Dit is iets dat aan de hand van alle omstandigheden van het geval wordt beoordeeld. Enerzijds moet iedereen zo rijden dat hij zijn voertuig binnen de afstand die vrij en overzichtelijk is tot stilstand kan brengen (artikel 19 RVV), daarnaast moet je als bestuurder altijd bedacht zijn op onverwachte zaken. Deze uitgangspunten dragen bij aan de aansprakelijkheid van de eerste partij die niet in staat zonder de auto voor hem of haar te raken.Onbekend schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:53:
Ik kwam dit artikel tegen:
[...]
De vraag die bij mij op komt: Is de voorste bestuurder (gedeeltelijk) aansprakelijk voor de kettingbotsing?
Anderzijds mag je niet het nadere verkeer in gevaar brengen (artikel 5 Wegenverkeerswet). De vraag is wanneer je wel en niet een noodstap mag maken voor een dier en daarbij ander verkeer in gevaar mag brengen.
Ik denk dat vooral de bestuurder die verklaart bewust geremd te zijn voor een dier waarvan niet redelijkerwijs te verwachten zou moeten zijn dat dat door tot schade zou leiden een aansprakelijkheidsuitdaging zou kunnen hebben. Wederom die casuïstiek. 'ik schrok en remde in een reflex' levert dan minder kans op aansprakelijkheid op dan 'ik zag die zielige kuikentjes en wilde ze vooral niet raken'.
Daarbij zal ook heel erg de vraag van belang zijn of die bestuurder rekening heeft gehouden met het overige verkeer. Een 'Hebt u in uw spiegel gekeken voor uw remde' met een 'nee' beantwoord draagt ook wel bij aan de aansprakelijkheid.
In ieder geval kun je niet met een wiskundige zekerheid zeggen wie er aansprakelijk gehouden zal worden.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk