Toon posts:

Afgekeurde centrale RGA gebruiken voor ventilatiewarmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:02
De vraag in het kort: is een ventilatieluchtwarmtepomp te koppelen aan een afgekeurde rookgasafvoer?

De situatie nader uitgelegd: ik woon in een appartementencomplex waarin momenteel warm water + cv verzorgd wordt met behulp van een CV ketel gekoppeld aan een WTW installatie (CV: Agpo Ferroli HR MegaDens3 122, WTW: Agpo Ferroli HR Optifor OT-V (J.E. StorkAir), bouwjaar ~2009).

Onze rookgasafvoer is afgekeurd (niet geïnstalleerd volgens hedendaagse normen, nooit periodiek onderhoud gepleegd (condensput is vies) en corrosie op de leidingen). Deze rookgasafvoer is wel dampdicht uitgevoerd conform laatste inspectie, maar ik denk niet dat deze dat overal is.

Het risico bestaat dat rookgassen van de CV ketel zich kunnen verspreiden in de appartementen.
Nu zijn we als flat aan het nadenken over alternatieve methoden van verwarmen. Voor mezelf wil ik kijken of een ventilatieluchtwarmtepomp een optie is, denk bijvoorbeeld aan een Nibe F470 of F750 (zie https://www.nibe.eu/downl...02023%20-%20webversie.pdf, blz 59 voor specs).

Omdat het een appartement is mag ik aan de buitengevel geen apparaten installeren. Dit apparaat zou de WTW + CV unit kunnen vervangen en deze functies overnemen.

Waar ik dus vooral over twijfel: kan dit? De ventilatieluchtwarmtepomp gaat de uitgaande luchtstroom afkoelen (tot ver onder vriespunt) en daarmee condens opleveren. Een CV ketel condenseert nu ook en voert ook rookgassen af.

Is een afgekeurde rookgasafvoer icm. een ventilatieluchtwarmtepomp wel mogelijk? In deze nieuwe situatie worden er geen rookgassen meer afgevoerd maar er zal wel condensvorming zijn.

Ik vraag het hier omdat alle technische adviesbureau's in de regio hier geen tijd hebben om deze situatie te analyseren dus ik hoop van de kennis hier gebruik te kunnen maken.

Beste antwoord (via JJJ op 22-02-2023 16:20)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
@JJJ Ik zou hier geen ventilatie warmtepomp op aansluiten.
Het hoofdkanaal is wel geïsoleerd, maar niet dampdicht genoeg om onder het dauwpunt te komen, wat veelal wel gebeurd met ventilatie warmtepompen.

Dampdicht isoleren is zoiets als dit:

Ook hebben de wtw / warmtepompen een bepaalde instellingen en tegendruk.
Dit is afhankelijk van de etage, leidingdiameter hoofdkanaal etc.
Het is dus ook geen plug en play.

@Koffie-Verkeerd
Zo zie je dat je altijd wat van elkaar kunt leren d:)b
Ik ken dat inderdaad alleen maar van dunwandig aluminium rookgaskanalen (VR ketels)

[Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 21-02-2023 23:50]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:37
Is het een concentrisch 80/125 rookgasafvoer? Wat is de lengte? Totaal niet geisoleerd?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik weet niet zeker of je verhaal goed begrijp maar volgensmij heet je idee de voglende problemen:
- je complete warmte vraag voor warmwater en CV kun je nooit uitgaande ventilatie lucht halen.
- Je hebt al een apparaat die warmte terugwint uit de uitgaande ventilatie lucht. die wil je al weghalen lees ik.

Ik zou eerder denken aan warmtepompleidingen door de rookgasafvoer zodat de buiten unit op het dak kan.

[Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 18-02-2023 16:59]

• busscherski
Tazzios schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:58:
- je complete warmte vraag voor warmwater en CV kun je nooit uitgaande ventilatie lucht halen.
Dat is niet per definitie waar. Een ventilatiewarmtepomp kan ook voor een deel lucht van buiten aanzuigen. En kan ook kouder uitblazen dan de buitentemperatuur. Sowieso hoef je voor een apartement en ventilatiewarmtepomp vaak maar een beta factor van 0.5 te halen. De paar echt koude dagen kun je wel COP 1 bijstoken.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Tazzios
@busscherski
gevalletje, stellen dat A niet rood is met als argument dat B blauw is. :P

...
en dan zeg jij dat je ook buitenlucht kan toevoegen, dat maakt mijn stelling niet onwaar. Maar de vraag is dan of de TS wel de mogelijkheid heeft om van buiten extra lucht aan te laten zuigen.

• DutchWing
  • Niet online
JJJ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:13:
De vraag in het kort: is een ventilatieluchtwarmtepomp te koppelen aan een afgekeurde rookgasafvoer?

De situatie nader uitgelegd: ik woon in een appartementencomplex waarin momenteel warm water + cv verzorgd wordt met behulp van een CV ketel gekoppeld aan een WTW installatie (CV: Agpo Ferroli HR MegaDens3 122, WTW: Agpo Ferroli HR Optifor OT-V (J.E. StorkAir), bouwjaar ~2009).

Onze rookgasafvoer is afgekeurd (niet geïnstalleerd volgens hedendaagse normen, nooit periodiek onderhoud gepleegd (condensput is vies) en corrosie op de leidingen). Deze rookgasafvoer is wel dampdicht uitgevoerd conform laatste inspectie, maar ik denk niet dat deze dat overal is.

Het risico bestaat dat rookgassen van de CV ketel zich kunnen verspreiden in de appartementen.
Nu zijn we als flat aan het nadenken over alternatieve methoden van verwarmen. Voor mezelf wil ik kijken of een ventilatieluchtwarmtepomp een optie is, denk bijvoorbeeld aan een Nibe F470 of F750 (zie https://www.nibe.eu/downl...02023%20-%20webversie.pdf, blz 59 voor specs).

Omdat het een appartement is mag ik aan de buitengevel geen apparaten installeren. Dit apparaat zou de WTW + CV unit kunnen vervangen en deze functies overnemen.

Waar ik dus vooral over twijfel: kan dit? De ventilatieluchtwarmtepomp gaat de uitgaande luchtstroom afkoelen (tot ver onder vriespunt) en daarmee condens opleveren. Een CV ketel condenseert nu ook en voert ook rookgassen af.

