Wat ik er lastig aan vind is dat er met parameters wordt gestrooid terwijl in de basis de boel volgens mij vrij simpel is. De foto's moet scherp en kleurrijk uit een camera rollen en er moet een goed lensaanbod zijn om dit te ondersteunen. Dit alles moet vallen in een bepaald budget.klaaas schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:14:
@CurlyMo : je reacties zijn behoorlijk all over the place. Wat mij in het hele verhaal nog niet echt duidelijk is is wat je nu precies zoekt in je nieuwe camera. Behalve dan dat ie 'goed' moet zijn. Je geeft wel aan dat je je irriteert aan je 550D. Begin daar eens en probeer van specifieke onderdelen aan te geven wat je anders zou willen zien.
De kunst van het fotograferen heb ik voldoende onder de knie. En wat eerder is gezegd, fotograferen is niet alleen de apparatuur maar ook de mens die het bediend. Dat is probleem niet. Ik fotografeer niet professioneel, maar wanneer het nodig is doe ik wel zelf. Her en der zijn wel foto's van me in de privé en publieke ruimte te vinden. Zelfs geschoten met mijn 550D
Het probleem is vooral dat ik nu steeds vaker problemen ervaar met dat een foto een stuk beter was geweest als ik de goede apparatuur had gehad. Dat zit hem dan vooral in een net out-of-focus portret of een net niet lekkere lichtgevoeligheid van de apparatuur. En dat ik het me nu ook kan veroorloven om meer geld uit te geven.
Als ik fotografeer dan is het voornamelijk straatfotografie en portret, en landschap i.c.m. grotere panorama's (denk aan 3x1,5 meter op 300dpi). Zoals eerder aangegeven zit bij landschap en natuur soms ook nachtfotografie met statief zoals van het noorderlicht. Sportfotografie en film interesseert me niet. Ik fotografeer dus altijd in handmatige stand maar wel met auto focus. Daar zit trouwens dan ook de nodige ervaring in Photoshop achter. Dus nabewerking is me zeker niet vreemd.
Qua lenzen heb ik dus een lichtsterke wide lens nodig en een ietwat zoom. Hoger dan 100mm gebruik ik eigenlijk al nooit, al heb ik ze wel. Dingen als makkelijk focuspunten kunnen kiezen, witbalans, ISO moet gewoon ondersteund worden. Maar volgens mij kunnen ze dat allemaal. Focuspunten was nog wel een dingetje bij de Sony, maar dat lijkt de A7 III ook prima te kunnen.
Dus tsja, ik vind het vooral heel lastig dat het ofwel heel moeilijk wordt gemaakt door allerlei features waarvan ik blijkbaar de waarde niet kan inschatten. Zoals de al die soorten auto-focus, IBIS of lens stabilisatie, CMOS backlight enz. Maar anderen weer aangeven dat boven een bepaald budget er gewoon geen echte slechte camera's bestaan wat beeldkwaliteit betreft. Dan zit er niks anders op dan de vakhandels binnenlopen en eens ervaren.
Toentertijd was het ook heel simpel. Ik had een budget van zeg € 750,- en daarvoor was de 550D inclusief één van de lenzen die ik noemde gewoon de beste camera. Nu noem ik een viervoudige van dat budget en krijg ik opeens tientallen opties
Kan je hier wat meer mee?
Wat betreft je aanvulling. De primes gebruik ik vooral voor binnen om te voorkomen dat ik moet flitsen en met mijn 550D niet naar een te hoge ISO hoef. Dan moet je bijv. denken aan feesten binnenskamers met gedimd sfeerlicht. Hoge ISO en 550D gaat niet lekker samen. Met de lichtsterke primes weet ik daar omheen te werken. Dat zou dus zomaar kunnen betekenen dat ik bij een van de genoemde camera's in dit topic helemaal geen F4 of lager nodig heb omdat de hogere ISO veel minder problemen geven dan nu met mijn 550D. Nog onafhankelijk van het feit dat een lichtsterke lens altijd tof is.
Nog aanvullend, zaken als gewicht en stevigheid van de camera en lenzen is natuurlijk ook iets om rekening mee te houden net als batterijduur. Helemaal omdat ik de spullen meeneem bij het backpacken.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 26-03-2023 10:52 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer