Afzuiging keuken naar buiten of Recirculatie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 14:44
Beste Tweakers,

Over een aantal weken is het zo ver en krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning.
Bijna alles is gepland, geregeld en voorbereid.

Toch staat er nog een vraag/keuze open waar ik graag jullie advies/ervaring over hoor.
Het gaat over de afzuiging in de keuken, voeren we de lucht af naar buiten, of kiezen we voor recirculatie.

De keuken wordt vervangen en de huidige afzuiging is aangesloten op een buis naar naar buiten loopt.
Zie afbeelding (via de rode lijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpnIxIiClMk_FPosxj6AFSEipzw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LPnW7OX4EpqMxCIEcOzDc06N.png?f=user_large

In de nieuwe keuken hebben we geen kastjes hoog aan de muur (alleen 2 hoge kasten tegen de linker wand), dus zal er een koof moeten komen als we ervoor kiezen om de lucht naar buiten af te voeren.

De keukenboer geeft aan dat een afvoer naar buiten wat luidruchtiger zal zijn vanwege de afstand en een aantal bochten. Het voordeel zou zijn dat de afzuiging krachtiger is en dus meer geuren afvoert.

Wat is jullie advies/ervaring? :)

Buffalo77 | Pokemon Unite

Beste antwoord (via ronalddus op 16-02-2023 10:53)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:20
Altijd naar buiten.
Je wil vocht en fijnstof afvoeren.

Daarnaast voer je giftige dampen van teflon pan af.
Ik weet niet of je op gas kookt, maar die rookgassen wil je ook kwijt.

Filters zijn duur, en vervang je in de praktijk veel te weinig.

90% van de fijnstof die je inademt, adem je in in huis.
Bij het braden van vlees of wokken van groenten/vlees ontstaat de meeste fijnstof in huis.
Het maakt daarbij niet uit of je op elektriciteit of gas kookt. Uit experimenten van tno heb je minimaal 300m3 per uur afzuig capaciteit nodig.

https://www.tno.nl/nl/duu...F19y6tkBTt5saAggoEALw_wcB

Koken op gas voegt daaraan nog extra ultra fijnstof, stikstofdioxide en koolstofdioxide toe.

Recirculatie is gewoon inferieur.
Verzonnen om een afzuigkap ergens te kunnen hangen waar geen afvoer mogelijkheden zijn.
En omdat mensen geen koofjes willen.

Een gladde spirobuis 150 is gewoon stil, je moet niet die aluminium flexibel ribbelpijp pakken nee.
Die buis kan je natuurlijk ook gewoon meteen rechtdoor naar buiten doen.
Een gat 160 laten boren kost een paar tientjes.
Afzuigkappen sluit je aan met 150mm pijp.

Ik zie vaak mensen die verlopen naar 100, maar dan doet je afzuigkap zo goed als niks meer.
Ga maar eens hardlopen terwijl je ademt door een rietje.

[ Voor 41% gewijzigd door FRANQ op 15-02-2023 09:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ronalddus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:17:
Beste Tweakers,

Over een aantal weken is het zo ver en krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning.

Toch staat er nog een vraag/keuze open waar ik graag jullie advies/ervaring over hoor.
Het gaat over de afzuiging in de keuken, voeren we de lucht af naar buiten, of kiezen we voor recirculatie.

De keuken wordt vervangen en de huidige afzuiging is aangesloten op een buis naar naar buiten loopt.

[Afbeelding]

In de nieuwe keuken hebben we geen kastjes hoog aan de muur (alleen 2 hoge kasten tegen de linker wand), dus zal er een koof moeten komen als we ervoor kiezen om de lucht naar buiten af te voeren.

De keukenboer geeft aan dat een afvoer naar buiten wat luidruchtiger zal zijn vanwege de afstand en een aantal bochten. Het voordeel zou zijn dat de afzuiging krachtiger is en dus meer geuren afvoert.

Ik zou voor recirculatie gaan, enige nadeel is dat je soms een filter moet wisselen. Ik zet de afzuiging vaak uit (als het gaat om geurtjes) want ik vind m'n eten wel lekker ruiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ugchel op 15-02-2023 09:20 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb sinds twee weken recirculatie (bora pkas3) en weinig last van luchtjes. Heb gefrituurd in een koekenpan en meerdere malen vis gebakken met de recirculatie aan. Weinig van te merken na het koken.
Wel zuigt een recirculatie systeem.veel minder waterdamp af, maar als je kookt.zknder deksel op je kookpan (wat half nl doet) maakt dat sowieso weinig uit.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Naar buiten ivm walmen+vocht.

Waarom zou je lucht die je af wil voeren willen laten circuleren? Filter vervangen moet altijd wel. (ook bij 'normale' afzuigkap, maar ik heb geen ervaring met circulatie)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:25
Naar buiten... is doorgaans stiller met toch meer afzuigkracht (vraag mij af waarom de keukenboer het tegenovergestelde zegt?), minder geurtjes en je hoeft (in principe) geen koolstoffilters te vervangen omdat je bij afzuiging naar buiten meestal geen filter hebt of nodig hebt.

https://www.uw-keuken.nl/...ch-een-afvoer-naar-buiten

In principe is de enige reden waarom je voor recirculatie zou kiezen is als het lastig of onmogelijk is om afvoer naar buiten te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:19
Recirculatie betekent regelmatig filters vervangen.
Doorgaans ieder kwartaal?
Ik ken maar weinig mensen die dat ook werkelijk blijven doen.
De afzuiging naar buiten is daardoor meer geschikt voor "luie mensen" (zoals ik) die continue filters vervangen als een vervelende taak vindt :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 13:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier ook recirculatie. Ruiken amper wat van het eten. En die filter vervangen eens per kwartaal is echt onzin. De vorige bewoners hadden 'm nooit vervangen. Dus het filter zat er, ik schat, 10 jaar in? Hebben 'm na 2 jaar zelf te gebruiken maar eens vervangen. En wat denk je? We merken geen verschil. Gewoon recirculatie doen. Makkelijkst, en geen gedoe met klussen. Waar denk je hoe die Bora en al die andere inbouwdingen hun lucht laten?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

NeFoRcE schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:25:
Hier ook recirculatie. Ruiken amper wat van het eten. En die filter vervangen eens per kwartaal is echt onzin. De vorige bewoners hadden 'm nooit vervangen. Dus het filter zat er, ik schat, 10 jaar in? Hebben 'm na 2 jaar zelf te gebruiken maar eens vervangen. En wat denk je? We merken geen verschil. Gewoon recirculatie doen. Makkelijkst, en geen gedoe met klussen. Waar denk je hoe die Bora en al die andere inbouwdingen hun lucht laten?
Ik vraag me wel af wat er met je fijnstof en vetwaarden in je ruimte gebeurt als je 10 jaar je filter niet vervangt. Ik schrok van wat er na twee weken in mijn roostertje hing... Het filter heb ik nog niet bekeken omdat die toch vervangen werd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +63 Henk 'm!

• FRANQ
Altijd naar buiten.

Bij het braden van vlees of wokken van groenten/vlees ontstaat de meeste fijnstof in huis.
Het maakt daarbij niet uit of je op elektriciteit of gas kookt. Uit experimenten van tno heb je minimaal 300m3 per uur afzuig capaciteit nodig.

Koken op gas voegt daaraan nog extra ultra fijnstof, stikstofdioxide en koolstofdioxide toe.

Verzonnen om een afzuigkap ergens te kunnen hangen waar geen afvoer mogelijkheden zijn.

Een gladde spirobuis 150 is gewoon stil, je moet niet die aluminium flexibel ribbelpijp pakken nee.

Ik zie vaak mensen die verlopen naar 100, maar dan doet je afzuigkap zo goed als niks meer.

[ Voor 41% gewijzigd door FRANQ op 15-02-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als de ruimte groot genoeg is -> recirculatie.

Wij hebben een recirculatiekap in een kleine ruimte, en achteraf had ik daar toch liever de lucht naar buiten afgevoerd. Je merkt dan dat waterdamp bijv. niet wordt afgevoerd.

Overigens vervangen wij hier wel netjes elk kwartaal de filters. Ik ben het echt niet eens met de mensen hierboven: ik ruik het verschil tussen een nieuw en oud filter onmiddellijk. Maar mijn reuk is vrij sterk wat dat betreft..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43

Tazzios

..

Hoe ga je de keuken gebruiken?
veel bakken en braden,vele fijnstof afzuigen
koken, recirculatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:04
Ik zou het persoonlijk naar buiten doen.

Wij hebben recirculatie en geuren blijf je toch ruiken. ( ondanks een filter )
Een buren hebben het naar buiten en die hebben daar 0 last van. ( exact dezelfde woning )

Wij gaan het ook aanpassen om het naar buiten te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Tazzios schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:31:
Hoe ga je de keuken gebruiken?
veel bakken en braden,vele fijnstof afzuigen
koken, recirculatie.
Dus eigenlijk dien je 2 kooktoestellen te hebben met ieder een aparte afzuigkap? :D

'deze keuken is niet voor soep' :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Bij inductie: Recirculatie. Je wilt niet te veel warmte naar buiten 'pompen' en het is en blijft altijd een gat. Plasmafilters zijn goed genoeg, en een koolstof filter vervangen is ook geen probleem. Luchtjes is geen probleem, en het argument 'vocht' heb je andere ventilatie voor (zoals een centrale balansventilatie, die doorgaans afzuigt vanaf de keuken en via WTW warmte uitwisselt met andere lucht voor het huis). Fijnstof gaat goed met recirculatie, en dat is ook goed meetbaar. Teflon dampen... ik hoop niet dat je boven de 600 graden kookt, of teflon pannen dusdanig mishandeld dat er sowieso stof in zit (want dan heb je zelfs met je gewone afzuiging een probleem, ín je voedsel).

Bij gas: ga naar inductie, tenzij je écht niet anders kan. Anders... is dit een van de zeldzame gevallen waarbij ik zeg: "naar buiten". Niet vanwege vocht, zelfs niet vanwege fijnstof (wat bij gas altijd vrij hoog is zelfs met perfect blauwe vlammen), maar vanwege het stijgende CO2 niveau.

Bedenk wel dat je een mega gat in je isolatie hebt van je woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:07
Je kan denk ik niet zo maar stellen 'recirculatie, ik merk geen verschil'. Het hangt nogal af van de woning.

Ik woon in een jaren 80 huis. Geen mechanische ventilatie. Alleen roosters. En we hebben recirculatie. Vervangen de filters regelmatig (4 keer per jaar geloof ik). Koken nog op gas.

CO2 waarden vaak hoog tijdens koken, 1000 PPM of meer. Zakt wel redelijk snel terug maar toch. Ook luchtvochtigheid, gaat van bv 58% naar 65%. Niet echt super problematisch maar als we onze keuken gaan doen dan willen we alles wel weer naar buiten afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 15:43
Umbrah schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
Bij inductie: Recirculatie. Je wilt niet te veel warmte naar buiten 'pompen' en het is en blijft altijd een gat. Plasmafilters zijn goed genoeg, en een koolstof filter vervangen is ook geen probleem. Luchtjes is geen probleem, en het argument 'vocht' heb je andere ventilatie voor (zoals een centrale balansventilatie, die doorgaans afzuigt vanaf de keuken en via WTW warmte uitwisselt met andere lucht voor het huis). Fijnstof gaat goed met recirculatie, en dat is ook goed meetbaar. Teflon dampen... ik hoop niet dat je boven de 600 graden kookt, of teflon pannen dusdanig mishandeld dat er sowieso stof in zit (want dan heb je zelfs met je gewone afzuiging een probleem, ín je voedsel).

Bij gas: ga naar inductie, tenzij je écht niet anders kan. Anders... is dit een van de zeldzame gevallen waarbij ik zeg: "naar buiten". Niet vanwege vocht, zelfs niet vanwege fijnstof (wat bij gas altijd vrij hoog is zelfs met perfect blauwe vlammen), maar vanwege het stijgende CO2 niveau.

Dit, zeker bij goede isolatie.

Hou er ook rekening mee dat er nog op andere plekken in je keuken vocht onstaat. Dus dat _naast_ je afzuiging je sowieso ook je ventilatie op orde wil hebben.

Neem je bijvoorbeeld een stoomoven en/of kokend water kraan. Hou er dan rekening mee dat je meer vocht wil afvoeren dan voorheen.. (op een andere plek dan waar de afzuigkap hangt)

android since G1.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Je hebt een groot dilemma gecreëerd voor jezelf. Want hier zul je 50/50 recirculatie/afvoer antwoorden gaan krijgen.

En dat is logisch, beiden werkt ongeveer even goed en hebben beiden andere voordelen.

Recirculatie:
+ je zuigt geen warme lucht naar buiten
- je kan kookluchtjes blijven ruiken
- meestal luidruchtiger
- je zuigt geen vocht af
- filters vervangen

Afvoer:
+ je zuigt alle dampen naar buiten
+ geen filters vervangen
+ meestal stiller
- je zuigt warme lucht af uit je huis
- buizen aanleggen

De afweging zal je zelf moeten maken. ;) Persoonlijk vind ik de nadelen van recirculatie niet opwegen tegenover de beperkte voordelen. Je afzuigkap staat een half uurtje per dag aan. Dus hoeveel warme lucht zuig je nu echt af die je weer moeg opwarmen in huis.

[ Voor 20% gewijzigd door t14wo op 15-02-2023 09:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
Umbrah schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:

Megagat in je isolatie. 8)7
Een gat van 15cm doorsnee in je kookplaat? Die ook gewoon met vlinderklep dicht is in uitgeschakelde stand?

Je overdrijft gigantisch. Alsof je een tunnelboormachine gebruikt om een gat in je gevel te maken die je daarna open laat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ding van 'naar buiten' is niet zozeer dat je enkel en alleen bij het koken warmte kwijt raakt, zelfs met lamellen/kleppen merk je bij het minste of geringste 'trek', dat, en convectie is natuurlijk een ding.

Dingen als kookluchtjes is subjectief (ben van naar buiten naar recirculatie gegaan, en heb WTW met afzuiging in de keuken), persoonlijk merk ik niks meer (behalve als het tijd is het filter te vervangen). Herrie ook, de roomba maakt meer herrie dan m'n recirculatie. Warmte is echter denk ik voor mij het allergrootste nadeel. Maar inderdaad, het is heel persoonlijk. Waar ik wel erg objectief in kan zijn is dat de ventilatie in de rest van het huis ook op orde moet zijn, maar laat ik eerlijk zijn: kookvocht is dan niet je grootste probleem. Je badkamer/toilet/bijkeuken is waarschijnlijk een veel groter probleem.

Zal ook zeker CO2 een factor laten zijn echter, dát is waar "naar buiten" een voordeel is, zeker als je nog op gas kookt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:26
Gat naar buiten is superieur. Zet maar eens een tijdje een CO2/fijn stof meter in je keuken en zie wat het koken doet. Maar goed, het moet doenbaar zijn in je situatie. Pas als het echt niet anders kan voor recirculatie kiezen.

Wat warmteverlies betreft: je verliest wat warmte, maar de hoeveelheid warmte is beperkt, en je gezondheid gaat voor. Je kan het verlies wel minimaliseren door een geisoleerde terugslagklep te plaatsen, zoals de Naber Thermobox. Zonder terugslagklep, of met een simpele terugslagklep kan de kou via je afzuigkap terug je huis in komen. Die thermobox sluit dat uit.

[ Voor 5% gewijzigd door marvel27 op 15-02-2023 09:50 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat ook nog meespeelt is de vorm van je keuken. Als je keuken in een min-of-meer aparte ruimte zit, kan de onderdruk die een afzuigkap die naar buiten blaast heel erg meehelpen met het voorkomen van het verspreiden van geuren of rook naar je woonkamer. Een recirculatiekap geeft géén onderdruk.

Ik ben thuis van naar buiten blazen overgestapt naar recirculatie, en dit effect merk ik wel. Als we bakken met veel rook (doen we niet vaak, maar wel met enige regelmaat), merk ik wel dat de kamer nu eerder rokerig wordt. Eerst ging er 80% van de rook direct de afzuigkap in (slechte kap), maar kwam het restant van de rook nauwelijks de keuken uit door de onderdruk. Nu gaat 95% van de rook direct de recirculatiekap in, maar de overige 5% trekt veel makkelijker naar de kamer.

Ik ga dit oplossen door nog een ventilatie-wtw aan te leggen, om de keuken tijdens koken weer op onderdruk te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43

Tazzios

..

The_BoKmeester schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Dus eigenlijk dien je 2 kooktoestellen te hebben met ieder een aparte afzuigkap? :D

haha, vooruit koken mag ook bij afzuiging.

de keuzes opties had ik express wat zwart/wit neer omdat je ook rekening moet houden wat je gaat doen op het fornuis.
Bij alleen wat koken heb je geen last van fijnstof. Ga je uren uitgebreid baken braden is een afzuiging toch prettiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 10:08
ronalddus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:17:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]

Naar buiten. Minder stank, geen filters wisselen, vocht lekker naar buiten en Minder fijnstof in de woning.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FRANQ
Afzuiging naar buiten doe je voor je eigen gezondheid dat is al mininaal 10 +jes waard bij de voor en nadelen.

Je hebt geisoleerde vlinderkleppen
https://www.luchtafvoer.b...kap-thermobox-150-mm.html

Recirculatie is voor als het echt niet anders kan.
Helaas vinden keukenboeren het wel makkelijk dat ze niet na te hoeven denken over buizen.

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 15-02-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
lonehitman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Naar buiten. Minder stank, geen filters wisselen, vocht lekker naar buiten en Minder fijnstof in de woning.
Helaas zijn de meeste mensen overstemd door gas en kWh besparing en willen absoluut geen warme lucht afzuigen naar buiten.

Om over fijnstof maar te zwijgen. Maarja: die meter heb je toch niet thuis en merk je op korte termijn niks van, dus we doen of het niet bestaat en onzin is.

Ik heb nog nooit een temperatuur verlaging/aanslaan van verwarming gezien nadat ik gekookt heb met buitenafzuiging. De warmte die je met het koken zelf genereert, is veel meer dan de warmte die je wegzuigt.

Daarnaast heb je bij recirculatie weer meer kookvocht in huis, wat het moeilijker maakt om te verwarmen.

Ik denk dat recirculatie een mooie kans is voor fabrikanten om over de gebruiksduur voor honderden/duizenden aan filters te verkopen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door t14wo op 15-02-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05
The_BoKmeester schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Dat zou ideaal zijn. :)
Afhankelijk van wat je doet (en hoe vaak) in de keuken kan de noodzaak van het verwisselen van filters best vervelend zijn.

Imho is recirculatie vooral leuk voor de magnetronmaaltijdfanaat.
Maar als ik in de winter een kadaver in een pan water heb dobberen dan wil ik stiekem ook (weer) recirculatie.

- knip -

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:47
Altijd naar buiten. Recirculatie is een noodoplossing als het écht niet anders kan. Je wil gewoon alle fijnstof, dampen en dergelijke naar buiten hebben, voor je eigen gezondheid. Maakt ook nog een stuk minder herrie dan recirculatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Heb zelf een bora pure met recirculatie en heb in 1,5 jaar tijd de filter nog niet hoeven te vervangen. De plaat zou dat vanzelf aan moeten geven.

Dat een afzuiging naar buiten warmte lucht afvoert en je dat niet wil is echt grote onzin. Zolang je nergens anders koude lucht invoert veranderd er niks aan de temperatuur in je ruimte. Zou mooi zijn als het 40 graden is dan kun je de afzuigkap aanzetten om je huis te verkoelen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@dennis112 Dat klinkt als een mooie energiebesparing. Het kookpunt van water ligt ook laag in een vacuum, toch? ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
@ronalddus Heb je nu een goeie ventilatie, of is die maar zozo.
Als de normale ventilatie niet op orde is, of je kookt op gas, zou ik sowiezo naar buiten afvoeren. Zorg wel voor een goeie terugslagklep (een isobox, of 3 goeie enkelvoudige na elkaar; netjes geplaatst ter hoogte van de isolatie in de muur) en gladde buizen.

