Eigen Modem - Vrije keuze internet providers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 15:22
Beste lezer,

ik stap jaarlijks over naar een andere provider omdat ze goedkoper zijn met dezelfde snelheden, verbaasd mij telkens dat de klantenservice niet de "nieuwkomer" prijs willen aanbieden. Dat is een discussie voor ander moment maar is nog steeds naar mening bijzonder.

Nu heb ik sinds vorig jaar de hele boel thuis netjes aangelegd (mesh systeem, eigen router etc) en middels Ziggo modem hem in bridge modus kunnen zetten. Bij de overstap van TMobile verzekerde zij mij dat de modem ook in bridge modus kon, helaas vandaag te horen gekregen van monteur dat het niet kon.

Optie 1: Eigen modem kopen
Optie 2: Bij Ziggo blijven of evt KPN en daar een modem huren die in bridge modus gezet kan worden.

Nu lees ik dat providers eigen modems dus moeten toestaan nieuws: Ook T-Mobile deelt specificaties voor gebruik eigen modem.

Is er een modem die zowel KPN als TMobile als Ziggo ondersteund zodat het uiteindelijk na het opnieuw invoeren van de benodigde gegevens elk jaar na elke overstap een fluitje van een cent wordt?

Ik hoor het graag en indien mogelijk een advies qua modem of waar ik moet opletten zou dat super zijn!

Groeten! _/-\o_

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 17:04
Het is inderdaad zo dat wanneer je een eigen router neemt je super snel kan switchen van provider.
Ik heb op het forum wel eens gelezen dat mensen nog geen 10 seconden downtime hadden.

Als je een router neemt zonder COAX aansluiting en je stapt over naar Ziggo zal je dus de ConnectBox alleen nog hoeven te gebruiken als een mediaconverter. Die zet dus je COAX signaal om naar UTP (op poort 1) die je daarna aan je eigen router aansluit.

Bij glasvezel kan je het gewoon rechtstreeks in je eigen router steken, want dat is al UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-09 15:14
In dit geval vraag je eigenlijk om een modem dat zowel een aansluiting COAX kabel en DSL heeft.

Ik snap de rede waarom je dit wilt maar zelf ben ik deze modellen nog niet tegengekomen.
De modems bji Tmobile kunnen inderdaad niet in bridge modus. Maar kan wel typen uit eigen ervaring als je hierachter een eigen router zet dit prima kan werken. Evt dat je DMZ gaat gebruiken (vaak niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Ruben279 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:53:
Het is inderdaad zo dat wanneer je een eigen router neemt je super snel kan switchen van provider.
Ik heb op het forum wel eens gelezen dat mensen nog geen 10 seconden downtime hadden.

Als je een router neemt zonder COAX aansluiting en je stapt over naar Ziggo zal je dus de ConnectBox alleen nog hoeven te gebruiken als een mediaconverter. Die zet dus je COAX signaal om naar UTP (op poort 1) die je daarna aan je eigen router aansluit.

Bij glasvezel kan je het gewoon rechtstreeks in je eigen router steken, want dat is al UTP.
Ja dat is toch top! ben dat gedoe met al die v10-12 experia boxjes etc wel beetje zat. plus als ik nu zo bereken ben je toch weer 80,- euro per jaar kwijt voor een gehuurd ding van KPN bv.

Kan alleen wel advies gebruiken welke modem het dan zou moeten zijn en of WIFI erop handig is. Nu gebruik ik een eigen router en die doet het top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Headblast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Ja dat is toch top! ben dat gedoe met al die v10-12 experia boxjes etc wel beetje zat. plus als ik nu zo bereken ben je toch weer 80,- euro per jaar kwijt voor een gehuurd ding van KPN bv.

Kan alleen wel advies gebruiken welke modem het dan zou moeten zijn en of WIFI erop handig is. Nu gebruik ik een eigen router en die doet het top.
Ik snap de opmerking van gehuurd ding niet. Overal zie ik eigenlijk dat het modem gewoon gratis erbij wordt geleverd.

Zelf heb ik ook gewoon een modem van de provider en erachter mijn eigen router. Switchen van provider gaat best soepel. Ze sturen altijd vrij snel het modem op waardoor je gewoon het apparaat even in moet pluggen. Router krijgt gewoon weer IP van het modem en klaar. Downtime is wel langer dan met een apparaat die beide aansluitingen zou hebben maar ik heb nooit langer dan 10 minuten gehad en dan was ik rustig bezig etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Cave_Boy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Ik snap de opmerking van gehuurd ding niet. Overal zie ik eigenlijk dat het modem gewoon gratis erbij wordt geleverd.

Zelf heb ik ook gewoon een modem van de provider en erachter mijn eigen router. Switchen van provider gaat best soepel. Ze sturen altijd vrij snel het modem op waardoor je gewoon het apparaat even in moet pluggen. Router krijgt gewoon weer IP van het modem en klaar. Downtime is wel langer dan met een apparaat die beide aansluitingen zou hebben maar ik heb nooit langer dan 10 minuten gehad en dan was ik rustig bezig etc.
Omdat met meerdere routers veel gedonder in verleden heb gehad, mijn TP link gebruik ik nu als router en kan ik netjes alles in aangeven. Modem is er ook gratis bij maar als je meer wilt doen dan wilt bv KPN geld zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Dat van die router snap ik inderdaad ook niet.
Modems krijg je (altijd? Bij de grote jongens wel iig) gewoon het modem in bruikleen. Zodra je abonnement stopt, moet je hem weer opsturen.

Er staan op het forum genoeg ervaringen over routers die je kan gebruiken.
Netwerken

Je moet soms wel even rekening houden met IPTV ([Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie).

Interessante topics over dit onderwerp:
- MicroTik -> [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie
- Asus RT-AC68U -> [Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit
- Ubiquiti -> [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
- KPN glasvezel -> [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
- Ziggo -> [Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10

[ Voor 5% gewijzigd door Ruben279 op 31-03-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Ruben279 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:05:
Dat van die router snap ik inderdaad ook niet.
Modems krijg je (altijd? Bij de grote jongens wel iig) gewoon het modem in bruikleen. Zodra je abonnement stopt, moet je hem weer opsturen.

Er staan op het forum genoeg ervaringen over routers die je kan gebruiken.
Netwerken

Je moet soms wel even rekening houden met IPTV ([Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie).

Interessante topics over dit onderwerp:
- MicroTik -> [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie
- Asus RT-AC68U -> [Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit
- Ubiquiti -> [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
- KPN glasvezel -> [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
- Ziggo -> [Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10
Sorry misschien leg ik niet goed uit, KPN heeft een V12 experia box, die kan niet in bridge mode. KPN adviseert dan om een modem betaald te huren namelijk een Fritzbox. Die kost weer 80,- euro per jaar want die kan wel in bridge mode.

Zal de links even bestuderen maar begrijp ik het goed dat er nog niet een modem bestaat die zowel met Ziggo als met KPN/Tmobile/Delta etc overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ik weet het niet 100% zeker maar ja volgens mij is er in elk geval voor de consumenten geen kabel en DSL modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Je bedoeld dus een bridge device wat zowel gpon, als xgpon, dsl, en docsis kan omzetten naar ethernet ?

Ze zijn er denk ik wel, maar ik neem aan dat je ook een budget wens hebt ?

[ Voor 27% gewijzigd door mash_man02 op 31-03-2023 14:29 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
mash_man02 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:28:
Je bedoeld dus een bridge device wat zowel gpon, als xgpon, dsl, en docsis kan omzetten naar ethernet ?

Ze zijn er denk ik wel, maar ik neem aan dat je ook een budget wens hebt ?
Niet echt, zie het als een investering waarbij ik alle glasvezel aanbieders kan gebruiken met mijn eigen modem.

Edit: Helemaal verkeerd gekeken. Moet glasvezel zijn, niet VDSL.

[ Voor 34% gewijzigd door Headblast op 31-03-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Op Aliexpress (vast ook wel in EU te krijgen voor die prijs, evt. zelfbouw met een NUCje en een NIC) heb je ook wel leuke routertjes, zelfs tot 10Gbit -> https://nl.aliexpress.com/item/1005003993468819.html

Pfsense is (volgens mij) voornamelijk firewallsoftware, maar kan ook uitstekend routingfuncties uitvoeren.
Zelfs met failover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Headblast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Niet echt, zie het als een investering waarbij ik alle glasvezel aanbieders kan gebruiken met mijn eigen modem.

Ik ben op KPN forum op deze terecht gekomen: uitvoering: ZyXEL VMG4005-B50A - VDSL2 17a Bonding and 35b Single Line Bridge...

Iemand hier ervaring mee? Ziggo zou hier niet direct op werken maar las iets van een ombouwkit?
Ombouwkit naar docsis 3.1 ? En toekomstige docsis normen ?

Ik ben bang dat dat integraal met een router niet echt betaalbaar is, Cisco had vroeger ook docsis modules voor ISR's maar die voeren ze ook niet meer.

Ik denk dat je beste keuze router en media bridge losloppelen is zodat je een router met ethernet koppelvlak gebruikt en je de eventuele media bridge / modem van je provider gebruikt. Dan ben je flexibeler en heb je meer keuze.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Headblast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Ik ben op KPN forum op deze terecht gekomen: uitvoering: ZyXEL VMG4005-B50A - VDSL2 17a Bonding and 35b Single Line Bridge...

Iemand hier ervaring mee? Ziggo zou hier niet direct op werken maar las iets van een ombouwkit?
Ik zou niet beginnen aan dat soort ombouwkits. Helemaal met de komst van nieuwe standaarden (bij Ziggo) en de kosten die nieuwe standaarden met zich meebrengen.
Ziggo regelt zelf maar dat hun modems de nieuwe standaarden ondersteunen, hoef jij dat niet te beheren en vooral niet te betalen!

Op dat ZyXEL device zie ik een DSL poort zitten, maar als je glasvezel hebt heb je toch helemaal geen DSL meer nodig?

Wat ik zou doen (en thuis ook doe, nog wel wachtende op glasvezel), is gewoon een router nemen met UTP poort.
Als je dan een glasvezelabonnement hebt kan je rechtstreeks met UTP van het glasvezelpunt naar de router.
Als je een abonnement neemt bij Ziggo en dus signaal over COAX binnen krijgt, hoef je alleen maar even de Ziggo ConnectBox (het modem, wel in bridge zetten) tussen de COAX kabel en de UTP die naar je router gaat in te zetten.

Die ConnectBox regelt dan alleen de omzetting van COAX naar UTP.
De CB is niet bijzonder snel in het routeren, helemaal niet als je het verkeerde type van die Puma 6 chip hebt (genoeg topics over te vinden op het forum).

In de bridge mode is daar geen sprake van en dan moet je dus ook gewoon de max. snelheid kunnen laten zonder rare drops.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben279 op 31-03-2023 15:08 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Ruben279 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Ik zou niet beginnen aan dat soort ombouwkits. Helemaal met de
Op dat ZyXEL device zie ik een DSL poort zitten, maar als je glasvezel hebt heb je toch helemaal geen DSL meer nodig?

Wat ik zou doen (en thuis ook doe, nog wel wachtende op glasvezel), is gewoon een router nemen met UTP poort.

Als je dan een glasvezelabonnement hebt kan je rechtstreeks met UTP van het glasvezelpunt naar de router.
Als je een abonnement neemt bij Ziggo en dus signaal over COAX binnen krijgt, hoef je alleen maar even de Ziggo ConnectBox (het modem, wel in bridge zetten) tussen de COAX kabel en de UTP die naar je router gaat in te zetten.

Die ConnectBox regelt dan alleen de omzetting van COAX naar UTP.
De CB is niet bijzonder snel in het routeren, helemaal niet als je het verkeerde type van die Puma 6 chip hebt (genoeg topics over te vinden op het forum).

In de bridge mode is daar geen sprake van en dan moet je dus ook gewoon de max. snelheid kunnen laten zonder rare drops.
Klopt had mn opmerking al aangepast. In essentie denk ik zo, koop een modem die overweg kan met meeste glasvezel providers. Is het een jaartje ziggo dan gebruik ik die modem niet en kan ik de ziggo huis tuin keuken modem gebruiken (bridge mode zelf zetten) en hup kabel in de router.

Nu is de vraag welke modem kan overweg met de meeste glasvezel providers (kpn/tmobile/delta)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Headblast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Klopt had mn opmerking al aangepast. In essentie denk ik zo, koop een modem die overweg kan met meeste glasvezel providers. Is het een jaartje ziggo dan gebruik ik die modem niet en kan ik de ziggo huis tuin keuken modem gebruiken (bridge mode zelf zetten) en hup kabel in de router.

Nu is de vraag welke modem kan overweg met de meeste glasvezel providers (kpn/tmobile/delta)..
De providers zoals KPN, Freedom, Tele2 etc. etc. leveren allemaal via UTP.
Het enige wat anders is, is de instellingen om toegang te krijgen tot het netwerk.

Die gegevens zijn online (bij de provider) en op diverse fora gewoon te vinden.
KPN -> https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
Freedom -> https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem
Tele2 -> https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/eigen-modem
T-mobile -> https://www.t-mobile.nl/k...i/installeren/eigen-modem

En bij Ziggo zit de Connectbox er tussen, dus die regelt de netwerktoegang.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruben279 op 31-03-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap het bridge verhaal niet zo wat jij kan doen is gewoon je eigen router achter die van je provider zetten en het enige wat je hoeft te doen indien van toepassing je portforwarding erin te zetten en klaar. Ja je hebt dubbel nat maar dat is echt geen issue meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Frogmen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:01:
Ik snap het bridge verhaal niet zo wat jij kan doen is gewoon je eigen router achter die van je provider zetten en het enige wat je hoeft te doen indien van toepassing je portforwarding erin te zetten en klaar. Ja je hebt dubbel nat maar dat is echt geen issue meer.
Naja een van de issues met mijn tp link m9 plus is dat voorheen bij KPN mijn internet er willekeurig uitlag voor 5 seconden. Dezelfde apparaten met ziggo in bridge mode geen een keer last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tja is bekend probleem dat sommige netwerk componenten niet lekker samen werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je maakt het jezelf wel lastig door continu voor dubbeltje op eerste rij te willen zitten door van provider te wisselen. Ik zou een uitzoeken waar je blij mee bent en daar gewoon blijven. Reken ook even de tijd die je hier in steekt mee bij prijs...

Verder heb je het over "modem", maar alles wat je verder noemt heeft met routers te maken. Wat moet dat kastje exact doen volgens jou doen? Een modem doet niets anders dan analoge signalen demoduleren naar digitaal of omgekeerd. Bij glas is het allemaal digitaal en doet ONT protocol conversie van PON naar Ethernet. De rest is layer 3, oftewel routerwerk.

- kijk je TV van je provider? Moet dat via VLANs?
- gebruik je vaste telefonie van je provider?

Als antwoord op beide 'nee' is, kun je gewoon de Deco waar je zo blij mee bent als router gebruiken. Dan heb je alleen modem (coax of DSL) of ONT (glas) nodig.

Je hebt wel recht om eigen modem (of ONT) te gebruiken, maar dat kost geld, moeite en levert je niets op als je niet een heel specifieke use case hebt die ik hier niet terug zie komen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
dion_b schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:49:
Je maakt het jezelf wel lastig door continu voor dubbeltje op eerste rij te willen zitten door van provider te wisselen. Ik zou een uitzoeken waar je blij mee bent en daar gewoon blijven. Reken ook even de tijd die je hier in steekt mee bij prijs...

Verder heb je het over "modem", maar alles wat je verder noemt heeft met routers te maken. Wat moet dat kastje exact doen volgens jou doen? Een modem doet niets anders dan analoge signalen demoduleren naar digitaal of omgekeerd. Bij glas is het allemaal digitaal en doet ONT protocol conversie van PON naar Ethernet. De rest is layer 3, oftewel routerwerk.

- kijk je TV van je provider? Moet dat via VLANs?
- gebruik je vaste telefonie van je provider?

Als antwoord op beide 'nee' is, kun je gewoon de Deco waar je zo blij mee bent als router gebruiken. Dan heb je alleen modem (coax of DSL) of ONT (glas) nodig.

Je hebt wel recht om eigen modem (of ONT) te gebruiken, maar dat kost geld, moeite en levert je niets op als je niet een heel specifieke use case hebt die ik hier niet terug zie komen.
Dank voor je bericht, kan begrijpen dat het lastig te begrijpen is. Ik heb een TP Link router (Tp link m9 plus) aangeschaft destijds die alles regelt. De routers die meekomen vanuit de providers kunnen vaak niet in bridge mode worden gezet met uitzondering van Ziggo.

Wat ik graag wil is dat die alles blijft aansturen en geen dubbele NAT of dat soort zaken als ik wil.

Voor een duppie eerste rij is toch al gauw 200 euro verschil om te blijven of een nieuw kastje neer te zetten. Dat vind ik best veel geld en als ik eenmalig iets kan kopen waarmee ik alleen gegevens moet invullen om zo die besparing jaarlijks te hebben dan doe ik dat graag.

TV kijken doen wij inderdaad niet, alles gaat via downloaden, netflix en NPO plus. Vaste telefonie ook niet dus dat scheelt met allemaal VLAN in te regelen begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist eigen modem/ONT gaat niet iets eenmaligs zijn: verschillende providers gebruiken verschillende technieken (DOCSIS op kabel, maar ook bij glas heb je XGS-PON, GPON etc) en zelfs waar zelfde technologie gebruikt wordt heeft iedere provider eigen specificaties voor eigen modem/ONT. Daar zitten weer verschillen als PPPoE vs IPoE etc achter. Het is al lastig genoeg eentje te vinden die goed met een enkele provider werkt, laat staan over meerdere. Een schaap met 5 poten loopt slecht...

Sterk advies dus om layer 2 lekker aan provider over te latenen zelf alleen layer 3 te doen.

Mbt nat-achter-nat: waarom laat je zoals ik al aangaf die Experiabox niet gewoon weg. Sluit je Deco op de ONT aan en klaar.

Enige wat je mist dan is vaste telefonie en ouderwets linear televisie, en je zegt die niet te gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
dion_b schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:36:
Juist eigen modem/ONT gaat niet iets eenmaligs zijn: verschillende providers gebruiken verschillende technieken (DOCSIS op kabel, maar ook bij glas heb je XGS-PON, GPON etc) en zelfs waar zelfde technologie gebruikt wordt heeft iedere provider eigen specificaties voor eigen modem/ONT. Daar zitten weer verschillen als PPPoE vs IPoE etc achter. Het is al lastig genoeg eentje te vinden die goed met een enkele provider werkt, laat staan over meerdere. Een schaap met 5 poten loopt slecht...

Sterk advies dus om layer 2 lekker aan provider over te latenen zelf alleen layer 3 te doen.

Mbt nat-achter-nat: waarom laat je zoals ik al aangaf die Experiabox niet gewoon weg. Sluit je Deco op de ONT aan en klaar.

Enige wat je mist dan is vaste telefonie en ouderwets linear televisie, en je zegt die niet te gebruiken.
Hm dat is misschien wel een goed idee, dan stel je dus alleen de deco en hang je de UTP kabel vanuit de ONT aan je deco. Moet je dan nog iets verder instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Gewoon dubbel NAT gebruiken is echt het simpelste als regelmatig van provider wijzigt.
Waarom iedereen als panisch van dubbel Nat wordt hebt ik nooit begrepen.

Als je de router van je provider weglaat moet je elke keer weer uitzoeken welke instellingen je nieuwe provider gebruikt en dat in je eigen router instellen.

Als je dubbel Nat gebruikt en op je lan een subnet gebruikt dat nooit door provider router wordt gebruikt (10.x.x.x. bijvoorbeeld) dan kun altijd heel simpel wisselen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Headblast schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:42:
[...]

Hm dat is misschien wel een goed idee, dan stel je dus alleen de deco en hang je de UTP kabel vanuit de ONT aan je deco. Moet je dan nog iets verder instellen?
Ja, je moet juiste VLAN instellen.

Iirc 300 voor T-Mobile. Hier Info:
https://community.t-mobil...-internet-vlan-300-343338

En hoe op Deco?
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-09 21:54
Ben(V) schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:45:
Gewoon dubbel NAT gebruiken is echt het simpelste als regelmatig van provider wijzigt.
Waarom iedereen als panisch van dubbel Nat wordt hebt ik nooit begrepen.

Als je de router van je provider weglaat moet je elke keer weer uitzoeken welke instellingen je nieuwe provider gebruikt en dat in je eigen router instellen.

Als je dubbel Nat gebruikt en op je lan een subnet gebruikt dat nooit door provider router wordt gebruikt (10.x.x.x. bijvoorbeeld) dan kun altijd heel simpel wisselen.
Is dubbel NAT dan beter geworden tegenwoordig? Je moet dan toch nog steeds twee keer je portforwarding instellen? (Op beide routers.) En hoe werkt dat met IPv6? En met zelf gehoste VoIP over RTP? (Dat was tot een aantal jaar terug zelfs met 1 NAT nog een ramp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Ja en wat is er zo moeilijk aan twee keer portforwarden?

En als je Voip aan de praat krijg achter NAT dan lukt dat ook met dubbel NAT

En ipv6 heeft uiteraard helemaal geen NAT nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Voor eventuele vervolgjaren - nee, ze bieden je niet de nieuwe klant prijs, maar als je belt willen de meeste providers je wel een aanbod doen die weinig scheelt. Ik bel braaf jaarlijks naar XS4ALL (sniff, KPN) en krijg altijd een degelijk bod. Voor schoonmoeder ook bij TMobile gedaan die ook gewoon lekker doorliep.
Beetje compromis van de beide werelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tja het is natuurlijk marktwerking enzo maar net als bij de energie waar wij ons afvragen waarom het in het buitenland goedkoper bleef, switchen maakt het ook duurder.
Doordat iedereen steeds switched wordt het uiteindelijk voor iedereen onnodig duurder want providers kunnen heel slecht lange termijn plannen maken en over langere tijd hun investering terug verdienen.
Persoonlijk denk dat het op termijn verboden gaat worden om klanten te trekken met tijdelijke kortingen of overstap bonussen. Deze worden uiteindelijk betaald door de trouwe klanten, persoonlijk zou ik die dus veel meer koesteren dan voor veel geld de continu overstappers te trekken die je alleen maar geld kosten. Maar ja daar verdienen de marketeers veel minder aan die willen juist een hoog reclame budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als je veel switched kun je overwegen om een Fritz!box te nemen omdat die voorzien zijn van profielen van de meeste providers.
Voor Ziggo is het net lastig (kan wel) maar zoals je zelf al zegt kun je bij Ziggo de boel eenvoudig in bridge mode zetten.

Voordeel wat je gaat krijgen is dat je interne netwerkt blijft wat het is en je zo om kunt pluggen.

Je hebt nu de Deco’s en kan dat met de instructies gewoon werkend krijgen, dus is er nu geen noodzaak om wat te doen, vandaar dat mijn tip ook wat algemener is: Het is eenvoudig switchen van provider met een Fritzbox als je zelf niet al te veel wilt uitzoeken en instellen. Provider profiel kiezen en klaar.
Pagina: 1