Aansprakelijkheid botsing na remmen voor dieren.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik kwam dit artikel tegen:
Een automobilist die remde voor een overstekende moedergans en haar jonkies heeft zondagmiddag een kettingbotsing veroorzaakt op de A7 bij Berkhout. Drie voertuigen klapten op elkaar.

[......]

De auto met Frans kenteken reed op de rechterbaan toen hij de remactie maakte. De twee bestuurders achter hem zagen dit te laat en klapten op de voorste auto en elkaar.
De vraag die bij mij op komt: Is de voorste bestuurder (gedeeltelijk) aansprakelijk voor de kettingbotsing?

Ik moet bekennen dat ik ook soms wat harder rem als er ineens dieren over de weg lopen/rennen. :+
Het weer was goed, want er is geen regen/hagel/sneeuw en ook geen laagstaande zon of andere bijzondere omstandigheden en het was midden op de dag.

Doorgaans is bij een kettingbotsing de achterligger aansprakelijk, en afhankelijk van de situatie kan de aansprakelijkheid doorverwezen naar een achterligger verder. Er wordt immers verwacht dat je voldoende afstand voor je hebt om te kunnen stoppen.
Maar nu komt het punt dat een voorste bestuurder toch aansprakelijk gesteld kan worden als deze ineens remt zonder verkeersnoodzaak. En in die link staat deze tekst: "Plotseling hard remmen zonder verkeersnoodzaak is remmen zonder dat er mensenlevens in gevaar zijn.". Dat gaat in dit geval op, want het waren maar kleine ganzen. (Ik ga er voor het gemak vanuit dat de bestuurder een moedergans van 10 kilo wel kon ontwijken, maar de kleintjes niet.)

Maar nu ben ik ook kritisch op de de tekst "zonder dat er mensenlevens in gevaar zijn". Als een fietser zomaar oversteekt en ik rij over zijn voet heen, is het niet levensbedreigend. Maar ik weet zeker dat de betrokken partijen het zeer waarderen als ik toch een noodstop had gemaakt en er er alleen flinke schade aan auto's is ontstaan.
Is het überhaupt mogelijk om als bestuurder van de eerste auto een aansprakelijkheid te voorkomen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:03
Ik ben laatst ook vol op de rem gegaan voor iets van 6 ganzen. Volgens mij mag je alleen remmen als een dier groter is dan een normale hond o.i.d.

Een kennis zei ooit tegen mij dat hij op een 70km weg een noodstop maakte voor een gans en er een auto achterop klapte. Hij was dus verantwoordelijk omdat het dier te klein was om voor te stoppen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Paar jaar geleden gehad.
Ontsnapte hond over de weg heen,
900kilo auto met schijfremmen rondom stond beduidend sneller stil dan de MB sprinter.
Boze meneer, en een hele blije eigenaar van de hond.

Uiteindelijk heeft de bus eigenaar nog geprobeerd mij, en daarna de eigenaar van de hond aansprakelijk te stellen. Maar het kwam gewoon neer op niet voldoende afstand houden om te kunnen remmen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:06
Ligt aan het type dier en of het dier een eigenaar heeft. Uiteindelijk zal de balans remmen op de snelweg in verhouding moeten staan tot hetgeen wat wordt ontweken/voorkomen. Een eekhoorn of konijn, dat zal weinig schade veroorzaken. Een flinke gans of groep ganzen daarentegen...

In dit geval lijkt het me dat de achteropkomers verantwoordelijk zijn en het in dat opzicht een simpele kop-staart botsing is.

Ik vind persoonlijk zelfs de bewoording dat de voorste bestuurder dit veroorzaakt heeft een beetje curieus. Eigenlijk is dat natuurlijk nummer 2 en 3.

[ Voor 18% gewijzigd door eric.1 op 09-04-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:24

Speedmaster

Make my day...

Volgens het eendjes arrest is de voorste bestuurder schuldig als ik mij kan herinneren….

En met Google dit resultaat

https://platformpersonens...er-met-het-eendjesarrest/

[ Voor 41% gewijzigd door Speedmaster op 09-04-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:53
Ik denk dat dit soort gevallen in de rechtszaal gaan worden berecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

Illusion

(the art of)

Speedmaster schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:40:
Volgens het eendjes arrest is de voorste bestuurder schuldig als ik mij kan herinneren….

En dat artikel zegt dus dat (uiteindelijk) de achterste bestuurder aansprakelijk was.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik vind het vooral frappant dat dierenlevens minder waard zijn, dan mensenlevens: die achterliggers moeten gewoon meer afstand houden, dan komt het ook niet tot een kettingbotsing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Euh je moet lijkt mij altijd genoeg afstand houden om een noodrem op te kunnen vangen met je rijafstand als je dat niet kan ben je niet goed bezig in het verkeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:49:
Ik vind het vooral frappant dat dierenlevens minder waard zijn, dan mensenlevens
Door te remmen voor een dier is er ook een prima kans dat er een mens door omkomt hoor. Zeker met een wat oudere auto op iemand knallen die op de snelweg vol op rem gaat geeft je een prima kans op doden. Dan toch maar liever niet remmen voor een konijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Speedmaster schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:40:

Klein detail, maar wel enigzins toepasselijk:
het is van algemene bekendheid dat – met name op provinciale wegen – een -evenement als dit zich kan voordoen

Vraag is nu alleen, is dat ook van toepassing bij snelwegen, waar over het algemeen dieren door het vele verkeer nooit zomaar zouden komen. En blijkbaar lijkt de context van het dier zelf dus ook van belang:

https://www.hijink.com/le...e-verkeer/dier-op-de-weg/
Een kat op de weg is geen verkeersnoodzaak. Een aanrijding met een overstekend poes, konijn of eend levert voor de bestuurder vaak weinig gevaar op. Plotseling op de rem gaan staan is dan onvoorzichtig en levert direct gevaar op voor verkeer achter het remmende voertuig.

Een groep ganzen op de weg levert wel een verkeersnoodzaak op. Een aanrijding met een overstekende ree, hert, paard of rund is meestal ook gevaarlijk voor de bestuurder en andere verkeersgebruikers.

Dit geval ganzen dus er zou sprake zijn van noodzaak -> achterop = fout.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco-Peters
PilatuS schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:55:
[...]

Door te remmen voor een dier is er ook een prima kans dat er een mens door omkomt hoor. Zeker met een wat oudere auto op iemand knallen die op de snelweg vol op rem gaat geeft je een prima kans op doden. Dan toch maar liever niet remmen voor een konijn hoor.
Nogmaals: waarom is een mensenleven meer waard, dan een dierenleven? Als die oudere auto voldoende afstand gehouden had, dan had die ook op tijd moeten stoppen. Maar nee er wordt door sommige en eigenlijk best veel automobilisten, stelselmatig te weinig afstand gehouden.

Soms denk ik wel: als ik nu een noodstop moet maken voor kind dat plotseling de straat over komt rennen, dan heb ik de bumperklever dus in mijn bumper zitten.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:02:
[...]

Nogmaals: waarom is een mensenleven meer waard, dan een dierenleven? Als die oudere auto voldoende afstand gehouden had, dan had die ook op tijd moeten stoppen. Maar nee er wordt door sommige en eigenlijk best veel automobilisten, stelselmatig te weinig afstand gehouden.

Soms denk ik wel: als ik nu een noodstop moet maken voor kind dat plotseling de straat over komt rennen, dan heb ik de bumperklever dus in mijn bumper zitten.
Als een mensenleven evenveel waard was als een dierenleven dan zou die revolutie niet beginnen met kop-staart botsingen, maar bij het vlees schap in de supermarkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:21
Je gaat gewoon geen mensenlevens in gevaar brengen voor dierenlevens, zo simpel is dat. Die voorligger heeft iets totaal onverantwoords gedaan. En volkomen zinloos ook, want als hij stopt en om die ganzen heen rijdt, dan rijdt de volgende auto ze wel tot appelmoes.

Als je verantwoord kunt stoppen, dan doe je dat natuurlijk. Maar als je niet verantwoord kunt stoppen omdat je 100 rijdt en er rijdt iemand achter je, dan rij je door. Niks aan te doen.

Je kunt wel zeggen dat de achterligger aansprakelijk is (meestal is dat ook zo) maar je hoeft op een snelweg niet te verwachten dat je voorligger zomaar helemaal stopt. Daar is geen rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Nog nooit een vlieg doodgeslagen en nog nooit vlees gegeten ? Ergens ligt een grens voor iedereen.

Verder weet ik 100% zeker dat als je ook maar 10K km hebt gereden ook jij vaak genoeg niet voldoende afstand hebt gehouden. Dan is het wel zo fijn als iemand niet met 100km/u vol op de rem gaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marco-Peters
PilatuS schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:12:
[...]
Verder weet ik 100% zeker dat als je ook maar 10K km hebt gereden ook jij vaak genoeg niet voldoende afstand hebt gehouden. Dan is het wel zo fijn als iemand niet met 100km/u vol op de rem gaat.
Geloof het of niet, maar ik hou altijd voldoende afstand: dat heb ik geleerd tijdens de rijlessen. Schijnbaar verleren veel automobilisten dit, of veranderen ze in een soort duivel zodra ze achter het stuur stappen.

