• Bart1986
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-02 09:18
Goedemiddag allen,

Even benieuwd of een van u mij op weg kan helpen en wat informatie kan geven.
De woningbouw heeft in mijn appartement een warmtepomp geplaatst.
Van het merk Nibe BA-SVM 10 200/6.

Ook zijn er 5 zonnepanelen geplaatst.

Het verbruik van de warmtepomp werd/ wordt ingeschat op 2300 kWh.
De zonnepanelen zouden een opbrengst moeten hebben van 1250 kWh.

Mijn verbruik over de maand jan was 800 kWh.
(ik schrok me te blubber)
De zonnepanelen zijn in dec geplaatst en waren nog niet aangemeld - dus die werken nu.

Maar hoe werkt dit...
De machine werd ingesteld op 21 graden. Deze heb ik teruggezet in jan naar 17 en inmiddels staat die op 13 graden kamertemp. En van een luxe stand staat ie nu in eco stand in de hoop dat het eind van deze maand enigszins te overzien is.

Ik heb het idee dat deze machine die ook water verwarmt het hele jaar door werkt. Is mijn verbruik dan elke maand nu 800 kWh? Weet iemand de verhouding tussen energieverbruik voor warm water verwarmen en verwarming convectoren? En het verloop van elektra verbruik per maand/jaar?

Ben benieuwd.
Want in mijn beleving is dit veel en veel te hoog.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:46
Twee belangrijke vragen:
- Wat was je stroomverbruik vóór het plaatsen van de warmtepomp?
- Hoeveel gas verbruikte je voorheen in december/januari?

Grofweg kan gezegd worden dat met een warmtepomp 1m3 gas vervangen wordt door 2kWh.

[Voor 22% gewijzigd door luckremers op 19-02-2023 15:46]

iPhone of iPad reparatie nodig? Kijk bij mijn advertenties!

• Bart1986
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-02 09:18
* Bedankt voor uw reactie.

* mijn stroomverbruik was 449 over de maand jan in 2022
Dit is te verklaren, want er stond een aquarium. Deze slokte 120kWh op. begin jan teruggezet en die is nu Inmiddels 35.
En ik verdenk/ verdacht de koelkast deze is vervangen in okt. Ik kan deze alleen nog niet specifiek uitlezen.
Ik zit nu op de energieleverancier pagina te kijken, maar op de een of andere manier kan ik niet verder terug kijken dan dec vorig jaar.
Juni vorig jaar zat ik op 333 kWh.
Juli 347 kWh.
Maar de woning was voorzien van een elektrische warm water boiler. En ik ging er vanuit dat hier de grootste energievreter in mijn woning zat.

* Gasverbruik heb ik geen gegevens van - alleen heb ik de verwarming geen dag aan gehad en dan heb je het alleen over koken op gas. Er werd een collectief bedrag afgeschreven.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee