Toon posts:

vervanging CV ketel - andere manier om te verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34
Onze CV ketel is inmiddels bejaard (ouder dan 17 jaar) en zal een keer vervangen moeten worden. Ik heb dit steed uitgesteld omdat de ketel goed nog functioneert maar dit jaar wil ik hem vervangen.

Vraag is nu, welke manier van verwarmen zou de beste keuze zijn?

Het aantal m3 wat we in een jaar stoken is slechts ca. 900m3. Daarnaast hebben we zonnepanelen (ca 4000kWh per jaar) en het elektraverbruik is ca 6000 kWh op jaarbasis (3000kWh voor de auto en 3000kWh voor het huishouden). De tussenwoning is redelijk goed geïsoleerd. Geen vloerverwarming, geen lage temp radiatoren. De temp van de ketel staat op 55 graden, daarmee gaat het verwarmen net goed.

Het lage gasverbruik komt door het Tado systeem- we verwarmen lokaal en on-demand. In vergelijking met onze buren (zelfde woning maar met vloerverwarming) verbruiken we aanmerkelijk minder gas.

Liever doe ik geen grote verbouwing en blijf ik on demand verwarmen, ik vermoed dat een WP dan minder geschikt zal zijn?

Zou een combinatie van bv een IR paneel in de badmaker, monoblock airco op studeerkamers en dan nog een andere oplossing voor de benedenverdieping kunnen werken?

Alle reacties

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
Hoe kun jij je geld uitgeven? Nieuwe ketel en elk jaar 900 kuub gas of in 1 keer 5000 euro voor een monoblock-warmtepomp en jaarlijks wat electriciteitskosten?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:17
MarkS90 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:47:
Hoe kun jij je geld uitgeven? Nieuwe ketel en elk jaar 900 kuub gas of in 1 keer 5000 euro voor een monoblock-warmtepomp en jaarlijks wat electriciteitskosten?
Welk monoblock systeem is 5000 euro?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Nieuwe cv ophangen en de kat uit de boom kijken/sparen?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30
MarkS90 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:47:
5k lijkt me een nogal lage inschatting, en de elektra die je verbruikt zal ook wat meer zijn dan 'wat' electriciteitskosten. Ik zou dan ook een wat betere schatting maken en daaruit bepalen of het de moeite waard is.

Ik heb hier laatst voor mijn eigen situatie naar gekeken, maar dan was de terugverdientijd meer dan 12 jaar. Ik zou dan ook niet te makkelijk zeggen dat het de moeite waard is, dat zal echt aan de eigen situatie liggen.

[removed]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 11:41
Afhankelijk van je huis-layout zou je alles met airco's kunnen verwarmen (en badkamer met IR-paneel).
Een nieuwe ketel ophangen is echter nog steeds mogelijk, en is (op korte termijn) de goedkoopste klap.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Een knap monoblock WP kost inderdaad niet meer dan 5k - en het voordeel ervan is dat je ze zelf mag aansluiten… geen aardgas, geen f-gas namelijk.

Veel rechtshandige figuren hier hebben dat gedaan.

Laten doen kost veel meer ;)

Een WP gecombineerd met een afgifte systeem dat op voldoende lage temperatuur werkt kost minder euro aan stroom dan gas had gekost.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
55 graden is wel vrij hoog.
Ik zou adviseren dat 'on-demand' stoken te staken en met lage temperatuur gelijkmatig over het huis en de dag te gaan stoken, moet kunnen met een redelijk geïsoleerd huis.
Een warmtepomp dus, maar dan is het voortzetten van je huidige stookregime (hoezeer je daaraan ook gehecht bent) niet haalbaar.
Kill your darlings..

• bokkie72
Bedankt voor alle reacties. Ik zal hieronder proberen wat hersenspinsels/feedback te geven :

“55 graden is wel vrij hoog.“ - lager kan ik de CV ketel niet instellen.

“on-demand' stoken te staken en met lage temperatuur gelijkmatig over het huis en de dag te gaan stoken” - als de keuze op een WP valt zal dat inderdaad noodzakelijk zijn.

“een monoblock-warmtepomp en jaarlijks wat electriciteitskosten?“ - als ik aanneem dat een WP een technische levensduur heeft van 15 jaar denk ik dat die investering niet rendabel is tov mijn huidige situatie. Ik heb twee linkerhanden en ben dus aangewezen op een installateur. Daarnaast denk ik dat radiatoren vervangen moeten worden door lage temperatuur radiatoren(?).

“alles met airco's kunnen verwarmen“ - is een interessante optie, zeker voor de bovenste twee verdiepingen. Is dit wat efficiëntie betreft vergelijkbaar met bv een monoblok WP?

“Nieuwe cv ophangen” - financieel gezien de beste optie denk ik.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
bokkie72 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:32:

“alles met airco's kunnen verwarmen“ - is een interessante optie, zeker voor de bovenste twee verdiepingen. Is dit wat efficiëntie betreft vergelijkbaar met bv een monoblok WP?
Airco's is het efficiëntste wat er is, daar kan geen mono block tegen op.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

digifun schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:06:
[...]

dat is pertinent niet waar.
bokkie72 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:32:
Bedankt voor alle reacties. Ik zal hieronder proberen wat hersenspinsels/feedback te geven :

“55 graden is wel vrij hoog.“ - lager kan ik de CV ketel niet instellen.

“on-demand' stoken te staken en met lage temperatuur gelijkmatig over het huis en de dag te gaan stoken” - als de keuze op een WP valt zal dat inderdaad noodzakelijk zijn.

“een monoblock-warmtepomp en jaarlijks wat electriciteitskosten?“ - als ik aanneem dat een WP een technische levensduur heeft van 15 jaar denk ik dat die investering niet rendabel is tov mijn huidige situatie. Ik heb twee linkerhanden en ben dus aangewezen op een installateur. Daarnaast denk ik dat radiatoren vervangen moeten worden door lage temperatuur radiatoren(?).

“Nieuwe cv ophangen” - financieel gezien de beste optie denk ik.
een monoblok kan elke lokale handige harrie installeren. geen installateur nodig.

aircos zijn ook veel minder geschikt als het echt koud begint te worden. de ontdooicyclussen zijn gewoon erg invasief op het comfort. ook is airco door het hele huis VEEL duurder dan een warmtepomp om te installeren en te gebruiken. efficientie is gewoon lager, daar kan je niks aan doen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• digifun
  • Niet online
flippy schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:16:

aircos zijn ook veel minder geschikt als het echt koud begint te worden. de ontdooicyclussen zijn gewoon erg invasief op het comfort. ook is airco door het hele huis VEEL duurder dan een warmtepomp om te installeren en te gebruiken. efficientie is gewoon lager, daar kan je niks aan doen.
Airco's gaan tot -20 en kunnen zelfs nog een cop van 3,5 bij -10 halen. Dat werkt prima als het echt koud is.

Ontdooicyclussen merk je weinig van dus zijn niet invasief op het comfort dat is heel erg overdreven om te stellen. Qua efficiency kunnen airco's een scop van 5,5 halen , er is geen warmtepomp die dat haalt en zeker geen mono block.

• flippy
  • Niet online

flippy

digifun schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Airco's gaan tot -20 en kunnen zelfs nog een cop van 3,5 bij -10 halen. Dat werkt prima als het echt koud is.

Ontdooicyclussen merk je weinig van dus zijn niet invasief op het comfort dat is heel erg overdreven om te stellen. Qua efficiency kunnen airco's een scop van 5,5 halen , er is geen warmtepomp die dat haalt en zeker geen mono block.
Sorry maar dat klopt van geen kant. Als je dit uit wil vlezen nodig ik je uit in de warmtepomptopics.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 20-02-2023 20:50]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

we gaan dus niet welles/nietessen, maar onderbouwen met data...

Als je naar een monoblock gaat, en voor de koude dagen misschien nog een airco of ir paneel waar nodig kom je denk ik een heel eind. Je zou ook eerst hybride/cascade aan kunnen sluiten (dus apart van elkaar) zodat je je ketel kan opstarten als het echt nodig is.

Je radiatoren zou je nog kunnen boosten, en wellicht dat je alsnog naar vloerverwarming gaat.

Denk ook aan een warmtepompboiler.

Wise enough to play the fool

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-03 23:21
Hier soortgelijke situatie, echter, wij verwarmen de woonkamer met een inzethaard (A+ label). Waar we voorheen 650m3 gas per jaar verbruikten (incl. SWW en koken) hebben we vanaf juli '22 geen gas meer gebruikt sinds het (zelf) plaatsen van een warmtepompboiler en een inductiekookplaat. En dekken we het verbruik af met zonnepanelen.

Als alternatief voor de CV (15 jaar), voor als we de kachel eens niet iedere avond even aan willen doen, hebben wij ook gekeken naar bijv. een warmtepomp (monoblock). Als ik dan echter bij m'n zwager z'n nieuwbouw (gasloze) woning zie dat er vrolijk 30kW p/dag door de 5kW Panasonic WP wordt verbruikt om te verwarmen, dan schrik ik daar toch wel van. En met de 6 zonnepanelen die daar op het dak liggen is dat een dure business geworden in deze tijd van energie-dolheid.

Ter vergelijk: onze WPB verbruik 40-50kW p/maand (!) om te voorzien in onze SWW-behoefte.

Resumé: voor nu wellicht de beste/meest pragmatische optie om 'gewoon' een zuinige CV-ketel aan te schaffen en in de tussentijd verder te investeren in betere isolatie van je woning. Aangezien dat nooit kwaad kan :)

[edit: voor de volledigheid: wij verbruikten 2-4m3 hout p/jaar en gebruiken dit jaar richting de 6m3). Tussenwoning is volledig nageïsoleerd, +/- 135m2)

[Voor 6% gewijzigd door hfa op 21-02-2023 11:16]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41

de Peer

under peer review

digifun schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Ontdooicyclussen merk je weinig van dus zijn niet invasief op het comfort dat is heel erg overdreven om te stellen.
Ik verwarm nu 5 jaar met alleen airco's. In de eerste instantie had ik 1 airco voor de woonkamer. Dat ging allemaal prima, maar de ontdooicyclussen waren erg vervelend. Je hebt dan 10 minuten lang geen warme luchtaanvoer, de temperatuur in de kamer daalt dan een halve graad, en dat voel je gelijk.
Daarom hebben we uiteindelijk een 2e airco in de woonkamer geplaatst. Hierdoor hebben ze (bijna) nooit precies tegelijk een ontdooicyclus en is er veel meer comfort.

Ontdooicyclussen zou ik persoonlijk als 1 van de grootste nadelen van een airco bestempelen als het je enige bron van verwarming is.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• RemiB
  • Laatst online: 24-03 14:20
bokkie72 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:30:

...
Vraag is nu, welke manier van verwarmen zou de beste keuze zijn?
...
De temp van de ketel staat op 55 graden, daarmee gaat het verwarmen net goed.
Laten we vooropstellen dat isolatie het belangrijkste is voor iedereen. Een eenmalige handeling die voor altijd effect gaat hebben. Dus als je kan (na-)isoleren, zou ik dat zeker laten doen. Bijv de kruipruimte, spouwmuur of het dak aan de binnenzijde.

Ik zou aanraden om eens op deze recent gelanceerde website te kijken: https://ikwilgasvrij.urgenda.nl/. Hier staat veel onafhankelijke kennis, opgedaan door 10 jaar huizen gasvrij maken. Er staan ook veel verschillende manieren van verwarmen uitgelegd, met praktijkverhalen erbij. Ook huizen met infraroodpanelen bijvoorbeeld

Daarnast de tip om, nu het nog winter is, de CV op 50 graden te zetten en dan de Tado op dezelfde manier als een warmtepomp te laten verwarmen: continu. Hoe lager de temperatuur, hoe langer het verwarmen duurt. Dus ik snap wel dat bij on-demand verwarmen het nét gaat op 55 graden. Ik denk dat de temperatuur continu houden wel zou gaan met 50 graden. En als dat lukt, dan is een lucht-water warmtepomp mogelijk in je huis als verwarming. Het voordeel van een lucht-water systeem is dat je alle radiatoren kan laten hangen en geen extra infrarood panelen etc hoeft aan te schaffen.

Mijn huis (2 onder 1 kap) is ook redelijk geisoleerd naar standaarden van 1995. Ik heb de vloer nageisoleerd in de kruipruimte met Tonzon en een monoblok lucht-water warmtepomp laten plaatsen. De normale radiatoren trouwens nog met isolerende folie beplakt aan de achterzijde (onzichtbaar) en hier en daar een radiatorventilator geplaatst.
Het comfort is alleen maar toegenomen aangezien het huis nu altijd op temperatuur is. Met de CV verwarmden we precies zoals jij: lokaal en on-demand. Het was daardoor vaak koud in huis omdat we vonden dat we de woonkamer niet hoefden te verwarmen als je er maar eventjes bent. Ik ben veel blijer nu het altijd warm is :D. En natuurlijk omdat die gaskraan dicht is gedraaid.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-03 10:46
RemiB schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Laten we vooropstellen dat isolatie het belangrijkste is voor iedereen. Een eenmalige handeling die voor altijd effect gaat hebben. Dus als je kan (na-)isoleren, zou ik dat zeker laten doen. Bijv de kruipruimte, spouwmuur of het dak aan de binnenzijde.

Ik zou aanraden om eens op deze recent gelanceerde website te kijken: https://ikwilgasvrij.urgenda.nl/. Hier staat veel onafhankelijke kennis, opgedaan door 10 jaar huizen gasvrij maken. Er staan ook veel verschillende manieren van verwarmen uitgelegd, met praktijkverhalen erbij. Ook huizen met infraroodpanelen bijvoorbeeld

Daarnast de tip om, nu het nog winter is, de CV op 50 graden te zetten en dan de Tado op dezelfde manier als een warmtepomp te laten verwarmen: continu. Hoe lager de temperatuur, hoe langer het verwarmen duurt. Dus ik snap wel dat bij on-demand verwarmen het nét gaat op 55 graden. Ik denk dat de temperatuur continu houden wel zou gaan met 50 graden. En als dat lukt, dan is een lucht-water warmtepomp mogelijk in je huis als verwarming. Het voordeel van een lucht-water systeem is dat je alle radiatoren kan laten hangen en geen extra infrarood panelen etc hoeft aan te schaffen.

Mijn huis (2 onder 1 kap) is ook redelijk geisoleerd naar standaarden van 1995. Ik heb de vloer nageisoleerd in de kruipruimte met Tonzon en een monoblok lucht-water warmtepomp laten plaatsen. De normale radiatoren trouwens nog met isolerende folie beplakt aan de achterzijde (onzichtbaar) en hier en daar een radiatorventilator geplaatst.
Het comfort is alleen maar toegenomen aangezien het huis nu altijd op temperatuur is. Met de CV verwarmden we precies zoals jij: lokaal en on-demand. Het was daardoor vaak koud in huis omdat we vonden dat we de woonkamer niet hoefden te verwarmen als je er maar eventjes bent. Ik ben veel blijer nu het altijd warm is :D. En natuurlijk omdat die gaskraan dicht is gedraaid.
ik wil dit zelf ook wel eens testen hier...
de ketel op 50 graden zetten is geen probleem, echter krijg ik dan nog steeds hetzelfde gedrag... de ketel verwarmt het tot het 20 graden is, sluit af en verwarmt weer zodra het 19.8 ofzo is...

dit geeft me nog steeds het idee dat hij als cv functioneert...

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• RemiB
furian88 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:36:
[...]

de ketel verwarmt het tot het 20 graden is, sluit af en verwarmt weer zodra het 19.8 ofzo is...

dit geeft me nog steeds het idee dat hij als cv functioneert...
Dat klopt ook precies wat je zegt, het blijft een CV. Je kan er alleen mee testen of het huis verwarmd kan worden met lage temperaturen en dus geschikt is voor een warmtepomp. Stel het wordt niet warm op koude dagen, dan moet er eerst beter geisoleerd worden. Het maakt niet uit dat de CV aan/uit gaat, zo werkt die gewoon. De 50 graden test hoeft ook niet met continue temperatuur uitgevoerd te worden. Je kan ook on-demand verwarmen. Echter zal het sowieso langer duren tot de gewenste temperatuur bereikt is omdat het water maar 50 ipv 60 of 80 graden is. Als het een paar uur duurt om op te warmen van 15 naar 20 graden, betekent het niet direct dat je huis niet geschikt is, omdat een warmtepomp een continue temperatuur aanhoudt.

Een ander ding wat je ermee kan testen is of het gasverbruik lager zou zijn als je continu verwarmd. Ik wilde hiermee experimenteren, maar had niet genoeg tijd voordat de CV werd afgekoppeld voor het plaatsen van de warmtepomp. Ik dacht, omdat het hele huis inclusief de muren, de vloeren etcetera na een tijdje warm is, het afkoelen dan langzamer zou gaan en de CV dan steeds maar een klein beetje hoeft te verwarmen om het op temperatuur te houden. Dit werkt denk ik wel alleen met vloerverwarming trouwens!

Ik stel het me voor zoals een auto die 60 of 80km/uur rijdt. Dan is de auto dacht ik op z'n zuinigst. Stel de auto rijdt 130km/u (je huis is slecht geisoleerd), dan moet de motor/CV veel verbranden om constant te blijven in snelheid/temperatuur. En dus als het huis helemaal slecht geisoleerd is (of je hebt oude radiatoren gemaakt voor 80 graden), kan de CV het uberhaupt niet aan om het huis op temperatuur te krijgen bij koude dagen.

edit: tekstueel

[Voor 4% gewijzigd door RemiB op 21-02-2023 15:52]

• digifun
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Ik verwarm nu 5 jaar met alleen airco's.

Ontdooicyclussen zou ik persoonlijk als 1 van de grootste nadelen van een airco bestempelen als het je enige bron van verwarming is.
Hier ook alleen airco's. Ontdooicyclussen merk je niks van tenminste bij MHI, een klein beetje koude lucht wat grotendeels bij het apparaat blijft hangen. Nog minder als er een (buiten)deur opengaat want dat geeft ook tocht en kou. De techniek is natuurlijk ook 5 jaar verder.

Wel iets te zware airco's want die kunnen rustiger bij defrost weer draaien en daardoor minder vaak dichtvriezen.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:59
RemiB schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:43:
[...]
Ik stel het me voor zoals een auto die 60 of 80km/uur rijdt. Dan is de auto dacht ik op z'n zuinigst. Stel de auto rijdt 130km/u (je huis is slecht geisoleerd), dan moet de motor/CV veel verbranden om constant te blijven in snelheid/temperatuur. En dus als het huis helemaal slecht geisoleerd is (of je hebt oude radiatoren gemaakt voor 80 graden), kan de CV het uberhaupt niet aan om het huis op temperatuur te krijgen bij koude dagen.

edit: tekstueel
Er zit volgens mij ook verschil in hoe een ketel of warmtepomp het meest efficient werkt. Een CV heeft eigenlijk zoveel vermogen dat hij snel veel warmte kan leveren met een goed rendement. Dan is het een voordeel als ie 's nachts niet of nauwelijks hoeft te draaien en mag de temperatuur best terugzakken; immers, je kan het 's ochtends toch snel verwarmen.
Een warmtepomp kan vooral efficient draaien als hij niet extreem veel vermogen hoeft te leveren; zegmaar de auto waar je het gaspedaal dan heel diep intrapt en de moter veel te hoog in z'n toeren moet. Om de momenten dat de boel hoog in de toeren gaat te beperken probeer je de temperatuur zo constant mogelijk te houden en de wp in z'n meest efficiente bereik te houden.

• RemiB
PietervSk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:04:
[...]
Er zit volgens mij ook verschil in hoe een ketel of warmtepomp het meest efficient werkt. Een CV heeft eigenlijk zoveel vermogen dat hij snel veel warmte kan leveren met een goed rendement. Dan is het een voordeel als ie 's nachts niet of nauwelijks hoeft te draaien en mag de temperatuur best terugzakken; immers, je kan het 's ochtends toch snel verwarmen.
je hebt gelijk inderdaad. Het is misschien een andere situatie als je vloerverwarming hebt die diep in de vloer ligt. Dan moet na een koude nacht de hele betonvloer mee verwarmd worden voordat de warmteafgifte echt kan beginnen.
zegmaar de auto waar je het gaspedaal dan heel diep intrapt en de moter veel te hoog in z'n toeren moet.
_/-\o_ vergelijkingen altijd goed

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:08
digifun schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Hoe krijg je het uit je toetsenbord... |:(

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Brent
  • Laatst online: 25-03 08:22
warhamstr schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Hoe krijg je het uit je toetsenbord... |:(
Nou, het is eigenlijk best evident: L/W pompen moeten naar een water-T verwarmen die typisch minstens een graad of 10 hoger licht dan kamer-T. Een L/L hoeft niet (per se) die iets hogere T te halen, die kan gewoon lucht van 20 graden blazen (meestal wel wat hoger, maar niet 30 of 40 of 45). Dat vertaalt zich in betere (s)COP.

Je vind het ook terug in de opgaves. Een goed geoptimaliseerde L/W installatie kan hier heel dichtbij komen zodat het verschil nihil wordt, maar met L/L gaat het vanzelf goed.

[Voor 15% gewijzigd door Brent op 23-02-2023 10:14]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• digifun
  • Niet online
Het voordeel van airco's is ook dat ze direct verwarmen. Warmte wanneer het nodig is en de rest van de tijd kan de airco in stand-bye.

Een warmtepomp kan bijna niet verlagen dus die zal meer tot veel meer stroom verbruiken. Ik zie hier in DEI dat het soms duizenden kwh's per jaar is.

• bokkie72
Bedankt allen voor de reactie tot nu toe. Er zitten goede ideeën bij. Ik moet op onderzoek uit.

• flippy
  • Niet online

flippy

* knip flamebait/ongenuanceerde FUD/niet onderbouwde stelligheid, waar je al eerder voor gewaarschuwd was *

Leestip: in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen wordt met metingen in de praktijk je ongelijk aangetoond

[Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 24-02-2023 15:19]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Brent Er zit wel vaak een verschil in ervaren comfort (tocht, ventilatorgeluid op hogere vermogens).

Bij mij is de watertemperatuur afgelopen winter tussen de 5 en 8 graden boven kamertemperatuur geweest; L/W is inderdaad sterk installatieafhankelijk. Met radiatoren zal dat een groter verschil zijn.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Barrycade schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:06:
Nieuwe cv ophangen en de kat uit de boom kijken/sparen?
Of gewoon uitstellen en de kat uit de boom kijken, hij heeft een werkende CV, hij is alleen wat ouder. Het gasverbruik is ook niet zo enorm.

[Voor 4% gewijzigd door Marzman op 24-02-2023 15:27]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Brent
  • Laatst online: 25-03 08:22
Proton_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:24:
@Brent Er zit wel vaak een verschil in ervaren comfort (tocht, ventilatorgeluid op hogere vermogens).

Bij mij is de watertemperatuur afgelopen winter tussen de 5 en 8 graden boven kamertemperatuur geweest; L/W is inderdaad sterk installatieafhankelijk. Met radiatoren zal dat een groter verschil zijn.
Tuurlijk, de warmtecapaciteit van een liter water en lucht liggen ver uit elkaar, dus een indoor unit moet soms flink blazen. Als test verwarm ik deze winter op zolder met een L/L en de conclusie is dat we zo de rest van het huis niet gaan verwarmen ;) Maar, voor wat betreft energievraag en COP is het een prima keuze (met een beetje deftige unit).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee