Goede router voor gebruik achter bridged modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvHoof
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-04-2023
Zojuist weer eens geswitcht van provider.
Helaas heeft Delta, net als Caiway, de Genexis-router in gebruik.
Voor degenen die de 'kwaliteiten' van deze router niet kennen: als je internet eruit ligt, valt ook je interne netwerk uit.

Ik heb me door Delta laten vertellen dat ik bij hen een andere router/modem combo kan aanvragen, en kan wisselen naar eentje die wel in bridged modem kan worden gezet.

Mijn vraag is nu: wat is een goede (en niet al te dure) router om te gebruiken voor thuisgebruik? (Homeservers, domotica, enz).

Deze router hoeft GEEN wifi te hebben, daar ik hiervoor al gebruik maak van een TP-Link Deco M5 mesh-netwerk.
Wel is het belangrijk dat de throughput oké is, en dat ik alle standaard instellingen (port forwarding, Static IP adressen, DHCP instellingen) kan aanpassen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 11:43

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik werk met Ziggo met een Edgerouter X, top apparaatje al moet je niet bang zijn voor command line configuraties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14

lier

MikroTik nerd

Afhankelijk van wat je kennis is, zou je prima kunnen kiezen voor een pfSense doosje. Of gewoon MikroTik...dan hoef je je alleen druk te maken over de prijs/pret verhouding.

Wat betekent "throughput oké"?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvHoof
@superduper liever iets met een web-interface als het kan. M'n pa moet er ook mee overweg kunnen (is systeembeheerder maar werkt niet vaak met cmdline)

@lier een deel van de domotica in huis is via wifi/ethernet. Ik heb liever niet dat de netflix-stream ineens begint te haperen als iemand met de lichten bezig is oid.
PfSense is wellicht een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 11:43

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

FrankvHoof schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:21:
@superduper liever iets met een web-interface als het kan. M'n pa moet er ook mee overweg kunnen (is systeembeheerder maar werkt niet vaak met cmdline)

@lier een deel van de domotica in huis is via wifi/ethernet. Ik heb liever niet dat de netflix-stream ineens begint te haperen als iemand met de lichten bezig is oid.
PfSense is wellicht een optie
Voor de basis zaken is er een prima webinterface, maar niet vergelijkbaar met wat je gewend met op de provider modems etc. Bekijk de youtbie videos maar eens. Maar voor €60,- veel bang-4-buck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:55
Zelf ben ik zeer te spreken over Draytek routers, zeer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb echt nog geen enkel probleem gehad met een Genexis modem dus snap je probleem niet helemaal. Wat ik wel gedaan heb is wifi, dns en dhcp allemaal uit dat wordt door een server gedaan. Gevolg hij is alleen nog firewall en router. Mocht dat uitvallen dan blijft je netwerk gewoon functioneren. Maar nog geen geen uitval gehad. Draait bij ons op Scouting met ook vaak meer als 70 users.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvHoof
@Frogmen "Mocht dat uitvallen dan blijft je netwerk gewoon functioneren"
Dit is dus niet zo. Als je provider een storing heeft (dwz geen internetverbinding), dan heb je intern ook geen netwerk.
Het is me gister nog overkomen met de vorige provider (caiway), en dat was dezelfde router (Genexis Platinum 7840).
Hierdoor werkt m'n Home Assistant dan dus ook niet, wat niet echt handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zelf al heel lang een Ziggo- abonnement met een modem in router mode zonder daarna een router, een eenvoudige switch volstaat naar volle tevredenheid. Maar daarvoor was ik aangewezen op een router achter de modem, dat was bij mij de Linksys BEFSR41. Die beantwoordde aan alles wat ik maar kon wensen. Daar zat ook geen WIFI op. Eigenlijk vraag ik me trouwens af of het tegenwoordig met "niet al te duur" wat uitmaakt welk fabricaat je neemt. Ik heb de indruk dat ze allemaal wel geschikt zijn. Maar Linksys was destijds tamelijk populair.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 31-03-2023 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die Deco M5 kan toch als router werken? Je eisen lijken niet ingewikkelder te zijn dan wat daarmee mogelijk is. Hoef je niets nieuws te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Is je home assistant niet afhankelijk van internet?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
eens met Lourens hierboven, van het idee dat het hele lokale netwerk plat gaat als je internetverbinding wegvalt heb ik nog nooit gehoord, ik ken een paar mensen in het caiway fiber gebied die deze modem ook hebben en voor zover ik weet blijft het netwerk gewoon overheind. dat wil zeggen.

wifi blijft werken (natuurlijk zonder internet), de router blijft pingbaar ping: 192.168.0.1

ik vraag me dus echt af hoe @FrankvHoof heeft geconcludeerd dat het netwerk plat gaat. welke tests heb je uitgevoerd, en welke zaken zijn er hoe geconfigureerd...

je zegt dat HomeAsistant niet meer werkt, maar: heb je het dan over http://homeasistant.local over http://192.168.x.y (HA IP) of heb je het over het feit dat je wifi lampen (mocht je die hebben) niet meer aan of uit gaan. (denk tuya / action spul).

mocht je toch echt spul willen kopen, je hebt al wifi meuk van tp-link zoek daar dan ook gewoon lekker een wifi routertje van dat merk bij... dan werkt ie meer samen met je mesh meuk. ik ben geen fan van ze... maar als je het al in huis hebt hou het daar dan ook bij. voor je gebruiks profiel maakt het iig weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
Er zijn twee topics die je eens door moet nemen, daar staat het antwoord op je vraag zeker in. Mocht je het niet kunnen vinden dan zijn daar ook mensen die je zeker verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

laurens0619 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:24:
Is je home assistant niet afhankelijk van internet?
In principe kan HA prima zonder functioneren. Het actuele weer, files, energieprijzen en beurskoersen ophalen zal niet werken maar licht aan en uit gaat nog prima.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Boudewijn ik had m verkeerd gelezen, ik las home assistant als een beschrijving van bv google home/siri maar niet als product :p

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvHoof
@i-chat "ik vraag me dus echt af hoe @FrankvHoof heeft geconcludeerd dat het netwerk plat gaat. welke tests heb je uitgevoerd, en welke zaken zijn er hoe geconfigureerd..."

Geen enkel verkeer meer via de router. Zodra je probeert te verbinden met wifi wordt je er binnen 2 seconden weer afgegooit. Met Ethernet krijg je niet eens een IP-adres.

"je zegt dat HomeAsistant niet meer werkt, maar: heb je het dan over http://homeasistant.local over http://192.168.x.y (HA IP) of heb je het over het feit dat je wifi lampen (mocht je die hebben) niet meer aan of uit gaan. (denk tuya / action spul)."

HA IP werkt niet meer, en geen enkele van mijn wifi-domotica heeft meer verbinding met HA (omdat er geen netwerk is). Gelukkig werkt een groot deel van het spul via Zigbee, maar daar heb ik niet veel aan als ik niet bij de Lovelace UI kan (omdat er geen netwerk is). Ook mijn wifi-domotica (denk bijv aan Shelly-dimmers) werken niet meer, omdat ze geen netwerk-verbinding hebben (deze hebben allen een statisch IP-adres). Deze kan ik ook NIET bereiken via hun IP-adres.

"wifi blijft werken (natuurlijk zonder internet), de router blijft pingbaar ping: 192.168.0.1"
Dit is dus simpelweg niet waar. Zodra het internet er uit ligt werkt het interne netwerk ook niet meer. Dwz ik kan niet bij mijn NAS of HA. Niet bij mijn andere servers, etc. (Zowel als je DHCP probeert als ook met een statische IP).
Het enige waar je wel verbinding mee kan maken is de router zelf. Daarin kun je dan zelfs zien dat je Port Forwarding LEEG is (en ook niet terugkomt als je verbinding krijgt met een andere provider.. Wordt dit op de een of andere manier bij de provider opgeslagen? Of gelinkt aan de provider?)

En dit is dus met zowel Caiway als Delta het geval. Dus het moet wel de router zijn (Genexis Platinum 7840). Vandaar dat ik mijn eigen router wil gebruiken. Als het internet er uit ligt wil ik gewoon nog gebruik kunnen maken van o.a. domotica en mijn media-server.

@Flans Delta biedt een andere router/modem combo aan voor glasvezel als je bridged mode wil gebruiken. Deze moet je alleen wel zelf aanvragen (zitten geen kosten aan verbonden). Zie: https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/ (Onder veelgestelde vragen -> Bridge Mode).
Heb deze alleen nog niet binnen, dus ik durf zo niet te zeggen welke router dit dan is (wellicht de Nokia XS-2426G-B die ze adverteren op https://www.delta.nl/internet/glasvezel/modem/ ?)

@dion_b Die Deco M5-dingen zijn voor zover ik weet enkel Access Points (met onderlinge meshing). Installatie gaat via een app, en die app heeft iig geen instellingen als DHCP e.d. (Kreeg 3 stuks meegeleverd van Delta, en als AP/Repeater zijn ze prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FrankvHoof schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:03:
[...]

@dion_b Die Deco M5-dingen zijn voor zover ik weet enkel Access Points (met onderlinge meshing). Installatie gaat via een app, en die app heeft iig geen instellingen als DHCP e.d. (Kreeg 3 stuks meegeleverd van Delta, en als AP/Repeater zijn ze prima).
Nee hoor, default mode ervan is juist NAT router. Iirc heet de setting 'operating mode ' ofzo. Stel dat op router en je kunt alle layer 3 functionaliteiten instellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:40
FrankvHoof schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:04:
Zojuist weer eens geswitcht van provider.
Helaas heeft Delta, net als Caiway, de Genexis-router in gebruik.
Voor degenen die de 'kwaliteiten' van deze router niet kennen: als je internet eruit ligt, valt ook je interne netwerk uit.
Wat ik me afvraag of de volgorde wellicht andersom is. Omdat het lokale netwerk plat ligt kan geen enkel apparaat met de router verbinden waardoor je effectief ook niet meer het web op kunt.

Hoe stel je vast dat internet het niet doet? Doe je dat adhv de lampjes op de modem en of glasvezelconverter? Dat is de enige manier waarop je dat kunt doen als je de router zelf niet meer kunt bereiken.

Wat is de reden dat je weer eens geswitcht bent van provider?

Hoe lang heb je het probleem al? Een andere manier van benaderen is kijken of het probleem niet wordt veroorzaakt door een apparaat op het netwerk door systematische eliminatie van oorzaken. Misschien dat een apparaat een update heeft gehad die roet in het eten gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat eric hierboven aangeeft is een goed punt

Als inderdaad het netwek plat gaat

Dan. ben je automatisch dus je verbinding kwijt de vraag is dan waarom gaat je router lam

In beginsel is dat een kwestie van de systmlog raadplegen vran je router

Dan ben ik ook wel benieuwd naar de vraag waarom suppoter van caiway/delta die gegevens iet heeft uitgelezen

Ik zou me kunnen voorstellen dat je iets van mallware hebt opgelopen en er iets van een synflood ofzo plaatsvindt of een of andere fandom bug

Maar dan moet je dat gewoon terugzien in syslog

[ Voor 4% gewijzigd door i-chat op 01-04-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 23:28
FrankvHoof schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:03:
Dit is dus simpelweg niet waar. Zodra het internet er uit ligt werkt het interne netwerk ook niet meer. Dwz ik kan niet bij mijn NAS of HA. Niet bij mijn andere servers, etc. (Zowel als je DHCP probeert als ook met een statische IP).
Het enige waar je wel verbinding mee kan maken is de router zelf. Daarin kun je dan zelfs zien dat je Port Forwarding LEEG is (en ook niet terugkomt als je verbinding krijgt met een andere provider.. Wordt dit op de een of andere manier bij de provider opgeslagen? Of gelinkt aan de provider?)
Vreemd, er moet toch echt iets anders aan de hand zijn, want volgens normale netwerktheorie zou je netwerk gewoon moeten blijven functioneren. Waarschijnlijk heb je iets niet goed ingesteld op je modem. DHCP-server misschien toch nog actief op de modem? Subnet en standard gateway wel goed ingesteld, ook voor IPv6?

Met static IP's moet het natuurlijk helemaal goed werken zonder DHCP. Je switch (of de switch in je access point) zou anders ook het probleem kunnen zijn (die dus voor je switcht buiten je modem om).

Uiteraard worden portforwardingsinstellingen niet bij de provider opgeslagen. Zou nogal gek zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvHoof
@EricJH "Wat ik me afvraag of de volgorde wellicht andersom is. Omdat het lokale netwerk plat ligt kan geen enkel apparaat met de router verbinden waardoor je effectief ook niet meer het web op kunt."
Nee.. Het gebeurt zodra het internet wegvalt. Dwz een storing bij de provider, het er uit trekken van de kabel, of het switchen van provider (de ene verbinding werd een dag van tevoren uitgeschakeld, de andere de dag erna geactiveerd.

"Hoe stel je vast dat internet het niet doet? Doe je dat adhv de lampjes op de modem en of glasvezelconverter? Dat is de enige manier waarop je dat kunt doen als je de router zelf niet meer kunt bereiken."
De router zelf is het enige apparaat wat bereikbaar is. Deze geeft aan dat er een intern netwerk is (dit is niet zo), en dat er geen internetverbinding is. Andere manieren waarop ik het in het verleden heb vastgesteld is door storingen (toen in de hele omgeving het internet er uit lag).

"Hoe lang heb je het probleem al?"
Sinds ik deze router heb. Nogmaals: Ik heb dit probleem volledig weten te herleiden naar de router. Zodra het modem-gedeelte geen verbinding meer heeft, doet de router vrijwel niets meer.

@Biodiv "volgens normale netwerktheorie zou je netwerk gewoon moeten blijven functioneren."
Dat hoef je mij niet te vertellen. Het is niet voor niets dat ik nu op zoek ben naar een andere router.

"DHCP-server misschien toch nog actief op de modem?"
Maakt niet uit als mijn domotica statische IP's heeft. Ze zijn simpelweg niet te bereiken. Met een simpele switch wel al (icm static IP en directe verbinding). Het probleem is niet de clients, maar de router.

"(of de switch in je access point)"
De APs zijn nieuw, en geleverd door Delta. Ze waren dus niet eerder aangesloten.

"Uiteraard worden portforwardingsinstellingen niet bij de provider opgeslagen. Zou nogal gek zijn."
Toch waren ze verdwenen zodra ik geen internetverbinding meer had. Ze kwamen ook niet terug toen de nieuwe verbinding geactiveerd werd. (Nieuwe provider, maar zelfde type router, dus ik had alweer verbinding voordat de nieuwe router was geplaatst). Was helaas alleen net te laat met t maken van mijn notities, dus ik moest vanuit m'n geheugen aan de slag om ze weer in te stellen (gelukkig waren het maar 6 PF-regels).
Pagina: 1