Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik heb bij een keuken leverancier een keuken met de Siemens SX658X03TE vaatwasser besteld. Ik heb deze vaatwasser o.a. uitgekozen omdat hij aan te sluiten is op warm water. Ik zie dat ook staan bij de specificaties van Cooblue en in de handleiding (blz 43). Op tweakers kan hier geen info over vinden.

Nu zei de keuken leverancier dat zijn Siemens contact persoon zei dat deze vaatwasser toch niet op warm water aan te sluiten is. Hij heeft aangegeven dat hij de wasmachine tijdens de montage op koud water aan zal gaan sluiten omdat zijn Siemens contact persoon dat zegt.

Weet iemand of het nou wel of niet kan en waar ik een definitief antwoord kan krijgen?

Dank alvast!

Beste antwoord (via jaspecram op 12-08-2020 12:23)

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 18:55

Orac

Ik mis je papa.

SX658X03TE op Officiële Siemens site
Daar staat in de specificaties dat de maximum temperatuur van instromend water 60 ºC is...

Ik zie op afbeelding bij Coolblue dat er 1 slang voor wateraanvoer op de vaatwasser zit. Dus dan zou je altijd warm water gebruiken, ook als het niet nodig is. Je zou de keukenleverancier kunnen vragen wat de reden is dat het niet kan of vragen naar een alternatief voor een vaatwasser die dat wel kan.

Bedenk wel, je hebt een mooie zuinige A+++ vaatwasser uitgezocht dus of je veel winst behaalt met een warm water aansluiting is maar de vraag. Zit de bron van warm water dicht bij de vaatwasser?

@jaspecram Of het bij rendabel is in jouw situatie weet ik niet. Ik heb hier niet genoeg kennis van.

[ Voor 5% gewijzigd door Orac op 09-08-2020 12:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:40
Ik kan mij niet voorstellen dat het een probleem zou zijn voor de toevoerslang, en kalkvorming is pas boven de 60 graden. Misschien iets met de hars van de ontharder? Een wilde gok hoor :)
Koudwateraansluiting of warmwater- aansluiting instellen. Het apparaat al- leen op Warm water instellen als het warme water energetisch gunstig wordt bereid en er een geschikte in- stallatie beschikbaar is, bijv. een zon- neboiler met circulatieleiding. De wa- tertemperatuur moet minimaal 40 °C en maximaal 60 °C bedragen.
Warm water inschakelen "A:01" of uitschakelen "A:00".
Heb je wel de energetisch interessante watervoorziening? Ik kan me ook voorstellen dat bij het voorspoelen normaal koud water gebruikt wordt, maar nu warm water waardoor je meer warmte gaat gebruiken. Als het niet energetisch interessanter is dan elektrisch, en direct warm beschikbaar voor een dosis van enkele liters, dan heeft het niet veel zin.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 18:55

Orac

Ik mis je papa.

SX658X03TE op Officiële Siemens site
Daar staat in de specificaties dat de maximum temperatuur van instromend water 60 ºC is...

Ik zie op afbeelding bij Coolblue dat er 1 slang voor wateraanvoer op de vaatwasser zit. Dus dan zou je altijd warm water gebruiken, ook als het niet nodig is. Je zou de keukenleverancier kunnen vragen wat de reden is dat het niet kan of vragen naar een alternatief voor een vaatwasser die dat wel kan.

Bedenk wel, je hebt een mooie zuinige A+++ vaatwasser uitgezocht dus of je veel winst behaalt met een warm water aansluiting is maar de vraag. Zit de bron van warm water dicht bij de vaatwasser?

@jaspecram Of het bij rendabel is in jouw situatie weet ik niet. Ik heb hier niet genoeg kennis van.

[ Voor 5% gewijzigd door Orac op 09-08-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Bedankt voor de reacties. Ik zal nogmaals aan de keuken leverancier vragen wat de reden is dat het niet kan. We krijgen warm water van een Nibe S1255-12 warmtepomp. De leiding zal max 6 meter zijn. Ik kan me voorstellen dat er vaak net voor/tijdens het draaien van de wasmachine ook gebruik gemaakt wordt van de warm water kraan. Dan zou er dus al warm water in de leidingen moeten zitten. Is het dan de moeite om voor een warm water aansluiting te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
Ik ben 10 jaar terug voor een Bauknecht Hot Fill machine gegaan. Of het nou echt iets bespaard heeft weet ik eigenlijk nog steeds niet. Hij had maar één aansluiting, die dus op het warm water ging. Heb nog steeds het idee dat dat niet heel efficient was.

Denk er ook aan dat een vaatwasser niet veel water verbruikt. Als het water in de leiding is afgekoeld, gaat de vaatwasser het afgekoelde water opwarmen. De CV gaat dan ook water opwarmen, wat weer in de leiding blijft zitten. In dat geval kost het dus juist meer energie.

Ook zijn er een paar waarschuwingen:
1. Monteurs in Nederland (Of in ieder geval monteurs van Bauknecht) hebben geen idee hoe ze er mee om moeten gaan. Je moet het ze in ieder geval direct vertellen, anders gaan ze proberen uit te zoeken waarom het hitte element al aan het begin van 't programma aan gaat.
2. Uiteindelijk hebben ze de storing niet kunnen vinden en de hele machine vervangen. Maar een alternatief met hot-fill was er niet. Dus moest er op mijn kosten een nieuwe leiding gelegd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Nijn op 09-08-2020 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaspecram
Ik heb even met Siemens gebeld. Ze geven aan dat het wel kan, maar dat het sterk afgeraden wordt. De reden is dat met de programma's toch niet optimaal functioneren als ze geen beschikking hebben over koud water en dat het ook niet zo veel positief effect heeft door de redenen die door @Malantur @Nijn en @Orac genoemd zijn. We gaan m dus lekker op koud water aansluiten. En hopelijk komen er in de toekomst apparaten die zowel een koud als een warm water aansluiting hebben. Lijkt me toch wel fijn.
Pagina: 1