(Low Power) NAS and Home Server/Home Assistant Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preatoria
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 16:44
Op dit ogenblik staat hier een vrij oude Synology NAS 1513+ en ik voel dat het toestel op het einde van zijn dagen zit. Ik verwacht dus ook dat deze vrij snel vervangen moet worden.

Ik gebruik deze Synology vooral voor Surveillance station (camera's - 5 tal), een 3-4 tal dockers, en natuurlijk opslag maar ook Home Assistant met Zigbee en Zwave dongles... . Ik stream vaak media over het netwerk naar mijn Nvidia shield. Dit toestel draait altijd.

Mijn idee is om een servertje zelf samen te stellen in plaats van een synology ds1522+ te bestellen.
Met frigate ter vervanging van de Surveillance Station. En een coral usb stickje. (als ze ooit terug verkrijgbaar zijn)

Ik probeer ook de power consumption zo laag mogelijk te houden van deze server en tegelijk probeer ik heb future proof te maken zodat hij toch een paar jaartjes mee kan. Ook probeer ik hem te bouwen zodat ik eenvoudig onderdelen kan veranderen in geval van defecten.
Ik zoek vooral advies voor moederbord, cpu, geheugen. Harde schijven, sdd, psu, case heb ik of kan ik recycleren.

Iemand goeie tips tegen een aardig prijsje ? Ik dacht toch om niet hoger dan de prijs van een ds1513 (750-800 euro?) uit te komen. Mits ik al bepaalde onderdelen heb denk ik dat dit zeker moet lukken maar ik vind niet echt dat me aan staat.

Persoonlijk ben ik meer een fan van intel dan van amd. Dat komt omdat ik slechte ervaringen heb gehad met AMD Athlons (yes, very old :)). Maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Ik wil gewoon iets solid.

Alvast bedankt !

[ Voor 4% gewijzigd door Preatoria op 25-03-2023 13:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04:19
Ik zou dit topic eens doornemen: Het grote zuinige server topic - deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

Shoutout naar hier.
Het grote zuinige server topic - deel 3

Maar als je verbruik erg belangrijk vind ben je vaak het beste af te kijken naar een compacte computer (barebone of onboard) en/of laptop.
Kijkende naar je eisen maakte ik me wel zorgen over de CPU perf die je vraagt, maar als je ervaring met een 1513+ prima is heb je eigenlijk geen eisen.
Je zou dan even hier kunnen kijken.
categorie: Moederborden
Klap de cpu's even in passmark en vergelijk het met wat er in de 1513+ zit om een globaal idee te krijgen.

Anders heb je ook nog barebones, maar deze forceren je wel om schijven aan te sluiten op USB wat misschien onwenselijk is.
categorie: Barebones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preatoria
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 16:44
ik heb gekeken naar barebones en of mini pc’s maar ik zie er tegen op om de harde schijven via usb aan te sluiten.

Mijn ds1513 is zeker en vast te traag aan het worden dus ik wil wel iets performanter.

Power consumption is belangrijk maar moet ook niet de main driver zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

Anders heb je ook nog iets als dit.
https://www.orico.cc/us/product/subcategory/200.html

Maar verbruik is een grote vraag.

Ik zou dan kijken naar een build rond iets als dit.
uitvoering: ASRock J5040-ITX
Zie reviews medetweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-ih
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 19:19
Je zou eens hier kunnen kijken. Worden verschillende opties besproken, incl hard- en software suggesties:
https://github.com/zilexa/Homeserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mas-ih schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:08:
Je zou eens hier kunnen kijken. Worden verschillende opties besproken, incl hard- en software suggesties:
https://github.com/zilexa/Homeserver
Daar verwijzen ze voor de hardware weer naar het tweakers forum😃
Pagina: 1