voor:
- een installateur vindt een iets te koud huis veel erger dan een veel te dure installatie die niet efficiënt draait (en veel klanten zijn het daar mee eens).
- een installateur heeft geen tijd en mist vaak de kennis voor goed maatwerk en pakt dus de worst case uit de tabellenboeken gebaseerd op bouwjaar. Dat intussen het glas al verbeterd is en -in jouw geval- de ventilatieverliezen praktisch wegvallen wordt dus niet meegenomen. Ook zit er in de standaardtabellen een fikse opwarmtoeslag, die met gasketel zinnig is maar met een warmtepomp serieus geld kost.

Je plan lijkt me verder OK mits de 50 graden water bij -10 is, wel is het al een opvallend zuinig huis (SWW gaat er ook nog af?)

Met jouw achtergrond pak je een monoblock naar keuze, seriebuffervat voor defrosts en klaar ben je.
Als je plek hebt dan zet je twee of drie verwarmingsbatterijen achter elkaar als tegenstroomwisselaar om de watertemperatuur zo dicht mogelijk bij de luchttemperatuur te krijgen.
Als koelblok uitgevoerd is het iets duurder maar zit er condensafvoer bij en kun je dus condenserend koelen als een airco.
Monoblock heb ik over nagedacht, alleen zit ik dan weer met een buffervat wat op de plek komt waar ik in de toekomst een boiler wil.
En het monoblock moet dan op de dakkapel staan wat ook niet ideaal is.

De 50 graden CV water was inderdaad met -10 buiten temperatuur (dat jaar dat we konden schaatsen op de sloot)
De 550m3 gas moet idd nog 144m3 af voor SWW

Maar als ik de watertemperatuur niet lager breng dan 16 graden voor de koeling heb ik als het goed is geen condensatie problemen.

Maar ik kan helaas niet meerdere batterijen kwijt in serie in de hoofdleiding, ik zou ze dan in de aftakkingen moeten plaatsen en de water aansluitingen parallel moeten maken.
Knappel schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:26:
Het zit misschien ook in je vraag aan de installateur?. Als je vraagt of hij wil komen kijken dan ligt het risico bij hem. Als je vraagt of hij een 3kW warmtepomp wil komen installeren ligt het warmterisico bij jou.
Ik heb de installateurs uitgelegd dat ik graag een DX blok onder een nieuw te plaatsen WTW zou willen hebben, en gevraagd of ze wilde meekijken naar de haalbaarheid daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
Ook even voor de beeldvorming van de huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF49f5lquwoClbVNtFOEh9QNEW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COFe8KpEMjUxxmuBeNudp54V.jpg?f=fotoalbum_large
En dan zou ik dus graag de WTW tegen de muur willen monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys4r_ZdUBwjWBUyBt-PrlQ-lZe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTNjZYizHq06jGohTkJFaqEe.jpg?f=fotoalbum_large
Omdat een vasco een onderaansluiting heeft voor de huis kant is het mogelijk de WTW hoog te plaatsen en aan de onderkant recht naar beneden de waterbatterij/DX in.

Dan leek mij een L/L mooier omdat ik dan geen buffervat nodig heb en kan op de plek van de ELAN een boiler staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:21
Misschien ook interessant om in je startpost en kleine uitleg te geven van een DX blok. Omdat het jou materie is is het voor jou misschien gesneden koek maar niet voor iedereen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsenrex
No Hands schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:23:
Misschien ook interessant om in je startpost en kleine uitleg te geven van een DX blok. Omdat het jou materie is is het voor jou misschien gesneden koek maar niet voor iedereen.
Staat er in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
Kleine update.
Bij puur toeval een installateur gevonden die de uitdaging wel ziet zitten om de Elan te vervangen voor een DX blok.
Ben benieuwd waar hij mee komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 10:32

Bravo

Second Best

Is er nog een vervolg gekomen van die installateur? Ik heb een vergelijkbare setup en ben mij ook aan het orienteren op de volgende stap.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansctw
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-04 22:51
Ja, ik zit ook met hetzelfde, is hier nog iets uitgekomen. En wie was deze behulpzame installateur?
Pagina: 1