Toon posts:

EMAT aardlekautomaat aanlsuiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 09:33
Voor mijn aanstaande zonnepanelen heb ik een EMAT aardlekautomaat gekocht (zie foto hieronder). Voor deze automaat lijkt het nodig om de schakeling vanuit de hoofdschakelaar en de kabels vanuit de omvormer op de goede kant aan te sluiten (gezien de line en load notatie). Voor normaal gebruik is deze aanduidelijk logisch, line is de hoofdschakelaar aansluiting en load is de last/groep, alleen vraag ik mij af of ik voor de toepassing met zonnepanelen en omvormer de aansluitingen om moet wisselen? Aangezien de omvormer nu eigenlijk de line kant (stoomleverend) en de load kant het net is. Al kan ik me ook voorstellen dat de load kant de kant is waar het mogelijke aardlek op zou kunnen treden.

Weet iemand hier toevallig meer over of heeft iemand deze automaat als eens ingebouwd voor zijn of haar omvormer en kan mij hier uit de brand helpen :)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via kevvie123 op 16-03-2023 15:23)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Hoofdschakelaar op line en omvormer op load. Heb er zelf 3 gehad voor ik omging naar 3-fase omvormers.

14400WpšŸŒžLive, Atlantic Explorer 270V3šŸ’§Live, Pana-mono WP5šŸ”„Live.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Hoofdschakelaar op line en omvormer op load. Heb er zelf 3 gehad voor ik omging naar 3-fase omvormers.

14400WpšŸŒžLive, Atlantic Explorer 270V3šŸ’§Live, Pana-mono WP5šŸ”„Live.

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 09:33
Top dankje!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36

Theo

moederbord

Ik zouzelf alleen nooit een EMAT gebruiken. Dat merk heeft vaak genoeg bewezen onbetrouwbaar te zijn.. Ik heb persoonlijk ook gezien hoe een 16A EMAT automaat weigerde te trippen bij een kortsluiting, en de 63A die daarvoor zat daarom klapte. En met mij zijn vele anderen die niet positief zijn over dit B-merk.
Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Doe jezelf een plezier; wanneer je duizenden euro's uitgeeft aan zonnepanelen, beknibbel dan niet op de elektrische beveiliging door iets van EMAT te gebruiken; anders kun je het net zo goed niet plaatsen....

[Voor 20% gewijzigd door Theo op 16-03-2023 15:29]

7400 Wp op het dak

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
kevvie123 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:53:
...en kan mij hier uit de brand helpen...

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Eens met @Theo , met die Emat prut help je jezelf eerder in de brand dan uit de brand. Verder zijn ze ook nog eens niet spanningsonafhankelijk, daar is ook de nodige discussie over.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee