utp kabel aanleggen voor 2e Tv.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert54pro
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-06 12:53
Beste,

Vanwege de omschakeling tv ontvangst Ziggo naar Kpn wil ikzelf enige voorbereidingen uitvoeren.

Wat ik vooraf wil regelen is om een utp kabel vanuit de woonkamer ( vanaf de fritzbox) naar de slaapkamer te brengen bij de 2e Tv.

Kan ik deze utp kabel mee laten lopen met de retourleiding van de Centrale verwarming.Zelf denk ik dat als deze kabel aan of met de aanvoer leiding van de aanvoer gekoppeld wordt en voorzichtig bevestigd met ty-rap's dat de kabel dan te warm wordt, maar misschien ook wel met de retourleiding.

Kan dit, of geeft dit misschien storingen omdat de utp kabel direkt of dichtbij een leiding gemonteerd is, en dit misschien storingsgevoelig is.

Of moet het op een andere manier.
Dank voor een antwoord,

gr.bert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

UTP/STP Cat5e en hoger moet 100 graden Celsius kunnen verdragen. Storing is geen probleem, daar is het 'TP' gedeelte voor.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 11-06-2022 16:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met de huidige gasprijzen stook je je CV hopelijk niet meer op naar 80o Celsius :+ :o

Zo'n UTP kabel kan dat gewoon hebben, maar.... Zou ook een beetje zonde van 't gas zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 11-06-2022 16:24 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Stukje praktijk ervaring :)

Jaren terug (ongeveer 17 jaar geleden) toen ik nog thuis woonde. 24 UTP kabels getrokken via de verwarmingsbuizen om zo de kabels minimaal in het zicht te hebben.

Het werkt nog steeds zonder dat ze gesmolten zijn.

Ik weet nog goed het is NU het moment om te doen. In de winter zijn de buizen te warm :p.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:37
Gewoon CAT 6 UTP (dus geen STP) gebruiken, afscherming is nutteloos, maakt de kabel dikker en kan voor problemen zorgen als je de aarding van die afscherming verkeerd doet.

UTP is volkomen ongevoelig voor storingen van buiten.

Bedenk wel dat de kabels tot 60 graden Celsius gespecificeerd zijn, dus als je de CV tot 90 graden opstookt kan het gaan stinken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Ben(V) schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:29:

Bedenk wel dat de kabels tot 60 graden Celsius gespecificeerd zijn, dus als je de CV tot 90 graden opstookt kan het gaan stinken.
Dat is per merk en kabel natuurlijk anders. Als de kabels gaan stinken dan zit je tegen het smeltpunt aan. De gassen die vrijkomen zijn dan ook niet heel gezond.

Dan zou ik kijken naar kabels die CPR geclasifceert zijn deze kunnen beter tegen hitte en zijn brandvertragend daarnaast ligt het smeltpunt hoger.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Als je echt een kabel wil die tegen hogere temperaturen kan, kom je al snel op een Draka Toughcat uit (die kan tot +85 graden in specificatie, terwijl een gewone Draka UC400 bv maar tot 60graden mag)

de Toughcat ook wel een erg specifieke kabel ,maar met wat googlen kan je hem vinden.. (dat ie vaak shielded is.. niks van aantrekken... de shield gewoon wegsnijden bij aanstrippen aan beide kanten , dan kantie geen aardingsfouten veroorzaken )

kan je er geen 3cm vandaan blijven en de kabel gewoon in een buisje steken oid ?
(en ik ben altijd fan van gelijk 2 kabels aan te leggen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:37
Een cv ketel heeft het hoogste rendement als je hem op 55 graden laat werken, dus lijkt me dat zeker met de huidige gasprijzen de simpelste oplossing en dan kun je elke kabel die in de handel is gebruiken.

Potentieel probleem daarbij is dat bij slecht geïsoleerde huizen je de boel niet meer warm krijgt, maar dan kun je hem op 65 graden zetten, dan zal die buis echt niet boven de 60 graden uitkomen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1