Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-07-2024
Goedemiddag allen,

Even benieuwd of een van u mij op weg kan helpen en wat informatie kan geven.
De woningbouw heeft in mijn appartement een warmtepomp geplaatst.
Van het merk Nibe BA-SVM 10 200/6.

Ook zijn er 5 zonnepanelen geplaatst.

Het verbruik van de warmtepomp werd/ wordt ingeschat op 2300 kWh.
De zonnepanelen zouden een opbrengst moeten hebben van 1250 kWh.

Mijn verbruik over de maand jan was 800 kWh.
(ik schrok me te blubber)
De zonnepanelen zijn in dec geplaatst en waren nog niet aangemeld - dus die werken nu.

Maar hoe werkt dit...
De machine werd ingesteld op 21 graden. Deze heb ik teruggezet in jan naar 17 en inmiddels staat die op 13 graden kamertemp. En van een luxe stand staat ie nu in eco stand in de hoop dat het eind van deze maand enigszins te overzien is.

Ik heb het idee dat deze machine die ook water verwarmt het hele jaar door werkt. Is mijn verbruik dan elke maand nu 800 kWh? Weet iemand de verhouding tussen energieverbruik voor warm water verwarmen en verwarming convectoren? En het verloop van elektra verbruik per maand/jaar?

Ben benieuwd.
Want in mijn beleving is dit veel en veel te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:22
Twee belangrijke vragen:
- Wat was je stroomverbruik vóór het plaatsen van de warmtepomp?
- Hoeveel gas verbruikte je voorheen in december/januari?

Grofweg kan gezegd worden dat met een warmtepomp 1m3 gas vervangen wordt door 2kWh.

[ Voor 22% gewijzigd door luckremers op 19-02-2023 15:46 ]

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-07-2024
* Bedankt voor uw reactie.

* mijn stroomverbruik was 449 over de maand jan in 2022
Dit is te verklaren, want er stond een aquarium. Deze slokte 120kWh op. begin jan teruggezet en die is nu Inmiddels 35.
En ik verdenk/ verdacht de koelkast deze is vervangen in okt. Ik kan deze alleen nog niet specifiek uitlezen.
Ik zit nu op de energieleverancier pagina te kijken, maar op de een of andere manier kan ik niet verder terug kijken dan dec vorig jaar.
Juni vorig jaar zat ik op 333 kWh.
Juli 347 kWh.
Maar de woning was voorzien van een elektrische warm water boiler. En ik ging er vanuit dat hier de grootste energievreter in mijn woning zat.

* Gasverbruik heb ik geen gegevens van - alleen heb ik de verwarming geen dag aan gehad en dan heb je het alleen over koken op gas. Er werd een collectief bedrag afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:22
Hallo ik ben ook in het bezit van een warmtepomp, ook een NIBE. De s1255pc. Een w/w warmtepomp. Zonder grondboring. Ik heb een SolarFreezer opstelling. PVT en een buffer in de kruipruimte.

Ik loop al een tijdje met het idee om een topic te starten over de ervaringen met Nibe warmepompen. Het idee was om bv verbruiken en COP's te delen. Maar ook het gebruik van accessoires en het gebruik van de modbus mogelijkheden. Deels om eigen materiaal te kunnen vergelijken en ook om te leren wat er nog meer kan met de warmtepompen. Denk dan bv aan koeling en ook als onderdeel van een warmte-accu. Met communicatie met zonnepanelen-installaties de warmtepomp integreren in een smart home.

Mijn verbruik werd geschat op 1500 kWh en op basis van mijn cijfers van het laatste volledige jaar met stadsverwarming en mijn laatste volledige jaar met de warmtepomp, heb ik een verschil van 1200 kWh.

Na het uitlezen van de warmtepomp via USB heb ik de verbruikscijfers naast elkaar gezet en kwam ik op een verbruik van 1037 kWh voor het gehele jaar en dat is met sww en cv gebruik. Gewerkt met een SCOP van 5,625. December had een COP van 6,122 en november een COP van 6,263.
De geleverde energie, kWht, was voor het hele jaar 5834, wat overeenkomt met 20,985 GJ.
Mijn laatste jaar met stadsverwarming verbruikte de woning 23,2 GJ. Dit terwijl het aantal graadagen voor de beiden perioden nagenoeg gelijk waren. 2020 had 2385,29 graaddagen en 2022 had 2398,57 graaddagen.

Het verbruik per graaddag was in 2020 2,703 kWh. In 2022 verbruikte de warmtepomp 2,432 kWh per graaddag. Een verschil van ruim 10% maar een deel daarvan komt ook doordat er meer aandacht besteed werd om het misbruik van energie aan te pakken. Dit alles al voordat de oorlog ons daartoe dreef.

Als je het verbruik over een jaar uitsmeert dan lijkt het totaal niet zo hoog maar meer dan 70% van het verbruik van de warmtepomp vind plaats in de wintermaanden en dat levert idd een piek in verbruik op.

Nu de winter zo goed als voorbij zal het verbruik weer wegebben tot alleen sww productie.

@Bart1986

Hoe is het verder gegaan met het verbruik van jouw installatie? Ik snap dat jij niet al de data voor handen zal hebben die ik net heb aangegeven, maar heb je een beetje een inzicht in verbruik en levering? Is het je nog tegengevallen wat er verbruikt werd door de warmtepomp?
Hopende dat je wel een normale woning temperatuur hebt kunnen bereiken.

met vriendelijke groet

Jurgen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 15:58
Ja een WP verbruikt in de winter het meest als je PV opwek het minst is.

hier vrij nieuwe gasloze woning met nibe en 3100WP zonnepanelen op dak. Huishouden 4 personen.

Verbruik in december en januari 1000kWh, maar in mei- sep netto gebruik 0
jaarverbruik 4400 kWh netto, PV opwek vorig jaar 3200kWh

App en voorspelmodellen van de energieleverancier (eneco) snapt niks van gasloze woningen. ook al hebben ze 14 maanden gebruikscijfers van ons huis, de voorspellingen van verwachte PV opwek en verwacht jaarverbruik slaan de plank totaal mis. ik hou verbruiken (slimme meter+ omvormer) zelf bij en maak schaduwberekeningen in excel. zelfs het CBS had geen verbruiksstatistieken van gasloze woningen of warmtepomp woningen toen ons huis gebouwd werd, misschien is dat de reden voor de foute schattingen van de energiemaatschappij.

[ Voor 13% gewijzigd door MSXBas op 14-04-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@MSXBas

Voorspellingen van Eneco zijn vergelijkingen van alle verbruikers en alle opwekkers en een gezonde dosis "doe-maar-wat".
Sws is het moeilijk om als een CBS een raming te maken. Waar we als gemeenschap veel gemeen hebben onderling, zijn onze gebruiken thuis erg verschillend. De 2x per dag douchers. De tienermeisjes met lang haar. De server-bouwers. De verschillende warmtepompen met verschillende COP's. De slaapkamer verwarmers. En ga zo maar door. En vaak wil de maatschappij jouw maandelijkse bijdrage niet kwijt. Toen ik mijn stadsverwarming wilde laten verwijderen, deed de maatschappij er alles aan om mij te beangstigen mbt de prestaties van warmtepompen.

Zelf gebruik ik Homewizard voor het loggen van verbruik en en opwek. In excel hou ik maandelijkse cijfers van het geheel bij. Niet dat ik het nodig heb maar schaduwberekeningen lijken me erg handig. Alle data is data.
Mijn woning is gebouwd in 2017 en dus potdicht. Minder na de dakkapellen. maar dat zo goed mogelijk hersteld.

3 lagen vloerverwarming/koeling, zoveel mogelijk zonwering aan de buitenkant. Dit jaar de dakkapel.
Mijn zonnepanelen installateur heeft de installatie vernacheld en niet veel later erna failliet verklaard. Dus ga ik de 22e zelf het dak op om 22 optimizers te vervangen en 3 panelen bij te plaatsen om tot een totaal van 25 panelen te komen met een vermogen van 8,12 KWP.

voorlopig heb ik een SE5K 3fase omvormer. Ik heb met Solaredge Designer alle mogelijke omvormer combinaties gesimuleerd en bij deze 4 uitgekomen. nou eigenlijk 3 maar de SE5K moest mee ter vergelijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTrMZOjavO2MkzpJViGklTJm36w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ulgL5jPyCbqDYboPXpyZSiFR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsTpdpgIzvJC6py2Nt1s00u59TU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4XECdoG9Udckok1AF2CzXXtj.png?f=user_large

hierboven mijn omvormers samen 5053 omgezet. 3432 teruggeleverd. 1621,5 direct verbruikt.Solar edge maar 60% efficiënt. :( :( verbruik van de woning was 4448,52 kWh. na saldering nog 550 kWh over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOs3nTA4RHuCwFdiTIG12hWQKe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwhIZJRlOL3nymtrKccDhzUa.png?f=fotoalbum_large

van de week een salderingstool gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Veel Nibe kennis vind je ook in NIBE L/W warmtepomp optimalisatie .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@Proton_ dank je wel ik ga er even voor zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:08
Pffff… meer dan een jaar geleden besteld en nog geen zicht op levering…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Dit is ongeveer de jaarverdeling , zodat je het winter verbruik kunt omrekenen naar wat het dan ongeveer totaal gaat worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxm3IEGQ5gHx2OBmccNVMZ3hPe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PeVrUgg0U27Ie0vJDVFGMooc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
Goedendag,

Ik heb een gerelateerde vraag over gebruik.
Ik heb een VVM320 R en een F2040 buitenunitt.

Ik meet sinds kort het verbruik van beide units via clamps. Dit werkt prima, maar toch 2 vragen.

1. De buitenunit verbruikt veel meer vermogen dan de binnen unit, is dit normaal? Tegen de 2 kW bij vol verbruik
2. Als dit normaal is waarom zit mijn binnen unit met 3 fasen aangesloten en de buitenunit op 1 fase.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet,
Rien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
de buitenunit doet het echte werk, qua opwarmen water, dus dat die meer verbruikt is logisch. De binnenunit is opslag van warm water en boiler. Ik zou wel verwachten dat de buitenunit ook 3 fasen zou moeten zijn, maar dat hangt een beetje af van hoeveel vermogen hij (nodig) heeft.
Pagina: 1