In navolging op:
True in "Mobiliteitsbudget? Waarom wel/niet?"
Als ik puur dezelfde vergelijking voor mij zou maken en hierin objectief probeer te zien (dus geen eigen onderhoud of een occasion kopen) ziet het er voor mij als volgt uit (WG leaseregeling: 36 mnd met 35k km, ik heb er afgelopen jaar 18k gereden)
Rekengegevens
- Auto: Renault Clio 2023 (vergelijkbaar met wat ik nu rij als poolauto, nu een uit 2021 en ook een 1.0 3 cilinder):
- Fiscale waarde: € 25.475
- Catalogusprijs: € 25.475
- directlease.nl prijs/mnd: € 585 (met 36 mnd met 35k km, winterbanden, € 135 eigen risico (ik heb nu € 150) en budget vervangend vervoer, meer én minder km is 5ct)
- Verbruik: 18 km/L (wat ik zo snel online kan vinden, als MyAthon weer werkt kan ik mijn eigen verbruik ook zien) volgens mijn tankpas is mijn verbruik 15,57 km/L

- Netto bijtelling: € 232 (ondanks dat directlease.nl 172 aangeeft komt 232 uit een bruto/netto berekening van berekenhet.nl met mijn inkomen)
- Benzineprijs: € 1,80 (is wel eens hoger geweest de laatste tijd, maar is momenteel weer iets lager)
Aanschafkosten
Ik heb een half jaar geleden een huis gekocht, ik heb geen 25k om comfortabel stuk te slaan op een auto.
- Pricewise leningvergelijking: Rabobank 4,5% op 36 mnd:
- Leenbedrag € 25.475,00
- Rentekosten € 1.768,94
- Totaalbedrag € 27.243,94
Brandstofkosten
Even de aanname dat ik de 36 mnd ook 18k km/jr ga rijden kom ik uit op 54k km.
Met 15,57 km/L is dat 3468 L, 3468*1,8= € 6242,40 aan benzine over 3 jaar.
Afschrijving en restwaarde
Kijkend naar marktplaats voor een Clio uit 2019-2020 met 45k tot 65k km, handgeschakeld en hatchback. Vluchtig kijken naar geen schade en of er een kenteken zichtbaar is pak ik gemakshalve (eerste) deze vier advertenties:
- https://www.marktplaats.n...irco-cruise-apple-carplay
- https://www.marktplaats.n...port-apple-carplay-cruise
- https://www.marktplaats.n...pdc-apple-carplay-android
- https://www.marktplaats.n...-camera-parkeersensoren-g
Vraagprijs /km-stand /rdw catalogusprijs /afschrijving
- € 15.980,00 /56k km /€19085 /0,84
- € 15.700,00/ 46k km /€19785 /0,79
- € 17.450,00/ 52k km /€21090 /0,83
- € 16.445,00/ 61k km /€22765 /0,72
Gemiddelde afschrijving is dan 0,795 dus 20,5% van de catalogusprijs als afschrijving over 36mnd (hierbij vergeten we even dat je als particulier een auto niet voor deze bedragen kunt verkopen).
Restwaarde na 36mnd: 25475*0,795= € 20.253. (Dus de afschrijving is 25475-20253=5222/36 = € 145 /mnd,
hierbij een hele vette kantnotitie dat de afgelopen twee à tweeënhalf jaar de auto-eigenaren spekkoper waren i.v.m. productieproblemen (met Covid) en hoge vraag (ook vanwege Covid)de tweedehandsprijzen zijn uiterst hoog).
De ANWB geeft bij de calculator: 'Autokosten berekenen' gewoon keihard € 14.400 als restwaarde aan. Ik denk dat de waarheid op dit moment er ergens tussenin ligt, de AWNB calculeert dit waarschijnlijk iets conservatiever dan de huidige waardes én de dealerprijzen zijn weer onrealistisch voor een particulier. Ergens hiertussen, laten we zeggen € 17.500 met dus € 8.000 afschrijving over 3 jaar lijkt mij realistisch.
Onderhoud
Onderhoud, dat is een lastige, althans als je niet een heel wagenpark hebt waar je berekeningen over kunt doen om verwachtingen te managen en risico's hiervan per merk en model in te calculeren. Dat gezegd hebbende kan de ANWB ons hierbij ook helpen (via:
https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten ):
- 4. Onderhoud carrosserie en diversen 1,7 ct
- 7. Reparatie en onderhoud 1,3 ct
- 8. Banden 1,8 ct
Dus 4,8 ct /km. 54000*0,048= € 2.592 aan onderhoud incl. banden. Voor het gemak rekenen we de aanschafkosten van winterbanden ( à € 100 /st dus € 400 totaal) even niet mee, maar vervangen schijnt rond de € 115 te zijn (
link) en opslag zo'n € 20 per jaar. Dus ook zo'n € 250 per jaar en dus € 750 voor de 3 jaar. Dan zitten we dus op € 3.342 aan onderhoud incl. bandenslijtage excl. aanschaf van een winterset.
Wegenbelasting
Wegenbelasting, in mijn provincie is dat voor deze wagen € 132 per kwartaal dus € 1.584 voor de volledige 3 jaar.
Verzekering
Verzekering, met mijn schadevrije jaren (7), op mijn adres en voor een All Risk verzekering betaal ik minimaal € 37 per maand en als ik wil kiezen uit de goedkoopste vijf verzekeringen betaal ik tot € 43 per maand. Ik ga uit van enige keuzevrijheid en neem de € 43 mee. Dan is dit 43*36= € 1.548 aan verzekeringskosten (en ja, met mijn 8 en 9 schadevrije jaren zal ik ongetwijfeld iets minder gaan betalen). Voor het idee betaal je in hetzelfde scenario met nul schadevrije jaren minimaal € 62 of € 77 voor de keuze uit de goedkoopste vier (met 77*36 wordt dit € 2.772 voor de 3 jaar).
Samenvattend
Zoals ik begon, ik wil momenteel de aanschaf van een nieuwe auto niet uit eigen zak betalen, maar een lening hiervoor (hoewel m.i. een slecht idee) is zeker een optie. De rentekosten hiervan bedragen dan € 1.768,94. De brandstofkosten met mijn huidige kilometers is € 5.400. De afschrijving lijkt mij voor deze wagen op drie jaar redelijk met € 8.000. Onderhoud en banden komen samen op € 3.342. De wegenbelasting is € 1.584 en de verzekering zal voor mij ergens rond de € 1.548 zijn.
€ 1.768,94 rente voor lening
€ 6.242,40 brandstof
€ 8.000,00 afschrijving
€ 3.342,00 onderhoud en banden
€ 1.584,00 wegenbelasting
€ 1.548,00 verzekering
-------------- +
€ 22.485,34
22485,34/36 = € 625 per maand.
Netto bijtelling is € 232 per maand.
Bij een netto tegemoetkoming van € 393 per maand van mijn werkgever zal ik dus quitte spelen. Hierbij moet ik in ieder geval voor mijzelf wel de volgende risico's negeren:
- in 2022 ben ik niet op vakantie geweest, wat ik normaliter wel met de auto doe +2000 km
- bij het aanspreken van de verzekering door eigenschuld zal ik de rest van de drie jaar vrijwel zeker € 30/mnd meer kwijt zijn
- bij onverwacht en niet ingecalculeerd onderhoud zal ik dit zelf moeten betalen
- ik heb een leenauto niet meegerekend
- ik heb hoger uitvallende brandstofkosten niet meegerekend
- als ik minder zal thuiswerken maak ik meer kilometers die zijn ook niet meegerekend
- een tegenvallende restwaarde bij verkoop
Aandachtspunten:
- Brandstofprijs, blijft een gok
- Winterbanden, eigenlijk moet hiervoor nog € 400 aan aanschaf bij, bij verkoop zul je dit niet terug gaan verdienen dus nog € 11 /mnd extra.
- Onderhoud, erg lastig goed in te schatten, maar bij een hagelnieuwe auto wel het gemakkelijkste in te schatten
- Risico in onverwacht onderhoud
- Risico in schades in privé kilometers bij eigendom (schade in de kilometers voor de WG moet de WG (eigenlijk) verzekeren maar in ieder geval betalen)
- Afschrijving/verkoopwaarde: als particulier zul je niet voor dezelfde prijs kunnen verkopen als een dealer dat kan
- Verzekering: gebaseerd op hoe weinig schades je rijdt en hoe lang je dit al doet
Zijsprongetje m.b.t. WG-kosten voor de lease:
Leasecontract zou 35*3=105k km zijn, verschil is 51k km, met 5ct/km is dit 2550€ 'korting'.
Leaseprijs over 36 mnd is 585*36=21060 - 2550 = € 18.510 + € 5.400 = € 23.910
23910/36= € 664,17 dit zou m.i. dan een 'eerlijk' mobiliteitsbudget zijn om deze auto te kunnen rijden.
NB. een contract voor 18k km/jr zou zo'n 518 /mnd moeten kosten. En zou dan uitkomen op:
Leaseprijs over 36 mnd is 518*36=18648 + € 5.400 = € 24.048 dus € 130 duurder over de gehele looptijd.
Discussie
M.i. gaat het al mis bij het feit dat de mobiliteitsbudget-ontvangers de vergelijking willen maken tussen een full operational lease en een bijv. 8 jaar auto. Dit is wat mij betreft een vergelijking die niet te maken is. Desalniettemin zal ik niet ontkennen dat de mobiliteitsbudget-ontvangers die een nieuwe (0-km) auto gekocht hebben zo'n 5-3 jaar geleden nu absoluut spekkoper zijn als ze deze op de tweedehandsmarkt willen verkopen. Hierbij zijn de onderhoudskosten hiervan waarschijnlijk laag geweest gezien het een nieuwe auto is. Maar of deze trend doorgezet kan worden is wat mij betreft een afweging die een leasemaatschappij beter kan maken en natuurlijk incalculeert dan dat ik dit kan. En daar zit ook de crux, iedereen kan wel een berekening maken, wat zaken vergelijken en daarop gebaseerd een afweging maken. Maar of dit in de praktijk nu ook echt de betere optie is, zal enkel de tijd duidelijk maken.
Persoonlijk vind ik de zekerheid, het gemak (en het gebrek aan aanschafkosten) van een full operational lease mij meer waard dan die Fabia die ik voorheen reed van € 7.000 want mijn auto is op de dagen dat ik naar kantoor ga ook wel iets meer dan een vervoersmiddel en dat is iets waar een auto in het budget en de leeftijd van mijn vorige eigen auto (die Fabia) toch wel z'n gebreken heeft. Het relaxte van een fatsoenlijke cruisecontrol, infotainment, navigatie en de mogelijkheid om soepel en zonder moeite te bellen bieden mij persoonlijk meerwaarde. Nog los van de zekerheden.
Ik denk dat m.u.v. de extremen: 2.000 privé kilometers per jaar, een 4x4 voor de paardentrailer, een cabrio welke niet binnen het autoreglement past, 40k km zakelijk per jaar het een persoonlijke afweging is. Heb ik het geld voor de eigen aanschaf over (of heb ik al een auto in eigendom die voldoet), wil ik de risico's lopen (hoe klein ze ook zijn in jouw scenario) en ben ik met deze auto tevreden? (of dit nu een mobiliteitsbudget-ontvanger is die elke drie jaar een hagelnieuwe auto koopt of juist iemand die zeer bewust een Prius rijdt met 200k km op de teller).