pietje01puk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:55:
[...]
@
nwagenaar Klopt helemaal maar in totaal ben je een stuk duurder uit (ondanks subsidie). Het apparaat is duurder (incl de Eddi) en met de Eddi kun je ook een besparing halen van 40-50% - Blijft dat een e-boiler meer stroom nodig heeft. Een WPB heeft wel een meer onderhoud nodig en gaat een stuk minder lang mee.
Een WPB gaat in principe bijna net zolang mee (15 tot 20 jaar) als een e-boiler/spiraalboiler (15 tot 25 jaar) onder normale omstandigheden en dat het goed is aangesloten.
Duurder onderhoud is voornamelijk afhankelijk van het model (wel of geen RVS vat): in het ergste geval moet je hem elk jaar leeg laten lopen en een controle doen van de anode en-of deze vervangen (doe je elke 2 jaar en kost tussen de 25 en 50 euro). Al met al is dit een uurtje werk en iets wat je zelf kunt doen trouwens (weet ik uit ervaring

) en diverse spiraalboilers hebben ook zo'n anode.
Praktisch gezien is de aanschaf weliswaar duurder, maar doordat je aanzienlijk minder verbruikt is het omslagpunt tussen de 3 tot 6 jaar:
- Mijn 200L WPB kostte € 1800,- incl. levering en materiaal (exclusief subsidie, niet gedaan omdat ik hem zelf heb geinstalleerd).
- Voor de Eddy+ heb je een bepaalde type boiler nodig met spiralen als ik het goed zie, de goedkoopste die ik heb gevonden is rond de € 800,- voor een 200L variant.
Dus je bent € 1000,- goedkoper uit (en dan reken ik de Eddy+ niet mee in de calculatie) zonder subsidie.
Praktisch gezien kan ik jaarlijks 55% van de opwarming van mijn water via de PV realiseren. Dit komt simpelweg omdat niet elke dag de zon schijnt, je hebt te maken met het seizoen- en weersomstandigheden, je kunt te maken hebben met te weinig opwekking om alles op te kunnen vangen al dan niet door de ligging van de panelen.
In mijn geval moet ik 45% van de tijd per jaar stroom bijkopen voor het bijverwarmen om het water op temperatuur te kunnen krijgen.
Dat zal ongeacht het type boiler niet veel veranderen, wel ervanuit gaande dat je de boiler kunt sturen (sommige boilers zullen constant willen blijven verwarmen).
- WPB gebruikt bruto 650KwH waarbij 55% via opwekking wordt gerealiseerd, dit zou betekenen dat ik zo rond de 293KwH p/j moet inkopen.
- Jij geeft aan 4000KwH voor een e-boiler op jaarbasis (is wel heel erg veel, ik meende dat een 200L rond de 2500KwH p/j zat maar soit), bij 55% via opwekking zou dit betekenen dat je 1800KwH p/j moet inkopen (of 1125KwH bij een verbruik van 2500KwH).
Nu kun je dit nog compenseren met salderen en-of dynamische tarieven, maar de meeste personen in Nederland hebben een regulier energie contract.
Als je niet (volledig) kunt salderen (wat per 1-1-2027 sowieso het geval zal zijn) moet je dus stroom inkopen om bij te verwarmen. Voor de simpelheid ik daarom een gemiddelde van € 0,30 de KwH op basis van 1 jaar vast en zonder saldering:
* WPB verbruik extra per jaar -> € 88,- aan extra stroomkosten door bijverwarming
* E-boiler (4000KwH) extra verbruik per jaar -> € 540,- aan extra stroomkosten door bijverwarming
* E-boiler (2500KwH) extra verbruik per jaar -> € 338,- aan extra stroomkosten door bijverwarming
Je bent met het type e-boiler weliswaar 1000 euro goedkoper uit (dan reken ik de Eddy+ niet mee), maar onder deze omostandigheden ben je met 4 jaar al duurder uit simpelweg doordat je 4 tot 6 keer zoveel stroom verbruikt.
Uiteraard kun je met lagere tarieven, sturing en-of dynamische tarieven dit verbeteren. Maar met mijn gemiddelde van € 0.24 in 2024 icm dynamishche tarieven is het omschakelpunt alsnog rond de 6 jaar (en ik ga dan uit van een verbruik van 2500KwH per jaar).