Toon posts:

Inductiefornuis via Perilex aansluiten (technische vraag)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NathanSF
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-03 02:33
Hi allemaal,

Ik heb recentelijk een 2L2N stopcontact laten inbouwen zodat ik gebruik kan maken van inductie. Nu heb ik een inductiefornuis (Inventum VFI5042RVS/04) op de kop getikt voor een zachte prijs en wil ik deze aansluiten. Tijdens het kopen kreeg ik wel de instructie mee om het goed aan te sluiten, omdat anders het apparaat stukgaat. Ik heb het nu aangesloten zoals ik denk dat het klopt, maar een second opinion van iemand met kennis zou heel erg fijn zijn.

Mijn Perilex aansluiting (de installateur heeft de N en L erop gezet):

De Perilex kabel:

Ik denk dat dit in mijn geval dit moet worden:
L1 = bruin
N1 = blauw
L2 = zwart
N2 = grijs

(klopt dat?)

Vanaf hier wordt het voor mij wat verwarrend, want er zijn 2 verschillende diagrammen voor 2L2N.

Het diagram uit de handleiding:

Het diagram op het apparaat zelf:

Het verschil lijkt te zijn dat bij de handleiding de brug tussen 1 + 2 loopt, en op de sticker tussen 2 + 3.

Leeg:

Hoe ik het heb verbonden:

Er vanuit gaande dat mijn idee over de kabel klopt, heb ik het verbonden zoals op de sticker:
L1 = bruin = 1
N1 = blauw = 4
L2 = zwart = 2 + 3 (brug)
N2 = grijs = 5

Kan ik het zo aansluiten, of heb ik een fout gemaakt?

Alvast onwijs bedankt voor jullie hulp!

[Voor 45% gewijzigd door NathanSF op 26-02-2023 00:21]

Beste antwoord (via NathanSF op 27-02-2023 11:57)

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:32
Ik zie geen gebruik van adereindhulzen en het lijkt er zelfs op dat een aantal aders klemmen op de isolatie ipv het koper. Je mist dan klemkracht op het koper, met mogelijke hotspots als gevolg, zeker als de plaat op hoog vermogen draait. (Kans dat de boel verbrand op dat aansluitpunt)

Adereindhulzen zijn zeker aan te raden, indien je ze niet gebruikt controleer dan of de isolatie van de aders niet onder het klemplaatje zit, maar alleen het koper van de draad.

Alle reacties

• NathanSF
Edit: aansluiting was denk ik in spiegelbeeld. Nu gecorrigeerd(?)

[Voor 255% gewijzigd door NathanSF op 25-02-2023 23:51]

• NathanSF
Bump

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zover ik kan zien klopt het inderdaad, wat heb je voor kookgroep in de mk?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Stokertje
Ik zie geen gebruik van adereindhulzen en het lijkt er zelfs op dat een aantal aders klemmen op de isolatie ipv het koper. Je mist dan klemkracht op het koper, met mogelijke hotspots als gevolg, zeker als de plaat op hoog vermogen draait. (Kans dat de boel verbrand op dat aansluitpunt)

Adereindhulzen zijn zeker aan te raden, indien je ze niet gebruikt controleer dan of de isolatie van de aders niet onder het klemplaatje zit, maar alleen het koper van de draad.

• NathanSF
Rol-Co schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:24:
Zover ik kan zien klopt het inderdaad, wat heb je voor kookgroep in de mk?
Dit is de kookgroep uit mijn meterkast:

• Rol-Co

Rol-Co

NathanSF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Dit is de kookgroep uit mijn meterkast:
[Afbeelding]
Mooi, let er wel op dat de fase en nul voor de automaat ook voldoende dikte heeft in de kast, of een verbinding brug.

• NathanSF
Rol-Co schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Mooi, let er wel op dat de fase en nul voor de automaat ook voldoende dikte heeft in de kast, of een verbinding brug.
Ik weet niet precies hoe ik dat kan controleren. Ik heb de kookgroep en Perilex wcd laten aansluiten speciaal met het bericht dat deze gebruikt zal worden voor inductie/koken. Ik hoop dat hij met die informatie dan de juiste diktes heeft gebruikt.

• NathanSF
Stokertje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:37:

Ik had inderdaad wel adereindhulzen gekocht, maar ik zag dat dit al om de uiteindes zat:

Ik nam aan dat dat ook goed is omdat het de draadjes bij elkaar houdt. De aansluitingen heb ik allemaal opnieuw opengedraaid en gecorrigeerd. Ze klemmen nu op het koper. Aan de afdrukken op de isolatie te zien had je inderdaad gelijk.

Ik heb het gevoel dat alles nu oké is, maar ik ben toch bang om hem aan te sluiten. Mag de grijze fasedraad bijvoorbeeld wel gebruikt worden als nuldraad ondanks dat deze staat aangegeven als L3? Volgens mij zijn alle kabels gewoon even dik dus zou het naar mijn weten niet uit moeten maken. En heb ik het schema en de kleuren zo verder wel goed?

• NathanSF
Onwijs bedankt voor jullie hulp trouwens!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat moet zelfs, in een 1 fase kast gebruik je blauw en grijs als nul voor een kookplaat.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Kruisje slaan en insteken maar, dadelijk krijg je nog honger.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:35:
Hoeft niet toch? Uiteindelijk is het allemaal dezelfde fase en dezelfde nul, met 3 fase is het pas spannend. :)

• NathanSF
klump4u schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:35:
Ik heb het maar gewoon gedaan. Hij werkt! Betekent dat dat alles gegarandeerd goed is nu? Of kan ik alsnog iets fout hebben gedaan en begeeft hij het later opeens

[Voor 12% gewijzigd door NathanSF op 26-02-2023 20:56]

• Stokertje
NathanSF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Ik had inderdaad wel adereindhulzen gekocht, maar ik zag dat dit al om de uiteindes zat:
[Afbeelding]

Ik nam aan dat dat ook goed is omdat het de draadjes bij elkaar houdt. De aansluitingen heb ik allemaal opnieuw opengedraaid en gecorrigeerd. Ze klemmen nu op het koper. Aan de afdrukken op de isolatie te zien had je inderdaad gelijk.

[Afbeelding]

Ik heb het gevoel dat alles nu oké is, maar ik ben toch bang om hem aan te sluiten. Mag de grijze fasedraad bijvoorbeeld wel gebruikt worden als nuldraad ondanks dat deze staat aangegeven als L3? Volgens mij zijn alle kabels gewoon even dik dus zou het naar mijn weten niet uit moeten maken. En heb ik het schema en de kleuren zo verder wel goed?
Met die hulsjes eromheen komt het ook helemaal goed. Ben blij dat je het nog even hebt losgehaald en correct vastgezet, dat scheelt je echt verbrande aansluitingen (of nog erger). Bij dit soort vermogens moeten je verbindingen echt goed zijn om warmteontwikkeling te voorkomen. 👍

• Rol-Co

Rol-Co

NathanSF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Ik heb het maar gewoon gedaan. Hij werkt! Betekent dat dat alles gegarandeerd goed is nu? Of kan ik alsnog iets fout hebben gedaan en begeeft hij het later opeens
Als alle pitten, en dan bedoel ik de linker en rechter 2 bij een 4 pits, werken dan is het prima zo.
Kook ze! :)

• NathanSF
Stokertje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Met die hulsjes eromheen komt het ook helemaal goed. Ben blij dat je het nog even hebt losgehaald en correct vastgezet, dat scheelt je echt verbrande aansluitingen (of nog erger). Bij dit soort vermogens moeten je verbindingen echt goed zijn om warmteontwikkeling te voorkomen. 👍
Ik vind het echt top dat je dat zo op de foto hebt gezien. Dankjewel daarvoor.

• Stokertje
NathanSF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Ik vind het echt top dat je dat zo op de foto hebt gezien. Dankjewel daarvoor.
Geen dank hoor! 👍
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee