Gras problemen door regenwormen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:10
In de zomer van 2020 hebben wij de tuin van de vorige bewoners leeg gehaald en een nieuwe indeling gemaakt. Een wens van mij was om een mooi vlak grasmatje in de tuin te hebben. In eerste instantie leek dit ook te gaan lukken tot een groep regenwormen de boel begonnen te vernielen.

Overal op het gras kwamen hoopjes zand naar boven door de wormen en ging het van kwaad naar erger. Nu word er altijd gezegd dat dit een goed teken is, tenslotte zorgen dezelfde wormen ervoor dat de bodem gezond blijft, maar verkloot al die hoopjes zand het gras mat. Al snel was het gras niet meer vlak en zit het vol met hobbels en gaten.

Bijkomend probleem is dat wij een 3 potige poes hebben die dol is op graven. Wat ze dus ook rustig doet op het gras aangezien er genoeg kale plekken zijn ontstaan door de vele hopen zand van de regenwormen.

Vorige zomer was ik er helemaal klaar mee en in staat om de hele zooi eruit te trekken en desnoods te asfalteren.
Toch maar besloten om nog 1 keer een poging te doen om het gras te verbeteren. Stukje gras met grond meegenomen naar de Welkoop om Ph waarde te meten en te kijken naar de grondkwaliteit. Weet het resultaat ff niet meer, maar advies wel opgevolgd. Verticuteren, zo veel mogelijk geprobeerd om de grotere hobbels weg te werken, kalken, gras bij zaaien en najaars voeding er over heen.

Vervolgens gaas om het gras zodat onze terror-poessie niet helemaal los gaat op het gehavende grasmat en weer gaat graven.
Had alleen geen rekening gehouden met de vast beradenheid van haar.... (ja, ze mist een voorpoot ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAkXeJRmOdjqNlOxj9yj7qpZ_II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KXOrZDieD7injcvAzkkRB5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn we inmiddels een paar maanden verder en is het tijd om te gaan besluiten wat we met het gras gaan doen. Achter in de tuin blijft het gras slecht en dun. We merken ook dat daar minder zon op komt doordat dit deels in de schaduw valt van de schutting, schuur en huizenblok achter ons (tuin ligt op het westen). Dit is op zich geen probleem aangezien wij achter tegen de schuur een terras gaan maken met overkapping. Dat deel van het gras gaat dus weg.

Nu heb ik gisteren het gras gemaaid om te kijken hoe het de winter is doorgekomen. En dit gaf mij weinig hoop op verbetering. Als je erop loopt voel je alleen maar hobbels en kuilen. Op sommige plekken zak je ook iets weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC1PU3wKMvNP4vWlpM89B0T9J2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Loq6S7fydMy13gAWeqSHA1dZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVHaZ-7Gid1KuvGPT5yEISANb3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ock01cVMXry5E8sbOWcpuGyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyErg2cP68iAn4PZja3FwGbWqFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5LuV1Y2iGep1toYC4WYfEmq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan nu wel weer gaan verticuteren etc, maar het probleem van de regenwormen blijft.
En ja, het is een goed teken blabla, maar het verkloot wel mijn gras...

Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken?
Daarnaast zijn wij ook aan het nadenken om het gras te gaan vervangen voor iets anders mocht het probleem met de regenwormen niet opgelost kan worden. Maar alles dicht leggen met tegels gaat niet gebeuren. Op dit moment hebben wij ook weinig inspiratie om een oplossing te bedenken om het gras (3x12m) te vervangen voor iets anders. Iemand misschien een goed idee of voorbeeld?

[edit]
Betere foto van het zand wat door de wormen naar boven komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx_jWN67Omk5IgHORtrnxv4eE7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3utYUGD7GmJjO37lkIviTeMK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Campo di Casa op 26-03-2023 12:48 . Reden: typo's en toevoegen beter foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:32
*knip*
Dit voegt niets toe.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 19-03-2023 14:26 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-08 08:44

EiT

Gras goed houden kost de nodige aandacht.

Sowieso op tijd maaien, vanaf april tot augustus / september 2x per week. Gras in het filmpje is veel te lang.

En 4x per jaar mesten. Online genoeg te vinden wat je waneer moet mesten.

Kale plekken kan je bij zaaien.

Met een beetje aandacht komt het vanzelf goed.

Edit: hekwerk om het gras slaat nergens op. Dan kan je beter de kat zijn plezier geven, dit ziet er ook niet uit.

[ Voor 15% gewijzigd door EiT op 19-03-2023 11:17 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een grasmat van speelgras blijft nooit vlak door o.a. dieren in de grond, wortelgroei, plekken waar het gras sneller groeit dan op andere plekken, zon vs schaduw, onkruid, mos etc.Dit kan je alleen maar zo optimaal proberen te houden met goed onderhoud.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 19-03-2023 11:20 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 21:51

Rmg

Zijn die kale plekken niet van kattenpis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:26

BCC

Mijn tuinman heeft mij laatst voor een bak wormen laten betalen , om het gras te verbeteren. Ik heb dat soort plekken van meikevers en niet van wormen. Heb je wel de goede grassoort voor die plek ?

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 19-03-2023 11:22 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:21
Ziet er niet uit als hoopjes van wormen. Wat ik in mijn tuin zie van wormen zijn een soort slangetjes van grond die naar de oppervlakte worden gedrukt.

Dat soort hoopjes zie ik wel van rode mieren.

Ik ben overigens van mening dat gras het ergste onkruid is dat er bestaat.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 19-03-2023 11:39 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Van een afstandje ziet je gras er prima uit. Verticuteren en bijzaaien zou ik wel doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

de Peer

under peer review

Ik zou blij zijn met de wormen. die doen meer goed dan kwaad.
Ze krijgen hier onterecht de schuld vermoed ik.
Net na de winter is ook niet het beste moment om te beoordelen hoe je grasmat het doet want dan heeft het net flink wat te verduren gehad van de afgelopen maanden. Kijk over 3 maanden nog eens hoe het er voor staat.

[ Voor 49% gewijzigd door de Peer op 19-03-2023 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:07
Komt van de vogels die pikken de regenwormen eruit, laat het gras ook wat langer worden aan het einde van het seizoen ipv kort afmaaien scheelt een boel en kan gras meer hebben.

Je hebt tenminste geen mollen zoals hier. :+

[ Voor 69% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2023 12:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
EiT schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:15:
Gras goed houden kost de nodige aandacht.

Sowieso op tijd maaien, vanaf april tot augustus / september 2x per week. Gras in het filmpje is veel te lang.

En 4x per jaar mesten. Online genoeg te vinden wat je waneer moet mesten.

Kale plekken kan je bij zaaien.

Met een beetje aandacht komt het vanzelf goed.

Edit: hekwerk om het gras slaat nergens op. Dan kan je beter de kat zijn plezier geven, dit ziet er ook niet uit.
Gras in het filmpje is idd veel te lang. Het is daar vlak na ook gemaaid.
En wat het hekwerk betreft; het ziet er ook niet uit, maar geloof mij, het graafwerk wat die kat doet is nog veel erger. En zolang er slechte plekken in het gras zit zijn dit de plekken waar ze het liefst gaat graven.

Er is meer dan voldoende info te vinden over het bij zaaien en onderhoud van gras. Dat is het probleem ook niet.
Rmg schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:19:
Zijn die kale plekken niet van kattenpis?
Nope, dit zijn echt plekken waar heuveltjes met zand naar boven zijn gekomen door de wormen. Alleen ziet dit er nu wat anders uit doordat het net is plat gedrukt door het grasmaaien en belopen.

Wij hebben 2 poezen waarvan er eentje graaft. Maar beide hebben wij nog nooit hun behoefte zien doen in de tuin. Zelfs niet op de plekken waar wordt gegraven.
JukeboxBill schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:36:
Ziet er niet uit als hoopjes van wormen. Wat ik in mijn tuin zie van wormen zijn een soort slangetjes van grond die naar de oppervlakte worden gedrukt.

Dat soort hoopjes zie ik wel van rode mieren.

Ik ben overigens van mening dat gras het ergste onkruid is dat er bestaat.
Zie mijn reactie op Rmg hierboven. ;)
mr_evil08 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:00:
Komt van de vogels die pikken de regenwormen eruit, laat het gras ook wat langer worden aan het einde van het seizoen ipv kort afmaaien scheelt een boel en kan gras meer hebben.

Dat hebben wij meer gehoord de afgelopen 2-3 jaar.
Wees er blij mee dat je wormen in de tuin hebt, is een teken dat je tuin gezond is, wordt vanzelf minder...
En als je vanuit de tuin over het gras kijkt denk je, "het valt best mee...". Tot je naar buiten loopt en er wat rechter op kijkt. Dan zijn de reacties toch vaak iets anders :|
mr_evil08 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:00:

De heuveltjes komen door de vogels? Neuhh, dat denk ik niet. :D

De lengte waarop het gras wordt gemaaid bepalen wij echt aan tijd/warmte van het jaar. In het voorjaar en najaar wat korter en in de zomer wanneer het echt warm wordt hier in de tuin laten wij het gras wat langer zodat de bodem wat beter het vocht vast houd en het gras niet verbrand. Wij hebben afgelopen zomer tijdens de droogte minimaal gesproeid en deden dit laat in de avond vlak voordat wij gingen slapen. Minder kans op verdamping en heeft het de hele nacht om in de bodem te trekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ben ik nou gek of zijn regenwormen niet juist heel erg goed voor je tuin? Afwatering, bewatering, etc...
Een goeie hoeveelheid regenwormen in je tuin staat voor een gezonde tuin. Wij hebben knetterveel regenwormen en zien nergens van die hoopjes.

Ik heb zelfs nog regenwormen extra bijgekocht en in de tuin losgelaten.

[ Voor 54% gewijzigd door armageddon_2k1 op 19-03-2023 12:41 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
armageddon_2k1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:40:
Ben ik nou gek of zijn regenwormen niet juist heel erg goed voor je tuin? Afwatering, bewatering, etc...
Een goeie hoeveelheid regenwormen in je tuin staat voor een gezonde tuin. Wij hebben knetterveel regenwormen en zien nergens van die hoopjes.

Ik heb zelfs nog regenwormen extra bijgekocht en in de tuin losgelaten.
nee, je hebt 100% gelijk. is heel goed voor je tuin. Tijdens het beplanten van de borders kwamen wij ook beste joekels tegen. 25-30cm lang gok ik.

Iedereen is er blij mee, alleen slopen die hooligan's hier het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-08 22:23
Ja, die kleine hoopjes met aarde zijn van pieren. Gewoon wegharken en gras bijzaaien. Je kunt ook proberen om merels en (schijt)lijsters aan te trekken, die zijn dol op wormen. Dan heb je wel gelijk een nieuw probleem. En anders: Kunstgras :P.

Je kunt ze overigens ook gewoon vangen hé? Steek eens een mestvork in de grond en ga pierenwuppen!
Ik ben best benieuwd hoeveel er nou in je gazon zitten.

[ Voor 38% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-03-2023 13:17 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 05-08 23:18
Campo di Casa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:46:
[...]nee, je hebt 100% gelijk. is heel goed voor je tuin. Tijdens het beplanten van de borders kwamen wij ook beste joekels tegen. 25-30cm lang gok ik.
Iedereen is er blij mee, alleen slopen die hooligan's hier het gras.
Laat ik je ff uit de droom helpen, wormen eten bij voorkeur organisch materiaal, dus geen zand. Dat er bij jou alleen maar zandhoopjes liggen doet mij vermoeden dat het bij de aanleg van de grasmat al fout is gegaan. Waarschijnlijk is de ondergrond niet goed genoeg vermengd met het bovenste deel van de grond en is er daarna meer zand als ondergrond voor de grasmat gebruikt dan compost. Ik zie wel eens dat er zwarte grond gekocht wordt maar wanneer je dan een monster van de zogenaamde 'echte zwarte grond' neemt en daarmee in een grote glazen pot een bezinkproef doet dan is het vaak driekwart zand met wat zwarte turf erdoorheen.
Wat je (behalve de tips hierboven) nog zou kunnen proberen is met een bladhark de hoopjes zand verspreiden en tegelijkertijd goede, biologische compost strooien. Idealiter maak je die compost zelf door twee vierkante meter van je tuin op te offeren, zet wat pallets o.i.d. daar omheen en deponeer daar gedurende het hele jaar al je groente/fruitafval, tuinafval, koffiedrab en snoeiafval in. Zo klein mogelijk er in doen en af en toe omzetten. Geen gekookt eten, vlees of brood erin verwerken. Dan kun je na een jaar gebruik maken van eigen compost in plaats van het dure surrogaatspul uit het tuincentrum.
Wormen bestrijden is onmogelijk, en eigenlijk ook niet gewenst vanwege de vele goede dingen die ze in de grond doen. En, probeer met de natuur te werken in plaats van de natuur tegen te werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:49
*snip* het is hier geen HK

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 19-03-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-08 15:31

Foamy

Fulltime prutser

Campo di Casa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:23:
Ik kan nu wel weer gaan verticuteren etc, maar het probleem van de regenwormen blijft.
En ja, het is een goed teken blabla, maar het verkloot wel mijn gras...
"Weer gaan verticuteren" is een exercitie die je elk jaar mag doen. In mijn geval zou ik het eigenlijk twee maal per jaar moeten doen, door de ongunstige ligging van de grasmat ten opzichte van een aantal gemeentebomen.

Weet je zeker dat deze hopen van pieren komen? Heb je niet iets anders in de bodem? Dit soort hopen heb ik voornamelijk daar waar mieren een nest willen maken. Wat kokend water, en opnieuw inzaaien verhelpt dat prima.

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:53

-tom-562

Oliesjeik

Zo heel gek ziet dat gras er toch niet uit? Ik denk dat je met verticureren, kalk/mest strooien en bijzaaien (en genoeg sproeien) echt een heel eind komt.
Een perfect grasveld moet je helemaal niet willen, of je moet echt tijd te veel hebben en geen andere hobby's hebben :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 12:43

Ravhin

no <root>...

Deze problemen herken ik; heb je naast kale plekken ook last van gele plukken gras?
Waarschijnlijk heb je last van Engerlingen - larven van de langpootmug als ik mij niet vergis.
Ik maak gebruik van Larvex (eerste hit op Google) om dit te bestrijden. Het is een natuurlijk middel wat er voor zorgt dat je gras niet lekker meer is voor de larven en ze dus naar de buren gaan :)
Wormen geven dit beeld niet, dat zijn meestal maar kleine hoopjes aarde (1cmx1cm)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
@Foamy
Dat is wel interessant wat je aangeeft over mieren. Wij hebben wel op een aantal plekken op het pad een mierennest zitten. Tenminste, vorig jaar. En vanmorgen toen ik naar de schuur liep zag ik weer 3 plekken tussen de border en pad dat mieren actief zijn.

Afgelopen zomer ook wel wat mieren in het gras zien lopen maar verder geen aandacht aan gegeven dan idd met kokend water regelmatigde nesten tussen border en pad aan te pakken.

Zal deze week het gras in de gaten houden en kijken of ik duidelijke foto’s kan maken van nieuwe hoopjes zand. Misschien dat dit meer duidelijk maakt.

@Ravhin
Ik verwacht geen engerlingen. Wij hebben geen rare kleurverschillen in het gras of ineens dode plekken. Probleem wordt echt veroorzaakt door het zand wat naar boven komt door wat dan ook.
Aaltjes werken ook prima tegen engerlingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Eigenlijk zou ons grasexpert @Teijgetje even moeten reageren.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Campo di Casa tis overigens ook wel het seizoen voor een modderpoel van een grasveld. Nu even lekker verwennen en dan wachten tot het wat warmer wordt gaat wonderen doen. Mijn veldjes zijn nu ook alles behalve fraai om aan te zien van bovenaf.

Mijn grootste nemisis zijn inderdaad mieren, maar ik heb het opgegeven die uit m'n gras te verjagen. Soms spoel ik de rode mierennesten weg als de zandhoop te groot wordt maar verder ben ik allang blij dat ze in m'n gras zitten en niet ook onder de tegels. Hoe gezonder je gras, hoe minder ellende erin komt in ieder geval.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:24
Heb je geen last van engerlingen? Als die erin zitten dan komen de vogels om je grasveld om te ploegen om ze eruit te halen.

Zo ziet dat eruit:
Afbeeldingslocatie: https://www.biogroei.be/media/wysiwyg/Engerlingen/Schadebeeld-engerlingen_open-plekken-in-gazon_afgegeten-wortels.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
CrystalViriS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:34:
Heb je geen last van engerlingen? Als die erin zitten dan komen de vogels om je grasveld om te ploegen om ze eruit te halen.
Damn, dat ziet er niet best uit.
Maar zo ziet het er niet bij ons uit, gelukkig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-08 13:09
@Campo di Casa
Die hoopjes zijn inderdaad van regenwormen.
Die zijn in het voorjaar en herfst actief qua graven en brengen dan grond/zand naar het oppervlak.
Normaal graven ze verticaal, met verdicht zand willen ze ook wel horizontaal gaan graven, juist vanwege de harde zandlaag.
Ze zoeken voornamelijk vochtige/natte grond op, dat graaft makkelijker, en momenteel is de grond overal nat. Dat wordt in de zomer een stuk minder, maar nu blijft dat nog wel even, het weerbericht volgend.
Ze doen verder niets kwaad aan je gras, alleen wanneer je de hoopjes laat "groeien" dan kan het het gras verstikken.

Dus gewoon met een grashark de opgegraven/uitgepoepte grond blijven verdelen is de beste optie. (zoals @Puch-Maxi ook al zei)

Van de zomer zal het gras vanzelf bijtrekken, al dan niet geholpen door te verticuteren of bij te zaaien.
Voor het achterstuk zou ik schaduwgras nemen. Maar dat groeit ook prima in de zon, je kunt dus prima overal schaduwgras inzaaien.

Voor de gravende kat: Ik zou hem eens ernstig toespreken dat je dat andere voorpootje ook afpakt en hem wieltjes geeft als hij zo doorgaat. ;) :+

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Campo di Casa
@Teijgetje
Thanks voor de bevestiging. Aankomend weekend tijd vrij plannen om het gras te verticuteren en bij te zaaien. Zal ook meteen kalken en voeding geven.
de vorige keer bij het verticuteren was ik al bezig geweest om de boel weer wat uit te vlakken. Zal dit nu weer gaan doen en dan maar bekijken hoe het dit jaar gaat.

Ga ook eens goed in de gaten houden welk deel van het gras nu veel in de schaduw blijft en zal hierbij rekening houden met de geplande terras op het vochtige deel. Misschien is het dan toch verstandiger om het huidige gras te vervangen voor schaduwgras mocht dit nodig zijn.
Voor de gravende kat: Ik zou hem eens ernstig toespreken dat je dat andere voorpootje ook afpakt en hem wieltjes geeft als hij zo doorgaat. ;) :+
Al gedaan. Maar ze weet dat wij veel te gek met haar zijn om dat te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 03-08 11:29
Campo di Casa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:23:
In de zomer van 2020 hebben wij de tuin van de vorige bewoners leeg gehaald en een nieuwe indeling gemaakt. Een wens van mij was om een mooi vlak grasmatje in de tuin te hebben. In eerste instantie leek dit ook te gaan lukken tot een groep regenwormen de boel begonnen te vernielen.
Waarom wil je eigenlijk een mooi vlak grasmatje, en geen borders of kunstgras (wat er tegenwoordig ook bijzonder fraai uit ziet). Wordt het nog voor iets gebruikt behalve voor de katten?

Ik zou er zelf niet gelukkig van worden van zo'n lapje met alleen gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Trichoglossus schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:54:
[...]

Waarom wil je eigenlijk een mooi vlak grasmatje, en geen borders of kunstgras (wat er tegenwoordig ook bijzonder fraai uit ziet). Wordt het nog voor iets gebruikt behalve voor de katten?

Ik zou er zelf niet gelukkig van worden van zo'n lapje met alleen gras.
Heb groot deel in een flat/appartement gewoond en wou altijd een tuin hebben met een stukje gras. Aangezien wij beide niet echte groene vingers hebben en het lastig vinden om een tuin in te richten is het geworden zoals nu. 2 borders wat valt te overzien en een stuk gras wat op onderhoud na makkelijk is om bij te houden.

Daarnaast hebben we 2 klein kinderen (6 maand en 2jr) en is het gras leuk om daar met hun op te voetballen als ze bij ons zijn.

wij zijn best veelzijdig maar zeker ik zelf heb toch moeite om een tuin in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 05-08 23:18
Campo di Casa schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:14:
Aankomend weekend tijd vrij plannen om het gras te verticuteren en bij te zaaien. Zal ook meteen kalken en voeding geven.
Voordat je gaat kalken en mest geven is het wel handig om een bodemtest te doen zodat je kunt zien hoeveel je moet mesten en kalken. Teveel kalk en mest is namelijk ook niet gunstig voor een goede ontwikkeling van je grasmat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 14:25
Als je een stukje uitgraaft kan je zien wat de oorzaak is. Zijn het geen Engerlingen? Die kan je makkelijk bestrijden met aaltjes. Gewoon online te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:54

Santford

FP PowerMod
Je schrijft dat je in 2020 de tuin hebt leeggehaald en opnieuw hebt ingedeeld. Dat betekend dat het gazon nog geen drie jaar oud is?

Op diverse websites lees ik dat wordt aangeraden een nieuw ingezaaid gazon de eerste drie jaar nog niet te verticuteren.

Het gras is dan nog onvoldoende geworteld dat bij het verticuteren alleen het mos en onkruid verwijderd wordt, tevens beschadig je dan de jonge graswortels die nog geen weerstand kunnen bieden aan de verticuteerhark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil je nog 1 tip geven.

Naast dat je moet bijmesten / zaaien is het verstandig wat onderzoek te doen naar de soort mest die je erop gaat gooien.

Afhankelijk van de soort mest die je erop gooi (NPK formule maar ook calcium / magnesium) en de zuurgraad zal dit je gras stimuleren tot een snellere bladgroei of (wat jij wil) snellere wortelgroei met meer kleinere sprieten.

Je bodem lijkt best aardig, maar je gras is niet zo “dicht”. Kijk eens naar de mestvorm.

Je wil wat minder N (stikstof) en wat meer P (fosfor) geloof ik.

https://www.grasengroenwi...gazon/onderhoud/bemesten/

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 15-04-2023 16:14 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:35
@Campo di Casa Ik heb een soort gelijke situatie alleen dan met een hond die veel rent en vervolgens stopt op het gras waardoor het gras letterlijk in de lucht vliegt. De eerste paar jaar heb ik stukken met kuilen/bulten kaal gemaakt, vlak gemaakt en opnieuw gezaaid maar inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het beter gewoon kan accepteren.

Als ik zie hoe blij m'n hond is met dat stukje gras dan laat ik 'm lekker z'n ding doen en dan neem ik het maar voor lief en zaai ik de kale stukken in april weer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
@_eLMo_ Bedankt voor de tip. Wij hebben alleen net mest toegevoegd dus kan dat nu ff niet meer doen en zal ik moeten wachten tot de volgende mogelijkheid. Maar zal dan eens bekijken of ik andere mest moet toe voegen.

@Nopheros Wij gunnen onze katten van alles maar het gazon laten omploegen gaat mij net ff te ver :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roosm
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-07 15:08
Ik moet hier even reageren. Larve van een langpootmug is een emelt en die van een kever als de meikever is een engerling. Die van de mug heeft geen pootjes, die van de kever wel. Ze vreten allebei aan de wortels van het gras en zijn daardoor schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Je moet er zand op gooien, vrij veel. Zie hier: YouTube: HOW TO Level your LAWN FLAT. Topdressing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:27
Wat een prachtig stukje gras!
Wat ik heb ziet er heel anders uit. Ik heb ook wormen, maar vind dat niet zo erg.
Ik heb er klaver door, paardenbloemen in, etc. Ik heb ondertussen ik denk wel 10 verschillende soorten gras van bijzaaien en pollen ergens anders vandaan en zelfs graszoden uit een andere tuin op mijn grond/gras gelegd.
Ik had eerst een grote schuur in de tuin, het pad lag anders, dat heb ik nu allemaal zoals ik het wil en alles zelf gedaan. En ondertussen vind ik dat mijn grasveldje er aardig uitziet.
Ik maak me niet zo druk om de wormen, het 'onkruid', de hobbels, bulten en ongelijkheden in mijn gras. Ook de kleurverschillen en verschil in groei niet. Af en toe maaien en ik vind het prima.
Heet dat tegenwoordig ook niet Nederlands gras? Gewoon lekker alles wat erin groeit erin laten zitten. Zolang het er (grotendeels) groen uitziet en van wat verder af als een mooi groen veldje, vind ik het goed.
Dus vanuit de buren zien mijn gras er groener uit! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:36
CrystalViriS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:34:

Zo ziet dat eruit:
[Afbeelding]
Wees blij met die vogels...hier komen 's nachts dassen de engerlingen zoeken / opeten. Dat ziet er uit alsof er iemand handgranaten is wezen gooien :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhp72uznv3kbrzNv6zdofDRcnLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNi1odIVlkALjlasOnNQyA6I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door GerbenBK op 10-05-2023 11:57 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Campo di Casa
We zijn een tijdje verder. Gras heeft zich aardig hersteld. Maar het achterste deel wat het meeste schaduw heeft blijft een beetje achter qua herstel. Van de week nogmaals bij zaaien en de gaten die zijn ontstaan door grote stukke onkruid te verwijderen op vullen zodat ook dat met wat graszaden kan vol groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J13aWdWGhMM8JW_vASs2zW4xX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Q3f06sU9t9ODQLQEiVB8fJi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmxg33GnS8QI8f-E7eHqAnkeUIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HarXrlEsyYweSFhsG8zhKZIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_x3TVV79dzyyFmhdCZxOJAm3pVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5Zm5HIX65c1ghjwCGTOO2IC.jpg?f=fotoalbum_large

Ook was er in deze topic wat twijfels over de zandhoopjes waar ik over klaagde. Naar mijn mening was de oorzaak te vinden bij regenwormen. En dat bleek ook zo te zijn.
Maar we hebben ook dit jaar veel meer mieren dan voorgaande jaren. In het gras een aantal nesten gevonden. Probleempje wat we maar gaan aanpakken met aaltjes. Gif is geen optie.