Is een afgekeurde rookgasafvoer icm. een ventilatieluchtwarmtepomp wel mogelijk? In deze nieuwe situatie worden er geen rookgassen meer afgevoerd maar er zal wel condensvorming zijn.

Ik vraag het hier omdat alle technische adviesbureau's in de regio hier geen tijd hebben om deze situatie te analyseren dus ik hoop van de kennis hier gebruik te kunnen maken.
Het gaat hier om een CLV systeem met een parallel kanaal?

Wat was de reden dat het hoofdkanaal was afgekeurd?
- Periodiek onderhoud is verstandig maar geen Afkeurpunt.
- Leeftijd kanaal kan een rol spelen, maar zolang de wtw en/of ketel niet vervangen is, is dit geen afkeurpunt. (Bij jou of buren)
- Corrosie afvoerkanaal is afhankelijk van de situatie of dit een afkeurpunt is of een opmerking.

Normaal wordt er bij dit soort inspecties een camera inspectie uitgevoerd met bijgeleverde rapportage en foto’s als het om VvE’s gaat.

Zoals ik het nu voor mij ziet (doe toevallig ook deze inspecties) gaat een ventilatiewarmtepomp niet werken.

[Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 18-02-2023 17:33]

• JJJ
Wij hebben als appartementencomplex al een inspectie uit laten voeren inclusief wat foto's. Ik zal proberen een aantal van jullie vragen te beantwoorden (document zelf deel ik liever niet ivm herleidbaarheid naar woonlocatie).
busscherski schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:50:
Is het een concentrisch 80/125 rookgasafvoer? Wat is de lengte? Totaal niet geisoleerd?
Ik vermoed van wel. Het is een vrij "nieuw" complex (tot 2010) en beslaat meerdere verdiepingen (denk 15+).
Volgens de WTW documentatie moet de rookgasafvoer minimaal 130 mm diameter zijn (zie https://www.ferroliservic...iding_HR_OptiFor_OT-V.pdf) en dat is deze ook in de appartementen.
Hier staat ook in: "De luchtkanalen, buitenluchttoevoer ( B ) en ventilatielucht / rookgasafvoer (D), moeten tussen de dak- of gevelddoorvoer en de HR OptiFor OT-V dampdicht worden geïsoleerd " (omdat iemand hieronder nog een vraag stelde over isolatie).
Ik weet niet zeker of je verhaal goed begrijp maar volgensmij heet je idee de voglende problemen:
- Je hebt al een apparaat die warmte terugwint uit de uitgaande ventilatie lucht. die wil je al weghalen lees ik.

Ik zou eerder denken aan warmtepompleidingen door de rookgasafvoer zodat de buiten unit op het dak kan.
Mijn jaarverbruik gas was 500 m3/jaar (nu met de prijzen 300 m3/jaar). Volgens de koevlaas formule heb ik voldoende aan een verwarmend vermogen van 3 kW. Uit de tech specs van de Nibe toestellen kunnen zij dit leveren, vandaar dat ik dit overweeg. Het alternatief zijn IR panelen of aansluiting op een warmtenet (die hier in de regio de maximale ACM kosten vraagt) of renovatie rookgasafvoer (wat in de tonnen loopt voor dit complex).
Tazzios schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:12:
@busscherski
gevalletje, stellen dat A niet rood is met als argument dat B blauw is. :P

[...]

en dan zeg jij dat je ook buitenlucht kan toevoegen, dat maakt mijn stelling niet onwaar. Maar de vraag is dan of de TS wel de mogelijkheid heeft om van buiten extra lucht aan te laten zuigen.
Het is een appartementencomplex met een VVE dus in de huidige regelgeving mag ik niks aanpassen aan de buitengevel. Het aanleggen van een extra luchttoevoer behoort dan ook niet tot de mogelijkheden.
DutchWing schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:18:
[...]

Het gaat hier om een CLV systeem met een parallel kanaal?

Wat was de reden dat het hoofdkanaal was afgekeurd?
- Periodiek onderhoud is verstandig maar geen Afkeurpunt.
- Leeftijd kanaal kan een rol spelen, maar zolang de wtw en/of ketel niet vervangen is, is dit geen afkeurpunt. (Bij jou of buren)
- Corrosie afvoerkanaal is afhankelijk van de situatie of dit een afkeurpunt is of een opmerking.

Normaal wordt er bij dit soort inspecties een camera inspectie uitgevoerd met bijgeleverde rapportage en foto’s als het om VvE’s gaat.

Zoals ik het nu voor mij ziet (doe toevallig ook deze inspecties) gaat een ventilatiewarmtepomp niet werken.
In het rapport wordt een CRA systeem genoemd. Is dat hetzelfde als CLV? Ik zal nog wat (hopelijk) relevante snippets delen uit het onderzoeksrapport:

Het rookgasafvoersysteem in de leidingschachten is uitgevoerd als een inpandige, aluminium collectieve rookgasafvoer (CRA-systeem), voorzien van dampdichte isolatie.

De beoordeling luidt:
De conditie van het huidige CRA-systeem is afhankelijk van de langdurige waarborging van de rookgasdichtheid:
A. De aangetroffen materialen (Aluminium) zijn geschikt voor de toepassing voor deze toestellen zoals
opgegeven door de fabrikant. Er zijn leksporen van condensvorming geconstateerd. Daarnaast is er sprake van
substantiële slijtage, maar er lijkt geen sprake te zijn van aantasting van de wanddikte.
B. In het rookgasafvoersysteem zijn geen losse Aluminium restanten (deeltjes Aluminiumoxide) aangetroffen (dit
zou kunnen duiden op substantiële slijtage). Daarentegen is wel corrosievorming geconstateerd als gevolg van
leksporen van condensvorming.
C. Er is geen putcorrosie in het systeem aangetroffen.
D. Op een aantal verbindingen in het collectieve rookgasafvoerkanaal zijn zelf borende plaatschroeven gebruikt
om de buisstukken onderling te verbinden. Het gebruik van zelf borende plaatschroeven is niet toegestaan,
omdat deze in combinatie met de rookgas corrosie en roestvorming binnen de standleiding veroorzaken.
De aangesloten kanalen in de woningen zijn niet correct gebeugeld volgens voorschrift.
Hierdoor kunnen de aangesloten kanalen losraken en kan er rookgas in de woningen lekken.
E. De horizontale rookgasafvoer (RGA) aansluitingen, liggen niet op voldoende afschot (volgens de regelgeving
dient dit 50mm/m1 te zijn). Er is sprake van nalatig onderhoud (dit wordt niet op jaarbasis uitgevoerd),
waardoor het mogelijk is dat er verstopping in de condensafvoer ontstaat.
F. In het stijgkanaal is een krimptang gebruikt om de buisstukken onderling te verbinden. Daarnaast zijn er op
enkele plekken uitstekende rubber siliconen-ringen geconstateerd. Het gebruik van een krimptang is niet
toegestaan in rookgasafvoerkanalen, omdat hierdoor lekkage van de rookgassen kan ontstaan. Uitstekende
afdichtingsringen kunnen mogelijk ook rookgaslekkage veroorzaken.
G. Bij de verbindingen van het verticale collectieve rookgasafvoerkanaal is er sprake van lichte doorzakking en
verbindingen die niet goed zijn gemonteerd.
Daarnaast wordt er gecontroleerd op vervuiling:
A. Er zijn geen losse aluminiumrestanten geconstateerd als gevolg van aantasting van het Aluminium.
B. Er is vervuiling (voornamelijk bouwafval) onder in de condenspot geconstateerd, omdat er waarschijnlijk geen
onderhoud is gepleegd sinds de aanleg van het CRA-systeem. Bij een aantal kanalen is de afvoersifon zwaar
vervuild, waardoor er waterschade als gevolg van verstopping kan ontstaan.
C. Er zijn geen vogelnesten in het CRA-systeem geconstateerd.
De conditie van het huidige CRA-systeem is in principe zodanig dat de rookgasafvoer niet meer voldoet aan de
bovengenoemde voorwaarden. Het CRA-systeem zal bij het vervangen van de CV-ketels mede vervangen moeten
worden naar de geldende eisen.
Als leek denk ik: het kanaal is voornamelijk afgekeurd omdat de rookgassen uit een cv ketel in de luchtaanvoer kunnen lekken en daarmee een veiligheidsrisico vormen. Wanneer men geen cv ketels meer gebruikt maar de kanalen alleen nog worden gebruikt voor de WTW installatie (of evt icm ventilatieluchtwarmtepompen) is dit risico niet langer meer aan de orde. Kortom, afgekeurd voor CV-gebruik maar niet voor overig gebruik. Of zeg ik hiermee onware dingen? Vandaar dit topic!

@modje: bedankt voor het aanpassen van de titel, maar een ventilatieluchtwarmtepomp is geen lucht/luchtwarmtepomp. Kan dit aangepast worden in de titel? Alvast bedankt! :)

• Tazzios
Mijn jaarverbruik gas was 500 m3/jaar (nu met de prijzen 300 m3/jaar). Volgens de koevlaas formule heb ik voldoende aan een verwarmend vermogen van 3 kW. Uit de tech specs van de Nibe toestellen kunnen zij dit leveren, vandaar dat ik dit overweeg. Het alternatief zijn IR panelen of aansluiting op een warmtenet (die hier in de regio de maximale ACM kosten vraagt) of renovatie rookgasafvoer (wat in de tonnen loopt voor dit complex).
Maar waar haalt de Nibe de warmte vandaan? Bij een ventilatieluchtwarmtepomp komt dat voor 100% uit je woning dan denk ik aan een 'perpetuum mobile' PLUS, want je wil ook nog warmwater.

Daarom mijn idee om het kanaal te gebruiken voor een buitenunit op het dak. Of een Innova 2.0 monoblock airco met elektrische boiler(of ventilatieluchtwarmtepomp maar dat kan denk niet snel uit) .
@modje: bedankt voor het aanpassen van de titel, maar een ventilatieluchtwarmtepomp is geen lucht/luchtwarmtepomp. Kan dit aangepast worden in de titel? Alvast bedankt! :)
Een ventilatieluchtwarmtepomp is ook een lucht/luchtwarmtepomp alleen dan specifiek ventilatielucht.

• busscherski
@JJJ
Ik heb totaal geen ervaring met appartementen.
Het is me dus niet duidelijk of jouw rookgasafvoer later weer samenkomt met rookgasafvoer van andere woningen. Als zo`n ventilatiewarmtepomp er dan meer druk op gaat zetten dan de CV ketel van de buren zou doen dan gaat het niet goed.

Heb je nog even een overzicht van welke leidingen je precies hebt (diameter en lengte) en waarvoor ze nu in gebruik zijn en wat je er mee van plan bent? Welke voor lucht aanvoer en welke voor lucht afvoer.

De Koevlaas formule is denk ik niet super nauwkeurig meer in appartementen met een dergelijk laag gasverbruik. Verhoudingsgewijs wordt er immers veel gebruikt voor warm tapwater en weinig voor verwarming. Bij een ventilatie warmtepomp met elektrisch back up element zoals een Nibe Fighter of een product van Inventum heb je overigens al voldoende aan een beta factor van 0.5.
Indicatie van benodigd verwarmingsvermogen:
(500 m3 gas * 8.8 kWh / m3) / 1500 = 2.9 kW. Maar bij een beta factor van 0.5 betekent dat een ventilatiewarmtepomp van minstens 1.45 kW. (die paar dagen per jaar dat het buiten vriest wordt er dan COP 1 bijgestookt).
Het is een appartementencomplex met een VVE dus in de huidige regelgeving mag ik niks aanpassen aan de buitengevel. Het aanleggen van een extra luchttoevoer behoort dan ook niet tot de mogelijkheden.
Maar goed, als iedereen in de VVE moet bijdragen aan de paar ton voor nieuwe rookgasafvoer kan daar misschien over gepraat worden? Al is het altijd lastig in een VVE. Als je echt wat wilt bereiken dan kun je beter verhuizen.
Als leek denk ik: het kanaal is voornamelijk afgekeurd omdat de rookgassen uit een cv ketel in de luchtaanvoer kunnen lekken en daarmee een veiligheidsrisico vormen. Wanneer men geen cv ketels meer gebruikt maar de kanalen alleen nog worden gebruikt voor de WTW installatie (of evt icm ventilatieluchtwarmtepompen) is dit risico niet langer meer aan de orde. Kortom, afgekeurd voor CV-gebruik maar niet voor overig gebruik. Of zeg ik hiermee onware dingen? Vandaar dit topic!
Ik vraag me af of de leidingen dik en kort genoeg zijn. En of er condens aan de buitenkant van de leidingen kan ontstaan.
Tazzios schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:33:
Een ventilatieluchtwarmtepomp is ook een lucht/luchtwarmtepomp alleen dan specifiek ventilatielucht.
Onjuist. Een ventilatiewarmtepomp zoals een Nibe Fighter of Inventum alternatief haalt energie uit lucht en stopt dat in water. Is dus een soort Lucht / Water warmtepomp. En als zodanig krijg je er ook RVO subsidie op.
Maar waar haalt de Nibe de warmte vandaan? Bij een ventilatieluchtwarmtepomp komt dat voor 100% uit je woning dan denk ik aan een 'perpetuum mobile' PLUS, want je wil ook nog warmwater.
maar dat kan denk niet snel uit) .
Onjuist. De lucht die een ventilatie warmtepomp uitblaast is het grootste deel van het jaar veel kouder dan wat de woning binnenkomt. Daar komt het grootste deel van de energie die de warmtepomp toevoegt vandaan.
Daar komt het elektrisch verbruik nog bij.
Voor de koude dagen heb je een elektrisch hulp element.

