Toon posts:

Netwerkkabel die hittebestendig is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik wil een netwerkkabel naar boven trekken, nu liep er een oude telefoonkabel via een van de verwarmingsbuizen naar boven, die telefoonkabel is al weggehaald. Ik wil eigenlijk langs diezelfde verwarmingsbuis een netwerkkabel naar boven laten lopen, mijn vraag is alleen, kan elke netwerkkabel daar tegen? Die buizen lopen namelijk naar de boiler en kunnen behoorlijk warm worden.

Daarnaast, wat voor kabel raden jullie aan? Cat6 of Cat7? Of maakt dat weinig uit? Het moet wel een kabel zijn waar ik zelf de RJ45 connector op kan zetten, want met connector krijg ik hem zeer waarschijnlijk niet naar boven getrokken.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Wat is de aanvoertemperatuur van de CV-installatie?

Een standaard UTP kabel met PVC mantel kan volgens specs tegen 60 a 70 °C, als de CV temperatuur daar onder blijft is het prima.

https://zetmop60.nl/ ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• miicker
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:18:

Een standaard UTP kabel met PVC mantel kan volgens specs tegen 60 a 70 °C, als de CV temperatuur daar onder blijft is het prima.

We hebben stadsverwarming, zou het dus niet weten. Kan ik volgens mij ook niet zelf regelen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
miicker schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:21:
[...]

We hebben stadsverwarming, zou het dus niet weten.
Er zit vast wel een thermometer op de afleverset?

Als je een kabel zoekt die aan specifieke specificaties voldoet, is het wel handig om even te weten welke specifieke specificaties het dan moeten zijn.

[Voor 25% gewijzigd door Xander op 17-02-2023 14:30]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56

lasharor

7 december 2004

Xander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:18:

Waarschijnlijk ook nog wel iets hoger. DIe 60 tot 70 graden zal zijn voor een bepaalde levensduur van het product.

Ik denk dat het met de gangbare temperaturen niet zoveel uitmaakt. Tenzij je die kabel verwacht meer dan 20 jaar te gebruiken.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als ik het goed begrijp loopt de kabel via de retourleiding van je CV terug? Dan zou ik me niet al te veel zorgen maken over de temperatuur. De warmte is er dan al voor een deel uit, of de radiator is zelf dichtgedraaid. Telefoonkabel is 4 aderig massieve kern, enigszins vergelijkbaar met stugge UTP kabel. En die heeft het blijkbaar ook een tijd uitgehouden.

Ik zou als ik het zelf moest doen wel voor stugge UTP kabel gaan in plaats van soepele. En dan afwerken met een UTP patchpunt. Voor de kabel zou ik CAT6a aanhouden, tenzij je lange afstanden wil overbruggen. Dan kun je er in de toekomst ook 10Gbe overheen gooien. Cat7 is in een thuissituatie vaak weggegooid geld.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• miicker
  • Niet online
DexterDee schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:30:
Als ik het goed begrijp loopt de kabel via de retourleiding van je CV terug? Dan zou ik me niet al te veel zorgen maken over de temperatuur. De warmte is er dan al voor een deel uit, of de radiator is zelf dichtgedraaid. Telefoonkabel is 4 aderig massieve kern, enigszins vergelijkbaar met stugge UTP kabel. En die heeft het blijkbaar ook een tijd uitgehouden.

Ik zou als ik het zelf moest doen wel voor stugge UTP kabel gaan in plaats van soepele. En dan afwerken met een UTP patchpunt. Voor de kabel zou ik CAT6a aanhouden, tenzij je lange afstanden wil overbruggen. Dan kun je er in de toekomst ook 10Gbe overheen gooien. Cat7 is in een thuissituatie vaak weggegooid geld.
Thanks, de kabel gaat van de meterkast naar zolder. Maar ik twijfel nog een beetje, want als ik dat ga doen moet ik op de slaapkamer een aantal plinten weghalen en een paar planken van de vloer weghalen, dat zal vrij lastig worden zonder een hoop te slopen gok ik. Ik heb al 1 kabel naar de 1e verdieping lopen, ik kan ook op die ruimte een switch neerleggen of zo, zodat ik daar wel nog een kabel heb liggen, maar ook een kabel naar boven kan trekken (dat is een CAT6 kabel). Is minder werk, maar wel een duurdere en minder mooiere oplossing, omdat ik er een switch bij moet halen en die ook weer ergens moet wegwerken.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Heel veel huizen hebben een koker lopen van de begane grond naar de zolder, waar normaal gesproken rookgas afvoer, afwatering en/of leidingen in afgewerkt zijn. Die koker is in veel gevallen te gebruiken om van de begane grond naar de zolder te komen zonder in de tussenruimtes te moeten breken. Als de meterkast op een andere plaats staat, dan moet je dus alleen de kabel nog van de meterkast naar de koker op de begane grond krijgen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 09:50
Een standaard "goedkope" kabel zal het (relatief) niet lang volhouden als het wordt blootgesteld aan hogere temperaturen... de weekmakers van de kabel zullen verdampen en dan wordt de boel broos.

Maar er bestaan ook UTP kabels die gemaakt zijn om gebruikt te worden in een omgeving met een "exterme" temperatuur... betaal je wel iets meer voor maar het is ook weer niet belachelijk duur.

Bijvoorbeeld 20m voor €35,-: https://www.netwerkproduc...e-flex-uv-besten-83937653

Overigens zal vrijwel iedere UTP kabel die geschikt is voor "industriële toepassingen" hogere toleranties hebben dan een standaard el cheapo kabel...

[Voor 13% gewijzigd door MicGlou op 17-02-2023 15:06]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:52
[...]

We hebben stadsverwarming, zou het dus niet weten. Kan ik volgens mij ook niet zelf regelen.
Dit had je natuurlijk makkelijk zelf wel kunnen vinden:
https://www.google.com/se...arming+aanvoertemperatuur
Het warme water van de stadsverwarming ontstaat door warmte van bijvoorbeeld elektriciteitscentrales of door aardwarmte van enkele kilometers diepte. De temperatuur van dit warme water is zo'n 80 à 90 graden Celsius.
En daarbij was je niet de eerste met deze vraag op Tweakers;)

Dan een antwoord waar je wel wat aan hebt: Zelf heb ik al jaren (+/- 8 ) mijn cat5 kabel langs een verwarmingsbuis (ook stadsverwarming) omhoog lopen. Ding werkt prima hoor. Zou me daar geen zorgen over maken.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59
Goede suggestie. Wel opletten dat het - denk ik - een kabel is waar al pluggen op zitten. Meestal kan je dan niet zomaar de kabel op maat knippen en er een nieuwe plug opzetten. Idealiter vind je dan een kabel waar nog geen pluggen op zitten en die je precies op maat kan knippen.

offtopic:
...en idealiter helemaal geen pluggen er op zetten maar op iets van een patch paneeltje monteren (voldoende over te vinden hier op GoT)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:21
Gooi ik even een suggestie erbij..

Draka Toughcat7 kan tot 85graden aan ... (wel de AWG23 kiezen)..
ook vermoedelijk een b1tch om te vinden per meter :)

[Voor 3% gewijzigd door ijske op 17-02-2023 20:48]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

[...]

Water in de stadsverwarming is fors heet is mijn ervaring. Kan zo 80-90c zijn.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:56
Ander detail: Is het mogelijk de verwarmingsbuis te isoleren? Beter voor je portemonnee en je beschermt je netwerkkabel O-)

Hattrick: Thorgal Eagles

• miicker
  • Niet online
bregweb schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:05:
Ander detail: Is het mogelijk de verwarmingsbuis te isoleren? Beter voor je portemonnee en je beschermt je netwerkkabel O-)
Is op plekken waar de verwarmingsbuis niet te zien is ook gedaan, op andere plekken vind ik dat te lelijk :p

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59
Tortelli schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Water in de stadsverwarming is fors heet is mijn ervaring. Kan zo 80-90c zijn.
Volgens mij verschilt dat ook tussen de leeftijd van de wijk. Hoe ouder de wijk, des te hoger de temperatuur is van de stadsverwarming.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Stadsverwarming is altijd tussen de 80 en 90 graden.
Als je het verst van de centrale zit dan komt het mogelijk in de buurt van de 80 graden maar echt niet lager.

En een standaard kabel zal daar niet van wegsmelten maar zal op den duur wel vergaan.

Ik zou een paar van die zelfklevende kabelclips kopen en de netwerkkabel recht achter de cv leiding op de muur plakken.

[Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2023 12:22]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• miicker
  • Niet online
Zou het nog een verschil maken of ik cat6 of cat6a haal? Aangezien cat6a nog een extra laagje aluminium om de kabels heeft is dat misschien de betere keus.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hoezo moet het een kabel zijn waar je RJ45 op kan maken? Wat heb je tegen Keystones?

Verder cat6 vs cat6a. Praktijk zal uitwijzen. Vorige huis 20 jaar terug (cv leidingen geen stadsverwarming) strak tegen buizen gemaakt vooral bij ene naar de andere verdieping. Het werkt nog prima.

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• miicker
  • Niet online
RobbyTown schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:07:
Hoezo moet het een kabel zijn waar je RJ45 op kan maken? Wat heb je tegen Keystones?

Verder cat6 vs cat6a. Praktijk zal uitwijzen. Vorige huis 20 jaar terug (cv leidingen geen stadsverwarming) strak tegen buizen gemaakt vooral bij ene naar de andere verdieping. Het werkt nog prima.
Ik heb niets tegen keystones, had me er gewoon nog niet in verdiept. Maar als ik het goed begrijp dat zet ik zo'n keystone op het uiteinde van de kabel en die keystone kan ik dan aansluiten op een UTP wandcontactdoos?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
miicker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:21:
[...]

Ik heb niets tegen keystones, had me er gewoon nog niet in verdiept. Maar als ik het goed begrijp dat zet ik zo'n keystone op het uiteinde van de kabel en die keystone kan ik dan aansluiten op een UTP wandcontactdoos?
Nee, een keystone monteer je op het uiteinde van een kabel en die keystone monteer je dan in het raam van een wantcontactdoos die geschikt is voor keystones.

Aansluiten is wat anders.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee