Perilex 2 fase aansluiten, standaard of monteur methode?

Pagina: 1
Acties:

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-04 20:22
Ik heb zojuist een fornuisgroep laten installeren met een Perilex 2 fase aansluiting in de keuken. Nu is het vervelende dat voor die Perilex stekker er geen officiele norm is voor 2 fases hoe die te bedraden, maar er is wel de gebruikelijke standaard manier die je overal terug vindt: 2 keer neutraal boven, 2 keer fase onder en grond midden boven.

De eigenwijze installateur stond er echter op om het op zijn eigen manier te bedraden, een kwartslag gedraaid zeg maar. Aangezien er geen norm is mag dat natuurlijk, maar handig is het niet in mijn ogen om iets niet op de meest gebruikelijke manier te doen. Als er een officieuse standaard manier is lijkt het me handig om je daar aan te houden, tenzij er een goede reden is om af te wijken.

Als ik nu straks mijn kookplaat binnen krijg die wel op de standaard manier bedraad is, dan moet ik gaan kiezen: de draden in het stopcontact omdraaien of in de stekker.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:53
Geen enkele kookplaat komt met een vooraf aangesloten Perilex stekker. Juist omdat er geen standaard is.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:24
OnTracK schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:46:
Geen enkele kookplaat komt met een vooraf aangesloten Perilex stekker. Juist omdat er geen standaard is.
Precies dit, perilex is zowieso een gedrocht.

Ik had het liefst gewoon een lasdoos gehad met fatsoenlijk wago klemmen, maar ik ben door mijn keuken monteur overgehaald om weer die stomzinnig perilex te monteren ("ja je moet de kookplaat uit de stekker kunnen trekken". Waarom iemand ooit van zijn leven de stekker uit een kookplaat gaat halen die volledig verborgen in een kookeiland zit mag joost weten, dus volgens mij klopt daar geen reet van, en ik zie er ook absoluut geen nut en logica van in. |:(

Met andere woorden: ik zou een lasdoos doen.
*zoekt dekking voor de NEN brigade :+ *

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik zou zelf het stopcontact rechttrekken naar de 'standaard' gebruikte set-up om eventuele problemen (verwarring) in de toekomst uit te sluiten. In principe moet je wel altijd meten voordat je een stekker aansluit op Perilex, maar nog :)

☻/
/▌
/ \

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan mag ik hopen dat je in de meterkast gewoon 1-fase van de netbeheerder afneemt? Anders mag die installateur helemaal naar huis :+

Zelf ook geen fan van Perilex, er zijn ook mooie montageplaten met wago erin om het direct te monteren. Kan ze natuurlijk even niet vinden maar goed, direct kan dus ook gewoon.

Maar als je al perilex hebt, mja, zou ik hem gewoon naar de 'standaard' brengen en een stekker plaatsen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
Het zijn niet 2 fasen, maar 2 groepen op dezelfde fase :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Gewoon de perilex WCD coderen?
Waar L1 en N1 zitten en waar L2 en N2 zitten...
Kan degene die de kookplaat levert/aansluit ook geen fout maken.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsJtWU9lnpfhdBVyrwoInOcoDpE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sCiG7W1weGbVy8NYRtl4UQPA.jpg?f=user_large

Zó bijvoorbeeld

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Sannr2
Het is geloof ik inderdaad 2 groepen van 1 fase, maar 2x230v in elk geval.

Hij is nu gemarkeerd, maar helaas niet zoals op het plaatje, maar n2 linkonder en l1 rechtsboven.

Waarom zo’n monteur het niet gewoon op de meest gebruikelijke manier kan doen is me een raadsel. Minste kant op fouten als er een keer niet nagemeten wordt.

• Sannr2
Lollercopter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Precies dit, perilex is zowieso een gedrocht.

Ik had het liefst gewoon een lasdoos gehad met fatsoenlijk wago klemmen, maar ik ben door mijn keuken monteur overgehaald om weer die stomzinnig perilex te monteren ("ja je moet de kookplaat uit de stekker kunnen trekken". Waarom iemand ooit van zijn leven de stekker uit een kookplaat gaat halen die volledig verborgen in een kookeiland zit mag joost weten, dus volgens mij klopt daar geen reet van, en ik zie er ook absoluut geen nut en logica van in. |:(

Met andere woorden: ik zou een lasdoos doen.
*zoekt dekking voor de NEN brigade :+ *
Als er brand ontstaat zou het handig kunnen zijn, maar dan kan je ook de aardlek of stop uitschakelen in de meterkast natuurlijk, daar kan je waarschijnlijk makkelijker bij.

Het zou wel handig zijn als die stekker gewoon gestandaardiseerd zou zijn. Of dat ik gewoon een 3 fase krachtstroomaansluiting had gekregen, die is wel gestandaardiseerd.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Het er uit schroeven en even opnieuw aansluiten is natuurlijk maar 5 minuten werk, wel de spanning eerst afschakelen!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:59
Sannr2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:26:
De eigenwijze installateur stond er echter op om het op zijn eigen manier te bedraden, een kwartslag gedraaid zeg maar. Aangezien er geen norm is mag dat natuurlijk, maar handig is het niet in mijn ogen om iets niet op de meest gebruikelijke manier te doen. Als er een officieuse standaard manier is lijkt het me handig om je daar aan te houden, tenzij er een goede reden is om af te wijken.
Als je de kookplaat aansluit met een prefab aansluitsnoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaWWerK8UcYa49xT08m-y4OEpLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LZNAHhPoG1VleTrzmNRvbAl.jpg?f=user_large

Dan is de manier van de monteur beter want dan heb je netjes blauw en grijs als nul. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHFnuijFag3spaivAzErYgWLA0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NPOpfapa948G07i92TLNa6pP.jpg?f=user_large

(Bij de meeste prefab aansluitsnoeren. Ja, ook dáár zit verschil in... :{)
Sannr2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:41:
[...]

Of dat ik gewoon een 3 fase krachtstroomaansluiting had gekregen, die is wel gestandaardiseerd.
Heb je een 3-fasen huisaansluiting dan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sannr2
Xander schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Als je de kookplaat aansluit met een prefab aansluitsnoer:
[Afbeelding]

Dan is de manier van de monteur beter want dan heb je netjes blauw en grijs als nul. :)

[Afbeelding]

(Bij de meeste prefab aansluitsnoeren. Ja, ook dáár zit verschil in... :{)

[...]

Heb je een 3-fasen huisaansluiting dan?
toon volledige bericht
Zou dat de reden voor de monteur geweest zijn, dat het bij de 3 fase variant qua kleuren wel zo zit, en hij dan maar 1 manier hoeft te onthouden? Want je schema is van de 3 fase krachtstroom variant.

Ik heb eerder een nieuwe meterkast gekregen, 3 fase ipv 1, ter voorbereiding op de zonnepanelen en warmtepomp die nog gaan komen. Toen kwam er ook meteen deze fornuisgroep bij, met het idee dat je elektrisch wil koken als je zonnepanelen hebt. Doordat het net het nog niet aan kan ligt het verder nog even stil, de rest moet in maart/april aangesloten worden hopelijk.

• Xander
Sannr2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Zou dat de reden voor de monteur geweest zijn, dat het bij de 3 fase variant qua kleuren wel zo zit, en hij dan maar 1 manier hoeft te onthouden? Want je schema is van de 3 fase krachtstroom variant.
Het schema is van een Perilex stekker/aansluitsnoer, niet van een specifieke variant van aansluiten. In alle Perilex contactdozen en stekkers vind je L1, L2 en L3 coderingen.
Ik heb eerder een nieuwe meterkast gekregen, 3 fase ipv 1, ter voorbereiding op de zonnepanelen en warmtepomp die nog gaan komen. Toen kwam er ook meteen deze fornuisgroep bij.
Aha dus de vorige installateur heeft deze fout al ingeleid? Waarom kies je een kookgroep in een 3-fasen groepenkast, dat had gewoon een 3-fasen krachtgroep moeten zijn.

• Sannr2
Xander schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:57:
[...]

Het schema is van een Perilex stekker, niet van een specifieke variant van aansluiten. In alle Perilex contactdozen en stekkers vind je L1, L2 en L3 coderingen.
Dat is omdat ze eigenlijk bedoelt zijn voor die 3 fase aansluiting. Die fornuisgroep variant bestaat formeel niet. Maar als daar dit de standaard kleuren voor zijn, dan hoeft hij dus maar 1 volgorde te onthouden en gebruikt ie altijd die misschien. Waarschijnlijk weet ie zelf niet waarom, want hij kon het niet uitleggen, maar ik kan me voorstellen dat je het in de opleiding voor laaggeschoold personeel zo eenvoudig mogelijk wil houden. Dan is dit wellicht wel logisch.
Aha dus de vorige installateur heeft deze fout al ingeleid? Waarom kies je een kookgroep in een 3-fasen groepenkast, dat had gewoon een 3-fasen krachtgroep moeten zijn.
Fornuisgroep juist, had een kookgroep moeten zijn (als ik de terminologie van hier haal: https://installo.nl/het-v...oep-eindelijke-uitgelegd/ )

Ja dat is een aparte keuze. Wellicht omdat de fornuisgroepautomaat goedkoper is dan de krachtstroomautomaat? Gaat bij een huurhuis natuurlijk om veel woningen, dus een paar euro per woning besparen scheelt weer…

• Xander
Sannr2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:07:
[...]

Dat is omdat ze eigenlijk bedoelt zijn voor die 3 fase aansluiting. Die fornuisgroep variant bestaat formeel niet. Maar als daar dit de standaard kleuren voor zijn, dan hoeft hij dus maar 1 volgorde te onthouden en gebruikt ie altijd die misschien.
Maar als je de kookplaat aansluit met een prefab aansluitsnoer met aangegoten stekker, kun je dus niet kiezen hoe je de stekker aansluit en zit de contactdoos in jouw geval dus juist prima aangesloten.
Fornuisgroep juist, had een kookgroep moeten zijn (als ik de terminologie van hier haal: https://installo.nl/het-v...oep-eindelijke-uitgelegd/ )
Die termen zijn al net zo gestandaardiseerd als de rest van het verhaal. 8)7

Zelfs de website die je aanhaalt gebruikt letterlijk alle verschillende varianten:
We zien steeds vaker dat ‘fornuisgroep’ en ‘kookgroep’ door elkaar gebruikt worden en dat het verschil steeds meer verwaterd. In deze blog heb je gezien dat er wel degelijk een verschil is tussen de fornuisgroep en de kookgroep. Tegenwoordig onderscheiden we de 2P+2N kookgroep, 2P+2N fornuisgroep of de 2 fase aansluiting. Of we spreken over de 3P+N kookgroep, de 3P+N fornuisgroep of de 3 fase aansluiting.
Dus, snap jij het nog?

Juist een fornuis (een combinatie van een kookplaat en oven) heeft vaak 3-fasen nodig, dus de term "fornuisgroep" gebruiken voor zo'n 2P+2N gedrocht lijkt mij niet de meest logische.
Ja dat is een aparte keuze. Wellicht omdat de fornuisgroepautomaat goedkoper is dan de krachtstroomautomaat? Gaat bij een huurhuis natuurlijk om veel woningen, dus een paar euro per woning besparen scheelt weer…
Bij een huurhuis heb je natuurlijk ook weinig te eisen over de aansluitmethode van de contactdoos. Misschien schrijft de verhuurder dit wel voor omdat ze het graag in alle woningen hetzelfde hebben.

Fout is het dus niet, bij gebrek aan een daadwerkelijke standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
Xander schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Maar als je de kookplaat aansluit met een prefab aansluitsnoer met aangegoten stekker, kun je dus niet kiezen hoe je de stekker aansluit en zit de contactdoos in jouw geval dus juist prima.

[…]

Fout is het dus niet, bij gebrek aan een daadwerkelijke standaard.
Ik heb inmiddels de Etna kookplaat gekocht, model KIV354RVS, en die komt met een gegoten stekker met de standaard bedrading, dus 2x neutraal boven en 2x fase onder. In de handleiding staan wel wat mogelijkheden voor het doorlussen van de neutraal voor een 2p+1n aansluiting en voor België een manier om ook de fases door te bruggen.

Verder is alles in de handleiding gewoon genummerd met l1, l2, n1, n2, dus dit naar de niet standaard manier veranderen in de kookplaat lijkt me ook geen fijne oplossing.

Fout is het misschien niet perse, maar wel erg eigenwijs. Als er een standaard manier van aansluiten is, ook al is dat misschien niet in een nen norm vastgelegd, dan is het toch wel handig om dat te volgen. Als je het dan anders doet dan normaal zou je daar toch wel een goeie reden voor moeten hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Sannr2 op 18-02-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sannr2 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Ik heb inmiddels de Etna kookplaat gekocht, model KIV354RVS, en die komt met een gegoten stekker met de standaard bedrading, dus 2x neutraal boven en 2x fase onder. In de handleiding staan wel wat mogelijkheden voor het doorlussen van de neutraal voor een 2p+1n aansluiting en voor België een manier om ook de fases door te bruggen.

Verder is alles in de handleiding gewoon genummerd met l1, l2, n1, n2, dus dit naar de niet standaard manier veranderen in de kookplaat lijkt me ook geen fijne oplossing.
Je bent wel van de uitzonderingen lijkt het. ;) Je hebt de enige kookplaat ter wereld gevonden waar al een Perilex stekker vast is aangesloten en waarbij aanpassen betekent dat je de halve plaat uit elkaar mag trekken?

Meestal zit er niets aan de kookplaat of zit er al wel een snoer aan, maar geen stekker.

Ook voor Etna is dat gebruikelijk, getuige dit soort instructiefilmpjes: YouTube: ETNA Installatie - De montage van een 2-fasenaansluiting voor koken .... De Etna monteur weet blijkbaar ook dat je geen enkele aannames kunt doen over Perilex, aangezien hij zelfs het aansluitsnoer pen voor pen doorpiept.

(En vervolgens sluit 'ie dus in de kookplaat bruin aan als N2 :/, dat jeukt bij mij dan weer. Had hij maar een contactdoos gehad zoals jij, dan was grijs N2 geworden en bruin gewoon L1.)
Fout is het misschien niet perse, maar wel erg eigenwijs. Als er een standaard manier van aansluiten is, ook al is dat misschien niet in een nen norm vastgelegd, dan is het toch wel handig om dat te volgen. Als je het dan anders doet dan normaal zou je daar toch wel een goeie reden voor moeten hebben.
Jouw methode is minder uitzonderlijk dan je denkt, ik ben hem in ieder geval al vaker tegengekomen, van verschillende installateurs.

De argumenten die ik daarvoor heb gehoord zijn:
- Op deze manier komen de aderkleuren in de meeste prefab Perilex aansluitsnoeren overeen, zodat N1 = blauw, N2 = grijs, L1 = bruin en L2 = zwart.
of
- Men gebruikt een lasdoos waar al een Perilex contactdoos op is afgemonteerd vanuit de fabriek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atJltRw4b_ExiQXh1H5ZU46D9pE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NcjsFFpenauFAwfpxqB86kQv.jpg?f=user_large
En sluit aan N1 = blauw, N2 = grijs, L1 = bruin en L2 = zwart.
Je gaat natuurlijk niet dit soort prefab delen gebruiken in je seriebouw woningen om ze vervolgens allemaal uit elkaar te trekken en anders aan te sluiten...

Je mag daar best iets van vinder verder hoor. Maar tja, fout is het dus niet.

Stel dat je een 3 fasen Perilex had gekregen dan was dat ook alles behalve fout (heel Tweakers zou beargumenteren dat dit beter is dan een kookgroep, zie ook 23 pagina's discussie in Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm). Maar ook dan had je nu zitten te tobben met je kookplaat met fabrieksaf aangesloten stekker...

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 18-02-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
Grappig dat die video het ook weer over een 2 fase aansluiting heeft, het was toch 1 fase en 2 groepen?

Ze hebben hier een normale inbouw Perilex contactdoos gebruikt. Maar kan me voorstellen dat ze inderdaad soms hier voor kiezen om de kleuren gelijk te houden aan de wel genormeerde Perilex kleuren voor een 3 fase aansluiting. Maar dat betekent wel dat ik nu mijn kookplaat intern heel onlogisch moet bedraden. Mag er dan wel een grote waarschuwing opzetten dat hij niet is zoals in de handleiding staat.

Toch wel bizar dat we anno 2023 niet gewoon een norm hebben voor die aansluiting, dat is eigenlijk waar het allemaal toch op neer komt.

Ik vermoed dat mijn plaat een stekker al heeft omdat het een los te plaatsen apparaat is en geen inbouw. Misschien is er dan ergens een eis dat die al een stekker moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sannr2 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:06:
Grappig dat die video het ook weer over een 2 fase aansluiting heeft, het was toch 1 fase en 2 groepen?
Beide opties bestaan, dus geen idee wat het in dat specifieke geval was. ;) Sowieso een matig filmpje trouwens, op 1:08 ligt er ineens een papiertje met "wat we gemeten hebben op het stopcontact" maar die scene zijn ze denk ik vergeten. Vervolgens besteden ze wel een minuut van het filmpje aan het doorpiepen van het snoer...
Maar dat betekent wel dat ik nu mijn kookplaat intern heel onlogisch moet bedraden. Mag er dan wel een grote waarschuwing opzetten dat hij niet is zoals in de handleiding staat.
Het zou in jouw geval ook niet onlogisch zijn om 2 draden te draaien in de contactdoos. Maar ja, eigenlijk mag je daar niet aanzitten in een huurwoning natuurlijk. Misschien kun je de verhuurder vragen of de eigenwijze elektricien nog een keer terug kan komen aangezien je kookplaat niet werkt. ;)
Toch wel bizar dat we anno 2023 niet gewoon een norm hebben voor die aansluiting, dat is eigenlijk waar het allemaal toch op neer komt.
Tja, die mogelijk ging de deur uit toen iemand zich bedacht dat een kookplaat aansluiten op een Perilex ook in 1-fase installaties mogelijk moest zijn. Ook al standaardiseer je de pin-out voor die situatie, plug&play gaat het toch niet worden.
Ik vermoed dat mijn plaat een stekker al heeft omdat het een los te plaatsen apparaat is en geen inbouw. Misschien is er dan ergens een eis dat die al een stekker moet hebben?
Dat zou kunnen. Vind het geen logische eis, je suggereert er alleen maar mee dat het plug&play zou zijn. Maar dat is het overduidelijk niet, ook niet volgens de handleiding die stelt dat het toestel alleen door een erkend installateur mag worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sannr2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:41:
Als er brand ontstaat zou het handig kunnen zijn…
Ik mag toch hopen dat je dan niet eerst ergens onder je keukenkastjes gaat duiken om een stekker uit een stopcontact te trekken… bij brand heb je maar een paar minuten om jezelf in veiligheid te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@Sannr2 Heb je het ondertussen al opgelost?

Ik moest aan dit topic denken bij het zien van deze: Inductiefornuis via Perilex aansluiten (technische vraag)

Zo zie je maar dat jouw elektricien niet de enige is die Perilex contactdozen op deze manier aansluit. ;) Bij dat andere topic komt het ook nog eens perfect uit met de draadkleuren van het aansluitsnoer. :)

Welke oplossing heb jij uiteindelijk gekozen? Toch de contactdoos aangepast gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
Xander schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:11:
@Sannr2 Heb je het ondertussen al opgelost?

Ik moest aan dit topic denken bij het zien van deze: Inductiefornuis via Perilex aansluiten (technische vraag)

Zo zie je maar dat jouw elektricien niet de enige is die Perilex contactdozen op deze manier aansluit. ;) Bij dat andere topic komt het ook nog eens perfect uit met de draadkleuren van het aansluitsnoer. :)

Welke oplossing heb jij uiteindelijk gekozen? Toch de contactdoos aangepast gok ik?
Heb de kookplaat maar aangepast en een slechte review op Google gezet :)
Pagina: 1