Verder aardig wat onkruid in het gras zoals klavertjes maar vind het wel prima voor nu. Wat ik kan verwijderen gaat er uit maar helemaal onkruid vrij krijgen heb ik geen tijd voor ;)
GerbenBK schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Wees blij met die vogels...hier komen 's nachts dassen de engerlingen zoeken / opeten. Dat ziet er uit alsof er iemand handgranaten is wezen gooien :X
Damn, mag ik nog niet zeuren met ons stukje gras :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:50
GerbenBK schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Dat lijkt wel op mijn grasveld (of beter gezegd: voormalig grasveld). De vogels (vooral de merels) weten het ook zo om te ploegen :) Nu we de tuin aan het verbouwen zijn gaat het gras vervangen worden door nieuw gras. Bij het graven in de tuin wel 50 tot 100 engerlingen verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:36
RonnieKo schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:20:
[...]

Dat lijkt wel op mijn grasveld (of beter gezegd: voormalig grasveld). De vogels (vooral de merels) weten het ook zo om te ploegen :) Nu we de tuin aan het verbouwen zijn gaat het gras vervangen worden door nieuw gras. Bij het graven in de tuin wel 50 tot 100 engerlingen verwijderd.
Ik ga ook maar eens aan de slag met aaltjes

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Kan iemand hier zijn licht schijnen over de fascinatie met gras? :p Waarom mogen er geen klavertjes in staan? Waarom mogen er geen regenwormen omhoog komen? Waarom moet het 100% waterpas zijn?

Serieuze vragen overigens :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Campo di Casa
Bob Popcorn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:54:
Kan iemand hier zijn licht schijnen over de fascinatie met gras? :p Waarom mogen er geen klavertjes in staan? Waarom mogen er geen regenwormen omhoog komen? Waarom moet het 100% waterpas zijn?

Serieuze vragen overigens :)
Dat is een hele mooie vraag en je hebt gelijk. Het slaat nergens op om er maar vanuit te gaan dat het het grasmatje 100% moet zijn.

Denk dat ik toch te weinig rekening hou met de natuur op zich. Hou van netjes en opgeruimd en dat is nu net niet hoe de natuur werkt en wat het beste voor de natuur is.

Heb ook pas sinds een jaar of 3 een eigen tuin. Dus veel te leren en veel om op aan te passen. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik zag dat iemand een vinkje gaf en daardoor kwam deze topic weer naar voren. Misschien wel grappig om een kleine update te geven.

Wij hebben begin dit jaar eindelijk de knoop doorgehakt en keuze kunnen maken wat wij nu gaan doen m.b.t. een zitplek achter in de tuin. Toch gekozen voor een terras met dichte overkapping. Zaten hier heel erg over te twijfelen aangezien je met een dichte overkapping weer schaduw gaat creëren op het gras en misschien het probleem gaat verschuiven. Uiteindelijk de voor- en tegens afgewogen en gaan wij volgend jaar de overkapping bouwen.
Terras iig al gelegd zodat er deze zomer al gebruik van gemaakt kon worden.

Het gras.
begin van het jaar flink onder handen genomen met verticuteren en walzen. kalken en bij zaaien. Het probleem met de wormen valt voor nu nog mee, maar zie wel dat er de laatste weken weer meer kleine hoopjes zand op het gras ligt. Geen probleem aangezien dit echte kleine hoopjes zijn en niet meteen het gras verstikt.
Ik wil dit keer ook al het gras verzien van een dun laagje zand om volledig uit te vlakken. En dan kijken wij het nog een jaartje aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hXHlXjDE-zwH3-bitmlJKftoSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpAC3GvxVN6vFN100H5OHIpM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-08 17:00
Dat ziet er netjes uit toch?

Juist de combinatie met gras is mooi. En daarnaast voer je via een grasmat regenwater sneller af en blijft je tuin koeler. Allemaal redenen om je grasmat niet te willen vervangen door kunstgras of tegels wat mij betreft dan.

En bij grasmatten heb ik altijd wel de ervaring dat het wat "werkt" in de grond. Het blijft nooit 100% egaal, er ontstaan altijd wel bultjes etc. Daarbij kunnen ook wortels van bomen in de buurt nog een reden zijn waardoor de grond in hoogte verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@Campo di Casa waar is die 3 voeter gebleven ?

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 30-08-2024 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 21:14
Hoi ik weet niet of het al gezegd is, maar jouw tuin beschikt zo te zien over aardig wat schaduw, daar moet je je groei problemen zoeken. Nadeel van een op noorden gerichte tuin. Niet bij regenwormen de problemen zoeken en al zeker niet gaan bestrijden, die zijn alleen maar enorm gezond voor de grond.

Zo te zien ligt het er nu redelijk bij, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-08 19:29
Als ik het zo zie, kunnen het engerlingen of emelten zijn. Kan je relatief simpel oplossen met larven. Zelf jaar of drie geleden gedaan en paar weken later was het gras weer goed aan het terug komen.

Beetje meer info: https://dcm-info.be/nl/ho...urlijke-manier-bestrijden

Had het eerst geprobeerd met de simpelste, natuurlijke manier namelijk met een stuk zwarte plastiek. De larven komen 's nachts boven de grond (weet niet meer of allebei de soorten dat doen). Door zwarte plastiek blijven ze boven de grond. 's Morgens haal je plastiek weg en laat je de vogels hun werk doen.
Maar dat duurde me veel te lang. Dus de aaltjes methode toegepast. Heb ze gewoon alle twee gebruikt. Kleine puntje van aandacht: als je met een gieter te werk zou gaan, één van de twee soorten aaltjes gaan niet door een standaard kop op een gieter ;)

Heb nog nooit gehoord dat regenwormen zorgen voor kale plekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Als er dan toch geen natuur bij mag komen, gooi het dan dicht met asfalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:06:
Als er dan toch geen natuur bij mag komen, gooi het dan dicht met asfalt ;)
En zo zien we dus ook dat je vorige post in dit topic ook geen echte vraag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Sissors schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

En zo zien we dus ook dat je vorige post in dit topic ook geen echte vraag was.
Nouja, ik vraag het me nog steeds af waarom je een vierkantje gras in je tuin legt, maar er vervolgens dan ook echt alléén gras mag groeien. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:58

Barrycade

Through the...

Niet iedereen wil een Vaal grasveldje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
@TvanW Onze 3 voeter, Doca, is er helaas niet meer. Ze was er nog wel tijdens deze foto maar wij hebben 4 weken geleden helaas afscheid van haar moeten nemen. Acute nierfalen. Ze is 10 jaar geworden.

@pennywiser Onze tuin is zuid/west liggend en hebben wel degelijk veel zon in de tuin. Alleen door de schuur is er vanaf eind middag schaduw en heeft de linker border veel schaduw door de schutting. Door de overkapping zullen wij straks nog steeds een stuk gras veel in de schaduw hebben liggen, maar moeten dan maar zien hoe dat gaat.

@Bob Popcorn vorige zomer waren wij bij een tuincentrum waar ze ook een klein park hadden aangelegd met gras. Zag er mooi en onderhouden uit. Lopen wij erheen en het was bijna geen gras meer maar bijna allemaal klavertjes. Toen vroegen wij ons ook af waarom wij zo moeilijk doen. Maar toch wil ik een grasveldje, geen klaverveldje ;)

@Kenhas De wormen zorgen ook niet direct voor kale plekken maar zorgen voor teveel zand op het gras waardoor het gras verstikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Campo di Casa schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:06:
@TvanW Onze 3 voeter, Doca, is er helaas niet meer. Ze was er nog wel tijdens deze foto maar wij hebben 4 weken geleden helaas afscheid van haar moeten nemen. Acute nierfalen. Ze is 10 jaar geworden.
;( sterkte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:27
Campo di Casa schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 06:48:
maar zie wel dat er de laatste weken weer meer kleine hoopjes zand op het gras ligt. Geen probleem aangezien dit echte kleine hoopjes zijn en niet meteen het gras verstikt.
Klinkt eerder als mierenhoopjes, nu.

En sterkte met het verlies van Doca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-08 19:29
Campo di Casa schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:06:
vorige zomer waren wij bij een tuincentrum waar ze ook een klein park hadden aangelegd met gras. Zag er mooi en onderhouden uit. Lopen wij erheen en het was bijna geen gras meer maar bijna allemaal klavertjes. Toen vroegen wij ons ook af waarom wij zo moeilijk doen. Maar toch wil ik een grasveldje, geen klaverveldje ;)
Ik heb zelf bewust micro klaver tussen mijn gras gezaaid ;) Gazon blijft een stuk groener
@Kenhas De wormen zorgen ook niet direct voor kale plekken maar zorgen voor teveel zand op het gras waardoor het gras verstikt.
engerlingen of emelten komen 's nachts ook bovengronds. Ik kan me echt niet voorstellen dat regenworme voor dergelijk grote hoopjes zand zorgen dat gras verstikt. Toen ik jaren geleden ons gazon aanlegde, was ik eigenlijk veel te snel met het gras zelf en had ik de grond niet genoeg tijd gegeven om zich "te zetten". Gevolg was een allesbehalve vlak gazon. Dan in het voorjaar, gewoon bovenop het gras, met enkele zakken zand de grootste putten en bulten opgevuld. Veel gras zat dus gewoonweg onder het zand. Een maand later was het al allemaal terug.

Maar dat zijn ook maar mijn eigen ervaringen.
Pagina: 1