Mobiliteitsbudget? Waarom wel/niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-05 06:52
Sinds begin dit jaar heeft ons werkgever het welbekende ‘mobiliteitsbudget’ ingevoerd.
Het leasebedrag wordt dan bruto bovenop je maandsalaris uitgekeerd en daarnaast ook nog de eventuele zakelijke kilometers die je erbij krijgt.

Nu heb ik een proforma salarisstrook uit laten draaien door ons HR waarbij het mij opviel dat ik ruim 800 euro netto erop vooruit ga!
Dit is dan uiteraard ook het stukje bijtelling wat dan niet ingehouden wordt op mijn salaris.

Nu komt het, je bent toch gek als je niet over gaat op deze regeling? 800 Euro per maand is bakken met geld waar je heel wat moois mee kan rijden incl. alle bijkomende kosten?

Ik weet nog dat ik aan het twijfelen was om wel of niet 300 euro bijtelling te betalen dus laat staan als het om een bedrag van 800 euro gaat.
Er zijn zat mensen die geen bijtelling willen betalen omdat ze een paar honderd euro teveel vinden, dus om dan nu over een bedrag van bijna 1000 euro netto te hebben.

Wat ik mij dan afvraag is waarom iemand toch voor een leaseauto gaat ipv deze regeling? Zie ik iets over het hoofd?
Ik rij al ruim 10 jaar lease met verschillende auto’s dus weet alles wel een beetje maar wat zouden jullie doen in zo’n geval? Niet iedereen heeft deze optie vanuit hun werkgever namelijk.

En ow jah, het bedrijf waar ik voor werk komt met een extra maatregel: je nieuwe auto MOET 100% elektrich zijn. Dit heeft ook niet mijn voorkeur want zit al rond de 400-425 netto met de bijtelling voor een auto die in mijn prijsklasse zit en wil het gezeik met ‘elektrich’ nu nog niet aan mijn hoofd 😁
Als ik voor mob. budget ga dan heb ik de mogelijkheid om ieder moment naar lease over te stappen maar andersom zit ik 5 jaar vast aan mijn leasecontract.

Ik hoor graag jullie opmerkingen en ervaringen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:26

Rmg

Bij een hele lange woon werk afstand kan het als nog voordelig zijn. Of je moet heel graag nu nieuw willen rijden en het geld niet hebben liggen.

Ik heb zelf ook voor het uitbetalen van het mob. Budget gekozen en fiets naar het werk

[ Voor 22% gewijzigd door Rmg op 26-03-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37
Ik stond een half jaar geleden ook voor die keus. Heb gekozen voor een lease auto omdat we op dat moment geen goede tweede auto hadden.

In zo’n geval is ofwel de wachttijd voor een nieuwe auto gigantisch en dat verkloot de tweedehandsmarkt ook.

Hoeveel km je (privé) rijdt telt natuurlijk ook mee. Lease is all inclusive terwijl je bij gebruik van het budget onder andere de brandstofprijzen meespelen.

Komt nog eens bij dat als je nu bijv naar bepaalde binnensteden moet voor je werk, je auto bepaalde euro normen moet hebben. Ook kan de werkgever eisen stellen aan de leeftijd van je auto etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:33:
En ow jah, het bedrijf waar ik voor werk komt met een extra maatregel: je nieuwe auto MOET 100% elektrich zijn.
Per 2025 moeten alle nieuwe leaseauto's elektrisch. Dus dat een bedrijf daar voor kiest is niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 19:55
Sinds begin dit jaar heeft ons werkgever het welbekende ‘mobiliteitsbudget’ ingevoerd.
Het leasebedrag wordt dan bruto bovenop je maandsalaris uitgekeerd en daarnaast ook nog de eventuele zakelijke kilometers die je erbij krijgt.

Nu heb ik een proforma salarisstrook uit laten draaien door ons HR waarbij het mij opviel dat ik ruim 800 euro netto erop vooruit ga!
Dit is dan uiteraard ook het stukje bijtelling wat dan niet ingehouden wordt op mijn salaris.

Nu komt het, je bent toch gek als je niet over gaat op deze regeling? 800 Euro per maand is bakken met geld waar je heel wat moois mee kan rijden incl. alle bijkomende kosten?

Ik weet nog dat ik aan het twijfelen was om wel of niet 300 euro bijtelling te betalen dus laat staan als het om een bedrag van 800 euro gaat.
Er zijn zat mensen die geen bijtelling willen betalen omdat ze een paar honderd euro teveel vinden, dus om dan nu over een bedrag van bijna 1000 euro netto te hebben.

Wat ik mij dan afvraag is waarom iemand toch voor een leaseauto gaat ipv deze regeling? Zie ik iets over het hoofd?
Ik rij al ruim 10 jaar lease met verschillende auto’s dus weet alles wel een beetje maar wat zouden jullie doen in zo’n geval? Niet iedereen heeft deze optie vanuit hun werkgever namelijk.

En ow jah, het bedrijf waar ik voor werk komt met een extra maatregel: je nieuwe auto MOET 100% elektrich zijn. Dit heeft ook niet mijn voorkeur want zit al rond de 400-425 netto met de bijtelling voor een auto die in mijn prijsklasse zit en wil het gezeik met ‘elektrich’ nu nog niet aan mijn hoofd 😁
Als ik voor mob. budget ga dan heb ik de mogelijkheid om ieder moment naar lease over te stappen maar andersom zit ik 5 jaar vast aan mijn leasecontract.

Het is gewoon een rekensom. Tweedehands autos zijn heel duur geworden en benzine ook, als je alles inclusief afschrijving meetelt dan kan je geen enigszins (niet nieuw maar 4/6 jaar oud) vergelijkbare auto rijden als met lease voor 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Als je een ongeluk krijgt met je auto, wat gebeurt er dan? Zegt je werkgever dan: jammer zeg, oja morgen moet je 8.30 bij de volgende klant zijn, zorg je even voor nieuwe vervoer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:22
Geen idee wat je gewend bent, een Kia Picanto red je wel voor 800.- per maand, een Mercedes E wordt moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:34

Yucon

*broem*

MantaMaartuh schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:06:
Als je een ongeluk krijgt met je auto, wat gebeurt er dan? Zegt je werkgever dan: jammer zeg, oja morgen moet je 8.30 bij de volgende klant zijn, zorg je even voor nieuwe vervoer?
Ja. Logisch toch? Het idee is dat dat budget alles buiten de variabele kilometerkosten denkt.

Overigens zit daar ook wel weer een mogelijke valkuil; die variabele kosten zijn hoger dat de gebruikelijke 21ct/km. Als je dus veel km's maakt én alleen die 21ct krijgt kan het toch wel wat onhandig uitpakken. Hoeft niet, maar het is een goed idee het wel gewoon even goed door te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rmg schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:36:
Bij een hele lange woon werk afstand kan het als nog voordelig zijn. Of je moet heel graag nu nieuw willen rijden en het geld niet hebben liggen.

Ik heb zelf ook voor het uitbetalen van het mob. Budget gekozen en fiets naar het werk
Je eerste zin? Wanneer kan het voordelig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:22
Voornaamste relevante variabelen:
  • Aantal prive km's
  • Wensen/eisen auto (nieuw/gebruikt/prijsklasse)
  • Kapitaallasten (rentederving/financiering)
Voor mij is de keuze bijvoorbeeld tussen een leaseauto tot €52k of car allowance van €850/maand.

Zou ik zelf een auto van €52k nieuw gaan kopen o.b.v. financiering en daarmee 20k prive kilometers per jaar gaan rijden ben ik zonder twijfel duurder uit dan lease.

In mijn situatie rijd ik een e-Niro die ik gebruikt met eigen geld gekocht heb en oplaadt met eigen opgewekte (gesaldeerde) stroom. Prive kilometers hooguit 5kkm/jaar. Ik ben bespaar zomaar €400/maand in vergelijking met leaseauto met bijtelling.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
De_Bastaard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:43:
Ik stond een half jaar geleden ook voor die keus. Heb gekozen voor een lease auto omdat we op dat moment geen goede tweede auto hadden.

In zo’n geval is ofwel de wachttijd voor een nieuwe auto gigantisch en dat verkloot de tweedehandsmarkt ook.

Hoeveel km je (privé) rijdt telt natuurlijk ook mee. Lease is all inclusive terwijl je bij gebruik van het budget onder andere de brandstofprijzen meespelen.

Komt nog eens bij dat als je nu bijv naar bepaalde binnensteden moet voor je werk, je auto bepaalde euro normen moet hebben. Ook kan de werkgever eisen stellen aan de leeftijd van je auto etc.
Sinds corona rij ik niet meer naar klanten en ga ik 1 keer per week naar kantoor. 32 km retour per week.

Maar was het verschil ook bij jou zo groot dus ruim 800 euro netto verschil?
Daarnaast heb ik de middelen gekukkig om voor 20-30k een auto te kopen en boeit het mijn werkgever niet wat voor auto ik rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
corporalnl schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Per 2025 moeten alle nieuwe leaseauto's elektrisch. Dus dat een bedrijf daar voor kiest is niet heel vreemd.
Zijn nog zat bedrijven die nog altijd benzine aanbieden.
Dan had namelijk nog getwijfeld. Wil met een gerust hart ook op vakantie met mijn leaseauto en dat gaat niet met een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Sinds corona rij ik niet meer naar klanten en ga ik 1 keer per week naar kantoor. 32 km retour per week.

Daarnaast heb ik de middelen gekukkig om voor 20-30k een auto te kopen en boeit het mijn werkgever niet wat voor auto ik rij.
Ik maak niet superveel kilometers en volgens mij was het verschil 300 euro ofzo. Hoop geld maar aangezien ik wel echt snel een andere auto nodig had ben ik voor lease gegaan.

de automarkt was zo slecht dat ik geen zin had om twee keer zoveel voor een occasion te betalen of een jaar te wachten voor een private lease :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Als je de middelen hebt en weinig zakelijk én privé rijdt dan zou ik lekker het geld uit laten keren en zelf wat regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
macmellow schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Het is gewoon een rekensom. Tweedehands autos zijn heel duur geworden en benzine ook, als je alles inclusief afschrijving meetelt dan kan je geen enigszins (niet nieuw maar 4/6 jaar oud) vergelijkbare auto rijden als met lease voor 800 euro.
De grootste last is de afschrijving. Wie zegt dat ik een vergelijking maak en dat ik voor 50.000 euro een auto ga kopen?

Ik koop een tweedehands SUV auto van 25k van zeg maar 2018 en rij niet eens 10.000 km per jaar prive. Ik maak een rekensom en niemand die mij wijs kan maken dat ik 800 euro netto kwijt ben aan deze auto per maand.
Dat is bijna 10.000 euro per jaar!!!! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
MantaMaartuh schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:06:
Via Teams verder 😁. Ik rij al 2,5 jaar niet naar klanten 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31
En als het echt 800 euro is, neem je voor 550 euro een abbo op een Lynk en Co 01, rijd je in een prima auto plutginhybrid met relatief grote range, tank je voor zeg 150 euro per maand erbij. Rijd je nieuw, met benzine backup en houd je geld per maand over :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Je eerste zin? Wanneer kan het voordelig zijn?
Als je veel km per dag moet maken, ik neem aan 19cnt de kilometer uitruilen dus niet 19cnt netto per kilometer bij eigen vervoer.

En als je dan 200km per dag rijdt is leasen wel goedkoper als je alles meerekent, nieuwe auto, afschrijving, onderhoud, brandstof etc etc.

Met thuiswerken en hybride werken is alleen in steeds minder gevallen voordelig

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 26-03-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
assje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:37:
Voornaamste relevante variabelen:
  • Aantal prive km's
  • Wensen/eisen auto (nieuw/gebruikt/prijsklasse)
  • Kapitaallasten (rentederving/financiering)
Voor mij is de keuze bijvoorbeeld tussen een leaseauto tot €52k of car allowance van €850/maand.

Zou ik zelf een auto van €52k nieuw gaan kopen o.b.v. financiering en daarmee 20k prive kilometers per jaar gaan rijden ben ik zonder twijfel duurder uit dan lease.

In mijn situatie rijd ik een e-Niro die ik gebruikt met eigen geld gekocht heb en oplaadt met eigen opgewekte (gesaldeerde) stroom. Prive kilometers hooguit 5kkm/jaar. Ik ben bespaar zomaar €400/maand in vergelijking met leaseauto met bijtelling.
Juist👍🏻.

In mijn geval nu er twee auto’s voor de deur staan rij ik ook heel weinig prive. Ook zakelijk is het weinig.

Ik gok dat ik ook ruim 400-500 euro voordeliger zal zijn.

Maar mensen denken echt dat ik mijn auto voor 450 euro groot onderhoud laat uitvoeren of klein onderhoud voor 280 euro. Dit doe ik allemaal zelf 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:44:
[...]

De grootste last is de afschrijving. Wie zegt dat ik een vergelijking maak en dat ik voor 50.000 euro een auto ga kopen?

Ik koop een tweedehands SUV auto van 25k van zeg maar 2018 en rij niet eens 10.000 km per jaar prive. Ik maak een rekensom en niemand die mij wijs kan maken dat ik 800 euro netto kwijt ben aan deze auto per maand.
Dat is bijna 10.000 euro per jaar!!!! 😁
Ik zeg dat niet. Je moet alleen geen appels met peren gaan vergelijken. Als je genoegen neemt met iets van 5-6 jaar oud, wat ik dus zei, dan kan het waarschijnlijk prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
caspervc schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:47:
En als het echt 800 euro is, neem je voor 550 euro een abbo op een Lynk en Co 01, rijd je in een prima auto plutginhybrid met relatief grote range, tank je voor zeg 150 euro per maand erbij. Rijd je nieuw, met benzine backup en houd je geld per maand over :)
Ik koop lekker een tweedehands auto van 2018 die ik zelf wil van 25k. Dan ben ik nog goedkoper uit dan die 550 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Dan had namelijk nog getwijfeld. Wil met een gerust hart ook op vakantie met mijn leaseauto en dat gaat niet met een elektrische auto.
Dan is dat toch voor jouw situatie toch een prima keuze dan? Ik geef alleen aan dat per 2025 verplicht elektrisch moet zijn. ( nieuwe lease auto's )

Het is voor ieder een andere situatie wat wel en niet voordeliger is.

Voordeel is dat je geen aanschaf hoeft te doen. Niet iedereen heeft het geld om 30k een auto te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31
Ja dat is natuurlijk ook een optie :)
Fijn dat je de middelen daar voor hebt klaarliggen. Dan lijkt me dat een nobrainer ja.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
macmellow schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Ik zeg dat niet. Je moet alleen geen appels met peren gaan vergelijken. Als je genoegen neemt met iets van 5-6 jaar oud, wat ik dus zei, dan kan het waarschijnlijk prima uit.
Helemaal goed dan 👍🏻😎. Nee idd.

Veel mensen komen bij een vergeljking door te zeggen, koop maar dezelfde auto uit je eigen zak……. Jah dan zijn de maandlasten ook veel hoger, dat is begrijpelijk.

Ja als ik niet voor bijtelling ga dan dus ook niet de luxe heb om een auto van de zaak uit te kiezen dan ga ik ook niet zo’n dure en nieuwe auto uitkiezen. Hoogstens de helft waarvan de afschrijving nog meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
caspervc schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:52:
Fijn dat je de middelen daar voor hebt klaarliggen. Dan lijkt me dat een nobrainer ja.
Geen mens die dit correct berekent maar eigen middelen hebben natuurlijk ook gewoon waarde (en dus kosten).

Op zijn minst hebben de meeste mensen een hypotheek. Het geld besteed aan een auto kan niet afgelost worden. Zeg bijvoorbeeld 2% en op een auto van €25k dus €40/maand.

Afhankelijk van risicoberijdheid en voorkeuren kam het ook redelijk zijn met een hogere rentederving te rekenen, bijvoorbeeld 5-7% op beleggingen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
assje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Geen mens die dit correct berekent maar eigen middelen hebben natuurlijk ook gewoon waarde (en dus kosten).

Op zijn minst hebben de meeste mensen een hypotheek. Het geld besteed aan een auto kan niet afgelost worden. Zeg bijvoorbeeld 2% en op een auto van €25k dus €40/maand.

Afhankelijk van risicoberijdheid en voorkeuren kam het ook redelijk zijn met een hogere rentederving te rekenen, bijvoorbeeld 5-7% op beleggingen.
Over berekening gesproken. Ik weet dat jaren geleden toen ik ook berekeningen maakte zat mensen hier op Tweakers een berekening maakten voor hun eigen sitiuatie. Toen ging het enkel om een bijtelling van netto 250 euro hoogsten 350 euro.

Sow gaven ze aan, ik rij wel goedkoper door geen bijtelling te betalen want 300 per maand is bakken met geld en rij wel goedkoper met een tweedehands auto.
Inderdaad prive kilometers zijn ‘gratis’ maar ook hier zitten voorwaarden aan vast bij ons en dat is dat je niet meer dan 10k aan prive kilometers mag rijden en anders ook een eigen bijdrage moet inleveren. Dus van alle kanten zetten ze je in een hoek.

Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er nog altijd mensen serieus een overweging maken en 800 euro netto als ‘niets’ zien en toch een leaseauto nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:03:
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er nog altijd mensen serieus een overweging maken en 800 euro netto als ‘niets’ zien en toch een leaseauto nemen.
De meeste mensen weten simpelweg niet wat hun auto écht kost (inclusief afschrijving, rentederving, incidentele kosten).

Bovendien hangt het allemaal van gebruik/kilometers af. Met 40kkm/jaar komt €800/maand op €0,24/km.

Mijn "mobiliteitsbudget" is €850, als ik een leaseauto (van €52k) neem zijn de kosten voor mijn werkgever misschien wel het dubbele. Als ik op die manier prive te werk gaat kost het me dus ook het dubbele...

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 26-03-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:54
Alles staat of valt met hoeveel je rijd.

Maar stel je rijd zo’n 30.000km per jaar zit je al snel aan zo’n-30c per km voor een beetje tweedehands suv inclusief brandstof, afschrijving, onderhoud, verzekering.

Dat is €9000 per jaar of €750 per maand. Voor 50 euro extra rijd je dan risicoloos een nieuwe auto.

Rijd je veel minder dan 30000 per jaar wordt het een ander verhaal. Rijd je veel meer is het ook een redelijke nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Yucon schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Ja. Logisch toch? Het idee is dat dat budget alles buiten de variabele kilometerkosten denkt.

Overigens zit daar ook wel weer een mogelijke valkuil; die variabele kosten zijn hoger dat de gebruikelijke 21ct/km. Als je dus veel km's maakt én alleen die 21ct krijgt kan het toch wel wat onhandig uitpakken. Hoeft niet, maar het is een goed idee het wel gewoon even goed door te rekenen.
Dan heb je daar dus je verborgen nadeel want bij een leaseauto heb je meestal vervangend vervoer en wordt het door leasemaatschappij gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
assje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:10:
[...]

De meeste mensen weten simpelweg niet wat hun auto écht kost (inclusief afschrijving, rentederving, incidentele kosten).

Bovendien hangt het allemaal van gebruik/kilometers af. Met 40kkm/jaar komt €800/maand op €0,24/km.

Mijn "mobiliteitsbudget" is €850, als ik een leaseauto (van €52k) neem zijn de kosten voor mijn werkgever misschien wel het dubbele. Als ik op die manier prive te werk gaat kost het me dus ook het dubbele...
Ze denken van ’wil geen gezeik’ en gaan voor bijtelling. Zonder uit te zoeken welke alternatieven er nog meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
trippelb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:15:
Alles staat of valt met hoeveel je rijd.

Maar stel je rijd zo’n 30.000km per jaar zit je al snel aan zo’n-30c per km voor een beetje tweedehands suv inclusief brandstof, afschrijving, onderhoud, verzekering.

Dat is €9000 per jaar of €750 per maand. Voor 50 euro extra rijd je dan risicoloos een nieuwe auto.

Rijd je veel minder dan 30000 per jaar wordt het een ander verhaal. Rijd je veel meer is het ook een redelijke nobrainer.
30.000? 😁. Tussen de 5 en 10k kilometers per jaar.

Maar als ik 30.000k per jaar prive rij dan gaat mijn werkgever ook moeilijk doen want mag contractueel (is voor ze moeilijk te achterhalen) maar 10k per jaar prive rijden 😉 en alles erboven eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
MantaMaartuh schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Dan heb je daar dus je verborgen nadeel want bij een leaseauto heb je meestal vervangend vervoer en wordt het door leasemaatschappij gefixt
Thuis heb ik een tweede auto van mijn partner 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:49:
Maar mensen denken echt dat ik mijn auto voor 450 euro groot onderhoud laat uitvoeren of klein onderhoud voor 280 euro. Dit doe ik allemaal zelf 😁
Je bevindt je dus in een uitzondering. Iemand die niet zelf sleutelt met een tweedehands auto _kan_ zomaar 1200.- per jaar aan onderhoud kwijt zijn, als het niet meer is. Dat is alweer 100.- per maand extra. 1200.- staat tegenwoordig gelijk aan een standaard onderhoudsbeurt + nieuwe banden. Zeker bij een SUV met incourante bandenmaten.
Ene jaar nieuwe banden, dan weer remschijven en een lekke uitlaat die vervangen moet worden is ook geen unicum. Het kan uiteraard ook goed gaan met je 2e hands auto, dat is de gok.
Verder is afschrijving een grote variabele, wil je over vier jaar een nieuwe rijden dan hakt het er meer in dan dat je er acht jaar mee rond rijdt. In beide gevallen gok ik op een restwaarde van onder de 5000.- vanwege alle milieu-eisen die steeds strenger worden. Bij vier jaar rijden heb je dus al 416.- per maand aan afschrijving.
416 afschrijving
100 onderhoud
50 verzekering
100 voor de RDW
666 per maand })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dit was onze overweging. Zakelijke aanschaf is goedkoper dan privé aanschaf.

Ik verwacht dat zakelijke (werkgevers) lease hetzelfde (dus goedkoper) uitpakt als private lease. Nog naast het feit dat veel werkgevers extra kosten oppakken zoals onzuinig rijden, eigen risico’s en schades.

Private aanschaf gaat logischer wijs goedkoper zijn dan private lease (en dus ook als zakelijke lease), simpelweg omdat je meer risico’s op je neemt, en de lease maatschappijen vaak in je nadeel rekenen met restwaarde en het voordeel bij einde lease / verkoop zelf oppakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRAFd55gDiOkfLJLbFLcSut1g4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjUhR8rhcHYN1ly20AcwGin6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 26-03-2023 11:56 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:57:
[...]

30.000? 😁. Tussen de 5 en 10k kilometers per jaar.

Maar als ik 30.000k per jaar prive rij dan gaat mijn werkgever ook moeilijk doen want mag contractueel (is voor ze moeilijk te achterhalen) maar 10k per jaar prive rijden 😉 en alles erboven eigen bijdrage.
As je maar 5 tot 10k kilometers rijd snap ik überhaupt niet waarom je werkgever je een leaseauto aanbied. (Tenzij arbeidsvoorwaardeijk natuurlijk)

De 30k die ik noem is totaal kilometers.

Vergis je ook niet in hoe dit soort regelingen vaak werken. De reiskostenvergoeding die je krijgt is over het algemeen niet extra maar netto ipv bruto.

Dus je krijgt 800 bruto reiskostenvergoeding.

Dit komt neer op circa 400 euro netto (uitgaande van hoogste schijf)

Stel je rijd 1000 kilometer in een maand dan krijg je 1000x0,21=210 euro netto.

Van je budget is dan nog 590 euro over. Die krijg je bruto uitbetaald wat neerkomt op €295.

Je hebt dan die maand €515 euro reiskostenvergoeding. Maar dus NIET €610

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:13
mijn lease contract liep af op het moment dat we verplicht thuis moesten werken.
Daarom op dat moment voor mobiliteitsbudget gekozen. Dat is vrij ruim bij ons; 985,00 en wordt elk jaar geindexeerd. Daarnaast viel de bijtelling weg (425,00).
Heb van eigen geld een Fiat 500 cabrio gekocht. Wel iets anders dan een 3 serie, maar alles went.
Ik betaal nu 26,00 wegenbelasting, 25,87 verzekering en ongeveer 50 euro benzine. Behalve een kleine beurt met APK heb ik geen onkosten gehad.
Afschrijving heb ik nog niet omdat de huidige vraagprijs voor dezelfde auto hetzelfde is als wat ik betaald heb.
Op dat moment was ik de enige die voor het mobiliteitsbudget koos, inmiddels hebben 39 van de 50 collega's ervoor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
trippelb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:06:

Waarom staat er in de TS dan dat de proforma salarisstrook €800 netto aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
Excuus de bijtelling moet natuurlijk nog bij bovenstaande bedrag er bij je hebt helemaal gelijk.

En zoals ik al eerder schreef, bij minder dan 30000km (.zakelijk + privé) lijkt het me ook een goede deal. Maar als werkgever zou ik me afvragen waarom iemand die zo weinig rijd überhaupt recht op een leaseauto zou moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
trippelb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:20:
Excuus de bijtelling moet natuurlijk nog bij bovenstaande bedrag er bij je hebt helemaal gelijk.

En zoals ik al eerder schreef, bij minder dan 30000km (.zakelijk + privé) lijkt het me ook een goede deal. Maar als werkgever zou ik me afvragen waarom iemand die zo weinig rijd überhaupt recht op een leaseauto zou moeten hebben.
Waarom niet? Als jij bij mij betaald wil worden in pallets cement zijn we even goede vrienden. Blijkbaar wil een groot deel van NL graag een lager salaris + bijkomende auto dan gewoon een hoog salaris en zelf vervoer fixen. Scheelt de werkgever weer pensioenopbouw over het leasebudget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
jadjong schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:41:
[...]

[...]

Je bevindt je dus in een uitzondering. Iemand die niet zelf sleutelt met een tweedehands auto _kan_ zomaar 1200.- per jaar aan onderhoud kwijt zijn, als het niet meer is. Dat is alweer 100.- per maand extra. 1200.- staat tegenwoordig gelijk aan een standaard onderhoudsbeurt + nieuwe banden. Zeker bij een SUV met incourante bandenmaten.
Ene jaar nieuwe banden, dan weer remschijven en een lekke uitlaat die vervangen moet worden is ook geen unicum. Het kan uiteraard ook goed gaan met je 2e hands auto, dat is de gok.
Verder is afschrijving een grote variabele, wil je over vier jaar een nieuwe rijden dan hakt het er meer in dan dat je er acht jaar mee rond rijdt. In beide gevallen gok ik op een restwaarde van onder de 5000.- vanwege alle milieu-eisen die steeds strenger worden. Bij vier jaar rijden heb je dus al 416.- per maand aan afschrijving.
416 afschrijving
100 onderhoud
50 verzekering
100 voor de RDW
666 per maand })
Afschrijving 5000 euro per jaar? Hallo ik neem geen nieuwe auto van 50.000 euro 😁
2018 suv voor 25.000, die gaat echt niet over een jaar nog 20.000 euro waard zijn.

Een auto die ik neem zal ook in goede staat moeten zijn waarbij ik 150 euro voor een jaar reken en dat voor de jaren er op ook.

Luchtfilter, oliefilter, 4 liter olie, inferieurfilter= 80 euro. Klaar voor het eerste jaar. Tweede jaar misschien nieteens oliewissel ivm lage km’s.

RDW? Bedoel je wegenbelasting? Is 45 euro per maand.
Alleen je verzekering klopt en voor de rest is het echt…..

Waarom zoveel overdrijven???😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
_eLMo_ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:55:
Dit was onze overweging. Zakelijke aanschaf is goedkoper dan privé aanschaf.

Ik verwacht dat zakelijke (werkgevers) lease hetzelfde (dus goedkoper) uitpakt als private lease. Nog naast het feit dat veel werkgevers extra kosten oppakken zoals onzuinig rijden, eigen risico’s en schades.

Private aanschaf gaat logischer wijs goedkoper zijn dan private lease (en dus ook als zakelijke lease), simpelweg omdat je meer risico’s op je neemt, en de lease maatschappijen vaak in je nadeel rekenen met restwaarde en het voordeel bij einde lease / verkoop zelf oppakken.

[Afbeelding]
Ik krijg kriebels van dit soort bedragen, ook hier wordt er echt overdreven.
Als particulier moet je geen nieuwe auto kopen punt.

Afsschrijving is idd hoog als je exact dezelfde auto wilt kopen/finacieren.

Waarom zo’n vergelijking maken? Als het gratis is lekker all inclusive hotel van 5 sterren nemen maar als je het moet betalen is misschien 3 sterren ook wel voldoende. Als je er zo naar kijkt dan hoeft het allemaal niet zo duur te zijn voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
trippelb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:06:
[...]

As je maar 5 tot 10k kilometers rijd snap ik überhaupt niet waarom je werkgever je een leaseauto aanbied. (Tenzij arbeidsvoorwaardeijk natuurlijk)

De 30k die ik noem is totaal kilometers.

Vergis je ook niet in hoe dit soort regelingen vaak werken. De reiskostenvergoeding die je krijgt is over het algemeen niet extra maar netto ipv bruto.

Stel je rijd 1000 kilometer in een maand dan krijg je 1000x0,21=210 euro netto.

Van je budget is dan nog 590 euro over. Die krijg je bruto uitbetaald wat neerkomt op €295.

Je hebt dan die maand €515 euro reiskostenvergoeding. Maar dus NIET €610
5-10 is prive en niet zakelijk er bovenop.

Ik heb een proforma salarisstrook laten opstellen zoals ik al aangaf met een gemiddelde zakelijk km’s die ik ongeveer zal rijden per maand.

Het verscil met mijn huidige salaris is NETTO 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
remmuz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:17:
mijn lease contract liep af op het moment dat we verplicht thuis moesten werken.
Daarom op dat moment voor mobiliteitsbudget gekozen. Dat is vrij ruim bij ons; 985,00 en wordt elk jaar geindexeerd. Daarnaast viel de bijtelling weg (425,00).
Heb van eigen geld een Fiat 500 cabrio gekocht. Wel iets anders dan een 3 serie, maar alles went.
Ik betaal nu 26,00 wegenbelasting, 25,87 verzekering en ongeveer 50 euro benzine. Behalve een kleine beurt met APK heb ik geen onkosten gehad.
Afschrijving heb ik nog niet omdat de huidige vraagprijs voor dezelfde auto hetzelfde is als wat ik betaald heb.
Op dat moment was ik de enige die voor het mobiliteitsbudget koos, inmiddels hebben 39 van de 50 collega's ervoor gekozen.
JUIST! Jij begrijpt het.
Hoeveel ben je nu netto voordeliger uit als ik vragen mag?
Die 985 is bruto neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb een proforma salarisstrook laten opstellen zoals ik al aangaf met een gemiddelde zakelijk km’s die ik ongeveer zal rijden per maand.

Even terug naar de topictitel, Wil je weten waarom JIJ wel of niet een leaseauto moet kiezen?

Dan is het antwoord simpel, pak je mobiliteitsbudget, met de kilometers die jij maakt is dat de voordelige optie.

Wil je weten waarom anderen wel voor een leaseauto kiezen? voornamelijk hoeveelheid kilometers woon/werk, flexibiliteit, nieuwe auto elke 4 of 5 jaar, goedkoper dan gelijkwaardig nieuw bij bepaalde kilometrage, etc etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 26-03-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66

Veel met Teams tegenwoordig en thuis werken.
Maar mocht er wat zijn dan moet ik wel naar de klant 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Rmg schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Even terug naar de topictitel, Wil je weten waarom JIJ wel of niet een leaseauto moet kiezen?

Dan is het antwoord simpel, pak je mobiliteitsbudget, met de kilometers die jij maakt is dat de voordelige optie.

Wil je weten waarom anderen wel voor een leaseauto kiezen? voornamelijk hoeveelheid kilometers woon/werk, flexibiliteit, nieuwe auto elke 4 of 5 jaar, goedkoper dan gelijkwaardig nieuw bij bepaalde kilometrage, etc etc.
Yes dat lijkt mij ook duidelijk, lekker voor mob. budget gaan.

Waarom anderen wel een leaseauto nemen en niet bijv. net als in mijn geval voor 800 euro Netto meer salaris gaan en een eigen auto uitkiezen begrijp ik eerlijk gezegd nog steeds niet.

Het verschil is gewoon TE groot mits je dezelfde auto als particulier wilt kopen. Dan gaat het hard met de afschrijving.
Veel mensen geven aan als je 30k prive rijd dat dan een leaseauto voordeliger is maar wij worden direct op aangesproken omdat je moet dokken voor elke km boven de 10k prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66

Waarom quote je niet? 😁
Lastig te achterhalen op wie je nu reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Veel mensen geven aan als je 30k prive rijd dat dan een leaseauto voordeliger is maar wij worden direct op aangesproken omdat je moet dokken voor elke km boven de 10k prive.
Bij 30k km woon werk + nog eens 10k prive kan lease ook voordeliger zijn in veel gevallen.zeker als je kilometervergoeding uitgeruild word uit je mobiliteitsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Afschrijving 5000 euro per jaar? Hallo ik neem geen nieuwe auto van 50.000 euro 😁
2018 suv voor 25.000, die gaat echt niet over een jaar nog 20.000 euro waard zijn.
Lees je even in over aanstaande milieuregels, al dan niet in combinatie met rekeningrijden. Misschien niet zo belangrijk voor de tweaker uit Tubbergen, wel voor de Tweaker die zich ten westen van Apeldoorn beweegt. Over vier jaar is het 2027 en verkoop jij de auto, daar heb ik dan alleen interesse in als de prijs echt heel laag is want het aantal steden dat met milieuzones loopt te klooien wordt steeds groter.
Om diezelfde reden heb ik een diesel gekocht, marktwaarde van die dingen was 40% lager dan hetzelfde model met een benzine motor. Simpelweg omdat je ze aan de straatstenen niet meer kwijt raakte en ik de lagere aanschaf weg denk te strepen tegen een lagere verkoopwaarde over tijd. Maar dat is wel een gok van mijn zijde, veranderen de regels sneller dan ik voorzien heb of ga ik opeens minder rijden dan ben ik mogelijk niet goedkoper uit.
Een auto die ik neem zal ook in goede staat moeten zijn waarbij ik 150 euro voor een jaar reken en dat voor de jaren er op ook.

Luchtfilter, oliefilter, 4 liter olie, inferieurfilter= 80 euro. Klaar voor het eerste jaar. Tweede jaar misschien nieteens oliewissel ivm lage km’s.
Mooi dat je alles zelf doet, daar ben je echter redelijk uniek in. De rest van NL kan of wil dat niet en betaalt dus meer. Daarnaast zal je in die vier jaar echt wel een setje banden er doorheen halen. Of je moet net die ene occassion weten te vinden die op hagelnieuw rubber afgeleverd wordt.

Je hebt het over een SUV, klinkt als iets in de gewichtsklasse van een BMW X5 of Volvo XC90.

Nogmaals, jij bent een uitzondering omdat je alles betreffende de auto zelf kan repareren/keuren/testen. Dat vind ik zelf ook leuk om te doen en bespaart een hoop geld, echter kan niet iedereen dat. De vraag is dan eerder; waarom rijdt half NL in een 'hagelnieuwe' maar ontiegelijk saaie Ford Focus uit de lease terwijl je voor hetzelfde bedrag ook iets leukere auto kan scoren op de tweedehands-markt?
Niet iedereen heeft het startkapitaal voor een 2e hands Focus RS >:) of vindt het verschil in geld de moeite waard voor het risico dat ze lopen bij een eigen auto.

Dus vergelijk geen appels met peren als je wilt weten waarom het leasebudget zo populair is, blijkbaar liever een hagelnieuwe saaie auto zonder gezeik dan een leuke auto waar je af en toe wat geld in moet steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 05-05 06:32
TS kijkt nieteens door een roze bril, die leeft in een andere dimensie. Zoals eerder gezegd: je bent echt extreem appels met peren aan het vergelijken. Ik vind het zelfs nieteens appels, TS is eerder appartementen met appels aan het vergelijken. Op zoveel punten ga je echt compleet mank. Lees je eigen posts nogeens objectief door en trek je eigen conclusies..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
ID-College schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:46:
TS kijkt nieteens door een roze bril, die leeft in een andere dimensie. Zoals eerder gezegd: je bent echt extreem appels met peren aan het vergelijken. Ik vind het zelfs nieteens appels, TS is eerder appartementen met appels aan het vergelijken. Op zoveel punten ga je echt compleet mank. Lees je eigen posts nogeens objectief door en trek je eigen conclusies..
Nou noem eens een paar punten? Ben er wel nieuwsgierig naar geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:58

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf in 2020 een middelgrote auto gekocht voor 25k (Jeep Renegade benzine, 2018 bouwjaar) met alles erop en eraan. Die kost me 700 per maand inclusief alles. Dan schrijf ik hem wel af naar 0 in 6 jaar tijd maar dat is wellicht wat overdreven. Maar veel zal ik er ook niet meer voor krijgen in 2026 gezien de huidige berichten omtrent ICE.

Voor 800 kun je dus echt wel een prima auto rijden inclusief bescheiden privé KMs. Zelfs een relatief nieuwe.

Als je echt heel veel privé rijdt wordt het rekensommetje anders.. Maar ga gewoon rekenen..

Btw is km vergoeding al meegerekend in de pro forma? Dan wordt het verschil nog groter want dan maak je een deel van je mobiliteitsbudget netto.. Stel dat je 800 budget hebt, dat is netto 400 (bierviltje) maar als je dan ook nog 500 zakelijke KMs per maand maakt is het 500x0.23= 115 + (800-115=685 bruto) 342 = 457.. Cijfers en belasting is bierviltje maar je snapt het principe .

Vroegah toen de bijtelling nog 14% was kon een privé auto echt niet uit maar in de huidige tijden met hogere bijtelling en vaak verplicht elektrisch is lease niet zo zaligmakend meer. Mijn Cactus kostte me maar 100 netto in de bijtelling maar die tijden zijn geweest.

/edit
Ik rij maar 15k per jaar.

Ik zie hier heel veel mensen onrealistische bedragen posten. Lease is niet zaligmakend maar bezit is ook gewoon duur!

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 27-03-2023 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 21:58
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn lease loopt nog door tot november dit jaar en daarna stap ik ook over op de mobiliteitsbudget.

In mijn geval ga ik er € 1.200,- netto per maand op vooruit. (700 netto bijtelling + 520 mob. budget)

Ik ben aan het overwegen om via huurkoop een tesla model 3/Y aan te schaffen en deze af te betalen met wat ik er op vooruit ga.

Qua kilometers ben ik hooguit 1 a 2 keer per week op kantoor (60km retour) en maak gemiddeld 20.000 prive km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:23:
[...]

JUIST! Jij begrijpt het.
Hoeveel ben je nu netto voordeliger uit als ik vragen mag?
Die 985 is bruto neem ik aan?
Ik reken even simpel, 985,00 bruto is 591,00 bruto.
Samen met de bijtelling ging ik er dus ruim 1000,00 netto per maand op vooruit.
Natuurlijk had ik ook voor een nieuwe elektrische auto kunnen kiezen (Dat zou een BMW i4 geworden zijn),
Maar ik heb daar gewoon geen 12000,00 netto per jaar voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:14
Bobo221 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:58:
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn lease loopt nog door tot november dit jaar en daarna stap ik ook over op de mobiliteitsbudget.

In mijn geval ga ik er € 1.200,- netto per maand op vooruit. (700 netto bijtelling + 520 mob. budget)

Ik ben aan het overwegen om via huurkoop een tesla model 3/Y aan te schaffen en deze af te betalen met wat ik er op vooruit ga.

Qua kilometers ben ik hooguit 1 a 2 keer per week op kantoor (60km retour) en maak gemiddeld 20.000 prive km per jaar.
Dit is ook jezelf rijk rekenen natuurlijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:19:
Oh tja, dan loopt je hele vergelijking mank. Want vergelijkingen maken met een ex-lease van 4 jaar die je privé aanschaft t.o.v. een hagelnieuwe full operational lease gaat toch al direct niet op. Behalve als je dat voor jezelf goed praat, wat je goed recht is, maar de vergelijking gaat niet meer op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Afsschrijving is idd hoog als je exact dezelfde auto wilt kopen/finacieren.

Waarom zo’n vergelijking maken? Als het gratis is lekker all inclusive hotel van 5 sterren nemen maar als je het moet betalen is misschien 3 sterren ook wel voldoende. Als je er zo naar kijkt dan hoeft het allemaal niet zo duur te zijn voor een auto.
Wat is er overdreven precies? Ik volg je niet helemaal.

Waarom zo’n vergelijking? Wij wilden elektrisch rijden, en eigenlijk een tweedehands EV kopen, maar die berekening kwam zakelijk duurder uit dan een (zelfde) nieuwe ivm stijgingen bijtelling en aflopende garanties.

Tweedehands EV zijn zakelijk niet echt aantrekkelijk, en toen wij de nieuwe EV kochten (zomer vorig jaar) was het aantrekkelijkste tweedehands aanbod in onze categorie een tweedehands e-Niro van 4 jaar oud en met 125.000km op de klok voor €33.000.

Just made no sense. Met onze kilometrages een auto kopen met al meer dan een ton erop schiet ook niet echt op, en een tweedehands met lage kilometers was duurder dan nieuw vaak xD

Dus toen het duidelijk was dat we nieuw gingen kopen was het nog even de vraag of dit in privé of zakelijk aantrekkelijker was (zzp hier). Nou, dat dekt precies de vraag rondom zakelijke lease vs mobiliteitsbudget.

Privé is _niet_ aantrekkelijk als je nieuwe auto’s wil rijden. Appels met appels.

Als je andere compromissen maakt zoals tweedehands, kleinere / andere klasse auto, aanschaf privé vs lease zakelijk gaat de vergelijking natuurlijk heel anders worden.

En “als het gratis is” bestaat natuurlijk niet. Met het mobiliteitsbudget word dan nu eindelijk zichtbaar gemaakt. In plaats van dat sommige collega’s een leasebudget van €750 krijgen en anderen €250/maand kilometer vergoeding staat het budget gewoon vast, en mag de werknemer kiezen welke eieren hij wil.
Het “oude” leasebudget kon je natuurlijk ook gewoon bruto bij je salaris op onderhandelen ;).

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 26-03-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

remmuz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:17:
Aanschaf is altijd goedkoper dan lease, ivm risico.
Je vergelijking gaat natuurlijk wel wat scheef. Wat kostte de Fiat in de lease?
Het enige voordeel wat je hier overhoud is de downsizing van de auto, en de aanschaf (en verhoogd risico) ipv lease.

Ik ben overigens helemaal voor bezit: aanschaf. Versus lease (financiering, iemand anders rijk maken, en boetes als je er vanaf wil ivm onverwachtte situaties).

Je maakt zelf je beslissingen, en je kan er makkelijker vanaf als er wat fout loopt in je privé leven.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 26-03-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
_eLMo_ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Aanschaf is altijd goedkoper dan lease, ivm risico.
Je vergelijking gaat natuurlijk wel wat scheef. Wat kostte de Fiat in de lease?
Het enige voordeel wat je hier overhoud is de downsizing van de auto, en de aanschaf (en verhoogd risico) ipv lease.

Ik ben overigens helemaal voor bezit: aanschaf. Versus lease (financiering, iemand anders rijk maken, en boetes als je er vanaf wil ivm onverwachtte situaties).

Je maakt zelf je beslissingen, en je kan er makkelijker vanaf als er wat fout loopt in je privé leven.
Het is ook niet echt een vergelijk. Het is het verschil tussen leaseauto en mobiliteitsbudget. Specifiek voor mijn situatie.
Ik krijg er 12000 netto per jaar bij, maar ik heb ook 10000 voor de Fiat betaald. Maar dat bedrag had ik er dus al na 1 jaar uit.
Het tweede jaar heb ik het geld uitgegeven aan een warmtepomp, vaak uit eten en 3 weken Ibiza.
Weet nog niet wat ik er dit jaar mee ga doen 😁.
Nadeel: Ik rij in een Fiat 500 in plaats van een BMW i4. Mij boeit het niet maar dat zal voor iedereen anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Als ik puur dezelfde vergelijking voor mij zou maken en hierin objectief probeer te zien (dus geen eigen onderhoud of een occasion kopen) ziet het er voor mij als volgt uit (WG leaseregeling: 36 mnd met 35k km, ik heb er afgelopen jaar 18k gereden)
  • Auto: Renault Clio 2023 (vergelijkbaar met wat ik nu rij als pool auto nu een uit 2021 ook een 1.0 3 cilinder):
  • Fiscale waarde: € 25.475
  • Catalogusprijs: € 25.475
  • directlease.nl prijs/mnd: € 585 (met 36 mnd met 35k km, winterbanden, 135€ eigen risico (ik heb nu 150€) en budget vervangend vervoer, meer én minder km is 5ct)
  • Verbruik: 18 km/L (wat ik zo snel online kan vinden, als MyAthon weer werkt kan ik mijn eigen verbruik ook zien)
  • Netto bijtelling: € 232 (ondanks dat directlease.nl 172 aangeeft komt 232 uit een bruto/netto berekening van berekenhet.nl met mijn inkomen)
  • Benzineprijs: €1,80 (is wel eens hoger geweest de laatste tijd, maar is momenteel weer iets lager)
Ik heb een half jaar geleden een huis gekocht, ik heb geen 25k om comfortabel stuk te slaan op een auto.
  • Pricewise leningvergelijking: Rabobank 4,5% op 36 mnd:
  • Leenbedrag € 25.475,00
  • Rentekosten € 1.768,94
  • Totaalbedrag € 27.243,94
Even de aanname dat ik de 36 mnd ook 18k km/jr ga rijden kom ik uit op 54k km.
Met 18 km/L is dat 3000L, 3000*1,8= € 5.400 aan benzine over 3 jaar.

Zijsprongetje m.b.t. WG-kosten voor de lease:
Leasecontract zou 35*3=105k km zijn, verschil is 51k km, met 5ct/km is dit 2550€ 'korting'.
Leaseprijs over 36 mnd is 585*36=21060 - 2550 = € 18.510 + € 5.400 = € 23.910
23910/36= € 664,17 dit zou m.i. dan een 'eerlijk' mobiliteitsbudget zijn om deze auto te kunnen rijden.

Kijkend naar marktplaats voor een Clio uit 2019-2020 met 45k tot 65k km, handgeschakeld en hatchback. Vluchtig kijken naar geen schade en of er een kenteken zichtbaar is pak ik gemakshalve (eerste) deze vier advertenties:
  1. https://www.marktplaats.n...irco-cruise-apple-carplay
  2. https://www.marktplaats.n...port-apple-carplay-cruise
  3. https://www.marktplaats.n...pdc-apple-carplay-android
  4. https://www.marktplaats.n...-camera-parkeersensoren-g
Vraagprijs /km-stand /rdw catalogusprijs /afschrijving
  1. € 15.980,00 /56k km /€19085 /0,84
  2. € 15.700,00/ 46k km /€19785 /0,79
  3. € 17.450,00/ 52k km /€21090 /0,83
  4. € 16.445,00/ 61k km /€22765 /0,72
Gemiddelde afschrijving is dan 0,795 dus 20,5% van de catalogusprijs als afschrijving over 36mnd (hierbij vergeten we even dat je als particulier een auto niet voor deze bedragen kunt verkopen).

Restwaarde na 36mnd: 25475*0,795= € 20.253. (25475-20253=5222/36 = € 145 /mnd)
[Nu komt onderhoud en banden nog, dan de totaalberekening maken en een conclusie. Alleen kan ik pas vanavond verder, ik post dit alvast zodat men mag schieten en dan kan ik dat eventueel nog meenemen in de verdere berekening. to be continued]
Aandachtspunten:
Benzineprijs
Winterbanden
Onderhoud
Risico in onverwacht onderhoud
Risico in schades in privé kilometers bij eigendom (schade in de kilometers voor de WG moet de WG eigenlijk verzekeren)
Afschrijving/verkoopwaarde: als particulier zul je niet voor dezelfde prijs kunnen verkopen als een dealer dat kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
True schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:45:
Want vergelijkingen maken met een ex-lease van 4 jaar die je privé aanschaft t.o.v. een hagelnieuwe full operational lease gaat toch al direct niet op.
Natuurlijk gaat dat wel op, want dat zijn de keuzes. Wat een onzin dat nieuw met nieuw vergeleken moet worden. Nieuw is gewoon een eigenschap van de auto welke een bepaalde waarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Oké dus voor 800 euro per maand wil je een middenklasse suv rijden, hoeveel km rijd je zakelijk. Beetje auto zit al snel rond de 30c per km inclusief alle kosten.

Dus voor 800 euro per maand kan je circa 2700 per maand rijden.

Dus dat betekent dat je 2000km per maand zakelijk kan rijden. Rijd je minder dan dat zakelijk is het dus voordeliger. Meer is minder voordelig. Te lezen aan je posts denk ik dat dus voor jou dit inderdaad beter is om geen lease auto te nemen.

Even uitzoomend naar je andere vraag, waarom zouden mensen überhaupt een leaseauto overwegen, zelf rijd ik circa 40-50000 km zakelijk met nog eens 20000 privé. Dan wordt het sommetje heel anders 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:10
Ik heb niet alles gelezen maar zal een duit in het zakje doen:

- Ik rijd privé weinig km's dus het "gratis" brandstof voordeel is er voor mij niet, ik stook voor 90% voor de zaak
- Ben tevreden met een in hele goede staat verkerende 2e hands auto (Lexus IS250 uit 2006, 5 jaar geleden gekocht voor €9000,-
- De simpele rekensom is dat onderhoud, belasting, verzekering, afschrijving, brandstof MAKKELIJK te betalen is van het bruto mobiliteitsbudget en ik er "winst" op maak
- Met alle zakelijke km's die je kunt opvoeren al helemaal een no-brainer

En wie nu denkt dat ik zielig ben met een auto uit 2006, hij is in zeer knappe staat en ik mis eigenlijk niets tov een nieuwe auto, behalve op multimedia gebied. Maar met een aux in vind ik ook dat niet boeiend.

Met de gestegen prijzen denk ik dat ik hem nu na 5 jaar nog steeds voor €7000,- kan verkopen. Afschrijving max 400 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
remmuz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Ik reken even simpel, 985,00 bruto is 591,00 bruto.
Samen met de bijtelling ging ik er dus ruim 1000,00 netto per maand op vooruit.
Natuurlijk had ik ook voor een nieuwe elektrische auto kunnen kiezen (Dat zou een BMW i4 geworden zijn),
Maar ik heb daar gewoon geen 12000,00 netto per jaar voor over.
Helemaal gelijk heb je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
trippelb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Oké dus voor 800 euro per maand wil je een middenklasse suv rijden, hoeveel km rijd je zakelijk. Beetje auto zit al snel rond de 30c per km inclusief alle kosten.

Dus voor 800 euro per maand kan je circa 2700 per maand rijden.

Dus dat betekent dat je 2000km per maand zakelijk kan rijden. Rijd je minder dan dat zakelijk is het dus voordeliger. Meer is minder voordelig. Te lezen aan je posts denk ik dat dus voor jou dit inderdaad beter is om geen lease auto te nemen.

Even uitzoomend naar je andere vraag, waarom zouden mensen überhaupt een leaseauto overwegen, zelf rijd ik circa 40-50000 km zakelijk met nog eens 20000 privé. Dan wordt het sommetje heel anders 😉
3000-4000km zakelijk per jaar rij ik waar ik dus ook 0,21 voor zal terugkrijgen.
Werk voornamelijk thuis zoals eerder aangegeven.

Idd bii veel zakelijke en prive km’s is leaseauto interessanter.

1 keer tanken per maand met mijn SUV hoop ik 😉, laat het er 1,5 wezen dan is 800 euro nog steeds veel.

[ Voor 5% gewijzigd door hoihoi66 op 26-03-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 13:28
KnoxNL schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:48:
Ik heb niet alles gelezen maar zal een duit in het zakje doen:

- Ik rijd privé weinig km's dus het "gratis" brandstof voordeel is er voor mij niet, ik stook voor 90% voor de zaak
- Ben tevreden met een in hele goede staat verkerende 2e hands auto (Lexus IS250 uit 2006, 5 jaar geleden gekocht voor €9000,-
- De simpele rekensom is dat onderhoud, belasting, verzekering, afschrijving, brandstof MAKKELIJK te betalen is van het bruto mobiliteitsbudget en ik er "winst" op maak
- Met alle zakelijke km's die je kunt opvoeren al helemaal een no-brainer

En wie nu denkt dat ik zielig ben met een auto uit 2006, hij is in zeer knappe staat en ik mis eigenlijk niets tov een nieuwe auto, behalve op multimedia gebied. Maar met een aux in vind ik ook dat niet boeiend.

Met de gestegen prijzen denk ik dat ik hem nu na 5 jaar nog steeds voor €7000,- kan verkopen. Afschrijving max 400 euro per jaar.
Zoiets kan je toch totaal niet voorspellen. Er kunnen zich toch ook gewoon problemen voordoen met een wagen die veel geld kunnen kosten aan reparaties.

Die kosten moet je ook meetellen , zeker als ik lees dat mensen hier een 2de hands model in ruil willen aanschaffen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:40:
[...]

3000-4000km zakelijk per jaar rij ik waar ik dus ook 0,21 voor zal terugkrijgen.
Werk voornamelijk thuis zoals eerder aangegeven.

Idd bii veel zakelijke en prive km’s is leaseauto interessanter.

1 keer tanken per maand met mijn SUV hoop ik 😉, laat het er 1,5 wezen dan is 800 euro nog steeds veel.
Check voor de zekerheid even bij je werkgever of ze de zakelijke kilometers extra uitkeren bovenop het mobiliteitsbudget of dat ze je zakelijke kilometers netto uitkeren uit je mobiliteitsbudget. Over het algemeen gebeurt het tweede. Daarmee heb je wel een bruto netto voordeel maar is het dus bovenop je mobiliteitsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 20:29
Ik snap het niet helemaal, 800 euro netto dat is toch iets van 1200 bruto?

Ik krijg 925 euro bruto aan mobiliteitsbudget. Dit kan ik laten uitbetalen echter blijft er door de belastingaftrek dan niet veel meer van over.

Door de bijtelling mag ik privé ermee rijden, maar ook dit is een keuze. Als ik dat niet doe dan mag ik 150km per jaar privé ermee rijden.

Ik heb gelukkig wel nog het voordeel dat ik maar 12% bijtelling betaal tot het bedrag van €45000,-. De auto heeft een cataloguswaarde van €46XXX,-. Hierdoor is de bijtelling netto uiteindelijk maar iets van 125 euro (de bijtelling wordt bij het bruto salaris gerekend die is geloof ik 250 euro dus daar betaal je dan iets meer dan de helft over). Daar kan ik echt geen auto met brandstof van betalen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
trippelb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:53:
[...]

Check voor de zekerheid even bij je werkgever of ze de zakelijke kilometers extra uitkeren bovenop het mobiliteitsbudget of dat ze je zakelijke kilometers netto uitkeren uit je mobiliteitsbudget. Over het algemeen gebeurt het tweede. Daarmee heb je wel een bruto netto voordeel maar is het dus bovenop je mobiliteitsbudget.
Staat in de voorwaarden idd het tweede is van toepassing voor ons dis bruto netto voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
DutchKel schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:59:

Ik krijg 925 euro bruto aan mobiliteitsbudget. Dit kan ik laten uitbetalen echter blijft er door de belastingaftrek dan niet veel meer van over.

Door de bijtelling mag ik privé ermee rijden, maar ook dit is een keuze. Als ik dat niet doe dan mag ik 150km per jaar privé ermee rijden.

Ik heb gelukkig wel nog het voordeel dat ik maar 12% bijtelling betaal tot het bedrag van €45000,-. De auto heeft een cataloguswaarde van €46XXX,-. Hierdoor is de bijtelling netto uiteindelijk maar iets van 125 euro (de bijtelling wordt bij het bruto salaris gerekend die is geloof ik 250 euro dus daar betaal je dan iets meer dan de helft over). Daar kan ik echt geen auto met brandstof van betalen.
800 euro netto is bijtelling die ik niet meer hoef te betalen + mob. budget.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Ze denken van ’wil geen gezeik’ en gaan voor bijtelling. Zonder uit te zoeken welke alternatieven er nog meer zijn.
Of ze hebben gewoon andere prioriteiten dan jij natuurlijk.

Van wat ik netto overhoudt bij een mobiliteitsbudget ga ik geen gelijkwaardige nieuwe auto kopen. En dat vind ik persoonlijk leuk, want ik hou van nieuwe gadgets en functies.

Andersom begrijp ik ook prima dat iemand die daar weinig om geeft gewoon een 8 jaar oude Toyota koopt en voor veel minder rondrijdt.

Zolang dit voor jou werkt, prima toch?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dat is een afweging. Bij een auto van de zaak heb je privé geen enkel risico of verplichting, terwijl je ook nog eens, in de regel, altijd een nieuwe of in ieder geval heel recente auto kunt rijden.

Zelfs in de huidige markt geldt nog steeds dat de eerste jaren de afschrijving het hoogst is en daarom is een auto van de zaak zoveel duurder dan privé een gebruikte auto rijden.

Heb je de financiële ruimte om een auto van je keuze te kopen, dan kan dat met een mobiliteitsbudget behoorlijk interessant zijn. Maar er zijn ook genoeg mensen die die ruimte niet hebben en dan moeten financieren. Ook niks mis mee, behalve wanneer je een hypotheek af wil sluiten, omdat die financiering dan ineens in de weg kan zitten.

En zelfs als je de financiële ruimte hebt, kan het nog interessant zijn voor een auto van de zaak te kiezen. Zo had ik ook de keuze, maar mijn mobiliteitsbudget was lager dan het leasebudget. Dat, in combinatie met een 8% bijtelling auto en de bouw van een nieuw huis maakte op dat moment de weloverwogen keuze voor een auto van de zaak mijn keuze. Ik heb niet het idee dat mij dat de kwalificatie 'gek' heeft doen verdienen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:10:
[...]

800 euro netto is bijtelling die ik niet meer hoef te betalen + mob. budget.
Ah dan snap ik het. Dat vind ik niet veel. De meeste mensen vergissen zich vaak wat een 2e hands auto kost.

Tel maar eens alle kosten op van een 2e hands auto. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving, brandstof. Ik kwam bij mijn vorige 2e hands auto uit op ongeveer 900 euro per maand met ongeveer 30k km per jaar wat ik toen reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
DutchKel schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:59:

12% bijtelling op een auto van 46k is minimaal 460 euro bijtelling.

Dit komt inderdaad bovenop je bruto salaris en daar betaal je dus belasting over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Thomas18GT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:37:
[...]

12% bijtelling op een auto van 46k is minimaal 460 euro bijtelling.

Dit komt inderdaad bovenop je bruto salaris en daar betaal je dus belasting over.
Oeps ik had me vergist het is 8%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 08:10
zwasie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Zoiets kan je toch totaal niet voorspellen. Er kunnen zich toch ook gewoon problemen voordoen met een wagen die veel geld kunnen kosten aan reparaties.

Die kosten moet je ook meetellen , zeker als ik lees dat mensen hier een 2de hands model in ruil willen aanschaffen .
Daar heb je een punt mbt de voorspelbaarheid.

De keuze voor mijn auto is voor een groot deel ook gebaseerd op betrouwbaarheid, maar je mag daar inderdaad niet vanuit gaan.

Dat het bij mij goed gaat is uiteraard geen garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DutchKel schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Ah dan snap ik het. Dat vind ik niet veel. De meeste mensen vergissen zich vaak wat een 2e hands auto kost.

Tel maar eens alle kosten op van een 2e hands auto. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving, brandstof. Ik kwam bij mijn vorige 2e hands auto uit op ongeveer 900 euro per maand met ongeveer 30k km per jaar wat ik toen reed.
Of ze extrapoleren een paar goede jaren zonder onderhoud (of zelf twee rechterhanden) naar iedereen.

Met de ANWB autokosten vergelijker heb ik nog weinig aantrekkelijke tweedehands auto's gezien die in de buurt komen van lease qua kosten. Laat staan nieuw.

Tel daarbij op de stress van mogelijk onderhoud, leenauto's en iedere keer weer mogen aftikken bij de pomp of laadpaal, en ik ga voorlopig nog even voor lease.

Dan maar financieel iets minder voordelig uit, maar wel een stuk beter voor de gemoedsrust ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 05-05 11:28
Bobo221 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:58:

Maar als je nu 700€ netto bijtelling (!) betaald dan rij je een auto van ca. 135-140k… tja, dan is een auto van ca. 45-55k (model 3/Y) waarschijnlijk onderaan de streep goedkoper.
Die Model 3/Y zou qua bijtelling iets van 380€ kosten, dus dat zou je vergelijking moeten zijn.

Ik heb overigens voor mezelf ook al een aantal keer zitten rekenen, maar met een bruto mobiliteitsbudget van 800€ is het voor mij gewoon totaal niet interessant om het uit te laten keren. Ik rij iets van 25-30k zakelijk en 10-15k privé.
Toch ben ik wel op zoek naar een soort complete reken module om het allemaal eens goed te bekijken, maar die is online niet zo maar te vinden volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:23
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Kan dat niet? Knaken, dan maar snel mijn Tesla inleveren. Toch al een paar keer met een gerust hart mee op vakantie geweest, maar als jij zegt dat het niet kan….

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Smobbo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Maar als je nu 700€ netto bijtelling (!) betaald dan rij je een auto van ca. 135-140k… tja, dan is een auto van ca. 45-55k (model 3/Y) waarschijnlijk onderaan de streep goedkoper.
Die Model 3/Y zou qua bijtelling iets van 380€ kosten, dus dat zou je vergelijking moeten zijn.

Ik heb overigens voor mezelf ook al een aantal keer zitten rekenen, maar met een bruto mobiliteitsbudget van 800€ is het voor mij gewoon totaal niet interessant om het uit te laten keren. Ik rij iets van 25-30k zakelijk en 10-15k privé.
Toch ben ik wel op zoek naar een soort complete reken module om het allemaal eens goed te bekijken, maar die is online niet zo maar te vinden volgens mij.
700 euro bijtelling betaal je al op een auto van 70k hoor. Dat is veel geld, maar een nieuwe Golf kost tegenwoordig ook al 40k. Daar had je 10 jaar geleden een Mercedes C voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-03 10:19

Mijn werkgever bied hetzelfde, ik zou 900 euro mobiliteitsbudget kunnen krijgen. Heb tóch gekozen voor een elektrische leaseauto met 400 euro bijtelling.
Waarom? Ik rijd gewoon veel zakelijk, maar ook privé. Ik woon in de Achterhoek en rijd gemiddeld 2 a 3 keer per week half Nederland door (zakelijke km) oftewel zo’n 500km per week gemiddeld. Daarnaast privé ook nog wel gemiddeld 150 a 200km per week.
Als ik ‘t even doorreken ga ik met mobiliteitsbudget niet uitkomen, tenzij ik een goedkope VW Up ga rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Hamer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:10:
[...]

Mijn werkgever bied hetzelfde, ik zou 900 euro mobiliteitsbudget kunnen krijgen. Heb tóch gekozen voor een elektrische leaseauto met 400 euro bijtelling.
Waarom? Ik rijd gewoon veel zakelijk. Ik woon in de Achterhoek en rijd gemiddeld 2 a 3 keer per week half Nederland door oftewel zo’n 500km per week gemiddeld.
Als ik ‘t even doorreken ga ik met mobiliteitsbudget niet uitkomen, tenzij ik een goedkope VW Up ga rijden.
Dat is +- 2200km per maand.

400 netto bijtellingsvoordeel
2200 * 0,21 = 462 netto km vergoeding uit je budget
900 - 462 = 438 bruto = 219 netto uit overig budget
1081 euro netto per maand.

Bijna 50 cent per km, daar kan je prima privé een leuke auto voor rijden :)

Ik haakte hierop in omdat mijn situatie bijna hetzelfde is. Mijn mobiliteitsbudget is 890 en rij nu privé een Golf 7 station. Minder dan de ID4 die ik had, maar het scheelt me 3 a 400 euro per maand netto.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas18GT op 26-03-2023 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@TS: interessante constatering nietwaar?

Na ruim 20 jaar leasen had ik twee jaar geleden in coronatijd bijna weer 'blind' een andere auto besteld (22% bijtellings categorie). Puur vanuit gewoonte en gemak, al had ik wel diverse ergernissen onderhuids sluimeren. De leaseregeling was fors uitgekleed geraakt, er was een merkenbeleid dat me niet heel erg aanstond, verplicht tanken bij een bepaald merk, geen buitenland KM's meer mogen declareren etc. Een beetje PK's was er ook niet meer bij, allemaal van die kleine eco turboblokjes evt in een hybridevorm. Full elektrisch was bij ons toen nog net niet mogelijk.

Enfin, boven een cataloguswaarde van ~45k€ gaat 22% dan wel pijn doen, zeker voor een auto die je dan niet echt aanstaat. Na het lezen van de mobiliteitsregeling en een rekensommetje was de keus snel gemaakt en heb ik de nieuwe leaseaanvraag op de valreep niet doorgezet. Als je veel zakelijk rijdt is lease natuurlijk wel interessant, zoals velen hierboven ook opmerken.

Voor mij was dit inzicht en besluit een absolute verlossing; superfijn om af te zijn van de betutteling en bijtelling voor de staatskas. Ik heb prive een riante hybride auto gekocht (in PK's en uitvoering) die net uit de lease was maar voor mij voelde als nieuw. Onder de streep ben ik ook goedkoper uit en heb alles nu zelf in de hand. Uiteraard ook risico voor jezelf (zoals reparatie/schade pech), maar daar kun je zelf best op sturen door je huiswerk goed te doen en voldoende geld te reserveren voor afschrijving en onderhoud. [Edit: dat doe ik dus ook uit dat mobiliteitsbudget en wegvallende deel bijtelling].

Als volledig ontzorgd worden je ding is (bij weinig zakelijke km's), dan is lease vast interessant (zakelijk/private), maar daar betaal je tegenwoordig dan ook fors voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

In navolging op: True in "Mobiliteitsbudget? Waarom wel/niet?"

Als ik puur dezelfde vergelijking voor mij zou maken en hierin objectief probeer te zien (dus geen eigen onderhoud of een occasion kopen) ziet het er voor mij als volgt uit (WG leaseregeling: 36 mnd met 35k km, ik heb er afgelopen jaar 18k gereden)
Rekengegevens
  • Auto: Renault Clio 2023 (vergelijkbaar met wat ik nu rij als poolauto, nu een uit 2021 en ook een 1.0 3 cilinder):
  • Fiscale waarde: € 25.475
  • Catalogusprijs: € 25.475
  • directlease.nl prijs/mnd: € 585 (met 36 mnd met 35k km, winterbanden, € 135 eigen risico (ik heb nu € 150) en budget vervangend vervoer, meer én minder km is 5ct)
  • Verbruik: 18 km/L (wat ik zo snel online kan vinden, als MyAthon weer werkt kan ik mijn eigen verbruik ook zien) volgens mijn tankpas is mijn verbruik 15,57 km/L :X
  • Netto bijtelling: € 232 (ondanks dat directlease.nl 172 aangeeft komt 232 uit een bruto/netto berekening van berekenhet.nl met mijn inkomen)
  • Benzineprijs: € 1,80 (is wel eens hoger geweest de laatste tijd, maar is momenteel weer iets lager)
Aanschafkosten
Ik heb een half jaar geleden een huis gekocht, ik heb geen 25k om comfortabel stuk te slaan op een auto.
  • Pricewise leningvergelijking: Rabobank 4,5% op 36 mnd:
  • Leenbedrag € 25.475,00
  • Rentekosten € 1.768,94
  • Totaalbedrag € 27.243,94
Brandstofkosten
Even de aanname dat ik de 36 mnd ook 18k km/jr ga rijden kom ik uit op 54k km.
Met 15,57 km/L is dat 3468 L, 3468*1,8= € 6242,40 aan benzine over 3 jaar.
Afschrijving en restwaarde
Kijkend naar marktplaats voor een Clio uit 2019-2020 met 45k tot 65k km, handgeschakeld en hatchback. Vluchtig kijken naar geen schade en of er een kenteken zichtbaar is pak ik gemakshalve (eerste) deze vier advertenties:
  1. https://www.marktplaats.n...irco-cruise-apple-carplay
  2. https://www.marktplaats.n...port-apple-carplay-cruise
  3. https://www.marktplaats.n...pdc-apple-carplay-android
  4. https://www.marktplaats.n...-camera-parkeersensoren-g
Vraagprijs /km-stand /rdw catalogusprijs /afschrijving
  1. € 15.980,00 /56k km /€19085 /0,84
  2. € 15.700,00/ 46k km /€19785 /0,79
  3. € 17.450,00/ 52k km /€21090 /0,83
  4. € 16.445,00/ 61k km /€22765 /0,72
Gemiddelde afschrijving is dan 0,795 dus 20,5% van de catalogusprijs als afschrijving over 36mnd (hierbij vergeten we even dat je als particulier een auto niet voor deze bedragen kunt verkopen).

Restwaarde na 36mnd: 25475*0,795= € 20.253. (Dus de afschrijving is 25475-20253=5222/36 = € 145 /mnd, hierbij een hele vette kantnotitie dat de afgelopen twee à tweeënhalf jaar de auto-eigenaren spekkoper waren i.v.m. productieproblemen (met Covid) en hoge vraag (ook vanwege Covid)de tweedehandsprijzen zijn uiterst hoog).
De ANWB geeft bij de calculator: 'Autokosten berekenen' gewoon keihard € 14.400 als restwaarde aan. Ik denk dat de waarheid op dit moment er ergens tussenin ligt, de AWNB calculeert dit waarschijnlijk iets conservatiever dan de huidige waardes én de dealerprijzen zijn weer onrealistisch voor een particulier. Ergens hiertussen, laten we zeggen € 17.500 met dus € 8.000 afschrijving over 3 jaar lijkt mij realistisch.
Onderhoud
Onderhoud, dat is een lastige, althans als je niet een heel wagenpark hebt waar je berekeningen over kunt doen om verwachtingen te managen en risico's hiervan per merk en model in te calculeren. Dat gezegd hebbende kan de ANWB ons hierbij ook helpen (via: https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten ):
  • 4. Onderhoud carrosserie en diversen 1,7 ct
  • 7. Reparatie en onderhoud 1,3 ct
  • 8. Banden 1,8 ct
Dus 4,8 ct /km. 54000*0,048= € 2.592 aan onderhoud incl. banden. Voor het gemak rekenen we de aanschafkosten van winterbanden ( à € 100 /st dus € 400 totaal) even niet mee, maar vervangen schijnt rond de € 115 te zijn (link) en opslag zo'n € 20 per jaar. Dus ook zo'n € 250 per jaar en dus € 750 voor de 3 jaar. Dan zitten we dus op € 3.342 aan onderhoud incl. bandenslijtage excl. aanschaf van een winterset.
Wegenbelasting
Wegenbelasting, in mijn provincie is dat voor deze wagen € 132 per kwartaal dus € 1.584 voor de volledige 3 jaar.
Verzekering
Verzekering, met mijn schadevrije jaren (7), op mijn adres en voor een All Risk verzekering betaal ik minimaal € 37 per maand en als ik wil kiezen uit de goedkoopste vijf verzekeringen betaal ik tot € 43 per maand. Ik ga uit van enige keuzevrijheid en neem de € 43 mee. Dan is dit 43*36= € 1.548 aan verzekeringskosten (en ja, met mijn 8 en 9 schadevrije jaren zal ik ongetwijfeld iets minder gaan betalen). Voor het idee betaal je in hetzelfde scenario met nul schadevrije jaren minimaal € 62 of € 77 voor de keuze uit de goedkoopste vier (met 77*36 wordt dit € 2.772 voor de 3 jaar).
Samenvattend
Zoals ik begon, ik wil momenteel de aanschaf van een nieuwe auto niet uit eigen zak betalen, maar een lening hiervoor (hoewel m.i. een slecht idee) is zeker een optie. De rentekosten hiervan bedragen dan € 1.768,94. De brandstofkosten met mijn huidige kilometers is € 5.400. De afschrijving lijkt mij voor deze wagen op drie jaar redelijk met € 8.000. Onderhoud en banden komen samen op € 3.342. De wegenbelasting is € 1.584 en de verzekering zal voor mij ergens rond de € 1.548 zijn.

€ 1.768,94 rente voor lening
€ 6.242,40 brandstof
€ 8.000,00 afschrijving
€ 3.342,00 onderhoud en banden
€ 1.584,00 wegenbelasting
€ 1.548,00 verzekering
-------------- +
€ 22.485,34

22485,34/36 = € 625 per maand.
Netto bijtelling is € 232 per maand.
Bij een netto tegemoetkoming van € 393 per maand van mijn werkgever zal ik dus quitte spelen. Hierbij moet ik in ieder geval voor mijzelf wel de volgende risico's negeren:
  • in 2022 ben ik niet op vakantie geweest, wat ik normaliter wel met de auto doe +2000 km
  • bij het aanspreken van de verzekering door eigenschuld zal ik de rest van de drie jaar vrijwel zeker € 30/mnd meer kwijt zijn
  • bij onverwacht en niet ingecalculeerd onderhoud zal ik dit zelf moeten betalen
  • ik heb een leenauto niet meegerekend
  • ik heb hoger uitvallende brandstofkosten niet meegerekend
  • als ik minder zal thuiswerken maak ik meer kilometers die zijn ook niet meegerekend
  • een tegenvallende restwaarde bij verkoop
Aandachtspunten:
  • Brandstofprijs, blijft een gok
  • Winterbanden, eigenlijk moet hiervoor nog € 400 aan aanschaf bij, bij verkoop zul je dit niet terug gaan verdienen dus nog € 11 /mnd extra.
  • Onderhoud, erg lastig goed in te schatten, maar bij een hagelnieuwe auto wel het gemakkelijkste in te schatten
  • Risico in onverwacht onderhoud
  • Risico in schades in privé kilometers bij eigendom (schade in de kilometers voor de WG moet de WG (eigenlijk) verzekeren maar in ieder geval betalen)
  • Afschrijving/verkoopwaarde: als particulier zul je niet voor dezelfde prijs kunnen verkopen als een dealer dat kan
  • Verzekering: gebaseerd op hoe weinig schades je rijdt en hoe lang je dit al doet
Zijsprongetje m.b.t. WG-kosten voor de lease:
Leasecontract zou 35*3=105k km zijn, verschil is 51k km, met 5ct/km is dit 2550€ 'korting'.
Leaseprijs over 36 mnd is 585*36=21060 - 2550 = € 18.510 + € 5.400 = € 23.910
23910/36= € 664,17 dit zou m.i. dan een 'eerlijk' mobiliteitsbudget zijn om deze auto te kunnen rijden.
NB. een contract voor 18k km/jr zou zo'n 518 /mnd moeten kosten. En zou dan uitkomen op:
Leaseprijs over 36 mnd is 518*36=18648 + € 5.400 = € 24.048 dus € 130 duurder over de gehele looptijd.
Discussie
M.i. gaat het al mis bij het feit dat de mobiliteitsbudget-ontvangers de vergelijking willen maken tussen een full operational lease en een bijv. 8 jaar auto. Dit is wat mij betreft een vergelijking die niet te maken is. Desalniettemin zal ik niet ontkennen dat de mobiliteitsbudget-ontvangers die een nieuwe (0-km) auto gekocht hebben zo'n 5-3 jaar geleden nu absoluut spekkoper zijn als ze deze op de tweedehandsmarkt willen verkopen. Hierbij zijn de onderhoudskosten hiervan waarschijnlijk laag geweest gezien het een nieuwe auto is. Maar of deze trend doorgezet kan worden is wat mij betreft een afweging die een leasemaatschappij beter kan maken en natuurlijk incalculeert dan dat ik dit kan. En daar zit ook de crux, iedereen kan wel een berekening maken, wat zaken vergelijken en daarop gebaseerd een afweging maken. Maar of dit in de praktijk nu ook echt de betere optie is, zal enkel de tijd duidelijk maken.
Persoonlijk vind ik de zekerheid, het gemak (en het gebrek aan aanschafkosten) van een full operational lease mij meer waard dan die Fabia die ik voorheen reed van € 7.000 want mijn auto is op de dagen dat ik naar kantoor ga ook wel iets meer dan een vervoersmiddel en dat is iets waar een auto in het budget en de leeftijd van mijn vorige eigen auto (die Fabia) toch wel z'n gebreken heeft. Het relaxte van een fatsoenlijke cruisecontrol, infotainment, navigatie en de mogelijkheid om soepel en zonder moeite te bellen bieden mij persoonlijk meerwaarde. Nog los van de zekerheden.

Ik denk dat m.u.v. de extremen: 2.000 privé kilometers per jaar, een 4x4 voor de paardentrailer, een cabrio welke niet binnen het autoreglement past, 40k km zakelijk per jaar het een persoonlijke afweging is. Heb ik het geld voor de eigen aanschaf over (of heb ik al een auto in eigendom die voldoet), wil ik de risico's lopen (hoe klein ze ook zijn in jouw scenario) en ben ik met deze auto tevreden? (of dit nu een mobiliteitsbudget-ontvanger is die elke drie jaar een hagelnieuwe auto koopt of juist iemand die zeer bewust een Prius rijdt met 200k km op de teller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 22:39
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Tsjonge, ik lees deze post (en vele anderen) maar hier wil ik toch wel even op reageren. Even een VW Tiguan 2.0 TSI 2017 als voorbeeld genomen.

4 liter olie, €15 per liter, dus in totaal €60.
Interieurfilter, €30
Oliefilter, €25
Luchtfilter €40

Uiteraard bovenstaande prijzen zijn garage-prijzen en derhalve exclusief BTW. In totaal kom je op €155 en dat is nog exclusief het uurtje dat ze bezig zijn met het wisselen van de filters en olie en het naar binnen- en buiten rijden van je wagen. Vaak kom je al gauw op €300 uit. Het is begrijpelijk dat je zo probeert te rekenen maar het is echt veel te positief gerekend. Bovendien gaat er in een gemiddelde "SUV uit 2018" wel meer dan maar 4 liter olie.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-03 10:19
Thomas18GT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Dat is +- 2200km per maand.

400 netto bijtellingsvoordeel
2200 * 0,21 = 462 netto km vergoeding uit je budget
900 - 462 = 438 bruto = 219 netto uit overig budget
1081 euro netto per maand.

Bijna 50 cent per km, daar kan je prima privé een leuke auto voor rijden :)

Ik haakte hierop in omdat mijn situatie bijna hetzelfde is. Mijn mobiliteitsbudget is 890 en rij nu privé een Golf 7 station. Minder dan de ID4 die ik had, maar het scheelt me 3 a 400 euro per maand netto.
Heb vakanties nog niet meegeteld dan, ik rijd jaarlijks zo’n 30 a 35000 km.

Maar vind ‘t gemak nu van lease via werkgever gewoon heel fijn. Hoef nergens rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
True schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:56:
M.i. gaat het al mis bij het feit dat de mobiliteitsbudget-ontvangers de vergelijking willen maken tussen een full operational lease en een bijv. 8 jaar auto. Dit is wat mij betreft een vergelijking die niet te maken is.
Die vergelijking is heel goed te maken, want dat zijn de mobiliteit opties voor TS. Desnoods voeg je er nog OV en een bakfiets aan toe.

Als mensen woningen vergelijken moeten dat toch ook niet per se een nieuwbouw huur- en koopwoning zijn? Nee, men vergelijkt de opties die ze hebben en maakt dan een keuze. Dat kan prima nieuw vs gebruikt zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Precies. Het gaat er niet om dat je een nieuwe leasewagen met een nieuwe wagen moet vergelijken. Een nieuwe auto is voor veel mensen helemaal niet nodig. De meeste mensen kunnen prima toe met een auto van 5 jaar oud. Dus als je moet kiezen tussen nieuw leasen en tweedehands 5 jaar oud, dan is dat helemaal geen groot verschil, zeker als je niet zoveel kilometers rijdt. Het is theoretisch wel onvergelijkbaar, maar je moet de 2 situaties vergelijken waarin je terechtkomt als je wel of niet een leaseauto neemt.

Uiteindelijk komt het neer op het aantal kilometers dat je rijdt. Bij 10k per jaar is het een no-brainer, dan is het leasebudget netto PLUS het ontbreken van de bijtelling makkelijk genoeg om een auto van een jaar of 5 oud van te rijden. Ik heb dit ook gedaan en mijn leasebudget was echt veel lager, dan kan het nog steeds uit.

Als je meer dan 15k km per jaar rijdt, dan moet je gaan rekenen. Dat is moeilijk, want dan moet je de kosten voor reparaties en onderhoud voorspellen. En je moet je er comfortabel bij voelen dat je wel eens een onverwachte uitgave van een paar 100 euro kunt hebben als er onverhoopt iets kapot gaat. Als je wat spaargeld achter de hand hebt, dan is dat geen probleem, maar veel mensen kunnen niet goed omgaan met onzekerheden en kiezen dan liever voor de leasewagen, daar heb je nooit gezeik van. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:14
De laatste zin is eigenlijk de essentie en dus ook waarom dit soort topics wat nutteloos zijn.
Maar dat is een persoonlijke keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 27-03-2023 07:38 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Ik ben bijv die gek :w

Rij nu een model 3. Ongeveer 20k privé km per jaar (zakelijk ook iets van 20k). Voor 800 euro netto per maand kan ik deze auto niet rijden. Wil ik ook niet want de lak van een tesla is zo zacht als boter maar dat terzijde.

Het blijft persoonlijk of je wilt kiezen voor zorgeloos rondrijden. Leasen is niet perse zo voordelig. Ik doe het omdat ik voor dat bedrag een prima auto kan rijden met onbeperkt privé kilometers en geen zorgen bij schade / onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
fonsoy schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:42:
[...]

Tsjonge, ik lees deze post (en vele anderen) maar hier wil ik toch wel even op reageren. Even een VW Tiguan 2.0 TSI 2017 als voorbeeld genomen.

4 liter olie, €15 per liter, dus in totaal €60.
Interieurfilter, €30
Oliefilter, €25
Luchtfilter €40

Uiteraard bovenstaande prijzen zijn garage-prijzen en derhalve exclusief BTW. In totaal kom je op €155 en dat is nog exclusief het uurtje dat ze bezig zijn met het wisselen van de filters en olie en het naar binnen- en buiten rijden van je wagen. Vaak kom je al gauw op €300 uit. Het is begrijpelijk dat je zo probeert te rekenen maar het is echt veel te positief gerekend. Bovendien gaat er in een gemiddelde "SUV uit 2018" wel meer dan maar 4 liter olie.
Niet overdrijven , de eerste beste site gepakt op Google en uitgekomen bij Winparts:
Seat Ateca 2018 gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwVpls1F9fbtypII5bjjHG29Ero=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUYuvqP4oLlJ4QIFsHMsM7c1.jpg?f=fotoalbum_large

Niets eens mijn best gedaan of het goedkoper kan.
Als ik even rondkijk dan is het nieteens 80 euro 😉 incl verzenden en incl btw.

Ik vervang het zelf heb ik al meerdere keren aangegeven. Als de prijzen echt rond de 300 euro zijn dan zijn het ook gewoon dieven!
1 uur werk en je bent klaar, dan ga je maar niet naar de dealer die max pijzen toepast.

Maar overdrijven met de prijzen ben ik nu hier vaker tegengekomen om lease toch interessanter te maken.
Ook met verzekering trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
We Are Borg schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:45:
[...]

Ik ben bijv die gek :w

Rij nu een model 3. Ongeveer 20k privé km per jaar (zakelijk ook iets van 20k). Voor 800 euro netto per maand kan ik deze auto niet rijden. Wil ik ook niet want de lak van een tesla is zo zacht als boter maar dat terzijde.

Het blijft persoonlijk of je wilt kiezen voor zorgeloos rondrijden. Leasen is niet perse zo voordelig. Ik doe het omdat ik voor dat bedrag een prima auto kan rijden met onbeperkt privé kilometers en geen zorgen bij schade / onderhoud.
Ik rii een kwart van wat jij rij zakelijk en prive 😉
Dan is het minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:04:
[...]

Die vergelijking is heel goed te maken, want dat zijn de mobiliteit opties voor TS. Desnoods voeg je er nog OV en een bakfiets aan toe.

Als mensen woningen vergelijken moeten dat toch ook niet per se een nieuwbouw huur- en koopwoning zijn? Nee, men vergelijkt de opties die ze hebben en maakt dan een keuze. Dat kan prima nieuw vs gebruikt zijn.
Juist! Helemaal gelijk heb je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:01
PhilipsFan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 02:54:
Precies. Het gaat er niet om dat je een nieuwe leasewagen met een nieuwe wagen moet vergelijken. Een nieuwe auto is voor veel mensen helemaal niet nodig. De meeste mensen kunnen prima toe met een auto van 5 jaar oud. Dus als je moet kiezen tussen nieuw leasen en tweedehands 5 jaar oud, dan is dat helemaal geen groot verschil, zeker als je niet zoveel kilometers rijdt. Het is theoretisch wel onvergelijkbaar, maar je moet de 2 situaties vergelijken waarin je terechtkomt als je wel of niet een leaseauto neemt.

Uiteindelijk komt het neer op het aantal kilometers dat je rijdt. Bij 10k per jaar is het een no-brainer, dan is het leasebudget netto PLUS het ontbreken van de bijtelling makkelijk genoeg om een auto van een jaar of 5 oud van te rijden. Ik heb dit ook gedaan en mijn leasebudget was echt veel lager, dan kan het nog steeds uit.

Als je meer dan 15k km per jaar rijdt, dan moet je gaan rekenen
. Dat is moeilijk, want dan moet je de kosten voor reparaties en onderhoud voorspellen. En je moet je er comfortabel bij voelen dat je wel eens een onverwachte uitgave van een paar 100 euro kunt hebben als er onverhoopt iets kapot gaat. Als je wat spaargeld achter de hand hebt, dan is dat geen probleem, maar veel mensen kunnen niet goed omgaan met onzekerheden en kiezen dan liever voor de leasewagen, daar heb je nooit gezeik van. Maar dat is een persoonlijke keuze.
Ik denk dat dit een goeie samenvatting en conclusie van dit topic is.

Dit is overigens ook wat ik bij collega's zie. De meesten die in de buurt van kantoor wonen kiezen voor uitbetaling van het budget (bij ons budget + 10%), en verder weg een leaser.

Zelf rij ik 40-50K km per jaar en een leaseauto is een no brainer voor mij vanuit kosten oogpunt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hoihoi66 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Niet overdrijven , de eerste beste site gepakt op Google en uitgekomen bij Winparts:
Seat Ateca 2018 gekozen.

[Afbeelding]

Niets eens mijn best gedaan of het goedkoper kan.
Als ik even rondkijk dan is het nieteens 80 euro 😉 incl verzenden en incl btw.

Ik vervang het zelf heb ik al meerdere keren aangegeven. Als de prijzen echt rond de 300 euro zijn dan zijn het ook gewoon dieven!
1 uur werk en je bent klaar, dan ga je maar niet naar de dealer die max pijzen toepast.

Maar overdrijven met de prijzen ben ik nu hier vaker tegengekomen om lease toch interessanter te maken.
Ook met verzekering trouwens.
De meeste mensen kunnen niet zelf een olie beurt uitvoeren. Als je iets zelf kan is het al heel snel voordelig en dit is vooral door de belastingdruk op arbeid van 50%.

Een longlife beurt bij VW/Audi kostte 1000 euro elke 2 jaar of 30k km toen ik nog privé reed. Kopen is alleen voordelig als je goed kan onderhandelen. Anders is het vrijwel net zo duur of duurder dan private lease.
Occasion rijden heb ik ook gedaan. Bmw 3 serie koste ook netto gewoon 1000 euro/maand als je alle kosten meerekent. Dan rijd je een auto van 5 naar 9 jaar oud als je 4 jaar rijdt. Alles wat je wint aan afschrijving verlies je aan al die kleine reparaties die je in die 4 jaar moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-05 17:28

_Apache_

For life.

Het is ook nog eens een voordeel vanuit de werkgever, vooral nu met het hybride werken. Voor thuiswerken heb je geen leasewagen nodig.

Het voordeel is bij einde dienst, hoeven zij niet te dealen met nog een wagen en bijbehorend leasecontract. Einde contract is geen vergoeding meer, klaar.

Zelf maak ik ook gebruik van zo een regeling, ga er netto 400eu op vooruit. En werk praktisch alleen maar thuis.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:17
Ik zit ook met de analyse
We hebben nu een 2016 bmw 3 serie diesel en rijden ongeveer 35.000/jaar:

Ik denk 15k prive, 20k zakelijk
Dat kost ons ong 800 euro per maand waarvan ~430/maand vergoed wordt door reiskosten = 370 per maand

Nu kan ik een leaseauto gaan rijden:
Leaseauto: ~500 bijtelling per maand. Dus salaris - 500
Lease budget: dan krijg ik er ongeveer 650 euro bij maar dan krijg ik wel minder vergoed (Geen km vergoeding meer). laten we zeggen 150 minder vergoeding. Kosten auto gaan dus naar 520 maar door de 650 vergoeding maak ik 130 euro winst.

Vanuit die berekening is het leasebudget pakken 630 euro per maand gunstiger maar dat is vooral omdat ik al een hele fijne dik aangklede bmw heb die toch al "afgeschreven" is (310dkm gelopen). Zou ik die auto nog niet hebben, dan zou ik de lease wel eerder overwegen.

Extra complexiteit is dat ik de auto deel met mijn vriendin (vriendin, 12k zakelijk, ik 8k oid) en we dus het zo plannen dat we op verschillende dagen de auto pakken. Het voelt wat fout om als ik een leaseauto heb die aan mijn vriendin te geven om naar dr werk/klanten te gaan.

Maar dat is de happy flow: Zodra ik een keer schade rij of een duur onderdeel kapot gaat is mijn complete business case naar de knoppen :P

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 27-03-2023 10:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Niet online
Ik heb gekozen voor een leaseauto om de volgende redenen;

- Ik heb nog nooit een leaseauto gehad, dus wou graag ervaren hoe het is.
- Er waren opties beschikbaar vanuit de pool dus zit niet vast een aan meerjarig contract
- Vriendin en ik houden allebei van rijden en dus kom ik goed in de buurt van 30K p.j. (zakelijk en privé)
- Gemak bij onderhoud, vervanging, bandenservice etc.
- Bij een toekomstige hypotheekaanvraag heb ik met private lease een BKR registratie aan m'n broek en steek ik spaargeld liever in het huis

Het rijden van een nieuwe auto is een genot, zeker als je van een klein Ford Ka'tje komt. Mijn huidige auto zit bomvol opties en ik hoef me nooit zorgen te maken over onderhoud, apk, banden etc. Met de vele kilometers is een tankpas ideaal en hoef ik brandstofkosten niet meer bij privérekeningen af te boeken en te declareren. Kortom, het leasen bevalt mij zeer goed en denk dat ik binnenkort een nieuwe auto ga samenstellen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kimi-Alonso op 27-03-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:17
Mijn ervaring is dat de calculator van anwb vrij accuraat is alhoewel ze natuurlijk niet zaken meenemen als je schadevrije jaren.
Als ik jouw gegevens invul van een Seat Ateca 2018 met 10.000 per jaar kom je op 562 euro per maand.

Dit klinkt veel maar ik heb mijn eigen rekeningen er wel eens bijgepakt en bij mij klote de anwb berekening
tot op de halve cent nauwkeurig. Mrja je kunt geluk en pech hebben bij onderhoud/schades. Eigenlijk is het ook een soort range en kun je ook uitgaan van 400-600 euro per maand oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTIcdJxEsutlGtWzx4ucfjMGqA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W1Zh9zdDlbveqyiqSzRg5RK3.png?f=fotoalbum_large
hoihoi66 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Ik gok dat ik ook ruim 400-500 euro voordeliger zal zijn.

Je krijgt er 800 euro bij en 400-600 euro kosten kun je dus verwachten.
Het gaat je dus 200-400 euro voordeliger zijn. Iets minder rooskleurig maar met goede schadevrije jaren, geluk in onderhoud & geluk in afschrijving zou die 400 euro wel haalbaar kunnen zijn ja :)

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 27-03-2023 12:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Bij mij klopt die ook nagenoeg. Alleen de verzekering is bij mij nog wat goedkoper omdat ik meer schadevrije jaren heb en collectiviteitskortingkrijg, maar het brandstofverbruik, kosten voor banden etc kloppen echt precies. Alleen de reparaties moeten nog blijken, omdat ik de auto nog maar 2 jaar heb, heb ik daar nog niet zoveel van gehad.
Pagina: 1 2 Laatste