Quooker combi, warmwaterleiding afdoppen in keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:37
Beste tweakers,

Ik heb recent een quooker combi plus meegeleverd gekregen met mijn keuken. De woning is een BENG woning. Ik lees echter dat het verstandig is om de quooker om te bouwen naar een Combi E (i.v.m. besparing warmwater vraag uit boiler warmtepomp. Het omzetten gaat mij wel lukken maar ik zit nu met de warmwaterleiding die uit de muur komt. De warmwaterleiding uit de muur heeft een kraantje. Kan ik gewoon kraantje dichtdraaien en is dat afdoende? of moet het afgedopt worden en kraantje verwijderd worden? Of moet ik iets veranderen aan de warmwater leiding vanuit warmtepomp naar keuken toe?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je wil geen lange waterleidingen met net geen heet water wat stilstaat: legionella alert!

Ik zou hem bij de warmtepomp ook afdoppen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:22
Je kunt de vaatwasser aansluiten op de warm water leiding. Dan blijft het niet stilstaan, en hoeft de vaatwasser het niet elektrisch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
jeroen3 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:26:
Je kunt de vaatwasser aansluiten op de warm water leiding. Dan blijft het niet stilstaan, en hoeft de vaatwasser het niet elektrisch te doen.
Wat is meer energie besparend onder de streep? Warm water uit warmptepomp boiler naar vaatwasser om vaat te doen of koud water naar vaatwasser en laten opwarmen om vaat te doen?
teacher schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:14:
Je wil geen lange waterleidingen met net geen heet water wat stilstaat: legionella alert!

Mag je ook een kogelkraantje plaatsen bij de vertakking?

[ Voor 26% gewijzigd door Monkeydancer op 19-03-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Monkeydancer schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:31:
[...]Wat is meer energie besparend onder de streep? Warm water uit warmptepomp boiler naar vaatwasser om vaat te doen of koud water naar vaatwasser en laten opwarmen om vaat te doen?
[...]
Warmtepomp kan met 3 à 4 keer minder energie het water opwarmen, daar bespaar je flink dus. Een deeltje zal wel nog electrisch bijverwarmd worden.
Je zit wel met je leidingsverliezen (daarom is een dunne warmwaterleiding handig, kan minder afgekoeld water in blijven staan). Er is ook een risico dat de vaatwas iets minder proper wast (kan niet meer koud spoelen; tenzij het een erg zuinige is die afgekoeld spoelwater van vorige vaat gebruikt om voorwas te doen van volgende).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jeroen3 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:26:
nou... vaatwassers spoelen ook koud voor om etensresten ( denk aan zetmeel) te verwijderen.
Monkeydancer schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:31:
[...]

[...]

Mag je ook een kogelkraantje plaatsen bij de vertakking?
Ik zou de leidingen fysiek onderbreken, zo kort mogelijk bij de warmtepomp zodat je geen warme dode leiding krijgt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:21
Ik heb er de vaatwasser op aan gesloten.
Reden is dat de leiding is afgetakt van de warmwaterleiding naar de douche en de plaats van de aftakking is niet bereikbaar (de voormalige kruipruimte is door de vorige eigenaar gevuld met schuimbeton).

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Leesvoer:
Siemens SX658X03TE vaatwasser aan te sluiten op warm water?
Vaatwasser met hotfill én koudwateraansluiting
TL;DR: Een gewone vaatwasser gebruikt ook koud water en het is nogal zonde om dat te gaan verwarmen met een warmtepomp die een slecht rendement heeft bij 60ºC

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
teacher schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:14:

Hier na ~7 jaar weer in gebruik genomen na het sterven van de Quooker. Op volle hitte 10 minuten door laten spoelen. Dat was in de herfstvakantie, we leven nog. :P

In principe komt daar geen warm water als van dat tappunt ook geen warmtevraag komt. In principe blijft die leiding dus gewoon koud.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
en op de aftakking wordt het warm, en iets verder van die aftakking wordt het precies warm genoeg om legionella te kweken. Niet doen dus, de voorschriften zijn er niet voor niets.

Je kunt beter de warmwaterleiding aansluiten en accepteren dat je af en toe wat stilstandsverliezen hebt dan legionella kweken.

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 20-03-2023 14:44 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-04-2023
Hier exact hetzelfde issue (maar dan met een gewone combi ketel): ik dacht er aan om een kraantje op de afgetakte warmwaterleiding te zetten en die te "knijpen". Zo is er geen stilstand in de leiding maar wordt er niet genoeg gevraagd om de ketel aan te spreken.
Aansluiten op de Quooker denk ik (warmwaterzijde), als er dan een keer veel warmwater vraag is, dan kan de kraan open.

?

Ik snap het punt niet zo van warmwater aansluiten op de Quooker, je wil toch nooit je ketel aanspreken als je een Quooker hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:54
Als je niet de warmwaterleiding aan het begin kunt afdoppen zou ik de Quooker aansluiten als Combi+. Dan heb je geen stilstaand water met risico op legionella. De eventuele energiebesparingen zijn verwaarloosbaar zowel in theorie als praktijk, dus daar hoef je niet over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 11:52
Het idee van de Quooker (ook) aansluiten op de warmwater kraan is dat je 'oneindig' warm water hebt, en dus niet beperkt wordt door de grootte van de Quooker boiler.

Maar netjes afdoppen zodat er geen stilstand water mogelijk is, is een absolute noodzaak. Zoals hierboven al genoemd, de bouwbesluiten zijn er niet voor niks

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
dribbel79 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:56:
Hier exact hetzelfde issue (maar dan met een gewone combi ketel): ik dacht er aan om een kraantje op de afgetakte warmwaterleiding te zetten en die te "knijpen". Zo is er geen stilstand in de leiding maar wordt er niet genoeg gevraagd om de ketel aan te spreken.
Aansluiten op de Quooker denk ik (warmwaterzijde), als er dan een keer veel warmwater vraag is, dan kan de kraan open.

?

Ik snap het punt niet zo van warmwater aansluiten op de Quooker, je wil toch nooit je ketel aanspreken als je een Quooker hebt?
Ik heb een oplossing in die richting ook overwogen, maar doe het uiteindelijk toch maar niet.

Het meest nette is gewoon afdoppen, maar probleem bij ons is dat ik niet precies weet waar de aftakking naar de keuken zit. In elk geval niet op een zichtbare plek en niet in de badkamer. Ik heb wel een sterk vermoeden waar het zit (in een -houten- koof op een bepaalde plek die mijns inziens de meest logische plek zou zijn) maar als het toch niet daar zit heb ik die koof gesloopt voor niks. Ik zoek dat later nog wel een keer uit en sluit de Quooker vooralsnog aan als combi+. Ombouwen naar combi kan altijd nog.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-06 10:43

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Misschien een dom idee, maar waarom sluit je de warmwaterleiding niet aan op de Quooker? Dan gaat het voorverwarmd de Quooker in en dan hoeft de Quooker het niet veel verder (elektrisch) op te warmen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[BoSS] schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:42:
Misschien een dom idee, maar waarom sluit je de warmwaterleiding niet aan op de Quooker? Dan gaat het voorverwarmd de Quooker in en dan hoeft de Quooker het niet veel verder (elektrisch) op te warmen.
Sterker nog, dat is exact waar de door TS gekochte Quooker Combi plus om draait:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w0AazQygmGPiL_Kd_CvvpSGJW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZRIf30tyHs7YjqqJYRgCQRMD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel79
Glenfiddich schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb een oplossing in die richting ook overwogen, maar doe het uiteindelijk toch maar niet.

Het meest nette is gewoon afdoppen, maar probleem bij ons is dat ik niet precies weet waar de aftakking naar de keuken zit. In elk geval niet op een zichtbare plek en niet in de badkamer. Ik heb wel een sterk vermoeden waar het zit (in een -houten- koof op een bepaalde plek die mijns inziens de meest logische plek zou zijn) maar als het toch niet daar zit heb ik die koof gesloopt voor niks. Ik zoek dat later nog wel een keer uit en sluit de Quooker vooralsnog aan als combi+. Ombouwen naar combi kan altijd nog.
Ik denk dat afdoppen "legionellatechnisch" niet oke is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel79
Drawer schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:46:
[...]

Sterker nog, dat is exact waar de door TS gekochte Quooker Combi plus om draait:

[Afbeelding]
Zeker, maar ik zie nergens terug dat er geen warmwater wordt gevraagd aan de ketel als je geen 20 liter warm water nodig hebt. Ik zou een Quooker willen omdat ik de ketel niet meer wil aanspreken, alleen als ik veel warm water nodig heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
dribbel79 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat afdoppen "legionellatechnisch" niet oke is
Afdoppen aan het begin van de aftakking naar de keuken bedoel ik dan he

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
dribbel79 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:50:
[...]

Zeker, maar ik zie nergens terug dat er geen warmwater wordt gevraagd aan de ketel als je geen 20 liter warm water nodig hebt. Ik zou een Quooker willen omdat ik de ketel niet meer wil aanspreken, alleen als ik veel warm water nodig heb
Waarom maak je je hier zo druk over? Wat maakt het uit als je af en toe je ketel of boilervat aanspreekt met je Quooker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
En anders bel/mail/chat je even met Quooker. Erg vriendelijke support. Die kunnen je vast vertellen wanneer precies de warmwaterleiding aangesproken wordt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Bij de combi+ spreek je de CV aan zodra je warm water of kokend water tapt. De CV instelling bepaalt dan hoe lang hij wacht met opstarten. Dat kan x liter zijn, of x seconden vraag. Als je een sww-boiler hebt tap je daar rechtstreeks uit.

De koude leiding wordt gebruikt voor terugmengen van kokend water naar warm water, en voor koud watervraag.

Het zou mooi zijn als waterleidingen tijdens de bouw niet allemaal verstopt worden, ik heb net als jullie dat probleem. De COMBI+ biedt niet de perfecte oplossing, maar kan wel het moeten afdoppen van de warmwaterleiding voorkomen. Voor meer dan 15 liter 60C water hoef je de COMBI+ iig niet te kopen denk ik, wanneer het je zoveel warm water nodig :). Ombouwen naar COMBI op een later moment kan ook gewoon.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel79
MarcoC schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:55:
[...]

Waarom maak je je hier zo druk over? Wat maakt het uit als je af en toe je ketel of boilervat aanspreekt met je Quooker?
Druk is een groot woord, maar het hele idee van de Quooker is dat we geen/ veel minder gas verbruiken en onze opgewekte energie gebruiken voor warm/ heet water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:45

pietje63

RTFM

MarcoC schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:55:
[...]

Veel gehoorde reden van ombouw Combi+ naar combi (dus geen ww op aansluiting) is dat als je een kleine hoeveelheid warm water gebruikt dit enkel in de leidingen komt (en dus niet in de quooker aankomt).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel79
Drawer schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:58:
En anders bel/mail/chat je even met Quooker. Erg vriendelijke support. Die kunnen je vast vertellen wanneer precies de warmwaterleiding aangesproken wordt. :)
denk dat ik dat even doe ja...lijkt me het beste!
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
dribbel79 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:26:
[...]

Druk is een groot woord, maar het hele idee van de Quooker is dat we geen/ veel minder gas verbruiken en onze opgewekte energie gebruiken voor warm/ heet water...
De grote voordelen van een Quooker zijn: kokendwaterkraan en direct warm water.

De hoeveelheid energie die verbruikt wordt voor warm water in de keuken is peanuts in vergelijking met wat je verbruikt voor warm water voor douchen. En dat verbruik is weer peanuts in vergelijking met het energieverbruik voor verwarming. De warmwaterleiding aan het einde afdoppen voor misschien 0,1% energiebesparing (mijn bierviltje-inschatting) is naar mijn mening absoluut niet aan te raden omdat het potentieel levensgevaarlijk is en het vrijwel niks oplevert.

Ook moet het koudere water elektrisch weer verwarmd worden in de Quooker (met COP=1, dat is veel duurder dan een warmtepomp of met gas), waardoor de energiekosten van de Quooker weer toenemen. Dus onderaan de streep ben je wellicht nog duurder uit ook.

Zoals je wellicht merkt ben ik absoluut geen voorstander van een potentieel risico op legionella voor een theoretische kostenbesparing die wellicht niet eens een kostenbesparing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
pietje63 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:26:
[...]

Veel gehoorde reden van ombouw Combi+ naar combi (dus geen ww op aansluiting) is dat als je een kleine hoeveelheid warm water gebruikt dit enkel in de leidingen komt (en dus niet in de quooker aankomt).
Dat lijkt me toch juist een voordeel t.o.v. stilstaand water met kans op legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
Ik heb uiteindelijk de quooker combi plus aangesloten zoals het "hoorde". Ik kan het zo omzetten naar een combi (mengventiel koppelen aan inlaatcombinatie en warmwaterleiding afdoppen), maar laat het voorlopig zoals het hoort. De reden waarom ik het op de wijze van een normale combi wilde aansluiten was puur vanwege energiebesparing. Hier zijn ook rapporten over opgesteld en keuringen verricht:

https://www.quooker.nl/energie-adviseurs

Immers, als er geen warmtevraag, dan slaat je CV ketel of warmtepompboiler niet aan, wat energie bespaard. Hoeft CV/boiler ook niet zo te pingelen.

De combi+ geeft direct warmwater omdat hij warmwater uit warmwaterleiding (wat in feite nog koud/lauw is als er nog geen 8 seconden is verstreken) vermengd met kokend water uit je vat via een mengventiel.

Het water uit de warmwater leiding (afkomstig van boiler) is pas daadwerkelijk warm na een seconde of 8 bij ons. Als je even je handjes wast voor 3 seconden, dan blijft het warmwater eigenlijk halverwege hangen in de leidingen en heeft hij bij ons nog niet de keuken bereikt. Toch merk je het bij een combi+ gevoelsmatig niet want je hebt de beschikking over direct warm water omdat "koud" water uit warmwaterleiding vermengd wordt met kokend water uit vat.

Verspilde energie dus in mijn ogen. Ik had liever de voorkeur gehad om alleen gebruik te maken van de koudwaterleiding en warmwaterleiding afdoppen. Maar de kosten wegen niet op tegen de baten (loodgieter is duur en zelf vertakking afdoppen is ook duur, want leidingmateriaal is ook heel duur geworden (messing/koper/tools). Woning is ook recent opgeleverd, dus ga er voorlopig niet aan toornen.

Een combi+ is wel lekker comfortabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chpbrug
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08-2024
Goedemorgen en aangenaam (nieuwe gebruiker).

Ik ga verhuizen en heb in het nieuwe huis in de keuken zowel een warm als koud water leiding en heb al een combi Quooker die ik mee verhuis.

Hier sluit ik dus alleen koud water op aan.

Totdat ik weet waar/of ik de warm water leiding kan afdoppen was het mijn plan om er een kraantje op te zetten en deze periodiek (elk weekend) even door te laten lopen. Dit kraantje komt dan in het kastje onder de gootsteen.

Lijkt mij een prima (tussen)oplossing, simpel / goedkoop / doeltreffend.

Als de cv tzt vervangen wordt of de keuken wordt verbouwd (over een jaartje) laat ik de loodgieter wel kijken naar afdoppen ed.

Iemand die hier bezwaren tegen ziet?

Dank alvast en als het gebruikelijk is me ergens verder voor te stellen let me know, dan doe ik dat :)

Fijne dag allen!

[ Voor 6% gewijzigd door Chpbrug op 05-05-2023 07:04 . Reden: Aangevuld ]

Pagina: 1