Maar ik ben nog steeds van mening, dat remmen voor een dier hetzelfde zou beoordeeld moet worden. Als remmen voor een kind. Want een leven is een leven. Wij mensen hebben deze planeet al genoeg kapot gemaakt, dus ik begrijp best wanneer iemand een noodstop maakt voor een gans.

Dat wij nog steeds vlees eten, wilt niet zeggen dat je dieren maar dood moet rijden: omdat je anders, die boze Golf bestuurder in je bumper hebt zitten omdat 50km/u voor hem niet snel genoeg is. Ja een hoop vooroordelen, maar wel vaak waar in het verkeer.

Afstand houden, dat is wat dit soort ongelukken doet voorkomen. Anders knal je er ook boven op, bij plotseling file vorming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:21:
[...]

Geloof het of niet, maar ik hou altijd voldoende afstand: dat heb ik geleerd tijdens de rijlessen. Schijnbaar verleren veel automobilisten dit, of veranderen ze in een soort duivel zodra ze achter het stuur stappen.
Dan heb je ook bij je rijles geleerd dat je eerst in je binnenspiegel moet kijken voordat je een noodstop maakt om te zien of dat veilig kan.
Vooral voor dit soort frivoliteiten.
Kan dat niet veilig dan poog je te ontwijken.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-04-2023 20:26 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
RocketKoen schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:07:
[...]

Als een mensenleven evenveel waard was als een dierenleven dan zou die revolutie niet beginnen met kop-staart botsingen, maar bij het vlees schap in de supermarkt.
Dat vind ik een goed punt eerlijk gezegd: en de vleesconsumptie mag ook wel geminderd worden hoor. Je kunt je natuurlijk ook afvragen, hoe die Gans op de weg gekomen is? Of Rijkswaterstaat daar niet iets tegen kan doen?

Voor dassen hebben ze ja van die oversteekbruggen, omdat het een beschermd diersoort is: ben je strafbaar als je niet remt voor een beschermd diersoort?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:46

MLLL

Palm Treo 650

PhilipsFan schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:11:
Je gaat gewoon geen mensenlevens in gevaar brengen voor dierenlevens, zo simpel is dat. Die voorligger heeft iets totaal onverantwoords gedaan. En volkomen zinloos ook, want als hij stopt en om die ganzen heen rijdt, dan rijdt de volgende auto ze wel tot appelmoes.

Als je verantwoord kunt stoppen, dan doe je dat natuurlijk. Maar als je niet verantwoord kunt stoppen omdat je 100 rijdt en er rijdt iemand achter je, dan rij je door. Niks aan te doen.

Je kunt wel zeggen dat de achterligger aansprakelijk is (meestal is dat ook zo) maar je hoeft op een snelweg niet te verwachten dat je voorligger zomaar helemaal stopt. Daar is geen rekening mee te houden.
Mijn eerste reflex is remmen, dat mijn verzekeringspremie omhoog schiet is jammer mocht ik de schuldige zijn, maar ik ga echt niet moedwillig een dier doodrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:25
Afstand houden, dat is wat dit soort ongelukken doet voorkomen. Anders knal je er ook boven op, bij plotseling file vorming.
Plotselinge filevorming zie je over het algemeen aankomen, al dan niet door de matrixborden. Afstand houden is verstandig, maar een noodstop van je voorganger 'uit het niets' doe je weinig meer aan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
YakuzA schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:25:
[...]

Dan heb je ook bij je rijles geleerd dat je eerst in je binnenspiegel moet kijken voordat je een noodstop maakt om te zien of dat veilig kan.
Vooral voor dit soort frivoliteiten.
Kan dat niet veilig dan poog je te ontwijken.
Ja dat doe ik iedere keer wanneer ik ga remmen: nu heb ik het artikel niet gelezen, maar als die automobilisten een veilige volgafstand hadden. Dan hebben ze wel moeten zitten slapen, als ze erachter op knallen wanneer de bestuurder voor je een noodstop maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
hoevenpe schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:28:
[...]

Plotselinge filevorming zie je over het algemeen aankomen, al dan niet door de matrixborden. Afstand houden is verstandig, maar een noodstop van je voorganger 'uit het niets' doe je weinig meer aan.
Ik ben vorig jaar 1x op de autobahn gebrakechecked geweest hoor: als ik niet was op aan het letten, dan had ik ook een aanrijding gehad. Daar moet je gewoon alert op zijn, vooral in het huidige ( aggressieve ) verkeer met gebrek aan handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:31:
Ik ben vorig jaar weleens gebrakechecked geweest hoor: als ik niet was op het letten, dan had ik ook een aanrijding gehad.
Een opzettelijke brake-check doe je weinig aan, als iedereen zoveel mogelijk rechts zou blijven rijden zou dat veel schelen maar dat gaat offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:21
MLLL schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:27:
[...]

Mijn eerste reflex is remmen, dat mijn verzekeringspremie omhoog schiet is jammer mocht ik de schuldige zijn, maar ik ga echt niet moedwillig een dier doodrijden.
Het gaat natuurlijk niet om je verzekeringspremie. Het kan om je leven gaan. Als jij stilstaat en er rijdt iemand met 80 tegen jouw achterkant, dan heb jij echt wel een whiplash. Ik ken mensen bij wie dat nooit meer over is gegaan. 20 jaar na de aanrijding nog steeds nekpijn, niet kunnen concentreren en eigenlijk niet meer kunnen werken.

Natuurlijk ga je niet moedwillig een dier aanrijden. Als je verantwoord _kunt_ stoppen, dan doe je dat. Maar als je niet verantwoord kunt stoppen, dan ga ik echt geen mensenleven in gevaar brengen om een dierenleven te redden. Dan is het echt heel jammer voor dat dier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:46

MLLL

Palm Treo 650

PhilipsFan schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:39:
[...]

Het gaat natuurlijk niet om je verzekeringspremie. Het kan om je leven gaan. Als jij stilstaat en er rijdt iemand met 80 tegen jouw achterkant, dan heb jij echt wel een whiplash. Ik ken mensen bij wie dat nooit meer over is gegaan. 20 jaar na de aanrijding nog steeds nekpijn, niet kunnen concentreren en eigenlijk niet meer kunnen werken.

Natuurlijk ga je niet moedwillig een dier aanrijden. Als je verantwoord _kunt_ stoppen, dan doe je dat. Maar als je niet verantwoord kunt stoppen, dan ga ik echt geen mensenleven in gevaar brengen om een dierenleven te redden. Dan is het echt heel jammer voor dat dier.
Bij een reflex heb je weinig keuze. _/-\o_
Daarom rijd ik ook geen VW Up oid :)

Een beetje kreukelzone aan de achterkant is wel lekker.

Ik ben waarschijnlijk teveel dierenliefhebber.....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
MLLL schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:47:
Bij een reflex heb je weinig keuze. _/-\o_
En daarom is dit imo een onzinnige discussie: bij een echte noodstop heb je niet de tijd om na te denken, dat overkomt je. De één trapt vol op de rem, de ander probeert uit te wijken (vaak met dramatische gevolgen) en de derde rijdt door.

Wat ieder van ons in zo'n geval zou doen weet je pas achteraf...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
Marco-Peters schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:27:
[...]
Je kunt je natuurlijk ook afvragen, hoe die Gans op de weg gekomen is? Of Rijkswaterstaat daar niet iets tegen kan doen?
Als jij een oplossing hebt, dan betaalt schiphol je miljoenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Geloof het of niet, maar ik hou altijd voldoende afstand
Onzin. Dat jij dat denkt zal best, maar het is gewoon niet waar. Het is compleet onmogelijk om dit altijd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
Interessant zoveel reacties.
Op snelwegen probeer ik (en veel van ons denk ik) minimaal 2 seconden afstand te houden. Met 100km/u is dat dus 55 meter afstand tot de voorganger, maar de remweg is ongeveer 77 meter, terwijl de stopafstand 105 meter is.
Normaal kijk je ook wat vóór jouw voorganger gebeurd, maar dan kan je die ganzen ook over het hoofd zien en ben je gewoon te laat als je voorganger een noodstop maakt.

En het is natuurlijk gedrag dat je probeert te af te remmen of te ontwijken om een aanrijding te voorkomen. En daarbij maakt het niet uit of het nu voor 1 van de duizenden ganzen is of voor een unieke een unieke hond wat een baasje heeft.

Maar mij ging het erom over de aansprakelijkheid. Nu ik eerder een reactie lees over nekletsel, denk ik ook twee keer na voordat ik hard op de rem trap. Een stapje terug in de verzekering is minder erg dan lang met letsel rond blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:10
Onbekend schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:21:
Op snelwegen probeer ik (en veel van ons denk ik) minimaal 2 seconden afstand te houden. Met 100km/u is dat dus 55 meter afstand tot de voorganger, maar de remweg is ongeveer 77 meter, terwijl de stopafstand 105 meter is.
Normaal kijk je ook wat vóór jouw voorganger gebeurd, maar dan kan je die ganzen ook over het hoofd zien en ben je gewoon te laat als je voorganger een noodstop maakt.
Nu heeft die auto voor je ook een remweg. Dus die getallen gaan niet helemaal op

Maar op de snelweg vol van 100 naar 0, dat is zo goed als onmogelijk te voorkomen. Een brake-check is ook heel wat simpeler op te vangen, want dat snelheids verschil zal max een keer 20 km/u zijn. In houden of remmen door een voorligger zal je gewoon nooit volle kracht doen. En als je dat al bedenkt, ben je te laat.

Ik denk dat dat “gewoon” niet remmen zonder verkeersnoodzaak op gaat. Op een provinciale weg of iets anders was dat anders geweest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:06
Op snelwegen probeer ik (en veel van ons denk ik) minimaal 2 seconden afstand te houden.
Ik weet niet op welke snelwegen jij rijd maar op de stukken die ik rijd is afstand houden meer uitzondering dan regel. En als je het dan wel 'netjes' doet dan zijn er steeds meer mafklappers die je rechts inhalen om nog even lekker voor je te gaan bumperkleven..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
Webgnome schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:18:
[...]

Ik weet niet of welke snelwegen jij rijd maar op de stukken die ik rijd is afstand houden meer uitzondering dan regel. En als je het dan wel 'netjes'doet dan zijn er steeds meer mafklappers die je rechts inhalen om nog even lekker voor je te gaan bumperkleven..
Precies dit. Ik weiger om mee te doen aan die stijl van rijden.

Als het over een groep ganzen gaat, dan is dat een geldige reden om te stoppen. Eén volwassen gans is dat al. Daar met 100 km/h op knallen, geeft waarschijnlijk veel schade aan een auto. De auto's die achterop knalden zijn schuldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
Webgnome schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:18:
[...]

Ik weet niet op welke snelwegen jij rijd maar op de stukken die ik rijd is afstand houden meer uitzondering dan regel. En als je het dan wel 'netjes' doet dan zijn er steeds meer mafklappers die je rechts inhalen om nog even lekker voor je te gaan bumperkleven..
Ik probeer meestal de spits te vermijden, en dan gaat het redelijk. :)
Maar als je met vele auto's achter elkaar rijd met maar 1 seconde tussen elke auto, dan kijk je doorgaans wel veer meer auto's vooruit. De kans dat jouw voorganger ineens moet stoppen omdat ineens een groep ganzen besluit om tussen de auto's door over te steken is erg klein. Daarnaast zal jouw voorganger (die ook een kleine afstand heeft tot zijn voorligger) ook niet eens die ganzen opmerken en in het drukke verkeer direct op de rem staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik vind het vooral frappant dat dierenlevens minder waard zijn, dan mensenlevens: die achterliggers moeten gewoon meer afstand houden, dan komt het ook niet tot een kettingbotsing.
Dit vind ik een hele domme reactie. Ja ik weet het: je zal misschien wel 100 duimpjes krijgen met personen die het leven van een mens gelijk stellen aan een dier. Maar dan vind ik nogal hypocriet. De meesten eten gewoon vlees als ze thuiskomen, varken, of rund of kip. Van de ganzen worden hier in de wijk af en toe een deel van de populatie uitgedund, omdat ze grote overlast geven. Als je er niets aan doet wordt het een plaag. Je kan nergens meer langs en het strand is voorzien van een laag stront als je er niets aan doet en mensen niet meer zomers kunnen zonnebaden aan het water.

Hoe het werkt, de ganzen worden uitgedund, hebben een mooi leven gehad in hun natuurlijke habitat en worden dan geconsumeerd. In tegenstelling tot die lapjes die je in de supermarkt vindt, die hebben een slecht leven gehad.

Overigens, al die vliegen die je doodrijdt zijn ook dieren, is het leven van een vlieg dan ook minder waard dan het leven van een gans?

Wat iemand doet met zo’n acute remactie, die neemt het risico op een kettingbotsing. Met het gevolg dat mensen letselschade oplopen, voor de rest van hun leven invalide kunnen raken, voor de rest van hun leven arbeidsongeschikt kunnen raken en kunnen overlijden. Dat alleen maar om het leven van 1 gans te besparen, terwijl even verderop die beesten worden afgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een hele tijd geleden op de snelweg zag ik van ver iets vaags op mijn rijstrook en kon gelukkig al een baan opschuiven. Het bleek toen ik dichtbij was dat het een schildpad was. Eerlijk gezegd zou ik dit met 120 km/h toch niet tegen mijn auto willen hebben, dit alleen al vanwege het schild. Als reactie zou je inderdaad eerst gaan remmen en zeker als er geen ruimte is.
Soms komen dieren uit het gras waardoor ik ooit een haas heb aangereden en in het buitenland bijna een vos (zag alleen een paar ogen op de bergweg plotseling staan).
Mijn vader heeft ooit iets gruwelijks meegemaakt toen hij een kat raakte, nou dat is te gruwelijk om te vertellen hier en dan zou ik liever remmen want je kan een trauma aan overhouden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik denk dat heel veel mensen geloven dat ze dat doen, maar het in de praktijk niet doen. Dan kun je er prat op gaan, maar je krijgt pas het deksel op de neus als je in een situatie terecht komt waar het er toe doet.
Afstand houden, opletten, handelingsbekwaamheid en -snelheid, er zijn veel meer factoren dan alleen afstand. En vergis je niet, afstand heb je niet continu zelf in de hand. Je bent ook, tijdelijk, afhankelijk van overig verkeer. Als er te kort voor je wordt ingevoegd en op dat moment moet je een noodstop maken, dan zit je toch met je kop in de airbag ook al houd je zelf perfect afstand.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
maar de remweg is ongeveer 77 meter
In dat geval zou ik eens overwegen om een moderne auto aan te schaffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat denkt iedereen. Maar het lukt je gewoon niet op een drukke snelweg. Als ik tijdens de spits 100 meter afstand houd tot een voorganger weet ik dat er in no time minstens één andere auto in het gat duikt. En dat doen ze dan meestal vlak voor mijn neus.
Maar ik ben nog steeds van mening, dat remmen voor een dier hetzelfde zou beoordeeld moet worden. Als remmen voor een kind. Want een leven is een leven. Wij mensen hebben deze planeet al genoeg kapot gemaakt, dus ik begrijp best wanneer iemand een noodstop maakt voor een gans.
Als ik moet kiezen tussen een dode gans en dode mensen, dan kost me dat geen enkele moeite. Het is waardeloos om een dier dood te rijden maar ik wil niet aan de nabestaanden uitleggen dat die gans belangrijker voor me was dan het leven van de chauffeur die op de snelweg op mijn stilstaande auto knalde. Of van zijn kind die er ook bij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

[...]

Omdat ik nu eenmaal een racist ben: ik geef meer om het menselijk ras dan alle dierenrassen.

Dieren zijn op zijn best (voor het dier) een leuk huisdier, als ze pech hebben voedsel en anders maak ik mij er al helemaal niet druk om.

Bij keuze tussen mens of dier zal ik dus altijd voor de mens kiezen. Ook als die mens, zoals helaas te vaak voorkomt, Darwin tart en bumper kleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Waar ik woon zijn veel eenden en vaak blijft er geen een pulletje over, je ziet 12 stuks en na een paar dagen van Eksters, snoeken, katten, honden, reigers en misschien een enkele auto en dan zie je er 10, 6, 4 , 0 .. en volgende leg weer TWAALF. Een mens in gevaar brengen om deze reden is daarom heel onverstandig en onrendabel.

Ik heb 1x een eend ;w onder mijn wiel gehad puur omdat ik hem wilde ontwijken en hem daardoor juist geraakt heb. "Probeer ze ook niet te ontwijken" denk ik nu. Maar het zal vaak meer reactie zijn dan doordacht in die situaties.

Er staat me bij dat er een jaar of 10-15 geleden nog iemand aan flarden was gereden omdat iemand was gestopt voor een zwaan/gans/eend met pullen op de snelweg. Je stopt toch ook niet voor een mier? Of geldt het alleen voor dieren die de knuffel factor hebben. Niet ratten, muizen en mieren maar wel kleine eendjes. Dit is ondanks dat MrMonkE de eendjes wel waardeert in zijn leefomgeving geen 'trolley probleem' voor hem.

Ik acht dat de wetgever er in voorzien heeft dat onnodig stoppen op de snelweg niet mag.
En ik denk ook dat stoppen voor een eend met pulletjes als onnodig wordt gezien.
Maar als het in de bebouwde kom is? Poeh. Je wordt ook geacht te kunnen stoppen zonder op je voorganger te botsen in een noodsituatie dus het argument in de bebouwde zal zijn dat je er te dicht op zat en dat de aanrijding daar het bewijs van is.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
downtime schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:29:
[...]

Dat denkt iedereen. Maar het lukt je gewoon niet op een drukke snelweg. Als ik tijdens de spits 100 meter afstand houd tot een voorganger weet ik dat er in no time minstens één andere auto in het gat duikt. En dat doen ze dan meestal vlak voor mijn neus.
Dan heb jij wel gewoon voldoende afstand gehouden: ik heb het ook mee gemaakt, toen ik reed op de snelweg in de Randstad. Het is hartstikke druk, maar je hebt heel veel van die gestoorde Hollanders die perse in een ruk naar links moeten.

Het interesseert ze geen ene zak, dat ze het overige verkeer in gevaar brengen: hoofdzaak ze zijn 1 min eerder thuis. Hier in Limburg hebben wij daar minder last van, want hier ontstaan files vooral door ongelukken en niet de verkeersdrukte.

Maar mensen zijn ook gewoon dieren en ik ben ook van mening, dat de mens de planeet al genoeg kapot gemaakt heeft. Dus dieren mogen best wel gespaard worden, al heeft uitwijken wel de voorkeur.

Ik ben het er wel mee eens: dat je uiteindelijk toch niet weer, wat je in zo'n situatie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

de beroemde casus uit Canada met celstraf voor remmende chauffeur:

https://www.cbc.ca/news/c...aj-loses-appeal-1.4152387

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:49
In mijn optiek is het heel simpel: er loopt een object op de weg. Ongeacht of het een gans of een baby is zul je als mens uit reactie remmen of niet. Je kunt dit niet voorspellen want het is een reflex. Je dient als bestuurder gewoon genoeg afstand te houden voor ALLE situaties. Ook op de snelweg.

Alle mensen in dit topic die even moeten laten weten dat ze dierenlevens niks waard vinden voegen letterlijk niks toe. (Behalve dat ik mijn kinderen/dieren liever bij ze uit de buurt hou)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:26:
[...]

In dat geval zou ik eens overwegen om een moderne auto aan te schaffen.
Beetje auto doet het in 27 meter 8)

https://topgear.nl/autonieuws/autos-met-de-kortste-remweg/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

KirovAir schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:29:
Alle mensen in dit topic die even moeten laten weten dat ze dierenlevens niks waard vinden voegen letterlijk niks toe. (Behalve dat ik mijn kinderen/dieren liever bij ze uit de buurt hou)
Totaal ongeloofwaardig, ondanks alle bullshit hier over de waarde van dierenlevens weet ik zeker dat als je voor het Trolley Problem staat en op het ene spoor je huisdier en op het andere je kinderen staan ook jij kiest om je huisdier te overrijden.

En dat is wat ik hier lees: mensen suggereren dat ze voor dieren remmen ongeacht de gevolgen voor de mensen achter ze. Als ik jou was zou ik je kinderen daar bij uit de buurt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:49
Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:37:
[...]

Totaal ongeloofwaardig, ondanks alle bullshit hier over de waarde van dierenlevens weet ik zeker dat als je voor het Trolley Problem staat en op het ene spoor je huisdier en op het andere je kinderen staan ook jij kiest om je huisdier te overrijden.

En dat is wat ik hier lees: mensen suggereren dat ze voor dieren remmen ongeacht de gevolgen voor de mensen achter ze. Als ik jou was zou ik je kinderen daar bij uit de buurt houden.
Mijn punt is: je kunt niet nadenken over die keuze, die wordt gemaakt door je reflex.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
[...]

Wat een onzin. Niemand houdt afstand op de snelweg voor een compleeet onverwachte noodstop. Weet je wel hoe ver ja dan uit elkaar zou moeten rijden? De files zouden gigantisch zijn. Remmen voor dieren alleen als het verantwoord kan ander gewoon doorrijden. Je zal maar een geliefde verliezen doordat zo’n figuur remt voor wat konijntjes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

KirovAir schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:40:
[...]

Mijn punt is: je kunt niet nadenken over die keuze, die wordt gemaakt door je reflex.
Dan moet je beter leren van je omgeving bewust te zijn als je auto rijdt. Ik heb een paar jaar terug een eend dood gereden met beprkte schade aan mijn auto. Ik heb toen niet geremd omdat ik wist dat er een auto achter me reed.

Ik heb nog veel vaker geremd voor dieren, omdat ik wist dat er geen auto's achter me reden.

Als het op een reflex aankomt dan heb je niet goed opgelet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
Johan Bogle schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:46:
[...]
Wat een onzin. Niemand houdt afstand op de snelweg voor een compleeet onverwachte noodstop. Weet je wel hoe ver ja dan uit elkaar zou moeten rijden? De files zouden gigantisch zijn. Remmen voor dieren alleen als het verantwoord kan ander gewoon doorrijden. Je zal maar een geliefde verliezen doordat zo’n figuur remt voor wat konijntjes…
Waar houden we dan afstand voor? Wellicht niet per definitie voor een noodstop, maar wel om op een onverwachte situatie te kunnen anticiperen zonder gelijk in je voorganger te schuiven.

We mogen de straf op bumperkleven nog wel significant verhogen, eveneens met de pakkans, als ik dit zo allemaal lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
eric.1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:54:
[...]

Waar houden we dan afstand voor? Wellicht niet per definitie voor een noodstop, maar wel om op een onverwachte situatie te kunnen anticiperen zonder gelijk in je voorganger te schuiven.

We mogen de straf op bumperkleven nog wel significant verhogen, eveneens met de pakkans, als ik dit zo allemaal lees.
Ik lees meer over de rijvaardigheid en grove inschattingsfouten. Afstanden van 100 meter op de snelweg 😂 Remmen voor dieren ongeacht wat er achter je zit… Dierenlevens gelijk stellen aan mensenleven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Er zijn wel eens acties met camera's tegen bumperkleven, maar dat zijn er inderdaad veel te weinig.

Bumperkleven en onnodig links rijden zijn de twee meest voorkomende overtredingen die ik in het verkeer tegenkom. De eerste is levensgevaarlijk, maar de tweede is helaas vaak de oorzaak van bumper klevende auto's.

Nu zou je je niet tot bumperkleven (of rechts inhalen) moeten laten verleiden door een auto die 80 op de linker baan rijdt, maar het is helaas een feit dat het wel gebeurt.

Bumperkleven leidt afhankelijk van afstand en snelheid tot wel 650 euro boete, onnodig links rijden tot 220 euro. Wat mij betreft mag de controle hierop wel verscherpt worden en de boete voor dat laatste minstens 50% omhoog. Als je onnodigh links rijden weet op te lossen, dan neemt het bumperkleven vanzelf ook af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Jep, je zal maar moeten stoppen voor een twaalfjarige die een 80km weg onverwachts opdraait omdat Google het zegt. Want dat gebeurd ook. En nee, dan rijd je niet bumper aan bumper. Ook die gans steekt niet over als je bumper aan bumper rijdt. Dan is het rustig en geen spits. Dan kan het wel zo zijn dat Sjaak de IT'er vind dat als ik 80 rijdt op die weg dat dat niet hard genoeg is - maar de reden daarvoor is juist dat hert, die kat, en dat kind wat onverwachts oversteekt.

De hypothese is dat je een kat op de snelweg maar dood moet rijden - alleen daar komt geen kat. Die komen wel op de N wegen. Ik heb daar ook busjes en autos op de bumper, met tweakers erin blijkbaar.

Voel je je nu aangesproken? Dan lijkt het me goed als je de regels nog eens goed overdenkt als je voor je artikel 5 een cursus moet doen, want dat is precies hierom.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:04:
...
Bumperkleven en onnodig links rijden zijn de twee meest voorkomende overtredingen die ik in het verkeer tegenkom. De eerste is levensgevaarlijk, maar de tweede is helaas vaak de oorzaak van bumper klevende auto's....
Je hoeft echt niet te bumperkleven... Als je je snelheid aanpast aan degene voor je, kom je niet dichterbij...

De oorzaak is toch echt eerder onoplettendheid of een soort lage frustratietolerantie (o.i.d.) van de bumperklever. Je zou misschien niet achter het stuur moeten gaan zitten als je weet dat je je eventueel laat verleiden tot bumperkleven door iemand die - ook niet juist natuurlijk- onnodig links rijdt. (waarbij altijd ook wordt gebuperkleeft bij mensen die niet onnodig links rijden, maar rechts of nodig links)

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 10-04-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:33:
[...]

Je hoeft echt niet te bumperkleven... Als je je snelheid aanpast aan degene voor je, kom je niet dichterbij... De oorzaak is dan toch echt eerder onoplettendheid of een soort lage frustratietolerantie (o.i.d.) van de bumperklever.
Doe ik ook niet, maar ik beken eerlijk dat als ik op een 100km/u weg 100 in de rechter baan rijdt en links een auto 80 rijdt dat ik echt niet afrem naar 80 om hem niet in te halen, 9/10 keer zit er dan echter wel al iemand achter die auto te bumperkleven in de hoop dat zo'n zakkenwasser een keer naar rechts gaat.

Nutteloos, als die persoon zich bewust was van het verkeer had die wel rechts gereden...

Het meest irritante is op een tweebaans 100km/u weg als zo'n maloot links gaat rijden naast een vragtwagen, daar mag de politie dan ook wel eens keihard tegen optreden. Dan kan je roomser dan de paus gaan roepen dat je dan maar moet wachten, maar de praktijk is dat veel mensen dat niet doen en die langzaam links rijder gevaarlijek situaties uitlokt.

Vandaar mijn wens om onnodig links rijden veeel en veel zwaarder te straffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Johan Bogle schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:03:
[...]
Ik lees meer over de rijvaardigheid en grove inschattingsfouten. Afstanden van 100 meter op de snelweg 😂 Remmen voor dieren ongeacht wat er achter je zit… Dierenlevens gelijk stellen aan mensenleven…
Ik zie niet in hoe 100 meter op de snelweg absurd veel is. Weet je hoeveel meter per seconde je aflegt bij 100-120 km per uur?

De rest draait natuurlijk gewoon om de omstandigheden en type dier. Desalniettemin moet je nog steeds kunnen anticiperen op je voorganger. Als je het toch over inschattingsfouten en rijvaardigheden hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-05 15:21
Dat klinkt misschien niet zo leuk. Maar ja, natuurlijk is een mensenleven meer waard als het leven van een dier. Daar hoef je toch niet eens over te discussiëren? Dat is gewoon logica.

Dat achterliggers vaak te weinig afstand houden ben ik wel met je eens.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 10-04-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eric.1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:41:
[...]

Ik zie niet in hoe 100 meter op de snelweg absurd veel is. Weet je hoeveel meter per seconde je aflegt bij 100-120 km per uur?
Omdat je geen 100m afstand kunt halen. Als je dat doet dan wordt je gegarandeerd ingehaald met iemand die voor je weer naar rechts gaat. Het is op een snelweg in de randstadoverdag gewoon niet mogelijk die afstand te hopuden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:43:
[...]

Omdat je geen 100m afstand kunt halen. Als je dat doet dan wordt je gegarandeerd ingehaald met iemand die voor je weer naar rechts gaat. Het is op een snelweg in de randstadoverdag gewoon niet mogelijk die afstand te hopuden.
Dat is een ander punt. Nu scheelt het dat het wanneer het een beetje druk is je toch niet zo gek hard kan rijden.

100m is bij 100-120 ergens tussen de 3.5 en 3 seconden. Als we dit lachwekkend noemen...sjah...

Wellicht is mijn perceptie iets veranderd aangezien 3s hier de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
eric.1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:41:
[...]

De rest draait natuurlijk gewoon om de omstandigheden en type dier. Desalniettemin moet je nog steeds kunnen anticiperen op je voorganger. Als je het toch over inschattingsfouten en rijvaardigheden hebt...
U rijdt wel eens in bewoonde gebieden? In veel gevallen onmogelijk EN onwenselijk ivm files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Johan Bogle schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:49:
[...]
U rijdt wel eens in bewoonde gebieden? In veel gevallen onmogelijk EN onwenselijk ivm files.
Zeker. Maar dat is het punt ook niet. Tevens is minder afstand houden geen haar beter voor filevorming. Het tegenovergestelde eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:43:
... Omdat je geen 100m afstand kunt halen. Als je dat doet dan wordt je gegarandeerd ingehaald met iemand die voor je weer naar rechts gaat. ...
Degene die voor je invoegt zal veelal sneller gaan dan jij, dan wordt de afstand redelijk snel weer groter, en anders moet je je even een beetje terug laten zakken. Helemaal gaat het praktisch gezien zeker niet altijd lukken inderdaad, maar het is echt niet nodig zich tot de "gangbare afstand" te beperken, men zou de "veiligere afstand" veel vaker kunnen benaderen. Daarnaast is het ook zo dat je je snelheid kan aanpassen als de omstandigheden de "veilige afstand" lastig te bereiken maken. In dat geval wordt de veilige afstand ook vanzelf weer wat kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

begintmeta schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:52:
[...]

Degene die voor je invoegt zal veelal sneller gaan dan jij, dan wordt de afstand redelijk snel weer groter, en anders moet je je even een beetje terug laten zakken. Helemaal gaat het praktisch gezien zeker niet altijd lukken inderdaad, maar het is echt niet nodig zich tot de "gangbare afstand" te beperken, men zou de "veiligere afstand" veel vaker kunnen benaderen. Daarnaast is het ook zo dat je je snelheid kan aanpassen als de omstandigheden de "veilige afstand" lastig te bereiken maken. In dat geval wordt de veilige afstand ook vanzelf weer wat kleiner.
Rijdt je uberhaupt auto?
1. Nee ze rijden niet veel harder als ze naar rechts gaan
2. als ik dan mijn snelhei laat zakken dan rijdt ik binnen de kortste keren heel langzaam en ben ik het gevaar op de weg geworden.

Wat je zegt is leuk wensdenken als iedereen zich netjes aan de verkeersregels houdt. Dan staat ook meteen heel nederland op slot in de file. Het is gewoon niet haalbaar, dat is waarom iedereen bij de rijles ook leert dat je je aan het verkeer aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:55:
...
Rijdt je uberhaupt auto?
1. Nee ze rijden niet veel harder als ze naar rechts gaan
2. als ik dan mijn snelhei laat zakken dan rijdt ik binnen de kortste keren heel langzaam en ben ik het gevaar op de weg geworden.
Ik rij auto, net als mijn vrouw. Die houdt de "gangbare afstand", mij lukt het algemeen om meer afstand te houden (maar inderdaad zeker niet altijd de "veilige afstand"), zonder langzamer op mijn bestemming te komen of een gevaarlijk langzaam object op de weg te zijn.
Wat je zegt is leuk wensdenken als iedereen zich netjes aan de verkeersregels houdt. Dan staat ook meteen heel nederland op slot in de file. Het is gewoon niet haalbaar, dat is waarom iedereen bij de rijles ook leert dat je je aan het verkeer aanpast.
Zeker niet iedereen houdt zich aan de regels, en dat is ook ongetwijfeld weer een reden dat nog meer mensen zich niet aan de regels houden (want aanpassen aan het verkeer) - een kettingreactie. Ik snap ook heel goed waarom je je stoort aan onnodiglinksrijders. Maar het zou IMHO niet slecht zijn om misschien nog een stapje verder te gaan en mensen die om wat voor reden dan ook zich op de weg onveilig gedragen (of dat nu onopplettend onnodig links rijden is of frustratieintolerant bumperkleven) te adviseren om maar het openbaar vervoer te gaan gebruiken (of om het behalen van een rijbewijs daar op de een of andere manier van bepaalde persoon(lijkheid)skenmerken afhankelijk te maken, of minder met boetes en meer met ontzeggen van de rijbevoegdheid te werken). Iedereen moet voor die in de auto stapt en tijdens de rit even wat reflecteren of of dat op dat moment wel zo'n verstandige actie is. (wensdenken inderdaad, maar ...) Wat betreft filevorming is een gebrek aan afstand vziw en zoals @eric.1 aangaf ook niet noodzakelijk beter.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 10-04-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Wat we in Nederland als volledig normaal zijn gaan beschouwen, heet in Duitsland gewoon bumperkleven. Als je een paar filmpjes op https://youtube.com/@DashcamDriversGermany hebt gezien, dan is de helft van de beelden hier gewoon de dagelijkse gang van zaken. Ik heb het dan niet over de echte idioten, maar bv. ook over zaken als afsnijden bij in- en uitvoegen en van rijstrook wisselen. Die vindt men in Duitsland een YouTube film waard, hier toetert men er nog niet eens voor.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:55:
[...]

dat is waarom iedereen bij de rijles ook leert dat je je aan het verkeer aanpast.
Niet door minder afstand te houden, daar zak je gewoon op...beetje rare opmerking dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eric.1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:13:
[...]

Niet door minder afstand te houden, daar zak je gewoon op...beetje rare opmerking dit.
Als iemand zijn auto voor je plempt tijdens het examen (een dagelijkse ergernis) en je gaat vervolgens van je gas af om afstand te creëren terwijl er mensen achter jou rijden dan zak je als een baksteen. Iets rustiger rijden en de afstand komt vanzelf wel en je slaagt.

Uiteraard heb ik het niet over de situatie dat jij achterop iemand aan komt rijden, dan kan je afstand houden. Maar als je dan de theorie afstand aanhoudt kan je erop wachten dat iemand zijn auto voor je plempt. Geen examinator die je laat zakken als je iets minder dan de ideale theoretische afstand aanhoudt.

Ik rijdt vaak in Duitsland, dat is heerlijk ontspannen ivm NL, ondanks dat ze je daar met 200km/u inhalen. Gebeurt gewoon veel minder daar dat je afstand houdt en dat iemand dan voor je duikt die niet tot nauwelijks harder dan je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 22:30
Onbekend schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:53:
Ik kwam dit artikel tegen:

[...]

De vraag die bij mij op komt: Is de voorste bestuurder (gedeeltelijk) aansprakelijk voor de kettingbotsing?

Ik moet bekennen dat ik ook soms wat harder rem als er ineens dieren over de weg lopen/rennen. :+
Het weer was goed, want er is geen regen/hagel/sneeuw en ook geen laagstaande zon of andere bijzondere omstandigheden en het was midden op de dag.

Doorgaans is bij een kettingbotsing de achterligger aansprakelijk, en afhankelijk van de situatie kan de aansprakelijkheid doorverwezen naar een achterligger verder. Er wordt immers verwacht dat je voldoende afstand voor je hebt om te kunnen stoppen.
Maar nu komt het punt dat een voorste bestuurder toch aansprakelijk gesteld kan worden als deze ineens remt zonder verkeersnoodzaak. En in die link staat deze tekst: "Plotseling hard remmen zonder verkeersnoodzaak is remmen zonder dat er mensenlevens in gevaar zijn.". Dat gaat in dit geval op, want het waren maar kleine ganzen. (Ik ga er voor het gemak vanuit dat de bestuurder een moedergans van 10 kilo wel kon ontwijken, maar de kleintjes niet.)

