CV ketel vervangen en verplaatsen, belachelijk offerte?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AGD
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-05 07:09
Onze CV ketel is verouderd en we willen het snel vervangen. Het geeft af en toe een foutmelding van de warmtewisselaar, en we weten niet hoe lang het mee gaat. Helaas niet totdat we een hybride warmtepomp kunnen krijgen.

Ook willen we hem ongeveer 1,5 m naar rechts verplaatsen. De vlizotrap is nu een vaste trap en we willen een technische ruimte op zolder maken.

De eerste offerte is bijna 3500 euro voor een nieuwe CV ketel (ATAG P35C CW5), inclusief Spirotrap vuilafscheider en vervangen rookgasafvoer (welke verplicht is). We behouden onze huidige thermostaat. Ze zeggen dat ze het toestel in april kunnen installeren.

Ik had zo'n 2750 euro verwacht (2250 euro voor een "normale" installatie en 500 euro bovenop voor het verplaatsen).

Ben ik gek of is dit offerte redelijk? Moet het echt zo duur zijn, zelfs als het met enige spoed moet worden geïnstalleerd?

(ja, de kat is heel boos dat ze niet op zolder mag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jEXZ1RunIwI6oe7aKMGUMw7pUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpW19Btib0holLLTk5sh7buq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@AGD
Dat is inderdaad een best stevige offerte als je kijkt naar de kale kosten om een ketel te kopen.
Die ATAG kan je nu voor 850 euro kopen:
https://www.cvtotaal.nl/a...4-60-100-tweede-kans.html (normaal rond de 1200 euro).

Voor een nieuwe rookgasafvoer zit je rond de 250 euro:
https://www.cvtotaal.nl/d...akket-tbv-pannendakg.html

Standaard aansluitspullen zal rond de 200 euro zijn.
Een vuilafscheider is rond de 100 euro, de echt luxe versie zijn nergens voor nodig:
https://www.cvtotaal.nl/cv-ketels/onderdelen/#twn|?tn_fk_manufacturer=Spirotech

En goede monteur zal 4 uur bezig zijn, in jou geval iets langer omdat je hem verplaatst wil hebben. Zeg dat dat ook 500 euro kost.
2000 euro zou een normaal bedrag zijn maar in de huidige markt kunnen ze meer vragen, dus je inschatting klopte redelijk.

PS; Ik zou voor de intergas gaan:
https://www.cvtotaal.nl/intergas-xtreme36-tsk-rgk.html

Die komt elk jaar wel als beste uit de test. Woningbouwcorporaties laten vaak intergas ophangen omdat ze dan weinig kosten hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 25-02-2023 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ze hebben inmiddels door dat ze ook voor cvketels kunnen vragen wat ze willen. en dat gaat alleen nog maar erger worden met de ketelwet. gewoon meerdere offertes opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:39
Ter vergelijk. Wij gaan ook een (end-of-life) cv-ketel laten vervangen en ook de onze wordt verplaatst. Maar onze verplaatsing is ietsje ingewikkelder. Waar de oude ketel eerst in de berging hing gaat hij nu naar de keukenaanbouw. Dat is zo'n 2,5 meter meer het huis in wat inhoudt dat er bijvoorbeeld een nieuwe sparing in het dak moet komen. Leidingen liggen gewoon in de buurt dus dat is een kwestie van inkorten.

Offerte die we hebben is ca. 3200 euro incl. BTW. Ketel is daarbij een Intergas hre 30/36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGD
Bedankt voor de reacties allemaal. We zullen even rondvragen en hopelijk onder de kunnen €3000 blijven!

Nog een vraagje, we hebben een beetje last van het geluid dat reist door de muren (contactgeluid dus). Misschien is dat ook op te lossen met een rubberen dempers of een isolatieplaat tussen de ketel en de muur? Bij onze huidige ketel zie ik zoiets niet. Ik neem aan dat het niet normaal is dat het slaapkamerdeur niets doet om het geluid van de ketel tegen te houden omdat het geluid door de kalkzandsteen muur reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het niet zo belachelijk, ik heb ook bijna 4000 euro moeten betalen (nieuwe cv, nieuw rookkanaal, twee toestellen weghalen en een beetje loodgietwerk om het warm water door te lussen)

Meerdere offertes gevraagd en maar twee gekregen (allebei rond deze prijs, de ene een vaillant, de andere een bosch) waarvan er maar een persoon echt is komen kijken voor de offerte (dus die heeft hem ook mogen plaatsen, de bosch). Ze zijn met twee man ook wel een hele dag bezig geweest (tot s'avonds laat), maar ik denk dat ze er ook wel goed op verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 25-02-2023 13:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook al gekeken naar CW4 evt minder KW ?
Vaak koop je een CV-Combi met overcapaciteit. Misschien zijn er niet eens veel kosten aan je huidige ketel

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 25-02-2023 13:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:08
Tja, materialen zijn waanzinnig duur, tekorten aan technische vakmensen zijn gigantisch, en ze hebben voor de komende paar jaar werk.

Reken anders even uit wat het zou kosten als de monteurs hetzelfde zouden rekenen als een gemiddelde IT'er, en wees blij dat je dat niet betaalt. Alternatief, als je denkt dat het allemaal geen reet voorstelt, dan doe je het toch zelf?

( Ik ben wel redelijk klaar met het feit dat men lijkt te denken dat iedereen die met z'n handen werkt half zwakzinnig is, dat dat werk per definitie niets voorstelt en dat vakmensen niet fatsoenlijk mogen verdienen. Alsof die mensen geen last hebben van de idiote inflatie of bijvoorbeeld het huizentekort. Met andere woorden: suck it up, or do it yourself.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AGD
@Ijsbad

Stel dat ik €800 netto moet betalen aan uurloon voor een goede installateur die de hele dag bezig is. Reken €1400 erbij voor een ketel en €500 voor andere spullen en je hebt €2700 in totaal.

Ik vroeg me gewoon af of €3500 een redelijke prijs is om te betalen, ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat ik vakmensen beledig.

Maar ja, tevens een offerte voor €18K gekregen voor drie kunststof kozijnen (8 m2 in totaal) met tripel glas, en een voordeur, met een levertijd van één jaar (wel met zonwerend glas en twee rolluiken op zonnestroom). Het is gewoon vraag en aanbod. Bereken een redelijk prijs en gooi 30% erbij voor de lol.

[ Voor 4% gewijzigd door AGD op 25-02-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AGD Idd, je moet jezelf tegenwoordig goed vooraf informeren, niets mis mee. !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:21
Paar maanden geleden hier een nieuwe CV-ketel laten plaatsen:
  • Intergas Xtreme 36
  • Rookgasafvoer vervangen (met een toeslag omdat het 'niet standaard' zou zijn)
  • Vuil & luchtafscheider
  • Afvoeren oude CV-ketel
...totaal €2211. Ofwel, 3500 lijkt mij aan de hoge kant, zelfs met het verplaatsen er in meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Verplaatsen is hooguit iets meer werk als een nieuwe ketel, voor elke nieuwe ketel moet er gebogen worden en afvoeren aangepast worden. 1.5 m naar rechts is nauwelijks verplaatsen te noemen. De afvoeren buigen gewoon de andere kant op als nu. In dit geval durf ik te zeggen dat verplaatsen geen meerwerk zal zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 25-02-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:15:
Ze hebben inmiddels door dat ze ook voor cvketels kunnen vragen wat ze willen. en dat gaat alleen nog maar erger worden met de ketelwet. gewoon meerdere offertes opvragen.
Dat gaat inderdaad alleen maar duurder worden. Ze hebben al te weinig personeel en iedereen met een ketel boven de 10 jaar en geen goedkope of goede duurzame optie gaat overwegen die voor 2026 te vervangen. Ik verwacht forse stijgingen en schaarste aan ketels vanaf komende herfst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
sambalbaj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Dat gaat inderdaad alleen maar duurder worden. Ze hebben al te weinig personeel en iedereen met een ketel boven de 10 jaar en geen goedkope of goede duurzame optie gaat overwegen die voor 2026 te vervangen. Ik verwacht forse stijgingen en schaarste aan ketels vanaf komende herfst.
offtopic:
Wat is er in 2026 dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Meeste CV installateurs stellen als eis dat leidingen binnen 1m van de ketel beschikbaar zijn. Kortom, dit is nauwelijks meerwerk.

Nog een offerte vragen, aangeven waar hij moet hangen zonder verplaatsen te noemen en mikken op 2500 of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:39
pennywiser schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:03:
[...]

offtopic:
Wat is er in 2026 dan?
Dan wordt een hybride of all electric warmtepomp verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
D-e-n schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Dan wordt een hybride of all electric warmtepomp verplicht.
Ah ok. Minimaal erbij lees ik, CV mag nog wel,maar alleen icm (hybride) warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:30
sambalbaj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Duitsland zit nog volop op gas. Absoluut geen kans op schaarste op materialen dus. Er is al wel een schaarste aan personeel, maar ook daar is de piek al bereikt en dit zal niet veel erger worden. Vergeet ook inflatie niet.

Dit alles zal relatief weinig uit maken met de gasprijs die relatief het hardst zal blijven stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AJediIAm schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:31:
[...]

Duitsland zit nog volop op gas. Absoluut geen kans op schaarste op materialen dus. Er is al wel een schaarste aan personeel, maar ook daar is de piek al bereikt en dit zal niet veel erger worden. Vergeet ook inflatie niet.

Dit alles zal relatief weinig uit maken met de gasprijs die relatief het hardst zal blijven stijgen.
En stookolie niet te vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 08:07

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik vindt 3500 euro echt belachelijk veel geld voor de installatie van een nieuwe ketel. Zelf heb ik 2 jaar geleden 1600 euro betaald voor een Remeha Tzerra ACE CW4 met Etwist thermostaat, Spirotrap en afvoerkanaal. Nou was dit wel heel erg goedkoop (en ik zeg zeker niet dat ik de desbetreffende installateur kan aanbevelen), maar alsnog is het verschil met jouw offerte erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 14:12
Afgelopen jaar, 2950 betaal voor een remeha Calenta ace 40c CW5, zonder thermostaat, mannen hadden zeer netjes en goed gewerkt. Dus zo gek vind ik het niet klinken. Die van mij hangt in de kelder met meteen de rookgas naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:11

Glewellyn

is er ook weer.

En als je het eens via de consumentenbond probeert? Die hebben redelijke prijzen voor het vervangen van je CV ketel. https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/wizard

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Laatst online: 14-07-2023
2019 een nieuwe nefit hfc 24 4cw laten plaatsen voor 1700
En afgelopen zomer een elektrische boiler er bij 300l die loopt op het overschot van de zonnepanelen
Die boilers werden in een paar maanden 150 duurder door de oplopende materiaal prijzen
Heb een goede loodgieter. Verder in ons dorpje van 10.000 inwoners 6 loodgieters bedrijven en zzpers dus er is altijd wel iemand die kan
Maar 3500 is echt heel duur

[ Voor 3% gewijzigd door Zatervan op 02-03-2023 15:51 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:24
Ik had exact dezelfde vraag (met dezelfde bedragen) en heb uiteindelijk €2199 betaald, all in. Wel met de verplichting tot een onderhoudsabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:29

Tuxie

En WeL nU!

Kun je niet gewoon de ketel e.d. zelf bestellen en een installateursbedrijf laten komen waarbij je gewoon manuren en kleinmateriaal betaalt? Lijkt mij een voordeliger optie (mits je via via iemand kan vinden uiteraard)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 22:46
Tuxie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:03:
Kun je niet gewoon de ketel e.d. zelf bestellen en een installateursbedrijf laten komen waarbij je gewoon manuren en kleinmateriaal betaalt? Lijkt mij een voordeliger optie (mits je via via iemand kan vinden uiteraard)....
Daar zijn veel installatie bedrijven niet heel erg happig op. Garantie technisch ook niet altijd even handig. Want de installatieur zegt dan hij houdt er mee op omdat er een fout zit in de ketel en de leverancier zegt hij is verkeerd aangesloten. Natuurlijk in 99 van de 100 gevallen loopt het niet zo, maar dit is vaak wel de reden dat ze liever het hele pakket verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En via CVTotaal? Die installeren ook en waren (een paar jaar geleden) best strak met de prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hier 2400 betaald incl verplicht servicecontract van 13,80/mnd (24 mnd) betaald voor een Intergas HRE 24/28 CW4 inclusief complete installatie (rookafvoer vervangen, nieuwe thermostaat, gateway, expansievat, vuilafscheider, automatische ontluchter, nieuwe kraantjes etc).

Ik vond het geen heel verkeerde deal, hoewel ik had gehoopt en stiekem had verwacht voor een 2000 inclusief klaar te kunnen zijn.

Jouw offerte lijkt echt wel te hoog, zeker met een ATAG ketel. Dat verplaatsen is niet zo heel veel extra werk namelijk, een rookafvoerkanaal moeten ze sowieso vernieuwen en leidingen passen ook nooit plug-n-play.

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 02-03-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsbad
  • Laatst online: 13:08
Tuxie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:03:
Yeah right, ze zien je komen... :')

Het is tegenwoordig graag of niet. Voor jou tien andere ketels, warmtepompen en airco's van mensen die wel willen betalen. Sowieso is er niets mis met enige marge op je materiaal en niet alleen op je uren. Waarom zou je het tegen kostprijs leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:29

Tuxie

En WeL nU!

Ijsbad schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Het is tegenwoordig graag of niet. Voor jou tien andere ketels, warmtepompen en airco's van mensen die wel willen betalen. Sowieso is er niets mis met enige marge op je materiaal en niet alleen op je uren. Waarom zou je het tegen kostprijs leveren?
Het is niet overal zo. In het oosten heb ik meerdere multi installateurs die ik gewoon kan bellen. Vervolgens cv abo via Geas/Energiewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:43
Ijsbad schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Maar, dat is wel hoe ik het heb gedaan.

Zelf gekocht bij Warmteservice:
Intergas Xtreme 36 HR1355
Raminex invullaatcombinatie75,75
SpirCombi139,95
Burgerhout Safe-PP kunststof Skyline 3000 dakdoorvoer71,90
Burgerhout verstelbare 1 pans loodpan (zonder scharnier) 25-45 graden39,05
Burgerhout scharnierkap voor verstelbare pan4,85
Honeywell Lyric T6 Wifi thermostaat bedraad voor wandmontage zwart168,95

Gekocht door monteur: (Geleverd tegen kostprijs, met bonnetjes. Materiaal dat niet is gebruikt werd teruggebracht naar Bouwmaat en dat is er weer vanaf getrokken.)
Koppelingen et cetera440,15
24 manuren680

Manuren: 2x 11 man uren (inc. 1 uur reistijd per man); + 2 uur reistijd aannemer (inc. tijd om alle rommel te kopen bij Bouwmaat). 28,34 inc. btw (snel, maar uitstekend werkende Slowaken): 680 EUR

Materiaal 2300 + manuren 680 = 2980 €

N.B. Alle (nieuwe) leidingen en afvoer lagen klaar op de plek van cv, maar waren niet aangesloten. Dat maakt de situatie enigszins vergelijkbaar. Een e-monteur die koopt bij Warmteservice krijgt de boel ongetwijfeld goedkoper, maar rekent daar wellicht weer (terecht) marge over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:32
Poe, blij dat ik de gasketel gepiepeld heb vorig jaar, die gasketelwet drijft de prijs ook op.

Alternatief is zelf doen, of deels dat je een loodgieter het (gas)leidingwerk laat doen. Neem een concentrische rookgasafvoer (zowel dakdoorvoer + ketelaansluiting) en goed beugelen(!) en je kunt weinig fout doen.

Tot april mag het officiëel nog zelf, maar je kunt ook kijken of je een CV-installateur zover krijgt om hem in bedrijf te stellen (zo niet noemen, maar vragen of ze je ketel willen komen nakijken). Wellicht met een meerjarig onderhoudscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGD
Bedankt allemaal! Uiteindelijk hebben we besloten om toch met die bedrijf te gaan, omdat niemand anders reageert en ze gaan de ketel over drie weken installeren. Dat is belangrijk omdat de huidige ketel bijna kapot is, we willen niet zonder warm water zitten.

Ze gaan een aparte offerte maken voor een hybride warmtepomp en een airco voor de slaapkamer met levering in augustus of september, en ze gaan een Remeha Tzerra CW4 ketel leveren ipv de ATAG. Wij zijn benieuwd naar de prijs maar een warmtepomp in huis vóór de winter zou geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:32
Als je toch richting een WP gaat, is de eerste vraag die in mij opkomt: weet je zeker dat je niet 100% WP kunt draaien? Beetje zonde om er een ketel tussen te hangen als het misschien niet hoeft :)

Zie deze en infomeer jezelf: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGD
Zwartoog schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:39:
Als je toch richting een WP gaat, is de eerste vraag die in mij opkomt: weet je zeker dat je niet 100% WP kunt draaien? Beetje zonde om er een ketel tussen te hangen als het misschien niet hoeft :)

Zie deze en infomeer jezelf: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ik denk dat we gasloos kunnen verwarmen maar onze CV ketel geeft regelmatig foutmeldingen en moeten zsm worden vervangen. De warmtewisselaar is stuk en dat is een dure reparatie. Onze huidige ketel is 16 jaar oud, dus het is zonde van het geld om het te repareren.

We kunnen niet wachten totdat een (niet-hybride) warmtepomp beschikbaar is.

Verder, vanwege de overbelast elektriciteitsnet en de stijgende vraag naar stroom is het misschien verstandig om eerst de tussenstap naar een hybride systeem te maken.

Een grote warmtepomp is ook duur in aanschaf, zeker voor een warmtepomp met 10 kW vermogen bij -10 graden (ik wil niet in de kou zitten!). We kunnen het bespaarde geld in andere verduurzamings maatregelen investeren, bijvoorbeeld nieuwe glas en kozijnen. Onze huis is uit 1992 en we willen wat meer dingen verbeteren voordat we het gas afsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door AGD op 03-03-2023 17:35 ]

Pagina: 1