Ik lees hier dus wel nergens dat de werknemer als hij nog een jaarcontract een verlenging ja dan neen gekregen had. Let op: ik zeg dus dat beiden hadden gekund.
Feit 2: ik lees dat hij een vast contract kreeg
Feit 2 bis: de werkgever geeft aan dat dat een "oepsje" was
Feit 3: de werkgever wil 'm zijn ontslag geven
Redenen? Kijk daar hebben wij het raden naar, heeft de werkgever een oepsje gedaan, ja. Was de WG niet tevreden over de TS? Geen idee. We weten alleen dat hij na zijn vast contract onmiddellijk bijna zijn ontslag gekregen heeft en dat is wel bijzonder te noemen. Men zou ook kunnen denken dat de WG de fout gerealiseerd heeft, altijd met jaarcontracten werkt en nu geen risico wil lopen in perma-crisis en asap dat contract wil stopzetten, dat foutief contract.
Daar heb ik nu nog wel wat over te vinden. Ik weet niet hoe de jaarcontracten liepen, maar het feit dat ze EEN contract aangeboden hebben na zijn afloop jaarcontract doet me wel denken dat ze 'm nog een jaartje hadden willen aanhouden? Of heb ik ergens gemist dat ze 'm geen contract meer wilden aanbieden? Dan hoor ik het graag.
Je zou dus ook kunnen denken dat de werknemer nu moet "boeten" omdat de WG stom is geweest en een verkeerd contracttype heeft doorgeschoven en ze dus nu eigenlijk een goede werkkracht om boekhoudkundidge/jaarrekeningkundige redenen aan de kant moeten zetten.
Aangezien dat een impact heeft op de werknemer die onvoorzien was (ook met een jaarcontract) dan vind ik dat er continuiteit naar de werknemer geboden moet zijn en om heel eerlijk te zijn vind ik 2 maanden dan magertjes, 3 à 4 maanden en volledige vrijheid zou mijns inziens meer gepast zijn en dan bv 2 maanden ongeacht nieuw werk ja/neen uitbetaald krijgen en de resterende 2 maanden erna als hij geen ander werk vindt.
En trouwens hij heeft ter goeder trouw een vast contract getekend, sta je daar ook even bij stil? De TS ging er indertijd van uit "oh nu is het vast, wat leuk, bedankt".
Aangezien de WG hier de fout heeft gemaakt maar de WN de gevolgen hiervan draagt vind ik dat er aan de WG wel wat billijkheid aan de dag mag gelegd worden. Draai het ook eens om he, jullie zijn in NL dan altijd zo hard met "letters en contracten" maar nu opeens moet de werknemer dan zo coulant zijn? Ik vind dat toch raar, draai het eens om en wat als hier iemand kwam klagen die er nu pas achter kwam dat ie een jaarcontract had terwijl hij er van uit ging dat hij een vast contract had, hadden jullie dan ook zo vlot gezegd: "joh foutje, de WG gaat wel coulant zijn en daar onmiddellijk een vast contract van maken, no problem).
Neen, dan is de volkse reactie op zijn NL: "ja vriend je hebt dit getekend, lees je niet voor je tekent, gekkie?"
Ik zeg ook niet dat de TS de WG moet uitkleden maar hij mag wel opnieuw op zoek naar een nieuwe job. Dat hij dat voorheen ook deed ieder jaar doet er niet toe, het verleden is geen garantie voor de toekomst en even goed had hij het daar wel langer willen doen, te meer omdat hij minder is gaan werken.
Je weet niet waar de TS in werkt (alvast niet in IT, dat zei ie) dus je kan daar niet over oordelen. Waar ik wel over kan mee-oordelen is als WN, als kostwinner, als Tweaker, als gezinshouder. En dan is die 4 maanden een mooi getalletje (vind ik) om terug op je pootjes te geraken, eventueel met die 2+2 regeling zodat ie toch even op het droge zit.
EDIT: En een HR medewerker ontslaan omdat ie een verkeerd contract heeft gegeven, dat gaat ook meer dan 1 brug te ver

, gewoon even een informeel gesprek dat dit wel een grote impact heeft en hij/zij hier voorzichtiger mee moet omspringen zal ook wel goed zijn zeker?
[Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 28-02-2023 12:15]