Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Ik ben bezig om te ontdekken wat het beste is in ons huis qua duurzame energie. Ik ben vooral uit op een goede app waarmee je alles goed kunt besturen. En omdat ik een volger van FullyCharged ben en die hebben een tijd lang een sponsordeal gehad met MyEnergi, zijn ze toch wel op mijn radar beland. Ik kan alleen buiten Engeland weinig goede ervaringen vinden, en nu lijkt het erop dat ze aan het uitbreiden zijn naar continentaal Europa via een kantoor in Nederland. Vandaar dat ik benieuwd ben of er veel zijn hier die hun producten (al) hebben en wat de ervaringen zijn?
Het lijkt op een goed op elkaar afgestemd ecosysteem met een degelijke app waarin je een hoop kunt instellen en aflezen. Het gaat me hier dus ook vooral om het ecosysteem, niet alleen de Libbi, Zappi, Eddi of Harvi afzonderlijk, maar een combinatie van die elementen. Is het zo smooth als ze beloven? Hoe hebben jullie de installatie ervaren? En hoe is de app? Misschien is er iemand hier die is overgestapt van een ander systeem naar MyEnergi of andersom, wat zijn de belevingen?
Zulk soort dingen. Een gewoon ervaringen topic dus, waarbij ik meelees om te bekijken of MyEnergi iets voor ons kan zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-09 22:24
Weinig reacties op deze topic en eerlijk gezegd zie ik deze nu pas, zoekende naar Libbi.
Ik heb n.l. de Zappi 2.1 en heb gezien dat de Libbi er aan zit te komen "voorjaar 2024". Misschien kunnen we in dit topic inderdaad eens de huidige Zappi en ook Myenergi evalueren.

Hoe kunnen we Zappi gebruikers naar dit topic lokken? :-)

Verder ben ik tevreden over support vanuit MyEnergi Benelux, zitten in Maastricht, zijn gemakkelijk te benaderen en reageren ook snel op berichten.

Ik heb gisteren de laatste update gedownload en zal kijken of hiermee onderstaande punten zijn opgelost voor de Zappi 2.1:

1. CT Grid Lost error
2. Tijdens laden scherm ontgrendelen met pincode, stopt het laden
3. Access management krijg ik maar niet goed aan het werken (via verschillende pincodes laden voor een geselecteerde EV)
4. Overzichten geven niet weer welke auto geladen heeft

kom ik op terug of de support nog net zo is zoals hierboven omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno Zele
  • Laatst online: 18-01 10:28
Hoi!

Ik ben in het bezit van de Zappi laadpaal.
Werkt prima en ben zeer tevreden.
Overweeg om nu een Eddy aan te gaan schaffen ivm stroomoverschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Onno Zele schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:27:
Hoi!

Ik ben in het bezit van de Zappi laadpaal.
Werkt prima en ben zeer tevreden.
Overweeg om nu een Eddy aan te gaan schaffen ivm stroomoverschot.
@Onno Zele Ik ben benieuwd of dat veel gaat helpen. Boiler opwarmen kost helemaal niet zoveel energie.
Bovendien: als je daar zoveel mogelijk energie in kwijt wil kun je die boiler beter niet ook op een andere manier verwarmen…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje01puk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 13:30
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:26:
[...]

@Onno Zele Ik ben benieuwd of dat veel gaat helpen. Boiler opwarmen kost helemaal niet zoveel energie.
Bovendien: als je daar zoveel mogelijk energie in kwijt wil kun je die boiler beter niet ook op een andere manier verwarmen…
@Hippe Lip @Onno Zele Een boiler opwarmen kost WEL veel energie. Als je een 150 liter boiler opwarmt tot 85 graden Celcius dan kost dat ruim 11 kWh. Als je een beetje douchet met 4 gezinsleden doe je daar een dag mee. Dat betekent dat je dus meer dan 4000 kWh per jaar verbruikt voor alleen douchen! :(

En die andere manier is dus mbv zonnestroom en daar kan nu juist een apparaat als de MyEnergi Eddi een belangrijke rol in vervullen.

[ Voor 11% gewijzigd door pietje01puk op 23-01-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@pietje01puk Die 4000 kWh is als he jaarrond met uitsluitend eigen zonnestroom opwarmt. Maar dat gaat niet lukken.

1. In de wintermaanden heb je (bijna) nix om terug te leveren. Geen overschot dus.

2. Veel belangrijker: als je de boiler maximaal op eigen productie wil verwarmen, dan moet de andere voeding (uit het net dus) uit staan. Maar dan kun je regelmatig voor verrassingen (onvoldoende warm warer) komen staan en dat wil je niet.
Hoe ga je dat oplossen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonys
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01:40
Ik heb hier thuis de Eddi hangen aan een mechanische boiler. Moet zeggen dat ik best wel tevreden ben met het systeem. De app werk goed, soms wel wat traag en de server lijkt niet altijd correct te reageren. Daarnaast komen de gegeven die je invult op de web versie niet overheen te komen mee wat je ziet in de app. Buiten dat doet het product wat het beloofd. Ik had voor mijn warmtepomp deze boiler dan in serie staan met met CV ketel, bespaarde ik de zomer aanzienlijk op mijn gasverbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Tonys op 24-01-2025 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

pietje01puk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:57:
[...]

@Hippe Lip @Onno Zele Een boiler opwarmen kost WEL veel energie. Als je een 150 liter boiler opwarmt tot 85 graden Celcius dan kost dat ruim 11 kWh. Als je een beetje douchet met 4 gezinsleden doe je daar een dag mee. Dat betekent dat je dus meer dan 4000 kWh per jaar verbruikt voor alleen douchen! :(

En die andere manier is dus mbv zonnestroom en daar kan nu juist een apparaat als de MyEnergi Eddi een belangrijke rol in vervullen.
Geen idee of dit kan, maar een 150L/200L warmtepomp boiler zou een betere oplossing zijn dan een e-boiler.

De meeste kun je sturen en praktisch gezien is het verbruik aanzienlijk lager: die van ons (200L, badkamer met bad en douche) verwarmd tot 55 graden en verbruikt 650KwH bruto op jaarbasis.

Door de aansturing wordt het water effectief voor 55% per/jaar opgewarmd tijdens opwekking met onze PV configuratie. Diverse WPB hebben de mogelijkheid voor een PV-sensor, dus dit zou ook moeten kunnen werken met de Eddi.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje01puk
Hippe Lip schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:34:
@pietje01puk Die 4000 kWh is als he jaarrond met uitsluitend eigen zonnestroom opwarmt. Maar dat gaat niet lukken.

1. In de wintermaanden heb je (bijna) nix om terug te leveren. Geen overschot dus.

2. Veel belangrijker: als je de boiler maximaal op eigen productie wil verwarmen, dan moet de andere voeding (uit het net dus) uit staan. Maar dan kun je regelmatig voor verrassingen (onvoldoende warm warer) komen staan en dat wil je niet.
Hoe ga je dat oplossen?
@Hippe Lip
Ad 1.: Maar wel een overschot vanaf half maart tm eind september - zeg maar het halve jaar.
Ad 2.: de MyEnergi Eddi zit tussen het net en de boiler + je kunt een temperatuursensor gebruiken om met dat apparaat te sturen, bv alsnog bij een bepaalde drempelwaarde alsnog mbv netstroom opwarmen (booster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje01puk
nwagenaar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:02:
[...]

Geen idee of dit kan, maar een 150L/200L warmtepomp boiler zou een betere oplossing zijn dan een e-boiler.

De meeste kun je sturen en praktisch gezien is het verbruik aanzienlijk lager: die van ons (200L, badkamer met bad en douche) verwarmd tot 55 graden en verbruikt 650KwH bruto op jaarbasis.

Door de aansturing wordt het water effectief voor 55% per/jaar opgewarmd tijdens opwekking met onze PV configuratie. Diverse WPB hebben de mogelijkheid voor een PV-sensor, dus dit zou ook moeten kunnen werken met de Eddi.
@nwagenaar Klopt helemaal maar in totaal ben je een stuk duurder uit (ondanks subsidie). Het apparaat is duurder (incl de Eddi) en met de Eddi kun je ook een besparing halen van 40-50% - Blijft dat een e-boiler meer stroom nodig heeft. Een WPB heeft wel een meer onderhoud nodig en gaat een stuk minder lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje01puk
Tonys schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:09:
Ik heb hier thuis de Eddi hangen aan een mechanische boiler. Moet zeggen dat ik best wel tevreden ben met het systeem. De app werk goed, soms wel wat traag en de server lijkt niet altijd correct te reageren. Daarnaast komen de gegeven die je invult op de web versie niet overheen te komen mee wat je ziet in de app. Buiten dat doet het product wat het beloofd. Ik had voor mijn warmtepomp deze boiler dan in serie staan met met CV ketel, bespaarde ik de zomer aanzienlijk op mijn gasverbruik.
@Tonys Mbt je CV - dan kun je dus alsnog niet van het gas af en dat moet uiteindelijk wel een keertje gaan gebeuren. Als je met je CV na-verwarmt waarom zou je dan niet gewoon aan die CV een warmwater-boilervat hangen, dat is veel efficiënter. In mijn geval gaat het om een full-electric WP voor verwarming zonder warmwatervoorziening. Dan kun je kiezen uit de opties boilervat aan WP, aparte WPB of een e-boiler. En uiteraard in alle gevallen proberen het surplus aan zonnestroom inzetten voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

pietje01puk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:55:
[...]
@nwagenaar Klopt helemaal maar in totaal ben je een stuk duurder uit (ondanks subsidie). Het apparaat is duurder (incl de Eddi) en met de Eddi kun je ook een besparing halen van 40-50% - Blijft dat een e-boiler meer stroom nodig heeft. Een WPB heeft wel een meer onderhoud nodig en gaat een stuk minder lang mee.
Een WPB gaat in principe bijna net zolang mee (15 tot 20 jaar) als een e-boiler/spiraalboiler (15 tot 25 jaar) onder normale omstandigheden en dat het goed is aangesloten.

Duurder onderhoud is voornamelijk afhankelijk van het model (wel of geen RVS vat): in het ergste geval moet je hem elk jaar leeg laten lopen en een controle doen van de anode en-of deze vervangen (doe je elke 2 jaar en kost tussen de 25 en 50 euro). Al met al is dit een uurtje werk en iets wat je zelf kunt doen trouwens (weet ik uit ervaring ;) ) en diverse spiraalboilers hebben ook zo'n anode.

Praktisch gezien is de aanschaf weliswaar duurder, maar doordat je aanzienlijk minder verbruikt is het omslagpunt tussen de 3 tot 6 jaar:

- Mijn 200L WPB kostte € 1800,- incl. levering en materiaal (exclusief subsidie, niet gedaan omdat ik hem zelf heb geinstalleerd).
- Voor de Eddy+ heb je een bepaalde type boiler nodig met spiralen als ik het goed zie, de goedkoopste die ik heb gevonden is rond de € 800,- voor een 200L variant.

Dus je bent € 1000,- goedkoper uit (en dan reken ik de Eddy+ niet mee in de calculatie) zonder subsidie.

Praktisch gezien kan ik jaarlijks 55% van de opwarming van mijn water via de PV realiseren. Dit komt simpelweg omdat niet elke dag de zon schijnt, je hebt te maken met het seizoen- en weersomstandigheden, je kunt te maken hebben met te weinig opwekking om alles op te kunnen vangen al dan niet door de ligging van de panelen.

In mijn geval moet ik 45% van de tijd per jaar stroom bijkopen voor het bijverwarmen om het water op temperatuur te kunnen krijgen.

Dat zal ongeacht het type boiler niet veel veranderen, wel ervanuit gaande dat je de boiler kunt sturen (sommige boilers zullen constant willen blijven verwarmen).

- WPB gebruikt bruto 650KwH waarbij 55% via opwekking wordt gerealiseerd, dit zou betekenen dat ik zo rond de 293KwH p/j moet inkopen.
- Jij geeft aan 4000KwH voor een e-boiler op jaarbasis (is wel heel erg veel, ik meende dat een 200L rond de 2500KwH p/j zat maar soit), bij 55% via opwekking zou dit betekenen dat je 1800KwH p/j moet inkopen (of 1125KwH bij een verbruik van 2500KwH).

Nu kun je dit nog compenseren met salderen en-of dynamische tarieven, maar de meeste personen in Nederland hebben een regulier energie contract.

Als je niet (volledig) kunt salderen (wat per 1-1-2027 sowieso het geval zal zijn) moet je dus stroom inkopen om bij te verwarmen. Voor de simpelheid ik daarom een gemiddelde van € 0,30 de KwH op basis van 1 jaar vast en zonder saldering:

* WPB verbruik extra per jaar -> € 88,- aan extra stroomkosten door bijverwarming
* E-boiler (4000KwH) extra verbruik per jaar -> € 540,- aan extra stroomkosten door bijverwarming
* E-boiler (2500KwH) extra verbruik per jaar -> € 338,- aan extra stroomkosten door bijverwarming

Je bent met het type e-boiler weliswaar 1000 euro goedkoper uit (dan reken ik de Eddy+ niet mee), maar onder deze omostandigheden ben je met 4 jaar al duurder uit simpelweg doordat je 4 tot 6 keer zoveel stroom verbruikt.

Uiteraard kun je met lagere tarieven, sturing en-of dynamische tarieven dit verbeteren. Maar met mijn gemiddelde van € 0.24 in 2024 icm dynamishche tarieven is het omschakelpunt alsnog rond de 6 jaar (en ik ga dan uit van een verbruik van 2500KwH per jaar).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje01puk
@nwagenaar Om goed te vergelijken: ik kom absoluut niet uit met jouw prijzen omdat ik alles door een installateur moet laten maken en die rekenen heeeeeel andere prijzen. Om verder goed te vergelijken moet je natuurlijk hetzelfde verbruik nemen: in jouw geval 650 kWh x COP 3 (bv) = circa 2000 kWh. Als ik dan mbv de Eddi circa 50% bespaar moet ik nog circa 1000 kWh bijkopen à € 0,30 = 333,- per jaar. Bij jou is dat dan rond 100 euro en dus goedkoper. Maar dat is exclusief extra onderhoudskosten (moet ik door installateur laten doen) en extra afschrijving (WPB gaat de helft korter mee als koperen e-boiler). Je zou overigens ook aan je WPB een Eddi kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-08 15:57

HBconsult

Creatief spelen met energie

Ik heb hier sinds 2020 een ZappiV2 laadpaal, een HUB en HARVI
Dat werkt allemaal keurig samen.
Ook met mijn 3 omvormers (eentje voor iedere fase) die allemaal hun eigen CT hebben om alles te meten.
Moet zeggen dat het hele systeem prima werkt, waarbij vooral de interactie soepel verloopt.
Daarmee heb ik dus al geruime tijd functies die nu pas op andere laadpalen komen
Loadbalancing, 100%zonnestroom laden, eventueel dynamische tarieven gebruiken, statestieken bijhouden voor zakelijk laden etc...

Zit nu naar een thuisaccu te kijken.
Dan zie je dat je veel voordeel hebt van het ingebouwde energie management systeem van Myenergi, want een LIBBI accu kan ik nu naadloos invoegen en sturen. Die is inderdaad wat duurder, maar dat je alles kunt sturen is ook veel waard....

Kijk ook naar een SolarEdge accu ( 2 van mijn 3 omvormers)
Of andere aanbieders.. Volgens mij komen er iedere week nieuwe aanbieders bij
Zodra je systemen gaat mengen komen er verwachte of onverwachte hobbels op je pad vooral vanuit het EMS. Maar je zoekt toch controle en beheersing

Zijn er mensen met ervaringen van de hele set van Myenergi ( incl LIBBI ?)

PS Ik heb geen Eddi, want mijn trouwe zonneboiler maakt meer dan voldoende warm water ( niet in de winter :)

[ Voor 4% gewijzigd door HBconsult op 07-05-2025 14:08 ]

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Wellicht ten overvloede: je weet dat je een thuisaccu hws nooit gaat terugverdienen? Leuk speelgoed en je kunt er van alles mee, maar terugverdienen zelden.

De samenwerking is precies het lastige bij samenwerking tussen meerdere dingen die je verbruik op de nullijn proberen te houden. PV-lader en accu en eventueel de omvormer met terugleverbescherming (zoals SolarEdge) willen allemaal tegelijk hetzelfde.

Ik zou in jouw geval voor de Libbi kiezen, want dan weet je niet alleen zeker dat het goed samenwerkt, je kunt ook je prioriteiten eenduidig instellen. Das wel zo fijn in die situaties.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Zie dat er wat leven is in dit topic! Ik heb inmiddels ook een Zappi v2.1 lader, een Harvi, zonnepanelen en een batterij (geen Libbi), maar heb nog wel moeite om dat goed aan de praat te krijgen dat de auto laad als de zon schijnt (en dus dat mijn panelen in de MyEnergi app verschijnen). Kan iemand in gewone mensen taal uitleggen wat ik moet doen? Ik vind het lastig wijs te worden uit de beschrijvingen die ik online vind. Snap ik het goed dat ik een extra CTklem moet kopen (voor zover ik weet heb ik geen extra dingen gekregen bij de Zappi), en zo ja welke en waar moet die en hoe krijg ik die in de app? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:38
Je hebt het goed je moet een extra ct klem kopen en een harvi om je zonnestroom te meten en er gebruik van te maken. De ct klem gaat om de invoedende draad van de zonnepanelen. De harvi zorgt dat je het signaal op je app ziet.

Wat voor omvormer heb je? Een en of een drie fase? Want indien je drie fase hebt , moet je dus drie ct klemmen kopen

[ Voor 20% gewijzigd door timpel_800 op 11-05-2025 10:27 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Bij mijn eddi was er een extra aansluiting voor de ct van de zonnepanelen. Dus gewoon extra ct kopen en die (via een cat kabel) aan de eddi knopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
timpel_800 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:26:
Je hebt het goed je moet een extra ct klem kopen en een harvi om je zonnestroom te meten en er gebruik van te maken. De ct klem gaat om de invoedende draad van de zonnepanelen. De harvi zorgt dat je het signaal op je app ziet.

Wat voor omvormer heb je? Een en of een drie fase? Want indien je drie fase hebt , moet je dus drie ct klemmen kopen
Thanks! We hebben een SigenStor EC 10.0 kW TP, dus 3 fase als ik dat even google. En dat betekent dus dat ik 3 van deze klemmen moet bestellen? Ik zal ze vermoedelijk draadloos moeten aansluiten want de batterij zit niet bij de Zappi of the Harvi in de buurt. Zit ik met 15m kabel, achja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
eswa schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:39:
Zie dat er wat leven is in dit topic! Ik heb inmiddels ook een Zappi v2.1 lader, een Harvi, zonnepanelen en een batterij (geen Libbi), maar heb nog wel moeite om dat goed aan de praat te krijgen dat de auto laad als de zon schijnt (en dus dat mijn panelen in de MyEnergi app verschijnen). Kan iemand in gewone mensen taal uitleggen wat ik moet doen? Ik vind het lastig wijs te worden uit de beschrijvingen die ik online vind. Snap ik het goed dat ik een extra CTklem moet kopen (voor zover ik weet heb ik geen extra dingen gekregen bij de Zappi), en zo ja welke en waar moet die en hoe krijg ik die in de app? :-)
Als het goed is meet je al zonoverschot via je Slimme meter. Of je hebt dit via de P1 poort aangesloten op de Zappi of via CT klem (of 3 klemmen bij 3-fase aansluiting) op de hoofdschakelaar.
Dit zou op de Zappi moeten aangeven wanneer er overschot is. Bij 1.4 kW overschot gaat de auto laden in de ECO++ modus.
De extra CT-klem om jouw opwek zichtbaar te maken in de App dien je te plaatsen over de fase aansluiting van je automaat van je omvormer. Die CT klem sluit je aan op de harvi en dan configureren op de Zappi, dan verschijnt het zelf in de app.
Nu de batterij in samenwerking met de Zappi. Zelf heb ik een paar weken ook een thuisbatterij (Sessy) en doe ik de Zappi zetten op 100% ECO++ laden. Vervolgens wordt eerst de batterij volgeladen en de Zappi nog niet omdat er nog geen 1.4 kW overschot is. Zodra de batterij vol is (of je stopt het laden) dan gaat de Zappi de auto laden.
Ik zie hier wat Home automation aankomen, dan kun je dit zelf programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Je kunt de P1 poort niet op de Zappi aansluiten @MajaMestreech zover ik weet.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
eswa schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:31:
[...]

Thanks! We hebben een SigenStor EC 10.0 kW TP, dus 3 fase als ik dat even google. En dat betekent dus dat ik 3 van deze klemmen moet bestellen? Ik zal ze vermoedelijk draadloos moeten aansluiten want de batterij zit niet bij de Zappi of the Harvi in de buurt. Zit ik met 15m kabel, achja.
Dit klopt, 3 klemmen en 1 Harvi. De Harvi communiceert draadloos met de Zappi, dus je hoeft alleen maar de CT klemmen in de groepenkast om de aders te doen en de draadjes van de CT klemmen naar de Harvi brengen. De Harvi is een klein apparaatje dat prima in de meterkast kan hangen.

Maar let op, om de CT klemmen aan te sluiten moet je wel de kap van de groepenkast eraf halen. Dit is potentieel gevaarlijk. Let er dus op dat je dit doet met de hoofdschakelaar uit.

Daarnaast is het nog van belang dat je de CT klemmen in de goede volgorde aansluiten. CT1 = fase 1, CT2 = fase 2, CT3 is fase 3.

De kans dat dit in jouw meterkast netjes op volgorde is aangesloten is klein. Je zult een Faserotatiemeter moeten meebestellen om het makkelijk te maken. Je kunt ook de draadjes steeds in de Harvi omwisselen tot je de goede volgorde gevonden hebt.

Het is best wat gedoe om het goed te krijgen maar uiteindelijk is het vrij simpel

er zijn wat filmpjes op yt beschikbaar

YouTube: Installatie Zappi - Harvi en CT-klem configuratie

vooral deze:
YouTube: Myenergi Zappi CT install 3-phase explainer video (Dutch spoken - NL...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

eswa schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:39:
@eswa Je hebt een 3-fase Zappi? dan heb je daarbij ook 3 CT-klemmen gekrgen die je om de draden van je hoofdschakelaar kan doen. Zijn die ook op de juiste manier geïnstalleerd? dan heb je daaraan voldoende.
timpel_800 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:26:
Dat is niet nodig om je auto op pure zonnestroom te laten laden. Die extra klem(men) zijn alleen nodig als je je pobrengst apart wil monitoren, maar dat is hooguit een nice to have, geen noodzaak.
die zaten dus bij de Zappi, als je die nieuw gekocht hebt.

Dan kun je op de Zappi (of met de app, als je die gebruikkt) de Eco+ modus inschakelen. Vanaf dat moment zal de auto alleen geladen worden met die stroom die anders teruggeleverd wordt. k doe dat al jaren.

Wetenswaardig:
1. Er zit altijd een kleine vertraging tussen het instellen en het werkelijk gaan laden en

2. Er is minstens 6A (ca. 1400W) per fase nodig om te kunnen beginnen met laden. Als er minder beschikbaar is, dan start het laden niet. Het is daarom soms slimmer om in te stellen dat het Eco+ laden met maar één fase te laden tijdens Eco+, want dan heb je aan 1400W voldoende. Anders moet je 3 x 1400 = 4200W overschot hebben voordat het laden start. Geen probleem als je veel panelen hebt, maar anders kom je daar niet snel aan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Tegenwoordig kun je hem op 1, 3 of automatisch zetten qua fase voorkeur, dat werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-08 15:57

HBconsult

Creatief spelen met energie

Mooi dat er weer leven is in dit topic.

Je moet je altijd blijven realiseren dat een energie management systeem veelal specifiek bij een bepaalde leverancier hoort. Als je gaat afwijken gaat het meestal heel complex worden.
Groot voordeel bij het Myenergi systeem is dat het allemaal onderdeel uitmaakt van je slimme laadpaal en dat je geen abonnementskosten hebt.....of koppelverkoop met energiecontracten e.d.
Sinds ik de Zappi in 2020 in gebruik heb genomen heb ik veel mensen zien worstelen met andere laders 100% zonnestroom laden was meestal niet mogelijk en dat kwam maar stap voor stap beschikbaar.
Dit werkt echt heel goed.

Ik heb ook een Homewizzard systeem ernaast draaien via de P1 dongle en dat is weer handig voor andere functies in huis.
je doet dan wel een paar dingen dubbel, zoals de P1 meter die hetzelfde (ongeveer) meet als de CT klemmen van de Zappi in de meterkast ( heb je direct controle)

Uiteindelijk schuiven we naar een (hopelijk open source) universeel management systeem wat al die onderdelen eenvoudig kan combineren en aansturen.

Mijn WeHeat Blackbird krijgt straks ook allerlei extra slimme functies en dat is dan natuurlijk weer een ander systeem...

we blijven experimenteren en leren!

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09 23:58
Ik ben me ook aan het oriënteren op een laadpunt die compatibel is met Tibber grid rewards.

Easee is bijna failliet van wat ik lees, Wallbox heeft brakke ingebouwde wifi, dus nu ben ik naar een Zappi 2.1 aan het kijken. Begint wel als een mijnenveld te voelen.

Dus, zijn jullie happy met de zappi?

Kan hij ook zonder cloud werken als Zappi ooit failliet gaat?

Kunnen we deze bedraad aan het netwerk hangen?

[ Voor 14% gewijzigd door Grotbewoner op 20-05-2025 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
Grotbewoner schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:25:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een laadpunt die compatibel is met Tibber grid rewards.

Easee is bijna failliet van wat ik lees, Wallbox heeft brakke ingebouwde wifi, dus nu ben ik naar een Zappi 2.1 aan het kijken. Begint wel als een mijnenveld te voelen.

Dus, zijn jullie happy met de zappi?

Kan hij ook zonder cloud werken als Zappi ooit failliet gaat?

Kunnen we deze bedraad aan het netwerk hangen?
Dus, zijn jullie happy met de zappi? Ja, vooral in combinatie met zonnepanelen waarmee je kunt kiezen tussen laden volledig op zonneenergie overschot, gedeeltelijk of gewoon FAST laden op 3 fases met 11 kW.

Kan hij ook zonder cloud werken als Zappi ooit failliet gaat? Ja, gewoon op de Zappi met knopjes het laden starten. Cloud is alleen maar om gegevens te versturen naar de app. Natuurlijk krijg je geen upades meer voor de Zappi als MyEnergi failliet gaat.

Kunnen we deze bedraad aan het netwerk hangen? Ja, met Wifi of UTP. Altijd een UTP kabel aanleggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
Weten jullie ook of de Zappi 2.1 ook ISO 15118 gecertificeerd is? Ik ben me aan het oriënteren en ben op zich wel erg gecharmeerd van het ecosysteem van MyEnergi (Zappi + Harvi + Libbi heb ik in gedachten). Maar mijn auto heeft volgens mij de mogelijkheid tot bidirectioneel laden en daarvoor heb je een lader met ISO 15118 nodig. Dus alternatief is ChargeAmps Luna. Die is ook een stuk goedkoper en werkt samen met Tibber. Maar heeft weer niet zo'n mooi ecosysteem als MyEnergi.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20
Volgens mij is bidirectioneel laden nog niet mogelijk met een Zappi.
Maar ze zijn er wel mee bezig:
https://support.myenergi....pi-do-vehicle-to-grid-V2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Pirelly schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:37:
Volgens mij is bidirectioneel laden nog niet mogelijk met een Zappi.
Maar ze zijn er wel mee bezig:
https://support.myenergi....pi-do-vehicle-to-grid-V2G
Is natuurlijk de vraag of er dan een ombouwsetje of zoiets komt voor bestaande Zappi 2.1 laders. Dat zou fantastisch zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:00
MajaMestreech schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:24:
[...]

Is natuurlijk de vraag of er dan een ombouwsetje of zoiets komt voor bestaande Zappi 2.1 laders. Dat zou fantastisch zijn. ;)
Nee dan moet je echt wachten op de nieuwe zappi.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Makrolon schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Nee dan moet je echt wachten op de nieuwe zappi.
en in mijn geval een nieuwe auto .... KIA Niro EV kan dit niet, wel de KIA EV3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

MajaMestreech schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

en in mijn geval een nieuwe auto .... KIA Niro EV kan dit niet, wel de KIA EV3.
En dan ben ik zo nieuwsgierig of mijn nieuwe IONIQ 5 (MY25) het wel of niet kan…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-09 15:38
Ik ben aan het twijfelen tussen een e-boiler aangestuurd door een Eddi (bijvoorbeeld de Inventum Sunsmart 150), of een warmtepompboiler.
Een simpele koperen boiler heeft volgens mij een langere levensduur maar heeft natuurlijk een slechtere COP wat voornamelijk van belang is tijdens de wintermaanden.
Wat ik mij afvraag:
Als ik de thermostaat van de boiler op bijvoorbeeld 80 graden zet dan zal op een zonnige dag het water langer wordt verwarmd mits er genoeg wordt opgewekt.
Maar kan ik daarnaast instellen dat ik wil dat het water minimaal 65 graden is rond een bepaald tijdstip? Dus ongeacht de opbrengst van het PV systeem?
Dus, met zonnestroom wordt langer doorverwarmd, maar mocht dit niet zo zijn dan wordt er overgeschakeld naar netstroom.
Ik weet dat er een boostfunctie is, maar ik wil niet dat deze dan ook tot die ingestelde 80 graden gaat.
Ik kan daar niets over vinden in de handleiding...

Zijn er ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Niet online
Ja dat kan, maar dan moet je wel een sensor hebben die het meet en ik dácht het uitbreidingsprintje.

Mijn simpele elektrische boiler heeft die sensor niet en dus doe ik het gewoon zo: Vanaf november stel ik in dat hij elke nacht vanaf 6u (iets voor het opstaan) een uurtje laadt. Op die manier heb ik 's ochtends altijd warm water ongeacht of ik daags voorheen genoeg opbrengst had of niet. En dat systeem zet ik halverweg februari weer uit.

Eerlijker wijs moet ik wel toegeven dat ik principieel als ik ben de geplande tijdstippen aanpas naar gelang of er genoeg zon was daags voordien. Dus ik schipper een beetje tussen de 15min en de 60min.

[ Voor 73% gewijzigd door EreteiP op 05-08-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-09 15:38
@EreteiP Dus als je die sensor hebt plus de printplaat en je stelt in: verwarm vanaf 6.00 tot 65 graden, maar het water is nog warm genoeg doordat je de dag ervoor veel zon had, dan zal hij dus niet gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Niet online
Zo heb ik het toch begrepen uit mijn handleiding. Eventueel moet je de mannen van Myenergi eens een mailtje sturen, ze waren bij mij erg behulpzaam. En ze hadden/hebben ook een actieve groep op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@Musicus Ik zou je minimum instellen op 45 graden. Dat verhoogt je rendement en verlaagt je stilstandsverliezen (als je dan tenminste voldoende volume hebt).

<John O`Mill>

Pagina: 1