• Cor An
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03 03:59
klaaas schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:02:
[...]

De APS-C body + 18-135 is al kleiner dan jouw voorgestelde setup en de 11-20 is ongeveer 3/4 bierblikje. Dat raak je wel ergens kwijt.

Maar zoals gezegd: het is een keuze. Ik heb in zo'n geval met minder gewicht een bereik van omgerekend 17mm tot 200mm i.p.v. 24-70mm. Maar ik heb dan niet de ultieme beeldkwaliteit. Tja.
Ik kan er niets aan doen... Ik ben het gewoon wéér eens met Klaas. Het lijkt wel of je ervaring met APS-c camera's hebt (in plaats van maar iets te roepen).

Mijn camera met zoomlens en meerdere prime alternatieven passen ook in mijn kleinste foto-tas! Plus reserve accu, geheugenkaartjes, lensdoppen. En een kleine portemonnee als dat echt de enige tas is die ik bij me heb.

Een RX100 is een optie maar dan moet je wel van RAW-converters houden. Of alleen video willen. Voor mij persoonlijk ook te klein, te weinig MP en niet genoeg creatieve mogelijkheden.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Cor An schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:37:
[...]
Mijn camera met zoomlens en meerdere prime alternatieven passen ook in mijn kleinste foto-tas! Plus reserve accu, geheugenkaartjes, lensdoppen. En een kleine portemonnee als dat echt de enige tas is die ik bij me heb.
Welke set is dat?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Cor An
Zelfde als Klaasss, maar alleen wat oudere lenzen: 18-55, 16mm, 50mm. Een tele-zoom past er dan niet bij, maar in dat geval hang ik de camera+telelens (750g ongeveer) over mijn schouder en de rest in de tas. Een nieuwere body zou welkom zijn, maar ik wacht even tot ze met een nieuwe APS-c sensor met meer dan 24 MP in een gewone body komen.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:22
Je budget is echt goed, daar kun je een goeie set voor kopen.

Maar niet alles waar je 2-3K aan uitgeeft is even goed.

Je huidige lensset springt in het oog. Dat zijn allemaal consumentenlenzen. Dan kun je er de mooiste Hasselblad achter hangen (met een adapter van AliExpres) maar die kan dus in alle perfectie een imperfect plaatje vastleggen. Het is niet alsof de camera compenseert wat in de lens ontbreekt.
En duurdere lenzen zijn écht scherper en maken écht verschil.

Elke camera van de afgelopen 6 jaar kan perfect plaatjes vastleggen. De verschillen zitten in hun nieuwe autofocus-algoritmes en in de nieuwe - dure - mirrorless systemen.
Ook de autofocus met een supercomputer ter grootte van een Microsoft Datacenter kan maar één ding: scherpstellen op iets.
En heel lullig gezegd konden we dat in de jaren '70 van de vorige eeuw ook al.
Dankzij de marketing denkt nu iedereen dat ze alléén nog maar scherp kunnen stellen als er een AI chip in hun camera zit.
Nee, dat helpt in sommige (vooral supersnelle) situaties. In een landschap doet je hand het even goed.
Als de focus is ingesteld, wordt het beeld bepaald door de lensdingetje.

Dat is waarom mensen zeggen: begin bij de lens en niet bij de camera.
Ik adviseer altijd: geef 2-3x zoveel uit aan lenzen als aan de camera, dan haal je het meest uit je systeem.
In jouw geval: 500-1000 voor de camera en de rest aan lenzen.
Als jij 2K aan een camera stuksmijt en je lenzen worden het sluitstuk van de begroting, dan vraag ik jou: Gaat een pizza lekkerder smaken als Domino's hem met een Ferrari bezorgt?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
@Tarquin Dan zeg je dus eigenlijk dat ik beter de Sony A7 II kan kopen voor € 800,- want die maakt ook al perfecte plaatjes.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
Tarquin schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:36:
Elke camera van de afgelopen 6 jaar kan perfect plaatjes vastleggen. De verschillen zitten in hun nieuwe autofocus-algoritmes en in de nieuwe - dure - mirrorless systemen.
Ook de autofocus met een supercomputer ter grootte van een Microsoft Datacenter kan maar één ding: scherpstellen op iets.
En heel lullig gezegd konden we dat in de jaren '70 van de vorige eeuw ook al.
Dankzij de marketing denkt nu iedereen dat ze alléén nog maar scherp kunnen stellen als er een AI chip in hun camera zit.
Nee, dat helpt in sommige (vooral supersnelle) situaties. In een landschap doet je hand het even goed.
Als de focus is ingesteld, wordt het beeld bepaald door de lensdingetje.
Sorry, maar dit is gewoon onzin. Eye-af is in veel gevallen een game changer. Nee, niet voor landschappen, maar dat lijkt me op basis van de naam wel duidelijk.

Uit uw onvrede hier:

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:16
CurlyMo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:05:
@Tarquin Dan zeg je dus eigenlijk dat ik beter de Sony A7 II kan kopen voor € 800,- want die maakt ook al perfecte plaatjes.
Ja nee dus :P. Maar als je een totaalplaatje te vullen hebt zul je je budget toch tussen glas en camera op moeten delen en de sleutel die voorgesteld wordt is niet zo gek. Ik zou voor 40:60 gaan maar het ligt er ook maar net aan wat voor collectie glas je wilt hebben en welke features je nodig gaat hebben.

Ik zou eerder aan een a6400 denken en daar APS-C glaswerk bij zoeken denk ik.

[Voor 6% gewijzigd door Garyu op 28-03-2023 22:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Garyu schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Ja nee dus :P. Maar als je een totaalplaatje te vullen hebt zul je je budget toch tussen glas en camera op moeten delen en de sleutel die voorgesteld wordt is niet zo gek. Ik zou voor 40:60 gaan maar het ligt er ook maar net aan wat voor collectie glas je wilt hebben en welke features je nodig gaat hebben.

Ik zou eerder aan een a6400 denken en daar APS-C glaswerk bij zoeken denk ik.
Dan moet ik toch maar voor deze set gaan. Dan klopt de verhouding weer beter :p

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1CameralenzenCanon RF 24-105mm f/4L IS USM€ 1.515,-€ 1.515,-
1Systeemcamera'sCanon EOS R Zwart€ 1.289,-€ 1.289,-
Totaal€ 2.804,-

Ik denk simpelweg dat ik me niet lekker voel met een A6400 in mijn hand. Dan doel ik op de viewfinder links, stuk minder fysieke knoppen, geen focus-point joystick. Dan zit je daarbovenop nog met het probleem dat er lastig lenzen te vinden zijn die op dezelfde manier de 24 - 70/100mm range pakken. Met je cropfactor kom je dan toch al ruim boven de 30mm uit.

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 28-03-2023 22:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cor An
Heb je al eens een fuji Instax overwogen? Daar lees ik ook veel positieve reacties over.

[Voor 36% gewijzigd door Cor An op 28-03-2023 22:39]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Cor An schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:38:
[...]
Heb je al eens een fuji Instax overwogen? Daar lees ik ook veel positieve reacties over.
Dan kom ik hierop uit:

uitvoering: Fujifilm Instax Mini 8 Paars

• Tarquin
CurlyMo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:05:
Volgens je OP ga je voor natuur en stadsgezichten.

Ik snap het commentaar van hierboven over dat eye-AF geweldig is.

Antwoord op je vraag: inderdaad, ik denk dat als je gewoon een scherpe foto maakt niemand het verschil kan zien tussen een Sony A7.2 en een A7.4.
Een moderne camera helpt vooral met die scherpe foto bij snel bewegende onderwerpen.

Als jij elke week tientallen scherpe foto's produceert van sporters en vogels. Dan denk ik dat je misschien een modernere camera hebt. Maar zelfs dat is geen zekerheid, het kan ook nog skill zijn, of misschien maak jij wel 10.000 foto's.

Bij een landschap ga je dus echt niet zien of de camera met ultra-mega-eye-af-tracking-subject-recognition heeft scherpgesteld op een kastanjeboom die al 50 jaar stil staat.
Die boom wordt er echt niet scherper van omdat hij in 0.00001 seconde is gefocussed.
Je had een kwartier kunnen scherpstellen met pauze voor het schrijven van een ansichtkaart en een kamillethee, en die boom was precies even scherp geweest.

Je ziet wel het verschil met een goede lens. Dat zie je echt in elke foto. De foto's zijn scherper, bij minder licht kan het diafragma verder open en je ziet dus ook meer achtergrond-separatie.
Dat zijn dingen die een camera niet kan toevoegen; en het zijn zichtbare verschillen.

