• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:47

ZenTex

Doet maar wat.

Jerie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:45:
[...]

Volgens mij snap je zelf ook best wel dat de timing van dat corruptieschandaal geen toeval lijkt. Een krant kan er ook voor kiezen om te wachten met publiceren.
En tot wanneer? Totdat de oorlog afgelopen is? Terwijl sommigen flink geld verdienen aan de oorlog, over de rug van de burgers en de militairen?

Nee, corruptie bestrijd je niet door het te verzwijgen, integendeel.

Laat Oekraïne maar even goed met de bezem door de overheid gaan. Ook nu. Juist nu.

Maar goed, dit is het betrouwbare bronnen topic.deze bron staat in de lijst als betrouwbaar. Als dat niet meer geldt omdat er kritiek is gepubliceerd, vermeld dat dan dat dit niet gewenst is of haal deze bron uit de lijst

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ZenTex schreef op donderdag 27 november 2025 @ 03:05:
[...]

En tot wanneer? Totdat de oorlog afgelopen is? Terwijl sommigen flink geld verdienen aan de oorlog, over de rug van de burgers en de militairen?

Nee, corruptie bestrijd je niet door het te verzwijgen, integendeel.
Verzwijgen zei ik niet, ga mij geen woorden in de mond leggen. Ik heb het over timing en uitstel. Dat tactische steekspel spelen media continu (ja ook die ene superkritische waar je fan van bent :+), en dat is niet zwijgen. Hoogstens tijdelijk. Het met droge ogen zwijgen noemen is intellectueel onzuiver.
Laat Oekraïne maar even goed met de bezem door de overheid gaan. Ook nu. Juist nu.
Exact op het moment dat Rusland weer zou onderhandelen met VS, en VS zaken na vertaalmachine integraal over heeft genomen van Rusland. Dan zet zoiets erbij gigantische druk op de ketel. Cui bono? Niet UA. Die paar maandjes wachten heeft men meer aan, en ja... in oorlogstijd waarbij het voortbestaan van je land, taal, cultuur, identiteit op het spel staan dien je dan toch echt het landsbelang.
Maar goed, dit is het betrouwbare bronnen topic.deze bron staat in de lijst als betrouwbaar. Als dat niet meer geldt omdat er kritiek is gepubliceerd, vermeld dat dan dat dit niet gewenst is of haal deze bron uit de lijst
Beetje zwart-wit gedacht. Soms maken media domme foutjes, en soms blijken ze (achteraf) gigantische uitglijders te hebben gemaakt. Geen enkel medium is perfect, maar van fouten maken en kritiek tot je nemen kun je leren. Je zou KI nog steeds het voordeerl van de twijfel kunnen geven. Dit huishouden blijft lid.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Tja, het betrouwbare bronnen topic. Iets als betrouwbaar kenschetsen is een tool die blijkbaar niet in alle gevallen het verspreiden kan regelen.

Ook ik ben er nog steeds niet gelukkig mee dat we hier nu zo de lamp op zetten. Het Ukrainska Pravda artikel was niet in het Engels. Dat lees ik als beoogd voor binnenlandse consumptie. Het Kyiv Independent artikel dat nu is gedeeld is in het Engels.

Even los van de belangen Oekraïne en de Oekraïners is het in diskrediet brengen van de Oekraïnse overheid ten overstaan van de internationale gemeenschap een Russisch talking point. Net even snel de Volkskrant en NRC gescand. Ik vind de informatie daar zo snel niet. De Volkskrant die ik volg heeft eerder artikelen over corruptie binnen Oekraïne behandeld. Maar dat waren evaluaties en terugkijkend artikelen.

Er zijn dus genoeg redenen om interne informatie over Oekraïne met veel terughoudendheid te behandelen. Zelf vind ik dat die terughoudendheid opweegt tegen transparantie voor ons als Nederlanders.

Ook van belang is te benoemen waar de aandacht door deze discussie wordt afgeleid. Het 28 puntenplan wordt nu met stille trom omgevormd. Hier staan onze landelijke kranten wel van vol.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het probleem voor mij is dat het artikel gelijk bestempeld werd als Fake News - Er zouden "belangrijkere dingen zijn om te delen"

Deze publicatie wordt zonder enige vorm van discussie (waarom niet / waarom wel) weggehaald. Hierdoor moet ik dus de discussie oplaaien over de betrouwbaarheid van de bron, want dit is dezelfde behandeling die Russische bronnen als TASS of RT krijgen.

Ik snap dat men terughoudend wilt zijn over bepaalde nieuws, vooral nieuws wat Oekraïne kan schaden. Maar terughoudendheid zou niet moeten betekenen dat we informatie helemaal niet delen. Het lijkt me dat de poster zelf kan beslissen zelfcensuur toe te passen. We zien hier mensen die dat zullen doen, maar er zijn anderen (in dit geval ik) die daar niet voor opteren.

Het artikel, hoewel in het Oekraïens; werd gedeeld door een correspondent van The Economist. Omdat dit vooralsnog een vrijwel interne aangelegenheid is, zullen de meeste publicaties ook in het Oekraïens zijn. Informatie uit zulke artikelen sijpelen wel vaak door naar Engelstalige artikelen, maar als content opvulling ipv volwaardige artikels. Er lijkt ook vrij weinig interesse te zijn om zulke onderzoekreportages gelijk te vertalen naar het Engels, want het wordt (zo heb ik het vermoeden) veel minder gelezen. Ik post in dat topic ook maar in de leegte, echter ik vind het zeer belangrijk nieuws omdat het zeer grote gevolgen heeft voor het verdere verloop van 1) de onderhandelingen 2) het strijdverloop 3) de toekomst de Oekraïense rechtstaat en democratie.

Ik laat het hier nu bij - Ik heb gezegd wat ik wil zeggen.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Het was voor mij ook de toonzetting in die eerste post die mij tot de conclusie deed komen dat we we dit zo niet moeten delen. Dat een overheid dan fake nieuws roept geeft een moderator geen andere keus dan verwijderen tot meer bekend wordt......

De borstelige comment in de moderatie komt voort uit mijn irritatie over toon in de post. Dit soort informatie heeft (nog) meer zorgvuldigheid en nuance nodig dan een krijgshandeling. Wat de reactie deed was doorgeven op een losse manier, hiermee omschrijf ik het netjes. Een edit over de overheidsreactie verandert aan die context niet zoveel.

Idealiter zou zo'n reactie na dat fake news signaal teruggetrokken moeten zijn. "Oh jongens, deze laten we maar even zitten." Een andere aanvliegroute is om zo'n onderwerp in dit topic op voorhand in de week leggen. Overleg vooraf kan helpen af te wegen wat wijs is.

Mijn moderatie comment was veroordelend, dat ga ik nog even aanpassen. De tweede post (Kyiv Independent bron) was wat mij betreft beter. Dat de info Engelstalig nu toch rondgaat maakt een discussie nu hier ook niet meer zo relevant. Het gaat nu al rond.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
gise schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:58:
[MBR]*knip* Liever geen reddit als bron gebruiken, juist voor dit soort info. Is al eerder in een modbreak verzocht. Als officiele media dat deelt link dat dan.[/]
In een vorige modbreak werd me verzocht om altijd de bron te posten, nu post ik een bron en is deze niet goed genoeg.

Naar mijn mening is de bron voor iets zoals een satelliet foto niet zozeer van belang maar oké.

Ik volg dit conflict vooral op non-conventionele bronnen zoals Reddit en Telegram daar het meeste wat daar gepost wordt ook de mainstream media niet zullen halen, hetzelfde als met deze satelliet beelden.

Maar prima, deze post kan verwijderd worden, ik zal niet meer posten.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
gise schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:31:
[...]

In een vorige modbreak werd me verzocht om altijd de bron te posten, nu post ik een bron en is deze niet goed genoeg.

Naar mijn mening is de bron voor iets zoals een satelliet foto niet zozeer van belang maar oké.

Ik volg dit conflict vooral op non-conventionele bronnen zoals Reddit en Telegram daar het meeste wat daar gepost wordt ook de mainstream media niet zullen halen, hetzelfde als met deze satelliet beelden.

Jammer! Lijkt mij prima om linkjes van Reddit te delen

Bereken je warmteverlies

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
gise schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:31:
[...]

Op zich snap ik je frustratie hierover wel. En wat dat betreft hulde dat je de moeite neemt om dan een bron aan te dragen. Reddit zelf als bron aandragen is alleen moeilijk omdat je dan ook de herkomst van de informatie moet kunnen achterhalen. Bij je eerdere post met die Telegram bron was dat wat duidelijker: gise in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q4" door de herkomst van de info.

Waarom alleen zo'n foto nog niet genoeg is, even als voorbeeld, is omdat we moeten vaststellen van wat voor tijdpunt die foto is. Dat we interpreteren en verwachten dat het recent is, is dan iets wat we bevestigd moeten zien te krijgen. Ik zeg hier dus niet dat wat die PjeterPannos aandraagt onzin zou zijn. Het zou alleen helpen als er een andere bron is die dit verhaal onder schrijft, en dan het liefst met een datering erbij.

Dat dit een spanningsveld is met het snel informatie kunnen delen, zodra die op het internet oppopt, is wel duidelijk. Er zijn hele gerespecteerde bronnen (landelijke nieuwssites, kranten, actualiteitenprogramma's) die de fout in zijn te gaan om blind te gaan op informatie en te snel te zijn met het delen ervan. Ook kwaliteitsmedia gaan hiermee dus in de fout door het huidige tempo waarmee informatie zich verspreidt. Maar dit is ook DE reden dat kwaliteitsmedia minder snel zijn met delen. Het is hun rol de juistheid van de informatie vast te stellen.

Hoe dan met zoiets omgaan? We zijn immers geen nieuwssite. Desondanks hebben we door het onderwerp wel te maken met beïnvloeding. Ik zou een post met dergelijke vroege info al heel anders kwalificeren als de poster laat zien dat die getriggerd door zo'n gegeven andere bronnen heeft gezocht. Oekrainse nieuwskanalen zijn er vaak als de kippen bij dit soort info te delen. Komt het van zo'n kanaal dan wordt het al weer iets officieuzer. Ook als een poster laat zien dat die verschillende bronnen elkaar tegenspreken, dan voegt die veel context aan de informatie toe "ik heb hier wel iets, maar we weten nog niet welke kant het opvalt". Hoe dan ook, ik interpreteer als lezer het liefst zelf iets dan iemand dat in een Reddit het aan mij voorkauwt (helemaal los ervan dat die het grootste gelijk van de wereld kan hebben).

Ik zou het jammer vinden als zo'n correctie je van verder posten af zou houden.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heads up de oudste hacker conferentie ter wereld vindt momenteel weer plaats: de chaos computer club conferentie, dit jaar aflevering 39: 39c3 Power Cycles.

Het schedule staat hier: https://fahrplan.events.ccc.de/congress/2025/fahrplan/

Vrijwel alle videos worden opgenomen (en zelfs vertaald): https://media.ccc.de/c/39c3

Ik zie nu al, na vijf videos, een titel die gerelateerd is aan deze thread:
Who cares about the Baltic Jammer? – Terrestrial Navigation in the Baltic Sea Region

[...]

Since 2017, we’ve been developing **R-Mode**, a terrestrial navigation system that uses existing radio beacons and maritime infrastructure to provide independent positioning — no satellites needed. In this talk, we’ll share our journey from an obscure research project that “nobody needs” to a system now seen as crucial for resilience and sovereignty. Expect technical insights, field stories from ships in the Baltic, and reflections on what it means when a civilian backup system suddenly attracts military interest.

Since 2017, our team at DLR and partners across Europe have been working on an alternative to satellite navigation: **R-Mode**, a backup system based on terrestrial transmitters. Our main testbed spans the Baltic Sea — a region now infamous for GNSS jamming and spoofing.

[...]
Doe er je voordeel mee.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:48

Standeman

Prutser 1e klasse

teacup schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:13:
Op deze post heb ik even moeten broeden. Aanleiding is een Philips O'Brien podcast 22 december jongstleden met daarin een interview met Volodymyr Havrylov. Dit interview bevatte veel informatie dat ik hier wilde kanaliseren. Van een podcast is dat een hell of a job. Om mijn "esperanto" resultaat wat van structuur te voorzien heb ik een AI gebruikt. Omdat in dat proces weer informatie verliest heb ik daar zelf weer een sweep overheen gedaan. Resultaat van dat alles is een gestructureerd en bondig verhaal. Daarnaast moedig ik iedereen aan om gewoon die podcast zelf te luisteren. Dat kost dan wel wat tijd, maar ze plaatst een goeie thermometer in de Oekraïense situatie. Aan het eind van de informatie voeg ik mijn bespreking van de inhoud nog toe.

De Oekraïense strijd - een verhaal van transformatie

Volodymyr Havrylov — voormalig generaal, defensieattaché in de VS (2015–2018), viceminister van Defensie in 2022–2023 en nu adviseur voor de defensie‑industrie schetst in dit gesprek wat mij betreft een opmerkelijk helder beeld van de Oekraïense strategie en de structurele transformatie van de oorlog. Zijn analyse doorbreekt veel van de westerse aannames over de Oekraïense positie, capaciteiten en vooruitzichten. Ik denk dat dit te maken heeft met het globale beeld dat Volodymyr over de jaren heeft kunnen opbouwen over de jaren heen dat hij op verschillende manieren betrokken was bij de Oekraïense strijd.
Van traditionele naar technologische oorlog
2022: vechten met beperkingen
  • Oekraïne begon de oorlog met tekorten aan manschappen, munitie en materieel.
  • Westerse steun was beperkt; de VS moesten eerst overtuigd worden van Oekraïne’s geloofwaardigheid als verdedigende partij.
  • Veel Oekraïense systemen waren niet compatibel met NAVO‑standaarden; Sovjet‑erfenis moest worden vervangen.
  • Rusland was beter voorbereid op oorlog, maar onderschatte de Oekraïense weerstand.
De kiem van innovatie
  • Drones waren al bekend uit eerdere conflicten (bijv. ISIS in Irak).
  • Belangrijk!!! - Innovatie kwam van onderop: ingenieurs, IT’ers en ondernemers brachten hun expertise mee toen zij zich aansloten bij de strijdkrachten.
  • De hogere militaire echelons waren aanvankelijk terughoudend; pas in 2024 werd drone‑oorlogvoering breed geaccepteerd.
De opkomst van de Unmanned Systems Forces (USF)
Institutionalisering van drone‑oorlogvoering - In juni 2024 werd het Unmanned Systems Forces (USF) opgericht — een volledig nieuwe krijgsmachttak gericht op drones, robotica en autonome systemen.

Haar doelstellingen en liegen er niet om:
  • 50% van alle vijandelijke verliezen moet door onbemande systemen worden veroorzaakt.
  • De USF gebruikt slechts 10% van de Oekraïense militaire middelen, maar levert een disproportioneel effect
En haar resultaten doen er niet voor onder:
  • Eind september 2025: 30% van alle Russische verliezen door USF.
  • Eind 2025: doel van 50% komt in zicht.
  • Drie dagen voor het interview: 500 Russische slachtoffers op één dag door USF‑operaties.
Uitgesproken is, dat Oekraïne hiermee concurrerend is met de Russische inspanningen op dit vlak. Dit is om de volgende redenen plausibel:
  • Rusland is sterk in massale mobilisatie, maar zwak in flexibiliteit.
  • Oekraïne is sterk in kwaliteit, efficiëntie en technologische adaptatie. Dit maakt Oekraïne meer wendbaar dan het centraal geleide Rusland.
  • De “grey zone” — het gebied waarin je gedetecteerd kunt worden — groeide van 5 km (2022) naar 20 km (2024). Over enkele maanden moet de 30 km grens worden gepasseerd en de ambitie is om verder uit te breiden naar een zone van rond de 100 km.
Mankracht - ging door een crisis maar stabiliseert nu
2024: mobilisatiedruk
  • De motivatie om te dienen daalde toen mobilisatie verplicht werd.
  • Het mobilisatiesysteem was verouderd (Sovjet‑stijl) en werd hervormd.
2025: stabilisatie door technologie
  • Door drones, grondrobots en maritieme systemen is minder mankracht nodig.
  • Oekraïne wil zoveel mogelijk mensen vervangen door technologie om motivatie en draagvlak hoog te houden.
  • De acute mankracht‑crisis van 2024 is verdwenen.
Een uitroepteken achter het laatste punt. Op dit moment zien we in de westerse pers nog steeds de echo rondzingen over de crisis rond de Oekraïense mobilisatie. De behoefte aan mankracht blijft, maar er is meer lucht om te letten op de kwaliteit van wat er binnenkomt. Kwaliteit gaat in Oekraïne boven kwantiteit. Dat Oekraïne zich dit kan permitteren is een indicatie dat ze voorbij de crisissituatie is geraakt.
Tactische en operationele transformatie
Oekraïne kent een realiteit aan het front waar het westen nog steeds niet bij thuis is:
  • Aan het front vliegen honderden drones van verschillende types tegelijk.
  • Westerse legers hebben deze ervaring niet en zullen moeite hebben zich aan te passen.
  • Oekraïne moest zelfs tijdens de oorlog een mentale omslag maken. Oekraïense militairen hadden zelfs in oorlogstijd al moeite met deze adaptatie en hadden er meer dan twee jaar voor nodig; voor westerse legers wordt dat nog moeilijker omdat ze die oorlogservaring missen.
  • In Oekraïne kwamen de ideeën voor nieuwe technologische toepassingen niet uit het leger, maar uit de Oekraïense samenleving en haar bedrijfsleven.
Einde van de klassieke oorlog... althans in de situatie van een statisch conflict:
  • Geen massale tankaanvallen meer.
  • Geen grote depots dicht bij de frontlijn.
  • Geen traditionele combined arms warfare zoals in NAVO‑handboeken
Waarom drones superieur zijn:
  • Artillerie is “one‑way”: één schot, één kans.
  • Drones kunnen terugkeren, bijsturen, volgen en precies raken.
  • Voor een statisch doel zijn 3 granaten nodig; een drone kan hetzelfde met één lading.
Toekomstbeeld:
  • Kleine, hoogopgeleide infanterieteams met geïntegreerde drone‑capaciteit. Hier werkt Oekraïne daadwerkelijk op dit moment naar toe. Dit is haar bewegingsvector.
  • Hoge motivatie, goede selectie, intensieve training en sociale ondersteuning zijn cruciaal.
Merk op: dit beeld is vooral gericht op de nabije toekomst van het bestaande statische conflict. Voor een toekomstige bewegingsoorlog beweegt ook Oekraïne nog onderweg naar morgen en moeten onze onze huidige NAVO doctrines nog mee veranderen.
Langeafstandscapaciteiten: noodzaak als moeder van innovatie
Eigenlijk is de eigen ontwikkeling van een lange afstands arm een ander facet van diezelfde gemeenschappelijke drone ontwikkeling zoals ze ook aan het front is te zien.

Waarom Oekraïne zelf langeafstandswapens ontwikkelde:
  • Westerse terughoudendheid om raketten te leveren.
  • Raketten vereisen dure lanceersystemen en lange training.
  • Geen garantie op consistente aanvoer.
Resultaat:
  • Vanaf 2023 bouwde Oekraïne strategische drones met steeds grotere reikwijdte, beginnend bij 100 km+.
  • 2025: 2000 km bereik (bijv. aanval op olieplatform in de Kaspische Zee enkele dagen voor dit 22 december interview, dit was gedaan met drones).
  • Bij lange afstands drones is er een balans act tussen payload, reikwijdte en precisie.
  • Bij een grote reikwijdte is de payload kleiner (10 kg i.p.v. 100 kg), maar waarmee een doel kan worden geraakt kan dit compenseren.
  • De Neptune‑raket bedoeld voor maritieme doelen werd aangepast voor landaanvallen, had een reikwijdte van 1000+ km en een payload van 100+ KG.
Vooruitblik naar 2026: geen doemscenario
Economische en militaire duurzaamheid:
  • VS‑steun (2020–2024) en EU‑steun (2025–2027) gaven en geven Oekraïne een stabiele basis om in ieder geval de de economie overeind te houden.
  • Oekraïne werkt aan duurzame verdediging tegen Russische raketaanvallen op infrastructuur.
Strategische doelen:
  • Dagelijkse Russische verliezen blijven verhogen.
  • Diepte van de grey zone vergroten van 20 km → 30 km → 100 km.
  • Alleen onbemande systemen kunnen Rusland permanent onder druk houden.
Politieke realiteit - maar ook drijfveer:
  • Oekraïne rekent op mogelijke “black swan”‑momenten (zoals Prigozjin 2023).
  • Rusland heeft geen oplossing voor de huidige technologische uitdagingen.
  • Westerse perceptie van Oekraïne als “in nood” is onjuist.
Oekraïense houding en maatschappelijke consensus
Niet in de laatste plaats hoort bij een inschatting van de Oekraïense situatie een inschatting van het maatschappelijk draagvlak thuis:
Houding Oekraïne in onderhandelingen - Geen deal met Rusland wanneer:
  • Oekraïense territoria worden opgegeven.
  • Vrijheden van Oekraïners worden beperkt.
  • Oekraïne geen internationale veiligheidsarrangementen mag aangaan.
Democratische realiteit:
  • Tot 70% van de bevolking steunt “geen territoriale concessies”.
  • Niet de president, maar het parlement en civiele samenleving bepalen de koers.
  • Het leger is instrumenteel — het verdedigt waarden die door de samenleving worden gedragen.
Mijn persoonlijke observatie is dat veel westerse landen zich aan de opstelling van de Oekraïners kunnen optrekken. Oekraïne is een democratie die ook onder grote druk haar waarden niet verkwanselt.

Links voor Unmanned System Forces:

Bespreking van het bovenstaande

Hoe moeten we naar dit interview kijken? Dit interview had natuurlijk doelen. Laten we dat vooral benoemen. Er zijn een aantal boodschappen uit te halen:
  • Nee, Oekraïne stort niet in elkaar, verre van
  • Oekraïne is lenig, behendig, in de adaptatie van nieuwe technologie. Dat het hierbij rondjes draait om het centraal geleide Rusland is een veilige aanname.
  • Support aan Oekraïne heeft zin en gaat niet verloren
  • Tot slot ook een signaal aan Rusland: we zijn jullie te slim af en veranderen sneller dan jullie
En wat dan met dat Russische Rubicon?
Als ik zelf vragen in het interview had kunnen stellen had ik het Russische Rubicon genoemd, en hoe de Oekraïense ontwikkelingen zich daartoe verhouden. Rubicon was immers die Russische technologische push mid-2024 die het Oekraïne toen moeilijk maakte.

Waarom Rubicon niet in het verhaal van Havrylov terugkomt is omdat erkenning van Rubicon het narratief van de Oekraïense technologische superioriteit ingewikkelder maakt. Rubicon past niet in de frame om Rusland als een slapende reus af te doen. We moeten tussen de regels lezen. De claims van Oekraïne blijven ondanks dit weghouden wel overeind. In zekere zijn onderstreept Rubicon dat zelfs.

Rubicon bestaat uit een 7 tal 130-150 man grote squads die als een vliegende keep de Russische strijdkrachten ondersteunen. Rubicon staat als onderdeel dus naast andere Russische krijgsmacht onderdelen.

Ook de USF bestaat uit verschillende krijgsmachtonderdelen die support kunnen leveren aan de rest van de krijgsmacht. Deze support is echter niet het enige doel. Ook het verzamelen en verspreiden van kennis is een belangrijk doel. Doordat de ontwikkeling in Oekraïne bottom up verloopt, vertrekkend vanuit de Oekraïense krijgsmachtonderdelen zelf, en de (voor)opleiding van de Oekraïense militairen beter is als wat Rusland het strijdperk op stuurt maakt de claim van geïntegreerde drone capaciteit in krijgsmachtonderdelen meer plausibel. Oekraïense soldaten hebben de gelegenheid en de capaciteiten om deze mogelijkheden beter te internaliseren.

Rusland lijkt dit ook te onderkennen want in november 2025 richtte het, bijna anderhalf jaar later, haar eigen USF op.

In deze zin in ieder geval heeft Oekraïne de beste papieren om op Rusland uit te lopen. Ook moeten we ons realiseren dat deze drone integratie op een kleinschaliger niveau plaatsvindt dan de integrated warfare waarin de Amerikanen verschillende onvergelijkbare krijgsmachtonderdelen met elkaar kunnen laten samenwerken. Dit maakt de doelstelling voor Oekraïne meer haalbaar.
Drones en bewegingsoorlog, en onze westerse militaire doctrine?
Het effect van oorlogsvoering met drones op oorlogsvoering in het algemeen. Luisterend naar onze veldheren (Mart de Kruif, Peter van Uhm) maken die de kanttekening dat de huidige drone ervaring in Oekraïne vooral die horend bij een statisch conflict betreft.

De ervaring met wat de impact van drones is op het slagveld bij een bewegingsoorlog, met snel verplaatsende legervoertuigen mist nog. Dit besef lijkt bij Havrylov ook wel te leven. Hij noemt de adaptatie van het Oekraïense leger nog onderweg naar morgen en geeft ook toe dat zodra de Oekraïners offensief gaan (denk aan situaties als Kupyansk) ook bij hen weer slachtoffers vallen.

De terughoudendheid van westerse strijdkrachten heeft daarom wel een fundament. Is onze westerse militaire doctrine verouderd? Ja. dat kunnen we wel veilig stellen. Weten we al wat er dan moet veranderen? Nee, ook de westerse strijdkrachten zijn wat dat betreft in transitie. Ze lopen ten aanzien van het type conflict wat nu in Oekraïne bezig is achter de feiten aan omdat de beleidsmakers door gebrek aan eigen ervaring niet de mentale exercitie kunnen doorlopen die hun Oekraïense evenknieën wel hebben kunnen doorlopen, die daar ook meer dan twee jaar voor nodig hadden. De pragmatische gedachte om westerse militairen in die frontervaringen te kunnen laten delen stuit natuurlijk op allerlei internationaal juridische bezwaren.

Een betekenisvolle transitie bij de westerse strijdkrachten wordt momenteel ook gefrustreerd door weerstanden in de VS en de EU. In de VS zijn er de de nodige top-down veranderingen in de strijdkrachten die een nog niet zo nader te bepalen richting op gaan (aandacht op binnenlandse veiligheid en het reusachtige slagschip). In Europa is het daarnaast nog steeds de uitdaging om een samenhangend beleid in alle landen ondersteund te krijgen.
Tot slot
Oekraïne gaat ondanks alle weerstanden als een speer, en vooral de westerse landen weten steeds weer nieuwe weerstanden uit de hoge hoed te toveren om niet te doen wat ze zouden moeten doen. Oekraïne maakt dit een gidsland omdat het de ervaring heeft die haar bondgenoten missen en een bevolking bezit die volledig thuis is bij het besef dat vrijheid iets is wat niet vanzelfsprekend is en dat je met een stem uit ontevredenheid op een autoritaire partij zomaar de controle over je toekomst kan kwijtraken.
offtopic:
Dank je voor de samenvatting. Het heeft je vast veel tijd bespaard, maar AI heeft het wel bewerkstelligd dat het niet leest als een zeer uitgebreide, maar toch samenvattende teacup™ post. En dat vind ik stiekem best jammer.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Standeman schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:28:
[...]
offtopic:
Dank je voor de samenvatting. Het heeft je vast veel tijd bespaard, maar AI heeft het wel bewerkstelligd dat het niet leest als een zeer uitgebreide, maar toch samenvattende teacup™ post. En dat vind ik stiekem best jammer.
Ik kan je verzekeren dat het geen samenvatting is, daarom was die extra sweep ook nodig. Met dubbelingen had ik zelf 2 a 3 pagina's ruw materiaal uit de podcast. Die AI heeft geholpen om een gestructureerd verhaal op te zetten. Die structuur is van belang voor de boodschap, uiteindelijk ook het doel van die podcast. Dit drone verhaal was zonder die historische structuur anders moeilijk te brengen. Mijn persoonlijke voorkeur zijn geschreven bronnen, daarin is beter te structureren, en die zijn uit zichzelf al gestructureerd. Bijvangst van die AI was ook de nodige reflectie over de materie.

Wat mooi is aan deze Havrylov, is dat hij over het hele conflict vanaf 2022 kon hooveren. Hij had dus de context waar Oekraïne vandaan komt. Ook heel belangrijk vond ik om de huidige situatie vergeleken te zien met de spannende fase in 2024, en dat Oekraïne daar dus nu klaarblijkelijk uit komt. Deze frustratie was ook bij Phillips O'Brien al een tijd te merken dat veel westerse pers maar niet leken op te pakken hoe Oekraïne zich doorontwikkelde, ten opzichte van Rusland. Wat in die post van belang is dat er argumentatie is waarom dat het geval is. Die kan je alleen bieden als je overzicht hebt over de ontwikkeling achter de gebeurtenissen. Die Havrylov heeft dat.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:48

Standeman

Prutser 1e klasse

teacup schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:49:
[...]

Ik kan je verzekeren dat het geen samenvatting is, daarom was die extra sweep ook nodig. Met dubbelingen had ik zelf 2 a 3 pagina's ruw materiaal uit de podcast. Die AI heeft geholpen om een gestructureerd verhaal op te zetten. Die structuur is van belang voor de boodschap, uiteindelijk ook het doel van die podcast. Dit drone verhaal was zonder die historische structuur anders moeilijk te brengen. Mijn persoonlijke voorkeur zijn geschreven bronnen, daarin is beter te structureren, en die zijn uit zichzelf al gestructureerd. Bijvangst van die AI was ook de nodige reflectie over de materie.

Wat mooi is aan deze Havrylov, is dat hij over het hele conflict vanaf 2022 kon hooveren. Hij had dus de context waar Oekraïne vandaan komt. Ook heel belangrijk vond ik om de huidige situatie vergeleken te zien met de spannende fase in 2024, en dat Oekraïne daar dus nu klaarblijkelijk uit komt. Deze frustratie was ook bij Phillips O'Brien al een tijd te merken dat veel westerse pers maar niet leken op te pakken hoe Oekraïne zich doorontwikkelde, ten opzichte van Rusland. Wat in die post van belang is dat er argumentatie is waarom dat het geval is. Die kan je alleen bieden als je overzicht hebt over de ontwikkeling achter de gebeurtenissen. Die Havrylov heeft dat.
offtopic:
Misschien was er bij mij ook een soort van placebo-effect omdat je benoemde dat je ook AI had gebruikt had bij het vormen van je post. Inhoudelijk is er niets mis mee, maar ik heb wel een niet zo positieve mening over AI wanneer het gaat om betrouwbare informatie, ook al wordt het gebruikt om slechts samen te vatten. Ik waardeer jouw posts net zoals die van DanielWW2 en defiant enorm!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Standeman schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:04:
[...]
offtopic:
Misschien was er bij mij ook een soort van placebo-effect omdat je benoemde dat je ook AI had gebruikt had bij het vormen van je post. Inhoudelijk is er niets mis mee, maar ik heb wel een niet zo positieve mening over AI wanneer het gaat om betrouwbare informatie, ook al wordt het gebruikt om slechts samen te vatten. Ik waardeer jouw posts net zoals die van DanielWW2 en defiant enorm!
Ik heb het even hiernaartoe verplaatst. Werd wat off-topic.

AI gebruik ik in mijn werk, en ook wel privé, als sparring partner. De voordelen dan zijn dat naast de eigen gedachtengang een alternatieve gedachtengang kan worden bekeken. Wanneer die interessant is laat ik de AI ook aangeven waar die zijn broninformatie vandaan haalt. Zou ik privé een stuk voor tweakers schrijven dan zijn dat de bronnen die voor een post worden gebruikt. De AI was dan het pad ernaartoe, vergelijkbaar met de rol van een browser.

In dit specifieke geval was mijn eigen tekst de bron. De AI heeft mij geholpen om de tekst om te vormen naar een verhaal met een kop en een staart. Voor wat ik heb gezien is het ook alleen die eigen content die is bewerkt. Zo'n bewerkte tekst moet dan ook nog goed nagelezen worden. AI zijn bekend om hun hallucineren. Ook in dit geval waren een paar aanpassingen op dat vlak nodig.

Bij deze podcastoutput had ik er wel vertrouwen in die AI ervoor in te zetten. De podcast zelf had ik meerdere keren gehoord om de info eruit vast te leggen. Die was bij mij geinternaliseerd. Zou ik drie of vier geschreven artikelen hebben als input voor een post dan zit ik er niet als sluis tussen zou ik de AI voeden met die artikelen. Omdat ik dan ook al die tekst van die artikelen niet helder op het netvlies zou hebben is het lastig te beoordelen wat een AI er van maakt. Ik zit dan niet inhoudelijk tussen de artikelen en het AI resultaat.

Om het bovenstaande was deze use case, mijn input (mijn filter) uit een podcast, een voorbeeld waar AI kan helpen.

In de voor mij reguliere situatie, uit meerdere bronnen vlecht ik een beeld dat ik in een post giet, kan AI me maar weinig helpen, omdat het mijn versie van de inhoud moet worden.

Dit was sowieso eens goed om even uit te schrijven :) om ook de gedachte te vormen over hoe we hiermee om moeten gaan.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q1"

Sinds wanneer is de Russische ministerie van Defensie een valide bron en mogen we het posten? (Het gequote stuk is een 1 op 1 vertaling van hun Russische telegram kanaal.

We hebben in het verleden gezien dat er een post werd gemodereerd waarin er in een Nu.nl artikel werd verwezen naar TASS [1]. Recentelijk poste ik een Tweet van een Noorse marine expert die sprak over een filmpje van Zvezda TV (onderdeel van de Russische ministerie van defensie) en dat werd ook gemodereerd. [2]

Ik mis consistentie. Wat mag wel en wat mag niet. Of gaat het erom wie het post?

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zolang een valide bron de informatie interpreteert voor een westers publiek. Volgens mij is deze discussie wel vaker gevoerd.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

teacup schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:50:
Zolang een valide bron de informatie interpreteert voor een westers publiek. Volgens mij is deze discussie wel vaker gevoerd.
Nu.nl en een Noorse marine expert zijn dat niet?

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Yakolev schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Nu.nl en een Noorse marine expert zijn dat niet?
Als bronnen zijn die minder sterk inderdaad. Maar zelfs een Ukrainska Pravda en ook een Kyiv Independent zijn hierin niet heilig, aan het corruptie schandaal denkende, het is geen zwart wit verhaal. En waar grijstinten zijn is altijd een discussie te voeren. Zou je dat willen. Het is dus ook een kwestie van vertrouwen leggen in moderatoren dat die het goede proberen te doen. En moderaties zijn altijd te bediscussiëren.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ik vind je antwoord onvoldoende, maar ik laat het er maar bij.

Bedankt voor het uitleggen van je perspectief.

Pagina: 1 2 3 Laatste