Volgens je OP ga je voor natuur en stadsgezichten.
Ik snap het commentaar van hierboven over dat eye-AF geweldig is.
Antwoord op je vraag: inderdaad, ik denk dat als je gewoon een scherpe foto maakt niemand het verschil kan zien tussen een Sony A7.2 en een A7.4.
Een moderne camera helpt vooral met die scherpe foto
bij snel bewegende onderwerpen.
Als jij elke week tientallen scherpe foto's produceert van sporters en vogels. Dan denk ik dat je misschien een modernere camera hebt. Maar zelfs dat is geen zekerheid, het kan ook nog
skill zijn, of misschien maak jij wel 10.000 foto's.
Bij een landschap ga je dus echt niet zien of de camera met ultra-mega-eye-af-tracking-subject-recognition heeft scherpgesteld op een kastanjeboom die al 50 jaar stil staat.
Die boom wordt er echt niet scherper van omdat hij in 0.00001 seconde is gefocussed.
Je had een kwartier kunnen scherpstellen met pauze voor het schrijven van een ansichtkaart en een kamillethee, en die boom was precies even scherp geweest.
Je ziet
wel het verschil met een goede lens. Dat zie je echt in elke foto. De foto's zijn scherper, bij minder licht kan het diafragma verder open en je ziet dus ook meer achtergrond-separatie.
Dat zijn dingen die een camera niet kan toevoegen; en het zijn
zichtbare verschillen.
De camera maakt alleen verschil
vooraf om de foto te kunnen maken. In 99% van de gevallen betekent dat dat de camera
bij een actiefoto compenseert voor ervaring, geluk en timing. Waarmee ik wil zeggen dat het vaak ook met een 10 jaar oude camera kon, alleen heb je dan meer geluk nodig.
In het geval van actiefoto's. Dat moet ik echt benadrukken.
Het is echt het verschil tussen de pizza en de bezorging. Mensen die kicken op sportwagens zullen scenario's uit de kast trekken waarin die Ferrari écht het verschil maakt.
Maar als je echt een goede pizza wilt kun je beter een goede pizzabakker hebben en moet de bezorging 'goed genoeg' zijn.
Als de camera '
goed genoeg' is, dan is méér niet beter.
Als jij geld overhoudt aan een goede lens, krijg je zichtbaar mooiere steden- en landschapsfoto's.
Verbrand al je geld omdat de bezorging met een Ferrari belangrijker is dan de pizza... slechte pizza.