Velux dakraam opknappen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-09 19:51
Ik heb een ouder Velux dakraam. Door condens aan de binnenkant van het raam is het houtwerk - voornamelijk in de beneden hoeken) verweerd. Het hout is nog wel in redelijke conditie en niet rot. kan er niet inprikken en voelt gewoon hard en massief aan.

Ik wil dit opknappen door het hout blank te schuren en dan een impregneermiddel aan te brengen voor verdere afwerking met beits of grondverf + lak.

Er zit op de kozijnen een soort van plastic laagje wat gedeeltelijk afschilfert op de nattere gedeeltes vlakbij het raam. Ik wil dit laagje verwijderen maar dat gaat minder makkelijk op de stukken die nog niet verweerd zijn. Schuren lijkt niet goed te werken. Weet iemand hoe ik dit "plastic" laagje kan verwijderen zonder dat ik het houtwerk eronder teveel beschadig ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHIVPxONQ2Y_tknjuCmQoFiI_mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu0XYtBZlmdjqUqbWfzORYk9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Het "plastic laagje" is gewoon blanke lak, gaat er met fatsoenlijk schuurpapier prima af. Je kan overigens overwegen om het draaiende deel even uit het dakraam te tillen, het glas eruit te halen en het hele raam te schilderen of te lakken. Als dat glas oud is nieuw glas plaatsen, en de boel kan weer járen mee. Maar dan zou ik even wachten tot het buiten wat warmer is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-09 07:10
Er zijn van Velux onderhoudsetjes te bestellen. Helpt je weliswaar niet met het verweerde hout, maar je kan wel het insectenfilter en het schuimrubber op hendel vervangen. Artikelnummer is: VELUX ZZZ 220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Inderdaad even het draaiende deel er uit tillen. Je kan misschien een warmtekanon en schraper (of hoe dat heet) gebruiken om de lak er af te schrapen.
Controleer ook meteen het glas even. Dikke kans dat het dermate oud is dat de isolatiewaarde 0 is. Nieuw dubbelglas (veiligheidsglas) kun je zo op maar bestellen en is niet zo duur.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Kurma schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:13:
Het "plastic laagje" is gewoon blanke lak, gaat er met fatsoenlijk schuurpapier prima af. Je kan overigens overwegen om het draaiende deel even uit het dakraam te tillen, het glas eruit te halen en het hele raam te schilderen of te lakken. Als dat glas oud is nieuw glas plaatsen, en de boel kan weer járen mee. Maar dan zou ik even wachten tot het buiten wat warmer is..
Merci, aha blanke lak ja dan zal ik eens een stukje wat zwaarder schuren .... bedankt voor het advies en wellicht wacht ik tot de lente/zomer en haal ik het draaiende deel eruit, ik zie in die maanvormige scharnieten op twee plaatsen "Press" staan en neem aan als ik die knopjes indruk dat het raam dan loskomt. Glas vervangen is wellicht ook een goed idee want dat dakraam is wel meer dan 25 jaar oud en als het beter isoleert heb ik wellicht ook minder last van condensvorming aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
tellorian schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:38:
Er zijn van Velux onderhoudsetjes te bestellen. Helpt je weliswaar niet met het verweerde hout, maar je kan wel het insectenfilter en het schuimrubber op hendel vervangen. Artikelnummer is: VELUX ZZZ 220
Merci, ja ik heb al een stuk velux foam gekocht bij ons in de bouwmarkt want die hadden een rol liggen en verkochten dat per meter. Dat foam is inderdaad ook helemaal verteerd en ga ik vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Nyarlathotep schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:54:
Inderdaad even het draaiende deel er uit tillen. Je kan misschien een warmtekanon en schraper (of hoe dat heet) gebruiken om de lak er af te schrapen.
Controleer ook meteen het glas even. Dikke kans dat het dermate oud is dat de isolatiewaarde 0 is. Nieuw dubbelglas (veiligheidsglas) kun je zo op maar bestellen en is niet zo duur.
Merci, ga ik inderdaad overwegen. Ik twijfel of er nu dubbelglas of dubbel plexiglas in zit. Maar is inderdaad behoorlijk oud en vermoed dat ik de condensvorming aan de binnenkant heb doordat het slecht(er) isoleert.

(Ben momenteel heel mijn zolder aan het isoleren met glaswol/klimaatfolie dus nu zal zeker het glas van de dakramen de koudste plek zijn op zolder met grootste kans op condensvorming aan de binnenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Na wat advies in dit forum over het opknappen van een Velux dakraam ben ik van plan om deze lente/zomer het draaiende deel van het dakraam te verwijderen en dan ook het glas te vervangen (ik zag dat er sets zijn om het 16 mm glas te vervangen door 24 mm glas).

Ik wilde even uitproberen of ik inderdaad dat draaiende gedeelte kan verwijderen en heb hier ook een Velux filmpje van bekeken. Echter als ik het zelf probeer dan kan ik de pennetjes waar "press" boven staat niet ver genoeg indrukken om het raam eruit te tillen.

Het dakraam staat zo.n 150 graden gekanteld en de onderkant wijst dan schuin naar boven zoals op de tweede foto.

Doe ik iets verkeerd ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHvMlBLLXVLYrHzrtQkXBgA0eWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNTICmpFJIuQ9nOfMEBzddfR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqpQUpvjkvxy39AJDHH4a4OcDi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4RxmOx7tNGRwU1XpkU8Em6d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
WD40 en/of meer geweld?

Dat gezegd hebbende. Ik heb alleen Velux ramen erin helpen hangen, niet eruit. Kan me die pin ook niet herinneren.

[ Voor 71% gewijzigd door Rukapul op 02-03-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:38
Precies, moet echt met die pinnetjes, zet er anders een schroevendraaier op met WD40.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

Houd er wel rekening mee dat dat raam behoorlijk zwaar kan zijn. Mocht je hem eruit hebben. Ze draaien altijd heel soepel maar wegen er best in.

Edit:verkeerde quote.

[ Voor 44% gewijzigd door Guldan op 02-03-2023 13:38 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Laat iemand helpen het raam vast te houden, druk met een schroevendraaier de pin in aan beide kanten (gaat enkel daar op het einde, aan andere kant steekt ie dan uit). Dan goed raam vasthouden (elk een kant doen werkt minst onhandig) en dat schuivend stuk eruit duwen/wrikken. Raam is los, en kan je met wat positioneren naar binnen krijgen.

Even neerzetten en uitblazen, en dan op zelfde manier er weer in (pinnetje komt vanzelf weer ok). Inzetten is wat rottiger omdat je wat meer moet positioneren zonder steun, mag is ook goed te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
naftebakje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:59:
Laat iemand helpen het raam vast te houden, druk met een schroevendraaier de pin in aan beide kanten (gaat enkel daar op het einde, aan andere kant steekt ie dan uit). Dan goed raam vasthouden (elk een kant doen werkt minst onhandig) en dat schuivend stuk eruit duwen/wrikken. Raam is los, en kan je met wat positioneren naar binnen krijgen.

Even neerzetten en uitblazen, en dan op zelfde manier er weer in (pinnetje komt vanzelf weer ok). Inzetten is wat rottiger omdat je wat meer moet positioneren zonder steun, mag is ook goed te doen.
Het is een wat kleiner raam (GGL 304) maar moet dat inderdaad met twee personen doen als ik die pinnen niet gemakkelijk krijg ingedrukt. Je zegt "gaat enkel daar op het einde" .... kan dat betekenen dat het dakraam nog ietsje verder open moet dan op de foto 2 ?? (op dit moment gaat dat niet verder omdat de handle tegen de binnenbekasting aankomt in de uiterste stand (in die uiterste stand kan ik precies een pen van het raam in een plastic ronding in de binnenbekasting duwen om zo het raam vast te zetten, ik vermoed dat dat de "schoonmaakstand" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Walter van Dijk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Het is een wat kleiner raam (GGL 304) maar moet dat inderdaad met twee personen doen als ik die pinnen niet gemakkelijk krijg ingedrukt. Je zegt "gaat enkel daar op het einde" .... kan dat betekenen dat het dakraam nog ietsje verder open moet dan op de foto 2 ?? (op dit moment gaat dat niet verder omdat de handle tegen de binnenbekasting aankomt in de uiterste stand (in die uiterste stand kan ik precies een pen van het raam in een plastic ronding in de binnenbekasting duwen om zo het raam vast te zetten, ik vermoed dat dat de "schoonmaakstand" is.
Ja je raam moet iets verder open , het halve maantje moet je eruit halen. Dat begeleid het raam als je het open en dicht zet.

Mbt de pinnen , gewoon een schroevendraaier en desnoods met een hamer subtiel een klap opgeven. Je drukt hem niet zomaar in met je vingers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
En het raam moet niet verder 'open' vanaf hier, maar je moet dat maantje eruit duwen danwel met het raam er weg van trekken.

Werk met 2 of 3 man met een persoon specifiek voor het maantje / palletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Walter van Dijk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Merci, ga ik inderdaad overwegen. Ik twijfel of er nu dubbelglas of dubbel plexiglas in zit. Maar is inderdaad behoorlijk oud en vermoed dat ik de condensvorming aan de binnenkant heb doordat het slecht(er) isoleert.

(Ben momenteel heel mijn zolder aan het isoleren met glaswol/klimaatfolie dus nu zal zeker het glas van de dakramen de koudste plek zijn op zolder met grootste kans op condensvorming aan de binnenkant).
Dubbel plexiglas? Bestaat dat überhaupt, en waarom zou je dat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Kurma schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Dubbel plexiglas? Bestaat dat überhaupt, en waarom zou je dat gebruiken?
Er zit nu bij nader inzien dubbel glas in van 6 mm glas + 4mm spouw + 6 mm glas = 16 mm.

Plexiglas isolatiewaarde is 4 keer zo hoog als van glas heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Waypoint schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:03:
[...]

Ja je raam moet iets verder open , het halve maantje moet je eruit halen. Dat begeleid het raam als je het open en dicht zet.

Mbt de pinnen , gewoon een schroevendraaier en desnoods met een hamer subtiel een klap opgeven. Je drukt hem niet zomaar in met je vingers
Het raam kan niet iets verder open dan op foto 2 en ik kan me niet voorstellen dat ik de handle moet verwijderen dat zie ik op die Velux filmpjes ook niet gebeuren en lijkt niet nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Walter van Dijk schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Er zit nu bij nader inzien dubbel glas in van 6 mm glas + 4mm spouw + 6 mm glas = 16 mm.

Plexiglas isolatiewaarde is 4 keer zo hoog als van glas heb ik begrepen.
4x niets is nog steeds niet heel veel :9 de isolatie waarde van dubbel glas komt uit de spouw. wil je een verbetering dan vacuumglas of tripleglas of eventueelHR++ glas (wel op de spouwbreedtes letten)
plexiglas wordt eigenlijk maar zelde gebruikt in de bouw, het blijft meestal gewoon niet mooi. in dakramen zit eigenlijk altijd gelaagdglas.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 03-03-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Rukapul schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:06:
En het raam moet niet verder 'open' vanaf hier, maar je moet dat maantje eruit duwen danwel met het raam er weg van trekken.

Werk met 2 of 3 man met een persoon specifiek voor het maantje / palletje.
Ja ik snap dat het maantje eruit geduwd moet worden maar dat kan pas als het pennentje waar "press" boven staat ingedrukt kan worden en dat is me nog niet gelukt maar in het weekend ben ik even met 2 man want ik wil niet dat het dakraam beneden in de tuin valt als er een beetje meer geduwd en getrokken moet worden .... dat duwen en trekken zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar ja wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

Voor je gaat proberen de vlekken weg te schuren:
Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/71776/123

Voor een paar euro koop je een flesje "ontweringswater".
Daarmee ziet het er weer als nieuw uit.

Voor je gaat lakken natuurlijk wel even schuren maar de vlekken zitten zo diep dat deze er uitschuren onodig veel werk is.

En als je gaat schuren het raam even afplakken met schilderstape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Met zijn tweeen is het toch gelukt, die pennen gaan niet super makkelijk maar drukkend met een schroevendraaier is het toch gekukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het andere topic kon prima hier verder, ik heb de topics samengevoegd.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
twain4me schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:44:
[...]

4x niets is nog steeds niet heel veel :9 de isolatie waarde van dubbel glas komt uit de spouw. wil je een verbetering dan vacuumglas of tripleglas of eventueelHR++ glas (wel op de spouwbreedtes letten)
plexiglas wordt eigenlijk maar zelde gebruikt in de bouw, het blijft meestal gewoon niet mooi. in dakramen zit eigenlijk altijd gelaagdglas.
Ja ik zit erover te denken om het glas in het voorjaar/zomer te vervangen door HR++ glas, ik zie dat er voor mijn type dakraam (GLL 304) waar nu 16 mm glas inzit (6+4+6) er ombouwsetjes te koop zijn waarbij je dan het huidige 24 mm glas kan plaatsen, kost wel wat maar denk dat het dan wel weer jaren meekan want verder is het houtwerk nog goede staat.

Hoop wel dat door betere isolatie van het glas er dan wat minder condensvorming aan de binnenkant optreed maar misschien moet ik het wel combineren met een luchtdrogertje als ik daar echt vanaf wil zijn dat blijft toch een beetje koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Walter van Dijk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Ja ik zit erover te denken om het glas in het voorjaar/zomer te vervangen door HR++ glas, ik zie dat er voor mijn type dakraam (GLL 304) waar nu 16 mm glas inzit (6+4+6) er ombouwsetjes te koop zijn waarbij je dan het huidige 24 mm glas kan plaatsen, kost wel wat maar denk dat het dan wel weer jaren meekan want verder is het houtwerk nog goede staat.

Hoop wel dat door betere isolatie van het glas er dan wat minder condensvorming aan de binnenkant optreed maar misschien moet ik het wel combineren met een luchtdrogertje als ik daar echt vanaf wil zijn dat blijft toch een beetje koffiedik kijken.
misschien aan bv bengglas eens vragen of ze een oplossing hebben voor de huidige sponning? vacuumglas is eerder tedun dan tedik. (verwacht geen kant en klare set, je zal ook zelf iets moeten doen)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-03-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:25
[...]

Ik weet niet of je ondertussen al dit topic hebt gevonden.

Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?

@route99 Heeft een mooie uitleg met wat je moet doen om je Velux te upgraden. :+

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Ruubaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Ik weet niet of je ondertussen al dit topic hebt gevonden.

Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?

@route99 Heeft een mooie uitleg met wat je moet doen om je Velux te upgraden. :+
Bedankt voor die link, heb het topic gelezen en haal daar wat prima suggesties uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...] ik zie dat er voor mijn type dakraam (GLL 304) waar nu 16 mm glas inzit (6+4+6)
Bij mij zat er 4-8-4 in of zelfs 3-10-3, samen iig 16 mm inderdaad. 6mm is best veel? Weet je dat zeker (maakt overigens nu niet meer uit...)
er ombouwsetjes te koop zijn waarbij je dan het huidige 24 mm glas kan plaatsen, kost wel wat maar denk dat het dan wel weer jaren meekan want verder is het houtwerk nog goede staat.
Als je nog wat aanvullend wilt weten lees ik het wel. De 134/140 cm ramen daarvan moest het glas echt ter plekke gedemonteerd en gemonteerd worden ( alleen al 36 kg glas)!
Wacht eerst af. We hebben normaliter geen vochtproblemen, alleen als het keihard vriest zien we wel wat, maar alleen dan op onze slaapkamnr. Dan schiet de ventilatie blijkbaar iets te kort. Op een dag als vandaag is het een paar cm's hooguit en de rest van de ramen niets.

De reeds gegeven tips voor het schuren lijken me prima, tis imho een wat harde PUR-laag die lastig te verwijderen is. Ik heb het frame zonder glas dus gewoon buiten geschuurd, das veel handiger dan dat het glas er nog in zit.....
Succes (y)

PS:
Het standaard HR++ glas Glasdiscount bij is imho 4-SP14-33.1 met Argon vulling.
Bel ze wel even voor de juist code afspraak dat het niet mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 06-03-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
route99 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:32:
[...]
Bij mij zat er 4-8-4 in of zelfs 3-10-3, samen iig 16 mm inderdaad. 6mm is best veel? Weet je dat zeker (maakt overigens nu niet meer uit...)

[...]
Als je nog wat aanvullend wilt weten lees ik het wel. De 134/140 cm ramen daarvan moest het glas echt ter plekke gedemonteerd en gemonteerd worden ( alleen al 36 kg glas)!

[...]
Wacht eerst af. We hebben normaliter geen vochtproblemen, alleen als het keihard vriest zien we wel wat, maar alleen dan op onze slaapkamnr. Dan schiet de ventilatie blijkbaar iets te kort. Op een dag als vandaag is het een paar cm's hooguit en de rest van de ramen niets.

De reeds gegeven tips voor het schuren lijken me prima, tis imho een wat harde PUR-laag die lastig te verwijderen is. Ik heb het frame zonder glas dus gewoon buiten geschuurd, das veel handiger dan dat het glas er nog in zit.....
Succes (y)

PS:
Het standaard HR++ glas Glasdiscount bij is imho 4-SP14-33.1 met Argon vulling.
Bel ze wel even voor de juist code afspraak dat het niet mis gaat.
Bedankt, heb je topic met interesse gelezen.

- Nee weet niet zeker of het 6-4-6 is kan ook andere dikte zijn was een aanname van me.
- Gelukkig is de GGL-304 wat kleiner en kan ik wel alleen tillen, zag inderdaad ook je info aangaande glas plaatsen met houten draaideel in het raam in plaats van eruit. Weet (nog) niet hoe zwaar het nieuwe glas zal zijn maar als dat tegenvalt gebruik ik misschien jouw methode wel.
- Condens aan de binnenkant ga ik dan wel zien .... zat ook nog te denken om eventueel een luchtdrogertje aan te schaffen maar bekijk ik pas volgende winter.

Merci voor alle tips.
Pagina: 1