Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-05 18:31
Voor mijn aanstaande zonnepanelen heb ik een EMAT aardlekautomaat gekocht (zie foto hieronder). Voor deze automaat lijkt het nodig om de schakeling vanuit de hoofdschakelaar en de kabels vanuit de omvormer op de goede kant aan te sluiten (gezien de line en load notatie). Voor normaal gebruik is deze aanduidelijk logisch, line is de hoofdschakelaar aansluiting en load is de last/groep, alleen vraag ik mij af of ik voor de toepassing met zonnepanelen en omvormer de aansluitingen om moet wisselen? Aangezien de omvormer nu eigenlijk de line kant (stoomleverend) en de load kant het net is. Al kan ik me ook voorstellen dat de load kant de kant is waar het mogelijke aardlek op zou kunnen treden.

Weet iemand hier toevallig meer over of heeft iemand deze automaat als eens ingebouwd voor zijn of haar omvormer en kan mij hier uit de brand helpen :)

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npAtgowykQw23lLkR4NSOQRYayY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYNuVJGJeJghqmDHof5d5zXR.webp?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via kevvie123 op 16-03-2023 15:23)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hoofdschakelaar op line en omvormer op load. Heb er zelf 3 gehad voor ik omging naar 3-fase omvormers.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hoofdschakelaar op line en omvormer op load. Heb er zelf 3 gehad voor ik omging naar 3-fase omvormers.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-05 18:31
Top dankje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:11

Theo

moederbord

Ik zouzelf alleen nooit een EMAT gebruiken. Dat merk heeft vaak genoeg bewezen onbetrouwbaar te zijn.. Ik heb persoonlijk ook gezien hoe een 16A EMAT automaat weigerde te trippen bij een kortsluiting, en de 63A die daarvoor zat daarom klapte. En met mij zijn vele anderen die niet positief zijn over dit B-merk.
Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Doe jezelf een plezier; wanneer je duizenden euro's uitgeeft aan zonnepanelen, beknibbel dan niet op de elektrische beveiliging door iets van EMAT te gebruiken; anders kun je het net zo goed niet plaatsen....

[ Voor 20% gewijzigd door Theo op 16-03-2023 15:29 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21
kevvie123 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:53:
...en kan mij hier uit de brand helpen...

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Eens met @Theo , met die Emat prut help je jezelf eerder in de brand dan uit de brand. Verder zijn ze ook nog eens niet spanningsonafhankelijk, daar is ook de nodige discussie over.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:34
Oud topic, maar om mensen te waarschuwen die hier via een zoekmachine komen, reageer ik toch.

De afgebeelde aardlekautomaat (RCBO) is een unidirectioneel model en daarom ongeschikt voor PV en thuisaccu's. Bij lekstroom schakelt ie wel af (althans, in eerste instantie), maar als de PV/batterij-omvormer daarna niet snel genoeg afschakelt, blijft er spanning op de "Load"-kant van de aardlekautomaat staan, die dan de elektronica in de aardlekautomaat blijft voeden.

Die elektronica is gemaakt om meteen mee afgeschakeld te worden. Gebeurt dat niet, dan kan het intern doorbranden (filmpje en nog een filmpje waarbij dat vermoedelijk is gebeurd bij een Hager RCBO). Als je 'm daarna weer kunt inschakelen, dan denk je misschien dat er niks aan de hand is, maar bij de volgende lekstroom zal ie waarschijnlijk niet meer reageren! (filmpje, zie ook 23:15 - minder heftige schade dan bij de andere filmpjes, maar wel stuk.)

EMAT heeft stilletjes onder exact hetzelfde typenummer EA16-32 (lekker handig) een nieuwe versie uitgebracht die dit probleem als het goed is niet meer heeft. Die is bidirectioneel, en er staat ook geen "Load" en geen "Line" meer bij de schroeven gedrukt (met de kap van de groepenkast erop, is er geen duidelijke indicatie of je de oude of nieuwe versie hebt). Zowel de oude als de nieuwe versie zijn overigens spanningsafhankelijk en werken ook niet bij een losse N, waardoor ze vaak niet mogen worden gebruikt voor foutbeveiliging in een TT-stelsel, en dus nog steeds ongeschikt zijn voor veel Nederlandse huizen.

In het Verenigd Koninkrijg zijn vrijwel alle RCBO's spanningsafhankelijk (TT-stelsels komen daar weinig voor) en unidirectioneel en dat laatste leidt de afgelopen jaren tot zo veel gedoe dat er nu veel aandacht voor is. In Nederland hebben de A-merken al heel lang geen unidirectionele aardlekautomaten meer op de markt gebracht, waardoor het probleem bij ons alleen geassocieerd wordt met B-merken zoals EMAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMAT
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-05 15:23

EMAT

Bedrijfsaccount EMAT
Goedemiddag @Juerd,

Graag geven we reactie namens EMAT:
Ze zijn zeker spanningsAFhankelijk, maar mogen zeker ook in TT-stelsels, worden toegepast voor aanvullende beveiliging (niet als foutbescherming). Alleen als je de in een commerciele afspraak de NEN 1010:2020 of 2024 versie toepast, mag spanningsafhankelijk niet meer.

Mocht je hier verder over willen praten of vragen hebben, <knip> kan dat in een nieuw topic

Met vriendelijke groet,

Isabelle Nagel
Marketeer EMAT

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 24-01-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
Ik zouzelf alleen nooit een EMAT gebruiken. Dat merk heeft vaak genoeg bewezen onbetrouwbaar te zijn.. Ik heb persoonlijk ook gezien hoe een 16A EMAT automaat weigerde te trippen bij een kortsluiting, en de 63A die daarvoor zat daarom klapte. En met mij zijn vele anderen die niet positief zijn over dit B-merk.
Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Doe jezelf een plezier; wanneer je duizenden euro's uitgeeft aan zonnepanelen, beknibbel dan niet op de elektrische beveiliging door iets van EMAT te gebruiken; anders kun je het net zo goed niet plaatsen....
Toch vraag ik me af of het ook daadwerkelijk ergens op gebaseerd is of dat het enkel is omdat het goedkoop is? In mijn vorige huis een hele meterkast vol gehad en dat werkte prima, ook bij kortsluiting of aardlekken (door bv water).

En bij een harde kortsluiting klapt hier in het nieuwe huis soms ook gewoon de ABB hoofdzekering C25 eruit ipv de ABB B16 groep.

EMAT zal inmiddels ook al bijna 20 jaar op de markt zijn en half NL hangt er vol mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 24-01-2025 13:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
EMAT schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:43:
Goedemiddag @Juerd,

Graag geven we reactie namens EMAT:
Ze zijn zeker spanningsAFhankelijk, maar mogen zeker ook in TT-stelsels, worden toegepast voor aanvullende beveiliging (niet als foutbescherming).
Hoi! Leuk dat jullie meelezen. Maar volgens mij zeggen we hetzelfde?

Wat je schrijft komt overeen met wat ik erover weet, en volgens mij ook met wat ik hierboven geschreven heb.

Maar doordat het aardlekgedeelte niet voor foutbeveiliging mag worden gebruikt, en de magnetische afschakeling niet werkt als de ZS hoger is dan nodig om de stroom daarvoor te laten lopen, zijn ze dus vaak ongeschikt. Zeker voor de zelfknutselaar of professionele beunhaas die de apparatuur niet heeft om die waarde te meten, is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat zoals de EMAT EA16-32 daarom zelden een geschikte oplossing. Helaas weten ze dat niet, en zijn fabrikant en webshops blijkbaar ook niet geneigd om het pro-actief uit te leggen.
Mocht je hier verder over willen praten
Altijd, maar wel gewoon hier :P. Ik gebruik geen EMAT-producten (behalve om te testen of uit elkaar te halen) en mijn interesse ligt voornamelijk bij mensen informeren. In dat kader is het zinniger om eventuele gesprekken in het openbaar te doen!

[ Voor 19% gewijzigd door Juerd op 24-01-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Navi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:54:

En bij een harde kortsluiting klapt hier in het nieuwe huis soms ook gewoon de ABB hoofdzekering C25 eruit ipv de ABB B16 groep.
Tegelijk zou ik snappen. In plaats van is onwaarschijnlijk.

De B16 moet trippen vanaf 80 A. De C25 mag trippen vanaf 125 A. Als bij kortsluiting achter een groep de groepautomaat niet tript maar de hoofdautomaat wel, is er echt iets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:11

Theo

moederbord

[...]

Toch vraag ik me af of het ook daadwerkelijk ergens op gebaseerd is of dat het enkel is omdat het goedkoop is? In mijn vorige huis een hele meterkast vol gehad en dat werkte prima, ook bij kortsluiting of aardlekken (door bv water).

EMAT zal inmiddels ook al bijna 20 jaar op de markt zijn en half NL hangt er vol mee.
Zoals ik toen ook schreef; mijn ervaring (n=1) is dat bij een kortsluiting achter een B16 EMAT automaat deze automaat niks deed. De stop/glaszekering van 63A traag vóór de automaat die klapte er wel uit... Vergelijk je beide uitschakelkarakterstieken met elkaar dan zit er een enorm gat tussen beide; dus een B16 automaat zou in alle gevallen veel eerder moeten trippen dan een 63A traag zekering. En toch faalde de EMAT door niet te trippen..

Niet gerelateerd aan schakelmateriaal; de ACTION is ook al 20 jaar in NL actief en hun verkoopcijfers zijn erg goed. Maar het blijft goedkope spullen die er in de schappen liggen. Ze voldoen aan de CE wetgeving, maar toch gaan de spulletjes niet lang mee; het is immers goedkoop met een reden...
EMAT is soortgelijk hieraan. Bij aankoop voldoet het aan de wetgeving. Maar het is de vraag hoelang het aan de wetgeving blijft voldoen, en of zo'n automaatje over 10 jaar nog steeds werkt conform z'n specificaties. Bij een Eaton, Haeger of ABB weet je dat deze over tien jaar nog gewoon werkt. Bij een EMAT vraag ik het echt oprecht af, helemaal omdat ik het bewijs gezien heb dat dit niet het geval is..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:09

ViezeVis

Sample Text

Dankzij dit topic ook de context gezocht voor mijn bericht in het elektra huisinstallatie topic. Dank voor de bump!

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21
[...]

Dat bij een harde sluiting de C25 valt, heet selectiviteit (of het gebrek eraan). Dat heeft niets met ABB te maken en is volkomen normaal als je een lage netimpendatie hebt.

Als installateur heb ik qua EMAT al van alles voorbij zien komen:

- Defecte aardlekschakelaars aan de lopende band. In het beste geval vallen ze uit bij een aardfout van 6mA (te vroeg dus), in het slechtste geval blijven ze in bij een aardfout van +100mA
- Automaten van 16A die bij +30A vrolijk langdurig in blijven
- Zwart uitgebrande automaten op solargroepen. Niet op de contacten, maar in het 'hart'
- Alamatten die bij het uitschakelen op actieve solargroepen een vlamboog trekken waar je bang van wordt

Nou, ieder zijn feestje maar in mijn huis komt het zeker niet. Eaton (of ABB, Hager, etc) zijn iets duurder maar doen tenminste waar ze voor bedoeld zijn.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1