Mobiliteitsbudget? Waarom wel/niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JPS schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:39:
@TS: interessante constatering nietwaar?

Na ruim 20 jaar leasen had ik twee jaar geleden in coronatijd bijna weer 'blind' een andere auto besteld (22% bijtellings categorie). Puur vanuit gewoonte en gemak, al had ik wel diverse ergernissen onderhuids sluimeren. De leaseregeling was fors uitgekleed geraakt, er was een merkenbeleid dat me niet heel erg aanstond, verplicht tanken bij een bepaald merk, geen buitenland KM's meer mogen declareren etc. Een beetje PK's was er ook niet meer bij, allemaal van die kleine eco turboblokjes evt in een hybridevorm. Full elektrisch was bij ons toen nog net niet mogelijk.

Enfin, boven een cataloguswaarde van ~45k€ gaat 22% dan wel pijn doen, zeker voor een auto die je dan niet echt aanstaat. Na het lezen van de mobiliteitsregeling en een rekensommetje was de keus snel gemaakt en heb ik de nieuwe leaseaanvraag op de valreep niet doorgezet. Als je veel zakelijk rijdt is lease natuurlijk wel interessant, zoals velen hierboven ook opmerken.

Voor mij was dit inzicht en besluit een absolute verlossing; superfijn om af te zijn van de betutteling en bijtelling voor de staatskas. Ik heb prive een riante hybride auto gekocht (in PK's en uitvoering) die net uit de lease was maar voor mij voelde als nieuw. Onder de streep ben ik ook goedkoper uit en heb alles nu zelf in de hand. Uiteraard ook risico voor jezelf (zoals reparatie/schade pech), maar daar kun je zelf best op sturen door je huiswerk goed te doen en voldoende geld te reserveren voor afschrijving en onderhoud. [Edit: dat doe ik dus ook uit dat mobiliteitsbudget en wegvallende deel bijtelling].

Als volledig ontzorgd worden je ding is (bij weinig zakelijke km's), dan is lease vast interessant (zakelijk/private), maar daar betaal je tegenwoordig dan ook fors voor.
Hier ongeveer dezelfde keuze voor gehad. Met het verschil dat ik in januari 2020 een auto geleverd heb gekregen. Voor corona nog. Ook met onvrede door zeer beperkte keuze in merken en uitvoeringen.

Staat nu 35k op de teller. 640 euro bijtelling en 150 euro eigen bijdrage voor betaald al die tijd. Contract loopt volgend jaar af. En dan is de keuze tussen mobiliteitsbudget of geforceerde een elektrische auto.

Met nog veel hogere bijtelling.

Neig heel erg naar mobiliteitsbudget, maar hik vooral aan tegen de aanschaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik denk dat de afschrijving voor benzine autos ook wel wat rooskleuriger is, die anwb berekening gaat uit van 200 euro per maand voor die seat.

Nu waren de afgelopen jaren vrij bijzonder waarin 2e hands autos soms juist meer waard werden. Als je dat geluk doortrekt dan zou dat ook een positief verschil van 200 euro per maand kunnen zijn.
Daarom denk ik dan 400-600 best aannemlijke range is voor zon seat

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MikeyMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Hier ongeveer dezelfde keuze voor gehad. Met het verschil dat ik in januari 2020 een auto geleverd heb gekregen. Voor corona nog. Ook met onvrede door zeer beperkte keuze in merken en uitvoeringen.

Staat nu 35k op de teller. 640 euro bijtelling en 150 euro eigen bijdrage voor betaald al die tijd. Contract loopt volgend jaar af. En dan is de keuze tussen mobiliteitsbudget of geforceerde een elektrische auto.

Met nog veel hogere bijtelling.

Je zou kunnen overwegen de auto te financieren via een financieringsregeling via een verkoper of een persoonlijke lening bij een bank, je moet dan denken aan iets van 4,5% rente. Eventueel versnelt aflossen omdat je mobiliteitsbudget daarin meer ruimte geeft is dan wel weer een optie. Uiteindelijk is het gewoon voor jezelf de berekening maken.
p.s. als je nog steeds bij dezelfde WG zit kan ik mij zeker met jullie mobiliteitsbeleid voorstellen dat je overweegt zelf in je mobiliteit te gaan voorzien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
Hamer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Heb vakanties nog niet meegeteld dan, ik rijd jaarlijks zo’n 30 a 35000 km.

Maar vind ‘t gemak nu van lease via werkgever gewoon heel fijn. Hoef nergens rekening mee te houden.
Gemak is een hele prima reden! Maar voor 1100 per maand hoef je echt niet in een upje te rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

MikeyMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Waar zit je zorg? Bij het aankoopbedrag moeten neerleggen, geregel, iets anders?

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 27-03-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JPS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Waar zit je zorg? Bij het aankoopbedrag moeten neerleggen, geregel, iets anders?
Vooral dat ik in verband met een doorlopende verbouwing niet ff 30k over heb voor de aanschaf van een redelijk moderne en ruime auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:01:
Mijn ervaring is dat de calculator van anwb vrij accuraat is alhoewel ze natuurlijk niet zaken meenemen als je schadevrije jaren.
Als ik jouw gegevens invul van een Seat Ateca 2018 met 10.000 per jaar kom je op 562 euro per maand.

Dit klinkt veel maar ik heb mijn eigen rekeningen er wel eens bijgepakt en bij mij klote de anwb berekening
tot op de halve cent nauwkeurig. Mrja je kunt geluk en pech hebben bij onderhoud/schades. Eigenlijk is het ook een soort range en kun je ook uitgaan van 400-600 euro per maand oid.

[Afbeelding]

[...]

Je krijgt er 800 euro bij en 400-600 euro kosten kun je dus verwachten.
Het gaat je dus 200-400 euro voordeliger zijn. Iets minder rooskleurig maar met goede schadevrije jaren, geluk in onderhoud & geluk in afschrijving zou die 400 euro wel haalbaar kunnen zijn ja :)
Als je maar 10k/jaar rijdt, lijkt me dat prive altijd goedkoper is. Er zijn maar weinig functies waarvoor je zo weinig hoeft te rijden en toch een lease auto krijgt. Dat zal na Corona wel anders zijn, maar dan nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
Ik zit toch weer eens te rekenen om te kijken of het voor mij loont.
Daarbij is het duidelijk dat het sowieso een EV moet zijn (hebben we nu ook en mijn vrouw wil niet meer anders) en eigenlijk is de keuze een Tesla Model 3 of Y.

Als ik dan naar de ANWB module ga en een nieuwe Model Y RWD bij elkaar klik met 35k km per jaar dan zouden de kosten op 1124 per maand moeten zitten. Dat vind ik toch wel heel fors.
De auto is dan na 5 jaar nog ongeveer 45% van z'n originele prijs waard, dat gaat best hard!
Ook snap ik het dubbelen van 'onderhoud carrosserie & diversen' (300/jaar) en 'reparatie en onderhoud' (4142 in 5 jaar= 828/jaar) eigenlijk niet zo goed. Ik rij nu een model 3 en na 4 jaar heb ik/de LM nog geen onderhoudskosten gehad. Zou dat betekenen dat er dus in het komende jaar totaal 5642 euro aan kosten moeten komen?
De levensduur van de banden wordt op 27k km geschat, waar ik nu met ca. 75k km (105k km op de teller ca. 9 mnd in het jaar op zomerbanden) voor het eerst de 2 voorbanden moet laten vervangen.

Zo is het toch lastig om een goed beeld te krijgen.

Als ik corrigeer voor onderhoud, banden en verbruik (op basis van de ervaring met de Model 3), dan is het ipv 1124 per maand nog steeds 962 per maand

Bijtelling voor dit model (incl. heffingskorting verlies volgens berekenhet.nl) geeft 426 euro.
Mijn bruto mobiliteitsbudget uitgekeerd en deels verrekend ivm zakelijke km's levert totaal misschien 540 euro.
Die kosten zijn dus totaal ca 966 euro.

Hahahaha, ik reken dit uit op een excel en zet nu in deze post voor het eerst de getallen onder elkaar... Pfff, het verschil is dus 4 euro per maand.
Tja, wat is wijsheid...

Als de restwaarde tegenvalt rij je er mee door, valt hij mee dan scheelt het kopen weer iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Smobbo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:59:
Ook snap ik het dubbelen van 'onderhoud carrosserie & diversen' (300/jaar) en 'reparatie en onderhoud' (4142 in 5 jaar= 828/jaar) eigenlijk niet zo goed. Ik rij nu een model 3 en na 4 jaar heb ik/de LM nog geen onderhoudskosten gehad. Zou dat betekenen dat er dus in het komende jaar totaal 5642 euro aan kosten moeten komen?
Omdat jij en 8 anderen geen probleem hebben, maar de 10e zijn drivetrain moet vervangen en hem dat 10k kost buiten garantie.
Het zijn gemiddelde te verwachten kosten, die kunnen hoger of lager uitvallen. Je hebt hier zelf invloed op door te kiezen hoe en waar je onderhoud doet (oké met een EV wat minder). Zelf bij winparts wat onderdelen bestellen en je olie en filter vervangen met één voorband op de stoep of een merkdealer ruitenwissers laten vervangen, er zit nog wel wat speelruimte in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

MikeyMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Vooral dat ik in verband met een doorlopende verbouwing niet ff 30k over heb voor de aanschaf van een redelijk moderne en ruime auto.
Dan zou ik voor een paar jaar wat lagere eisen hanteren en een saaie maar goedkoper, betrouwbare en waardevastere auto zoeken van 6-9 jaar oud en afhankelijk van hoeveel je rijdt rond de 150k km. Dan kom je met 15k echt wel een eind. Dus niet teveel knoppen en gewoon een standaard motor. Lees je een beetje in welke modellen in aanmerking komen en waar je beter vanaf blijft.

De bijtelling en mobiliteitsbudget dekken het variabele deel + deel vaste kosten (WB&verz) ruimschoots, dus het overige heb je beschikbaar voor afschrijving en onderhoud. Wat je daarna overhoud kun je dan sparen om bovenop aankoopbedrag voor volgende auto te doen. Als je niet teveel rijdt (~20-25k totaal) kan dat echt uit.

Maar ik ken je exacte situatie, leaseregeling en portemonnee niet, je zal zelf even een rekensom moeten maken. Toen ik dat deed was ik snel om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Smobbo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:59:
Ik zit toch weer eens te rekenen om te kijken of het voor mij loont.
Daarbij is het duidelijk dat het sowieso een EV moet zijn (hebben we nu ook en mijn vrouw wil niet meer anders) en eigenlijk is de keuze een Tesla Model 3 of Y.
Tegen nieuw is haast privé niet aan te rekenen veelal. Ga je voor een "de kop eraf" auto dan loont het veelal weer wel. Ik ben van een mooie 2021 Volvo S60, met een dikke bijtelling, naar een Hyundai Ioniq gegaan van (toen) 2 jaar oud en ik houd de bijtelling in mijn zak (450 per maand) én ik kan alle kosten (opnieuw bij elkaar sparen aankoopbedrag, afschrijving, onderhoud, belasting, verzekering) vrijwel helemaal betalen van mijn budget. Als de auto na 5 jaar nog zo'n € 6000 waard is dan heeft het mij niets gekost en is alles betaald vanuit mijn budget. Die 6000€ is erg pessimistisch ingeschat imho.

Zelfs een nieuwe Ioniq 5 had ik kunnen rijden, alleen ligt het er in zo'geval ook echt wel aan hoe je rekent. Ik kan rekenen zodat hij er juist wel in past (bv hoge restwaarde) of dat hij er niet in past (pessimistische restwaarde). Echter, ik zou de auto dan na 5 jaar waarschijnlijk niet verkopen, dus was de auto me te duur geworden en voor 97% van de ritten zie ik de auto puur als A naar B mobiel en voor de fun pak ik mijn motor wel.

In ieder geval heb ik voor mezelf de beste keuze gemaakt (ik heb prima vervoer, ik hou geld over), een ander kan weer meer hechten aan het gemak van keuze, de ontzorging óf het iets makkelijker "boven je stand" rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
Lease auto is ook deels gemak. De auto staat er, je betaald er elke maand voor en je hebt er geen omkijken naar.

Ik ben drie jaar geleden overgestapt van werkgever en daar zat (na jaren geleaset te hebben) geen lease auto bij. Heb er geen moment over hoeven twijfelen en nog nooit spijt van gehad.
Vooraf wel het rekensommetje gemaakt wat er aan salaris bij moest om een eigen auto, zoals ik die wilde, te kunnen rijden.

Wat wel hielp is dat ik voorheen 50.000km per jaar maakte en tegenwoordig ongeveer 20.000km, voornamelijk prive want ik werk veel thuis. Het onderhoud en de afschrijving is bij 20.000 wel iets aangenamer dan bij 50.000km.

Ik zou ook echt geen 50.000km per jaar willen maken in mijn eigen auto, waarbij het gros van de kilometers voor de baas zijn.

Lease auto of mobiliteitsbudget is financieel gewoon een rekensom, de keuze is echter meer een gevoel waarbij de euro's best doorslaggevend kunnen zijn maar dat niet hoeft te zijn.

Inmiddels rijd ik (als autoliefhebber) een auto die ik destijds nooit heb kunnen leasen en gezien de bijtelling ook niet had wíllen leasen denk ik. Die auto is nu met een paar jaar auto en een bescheiden km stand wel bereikbaar en als ik wil ruil ik hem morgen in voor iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JPS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Dan zou ik voor een paar jaar wat lagere eisen hanteren en een saaie maar goedkoper, betrouwbare en waardevastere auto zoeken van 6-9 jaar oud en afhankelijk van hoeveel je rijdt rond de 150k km. Dan kom je met 15k echt wel een eind. Dus niet teveel knoppen en gewoon een standaard motor. Lees je een beetje in welke modellen in aanmerking komen en waar je beter vanaf blijft.

De bijtelling en mobiliteitsbudget dekken het variabele deel + deel vaste kosten (WB&verz) ruimschoots, dus het overige heb je beschikbaar voor afschrijving en onderhoud. Wat je daarna overhoud kun je dan sparen om bovenop aankoopbedrag voor volgende auto te doen. Als je niet teveel rijdt (~20-25k totaal) kan dat echt uit.

Maar ik ken je exacte situatie, leaseregeling en portemonnee niet, je zal zelf even een rekensom moeten maken. Toen ik dat deed was ik snel om ;)
Tsjah, eisen... Hond, jong kind in de isofix stoel, zelf bijna 2 meter... Skoda Kodiaq met <100k op de teller ga je toch hard richting de 30k.
Aan de andere kant; rijd haast niets prive ook. Zoals ik zei; er staat nu sinds januari 2020 35k op de teller.

Dat gezegd hebbende; vrije keuze en vaker switchen van auto heeft ook z'n charmes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

MikeyMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:59:
[...]

Dat gezegd hebbende; vrije keuze en vaker switchen van auto heeft ook z'n charmes ;)
Ja bij ons zijn leasecontracten 5 jaar. Met 14% bijtelling was dat wel ok, maar nu een blok aan je been. 5 jaar in een auto moeten rijden die me tegenstond, nee geen trek in ;w Nog los van die kostenberekening die me echt wakker maakte.

Voordeel nu is inderdaad ook wisselen wanneer je wil of door andere situatie. Ik heb volgend jaar waarschijnlijk een zware trekauto (>2000 kilo) nodig. Met lease had dat uberhaupt nooit gekund, maar zat ik ook nog aan dat contract vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde overwogen als de TS. Ik zou er ook zo'n soort bedrag op vooruit gaan en dat klinkt natuurlijk wel goed. Ben toen eens aan het rekenen/nadenken gegaan en kwam tot de volgende opties:

- Zelf tweedehands auto kopen. Voordeel is dat je kan kiezen wat je wilt. Grootste nadeel vond ik dat je wel het geld moet hebben liggen voor een fatsoenlijke auto. Ik wil een betrouwbare auto, mooi, ruim en niet te oud. Dan zit je al snel aan minimaal 15000 euro. En dan zit je ook met dingen als onderhoud, verzekering, brandstofkosten etc. Als je de afschrijving/investering niet meetelt is dit wel de voordeligste keuze als je niet teveel kilometers per jaar prive rijdt.

- Private lease. Via de reguliere constructies wordt een beetje grote auto met >15K km's per jaar veel te duur. Ook een blok aan je been als je er vanaf wilt.

- Lynk&Co. Dit heb ik serieus overwogen. Een mooie, ruime auto, plugin hybride, met alle moderne snufjes die je je kunt bedenken. 550 euro per maand en qua brandstofkosten kun je nog besparen door thuis op te laden (zonnepanelen). En je kunt er per maand vanaf. Nadeel was toch de kosten. Trekhaak kost 50 euro per maand extra, winterbanden zo'n 300 euro oid per jaar. En bijbetalen bij >15K km's per jaar, waar ik ws. wel aan zal komen. Risicootje was ook als ik voor mijn werk opeens toch meer moet gaan rijden dat die extra kilometerkosten alleen maar gaan stijgen zonder dat ik dat extra vergoed krijg.
Daarnaast is het een huurconstructie, dus kunnen ze elke maand de kosten opeens verhogen of opzeggen.

- Leasen via werkgever. Dit doe ik al jaren en bevalt me eigenlijk prima. Vind het erg fijn dat ik precies weet waar ik aan toe ben en geen gedoe heb met onverwachte onderhoudskosten of tankkosten. Ook heb je dan weer de modernste techniek. Heb daarom onlangs toch maar weer een nieuwe leaseauto besteld. En ja, aan een zakelijke leaseauto zit je ook weer 4 jaar vast, maar ik heb voorlopig nog geen plannen om te wisselen van werkgever. En als zij van me af willen is die auto hun probleem ;)

Qua kosten maakten alle opties uiteindelijk niet heel veel uit. Of je moet zelf een goedkoop oud barrel als auto kopen, maar ik wil er ook probleemloos mee op vakantie kunnen en sowieso met kleine kinderen aan boord niet stil komen te staan. Vind verder het gemak van een tankpas, geen onderhoudskosten en een nieuwe, zelfgekozen/geconfigureerde auto rijden ook wel het extra geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Z___Z schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Als je maar 10k/jaar rijdt, lijkt me dat prive altijd goedkoper is. Er zijn maar weinig functies waarvoor je zo weinig hoeft te rijden en toch een lease auto krijgt. Dat zal na Corona wel anders zijn, maar dan nog.
Ja dat denk ik ook met de doorsnee auto.
Ik heb hem eens doorgerekend voor andere kilometers obv anwb site:
10.000: 528 euro
20.000: 696 euro
30.000: 882 euro

In het geval van TS zijn auto keuze/vergoeding is de auto dus bij ongeveer 25.000km/jaar net zo duur als hij hem zakelijk leased als wanneer hij hem prive koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:03
Ik raad aan het in een Excel te zetten en je zult bij het aantal km’s dat je rijdt ergens op een break-even-point terechtkomen. Er zijn een aantal variabelen die je moeilijk kunt bepalen zoals afschrijving en reparatiekosten en e.e.a. hangt ook af van je risicotolerantie. Als je alle kosten onder elkaar zet zal het je wellicht nog verbazen wat een auto in privé bezit kost.

Ik heb de berekening ook gemaakt en ben uitgekomen op een leaseauto bij 35k-40k km per jaar. Een vergelijkbare auto kost nieuw ongeveer €42k (Toyota Corolla station). Je moet ook een stukje rentederving (rendementderving evt) meenemen in je berekening als je ineens zo’n klap geld uitgeeft. Na een uitgebreide berekening verdien ik er pas na jaren iets op, zelfs met een tweedehands C-segmenter van een aantal jaar oud en mag er onverhoopt niet teveel kapot gaan of iets dergelijks.

Je zou in theorie een oudere en kleine zuinige auto kunnen kopen, maar er is ook wat te zeggen voor veiligheid, comfort, gemak van leasen en ruimte in de auto. Daarnaast verdien je er niet echt veel op, tenzij je echt veel thuis werkt.

Autorijden is echter verrassend duur geworden in een korte tijd. Midden dit jaar worden de brandstofprijzen ook hoger, omdat de belastingvoordelen destijds ingevoerd door de energiecrisis weer verdwijnen. De nieuwprijzen zijn ook snel de lucht ingegaan. Middenklasse auto’s gaan doorgaans boven de €40k, ik vind dat echt ongelofelijk.

[ Voor 57% gewijzigd door Belecthor op 30-03-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikecras
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-04-2024
caspervc schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:47:
En als het echt 800 euro is, neem je voor 550 euro een abbo op een Lynk en Co 01, rijd je in een prima auto plutginhybrid met relatief grote range, tank je voor zeg 150 euro per maand erbij. Rijd je nieuw, met benzine backup en houd je geld per maand over :)
ja, zeg maar precies dat gedaan. Met de Lynk ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mikecras schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

ja, zeg maar precies dat gedaan. Met de Lynk ook!
Helaas dat de LYNC & CO inmiddels al 650€/mnd kost, winterbanden ook nog eens 30€/mnd kosten en je tegenwoordig ook nog 200€ inschrijfgeld hebt en de wachttijd zo'n 6 maanden bedraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Even een update, ik mocht mijn 4 jarige leasecontract met 1 jaar verlengen en dat ook gedaan :).

Eind dit jaar zijn de 5 jaar om en dan is het waarschijnlijk gaan voor de mob. budget.
Ik mocht de huidige leaseauto eind 2023 overnemen voor 21k, dat zal wss eind dit jaar op 18,5-19k zitten. Niet verkeerd als ik het vergelijk met de zelfe auto’s op MP.
Het geld hebben we ook liggen.

Nu nog even lekker genieten van mijn laatste 9-10 maanden van mijn leasekilometers ;).

Heb ook een proforma salarisstrook laten opstellen en mijn nieuwe salaris is niet verkeerde eerlijk gezegd.

Dit even ter info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggsforpedro
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 12:37
Mobiliteitsbudget laten uitkeren is financieel bijna altijd voordeliger dan leasen, tenzij je veel pech hebt met het onderhoud van je privé auto. Leasen is puur gemak, luxe en ontzorging. Daar betaal je voor en voor sommige mensen (incl mezelf op dit moment) is dat het geld waard. Heb overigens jaren niet geleasd juist omdat het financieel voordeliger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:54

Bever!

3

eggsforpedro schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:53:
Mobiliteitsbudget laten uitkeren is financieel bijna altijd voordeliger dan leasen, tenzij je veel pech hebt met het onderhoud van je privé auto. Leasen is puur gemak, luxe en ontzorging. Daar betaal je voor en voor sommige mensen (incl mezelf op dit moment) is dat het geld waard. Heb overigens jaren niet geleasd juist omdat het financieel voordeliger was.
Ligt er volledig aan hoeveel kilometers je zakelijk moet maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 12:37
Bever! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Kan je dat uitleggen? Bij mij is m’n maandbedrag op basis van een x aantal kilometers per jaar. Als ik meer kilometers wil rijden gaat dat maandbedrag omhoog, met evt bijbetalen van mijn kant als ik over m’n budget ga. In die zin zijn mijn leasekilometers dus gewoon ingecalculeerd en betaal ik daar zelf voor.

Heb jij een gunstigere regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Bever! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Daar krijg ik netto 0.23 voor. De km’s vallen ook mee. Niet meer als 3000-4000 km op jaarbasis gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

eggsforpedro schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Kan je dat uitleggen? Bij mij is m’n maandbedrag op basis van een x aantal kilometers per jaar. Als ik meer kilometers wil rijden gaat dat maandbedrag omhoog, met evt bijbetalen van mijn kant als ik over m’n budget ga. In die zin zijn mijn leasekilometers dus gewoon ingecalculeerd en betaal ik daar zelf voor.

Heb jij een gunstigere regeling?
Bij heel veel is dat niet zo, je hebt een aantal varianten:
  1. mobiliteitsbudget? daar doen we niet aan je krijgt 23ct per kilometer
  2. mobiliteitsbudget, vast bedrag niet geïndexeerd omdat je de enige bent die daar om vraagt
  3. mobiliteitsbudget, vast bedrag geïndexeerd 1:1 van het leasebudget ex. brandstof (want dat is wat de werknemers zien bij het kiezen van hun leaseauto)
  4. mobiliteitsbudget, vast bedrag geïndexeerd 1:1 van het leasebudget incl. brandstof
  5. mobiliteitsbudget, variabel bedrag geïndexeerd 1:1 van het leasebudget ex. brandstof (want dat is wat de werknemers zien bij het kiezen van hun leaseauto)
  6. mobiliteitsbudget, variabel bedrag geïndexeerd 1:1 van het leasebudget incl. brandstof, bruto uitkering, gemaakte kilometers worden netto uitgekeerd per maand binnen het budget1
1 budget: 1000€/mnd, 23ct per kilometer, jij rijdt 500 km dus 500*0,23 = 115€ netto uitkering en 1000-115 = 885€ bruto uitkering voor die maand.

NB waar 23ct staat kan ook nog 19ct staan want niet elke werkgever gaat mee in de belastingvrije drempelverhoging die afgelopen jaren gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Veel vrienden van mij hebben lease budget uitkeren + fiscaal voordeel.

Voorbeeld (even gerekend met 50% inkomstenbelasting voor het gemak)

Bij 0km/maand:
Inkomsten
1200 bruto > 600 netto uitkering

Uitgaven per km:
0

600 in de plus

—————

Bij 2500 km/maand:
2500x0,23=575 euro
1200-575=625
625 bruto > 312 netto
575+312=887 uitkering

Uitgaven per km:
2500x0,32= 800 euro

887-800= 87 in de plus

————————-
De vergoeding is dus hoger met iedere extra km maar je kosten ook.

Moet je nog je eigen prive kilometers bij optellen maar bij bepaald km is leasr wel voordelig (afh van km, autokosten, aantal prive km en bijtelling)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 21-01-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
laurens0619 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:36:
Veel vrienden van mij hebben lease budget uitkeren + fiscaal voordeel.

Voorbeeld (even gerekend met 50% inkomstenbelasting voor het gemak)

Bij 0km/maand:
Inkomsten
1200 bruto > 600 netto uitkering

Uitgaven per km:
0

600 in de plus

—————

Bij 2500 km/maand:
2500x0,23=575 euro
1200-575=625
625 bruto > 312 netto
575+312=887 uitkering

Uitgaven per km:
2500x0,32= 800 euro

887-800= 87 in de plus

————————-
De vergoeding is dus hoger met iedere extra km maar je kosten ook.

Moet je nog je eigen prive kilometers bij optellen maar bij bepaald km is leasr wel voordelig (afh van km, autokosten, aantal prive km en bijtelling)
Ik doe precies dit, en als je net als ik privé weinig rijdt lach je je kapot.

Ik heb nu nog een 2,5 liter V6 die E5 moet hebben, vervangen is kostentechnisch nu niet handig.
Maar als er ooit een moment en reden komt om hem te vervangen neem ik een wat ouder gebakje zonder franje en flink zuinig en dan lach ik me helemaal de ballen uit de broek.

Daar bovenop heb ik ook nog een NS business card :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:03
hoihoi66 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Daar krijg ik netto 0.23 voor. De km’s vallen ook mee. Niet meer als 3000-4000 km op jaarbasis gok ik.
Dat zijn opmerkelijk weinig zakelijke kilometers per jaar. Wat luxe dat je werkgever met zo weinig rijden je wel een leaseauto aanbiedt. Je moet wel erg veel privé rijden wil je dat een lease auto goedkoper is dan het mobiliteitsbudget in jouw geval.

Ik twijfel zelf wel over het mobiliteitsbudget. Ik rijd zo’n 30.000 km per jaar zakelijk en privé gecombineerd en dan is het verschil niet zo groot. Een vergelijkbare tweedehands auto is zo’n 20k-25k (ik wil niet veel inboeten op ruimte, veiligheid en betrouwbaarheid) en dat vind ik ook wel een grote uitgave in één keer.

[ Voor 24% gewijzigd door Belecthor op 21-01-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bejvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2024
Van iemand begreep ik dat hij ipv kilometers (a 23 cent) aan zijn werkgever declareert, zijn benzine bonnen declareert, wat zijn werkgever weer netto in het mob.budget uitkeert.

Bijv. Van de 750€ mob.budget
750-300 benzine = 450€ bruto +300€ netto wordt uitgekeerd bij het loon.

Bestaat dit wel? Ik kan namelijk hier niets over vinden. Op deze manier hoef je namelijk ook privé en zakelijke km-ers bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bejvb schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:38:
Van iemand begreep ik dat hij ipv kilometers (a 23 cent) aan Ijn werkgever declareert, zijn benzine bonnen declareert, wat zijn werkgever weer netto in het mob.budget uitkeert.

Bestaat dit wel? Ik kan namelijk hier niets over vinden. Op deze manier hoef je namelijk ook privé en zakelijke km-ers bij te houden.
Zoals vijf posts boven je door mij wordt beschreven? 8)7

True in "Mobiliteitsbudget? Waarom wel/niet?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bejvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2024
True schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Zoals vijf posts boven je door mij wordt beschreven? 8)7

True in "Mobiliteitsbudget? Waarom wel/niet?"
#6 neem ik aan? Daar heb je het over de 23ct. Ik doe daar even de aanname zakelijke kmers , ik heb het over benzine bonnen, zonder km registratie want dat gaat niet als je benzine 1:1 declareert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bejvb schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:27:
[...]

#6 neem ik aan? Daar heb je het over de 23ct. Ik doe daar even de aanname zakelijke kmers , ik heb het over benzine bonnen, zonder km registratie want dat gaat niet als je benzine 1:1 declareert
Benzine declareren zou waarschijnlijk onder de WKR kunnen*, maar die maakt een werkgever waarschijnlijk toch wel op. Boven de WKR moet de WG gewoon loonbelasting gaan rekenen op wat hij de werknemer biedt.
In principe kun je alles bij je WG proberen te declareren en mogen ze alles uitbetalen, zolang je maar loonbelasting betaald over wat je terugkrijgt als er geen afgesproken belastingregels zijn die het mogelijk maken om netto uit te keren (zoals bijv. woon-werk of werk-werk kilometers).

*ik ben geen fiscalist noch belastingexpert

edit op de valreep:
Ergo maakt dus niet uit in jouw voorbeeld:
bejvb schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:38:
Moet over die 300€ loonbelasting betaald worden.

[ Voor 16% gewijzigd door True op 28-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 15:38
Zit zelf dit jaar ook voor die keuze en denk er sterk over om het in eigen hand (na 24 jaar lease gereden te hebben) te gaan doen. Ik rij sinds 2013 eerst phev en sinds 2015 volledig EV. Maar ben daar he-le-maal klaar mee. In het begin pionieren met het idee ‘dat moet vast allemaal goed komen’. Maar ik ben het geflater met laadpalen en gegoochel met range-opgaves evht meer dan zat. Wat. Een. Gezeik. En bijtellingsvoordelen zijn er ook amper meer. Tel daarbij op dat je bijna verplicht wordt ev te gaan rijden en dan zeg ik: nee, bedankt. Al die middenklasse ev’s echt om te janken de ranges. De laadinfra is er niet klaar voor, lekker dringen bij de paal. Brrr

De EV die ik nu rijd gaat er in december ‘24 uit. En veel voordeliger dan ik nu rijd gaat het sowiezo niet worden (4% bijtelling over € 41.000 en € 300 over uit leasebudget). Budget is € 1.000 waar € 0,23 uit vergoed mag worden per km. Ik reken ongeveer op 10-12.000 zakelijke km per jaar en ongeveer evenveel prive. Het zal dus met een normale middenklasser van zeg 25k aanschaf (occasion golf hybrid) een beetje om het even zijn. Plus minus € 100 euro in de plus of in de min al naar gelang kms tegen- of meezitten. Even afgezet over afschrijven in 4 jaar tegen 25.000 km/jaar.

Met het grote voordeel dat je niet aan een dik leasecontract en dito boetes vastzit. Dus ik weet het wel. Geld heb ik er gelukkig ook wel voor liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door WiseGuy! op 19-02-2024 17:36 ]

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
WiseGuy! schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:48:
Zit zelf dit jaar ook voor die keuze en denk er sterk over om het in eigen hand (na 24 jaar lease gereden te hebben) te gaan doen. Ik rij sinds 2013 eerst phev en sinds 2015 volledig EV. Maar ben daar he-le-maal klaar mee. In het begin pionieren met het idee ‘dat moet vast allemaal goed komen’. Maar ik ben het geflater met laadpalen en gegoochel met range-opgaves evht meer dan zat. Wat. Een. Gezeik. En bijtellingsvoordelen zijn er ook amper meer. Tel daarbij op dat je bijna verplicht wordt ev te gaan rijden en dan zeg ik: nee, bedankt. Al die middenklasse ev’s echt om te janken de ranges. De laadinfra is er niet klaar voor, lekker dringen bij de paal. Brrr

De EV die ik nu rijd gaat er in december ‘24 uit. En veel voordeliger dan ik nu rijd gaat het sowiezo niet worden (4% bijtelling over € 41.000 en € 300 over uit leasebudget). Budget is € 1.000 waar € 0,23 uit vergoed mag worden per km. Ik reken ongeveer op 10-12.000 zakelijke km per jaar en ongeveer evenveel prive. Het zal dus met een normale middenklasser van zeg 25k aanschaf (occasion golf hybrid) een beetje om het even zijn. Plus minus € 100 euro in de plus of in de min al naar gelang kms tegen- of meezitten. Even afgezet over afschrijven in 4 jaar tegen 25.000 km/jaar.

Met het grote voordeel dat je niet aan een dik leasecontract en dito boetes vastzit. Dus ik weet het wel. Geld heb ik er gelukkig ook wel voor liggen.
Ga ik ook doen in oktober.
Ik neem mijn huidige auto over, benzine goed onderhouden en rijdt nog super.

Als ik hem voor 17k mag overnemen dan zou dat super zijn.

Netto ga ik er zo’n 800 euro netto op vooruit met mob. budget (betaal nu 330 netto bijtelling) en voor een EV wss rond de 400 netto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kan me best voorstellen dat het verschil tussen een leaseauto (laten we zeggen 300/400 netto bijtelling) en mobiliteits-budget pakken + declareren van zakelijke/woon-werk km’s rond de 800 euro uitkomt…

Dat is niet zo gek eigenlijk.

Wat ik niet helemaal snap (of ik lees eroverheen) ; krijg je nou je MOB budget bruto uitgekeerd en je km declaratie erbovenop? Of gaan de km’s UIT je budget?

Ik heb in 2015 voor dezelfde keuze gestaan. Toen waren er echter nog 14% auto’s. Ik heb toen wel voor een leaseauto gekozen. Ik betaalde 110 netto bijtelling en ik kreeg nog 200 van de 700 terug van mijn mobiliteitsbudget (200 bruto).

Als ik gekozen had voor eigen auto had ik netto zo’n 450 meer gehad. Een leaseauto was toen beter. Maar dat is nu echt anders. Bijtelling is al minstens 22% en de auto’s zijn ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
FreakNL schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:58:
Ik kan me best voorstellen dat het verschil tussen een leaseauto (laten we zeggen 300/400 netto bijtelling) en mobiliteits-budget pakken + declareren van zakelijke/woon-werk km’s rond de 800 euro uitkomt…

Dat is niet zo gek eigenlijk.

Wat ik niet helemaal snap (of ik lees eroverheen) ; krijg je nou je MOB budget bruto uitgekeerd en je km declaratie erbovenop? Of gaan de km’s UIT je budget?

Ik heb in 2015 voor dezelfde keuze gestaan. Toen waren er echter nog 14% auto’s. Ik heb toen wel voor een leaseauto gekozen. Ik betaalde 110 netto bijtelling en ik kreeg nog 200 van de 700 terug van mijn mobiliteitsbudget (200 bruto).

Als ik gekozen had voor eigen auto had ik netto zo’n 450 meer gehad. Een leaseauto was toen beter. Maar dat is nu echt anders. Bijtelling is al minstens 22% en de auto’s zijn ook duurder.
Nou ja, komt bij mij op 620 netto uit zo ongeveer met 12.000 zakelijke kilometers en 1000 budget. De kilometers worden UIT je budget gedeclareerd maar krijg je dus netto (belastingvoordeel) wat er dan over blijft wordt normaal belast als inkomen. En die twee tel je bij elkaar op.

En dan vergeet ik nog te zeggen dat ik thuis een phev golf ook nog kan laden uit mn zonnepanelen (saldering). Dus de kostprijs per km ligt ws lager dan de 0,36 waar ik mee reken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

WiseGuy! schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:48:

Er is echt weinig mis met EV. Sterker nog, het is ook gewoon beter voor het milieu. Jij bent wel echt 1 van de weinige leaserijders die ik ken die geen last heeft van congnitieve dissonantie. Je kan toch ook gewoon toegeven dat laden gewoonweg een verslechtering is in de beleving en gemak tov ICE? Alle leaserijders die ik spreek bagatelliseren de nadelen. En die nadelen zijn heus overkomelijk. Maar je mag best toegeven dat 3 minuten dinosap toevoegen en dan weer 800km vooruit kunnen qua gemak gewoonweg beter is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
FreakNL schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Er is echt helemaal niks mis met EV. Sterker nog, het is ook gewoon beter voor het milieu. Jij bent wel echt 1 van de weinige leaserijders die ik ken die geen last heeft van congnitieve dissonantie. Je kan toch ook gewoon toegeven dat laden gewoonweg een verslechtering is in de beleving en gemak tov ICE? Alle leaserijders die ik spreek bagatelliseren de nadelen. En die nadelen zijn heus overkomelijk. Maar je mag best toegeven dat 3 minuten dinosap toevoegen en dan weer 800km vooruit kunnen qua gemak gewoonweg beter is..
Don’t believe the hype.

Ik rij dus al meer dan 10 jaar ev. En het blijft gewoon kut. Laders die buiten bedrijf of bezet zijn. Of wel beschikbaar zijn maar achter een gesloten hek staan (Hallo Gamma). Zal ook liggen aan het gebied waar je woont en het aantal reisbewegingen per dag. Maar ik ben er wel klaar mee en ga idd lekker dinosap verbranden. Wel met een PHEV om thuis lekker met mn zonnepanelen de kostprijs te drukken. Milieulobby allemaal leuk en aardig maar vooral een NL / Scandinaviefeestje. Wil je echt wat aan het milieu doen moet je niet bij onze landjes zijn. Je kan ook gewoon een keer extra het strand opruimen of een keer de fiets pakken. Neem dan bijv. die cruiseschepen… in die industrieen zitten de echte problemem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elviz83
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 15:02
FreakNL schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Er is echt weinig mis met EV. Sterker nog, het is ook gewoon beter voor het milieu. Jij bent wel echt 1 van de weinige leaserijders die ik ken die geen last heeft van congnitieve dissonantie. Je kan toch ook gewoon toegeven dat laden gewoonweg een verslechtering is in de beleving en gemak tov ICE? Alle leaserijders die ik spreek bagatelliseren de nadelen. En die nadelen zijn heus overkomelijk. Maar je mag best toegeven dat 3 minuten dinosap toevoegen en dan weer 800km vooruit kunnen qua gemak gewoonweg beter is..
Ik ervaar dit echt totaal anders. In tegenstelling tot 2 keer per week tanken (ergernis), bijna nooit meer tanken, mits je natuurlijk thuis kunt opladen. 's Ochtend instappen en met een volledig 'afgetankte' auto op pad, heerlijk! 8)
Pagina: 1 2 Laatste