https://www.google.com/se...pr=1#imgrc=VvZFdGasuVvNdM

Met een beta factor van 0.5 is er dus op jaarbasis nog 8% bijverwarming nodig. COP1 bijstoken op koude dagen telt op jaarbasis dus niet echt aan qua verbruik. Op dagbasis soms wel.

edit: bron: ik heb zelf een ventilatiewarmtepomp gehad als hybride met CV-ketel. Bij mij was de beta factor ongeveer 0.25.

• JJJ
[...]

Daarom mijn idee om het kanaal te gebruiken voor een buitenunit op het dak. Of een Innova 2.0 monoblock airco met elektrische boiler(of ventilatieluchtwarmtepomp maar dat kan denk niet snel uit) .

[...]

Een ventilatieluchtwarmtepomp koelt de afgevoerde lucht naar buiten af en warmt daarmee de binnenkomende lucht op. Het is een lucht/water warmtepomp omdat hij uit de ventilatielucht de warmte haalt maar uiteindelijk wordt er ook water mee opgewarmd wat door mijn radiatoren heen gaat.
busscherski schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:10:
@JJJ
Ik heb totaal geen ervaring met appartementen.
Het is me dus niet duidelijk of jouw rookgasafvoer later weer samenkomt met rookgasafvoer van andere woningen. Als zo`n ventilatiewarmtepomp er dan meer druk op gaat zetten dan de CV ketel van de buren zou doen dan gaat het niet goed.

Heb je nog even een overzicht van welke leidingen je precies hebt (diameter en lengte) en waarvoor ze nu in gebruik zijn en wat je er mee van plan bent? Welke voor lucht aanvoer en welke voor lucht afvoer.

De Koevlaas formule is denk ik niet super nauwkeurig meer in appartementen met een dergelijk laag gasverbruik. Verhoudingsgewijs wordt er immers veel gebruikt voor warm tapwater en weinig voor verwarming. Bij een ventilatie warmtepomp met elektrisch back up element zoals een Nibe Fighter of een product van Inventum heb je overigens al voldoende aan een beta factor van 0.5.
Indicatie van benodigd verwarmingsvermogen:
(500 m3 gas * 8.8 kWh / m3) / 1500 = 2.9 kW. Maar bij een beta factor van 0.5 betekent dat een ventilatiewarmtepomp van minstens 1.45 kW. (die paar dagen per jaar dat het buiten vriest wordt er dan COP 1 bijgestookt).

[...]

Maar goed, als iedereen in de VVE moet bijdragen aan de paar ton voor nieuwe rookgasafvoer kan daar misschien over gepraat worden? Al is het altijd lastig in een VVE. Als je echt wat wilt bereiken dan kun je beter verhuizen.

[...]

Ik vraag me af of de leidingen dik en kort genoeg zijn. En of er condens aan de buitenkant van de leidingen kan ontstaan.

[...]

Onjuist. Een ventilatiewarmtepomp zoals een Nibe Fighter of Inventum alternatief haalt energie uit lucht en stopt dat in water. Is dus een soort Lucht / Water warmtepomp. En als zodanig krijg je er ook RVO subsidie op.

[...]

Onjuist. De lucht die een ventilatie warmtepomp uitblaast is het grootste deel van het jaar veel kouder dan wat de woning binnenkomt. Daar komt het grootste deel van de energie die de warmtepomp toevoegt vandaan.
Daar komt het elektrisch verbruik nog bij.
Voor de koude dagen heb je een elektrisch hulp element.

https://www.google.com/se...pr=1#imgrc=VvZFdGasuVvNdM

Met een beta factor van 0.5 is er dus op jaarbasis nog 8% bijverwarming nodig. COP1 bijstoken op koude dagen telt op jaarbasis dus niet echt aan qua verbruik. Op dagbasis soms wel.

edit: bron: ik heb zelf een ventilatiewarmtepomp gehad als hybride met CV-ketel. Bij mij was de beta factor ongeveer 0.25.
Met appartementen is er wel een bijzondere situatie gaande. De VVE regelt dit soort zaken collectief. Dat wil zeggen: wij moeten als collectief de verwarmingsoptie regelen.
Ik verwacht daarmee dat er geen cv ketels meer actief zijn op de rookgasafvoer wanneer we besluiten all electric te gaan. Veel, zo niet alle, appartementen zijn van plan te gaan verwarmen met IR panelen. Ik heb hier geen trek in ivm. COP=1 en ik denk dat het niet comfortabel gaat zijn (maar dit is meer voer voor een ander topic). In deze nieuwe situatie blijven mensen het WTW systeem gebruiken maar zal de rookgasafvoer buiten gebruik blijven (behalve wanneer een ventilatieluchtwarmtepomp aangesloten wordt).

Voor de beeldvorming, voor de hele flat: het CRA systeem is van aluminium, de diameter is 700 mm (centraal) en de leidingen lopen via het dak naar de 1e etage (15+ etages worden hiermee overbrugd). Er zijn diverse CLV kanalen, minimaal 2 maar ik meen 4.
In mijn appartement lopen 4 leidingen, 2 van 150 mm en 2 van 130 mm. Deze zijn op de WTW aangesloten. Qua functie ben ik geen expert maar uit de WTW documentatie haal ik: 1x retourlucht woning, 1x toevoerlucht woning, 1x buitenlucht toevoer en 1x ventilatielucht & rookgasafvoer. Ik zou denken: dit zijn "gewone" WTW type D leidingen en daar zou ik een Nibe met WTW functie op aan moeten kunnen sluiten.
Het gaat natuurlijk via mijn appartement wel de centrale hoofdleiding waarlangs de lucht wel meerdere etages langsgevoerd wordt. Over je vraag of de leidingen dik en kort genoeg zijn plus condens: de dikte en lengte wordt niet genoemd in het inspectierapport. Maar ik denk wel: de lengte zal meerdere verdiepingen zijn, de dikte zal passen bij een alu buis van 700 mm diameter. Qua condens: volgens het inspectierapport is de boel voorzien van dampdichte isolatie.

Is dit voldoende informatie om de hamvraag te beantwoorden: is een ventilatieluchtwarmtepomp aan te sluiten? Ik maak mij dus met name zorgen over het invoeden van ijskoude lucht via de rookgasafvoer. Het moet niet zo zijn dat mensen problemen gaan ervaren met condensvorming.

Zelf de afvoer isoleren is geen optie: voor renovatie van de leidingen moet op iedere verdieping breekwerk plaatsvinden in ofwel het toilet ofwel de badkamer, op iedere etage. In de tijd dat dit systeem werd aangelegd had men nog niet door dat rookgasafvoeren beperkte levensduur hebben waardoor hier geen rekening mee is gehouden in het ontwerp. Vandaar ook mijn vraag of zonder aanpassingen dit kan.

Als jullie meer informatie nodig hebben, let me know :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:05
Is de rookgas afvoer voor het hele complex afgekeurd?

Dan staat er wel druk op de ketel ;)

Wellicht daarmee makkelijker om collectief de boel op te pakken.

De VVE dat ben jij. Maar je zal goed beslagen ten ijs moeten komen om de rest mee te krijgen;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• busscherski
Ik vraag me af of IR verwarming als hoofdverwarming legaal is. Ik vermoed dat het wel mag indien er geen kamerthermostaat is die meerdere panelen regelt.

In dat geval ook goed in de gaten houden of de netaansluiting van het gebouw voldoende is. Er gaan dan namelijk een boel IR panelen rond hetzelfde tijdstip aangezet worden. Of is er misschien regelgeving mogelijk over het max vermogen van de IR panelen? Misschien max 3 kW oid? Wat dat betreft is een ventilatie warmtepomp een stuk minder belastend, al zul je die ook zeker gaan opmerken als met extreem weer het hulpelement aan gaat.

Voor de CV ketels een individuele gevel rookgasafvoer per appartement (dus dan krijg je een buis door de woonkamer naar de buitenmuur) lijkt me ook lastig worden
https://www.bouwwereld.nl...gelijk-aan-banden-gelegd/

Maar een gevel doorvoer voor een ventilatie warmtepomp zou toch bespreekbaar moeten zijn binnen de VVE? Hoe meer mensen die hebben, hoe kleiner de kans dat de netaansluiting van het gebouw verzwaard moet worden.
https://www.google.com/se...pr=1#imgrc=Tfb3cZQO8BPfmM

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix, again ;)
(mag niet te lang, ik hoop dat het zo ook duidelijker is)

[Voor 53% gewijzigd door Proton_ op 19-02-2023 17:26]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• JJJ
Ronald schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:25:
Is de rookgas afvoer voor het hele complex afgekeurd?

Dan staat er wel druk op de ketel ;)

Wellicht daarmee makkelijker om collectief de boel op te pakken.

De VVE dat ben jij. Maar je zal goed beslagen ten ijs moeten komen om de rest mee te krijgen;)
De gesprekken zijn al gaande. Renovatie van rookgasafvoer is weinig steun voor aangezien mensen van het gas af willen, er veel breekwerk nodig is. Warmtenet is ook nadelig vanwege de zeer hoge kosten en het niet kunnen kiezen van de leverancier. Resteert all electric waardoor een vocale minderheid de flat enthousiast heeft gekregen voor IR panelen.
busscherski schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:50:
Ik vraag me af of IR verwarming als hoofdverwarming legaal is. Ik vermoed dat het wel mag indien er geen kamerthermostaat is die meerdere panelen regelt.

In dat geval ook goed in de gaten houden of de netaansluiting van het gebouw voldoende is. Er gaan dan namelijk een boel IR panelen rond hetzelfde tijdstip aangezet worden. Of is er misschien regelgeving mogelijk over het max vermogen van de IR panelen? Misschien max 3 kW oid? Wat dat betreft is een ventilatie warmtepomp een stuk minder belastend, al zul je die ook zeker gaan opmerken als met extreem weer het hulpelement aan gaat.

Voor de CV ketels een individuele gevel rookgasafvoer per appartement (dus dan krijg je een buis door de woonkamer naar de buitenmuur) lijkt me ook lastig worden
https://www.bouwwereld.nl...gelijk-aan-banden-gelegd/

Maar een gevel doorvoer voor een ventilatie warmtepomp zou toch bespreekbaar moeten zijn binnen de VVE? Hoe meer mensen die hebben, hoe kleiner de kans dat de netaansluiting van het gebouw verzwaard moet worden.
https://www.google.com/se...pr=1#imgrc=Tfb3cZQO8BPfmM
Qua legaliteit: ik heb geen idee. Ik weet wel dat het energielabel van een woning daalt wanneer mensen een elektrische CV hebben (helemaal een slecht idee). De netaansluiting van het gebouw is zeker weten niet voldoende wanneer iedereen met IR panelen gaat verwarmen.
Voor mij de reden om de ventilatieluchtwarmtepomp te onderzoeken is omdat ik graag mijn hele woonruimte verwarmd wil hebben en het geen COP=1 (merendeel van de tijd dan) is.
Ik denk niet dat een geveldoorvoer per ventilatiewp wenselijk is. Dit zou betekenen dat er ook weer breekwerk in de appartementen zelf nodig is voor de leiding naar buiten toe (de afvoeren zijn nu ingekapseld in het gebouw).
Kortom - ik had gehoopt de bestaande rookgasafvoerconstructie te kunnen gebruiken.

@Proton_ bedankt voor de titelfix :) Prima keuze wmb, dit dekt de lading goed!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik denk dat de goedkoopste optie misschien wel een collectieve blokverwarming zou kunnen zijn met een paar 10+ kW units op het dak.
Voor appartementen is een gewone L/W warmtepomp al snel te groot, bovendien is het vaak lastig om plek voor een ~150 liter boiler te vinden.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
dus je wil door een gezamelijk buis voor alle appartementen lucht gaan aanzuigen en uitblazen? dat zal niet gaan.

aangezien iedereen in het zelfde schuitje zit kan je ook voorstellen dat er ergens in de gevel per appartement roosters komen (maar dan ontworpen) of zelfs een buitenunit kwestie van uitleggen dat mensen ipv 500 m3 gas ~4000 kwh aan stroom gaan betalen voor het zelfde comfort.

• Ronald
JJJ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:39:
Resteert all electric waardoor een vocale minderheid de flat enthousiast heeft gekregen voor IR panelen.
Ervaringen met IR als hoofdverwarming lijkt extreem te verschillen. Om dat als oplossing zonder praktijk toets aan het hele complex op te leggen…. Brrrrrr lijkt me geen goed plan. Tijd voor een winter praktijk toetsen lijkt me dat er niet is ;)?

Ik kan helaas geen IR specifieke link vinden… maar voor zover ik begrepen heb mag COP1 niet als hoofdverwarming. Hoeveel je met IR met lagere luchttemperatuur weg kan komen is het COP1… dus ik twijfel of het wel mag.

Blijft over de inkopper van @Proton_

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 19-02-2023 18:08]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• busscherski
@Proton_
Collectieve blokverwarming achteraf installeren geeft denk ik nog meer breekwerk dan de rookgasafvoer renoveren. Is dacht ik ook een 15 etages hoog gebouw he. En dan moet je er ook nog warmtemeters bij hebben en een betalings administratie bijhouden. (Zo maak je soort van je eigen stadsverwarming bedrijf, maar dan zonder gebruik van restwarmte)
En voor warm tapwater dan een ringleiding? Of een individuele elektrische boiler per appartement.
Maar goed, de appartementen zijn al dermate goed geïsoleerd dat in veel gevallen de warmtevraag voor verwarming +/- 60% van het totaal kan zijn, dus waarom dan niet toch verwarmen met IR?

Zelf zou ik denk ik kiezen voor een ventilatie warmtepomp voor verwarming en warm tapwater met een thermisch vermogen van +/- 2 kW. En dan een muurdoorvoer erbij (met buis door woonkamer etc.) Een gat in de muur is nog wel een keertje geboord met een diamantboor met water.

Ik snap de keuze voor IR panelen ook wel. De maandlasten zullen wel best merkbaar stijgen maar blijven een stuk lager dan veel andere woningen.
Bijvoorbeeld op jaarbasis ruil je 500 M3 gas a 1.45 euro / M3 = 725 euro in voor +/- 3000 kWh stroom a 0.40 euro / kWh = 1200 euro.
Een ventilatie warmtepomp zal eerder rond 1300 kWh of net iets minder verbruiken. De terugverdientijd is voor de meeste mensen helaas te lang, vooral als je denkt dat de energieprijzen weer zakken.

Maar met IR zal de collectieve investering beperkt blijven tot een nieuwe netaansluiting voor het gebouw (wil de netbeheerder dat uberhaubt?)
En IR panelen kosten haast niets.

Edit: correctie IR panelen laten installeren kost wel wat

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Fair enough, blijft SWW nog wel een uitdaging.

• DutchWing
  • Niet online
@JJJ
Sommige dingen kan ik zonder foto’s weinig zinnig over zeggen.
Ik zie in het rapport (tekst) geen vreemden dingen staan.

Alleen de krimptang begrijp ik niet helemaal, waarschijnlijk bedoelen ze dat er popnagels gebruikt zijn ofzoiets.

Het rookgaskanaal kan met een goedgekeurde inliner zonder veel breek of sloopwerk makkelijk gerenoveerd worden.
(Mits kanalen niet te ver gezakt zijn etc)

Verduurzamen moet je collectief aanpakken zoals warmtepompen op het dak of in de tuin.
Afhankelijk van situatie, draagconstructie enzovoorts.

IR panelen is niet verduurzamen, dat is gewoon COP 1.
Zou gewoon met regelgeving / bouwbesluit VvE om de oren slaan, want COP 1 als hoofdverwarming mag geen eens. (Nieuw, bestaand of renovatie)
- Misschien dat er een uitzondering op de regelgeving is waar ik niet van af weet…

Itho heeft volgens mij een oplossing WTW / Ventilatie warmtepomp in 1.
Dan heb je een soort van hybride systeem, maar jullie als VvE moeten je gewoon goed gaan informeren en zelf onderzoek doen.

[Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 20-02-2023 10:36]

• JJJ
Proton_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:47:
Ik denk dat de goedkoopste optie misschien wel een collectieve blokverwarming zou kunnen zijn met een paar 10+ kW units op het dak.
Voor appartementen is een gewone L/W warmtepomp al snel te groot, bovendien is het vaak lastig om plek voor een ~150 liter boiler te vinden.
Er is al een collectief proces gaande binnen de VVE om alternatieve verwarmingsopties te onderzoeken maar ik heb niet de indruk dat men echt open staat voor collectieve oplossingen (deels ook door onbegrip).
twain4me schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:51:
dus je wil door een gezamelijk buis voor alle appartementen lucht gaan aanzuigen en uitblazen? dat zal niet gaan.

aangezien iedereen in het zelfde schuitje zit kan je ook voorstellen dat er ergens in de gevel per appartement roosters komen (maar dan ontworpen) of zelfs een buitenunit kwestie van uitleggen dat mensen ipv 500 m3 gas ~4000 kwh aan stroom gaan betalen voor het zelfde comfort.
Het is niet alleen de rookgasafvoer die door het complex loopt he. Waar denk je dat de WTW's nu hun buitenlucht vandaan halen ;)
busscherski schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Zelf zou ik denk ik kiezen voor een ventilatie warmtepomp voor verwarming en warm tapwater met een thermisch vermogen van +/- 2 kW. En dan een muurdoorvoer erbij (met buis door woonkamer etc.) Een gat in de muur is nog wel een keertje geboord met een diamantboor met water.

Ik snap de keuze voor IR panelen ook wel. De maandlasten zullen wel best merkbaar stijgen maar blijven een stuk lager dan veel andere woningen.
Bijvoorbeeld op jaarbasis ruil je 500 M3 gas a 1.45 euro / M3 = 725 euro in voor +/- 3000 kWh stroom a 0.40 euro / kWh = 1200 euro.
Een ventilatie warmtepomp zal eerder rond 1300 kWh of net iets minder verbruiken. De terugverdientijd is voor de meeste mensen helaas te lang, vooral als je denkt dat de energieprijzen weer zakken.

Maar met IR zal de collectieve investering beperkt blijven tot een nieuwe netaansluiting voor het gebouw (wil de netbeheerder dat uberhaubt?)
En IR panelen kosten haast niets.

Edit: correctie IR panelen laten installeren kost wel wat
Mijn voorkeur (als het dus kan met deze bestaande leidingen) is ook de ventilatieluchtwarmtepomp. De ruimte is beperkt in het complex dus ik zou met 1 apparaat van ~60x60x210cm kunnen voorzien in mijn ventilatie, warm water en verwarmingsbehoefte. Een grote pre. De vraag is voor mij alleen nog steeds of dit gaat werken.
Volgens de sommen die ik heb gedaan is verwarmen met IR panelen ongeveer ~2x duurder dan een ventilatieluchtwarmtepomp, bekeken over 15 jaar.
Jullie reacties hebben me verder doen zoeken naar een rapport van TKI Urban Energy ism RVO (in 2021) die aangeven dat men gemiddeld met IR panelen ongeveer 40 kWh/m2 verbruikt, dus in mijn geval ~4000 kWh/jaar.
DutchWing schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:29:
@JJJ
Sommige dingen kan ik zonder foto’s weinig zinnig over zeggen.
Ik zie in het rapport (tekst) geen vreemden dingen staan.

Alleen de krimptang begrijp ik niet helemaal, waarschijnlijk bedoelen ze dat er popnagels gebruikt zijn ofzoiets.

Het rookgaskanaal kan met een goedgekeurde inliner zonder veel breek of sloopwerk makkelijk gerenoveerd worden.
(Mits kanalen niet te ver gezakt zijn etc)

Verduurzamen moet je collectief aanpakken zoals warmtepompen op het dak of in de tuin.
Afhankelijk van situatie, draagconstructie enzovoorts.

IR panelen is niet verduurzamen, dat is gewoon COP 1.
Zou gewoon met regelgeving / bouwbesluit VvE om de oren slaan, want COP 1 als hoofdverwarming mag geen eens. (Nieuw, bestaand of renovatie)
- Misschien dat er een uitzondering op de regelgeving is waar ik niet van af weet…

Itho heeft volgens mij een oplossing WTW / Ventilatie warmtepomp in 1.
Dan heb je een soort van hybride systeem, maar jullie als VvE moeten je gewoon goed gaan informeren en zelf onderzoek doen.
Ik snap het. Ik heb de foto's uit het rookgaskanaal voor je geupload, deze kan je hier vinden met de omschrijvingen uit het rapport: https://imgur.com/a/P0PKZHm
Kan je hieruit afleiden of de staat goed genoeg is om een ventilatieluchtwarmtepomp op aan te sluiten?

Over de verdere opties: een liner gaat niet werken. We hebben al een partij benaderd voor renovatie van dit kanaal maar deze geven aan dat door de hoogte van het gebouw er alsnog breekwerk plaats moet vinden.
De regelgeving / bouwbesluit invalshoek is wel een interessante - ik ga dit nog even onderzoeken!

In algemene zin noemen jullie dat we dit collectief op moeten lossen. Ik ben het helemaal eens met dit sentiment. Helaas loopt dit proces al jaren, zijn flatbewoners hier gefrustreerd over en hierom minder genegen de afweging te maken wat collectief de beste oplossing is. Het sentiment is meer "ik flikker gewoon IR panelen neer en ik ben klaar". Erg jammer. Uiteindelijk heb ik mij ook neer te leggen bij wat de VVE besluti maar binnen dat besluit probeer ik ook de ruimte te zoeken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
JJJ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:48:

[...]

Het is niet alleen de rookgasafvoer die door het complex loopt he. Waar denk je dat de WTW's nu hun buitenlucht vandaan halen ;)
weet ik veel, ik zie geen tekening ;)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:00

ericplan

5180 Wp PV

@JJJ Het is verstandig om het reglement en de akte van splitsing hierop te controleren. Je hebt waarschijnlijk de lastige situatie dat er niets is geregeld wat betreft de verwarming en dat de reikwijdte van de VvE gaat tot de gemeenschappelijke RGA. Dan kan de vergadering niet zomaar overgaan tot een vorm van collectieve verwarming. Dat heeft vergaande juridische consequenties waarvoor waarschijnlijk reglement en akte van splitsing gewijzigd moeten worden. En dat is een dure en extreem tijdrovende klus.

[Voor 5% gewijzigd door ericplan op 20-02-2023 11:06]

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ook niet onmogelijk dat een bewoner gaat eisen (via juridische procedures) dat de VvE de collectieve RGA repareert.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Informatieve column over hoe een VvE werkt:
https://energeia.nl/colum...230215&utm_content=column

A'dam ZonPHP PVOutput

• Ronald
@ericplan betekend dat niet dat reparatie van de RGA een voldongen, waarschijnlijk zeer invasieve, zeer kostbaar feit is

Tenzij 80% van de VVE zich volwassenen gaat gedragen…

Ik benijd de TS absoluut niet, maar desfunctionele VVE’s is een van de reden dat ik niet naar appartementen gekeken heb 3 jaar terug… ben daarvoor al lid geweest van een mooi voorbeeld

• JJJ
twain4me schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:03:
[...]

weet ik veel, ik zie geen tekening ;)
Fair enough :)
ericplan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:05:
@JJJ Het is verstandig om het reglement en de akte van splitsing hierop te controleren. Je hebt waarschijnlijk de lastige situatie dat er niets is geregeld wat betreft de verwarming en dat de reikwijdte van de VvE gaat tot de gemeenschappelijke RGA. Dan kan de vergadering niet zomaar overgaan tot een vorm van collectieve verwarming. Dat heeft vergaande juridische consequenties waarvoor waarschijnlijk reglement en akte van splitsing gewijzigd moeten worden. En dat is een dure en extreem tijdrovende klus.
Bedankt voor deze input, juridisch ben ik hier niet zo goed in thuis maar zoals het Energeia artikel ook noemt is het juridisch nog best complex om een wijziging aan te brengen...

@de rest, @DutchWing, zijn jullie in staat om te peilen of een ventilatiewp aangesloten kan worden obv de foto's? Dit zou vooral in de situatie zijn dat alle CV's zijn afgekoppeld en mijn apparaat het enige is dat actief is op de leidingen.

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

DutchWing schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:29:
@JJJ
De krimptang die hier bedoeld wordt, is een tang om buisdelen te bewerken zodat deze in elkaar passen.
Zie hieronder een voorbeeld daarvan.

[Voor 0% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 21-02-2023 21:24. Reden: zpelvautjes.....]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• busscherski
JJJ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Fair enough :)

[...]

Bedankt voor deze input, juridisch ben ik hier niet zo goed in thuis maar zoals het Energeia artikel ook noemt is het juridisch nog best complex om een wijziging aan te brengen...

@de rest, @DutchWing, zijn jullie in staat om te peilen of een ventilatiewp aangesloten kan worden obv de foto's? Dit zou vooral in de situatie zijn dat alle CV's zijn afgekoppeld en mijn apparaat het enige is dat actief is op de leidingen.
Wat houdt een eigenwijze gas stoker tegen om toch stiekem de CV ketel aangesloten te houden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online
Het hoofdkanaal is wel geïsoleerd, maar niet dampdicht genoeg om onder het dauwpunt te komen, wat veelal wel gebeurd met ventilatie warmtepompen.

@Koffie-Verkeerd
Zo zie je dat je altijd wat van elkaar kunt leren d:)b
Ik ken dat inderdaad alleen maar van dunwandig aluminium rookgaskanalen (VR ketels)

[Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 21-02-2023 23:50]

• JJJ
busscherski schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Wat houdt een eigenwijze gas stoker tegen om toch stiekem de CV ketel aangesloten te houden?
Praktisch gezien, geen idee. Wanneer de VVE stemt dat er niet meer op gas gestookt mag worden is het niet heel sjiek om wel door te blijven stoken. Al weet ik niet hoe dit juridisch inelkaar steekt.
DutchWing schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:45:

[Afbeelding]

Helder, bedankt voor je input. Leuke foto ook, geeft inderdaad wel een beeld wat er moet staan voor het geisoleerd genoemd kan worden. Wij hebben dat hier niet voor zover ik kan beoordelen uit het inspectierapport. Ik zou ook verwachten dat er condens op zou treden indien er een ventilatie-wp gebruikt gaat worden.
Maar: een (goed afgestelde) CV ketel condenseert toch ook? Is dit dan in (veel) mindere mate?

Qua instellingen: akkoord. Je zou wat drukken betreft dan ook eisen moeten stellen aan een ventilatieluchtwarmtepomp voor die in het grotere systeem kan functioneren. Het zal ook wel niet voor niets zijn dat er in principe ook maar 1 type/model CV aangesloten mag worden op dit systeem.

• DutchWing
  • Niet online
JJJ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:25:
Praktisch gezien, geen idee. Wanneer de VVE stemt dat er niet meer op gas gestookt mag worden is het niet heel sjiek om wel door te blijven stoken. Al weet ik niet hoe dit juridisch inelkaar steekt.
Genoeg inspecties gedaan…
VvE = Vereniging van Egoïsten.
Dan weet je het antwoord wel ;)
Helder, bedankt voor je input. Leuke foto ook, geeft inderdaad wel een beeld wat er moet staan voor het geisoleerd genoemd kan worden. Wij hebben dat hier niet voor zover ik kan beoordelen uit het inspectierapport. Ik zou ook verwachten dat er condens op zou treden indien er een ventilatie-wp gebruikt gaat worden.
Maar: een (goed afgestelde) CV ketel condenseert toch ook? Is dit dan in (veel) mindere mate?
De isolatie die er nu omheen zit is om het hoofdkanaal niet te ver te laten afkoelen.

Bij een ventilatiewarmtepomp kom je onder het dauwpunt, warmere lucht in de schacht slaat neer tegen het koudere afvoerkanaal en gaat condenseren. Vandaar dampdicht isoleren.
Als maar 1 bewoner een ventilatiewarmtepomp plaatst zal dit probleem niet echt optreden.

Je zou misschien wel zo’n warmtepomp WTW kunnen plaatsen, maar ik zou persoonlijk als VvE een gezamenlijke oplossing bedenken.
Dan kan een collectieve installatie zijn of een individuele installatie.
Er zijn in sommige gemeentes subsidie mogelijkheden hiervoor om de last te verlichten.
Qua instellingen: akkoord. Je zou wat drukken betreft dan ook eisen moeten stellen aan een ventilatieluchtwarmtepomp voor die in het grotere systeem kan functioneren. Het zal ook wel niet voor niets zijn dat er in principe ook maar 1 type/model CV aangesloten mag worden op dit systeem.
Met WTW’s kun je in sommige gevallen meerdere merken door elkaar plaatsen.
Maar dan moet je hem wel goed instellen en indien twijfel navragen bij de fabrikant.

Er mag maar 1 merk CV ketel hierop aangesloten worden ivm de WTW en ketel samen gekeurd zijn. (Optifor)
De sturing en beveiliging gaat via de WTW.
Wil je ketel vervangen voor een ander merk, dan moet je een goedgekeurde WTW met dat type ketel plaatsen.
Bij de optifor moet je ook een renovatie set in de WTW plaatsen bij elke ketel wissel.

Bij andere merken krijg je bijvoorbeeld dit, doormiddel van een koppelstuk:

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee