Wat voor netwerkkabel heb ik nodig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:33
Ik heb vanuit de meterkast een loze leiding naar de achtergevel, 200mm onder peil. Ongeveer 7 meter vanaf de achtergevel heb ik een berging, in de berging wil ik een access point ophangen.

Ik moet dus een kabel vanuit de meterkast naar de berging trekken.

Heb ik hier een speciale UTP kabel voor nodig? Moet dit door een (PVC)buis lopen of mag het zo los de grond in?

Zijn er speciale stekkertjes die je buiten moet gebruiken?

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

Lees even dit draadje door:
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

En deze:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

[ Voor 30% gewijzigd door lier op 12-03-2023 16:07 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:53
Los mag maar niet handig als het ooit vervangen moet worden. Beste leg je het in een mantel buis van ~50 mm.

Wat betreft kabel gewoon cat 6 nemen. Eventueel kan je buitenkabel nemen als het aan de elementen bloot gesteld word. Zorg dat ie 100% koper is en geen cca meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Mocht mantelbuis te dik zijn geen idee hoeveel ruimte je hebt... (of niet korter verkrijgbaar die gaan dacht ik per 25 meter...) pak dan aantal grijze 3/4 de pvc. Dan is je kabel iets meer beschermd tegen je scherpe schep als je weer gaat graven en je kunt er door 3/4 een kabel doorheen trekken met connector.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 13-03-2023 07:24 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Te dik is niet snel aan de orde bij buizen voor kabels. Het is altijd aan te bevelen ruimte te laten voor toekomstige kabels. Je kunt zelfs 2 cat. 6 kabels trekken. Mocht er ooit een probleem zijn, dan heb je een tweede.

@c-nan
Stekkers sluit je binnen aan. Laat een ruime hoeveelheid kabel aan beide uiteinden. In mijn ervaring heb je een langere kabel meer nodig dan je denkt, dus koop niet te krap in. Er zijn twee soorten kabel, een stugge en een flexibele. De stugge heeft meestal solide geleiders. De flexibele heeft meerdere koperdraden. Stug is voor dit doel waarschijnlijk de goede keus. Flexibel is bijvoorbeeld bedoeld voor de aansluitkabel van de computer en patchpanels. Die zijn kort.

Kijk of je waterdichte verbinding kunt maken voor de pvc buizen van je keuze. Haakse bochten vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:21
@mrmrmr
Uiteraard bedoelt @RobbyTown met te dik of hij wel ruimte heeft om die mantelbuis kwijt te kunnen en niet of er een of meerdere kabels door zouden kunnen.

@c-nan
Cat 6 U/Utp met stugge kern gebruiken en geen Rj45's aanknijpen maar gewoon netjes afmonteren op een WCD.
Vandaar sluit je aan met een soepel kan en klare patchkabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het allemaal door een mantelbuis gaat leggen en verder geen patchpanelen etc wild zou ik gewoon flexibele kabel gebruiken. Misschien dat hij het na x jaar niet meer doet maar dan is makkelijk een ander erin gelegd. Is meest simpel en goedkoop, velen zullen zeggen dat je een solid grondkabel moet gebruiken en op patch panel af monteren. Dat is de dure zakelijke oplossing. Blijft dat afhankelijk van waar je woont verzakking van de grond je grootste risico is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:21
Hoezo duur.
Een stugge kabel is niets duurder en twee wcd's kosten ook helemaal niets.

Rj45's aanknijpen dat wordt uiteindelijk altijd duur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1