Bedankt voor je respons, @
fopjurist. Ik ontleed je reactie punt-voor-punt, in de hoop eventuele vraagstukken te verduidelijken.
fopjurist schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:38:
[...]
In
dit topic ben ik
ingegaan op de universele postdienst en de rol die de 'verzekering' van PostNL daarin vervult. Ik kan niet zien of de TV in dubbellaags karton was ingepakt. Onvoldoende verpakking kan een legitieme reden zijn om niet de volledige schade te vergoeden. Hoe dan ook moet TS bewijzen dat de tv tijdens de verzending is beschadigd.
De televisie is verpakt in de originele verpakking, volledig voorzien van alle schuimblokken die oorspronkelijk bij de tv zaten. Toentertijd heb ik ook op deze wijze de televisie ontvangen. Ik kan bewijzen dat de televisie op zijn minst "netjes" en goed is ingepakt, zonder schade. Ik heb een video gemaakt van het gehele inpakproces, en foto's van het moment dat ik hem afleverde bij het postkantoor voor verzending.
Dat is lastig omdat de winkel kennelijk geen betrouwbare partij is. Het gaat me te ver om te zeggen dat PostNL de verzekerservice niet had mogen verkopen. Als de winkel voor deze zending kan aantonen dat de beschadiging tijdens de verzending is opgetreden, bijvoorbeeld door niet te tekenen of door een filmpje op het moment van ontvangst, dan moet de verzekering uitkeren.
Dat kunnen ze niet, en ze hebben getekend.
Ik ga ervan uit dat TS niet zakelijk handelt. Het makkelijkste is om het probleem bij de winkel neer te leggen. Zoals @
bwerg al herhaaldelijk heeft opgemerkt rust op de winkel de verplichting om een deugdelijke televisie te leveren, en is het verzendrisico daarmee voor de winkel.
Ik handel niet zakelijk. Ik heb het probleem inmiddels dus bij de winkel neergelegd, die enkel en alleen naar PostNL verwijst en verder geen verantwoordelijkheid accepteert.
TS kan de winkel tegemoetkomen door aan te bieden om de vordering op PostNL uit de verzekerservice aan hen over te dragen. Dat is technisch mogelijk, ik kan althans niet vinden dat PostNL de overdraagbaarheid heeft uitgesloten. De winkel kan het dan zelf met PostNL uitzoeken.
[...]
PostNL is geen echte verzekeraar. De verzekerservice verhoogt de aansprakelijkheidslimiet, meer niet.
Hoewel een aanname, denk ik niet dat de partij zich hiermee gaat bemoeien omdat ze hun hakken al sinds het begin in het zand zetten. Ik heb inmiddels een ingebrekestelling, volledig onderbouwd van alle bewijslast, naar de partij gestuurd. Hier hebben ze op gereageerd met:
U heeft dit pakket verzonden via PostNL.
PostNL en *webwinkel* zijn 2 verschillende bedrijven.
Wij verzenden onze pakketten ook met PostNL. Als deze pakketten beschadigd of kwijt raakt, zijn zij daar aansprakelijk voor. Zij vervoeren de goederen.
Hierbij wil ik u nogmaals mededelen dat u dit bij PostNL dient aan te geven.
Ik vraag me dan ook af of ik nu nog contact met hen moet zoeken. Ik kan in ieder geval bevestigen dat ze de ingebrekestelling hebben gelezen, want dat is hetgeen waar ze op gereageerd hebben.
Ik ben eerlijk gezegd verdwaald nu, beide partijen wijzen naar elkaar en niemand toont initiatief om naar een oplossing toe te bewegen.