jeanj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:03:
Als eerste mijn achtergrond, ik zit niet in tweakers.net, heb 4 accounts in 3 clans, 1 clan leider (overgenomen van de oprichter) en 3 maal co. Allemaal TH18 en speel ze zoveel mogelijk actief. Account age 2015, 2018/2019, 2021 en 2022. Ik heb nooit legend echt gespeeld, had er een hekel aan, zal wel in de 4900-5000 range. We draaien continu war, maar ik ben wel in 2 soms in alle 3 de clans de aanjager en degene die iedereen achter de broek aan zit in CW/CWL. Clan games halen we voornamelijk door de verhoogde 10K cap, anders zou dat een drama worden..
Ik zat alleen in legends omdat je grondstoffen veilig waren, voor de rest boeide het me niet zo. Dat is sinds ranked mode verandert, dus anywhere tussen 31 en legend is prima.
Ik merk dat sinds de ranked update vorig jaar, dat het lijkt de spelers in de clans minder actief zijn geworden. Het kan ook toeval zijn, maar ik zie het terug in alle 3 de clans. In 1 clan was het al langer aan de hand, maar zaten we nog steeds op 15+. Nu is het in 2 clans lastig om 15x15 te spelen, en clan 3 op het randje (maar daar zitten spelers in met meerder accounts, als iedereen 1 account zou hebben, zouden we het niet halen).
Ook zelf merk ik dat ik sinds de invoering van ranked, minder plezier heb. Sinds 2021 heb ik mijn bouwers bijna continu op, totdat ranked kwam. Ik haat het gewoon om te moeten spelen in een week. Onder het oude systeem kon ik een week (bouwers op lange trajecten) niet spelen, en dan was ik even een paar uur bezig om terug te komen en dat was een stuk makkelijker. Maar ja nu is heeft de dag bonus ore, en wil je 31 zijn om de max te krijgen.
.
Ik denk dat het semi toeval is, er is gewoon altijd een natuurlijk verloop van "maxed" spelers die stoppen, en dan zeker bij een "grote" wijziging opeens geen zin meer hebben om zich erin te verdiepen.
Waren ze nu niet gestopt, dan later wel of in ieder geval minder actief geworden, ik merk het bij mezelf ook.
Ik vind ranked juist een enorme vooruitgang. Ik had vaak moeite met dagelijkse aanvallen, heb ook nog een leven, gezin, werk, etc... Nu kun je als je wilt gewoon al je aanvallen achter elkaar op zondag middag doen (tenzij legends).
Ik ben sinds vorige maand met een push bezig om naar legend te komen (omdat er clan castle cakes als beloning zijn vorige en deze maand, dan is het 1-2 uur spelen) maar dat is alleen voor de achievement, ik ben niet van plan lang op legend te spelen. Ik zie wel dat veel mensen niet in ranked spelen. Basically, wil je de goede opbrengt van de dagelijkse bonus moet in 31 zijn (2 geel ore). Maar de meeste mensen halen dat niet zo zie ik bv in tweakers, slechts 7 die 31+ zitten, en bij mijn clans is het nog slechter (en er zijn genoeg th17/18 in clan). Doordat je dus minder geel or krijgt, kan je je epic equipment weer langzamer upgraden en wordt het gat met iemand die het wel doet of geld er in steekt groter.
Een rank omhoog is inderdaad ontzettend lastig, dan moet je echt al je aanvallen doen en een flink beetje 3 sterren ook (vergeet ook defence niet, ik heb gewoon een base van itzu gekopieerd en die heeft regelmatig 1 ster tegen). Eenmaal in de gewenste rank is het imo wel ontzettend makkelijk om er te blijven, met 10-15 aanvallen per week lukt dat wel.
Ik speel nu sinds vorige maand thrower spam en dat is een goed leger, zeker met de duke er bij, maar het wachten is nu op een update dat dat generfed wordt. Maar je moet elke keer weer gaan uitzoeken wat nu weer beter is, en de meeste mensen zijn dan nog bezig met optimaliseren voor de vorige strategie, zeker als het equipment betreft
Zoals ik ook hierboven al aangaf, imo is de game makkelijker geworden sinds TH18 en de updates erna.
Enige waar ik echt aan moest wennen was dat de TH geen verdediging meer is.
Zeker als het je niet uitmaakt of je nu 60% of 90% 3 ster haalt, lekker aanvallen waarmee je geen stress ervaart.
Wil je mee met de "meta" (vind ik echt niet meer nodig) en 3 ster maximaliseren, kijk je wat filmpjes van Itzu of een andere youtuber (ik vind judo ook altijd vermakelijk) en dan kopieer je dat gewoon.
Ik overweeg ook om de twee kleinste clans samen te voegen, maar dan zitten we weer op 20 actieve spelers en geen idee of de laagste 5 dan weggaan omdat ze geen CWL kunnen spelen (er is nu de nieuwe 5x5 dus dat zouden we kunnen doen met de andere clan). Ik had graag een 10x10 modus gehad ipv 5x5.
Exact 15 actieve CWL spelers is natuurlijk niet mogelijk.
Bij ons roeleren we spelers die al 8 sterren hebben (dan heb je maximale bonus), dan krijgt iedereen een kans.
En soms als het hangt op degradatie of promotie zetten we toch onze sterkste spelers in, dat kan gebeuren.
Misschien is clash of clans gewoon aan het afsterven....
Ik denk het niet, maar als dat zo voelt voor je moet je wat anders gaan doen.
En daarmee bedoel ik bv eens een andere clan of speelwijze.
Ik heb/had ook altijd last van prestatiedrang, wil)de) altijd overal de beste in zijn, maar dat levert stress op en bij clash denk ik inmiddels, het is maar een spelletje.