Voor wat langer dan een jaar geleden is hier in de tuin een oude schuur met mestkelders gesloopt. Daarna is er grond het ontstane gat in gegaan en daarna is dit deel van de tuin ook aangelegd. Echter nu merken we vooral door de vele regen van afgelopen maanden dat op deze plek van de tuin het water niet goed wegloopt. Als je een schep de grond in steekt zit je direct op het grondwater. Je ziet dat op de plek waar de schuur heeft gestaan het gras minder goed groeit dan het gras in de rest van de tuin. Het gras is ook wat geler dan de rest van het gras in de tuin. Het gaat om een stuk van ongeveer 500 meter. Wat kunnen we hier aan doen zonder teveel kosten te maken?
Ik denk dat de belangrijkste vragen hier zijn:
- Wat voor grond is normaal waar je woont?
- Hoe is het gat dicht gestort?
Als het grondwater op die plek hoog staat en nergens anders dan zit daar waarschijnlijk een mismatch.
Daarnaast moet je er zowieso rekening mee houden dat grond!=grond. Als een deel tuin al jaren ligt dan zit daar een flora en een fauna in de grond die zorgt dat de grond gezond is. De grond op de plek van de oude schuur heeft dat zowieso nog niet. Dat is niet te vergelijken met elkaar.
- Wat voor grond is normaal waar je woont?
- Hoe is het gat dicht gestort?
Als het grondwater op die plek hoog staat en nergens anders dan zit daar waarschijnlijk een mismatch.
Daarnaast moet je er zowieso rekening mee houden dat grond!=grond. Als een deel tuin al jaren ligt dan zit daar een flora en een fauna in de grond die zorgt dat de grond gezond is. De grond op de plek van de oude schuur heeft dat zowieso nog niet. Dat is niet te vergelijken met elkaar.
Als je vrij zeker bent dat er niet nog een betonplaat ligt of iets anders waardoor t water niet weg kan.Sunri5e schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:14:
Wat kunnen we hier aan doen zonder teveel kosten te maken?
Gaten maken met een grondboor, metertje diep ofzo en dan vol gooien met grind, laatste 30 cm met grond.
Grondboor voor 2 tientjes, wat grind en bloed zweet & tranen.
Belangrijkste, zoals @Croga zegt : welk deel van het land? Als je op kleigrond zit en je gooit een gat vol grond dan zal dit vol water komen staan en maar heel langzaam leeglopen. Hoe hoog staat het grondwater elders op het terrein? Zijn de putvloer en alle putwanden ook gesloopt? Heb je sloten rondom je terrein liggen?
Ik woon landelijk en 90 procent is groen (dus weinig bebouwing) het water zou goed weg moeten kunnen. Direct aan mijn tuin ligt zo’n circa 60 meter sloot. Deze ligt op 30 meter van de plek waar het water blijft staan. Deze sloot is bijna 2 meter diep. Deze staat bijna altijd droog. De grond in dit gebied is dikke rivierklei. Dit is ook ik het gat van de gesloopte mestkelders gekomen. De kelders (en dus het beton) is volledig verwijderd. Het grondwaterpeil staat op zo’n twee meter hier in dit gebied.
[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 19-03-2023 09:43 ]
Is die grond los gestort op de plek van de kelders, of lekker stevig aangereden?
Op akkers op kleigronden zie je ook precies waar de trekkers hebben gereden, daar blijft altijd langdurig water staan.
Op akkers op kleigronden zie je ook precies waar de trekkers hebben gereden, daar blijft altijd langdurig water staan.
Een rupskraan is eroverheen gereden om het goed aan te drukken. Het gat was 2 meter. Als ze dat niet zouden doen zou het nog jaren aanzakken.Trichoglossus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:21:
Is die grond los gestort op de plek van de kelders, of lekker stevig aangereden?
Dat aandrukken van kleigrond is dus funest voor je waterafvoer.
Drainagebuizen zouden een mogelijke oplossing kunnen bieden.
Maar dan moet ik dus weer alles openhalen. Dat is eigenlijk niet de bedoeling.Trichoglossus schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:38:
Dat aandrukken van kleigrond is dus funest voor je waterafvoer.
Wormen uitzetten
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Kijk! Daar ga ik mij eens in verdiepen. Dat lijkt mij de minst ingrijpende optie.
Ik zou ook even kijken hoe de grond onder de voormalige mestkelder is, grote kans dat daar de grond ook verdicht is.
Je zou wat vertidrains aan kunnen laten brengen. Maar gratis zal dat zeker niet zijn.
Je zou wat vertidrains aan kunnen laten brengen. Maar gratis zal dat zeker niet zijn.
Even contact opnemen met @Campo di Casa, Die schijnt er wat teveel te hebbenSunri5e schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:14:
[...]
Kijk! Daar ga ik mij eens in verdiepen. Dat lijkt mij de minst ingrijpende optie.
^^ ik blijf graag op de hoogte van het komende project: "migratie regenwormen, van Campo naar sunri5e."
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Hoop vragen.
Wat is de hoogte? Ligt het opgevulde gat misschien in een kuil? Heb je afschot naar je sloot? Hoe is de grondopbouw verder? Enzovoorts.
Wormen zijn naar mijn mening geen oplossing. Dit kan je toepassen op grasvelden ed. Ze graven tot ca 50cm en dat is te kort voor voldoende afwatering aangezien er ook geen opname is van water. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Mijn advies zou zijn om met een grondboor te kijken tot je zand tegenkomt. Dit gat vul je weer met grind. Oftewel verticale drainage. De enige echte oplossing is natuurlijk normale drainage verpakt in schelpen en dat weer verpakt in worteldoek.
Al met al is het niet handig geweest om klei weer terug te gooien. Dit had je beter kunnen afvoeren en zand en/of grond terug kunnen brengen. Heb je een foto van de situatie?
Wat is de hoogte? Ligt het opgevulde gat misschien in een kuil? Heb je afschot naar je sloot? Hoe is de grondopbouw verder? Enzovoorts.
Wormen zijn naar mijn mening geen oplossing. Dit kan je toepassen op grasvelden ed. Ze graven tot ca 50cm en dat is te kort voor voldoende afwatering aangezien er ook geen opname is van water. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Mijn advies zou zijn om met een grondboor te kijken tot je zand tegenkomt. Dit gat vul je weer met grind. Oftewel verticale drainage. De enige echte oplossing is natuurlijk normale drainage verpakt in schelpen en dat weer verpakt in worteldoek.
Al met al is het niet handig geweest om klei weer terug te gooien. Dit had je beter kunnen afvoeren en zand en/of grond terug kunnen brengen. Heb je een foto van de situatie?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Als je er zand in had gegooid dan zou je, uitgaande van klei aan de wanden en een kleiige ondergrond, een modderpoel gekregen hebben...pjot1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:20:
Niet als je zand verdicht.bvdbos schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:36:
[...]
Als je er zand in had gegooid dan zou je, uitgaande van klei aan de wanden en een kleiige ondergrond, een modderpoel gekregen hebben...
Het kan wel eens tegenvallen qua pakket klei.
Ik woon in een gebied met rivierklei, en de zandlaag zit op 5m diepte
Ik woon in een gebied met rivierklei, en de zandlaag zit op 5m diepte
Haha, waar kan ik da draadje vinden?Firestorm schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Even contact opnemen met @Campo di Casa, Die schijnt er wat teveel te hebben
Wat bedoel je met hoogte? Onze tuin is circa 2800 m2 groot. De naastgelegen percelen liggen op dezelfde hoogte. Ook het opgevulde stuk ligt op dezelfde hoogte als de rest van de tuin. Er is dus geen kuil aanwezig. Ik heb wel het idee dat er iets afschot naar de sloot ligt ja. Maar de grond tussen het natte stuk en de sloot is totaal niet nat.pjot1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:20:
Hoop vragen.
De grondopbouw is overal rivierklei. Boren met de grondboor heeft geen zin denk ik. Het opgevulde stuk bestaat sowieso uit 2 meter klei.
I have stability. The ability to stab.
Als je tuin niet strak onder 1 lijn afloopt richting de sloot zal er op de lager gelegen plekken water blijven staan. Mijn vermoeden is dan ook dat het dichtgegooide gedeelte is gaan nazakken en wellicht net in een kuil ligt waar water blijft staan. Op een bult zal nooit water blijven staan.Sunri5e schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:26:
[...]
Wat bedoel je met hoogte? Onze tuin is circa 2800 m2 groot. De naastgelegen percelen liggen op dezelfde hoogte. Ook het opgevulde stuk ligt op dezelfde hoogte als de rest van de tuin. Er is dus geen kuil aanwezig. Ik heb wel het idee dat er iets afschot naar de sloot ligt ja. Maar de grond tussen het natte stuk en de sloot is totaal niet nat.
De grondopbouw is overal rivierklei. Boren met de grondboor heeft geen zin denk ik. Het opgevulde stuk bestaat sowieso uit 2 meter klei.
Daarom, een foto zegt soms meer dan 1000 woorden.
2800m2 is een beste tuin!
Je had idd beter geen klei toegevoerd, maar das te laat.
Geultje graven naar de sloot (kan je er meteen een mooie wadi van maken, regenwaterafvoer op aansluiten en lekker door de tuin latenkronkelen, waterminnende plantjes in zetten, hier en daar een brugje erover). Wat te diep graven en beetje bijvullen met zand en keien helpt om minder staand water te zien (en de muggen wat tegen te houden).
Geultje graven naar de sloot (kan je er meteen een mooie wadi van maken, regenwaterafvoer op aansluiten en lekker door de tuin latenkronkelen, waterminnende plantjes in zetten, hier en daar een brugje erover). Wat te diep graven en beetje bijvullen met zand en keien helpt om minder staand water te zien (en de muggen wat tegen te houden).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
we hadden ook dat er water bleef staan, een paar van die drainage buizen door het gras richtig de sloot, en na een bui zie je daar water uitlopen. Werkt goed
We gaan binnenkort met een grondboor gaten boren van circa 1.25 meter diep. Deze opvullen met grind en dan kijken wat er gebeurd. Ik hou jullie op de hoogte.
Hoeveel gaten ga je boren dan? in 2600m2? Wat voor boor?
ben wel benieuwd.
ben wel benieuwd.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Maar een deel van de tuin heeft het probleem heDinictus208 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:04:
Hoeveel gaten ga je boren dan? in 2600m? Wat voor boor?
ben wel benieuwd.
Gelukkig!!
Voor het maken van gaten voor grind kan je het beste een boor met een grotere diameter gebruiken dan de standaard 5 of 7,5 centimeter die gangbaar zijn.
Je zou een motor aangedreven boor met een diameter van 20 cm kunnen gebruiken.
Afhankelijk van de diepte van het grondwater zou ik ook dieper boren dan 1,20 meter
Afhankelijk van de diepte van het grondwater zou ik ook dieper boren dan 1,20 meter
Standaard Edelman-boor bij de Welkoop is 120 cm lang en heeft een boorkop van 7 cmHvdBent schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:48:
Voor het maken van gaten voor grind kan je het beste een boor met een grotere diameter gebruiken dan de standaard 5 of 7,5 centimeter die gangbaar zijn.
Maar inderdaad : probeer een andere boor te nemen, bel even met een bodemonderzoeksbureau in de buurt of je daar een boorsetje mag lenen :
handvat, edelmanboor 120 mm hebben ze in ieder geval liggen, minimaal één verlengstang extra en ook een kleiboor.
Sunri5e schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:26:
[...]
Je denkt dat dat wel gaat werken? Als er een laag klei van 2m verdicht is door een rupskraan?Sunri5e schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:45:
We gaan binnenkort met een grondboor gaten boren van circa 1.25 meter diep. Deze opvullen met grind en dan kijken wat er gebeurd. Ik hou jullie op de hoogte.
Zo, daar zijn we weer. Uiteindelijk is er door de enorme drukte niets gebeurd vorig jaar. Het resultaat is dat het nu dus weer kletsnat is. In de tussentijd is er wel wat gebeurd in dit stuk tuin waar het water blijft staan. Er is namelijk een border met planten aangelegd van zo'n 30m2. Echter gaf de hovenier aan dat het hem opviel dat er nagenoeg geen bodemleven aanwezig is op het stuk waar hij de border aangelegd heeft. Hij kwam tijdens het omspitten eigenlijk geen wormen tegen. Hij heeft op dit stuk wel grondverbetering toegepast.
Nu zit ik er dus over te denken om op dit stuk wormen uit te gaan zetten. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Werkt dit echt?
Nu zit ik er dus over te denken om op dit stuk wormen uit te gaan zetten. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Werkt dit echt?
Geen ervaring met wormen. En eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat die jouw problemen als sneeuw voor de zon gaan oplossen. Bovendien is het ook wel een extreem natte periode geweest, en is er sprake van klei.
Is het nog gelukt met het boren van gaten? Vanaf waar begint je zandgrond? Is de overlast in de loop van het afgelopen jaar minder geweest? En een fotootje doet wellicht ook wonderen.
Is het nog gelukt met het boren van gaten? Vanaf waar begint je zandgrond? Is de overlast in de loop van het afgelopen jaar minder geweest? En een fotootje doet wellicht ook wonderen.
[ Voor 8% gewijzigd door Fauna op 22-04-2024 12:17 ]
In ondergelopen grond gaan wormen niet overleven.
Bodemverbetering kan, maar als je de kleilaag niet kan doorbreken blijf je problemen hebben.
Bodemverbetering kan, maar als je de kleilaag niet kan doorbreken blijf je problemen hebben.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wormen komen vanzelf als je het bodemleven voedt. Beestjes hebben ook eten nodig. Dikke laag compost eventueel met laag houtsnippers en dan rustig afwachten.Sunri5e schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:59:
Zo, daar zijn we weer. Uiteindelijk is er door de enorme drukte niets gebeurd vorig jaar. Het resultaat is dat het nu dus weer kletsnat is. In de tussentijd is er wel wat gebeurd in dit stuk tuin waar het water blijft staan. Er is namelijk een border met planten aangelegd van zo'n 30m2. Echter gaf de hovenier aan dat het hem opviel dat er nagenoeg geen bodemleven aanwezig is op het stuk waar hij de border aangelegd heeft. Hij kwam tijdens het omspitten eigenlijk geen wormen tegen. Hij heeft op dit stuk wel grondverbetering toegepast.
Er zijn ook specifieke planten die er voor kunnen zorgen dat de bodemstructuur verbeterd. Het is wellicht wat out-of-the-box maar je zou kunnen overwegen om een deel van het stuk bijvoorbeeld aardappels te poten. Dit heb ik in mijn eigen tuin toegpast met grond die jarenlang onder tegels verborgen is geweest en dat was wel opgeknapt na een jaar. En ook nog lekker van kunnen eten
.
Pagina: 1