De camera maakt alleen verschil vooraf om de foto te kunnen maken. In 99% van de gevallen betekent dat dat de camera bij een actiefoto compenseert voor ervaring, geluk en timing. Waarmee ik wil zeggen dat het vaak ook met een 10 jaar oude camera kon, alleen heb je dan meer geluk nodig. In het geval van actiefoto's. Dat moet ik echt benadrukken.
Het is echt het verschil tussen de pizza en de bezorging. Mensen die kicken op sportwagens zullen scenario's uit de kast trekken waarin die Ferrari écht het verschil maakt.
Maar als je echt een goede pizza wilt kun je beter een goede pizzabakker hebben en moet de bezorging 'goed genoeg' zijn.
Als de camera 'goed genoeg' is, dan is méér niet beter.

Als jij geld overhoudt aan een goede lens, krijg je zichtbaar mooiere steden- en landschapsfoto's.
Verbrand al je geld omdat de bezorging met een Ferrari belangrijker is dan de pizza... slechte pizza.

• Tarquin
klaaas schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Sorry, maar dit is gewoon onzin. Eye-af is in veel gevallen een game changer. Nee, niet voor landschappen, maar dat lijkt me op basis van de naam wel duidelijk.
Ik beschouw autofocus vooral als ingebouwd geluk. Je kunt elke (sport)foto maken met elke camera, maar met duurdere geavanceerde AF hoef je minder op geluk+timing+skill te leunen.
Je kunt zekerder werken al je weet dat je bij 9 van je 10 foto's het 'geluk' hebt. Dat geldt met name voor sport en vogels - die nuance moet er echt bij.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:36
@Tarquin , lees het topic nog eens door.
@CurlyMo geeft toch echt aan dat hij een betere AF wil.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
@Tarquin Ik kan me zelf vrij moeilijk voorstellen kan een camera (A7 II) met hetzelfde introductiejaar als mijn huidige 550D dezelfde kwaliteit biedt puur gericht op beeldkwaliteit als een A7 III uit 2018. Waarbij ik natuurlijk wel realiseer dat de 550D bij introductie € 800,- was en de A7 II € 1800,-

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:50

Omega Supreme

The God of Death

klaaas schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Maar dat is een keuze. Net zoals het een keuze is om een FF camera mee te nemen met een zware 24-70 f/2.8 lens. Ik neem in dat soort situaties mijn APS-C body mee, mijn 18-135mm en mijn 11-20mm en dan zit ik op 70% van het gewicht van de FF met 24-70. Kan ik voor hetzelfde gewicht zelfs nog een paar primes meenemen. (Dat doe ik niet, maar voor het idee hè).
Ik heb voor tochten in de Alpen en Himalaya een M50 gekocht met 11-22 en 18-150.

Ik merkte al snel dat ik de FF nooit meer mee nam, ook niet naar makkelijkere locaties. Toen heb ik er maar een EF-M naar EF lens adapter bij gekocht.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
Tarquin schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 02:25:
[...]

Ik beschouw autofocus vooral als ingebouwd geluk. Je kunt elke (sport)foto maken met elke camera, maar met duurdere geavanceerde AF hoef je minder op geluk+timing+skill te leunen.
Je kunt zekerder werken al je weet dat je bij 9 van je 10 foto's het 'geluk' hebt. Dat geldt met name voor sport en vogels - die nuance moet er echt bij.
Met dat met 'name voor sport en vogels' ben je de impact van moderne AF-systemen ontzettend aan het downplayen. Ten onrechte, want die moderne techniek heeft een grote impact op alle foto's waarin iets beweegt of kan bewegen. Denk aan gewone gezinsfoto's, een trouwerij of een fotosessie met je (zittende) hond. Die ingebouwde geluk, waar jij het over hebt, zorgt er niet alleen voor dat je met meer keepers thuiskomt, het zorgt er ook voor dat je 1 ding minder hebt om je aandacht op te richten. Doordat die moderne systemen zo sticky AF zijn (om er maar eens een woordspeling in te gooien) is het een kwestie van je focuspunt bepalen en dan heb je er geen omkijken meer naar. Je kunt dan alle aandacht vestigen op een goede compositie en/of het goede moment (gezichtsuitdrukking). Je komt dan met foto's thuis die in meerdere opzichten beter zijn. En het gaat nog gemakkelijker ook.

Nou fotografeer ik zelf ook veel niet- bewegende onderwerpen, maar toch heeft de 'Real Time Tracking' van mijn camera de manier waarop ik AF gebruik verandert. Waar ik voorheen eigenlijk altijd in AF-S schoot, staat mijn camera nu standaard op AF-C (behalve als ik van statief werk). Ik focus op mijn onderwerp en kan vervolgens mijn compositie bepalen. Focus-recompose werkt eindelijk zoals het zou moeten, ook met grote diafragma's. En omdat moderne lensen vaak volledig open al retescherp zijn is een moderne camera met recente lens echt een heel verschil met 'vroeger'.

Uit uw onvrede hier:

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:44

bobcom

Dedicated dabbler

@CurlyMo Ben zo langzamerhand wel benieuwd waar je uitgaand van je OT inmiddels bent beland, want je vraag is nu eerder terechtgekomen op de borreltafel dan in de zoekhoek. Zelf denk ik, uitgaande van je startpost en je verschillende replieken dat je het meest gebaat bent bij een A/iii met een FE 24-105 OSS en een Sigma MC-11 adapter. Heb je voor minder dan €2500 een set waarmee
-je kit qua formaat en gewicht prima mee te nemen en hanteren is
-ibis zorgt voor een stabiel zoekerbeeld
-je nog steeds een van de betere sensoren hebt, ook bij weinig licht of extreme contrasten
-je autofocus nog altijd tot de betere behoort
-je gewenste zoombereik is afgedekt
-je "all-in-one" zoom tot de betere in zijn soort hoort
-je een zeer fatsoenlijke lichtsterke prime hebt met de adapted EF 50 1.8 STM
-je in de toekomst de meeste kanten op kunt in verband met het grote e-mount lensaanbod, al dan niet adapted
Natuurlijk kun je blijven zoeken naar een witte raaf, maar de kans is groot dat je geen camera hebt om hem op de plaat te zetten als je hem vindt. Of je wacht op de volgende reactie die alle redenen opsomt om een andere keus te maken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Tarquin
CurlyMo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:31:
@Tarquin Ik kan me zelf vrij moeilijk voorstellen kan een camera (A7 II) met hetzelfde introductiejaar als mijn huidige 550D dezelfde kwaliteit biedt puur gericht op beeldkwaliteit als een A7 III uit 2018. Waarbij ik natuurlijk wel realiseer dat de 550D bij introductie € 800,- was en de A7 II € 1800,-
Klopt ik ging er wel met gestrekt been in!
En Sony maakt natuurlijk regelmatig nieuwe sensors.

Mijn redenering is: Een sensor moet het beeld vastleggen. Dat kan hij goed doen, of heel goed. Maar sensoren zaten 6 jaar geleden al op 'goed'. De verbeteringen worden door marketing groot opgeblazen omdat ze willen dat iedereen nieuwe cameras koopt. Maar het gaat altijd over megapixels en AF-punten.

Vergelijk dat met een andere lens. Ga van een 3.5-5.6 lens naar een f2.8 en je krijgt 1 tot 2 stops extra licht binnen. Dat is echt gigantisch. Dat is een factor 2 tot 4 keer zoveel licht (en zichtbaar meer achtergrond-onscherpte). Elke camera kan dat prima gebruiken, en beeldkwaliteit wordt een stuk beter als je 2 stops extra licht krijgt.

Koop de camera met de features die jij nodig hebt om de foto te krijgen (alles wat @klaaas schrijft over 'keepers' en meer aandacht voor andere zaken is 100% waar).
Maar ik denk dat je systeem het best tot zijn recht komt met 2-3x de prijs van de body aan lenzen. Als jij een body van 2K koopt, laat dan je lenzen niet het sluitstuk worden.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
bobcom schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:41:
@CurlyMo Ben zo langzamerhand wel benieuwd waar je uitgaand van je OT inmiddels bent beland, want je vraag is nu eerder terechtgekomen op de borreltafel dan in de zoekhoek. Zelf denk ik, uitgaande van je startpost en je verschillende replieken dat je het meest gebaat bent bij een A/iii met een FE 24-105 OSS en een Sigma MC-11 adapter. Heb je voor minder dan €2500 een set waarmee
Laat ik beginnen met de vraag waar jij deze set voor minder dan € 2500,- gevonden hebt? Neemt niet weg dat de A7iii met een 24-70 of 24-105 nog steeds in mijn gedachten zit. Qua lens ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb de camera alleen nog niet ervaren. Daarvoor zal ik toch eerst even naar de winkels moeten. Ook heb ik het geld er nog niet voor. Het is allemaal puur ter oriëntatie voordat ik op vakantie ga.
-je een zeer fatsoenlijke lichtsterke prime hebt met de adapted EF 50 1.8 STM
Deze snap ik alleen niet. Waarom zou ik een adapter kopen die duurder is dan de prime die ik nu heb en duurder dan de plastic fantastic prime van Sony zelf?
uitvoering: Sony FE 50mm f/1.8
Tarquin schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Vergelijk dat met een andere lens. Ga van een 3.5-5.6 lens naar een f2.8 en je krijgt 1 tot 2 stops extra licht binnen. Dat is echt gigantisch. Dat is een factor 2 tot 4 keer zoveel licht (en zichtbaar meer achtergrond-onscherpte). Elke camera kan dat prima gebruiken, en beeldkwaliteit wordt een stuk beter als je 2 stops extra licht krijgt.
Je schrijft dit opnieuw, maar waarin zijn de lenzen die ik beschouw daarmee in tegenspraak?
uitvoering: Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro (Sony)

Je hebt zelfs nog de eerder genoemde
uitvoering: Tamron 28-200mm F/2.8-5.6 Di III RXD

Alleen de Sony eigen lens dan die op F/4 zit:
uitvoering: Sony FE 24-105mm f/4 G OSS

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:44

bobcom

Dedicated dabbler

CurlyMo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Laat ik beginnen met de vraag waar jij deze set voor minder dan € 2500,- gevonden hebt? Neemt niet weg dat de A7iii met een 24-70 of 24-105 nog steeds in mijn gedachten zit. Qua lens ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb de camera alleen nog niet ervaren. Daarvoor zal ik toch eerst even naar de winkels moeten. Ook heb ik het geld er nog niet voor. Het is allemaal puur ter oriëntatie voordat ik op vakantie ga....
[/URL]
Om een van je eigen posts te citeren:
CurlyMo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Specifiek de A7 III gaat 2de hands ook heel lekker zag ik.

Reviews geven aan dat de R en standaard A7 III elkaar niet onder doen, dus dan ook de meerprijs voor de R onvoldoende biedt.
Elders in dit topic is al gerefereerd aan een A7iii voor €1250, en even verderop staat'ie zelfs compleet met Sigma 24-70 2.8 en Samyang 85-1.4 voor €1900. Een van de opties die jij noemt met een prima portetlens extra. Goed, hij heeft 125K clicks, maar ik heb mijn eigen A7iii met 72k clicks gekocht en bij aankoop van mijn A7Riii voor €200 minder vaarwel gezegd. Het kan dus wel.
CurlyMo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Deze snap ik alleen niet. Waarom zou ik een adapter kopen die duurder is dan de prime die ik nu heb en duurder dan de plastic fantastic prime van Sony zelf?
uitvoering: Sony FE 50mm f/1.8
Bijvoorbeeld omdat die adapter niet duurder is, hoogstens evenveel kost als de FE 50 - 1.8 (die overigens volgens kenners ietsje beter is dan de EF 50 - 1.8 STM) en je de optie geeft om te hooi en te gras EF-glas te gebruiken zoals de EF 24mm 2.8, de 35mm2.0, de 40 2.8 STM, de 100mm 2.8 macro USM. Been there, done that, jouw heilige graal mag ergens anders liggen, maar helemaal onzin is het m.i. niet.

In je verdere reactie haal je replieken van @Tarquin en mij door elkaar, en krijg ik in toenemende mate de indruk dat je vooral op "ja. maar" niveau blijft opereren. Kan, is de veelgehoorde eerste reactie van iemand die (nog) niet tot een besluit wil komen, alleen vroeg ik in eerste instantie of je al ergens een voorkeur had gevonden.
Niet dus, maar succes gewenst.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:16
De Sony 50mm/1.8 mag dan optisch goed zijn, ik vond het maar een vervelend ding. Focus-hunting, traag en lawaaiierige AF. De Canon en Nikon 50/1.8 die ik daarvoor heb gehad waren vele malen prettiger om mee te werken.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
bobcom schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:04:
[...]
Elders in dit topic is al gerefereerd aan een A7iii voor €1250, en even verderop staat'ie zelfs compleet met Sigma 24-70 2.8 en Samyang 85-1.4 voor €1900. Een van de opties die jij noemt met een prima portetlens extra. Goed, hij heeft 125K clicks, maar ik heb mijn eigen A7iii met 72k clicks gekocht en bij aankoop van mijn A7Riii voor €200 minder vaarwel gezegd. Het kan dus wel.
Ik wist niet dat je het over 2de hands had. Maar inderdaad.
In je verdere reactie haal je replieken van @Tarquin en mij door elkaar, en krijg ik in toenemende mate de indruk dat je vooral op "ja. maar" niveau blijft opereren.
Ja maar... :p Ik ben vooralsnog vrij overtuigd van de A7 III. Alleen, zoals ik al eerder aangaf is dat alleen nog maar een theoretische keuze. Ik heb dat ding nog niet in het echt gezien of in de hand gehad. Dat komt eerst.
Kan, is de veelgehoorde eerste reactie van iemand die (nog) niet tot een besluit wil komen, alleen vroeg ik in eerste instantie of je al ergens een voorkeur had gevonden.
Niet dus, maar succes gewenst.
Als ik nu het geld had gehad, dan was ik zeker even langs een van de 2de hands kansjes hier op tweakers gereden. Dat heb ik alleen nog niet.

• Tarquin
Ik denk dat de A7.II best capabel is maar ik geef je gelijk; als je die 2014 camera op papier naast de 2018 A7.III zet wil je die tweede wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Vandaag wezen kijken naar een tweede hands Sony A7 III + Sigma 24-70. Ding zag er perfect uit voor het geld. Enige probleem was de hoeveelheid stof op waarschijnlijk de sensor. Vergelijkbaar zoals op deze foto van Sony zelf:

Twee keer een sensor cleaning programma draaien gaf geen verbetering. Wel werd het duidelijk dat de vlekken veranderde met de diafragma waarde. Bij een lage diafragma waren het vage vlekken die telkens op dezelfde plek zichtbaar waren. Bij een hoge diafragma leken het meer op minuscule haartjes. Ik twijfel er dus aan of het probleem niet in de lens zelf zit. Als dat zo is, dan verhelp je het niet zomaar. De lens oppervlakkig schoonmaken gaf geen verbetering.

Ik heb dus aangegeven dat ik de camera alleen overneem als hij aantoonbaar vlek vrije foto's maakt. Zodat ik dus zeker weet dat het enkel stof is op de sensor en niet in de lens zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Even een swapje nodig inderdaad.
F22 zie je ze inderdaad stuk beter dan op F4.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
hjs schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:08:
Even een swapje nodig inderdaad.
F22 zie je ze inderdaad stuk beter dan op F4.
Wat is een swapje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dikke2342
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:08
https://amzn.eu/d/9KtQFEk
Sensor reinigingset.
Zo gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
@hjs @Dikke2342 Als het op de sensor zit, waarom zie het dan met een andere diafragma waarde anders?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:44

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Echt? Geen paasgrap van je?

Wat gebeurt er als je op een boom scherpstelt in een landschapje op f16 neemt of bij f4?

Dat dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:36
Als er geen vlekken op de sensor zitten, is die nooit gebruikt.
Zit geen spiegeltje voor de sensor en bij de A7III blijft de sluiter ook open staan, wanneer deze uitgeschakeld is. Daardoor komt er wat sneller stof op de sensor, dan bij bijv. een spiegelreflex.
Verder niet echt een probleem, want eenvoudig schoon te maken.
Zo dus: YouTube: How to CLEAN your CAMERA SENSOR SAFELY | the easy way

[Voor 16% gewijzigd door wappiewappie op 09-04-2023 19:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
wappiewappie schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:43:
Daardoor komt er wat sneller stof op de sensor, dan bij bijv. een spiegelreflex.
Precies, met 550D nooit last van gehad. Daarom schrok ik ervan toen ik het vandaag zo massaal aanwezig zag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
hjs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:24:
Losse opmerking welke niet direct van belang is, de sensor van een A7III ligt wel altijd erg bloot bij het wisselen van een lens (geen gordijn ofzo). Kans op stofjes is aanwezig.
Had het al gemeld ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Alleen dan een maatje groter, dit is aps-c versie. Loepje met ingebouwd lampjes is overigens aan te bevelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Dan moet je het ook nog herkennen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dikke2342
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:08
CurlyMo schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:17:
@hjs @Dikke2342 Als het op de sensor zit, waarom zie het dan met een andere diafragma waarde anders?
Hoe hoger het diafragma F12 of hoger F22 hoe meer je de stofdeeltjes vuil ziet.
Hoe lager hoe minder.
Heeft alles te maken met scherpte.
Fotografeer de lucht maar eens op F4 en daarna op F12.
Als je sensor vuil is zie je dat meer terug bij hogere diafragma getallen.
Schoonmaken en opgelost.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
Zo inmiddels een Sony A7 III + Sigma 24-70mm 2de hands op de kop kunnen tikken voor een mooi bedrag. Nu verder in Het grote Sony A7 en A9 -serie topic

Dank allemaal voor jullie adviezen!

[Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 19-04-2023 09:10]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee