Toon posts:

PV installatie: polariteit van DC kabel omgedraaid?

Pagina: 1
Acties:

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:10
Heb een nieuwe PV installatie (6x 425Wp) gemaakt bij een familielid van mij. Omvormer (Growatt) doet niks. Geen LED activiteit. Buiten bewolkt rond 16:00. Open klemspanning gemeten en ik zie -282 volt op mijn multimeter. Op de male MC4 stekker staat een plus teken op de female MC4 stekker staat een min teken. Daarom heb ik de male MC4 stekker verbonden aan de rode DC kabel. De female MC4 stekken heb ik verbonden aan de zwarte DC kabel.

Vragen:
1. Het min-teken op de multimeter (-282) betekent dat de rode DC kabel (male) en de zwarte DC kabel (female) verkeerd om zitten?
2. Heb ik de omvormer om zeep geholpen doordat de DC kabels verkeerd om zaten?

Ben even niet in de gelegenheid om de MC4 stekkers te verwisselen maar wil dit wel gaan testen.

[Voor 35% gewijzigd door KaasOmelet op 12-03-2023 16:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:48
1 Ja is verkeerd om.
2. Nee omvormer is daar tegen bescherm.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-03 21:38
Je bent niet de eerste en ook niet de laatste. Mijn vriendin deed precies hetzelfde de eerste keer toen ze zonnepanelen aansloot (ze heeft MTS electronica).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:41
Het is ook even nadenken als je de - connector aan de rode kabel zet bij het laatste paneel en een + voor de zwarte.
Omdat je in eerste instantie zou denken dat dat andersom hoort.

En dan bij de omvormer met de - voor zwart en + voor rood te eindigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaasOmelet
IplugNplay schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:34:
Het is ook even nadenken als je de - connector aan de rode kabel zet bij het laatste paneel en een + voor de zwarte.
Omdat je in eerste instantie zou denken dat dat andersom hoort.

En dan bij de omvormer met de - voor zwart en + voor rood te eindigen.
Dank allemaal. Die - en + tekens op de MC4 stekkers zijn lekker verwarrend. Weer wat geleerd.
Fijn om te horen dat de omvormer hier tegen kan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
For future reference: op DC kabels kan een flinke spanning staan, ook bij bewolkt weer!

Zorg ervoor dat je een multimeter en probes gebruikt die goedgekeurd zijn voor die spanning. Je wil dat niet op je handen krijgen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:47

Exigence

dnkroz

En ook belangrijk, veel multimeters zijn absoluut ongeschikt om hoge DC spanningen te meten. Isolatie intern is onvoldoende om vlamboog te voorkomen en dan ga je vuurwerk maken vanuit je multimeter.

• KaasOmelet
marowi schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:55:
For future reference: op DC kabels kan een flinke spanning staan, ook bij bewolkt weer!

Zorg ervoor dat je een multimeter en probes gebruikt die goedgekeurd zijn voor die spanning. Je wil dat niet op je handen krijgen.
Dank voor de tips nogmaals. Mijn multimeter gaat tot 1000 volt DC. Tenminste dat staat erop.

Maximale ingangspanning van de Growatt MIC 2000X is 500 d.c.V. Dat zou goed moeten komen.

[Voor 10% gewijzigd door KaasOmelet op 13-03-2023 00:50]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
KaasOmelet schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:12:
[...]

Dank voor de tips nogmaals. Mijn multimeter gaat tot 1000 volt DC. Tenminste dat staat erop.
[Afbeelding]
Maximale ingangspanning van de Growatt MIC 2000X is 500 d.c.V. Dat zou goed moeten komen.
Dit is een chinese meter ZONDER zekering, die origineel voor 2.5 dollar verkocht werd.
Met een beetje pech heb je een flinke brandwond als dat ding in je handen uit elkaar klapt.

Een goedkope multimeter zou ik niet durven gebruiken boven ELV spanningen (>50V AC, >120V DC)

Met wat meer pech heb je een doorslag in de meter of probe naar je hand, en dan kan je het niet navertellen.
Je speelt hier met dodelijke spanningen! Zonder zekering!

[Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 13-03-2023 07:21]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
@dragonhaertt als je zin hebt om een exemplaar op een gepaste afstand te voorzien van spanning waar hij volgens de verpakking tegen zou moeten kunnen... Dan heb ik er een beschikbaar... Heb een mooie miskoop ergens liggen... Zelfs meten lijkt het ding niet knap te kunnen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
dragonhaertt schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:15:
[...]

Dit is een chinese meter ZONDER zekering, die origineel voor 2.5 dollar verkocht werd.
Met een beetje pech heb je een flinke brandwond als dat ding in je handen uit elkaar klapt.

Een goedkope multimeter zou ik niet durven gebruiken boven ELV spanningen (>50V AC, >120V DC)

Met wat meer pech heb je een doorslag in de meter of probe naar je hand, en dan kan je het niet navertellen.
Je speelt hier met dodelijke spanningen! Zonder zekering!
Hier bijvoorbeeld een kleine knal:

Of als je wat meer geduld hebt, tegen de stem kan en wat meer achtergrond info wil is dit wel een mooie video:
YouTube: EEVblog #84 - High Energy Multimeter Destruction

In ieder geval is zo'n multimeter niet heel veilig. Die probes zijn overigens nog veel gevaarlijker als ze niet goed zijn. Ik heb liever een goedkope multimeter en goede probes, dan andersom.
Je zit met je handen nog geen 2 millimeter van een dodelijke spanning als je de probes vastpakt. Dan wil je dat dat plastic goed geproduceerd en geverifieerd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Er staat inderdaad geen certificering op, alleen wat de fabrikant vind dat kan. Persoonlijk zou ik nooit (zonder flinke bescherming) met zo’n meter DC middenspanning meten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaasOmelet
dragonhaertt schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Hier bijvoorbeeld een kleine knal:
[Video: $3 multimeter - high voltage & overcurrent test (smoke and explosion)]

Of als je wat meer geduld hebt, tegen de stem kan en wat meer achtergrond info wil is dit wel een mooie video:
YouTube: EEVblog #84 - High Energy Multimeter Destruction

In ieder geval is zo'n multimeter niet heel veilig. Die probes zijn overigens nog veel gevaarlijker als ze niet goed zijn. Ik heb liever een goedkope multimeter en goede probes, dan andersom.
Je zit met je handen nog geen 2 millimeter van een dodelijke spanning als je de probes vastpakt. Dan wil je dat dat plastic goed geproduceerd en geverifieerd is.
Ik schrik hiervan. Ik dacht: "CE keurmerk" dus dat zit wel goed. Niet dus.

Deze van ALDORR is wel goed? Er staat: "De (ALDORR) multimeter heeft een veiligheidsniveau van categorie III 600V"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Minimadness
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-03 15:32
Deze multimeter bevalt mij nog altijd heel goed.

https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html

• KaasOmelet
Dank voor de link. Vond 86 euro toch iets te veel maar ben dankzij jouw link wel op het spoor gekomen van de Owon OW18B Die nu onderweg is. Heeft veiligheid certificering: 600 V (CAT IV), 1000 V (CAT III).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier wat uitleg over de categoriën:
https://www.digikey.nl/nl...imeter-cat-safety-ratings
In de context van PV lijken me spanningspieken zo goed als uitgesloten, althans, wanneer het niet onweert ;)
Ik heb zelf een variant van deze:
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html met een bescheiden 600V cat II rating die dus een 4 kV piekspanning moet kunnen overleven, niet bijzonder veel maar het handige is dat hij ook DC stromen contactloos kan meten. En dat levert ook weer veiligheid op, zeker bij PV waar je zowel >10A als >100V kunt hebben en dus eenvoudig een vlamboog kunt veroorzaken. Met een 1 MOhm spanningsmeetimpedantie is er geen risico op vlambogen.
Een ding zonder rating zou ik niet gebruiken inderdaad.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:18
Ik ben zelf de laatste hand aan een Growatt installatie aan het leggen en tot heden ging het allemaal prima.

Zou iemand echter kunnen toelichten hoe je ze 'verkeerd om' kunt aansluiten? Het aansluiten lijkt zo eenvoudig dat ik niet helemaal begrijp hoe je het verkeerd om kunt doen?

Begrijp ik het goed dat wanneer je over verkeerd om praat, je dus aan beide uiteinden van de kabel bijv een female connector hebt gezet of hebben we het hier over iets anders?

[Voor 5% gewijzigd door Martinez- op 13-03-2023 22:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaasOmelet
Martinez- schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:12:
Ik ben zelf de laatste hand aan een Growatt installatie aan het leggen en tot heden ging het allemaal prima.

Zou iemand echter kunnen toelichten hoe je ze 'verkeerd om' kunt aansluiten? Het aansluiten lijkt zo eenvoudig dat ik niet helemaal begrijp hoe je het verkeerd om kunt doen?

Begrijp ik het goed dat wanneer je over verkeerd om praat, je dus aan beide uiteinden van de kabel bijv een female connector hebt gezet of hebben we het hier over iets anders?
Ja precies dit laatste. Bij de solar verlengkabel van omvormer naar de panelen ging het bij mij mis. Omdat op mijn MC4 stekkers op de male een + teken en op de female een - teken staat. In mijn hoofd was een + teken altijd verbonden met de rode kabel en een - teken altijd verbonden met de zwarte kabel. Dat was dus een denk fout van mij.
Omdat ik toen, zoals je zelf zegt, aan beide uiteinden dezelfde MC4 stekker heb geplaatst waardoor ik in de knoop kwam met de polariteit. Dat laat ik mij niet meer gebeuren.

[Voor 10% gewijzigd door KaasOmelet op 13-03-2023 22:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:18
KaasOmelet schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:21:
[...]

Ja precies dit laatste. Bij de solar verlengkabel van omvormer naar de panelen ging het bij mij mis. Omdat op mijn MC4 stekkers op de male een + teken en op de female een - teken staat. In mijn hoofd was een + teken altijd verbonden met de rode kabel en een - teken altijd verbonden met de zwarte kabel. Dat was dus een denk fout van mij.
Omdat ik toen, zoals je zelf zegt, aan beide uiteinden dezelfde MC4 stekker heb geplaatst waardoor ik in de knoop kwam met de polariteit. Dat laat ik mij niet meer gebeuren.
Top, duidelijk. Bedankt voor je toelichting! Dan heb ik nog een extra punt om goed op te letten :) .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
Voor een betaalbare goede multimeter zou ik deze aanraden: https://www.eleshop.nl/uni-t-ut139c-multimeter.html
Voor een tientje minder kan je misschien nog iets vergelijkbaars vinden, maar veel goedkoper dan dat niet meer.
Deze multimeter is een van de goedkoopste met een HRC (high rupture capacity) zekering.

Een tweedehands Fluke is ook altijd een goede optie, maar wel vaak duurder.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Hoe weet je wat voor zekering er in zit? Deze is €35:
https://www.conrad.nl/nl/...e-counts-4000-124457.html

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:34
dragonhaertt schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:14:
Voor een betaalbare goede multimeter zou ik deze aanraden: https://www.eleshop.nl/uni-t-ut139c-multimeter.html
Voor een tientje minder kan je misschien nog iets vergelijkbaars vinden, maar veel goedkoper dan dat niet meer.
Deze multimeter is een van de goedkoopste met een HRC (high rupture capacity) zekering.

Een tweedehands Fluke is ook altijd een goede optie, maar wel vaak duurder.
misschien flauw maar heb je ook een tip voor een duspol die een beetje OK is? voor dingen in de meterkast bijv vind ik een duspol handiger want ik heb altijd 1 hand te weinig bij een gewone multimeter.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:25
@Fr33z Dan moet je de probe in het bumper klemmen, daar is het voor.

Ik hebt altijd grote twijfels als multimeters niet veel duurder zijn dan de zekeringen die erin zouden moeten zitten.
https://www.conrad.com/p/...e-440ma1000v-1-pcs-126373
https://www.conrad.com/p/...use-11a1000v-1-pcs-126357

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
jeroen3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:20:
@Fr33z Dan moet je de probe in het bumper klemmen, daar is het voor.
[Afbeelding]

Ik hebt altijd grote twijfels als multimeters niet veel duurder zijn dan de zekeringen die erin zouden moeten zitten.
https://www.conrad.com/p/...e-440ma1000v-1-pcs-126373
https://www.conrad.com/p/...use-11a1000v-1-pcs-126357
Inderdaad!
Vandaar ook dat ik een multimeter aanraad waar minstens één HRC fuse in zit.
Ik ben nog geen goedkopere goede multimeters tegen gekomen, van een enigsinds degelijk merk, met goede zekeringen.

Meteen mooi meegenomen is dat deze meter True-RMS is, op AA batterijen werkt, een thermocouple probe heeft en een no-contact AC detectie kan doen.

Wat dat betreft een goede package voor die prijs.

Persoonlijk gebruik ik een Fluke 179, maar dat is wel een hele andere prijscategorie.

• KaasOmelet
@Wilke Gevonden op pagina 41 van de handleiding: https://www.manua.ls/voltcraft/vc175/manual?p=43

Overload protection:
mAμA range: F1 fuse 6 x 32 mm F 0.5 A H 600 V (CE)
10A range: F2 fuse 6 x 25 mm F 10 A H 600 V (CE)

Ik zeg er heel eerlijk bij dat ik niet precies weet wat alles betekent en niets kan zeggen over de kwaliteit van de zekeringen. Mogelijk dat @dragonhaertt dat wel weet?

[Voor 8% gewijzigd door KaasOmelet op 15-03-2023 16:23]

• KaasOmelet
Update voor mensen die het eind van mijn verhaal willen weten:
Gister was ik in de gelegenheid om de MC4 stekkers bij de omvormer om te wisselen. Na de stekker wissel ging de omvormer direct aan. Landcode in omvormer heb ik op Nederland gezet en het systeem werkte direct. Inclusief het uitlezen in de ShinePhone app via de LAN dongle+kabel.

Ben heel blij met de nieuwe PV set.

[Voor 5% gewijzigd door KaasOmelet op 18-03-2023 13:30]

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:48
@KaasOmelet

Landcode op nederlands heeft volgens mij wel eens problemen mee met aftoppen.
denk dat je landcode VDE-0126 beter kan gebruiken

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• KaasOmelet
redbullwaning schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:38:
@KaasOmelet

Landcode op nederlands heeft volgens mij wel eens problemen mee met aftoppen.
denk dat je landcode VDE-0126 beter kan gebruiken
Aftoppen lijkt, tot nu toe, goed te werken. Zie foto uit ShinePhone App:

Rechts op de foto is te zien dat de MIC 2000X netjes aftopt op 2000Watt.
Welk probleem zou er mogelijk kunnen zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
@redbullwaning dat was 2500W, en oorzaak is een fout parameter in de landcode. Growatt support kan het fixen

Zie Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

[Voor 23% gewijzigd door Ronald op 18-03-2023 16:13]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:32
KaasOmelet schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Ik schrik hiervan. Ik dacht: "CE keurmerk" dus dat zit wel goed. Niet dus.

Deze van ALDORR is wel goed? Er staat: "De (ALDORR) multimeter heeft een veiligheidsniveau van categorie III 600V"
CE staat voor China Export :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:26
KaasOmelet schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:12:
[...]

[Afbeelding]
1000V is de schaal, (hoe hij de getallen weergeeft), de maximale spanning staat onderaan op de multimeter en is 500V.
Fr33z schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:13:
[...]

misschien flauw maar heb je ook een tip voor een duspol die een beetje OK is? voor dingen in de meterkast bijv vind ik een duspol handiger want ik heb altijd 1 hand te weinig bij een gewone multimeter.
Fluke T90 is goed te doen, zo’n 75 euro.

[Voor 19% gewijzigd door Navi op 18-03-2023 19:50]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee