• Jometdebanjo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-03 13:27
Beste allen,

Graag wil ik jullie kijk op hoe ik het handigst met mijn geld kan omgaan. Ik probeer het even puntsgewijs te schetsen. Dikgedrukte stukken zijn de concrete vragen.

1) Begin dit jaar hebben we ons huis verkocht, hypotheek was al tijdje afgelost. Dit leverde 2 ton per persoon op.
2) Wij hebben een compleet gescheiden financiële huishouding, dus ik zoek advies voor mijn deel van het geld.
3) Ik wil 1 ton liquide houden om samen met mijn vrouw een huis van maximaal 2 ton (ooit) aan te schaffen. Dat zal niet in NL zijn, maar een plek waar je voor 2 ton iets moois koopt.
4) Die liquide ton staat nu nog voor 0,4% bij de ING
5) Ik werk als ZZP'er op afstand vanuit onze camper. Van mijn omzet kan ik reizen, leven en houd ik over.
6) De ton die overblijft wil ik investeren. Ik ben begonnen met crowdfunding via CollinCrowdfund en dat gaat op zich prima. Als ik maximaal wil spreiden, kost het echter veel tijd om me handmatig op al die projecten in te schrijven, plus spreiden op een tweede of derde platform is misschien slim.
7) Ik heb geen verstand van beleggen; ik heb een ING eenvoudig beleggen rekening geopend; ik weet dat de kosten daarbij relatief hoog zijn, maar ik wil eens kijken hoe het bevalt.
8) Mijn risicoprofiel is vrij defensief, hoewel ik me realiseer dat crowdfunding (in het algemeen) redelijk riskant is.
9) Een betaald adviseur lijkt me met mijn bescheiden vermogen niet heel rendabel, maar misschien zit ik er naast.

De concrete vragen:
V1: Wat te doen met die liquide ton? In het buitenland wegzetten voor iets meer rente? Termijndeposito? Ik hoef er niet accuut bij te kunnen, maar het moet ook niet veel langer zijn dan 3 maanden voor ik er bij kan. Dat lijkt me de minimale tijd tussen beslissing een huis te kopen en een huis betalen.
V2: Wat te doen met de 'beleggingston'? Rustig doorgaan met crowdfunding? Misschien nog een platform er bij? Of een platform zoeken waar je in een keer grotere bedragen kunt inleggen, zoals bij lender/spender? Of toch verder met meer beleggen?

Ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. In elk geval bedankt voor je tijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Je zegt het zelf al, maar ik vraag me af of je het echt in de gaten hebt, maar crowdfunding is het tegenovergestelde van defensief.

[Voor 3% gewijzigd door Sissors op 07-03-2023 16:28]

• Jometdebanjo
Sissors schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:28:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Je zegt het zelf al, maar ik vraag me af of je het echt in de gaten hebt, maar crowdfunding is het tegenovergestelde van defensief.
Ik weet het inderdaad. Het prettige aan crowdfunden is dat ik weet hoe lang de investering nog loopt. Ik weet van bepaalde investeringen nu al dat ik over 5 jaar m'n geld terug heb. Bij beleggen is dat lastiger lijkt me, daar moet je wachten op het juiste moment toch?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:06

Bartske

Valar Morghulis

Jometdebanjo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Ik weet het inderdaad. Het prettige aan crowdfunden is dat ik weet hoe lang de investering nog loopt. Ik weet van bepaalde investeringen nu al dat ik over 5 jaar m'n geld terug heb. Bij beleggen is dat lastiger lijkt me, daar moet je wachten op het juiste moment toch?
Meestal leg je bij passief beleggen elke maand een bedrag in, zo haal je de snelle schommelingen van de beurs eruit en kijk je dus meer op langere termijn.

Alles staat en valt met de termijn waarop je je geld eruit wil halen. Je kan alles in een indexfonds stoppen, morgen kan de beurs crashen en het kan zo 10 jaar duren voordat de koersen weer op het punt van vandaag staan.

En voor het crowdfunden, je weet wanneer ze denken het geld terug te geven, mocht het bedrijfje niet lekker lopen kun je zomaar fluiten naar je geld, ik weet niet of je dat wel door hebt.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Jometdebanjo
Bartske schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Meestal leg je bij passief beleggen elke maand een bedrag in, zo haal je de snelle schommelingen van de beurs eruit en kijk je dus meer op langere termijn.

Alles staat en valt met de termijn waarop je je geld eruit wil halen. Je kan alles in een indexfonds stoppen, morgen kan de beurs crashen en het kan zo 10 jaar duren voordat de koersen weer op het punt van vandaag staan.

En voor het crowdfunden, je weet wanneer ze denken het geld terug te geven, mocht het bedrijfje niet lekker lopen kun je zomaar fluiten naar je geld, ik weet niet of je dat wel door hebt.
Dat heb ik door ja. Ik ben niet zo dom om ergens geld in te stoppen voordat ik de voor- en nadelen van de constructie heb bestudeerd. Om die reden spreid ik dus over meerdere crowdfund projecten.

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:29
Ik raad je aan om naar deze podcast te luisteren "Jong beleggen"
https://art19.com/shows/jong-beleggen-de-podcast

Aangezien je hypotheek al afbetaald is vermoed ik dat je niet heel jong meer bent. Zelf ben ik 50 jaar, maar vind ik de podcast toch wel handig. Beginnen bij de eerste aflevering is de boodschap.

Eigenlijk zegt iedereen dat je een strategie moet bepalen en je daar aan houden. Beleggen doe je eigenlijk met geld dat je:
- niet nodig hebt
- 10 jaar kan missen

Zoals @Bartske al zei kan je best een maandelijks bedrag inleggen en niet de hele som ineens beleggen. Indien je al je geld ineens erin zou stoppen en je koopt op de bodem is het leuk, maar als het een piek is het niet zo leuk.

Momenteel zijn het eigenlijk wel woelige tijden op de beurs. Ik verwacht dat we gaan zakken, maar toch gooi ik maandelijks geld in het potje.

Mijn horizon is 10 tot 20 jaar ongeveer, waarbij is een stuk in groei aandelen wil beleggen en een stuk in ETF's. Daarna zien we wel wat het zal worden. Ze zeggen dat je bij je pensioen beter in obligaties kan beleggen. Geen idee, voorlopig koop ik elke maand stukjes bedrijf en we zien waar we uitkomen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:45

Zenix

BOE!

Een belangrijk punt dat je hier mist, is de box 3 belasting. Crowdfunding is voor mij geen optie meer, want je moet daarover teveel box 3 belasting betalen. Aandelen hebben meer potentie voor extra rendement, dus daar gaat al mijn geld naar toe. Passief beleggen 100% in aandelen. Defensief beleggen in obligaties of met crowdfunding gaat je niet genoeg opleveren, de fiscus gaat uit van 5,5% rendement.

Daarnaast zit je al heel erg veilig, je hebt namelijk een ton op de bank. Ik heb 10k op de bank en een ton in beleggingen en ik slaap prima :P

Je geld bij ING voor 0,4% is ook zonde. Als je via Raisin een rekening opent krijgt je minimaal 1,75%. Daarnaast kan je ook referral bonus krijgen als je via iemand aanmeld :> . Een deposito ladder vervolgens maken, zodat je nog meer rente krijgt. Bij Raisin heb je daar veel opties voor. Het spaartopic - Deel 3

Als je het geld in Nederland wilt houden, dan kan je ook naar LPB Bank gaan voor 1% rente.

Een punt wat ik ook niet naar voren zie komen, is je pensioen. Hoeveel pensioen heb je al ingelegd? Pensioen beleggen via een partij als Meesman is fiscaal zeer gunstig. En je kan gebruik maken van de reserveringsruimte. Daarnaast gaat dit jaar de jaarruimte ook omhoog, waardoor je nog meer kan inleggen.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:59
I.p.v. crowd funding zou ik mijn geld eerder in een beleggingsfonds stoppen. Al zou ik dat wel doen met geld met een horizon van minimaal 10 jaar.

En i.p.v. je huidige spaarrekening zou ik geld wegzetten bij een bank met meer rente. Zie het spaartopic.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Ernst033
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-03 13:23
Zenix schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:29:
Een belangrijk punt dat je hier mist, is de box 3 belasting. Crowdfunding is voor mij geen optie meer, want je moet daarover teveel box 3 belasting betalen. Aandelen hebben meer potentie voor extra rendement, dus daar gaat al mijn geld naar toe. Passief beleggen 100% in aandelen. Defensief beleggen in obligaties of met crowdfunding gaat je niet genoeg opleveren, de fiscus gaat uit van 5,5% rendement.

Daarnaast zit je al heel erg veilig, je hebt namelijk een ton op de bank. Ik heb 10k op de bank en een ton in beleggingen en ik slaap prima :P

Je geld bij ING voor 0,4% is ook zonde. Als je via Raisin een rekening opent krijgt je minimaal 1,75%. Daarnaast kan je ook referral bonus krijgen als je via iemand aanmeld :> . Een deposito ladder vervolgens maken, zodat je nog meer rente krijgt. Bij Raisin heb je daar veel opties voor. Het spaartopic - Deel 3

Als je het geld in Nederland wilt houden, dan kan je ook naar LPB Bank gaan voor 1% rente.

Een punt wat ik ook niet naar voren zie komen, is je pensioen. Hoeveel pensioen heb je al ingelegd? Pensioen beleggen via een partij als Meesman is fiscaal zeer gunstig. En je kan gebruik maken van de reserveringsruimte. Daarnaast gaat dit jaar de jaarruimte ook omhoog, waardoor je nog meer kan inleggen.
Sinds wanneer betaal je in box 3 meer belasting over crowdfunding dan aandelen? Echt nog nooit van gehoord. Alleen een aanmerkelijk belang wordt anders belast.

En als je met crowdfunding geld wil verdienen dan heb je een “aandeel” nodig in een onderneming. In gewoon Nederlands noem je dat ehh… gewoon “aandelen” hebben.

[Voor 9% gewijzigd door Ernst033 op 19-03-2023 21:21]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:45

Zenix

BOE!

Ernst033 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Sinds wanneer betaal je in box 3 meer belasting over crowdfunding dan aandelen? Echt nog nooit van gehoord. Alleen een aanmerkelijk belang wordt anders belast.

En als je met crowdfunding geld wil verdienen dan heb je een “aandeel” nodig in een onderneming. In gewoon Nederlands noem je dat ehh… gewoon “aandelen” hebben.
Je leest mijn verhaal niet goed, crowdfunding valt onder aandelen, dus daarom betaal je een hoge VRH over crowdfunding, net zoals aandelen. Maar je maakt te weinig rendement met crowdfunding om het fictief rendement te verslaan, terwijl dat gemiddelde gezien met aandelen meestal wel lukt.

En crowdfunding heeft weinig met aandelen te maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee