Hier ongeveer dezelfde keuze voor gehad. Met het verschil dat ik in januari 2020 een auto geleverd heb gekregen. Voor corona nog. Ook met onvrede door zeer beperkte keuze in merken en uitvoeringen.JPS schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:39:
@TS: interessante constatering nietwaar?
Na ruim 20 jaar leasen had ik twee jaar geleden in coronatijd bijna weer 'blind' een andere auto besteld (22% bijtellings categorie). Puur vanuit gewoonte en gemak, al had ik wel diverse ergernissen onderhuids sluimeren. De leaseregeling was fors uitgekleed geraakt, er was een merkenbeleid dat me niet heel erg aanstond, verplicht tanken bij een bepaald merk, geen buitenland KM's meer mogen declareren etc. Een beetje PK's was er ook niet meer bij, allemaal van die kleine eco turboblokjes evt in een hybridevorm. Full elektrisch was bij ons toen nog net niet mogelijk.
Enfin, boven een cataloguswaarde van ~45k€ gaat 22% dan wel pijn doen, zeker voor een auto die je dan niet echt aanstaat. Na het lezen van de mobiliteitsregeling en een rekensommetje was de keus snel gemaakt en heb ik de nieuwe leaseaanvraag op de valreep niet doorgezet. Als je veel zakelijk rijdt is lease natuurlijk wel interessant, zoals velen hierboven ook opmerken.
Voor mij was dit inzicht en besluit een absolute verlossing; superfijn om af te zijn van de betutteling en bijtelling voor de staatskas. Ik heb prive een riante hybride auto gekocht (in PK's en uitvoering) die net uit de lease was maar voor mij voelde als nieuw. Onder de streep ben ik ook goedkoper uit en heb alles nu zelf in de hand. Uiteraard ook risico voor jezelf (zoals reparatie/schade pech), maar daar kun je zelf best op sturen door je huiswerk goed te doen en voldoende geld te reserveren voor afschrijving en onderhoud. [Edit: dat doe ik dus ook uit dat mobiliteitsbudget en wegvallende deel bijtelling].
Als volledig ontzorgd worden je ding is (bij weinig zakelijke km's), dan is lease vast interessant (zakelijk/private), maar daar betaal je tegenwoordig dan ook fors voor.
Staat nu 35k op de teller. 640 euro bijtelling en 150 euro eigen bijdrage voor betaald al die tijd. Contract loopt volgend jaar af. En dan is de keuze tussen mobiliteitsbudget of geforceerde een elektrische auto.
Met nog veel hogere bijtelling.
Neig heel erg naar mobiliteitsbudget, maar hik vooral aan tegen de aanschaf.