Toon posts:

Easee laadpaal verkoopverbod in Zweden (en Europa)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 17:10
Ik heb mijn abonnement op de Stavanger Aftenblad helaas net opgezegd en kan daarom het hele artikel niet lezen:
https://www.aftenbladet.n...r-med-easee-her-er-status

Maar dit is het laatste nieuws:
> While Easee works to bring in new investors and product development, the Norwegian authorities are working hard to come up with a report on the company's controversial electric car charger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:57
marcdelange123 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:44:
Ik sta op het punt om deze charger te bestellen.
Is er al bekend wanneer de definitieve uitspraak in de beroepsprocedure zal plaatsvinden?
Bedoel je de uitspraak waar drie posts boven die van jou een antwoord op gegeven wordt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Dat denk ik niet. Mijn vraag ging over t kort geding mbt het verkoopverbod. Een definitieve uitspraak lijkt mij te gaan over de algemenere rechtszaak van easee tegen het verbod op verkoop. T kort geding zou alleen t verbod opheffen tot er een definitieve uitspraak zou komen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mexxer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:18:
Thanks. Dat heb ik dan ergens gemist in de berichtgevingen.ben heel benieuwd hoe dit uit pakt. Ik ga een gokje nemen en de paal toch aanschaffen. In t slechtste geval wordt t een domme paal voor een eventuele 2e auto als volgend jaar er een betaalbare kleine tesla uit zou komen. Even bedenken of ik de markplaatsadvertentie ga kopen of de uitstap maak naar België of Duitsland voor de aanschaf
In het ergste geval moet je (volgens mij) nog een extra aardlekschakelaar erbij hebben die ook het DC component beveiligd. (Die dingen zijn wel stevig aan de prijs).

Dom of slim maakt niet uit. Het gaat erover of de DC beveiliging in orde is.

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:55
bnwgraaf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Bedoel je de uitspraak waar drie posts boven die van jou een antwoord op gegeven wordt?
Nee bedoel de definitieve uitspraak.

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:49
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:27:
[...]

In het ergste geval moet je (volgens mij) nog een extra aardlekschakelaar erbij hebben die ook het DC component beveiligd. (Die dingen zijn wel stevig aan de prijs).

Uiteindelijk om de totale aardlekbeveiliging waar de norm wat anders voorschrijft dan de huidige uitvoering.

Het verhaal dat het “goed” is is er nu vooral een van wij van WC-eend. Ik zou er toch een Dekra tegenaan gooien om de externe validatie te krijgen (voldoet het nog niet aan de norm maar dan ben je de discussie rondom veiligheid kwijt).

Inmiddels zit ik wel in de fase van alle voorbereidingen voor het laadpunt. De 6mm2 is besteld evenals de drie UTP kabels (loadbalancing en ethernet) zodat ik alle kanten op kan als het toch geen Easee wordt.

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-05 23:11
Ik heb deze week bij een shop nog een Easee gekocht en ook geleverd gekregen... ik zal ze eens contacten en ik denk ook dat ik hem terugstuur....

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:49
rogiertw schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:22:
Ik heb deze week bij een shop nog een Easee gekocht en ook geleverd gekregen... ik zal ze eens contacten en ik denk ook dat ik hem terugstuur....
Een Nederlandse shop?

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-05 23:11
Jazeker

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:43
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Ik vraag uit nieuwsgierigheid, aan iemand met verstand .Welke DC element , en welke DC lekstroom op het AC laadpaal ?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
marcink schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Ik vraag uit nieuwsgierigheid, aan iemand met verstand .Welke DC element , en welke DC lekstroom op het AC laadpaal ?
In een auto zit een hele grote accu met DC (gelijkspanning), meestal 400V/800V. Bij snelladen laadt de auto met gelijkspanning.
Een (thuis) laadpaal is een AC lader, eigenlijk een slim stopcontact, de AC -> DC omzetting gebeurt in de auto (boordlader).

Als door een storing/defect (in de boordlader van de auto) die 400V/800V 'terug' het net op komt is dat gevaarlijk. Je krijgt dan gelijkstroom op je apparaten/stopcontacten in huis.
Vervelend bij effect is dat de DC de AC beveiligingen negatief beïnvloed. Je automaten ('stoppen') en gewone aardlekschakelaars kunnen slechter gaan reageren.

Als het fout gaat, kan het flinke impact hebben, maar daarvoor moet de boordlader in de auto stuk gaan op een manier die al bijzonder is (dat ontwerp heeft ook rekening gehouden met dit risico). En de Easee heeft wel een beveiliging erin zitten, alleen voldoet die niet aan de regels, maar die beveiliging moet dus ook falen.
Het risico voor een consument is dus heel klein.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Even een vraagje... Ik heb een Easee Home laadpaal, aangesloten als 1-fase.
Altijd werd bij opladen in de app getoond met hoeveel kW er geladen werd. Sindskort is de Easee-app geüpdatet naar versie 1.7.8 en wordt de laadsnelheid niet meer getoond.
Het laden opzich werkt wel, maar in de app zie ik dit enkel aan de "blauwe golfjes".
Hebben meer mensen dit, of kan er een instelling verandert zijn?

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vulcan750 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:04:
Altijd werd bij opladen in de app getoond met hoeveel kW er geladen werd. Sindskort is de Easee-app geüpdatet naar versie 1.7.8 en wordt de laadsnelheid niet meer getoond.
Het laden opzich werkt wel, maar in de app zie ik dit enkel aan de "blauwe golfjes".
Volgens mij kan je in de app op het golfje klikken en dan verandert het in het aantal Ampere en kan je de spanning op de fasen zien (bv 233 V)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:01
Klopt, dit is bij mij helaas ook veranderd.
Voorheen stond er direct hoeveel kW er geladen werd, nu kan je dit nog wel te zien krijgen maar moet je op de golfjes klikken dan komt het samen met het faseoverzicht weer tevoorschijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Dit is een instelling.
Bij ‘ laderinstellingen’ in de app is de laadgolf aan/uit te zetten.
Wanneer deze uit staat komt er een plaatje van de Easee in beeld met daarbij ook de laad snelheid.

• Vulcan750
  • Nu online
Unknown schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Volgens mij kan je in de app op het golfje klikken en dan verandert het in het aantal Ampere en kan je de spanning op de fasen zien (bv 233 V)

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• Vulcan750
  • Nu online
Lempke schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:17:
[...]

Klopt, dit is bij mij helaas ook veranderd.
Voorheen stond er direct hoeveel kW er geladen werd, nu kan je dit nog wel te zien krijgen maar moet je op de golfjes klikken dan komt het samen met het faseoverzicht weer tevoorschijn.

• Vulcan750
  • Nu online
Dennis25 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:05:
[...]

Dit is een instelling.
Bij ‘ laderinstellingen’ in de app is de laadgolf aan/uit te zetten.
Wanneer deze uit staat komt er een plaatje van de Easee in beeld met daarbij ook de laad snelheid.
Bedankt voor de tips, ik ga het uitproberen. Maar de komende dagen even niet, we zijn een paar dagjes met vakantie. 🌞⛱️🏄

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:21
Swipe naar links toch? Om naar het tweede witte schermpje te gaan. Maar ik heb 3 fasen ingesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
En met nieuwe app update is het weer terug :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:53
Ik overweeg ook om de easee te installeren. Laadrobot vol features en zeer acceptabele prijs.

Uit zekerheid wil ik er een Doepke 4EV aardlek tussen plaatsen, dit is een type B.
Hoewel ik weet dat de easee in basis al een (elektronische) type B heeft is het hele verkoopverbod nu juist het gevolg van deze beveiliging.

Ik heb er overigens alle vertrouwen in dat de easee geen onveilige lader is, en ik verwacht ook wel dat het met een sisser af zal lopen.
Maar om toch mezelf gerust te stellen wil ik er een extra type B tussen zetten.

Klopt het dat ik hiermee alsnog volledig veilig ben, ook als de easee DC beveiliging faalt?

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:55
Hoe vaak heeft de DC beveiliging van de Easee in de praktijk gefaald? Ik vraag mij nog steeds af of dat het toevoegen van een dure Doepke echt nodig is. Huidige gebruikers konden namelijk het systeem nog steeds zo blijven gebruiken zoals ze dat altijd deden.

Wat is overigens de meerwaarde van een Doepke ten opzichte van een normale aardlekschakelaar type B? Dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

[Voor 22% gewijzigd door marcdelange123 op 31-05-2023 16:55]

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:53
Een Doepke heb ik nog werkeloos liggen, vandaar de keuze. Normaal gesproken zou ik zeker geen dure Doepke nemen als het ook met een normale type B kan.

En klopt: de DC zal nog nooit gefaald hebben, easee kan veilig gebruikt blijven worden. Punt is volgens dat er geen mechanische test op zit. Maar dat zit volgens mij op geen enkele laadpaal met type B beveiliging; je kunt het alleen electronisch testen.

Ik vind het wel lastig dit. Het blijft ook heel stil aan de kant van easee zelf, als deze kwestie maar niet gaat leiden tot het stoppen van de onderneming, en dus het doorontwikkelen van de functionaliteiten en het online houden van het platform.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee