Easee laadpaal verkoopverbod in Zweden (en Europa)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 26.384 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 08:56
Ik heb mijn abonnement op de Stavanger Aftenblad helaas net opgezegd en kan daarom het hele artikel niet lezen:
https://www.aftenbladet.n...r-med-easee-her-er-status

Maar dit is het laatste nieuws:
> While Easee works to bring in new investors and product development, the Norwegian authorities are working hard to come up with a report on the company's controversial electric car charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:50
marcdelange123 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:44:
Ik sta op het punt om deze charger te bestellen.
Is er al bekend wanneer de definitieve uitspraak in de beroepsprocedure zal plaatsvinden?
Bedoel je de uitspraak waar drie posts boven die van jou een antwoord op gegeven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:35
Dat denk ik niet. Mijn vraag ging over t kort geding mbt het verkoopverbod. Een definitieve uitspraak lijkt mij te gaan over de algemenere rechtszaak van easee tegen het verbod op verkoop. T kort geding zou alleen t verbod opheffen tot er een definitieve uitspraak zou komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mexxer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:18:
Thanks. Dat heb ik dan ergens gemist in de berichtgevingen.ben heel benieuwd hoe dit uit pakt. Ik ga een gokje nemen en de paal toch aanschaffen. In t slechtste geval wordt t een domme paal voor een eventuele 2e auto als volgend jaar er een betaalbare kleine tesla uit zou komen. Even bedenken of ik de markplaatsadvertentie ga kopen of de uitstap maak naar België of Duitsland voor de aanschaf
In het ergste geval moet je (volgens mij) nog een extra aardlekschakelaar erbij hebben die ook het DC component beveiligd. (Die dingen zijn wel stevig aan de prijs).

Dom of slim maakt niet uit. Het gaat erover of de DC beveiliging in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-05 11:24
bnwgraaf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Bedoel je de uitspraak waar drie posts boven die van jou een antwoord op gegeven wordt?
Nee bedoel de definitieve uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 13:08
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:27:
[...]

In het ergste geval moet je (volgens mij) nog een extra aardlekschakelaar erbij hebben die ook het DC component beveiligd. (Die dingen zijn wel stevig aan de prijs).

Uiteindelijk om de totale aardlekbeveiliging waar de norm wat anders voorschrijft dan de huidige uitvoering.

Het verhaal dat het “goed” is is er nu vooral een van wij van WC-eend. Ik zou er toch een Dekra tegenaan gooien om de externe validatie te krijgen (voldoet het nog niet aan de norm maar dan ben je de discussie rondom veiligheid kwijt).

Inmiddels zit ik wel in de fase van alle voorbereidingen voor het laadpunt. De 6mm2 is besteld evenals de drie UTP kabels (loadbalancing en ethernet) zodat ik alle kanten op kan als het toch geen Easee wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 18:43
Ik heb deze week bij een shop nog een Easee gekocht en ook geleverd gekregen... ik zal ze eens contacten en ik denk ook dat ik hem terugstuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 13:08
rogiertw schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:22:
Ik heb deze week bij een shop nog een Easee gekocht en ook geleverd gekregen... ik zal ze eens contacten en ik denk ook dat ik hem terugstuur....
Een Nederlandse shop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 18:43
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 09:23
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Ik vraag uit nieuwsgierigheid, aan iemand met verstand .Welke DC element , en welke DC lekstroom op het AC laadpaal ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
marcink schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Ik vraag uit nieuwsgierigheid, aan iemand met verstand .Welke DC element , en welke DC lekstroom op het AC laadpaal ?
In een auto zit een hele grote accu met DC (gelijkspanning), meestal 400V/800V. Bij snelladen laadt de auto met gelijkspanning.
Een (thuis) laadpaal is een AC lader, eigenlijk een slim stopcontact, de AC -> DC omzetting gebeurt in de auto (boordlader).

Als door een storing/defect (in de boordlader van de auto) die 400V/800V 'terug' het net op komt is dat gevaarlijk. Je krijgt dan gelijkstroom op je apparaten/stopcontacten in huis.
Vervelend bij effect is dat de DC de AC beveiligingen negatief beïnvloed. Je automaten ('stoppen') en gewone aardlekschakelaars kunnen slechter gaan reageren.

Als het fout gaat, kan het flinke impact hebben, maar daarvoor moet de boordlader in de auto stuk gaan op een manier die al bijzonder is (dat ontwerp heeft ook rekening gehouden met dit risico). En de Easee heeft wel een beveiliging erin zitten, alleen voldoet die niet aan de regels, maar die beveiliging moet dus ook falen.
Het risico voor een consument is dus heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48
Even een vraagje... Ik heb een Easee Home laadpaal, aangesloten als 1-fase.
Altijd werd bij opladen in de app getoond met hoeveel kW er geladen werd. Sindskort is de Easee-app geüpdatet naar versie 1.7.8 en wordt de laadsnelheid niet meer getoond.
Het laden opzich werkt wel, maar in de app zie ik dit enkel aan de "blauwe golfjes".
Hebben meer mensen dit, of kan er een instelling verandert zijn?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vulcan750 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:04:
Altijd werd bij opladen in de app getoond met hoeveel kW er geladen werd. Sindskort is de Easee-app geüpdatet naar versie 1.7.8 en wordt de laadsnelheid niet meer getoond.
Het laden opzich werkt wel, maar in de app zie ik dit enkel aan de "blauwe golfjes".
Volgens mij kan je in de app op het golfje klikken en dan verandert het in het aantal Ampere en kan je de spanning op de fasen zien (bv 233 V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Klopt, dit is bij mij helaas ook veranderd.
Voorheen stond er direct hoeveel kW er geladen werd, nu kan je dit nog wel te zien krijgen maar moet je op de golfjes klikken dan komt het samen met het faseoverzicht weer tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:55
Dit is een instelling.
Bij ‘ laderinstellingen’ in de app is de laadgolf aan/uit te zetten.
Wanneer deze uit staat komt er een plaatje van de Easee in beeld met daarbij ook de laad snelheid.

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Unknown schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Volgens mij kan je in de app op het golfje klikken en dan verandert het in het aantal Ampere en kan je de spanning op de fasen zien (bv 233 V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Lempke schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:17:
[...]

Klopt, dit is bij mij helaas ook veranderd.
Voorheen stond er direct hoeveel kW er geladen werd, nu kan je dit nog wel te zien krijgen maar moet je op de golfjes klikken dan komt het samen met het faseoverzicht weer tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Dennis25 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:05:
[...]

Dit is een instelling.
Bij ‘ laderinstellingen’ in de app is de laadgolf aan/uit te zetten.
Wanneer deze uit staat komt er een plaatje van de Easee in beeld met daarbij ook de laad snelheid.
Bedankt voor de tips, ik ga het uitproberen. Maar de komende dagen even niet, we zijn een paar dagjes met vakantie. 🌞⛱️🏄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:03

bert pit

asdasd

Swipe naar links toch? Om naar het tweede witte schermpje te gaan. Maar ik heb 3 fasen ingesteld.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
En met nieuwe app update is het weer terug :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnLrTiSOoDq23iCaINW9x7Zm43E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8fHRIGqCiEDR33UxxDKlyL5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 12:54
Ik overweeg ook om de easee te installeren. Laadrobot vol features en zeer acceptabele prijs.

Uit zekerheid wil ik er een Doepke 4EV aardlek tussen plaatsen, dit is een type B.
Hoewel ik weet dat de easee in basis al een (elektronische) type B heeft is het hele verkoopverbod nu juist het gevolg van deze beveiliging.

Ik heb er overigens alle vertrouwen in dat de easee geen onveilige lader is, en ik verwacht ook wel dat het met een sisser af zal lopen.
Maar om toch mezelf gerust te stellen wil ik er een extra type B tussen zetten.

Klopt het dat ik hiermee alsnog volledig veilig ben, ook als de easee DC beveiliging faalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-05 11:24
Hoe vaak heeft de DC beveiliging van de Easee in de praktijk gefaald? Ik vraag mij nog steeds af of dat het toevoegen van een dure Doepke echt nodig is. Huidige gebruikers konden namelijk het systeem nog steeds zo blijven gebruiken zoals ze dat altijd deden.

Wat is overigens de meerwaarde van een Doepke ten opzichte van een normale aardlekschakelaar type B? Dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door marcdelange123 op 31-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 12:54
Een Doepke heb ik nog werkeloos liggen, vandaar de keuze. Normaal gesproken zou ik zeker geen dure Doepke nemen als het ook met een normale type B kan.

En klopt: de DC zal nog nooit gefaald hebben, easee kan veilig gebruikt blijven worden. Punt is volgens dat er geen mechanische test op zit. Maar dat zit volgens mij op geen enkele laadpaal met type B beveiliging; je kunt het alleen electronisch testen.

Ik vind het wel lastig dit. Het blijft ook heel stil aan de kant van easee zelf, als deze kwestie maar niet gaat leiden tot het stoppen van de onderneming, en dus het doorontwikkelen van de functionaliteiten en het online houden van het platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:03

bert pit

asdasd

nrdnmg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:32:
Een Doepke heb ik nog werkeloos liggen, vandaar de keuze. Normaal gesproken zou ik zeker geen dure Doepke nemen als het ook met een normale type B kan.

En klopt: de DC zal nog nooit gefaald hebben, easee kan veilig gebruikt blijven worden. Punt is volgens dat er geen mechanische test op zit. Maar dat zit volgens mij op geen enkele laadpaal met type B beveiliging; je kunt het alleen electronisch testen.

Ik vind het wel lastig dit. Het blijft ook heel stil aan de kant van easee zelf, als deze kwestie maar niet gaat leiden tot het stoppen van de onderneming, en dus het doorontwikkelen van de functionaliteiten en het online houden van het platform.
Als de Easee loader het enige product is dan zie ik het somber in. Ik schat in dat het grootste deel van de kopers het bedrijf bij geringe twijfel links laat liggen. Zou ik ook doen, echter had hem net gekocht toen dit allemaal bekend werd. Of Easee moet een list verzinnen en een financier vinden/hebben die dat ziet zitten.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 08:56
Laatste stand van zaken:
The possible consequences remain unclear. Potential measures range from an adjustment of the documentation on the operation of the charger (where so far no explicit reference has been made to the fully electronic instead of the electromechanical RCD solution) to a recall of already installed wall boxes – and in case of doubt, each national authority or an appeal court in each country may decide differently, which would make the situation even more complex.

Basically, the company reiterates its stance of wanting to clarify the matter with the authorities. “As you know, we disagree with the basis of the sales ban imposed by the Swedish Electrical Safety Authority, Elsäkerhetsverket, have documented this in detail and have appealed to the Swedish court,” Easee said. “These proceedings will continue for several months. Our intention and ambition remain to resolve the situation as soon as possible.”
Bron:
https://www.electrive.com...sales-on-its-own-account/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
Nou ben ik niet thuis in meterkast zaken. Daarom hier even aanvullend advies gezocht.

https://www.elektramat.nl...hFBIhoEaLJAxoC8fgQAvD_BwE

Is dit de juiste aardlek automaat om het risico van de electronisch beveiliging wat bij easee ter discussie staat te dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mexxer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:20:
Nou ben ik niet thuis in meterkast zaken. Daarom hier even aanvullend advies gezocht.

https://www.elektramat.nl...hFBIhoEaLJAxoC8fgQAvD_BwE

Is dit de juiste aardlek automaat om het risico van de electronisch beveiliging wat bij easee ter discussie staat te dekken?
Nee, type lekstroom A moet B zijn.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
Thx. Weet ik genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:42
Wat ik niet helemaal snap: waarom moet er een DC lekstroombeveiliging zijn? Een normale laadpaal (dus geen snellader) werkt toch volledig op wisselspanning en de omzetting naar gelijkspanning vindt toch pas in de omvormer van de auto plaats? En wat heb je dan aan een 6mA verklaring voor de laadpaal als de omzetting alsnog in de auto plaatsvindt (overigens lijkt mij dat galvanisch gescheiden te gebeuren )

[ Voor 26% gewijzigd door JTHZZ op 12-06-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
dan kom ik dus bij deze uit:
https://www.elektramat.nl...e-b-rcmb-4b16-03/#details

ben nog benieuwd of iemand een tip heeft voor eentje die ietsje voordeliger is

dit is ruim 250 euro duurder dan een lekstroom type a. Begrijp me niet verkeerd, die 250 is een kleine investering tov het risico wat ermee kan worden afgedekt, hoewel dat risivo voornamelijk een hypothetische is.
Maar mocht iemend recent op zoek zijn geweest naar dezelde oplossing en was die wat goedkoper uit, dan hoor ik graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps88
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-04 17:24
fsfikke schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Nee, type lekstroom A moet B zijn.
Ik heb naar aanleiding van alle discussie nog maar even aan mijn installateur gevraagd of mijn installatie nu goed is. Ik heb dus ook blijkbaar een 'verkeerde' automaat ertussen.
Hij adviseerde om deze te installeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2winOxr8VXNRcJ8QstxVjAwdNxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FjRRMLTuHQPD0Cl4k2P4UAX7.jpg?f=user_large

Maar volgens mij is dit alleen weer geen Type B-automaat. Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:42
ps88 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb naar aanleiding van alle discussie nog maar even aan mijn installateur gevraagd of mijn installatie nu goed is. Ik heb dus ook blijkbaar een 'verkeerde' automaat ertussen.
Hij adviseerde om deze te installeren:
[Afbeelding]

Maar volgens mij is dit alleen weer geen Type B-automaat. Weet iemand hoe dit zit?
Er staat anders B20 op dus het is een B automaat. De vraag is of de aardlek type A of B is en waarom je een 20A automaat zou gebruiken als je 3fase 16A gaat laden. Mijn laadpaal is door de installateur gewoon met een 3 fase 16A alamat afgezekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

mexxer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:34:
dan kom ik dus bij deze uit:
https://www.elektramat.nl...e-b-rcmb-4b16-03/#details

ben nog benieuwd of iemand een tip heeft voor eentje die ietsje voordeliger is

dit is ruim 250 euro duurder dan een lekstroom type a. Begrijp me niet verkeerd, die 250 is een kleine investering tov het risico wat ermee kan worden afgedekt, hoewel dat risivo voornamelijk een hypothetische is.
Maar mocht iemend recent op zoek zijn geweest naar dezelde oplossing en was die wat goedkoper uit, dan hoor ik graag...
https://www.sandervunderi...f204b-40-0-03-type-b.html zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
bedankt voor je reactie @Oid

de combinatie aardlekschakelaar
https://www.sandervunderi...f204b-40-0-03-type-b.html

met de automaat
https://www.sandervunderi...allatieautomaat-3p-n.html

voldoet hiermee volgens mij. combinatie kost 255 euro.
waar de aardlekautomaat 400 euro koste, toch een leuke besparing. en ik heb de ruimte in de meterkast, want dat zou nog een tegenargument geweest kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier sluiten we het topic even mee af...

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.