Maar nu ben ik ook kritisch op de de tekst "zonder dat er mensenlevens in gevaar zijn". Als een fietser zomaar oversteekt en ik rij over zijn voet heen, is het niet levensbedreigend. Maar ik weet zeker dat de betrokken partijen het zeer waarderen als ik toch een noodstop had gemaakt en er er alleen flinke schade aan auto's is ontstaan.
Is het überhaupt mogelijk om als bestuurder van de eerste auto een aansprakelijkheid te voorkomen?
Heel simpel, de kans bestaat dat je de persoon aanrijd is er. Dus is levens bedreigend, in een zaak zal de persoon achter jou aansprakelijk stellen aangezien je remde voor een persoon die wou oversteken.

Remmen voor dieren is inderdaad niet toegestaan als het levend bedreigen is achter jou( kleine dieren ). Maar stel het gaat om een koe die op de weg staat dan is het levensbedreigend voor jou ( en voor de persoon achter jou ), dus ja dan kan je beter remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

KirovAir schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:40:
[...]

Iemand die alleen op reflex rijdt en niet weet wat anticiperen is. Hmm.

Het is vrij normaal, of dat zou het moeten zijn, om exact te weten hoe het er om je heen uit ziet. Je kan mij tijdens het rijden vragen wat er allemaal om mij heen zit, en ik kan je precies antwoord geven zonder opnieuw te hoeven te kijken. Bij een noodsituatie weet ik exact wat ik kan doen (en niet kan doen). Zoals uitwijken (maar naar links of rechts) of eventueel remmen (vaak laatste keuze).

En we kunnen wel de moraalridder spelen over "je moet stoppen voor dieren" maar je moet gewoon eens nadenken over de consequenties. Het is niet de vraag of je nou een dier moet redden of niet. Het is de vraag of een noodactie geoorloofd is. Kan je veilig uitwijken? Prima.
Echter volledig in de ankers gaan en/of stil staan op de snelweg? Dat is gewoon extreem gevaarlijk en door die actie red je misschien een dier met de kans om eigenlijk meerdere mensen te verwonden al dan niet erger.

Uiteindelijk heeft dat ook minder/niets met afstand houden op de snelweg te maken. Het punt is gewoon dat men 100, 120 of 130 op de snelweg rijdt (afhankelijk waar en hoe laat) en dat het heel lastig te anticiperen is als iemand even ergens stil gaat staan. Vandaar dat je met files, ongelukken, etc. etc. matrix borden hebt om mensen te waarschuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Douweegbertje schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:48:
...
Iemand die alleen op reflex rijdt en niet weet wat anticiperen is.

...Het punt is gewoon dat men 100, 120 of 130 op de snelweg rijdt (afhankelijk waar en hoe laat) en dat het heel lastig te anticiperen is als iemand even ergens stil gaat staan....
Als men weet dat het lastig is te anticiperen, kan men daarop dan eigenlijk niet ook anticiperen? Door bijvoorbeeld de afstand of snelheid zodanig aan te passen dat het tijdig reageren op iemand die een noodstop maakt (of dat nu noodzakelijk is of niet) mogelijk blijft (of door niet in de auto te stappen)?

Maar goed - ook bij de beslissing om wel of niet een noodstop te maken moet je natuurlijk anticiperen (of reageren als je weet dat ze niet goed anticiperen, omdat ze bijvoorbeeld te weinig afstand houden) op eventueel niet goed anticiperende medeweggebruikers...

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 10-04-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

begintmeta schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:53:
[...]

Als men weet dat het lastig is te anticiperen, kan men daarop dan eigenlijk niet ook anticiperen? Door bijvoorbeeld de afstand of snelheid zodanig aan te passen dat het tijdig reageren op iemand die een noodstop maakt (of dat nu noodzakelijk is of niet) mogelijk blijft?
Zeker, 60 rijden en dan heb je misschien wat minder ongelukken. Maar dan zet je een strop op onze economie en whatnot. Dus daarom is er eigenlijk een regel dat je niet stil gaat staan op de snelweg voor iets wat helemaal geen noodsituatie voor je is.

Uiteindelijk is het gewoon een som van zaken waarin geprobeerd wordt een zo klein mogelijk geaccepteerd risico te krijgen om iedereen van A-Z te laten gaan. Niet om Nederland 100% ongeluk vrij te maken/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Dat zijn natuurlijk wat extreme voorbeelden, maar de meeste auto's zullen het in een meter of 35 doen. Aangenomen dat de remmen gewoon onderhouden zijn en dat de auto niet op YukiYuki banden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:50:
[...]

En daarom is dit imo een onzinnige discussie: bij een echte noodstop heb je niet de tijd om na te denken, dat overkomt je. De één trapt vol op de rem, de ander probeert uit te wijken (vaak met dramatische gevolgen) en de derde rijdt door.

Wat ieder van ons in zo'n geval zou doen weet je pas achteraf...
Ik heb zo’n soort situatie gehad. Er stak een ree voor mij de weg over. Het was op een binnenweggetje met diepe bermen links en rechts van de weg. Ik zou als dierenliefhebber ook niet moedwillig een dier aanrijden, maar in de split second dat die ree ineens voor de auto stond koos ik er toch voor om vol in de ankers te gaan en de ree te raken dan het stuur om te gooien en in de lager gelegen sloot terecht te komen.

Uiteindelijk is het voor beide partijen goed afgelopen. De ree heb ik wel geraakt, maar die is na een paar minuten beduusd in de berm gelegen te hebben uiteindelijk weer weggerend. Mijn auto (Yaris) had de voorbumper in de poeier, maar ik kon mijn weg wel vervolgen. De schade is door de verzekering vergoed. Het heeft mij geen schadevrije jaren oid gekost.

De weg waar dit gebeurde is er 1 waar ik dagelijks langs kom en het voorval gebeurde in een flauwe bocht. Je schrikt je echt het laplazarus als er na de flauwe bocht ineens een ree in je koplampen verschijnt. Ik heb toch zeker een jaar lang die bocht in het donker wat voorzichtiger genomen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over noodstoppen gesproken.

IUk was afgelopen vrijdag onderweg voor een paasweekendje limburg en een auto links vooor mij kreeg klapband en kwam op mijn baan voor me.

Mijn auto maakt dan uit zichzelf een noodstop en was sneller met reageren dan ik!

Wonder boven wonder ondanks de drukte geen enkele schade behalve de wielkast van die andere auto. Even gevraagd of alles ok was en ik ben verder gereden!

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 10-04-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:17:

Mijn auto maakt dan uit zichzelf een noodstop en was sneller met reageren dan ik!
En dat is ook een beetje het probleem met de discussie over remweg die ik zie gebeuren. Je auto kan wel in 5 meter stil staan, als de bestuurder een seconde nodig heeft om te reageren kan het nog te laat zijn. Mensen zijn over het algemeen gewoon niet zo heel snel met reageren in dit soort situaties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Douweegbertje schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:48:
[...]

Iemand die alleen op reflex rijdt en niet weet wat anticiperen is. Hmm.

Het is vrij normaal, of dat zou het moeten zijn, om exact te weten hoe het er om je heen uit ziet. Je kan mij tijdens het rijden vragen wat er allemaal om mij heen zit, en ik kan je precies antwoord geven zonder opnieuw te hoeven te kijken. Bij een noodsituatie weet ik exact wat ik kan doen (en niet kan doen). Zoals uitwijken (maar naar links of rechts) of eventueel remmen (vaak laatste keuze).
Ik geloof niet dat dit fysiek mogelijk is, of je rijdt alleen stukken van vijf minuten, je rijdt nooit na een slechte nacht of lange werkdag, terwijl je gedachten elders zijn, enzovoorts.

En voordat dat op de man wordt gepareerd: ik ben een zeer bewuste, defensief rijdende motorrijder. Het bestaat gewoon niet dat je nooit, ook al is het maar een paar seconden per rit, op de automatische piloot rijdt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[...]

Dat wij nog steeds vlees eten, wilt niet zeggen dat je dieren maar dood moet rijden: omdat je anders, die boze Golf bestuurder in je bumper hebt zitten omdat 50km/u voor hem niet snel genoeg is. Ja een hoop vooroordelen, maar wel vaak waar in het verkeer.

Als je afstand houden wel geleerd hebt bij de rijles, heb je daar dan ook geleerd om voor dieren gewoon niet te stoppen als je op de snelweg rijdt (A7 in deze casus)? Natuurlijk stop ik ook heus wel voor dieren, maar wel wanneer ik dat kan.

Kan ik dat niet, zoals op een snelweg, of als het druk om mij heen is, dan is het jammer maar helaas voor het dier. Ik ga niet meerdere (!!) andere levens riskeren doordat ik zo nodig meen te moeten stoppen om 1 dier te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Waar ligt, volgens jullie, de grens voor dieren waarvoor je wel mag stoppen? Dat je voor een olifant stopt, dat lijkt me logisch, al is het maar van verbazing dat er eentje in NL vrij rondloopt.

Maar waar ligt de grens dan wel? Is er een wettelijke grens? Een paard van 700 kilo, ok, maar moet ik een chihuahua wel doodrijden, maar een Mastiff van 80 kilo niet?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 17:20
rimave schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:10:
[...]

Ik heb zo’n soort situatie gehad. Er stak een ree voor mij de weg over. Het was op een binnenweggetje met diepe bermen links en rechts van de weg.
Je hebt het wel gemeld hoop ik? (Gewoon bij de politie 0900-8484)

Dat het beest opspringt en weer doorloopt wil niet zeggen dat hij niet gewond of compleet stuk is van binnen en 50 meter verderop ligt te kreperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Marc H schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:34:
Waar ligt, volgens jullie, de grens voor dieren waarvoor je wel mag stoppen? Dat je voor een olifant stopt, dat lijkt me logisch, al is het maar van verbazing dat er eentje in NL vrij rondloopt.

Maar waar ligt de grens dan wel? Is er een wettelijke grens? Een paard van 700 kilo, ok, maar moet ik een chihuahua wel doodrijden, maar een Mastiff van 80 kilo niet?
Als het dier gevaar voor jou of andere weggebruikers kan veroorzaken, stoppen. Anders doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet vergeten te kijken of je überhaupt wel stoppen kunt. Als er iemand vlak achter je zit bijvoorbeeld, lijkt stoppen mij niet zo'n heel goed idee. Meeste dieren gaan van schrik toch wel de andere kant op.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WEBGAMING schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:21:
[...]

En dat is ook een beetje het probleem met de discussie over remweg die ik zie gebeuren. Je auto kan wel in 5 meter stil staan, als de bestuurder een seconde nodig heeft om te reageren kan het nog te laat zijn. Mensen zijn over het algemeen gewoon niet zo heel snel met reageren in dit soort situaties.
Dit is ook wel een gewaagde uitspraak hoor. Met 5 meter stil staan, is best relatief en schier onmogelijk op hoge snelheden. Bij 50km/u rijd je al 14m/seconde. Dan sta je nooit met 5m stil. En raad eens als je een seconde later reageert, dan ben je dus al 14m verder! Rijd je dus op een snelweg, zoals de A7, of op een N-weg met een groene streep, dan rijdt je dus 28m/s. ;) Reken maar uit hoe hard je dan moet remmen wil je met 5m stil staan. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
CH4OS schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:37:
Niet vergeten te kijken of je überhaupt wel stoppen kunt. Als er iemand vlak achter je zit bijvoorbeeld, lijkt stoppen mij niet zo'n heel goed idee. Meeste dieren gaan van schrik toch wel de andere kant op.
Als je kans hebt op een dier die door je ruit naar binnen komt, ga ik toch echt afremmen hoor. Dan gaat er maar iemand (zachtjes) achterop.

Maar voordat je echt hard remt inderdaad natuurlijk wel aan je omgeving denken.

Die 5 meter was natuurlijk puur theoretisch. (ik zei ook de auto) Het punt wat jij maakt is ook het punt wat ik maak. De remweg van de auto kan nog zo kort zijn, iemand heeft altijd tijd nodig om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En je kan net zoveel afstand houden als je wil, maar als een auto in de baan ernaast iets overkomt (zoals die klapband, of aquaplaning) dan helpde afstand tot de auto voor je in de baan niets. Je moet gewoon altijd allert zijn.

Wat dat betreft zijn de veiligheidssystemen in nieuwe auto's een zegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WEBGAMING schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:44:
Als je kans hebt op een dier die door je ruit naar binnen komt, ga ik toch echt afremmen hoor. Dan gaat er maar iemand (zachtjes) achterop.
Maar als iemand ook maar 1s later reageert dan jij terwijl je 50km/u rijdt, dan zit zo iemand al achterin bij je en niet zo zachtjes ook, dat is juist mijn hele punt. Binnen de bebouwde kom houdt immers niemand minstens 14m afstand tot elkaar. ;) Daar heb je dan die ene seconde bij 50km/u. ;)
Maar voordat je echt hard remt inderdaad natuurlijk wel aan je omgeving denken.

Die 5 meter was natuurlijk puur theoretisch. (ik zei ook de auto) Het punt wat jij maakt is ook het punt wat ik maak. De remweg van de auto kan nog zo kort zijn, iemand heeft altijd tijd nodig om te reageren.
Je moet ook wel bedenken of dergelijk hard remmen überhaupt zinvol gaat zijn. Rem je te hard, dan blokkeren de wielen. Meeste auto's hebben tegenwoordig gelukkig ABS, maar ook met ABS is de remweg niet optimaal en zelfs met optimale remweg sta je nooit met 5m stil.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 63072 schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:46:
Wat dat betreft zijn de veiligheidssystemen in nieuwe auto's een zegen.
Zeker, maar niet zaligmakend en reageren ook niet altijd direct.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
CH4OS schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:47:
[...]
Maar als iemand ook maar 1s later reageert dan jij terwijl je 50km/u rijdt, dan zit zo iemand al achterin bij je en niet zo zachtjes ook, dat is juist mijn hele punt.

[...]
Je moet ook wel bedenken of dergelijk hard remmen überhaupt zinvol gaat zijn. Rem je te hard, dan blokkeren de wielen. Meeste auto's hebben tegenwoordig gelukkig ABS, maar ook met ABS is de remweg niet optimaal en zelfs met optimale remweg sta je nooit met 5m stil.
Als je een gezicht vol glas hebt ga je ook van de weg af.

Zullen we niet te ver in gaan op een punt wat ik specifiek overdreven maakte om een punt te maken? Natuurlijk kan een auto (met een beetje snelheid) niet in 5m stil staan, en dat zou voor de inzittenden ook niet leuk zijn.

Maar AL zou de auto dat technisch kunnen, zal dat een hoop situaties nog niet veranderen, door de reactietijd van de mens. Dat was het punt.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 10-04-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WEBGAMING schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:50:
Maar AL zou de auto dat technisch kunnen, zal dat voor een hoop situaties nog niet veranderen, door de reactietijd van de mens. Dat was het punt.
Sterker nog, als het (technisch) wel zou kunnen, konden er nog wel eens andere (ongewenste) dingen gebeuren. Afhankelijk van de snelheid waarmee je gaat natuurlijk. Kijk maar eens hoeveel G een Formule 1 auto maakt bij het remmen alleen al, dat is gemakkelijk een 5G. Als die een ongeluk maakt, gaat het gauw naar nog meer G-krachten toe. En zelfs getrainde coureurs hebben het dan ook zwaar. Kan je nagaan als een ongetraind iemand ook dergelijke krachten te verduren krijgt. ;) Zo snel kunnen remmen, moet je dus gewoon echt niet willen. Snelheden liggen wel lager, maar met harder remmen dan een F1 wagen, zal een ongetraind lichaam niet blij van worden.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

CodeCaster schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:31:
[...]

Ik geloof niet dat dit fysiek mogelijk is, of je rijdt alleen stukken van vijf minuten, je rijdt nooit na een slechte nacht of lange werkdag, terwijl je gedachten elders zijn, enzovoorts.
Dan heb je gewoon niks achter het stuur te zoeken natuurlijk. Autorijden moet bewust gebeuren.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Marc H schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:34:
Ik denk dat je in beginsel altijd moet stoppen (of zoveel mogelijk afremmen) voor obstakels aan jouw kant van weg. Achterliggers moeten in beginsel voldoende afstand houden om tijdig te kunnen afremmen.

De grootte (of massa) van het obstakel is natuurlijk relevant. De grootte (of massa) van achterliggend verkeer is dat ook: is een botsing met een hert erger dan van achteren aangereden worden door vrachtwagen?

Daarnaast zijn mensen altijd belangrijker dan dieren. Daar zijn goede redenen voor: dieren hebben een veel lagere staat van bewustzijn als mensen en kunnen daarom niet op dezelfde manier lijden als mensen. Dat is waarom een mensenleven in de basis altijd meer waard is dan dat van een dier.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:20

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

CH4OS schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:53:
[...]
Sterker nog, als het (technisch) wel zou kunnen, konden er nog wel eens andere (ongewenste) dingen gebeuren. Afhankelijk van de snelheid waarmee je gaat natuurlijk. Kijk maar eens hoeveel G een Formule 1 auto maakt bij het remmen alleen al, dat is gemakkelijk een 5G. Als die een ongeluk maakt, gaat het gauw naar nog meer G-krachten toe. En zelfs getrainde coureurs hebben het dan ook zwaar. Kan je nagaan als een ongetraind iemand ook dergelijke krachten te verduren krijgt. ;) Zo snel kunnen remmen, moet je dus gewoon echt niet willen. Snelheden liggen wel lager, maar met harder remmen dan een F1 wagen, zal een ongetraind lichaam niet blij van worden.
Het gaat hier wel om incidenten. Niet iets wat dagelijks gebeurd. In het ergste geval heb je wat beurse plekken. Als je daarmee een leven red dan moet dat maar toch?
Straaljager piloten kunnen tot 9G in een bocht te verduren krijgen voordat ze flauw vallen omdat er te weinig bloed in hun hersenen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mr_gadget schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:16:
[...]

Straaljager piloten kunnen tot 9G in een bocht te verduren krijgen voordat ze flauw vallen omdat er te weinig bloed in hun hersenen stroomt.
9G mits ze een G-suit dragen. Je wilt naast de autogordels ook alle automobilisten in een G-suit hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:05:
Dan heb je gewoon niks achter het stuur te zoeken natuurlijk. Autorijden moet bewust gebeuren.
Een gesprek met de bijrijder, het overdenken van de werkdag, een discussie op de radio of toch dat ene appje. Zeker op geestdodende trajecten als bijv. de A2 in de trajectcontrole is dat voor mijn gevoel eerder regel dan uitzondering, het is niet voor niets dat de maximumsnelheid in verhouding tot het wegbeeld moet staan.

In deze specifieke casus vermoed ik dat degene die bewust het dier aanrijden juist degenen zijn die anticiperen op hun medeweggebruikers en een weloverwogen afweging maken. De eerste reflex zal vol op de rem zijn: ook de grootste dierenhater wil geen gans, hert of zwijn met 80km of meer op z'n lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mr_gadget schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:16:
[...]

Het gaat hier wel om incidenten. Niet iets wat dagelijks gebeurd. In het ergste geval heb je wat beurse plekken. Als je daarmee een leven red dan moet dat maar toch?
In 5m stil staan, kan alleen als je ergens tegenaan klapt. Geloof me, dan maak je meer dan 9G door hoor. Knap als je dat overleeft, trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
ari3 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:15:
[...]
Daar zijn goede redenen voor: dieren hebben een veel lagere staat van bewustzijn als mensen en kunnen daarom niet op dezelfde manier lijden als mensen. Dat is waarom een mensenleven in de basis altijd meer waard is dan dat van een dier.
Hoe wil jij dat weten? Kun je communiceren met dieren in hun eigen taal? Een soort Dr DoLittle of hoe die film ook heette? Want als dieren niet deden lijden, dan deden wij ze ook gewoon Halal slachten en dus dood laten bloeden. Doen wij echter niet, want de westerse samenleving is een beschaafde samenleving en wij hebben geleerd dat dieren ook gewoon lijden.

https://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/misstanden/slachten/

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 10-04-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:05:
[...]

Niks achter het stuur te zoeken?

Ik denk inderdaad dat als jij met droge ogen durft te beweren dat jouw aandacht tijdens een om het even hoe lange autorit nooit verslapt, je inderdaad niks achter het stuur hebt te zoeken.

Zeker als het je woonwerkrit is, die je met je ogen dicht kunt rijden, of juist saaie snelwegen, dan kan ik je garanderen dat jij niet dertig minuten lang nooit de concentratie verliest.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

CodeCaster schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:26:
[...]

Niks achter het stuur te zoeken?

Ik denk inderdaad dat als jij met droge ogen durft te beweren dat jouw aandacht tijdens een om het even hoe lange autorit nooit verslapt, je inderdaad niks achter het stuur hebt te zoeken.

Zeker als het je woonwerkrit is, die je met je ogen dicht kunt rijden, of juist saaie snelwegen, dan kan ik je garanderen dat jij niet dertig minuten lang nooit de concentratie verliest.
Met droge ogen ja. Ik weet ook zeker dat ik met m'n CPO cursussen en opleidingen links en rechts een betere rijvaardigheid heb dan de meerderheid. Ook weet ik dat het gros van de mensen op de weg hier niks te zoeken heeft, die hebben totaal geen benul wat ze onder hun kont hebben. Het feit dat rijschool instructeurs moeten uitleggen dat je kijkt en anticipeert voor de fouten van anderen is al macaber op zich natuurlijk.

Je kan mijn standpunt ridiculiseren (op basis van wat?) en je eigen rijgedrag normaliseren (met kennis van wat?) maar nergens heb ik nog een goede reden gelezen waarom het oké is dat je per rit honderden meters aflegt zonder te weten waar je auto eigenlijk heen gaat.

Één keer heeft deze rijvaardigheid mij en mijn vrouw al het leven gered: op een N weg (vet saai!) een grote bestelbus als tegenligger die een klapband kreeg. De band zag ik exploderen, kon op tijd gas bijgeven om er voorbij te vliegen voordat ze met 100km/h mijn rijbaan op kwam omdat mevrouw controle over het stuur was verloren.

Wat jij er van bakt en normaal vindt mag dan wel de leidraad zijn in jouw optiek, ik had hartstikke dood geweest als ik niet had leren rijden als persoonsbeveiliger. En bijna iedereen kan dat op een doodeenvoudige manier: als je aan het autorijden bent, dan is dat jouw primaire taak. Kan je dat niet, dan moet je die taak niet verrichten. Ik ga ook niet met een slaapkop op een schietbaan staan, een dokter gaat geen operatie verrichten als hij suf is, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 10-04-2023 17:44 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:41:
[...]

Met droge ogen ja. Ik weet ook zeker dat ik met m'n CPO cursussen en opleidingen links en rechts een betere rijvaardigheid heb dan de meerderheid. Ook weet ik dat het gros van de mensen op de weg hier niks te zoeken heeft, die hebben totaal geen benul wat ze onder hun kont hebben. Het feit dat rijschool instructeurs moeten uitleggen dat je kijkt en anticipeert voor de fouten van anderen is al macaber op zich natuurlijk.

Je kan mijn standpunt ridiculiseren (op basis van wat?) en je eigen rijgedrag normaliseren (met kennis van wat?) maar nergens heb ik nog een goede reden gelezen waarom het oké is dat je per rit honderden meters aflegt zonder te weten waar je auto eigenlijk heen gaat.

Één keer heeft deze rijvaardigheid mij en mijn vrouw al het leven gered: op een N weg (vet saai!) een grote bestelbus als tegenligger die een klapband kreeg. De band zag ik exploderen, kon op tijd gas bijgeven om er voorbij te vliegen voordat ze met 100km/h mijn rijbaan op kwam omdat mevrouw controle over het stuur was verloren.

Wat jij er van bakt en normaal vindt mag dan wel de leidraad zijn in jouw optiek, ik had hartstikke dood geweest als ik niet had leren rijden als persoonsbeveiliger. En bijna iedereen kan dat op een doodeenvoudige manier: als je aan het autorijden bent, dan is dat jouw primaire taak. Kan je dat niet, dan moet je die taak niet verrichten. Ik ga ook niet met een slaapkop op een schietbaan staan, een dokter gaat geen operatie verrichten als hij suf is, etc.
Jouw rijopleidingen geven je geen bovennatuurlijke krachten. Iedereen die een keer een slechte nacht heeft gehad en toch op diens werk moet verschijnen en een half uur gaat rijden, mist stukken van die rit, al helemaal als dat een bekend traject is. Zie ook "microsleep", een extreem geval daarvan.

Dat is niet macaber of oké of normaal of de leidraad, maar gewoon de werkelijkheid van hoe concentratie werkt.

Het liefst zou je dan uiteraard niet hebben dat mensen in zo'n toestand de weg op gaan, absoluut, maar helaas.

Ik denk wel degelijk dat het begint bij erkennen dat niemand zich zo lang zo goed kan concentreren. Trainingen daargelaten, je kunt er vast béter in worden, maar als je zegt nooit fouten te maken, lijkt mij zelfoverschatting juist op de loer te liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 10-04-2023 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

CodeCaster schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:31:
[...]

En voordat dat op de man wordt gepareerd: ik ben een zeer bewuste, defensief rijdende motorrijder. Het bestaat gewoon niet dat je nooit, ook al is het maar een paar seconden per rit, op de automatische piloot rijdt.
Ik denk, zeker als zoals je aangeeft een motorrijder bent, dat je toch echt wel heel bewust bent wat er om je heen gebeurd. Al dan niet onbewust ;) Naar mijn inziens is het ook relatief "makkelijk", als je om de 5s even in de achteruitkijkspiegel kijkt. Bij weinig verkeer of diversiteit kan je dat dan ook weer afbouwen (bijv een auto rijdt met een constante snelheid, dan weet je ongeveer wel dat die de komende 30s niet bij je is).

Uiteraard is dit 100x meer vermoeiend als je de ring Amsterdam rijdt en ik moet zeggen dat ik mij ook constant stoor in het verkeer van het gebrek aan 'bewustzijn' van medegebruikers. Anyhow, dat terzijde, het is naar mijn inziens oprecht heel makkelijk om constant om je heen te kijken zonder dit dit super veel energie/concentratie kost. Uiteindelijk wordt dat een natuurlijk iets.
je rijdt nooit na een slechte nacht of lange werkdag
Om hier nog op aan te haken; als ik inderdaad het gevoel heb dat ik niet fatsoenlijk kan functioneren achter het stuur, ga ik inderdaad niet de weg op.
Je moet gewoon niet rijden met je slaperige kop.

[ Voor 8% gewijzigd door Douweegbertje op 10-04-2023 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:41:
[...]
Ik weet niet of het je bedoeling was om zo arrogant over te komen: "omdat mevrouw controle over het stuur was verloren."

Maar herstellen van dat soort situaties is geen vereiste voor een rijbewijs in Nederland en de dame in kwestie deed niets waardoor ze verdiende om op die manier over gesproken te worden.

Ik heb samen met mijn rij instructeur - een bekende van me - indertijd na mijn rijbewijs gehaald te hebben een race cursus en een slip cursus gedaan op Zandvoort. Mijn rij instructeur raadt sinds dien iedereen aan om een slipcursus te doen, omdat je dan wel leert om te reageren op dat soort situaties. Ik heb er in de 28 jaar dat ik auto rijdt een paar keer profijt van gehad. De twee die mij het meeste bij staan zijn aquaplaning op de A10 en een slip recovery op de A27 omdat ik door een uitbrekende vrachtwagen combinatie moest uitwijken en in een slip belande.

Afgelopen vrijdag gebeurde te dicht voor mij op de baan links van me om op tijd te reageren, maar gelukkig greep mijn auto sneller in dan ik kon reageren met noodremmen.
Pagina: 1 2 Laatste