Ik heb zelf een recirculatie; en als je die filters er uit haalt om schoon te maken merk je wel dat de kap veel minder hard moet werken dus ook veel stiller is. Bij verbranden zet ik even de typeD ventilatie mee op max, anders blijf je wel geur houden. Ik overweeg eigenlijk om hem toch om te bouwen naar muurdoorvoer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
dennis112 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:07:

Dat een afzuiging naar buiten warmte lucht afvoert en je dat niet wil is echt grote onzin. Zolang je nergens anders koude lucht invoert veranderd er niks aan de temperatuur in je ruimte. Zou mooi zijn als het 40 graden is dan kun je de afzuigkap aanzetten om je huis te verkoelen.
Haha. Wat precies zuigt een afzuigkap af? Is dat niet dat spul wat om je heen is? Lucht heet dat. En die komt uit je huis. En omdat de druk verlaagd wordt door het afzuigen, komt de lucht van andere plekken terug. Zoals bovenverdieping, kieren in je woning, raamroosters etc.

Maar wat ik wel aangeef is dat het warmteverlies van afzuiging naar buiten wordt gecompenseerd doorsat het koken zelf warmte produceert en je netto dus niets verliest. Bijkomend wordt je lucht niet vochtig zoals bij recirculatie, wat meer energie kost om te verwarmen.

[ Voor 16% gewijzigd door t14wo op 15-02-2023 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
t14wo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Haha. Wat precies zuigt een afzuigkap af? Is dat niet dat spul wat om je heen is? Lucht heet dat. En die komt uit je huis. En omdat de druk verlaagd wordt door het afzuigen, komt de lucht van andere plekken terug. Zoals bovenverdieping, kieren in je woning, raamroosters etc.
Mensen ventileren toch te weinig, dus eigenlijk is dat ook een + punt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Gewoon naar buiten die lucht. Scheelt je de komende 10-15 jaar koolstoffilters vervangen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:46
Wij kochten een huis met kap op recirculatie, toen we de kanalen lieten reinigen bleek het overal vet en vies (logisch) Ik heb er toen zelf voor gekozen om na een jaar een kanaal naar buiten te laten boren en een kap met motor te plaatsen. Maakt wel iets meer lawaai, maar kanalen blijven langer schoon, motor unit blijft langer stil en schoon, en zuigt veel beter af. Iedereen in de straat heeft het al laten doen.

Het is voor ieder op zich, een koof is misschien ook niet mooi, maar als je daar geen moeite mee zou hebben, dan had ik hem naar buiten laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Señor Sjon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:50:
Gewoon naar buiten die lucht. Scheelt je de komende 10-15 jaar koolstoffilters vervangen.
Dus een normale afzuigkap die die lucht naar buiten zuigt heeft geen te vervangen filters? Ok....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zijn meestal wasbare RVS-filters die in de vaatwasser kunnen. Koolstoffilters gaan 3-6 maanden mee en dan moeten ze vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yes en in een Bora (de mijne iig) zitten beide. De RVS filters die je het best wekelijks in de vaatwasser kiepert (zijn ook klein en makkelijk los te halen) en de koolstoffilters. De gewone zijn jaarlijks te vervangen, de pro-versie minder vaak. Zal eens opzoeken hoe vaak ik dat hoor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meestal vaker dan eens per jaar. Het verzadigt allemaal vrij snel. Ik vind recirculatie een verschrikking tov naar buiten blazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
FRANQ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:30:
Altijd naar buiten.

Daar zijn recirculatiekappen ook prima toe in staat. Daarnaast giftige dampen van een pan afvoeren terwijl je het voedsel wat je er in bakt wel gewoon opeet is raar, vind je niet? Gooi die giftige pan gewoon weg en koop iets waar je niet ziek van wordt.
Altijd naar buiten.

Dit is gewoon onzin. Recirculatiekappen zijn gemaakt worden gebruikt om huizen energiezuiniger te maken. Met een afvoer naar buiten, 300m3 per uur zoals je zegt, voer je warme lucht van binnen af en vervang je het door koude lucht van buiten. Een goede ventilatie is altijd belangrijk, koken maakt het alleen iets belangrijker. Afhankelijk zijn van je afzuigkap voor ventilatie is raar, die staat niet de hele dag aan. Gelukkig komt er alleen fijnstof vrij bij het koken met je teflon pan op een gasfornuis 8)7 .Bij oude huizen is hier geen rekening mee gehouden, dus is afvoeren naar buiten essentieel. Je kan beter investeren in een goede afzuiginstallatie met warme terugwin. Dan doet die recirculatiekap precies wat hij moet doen, zit je niet onnodig je huis te verwarmen en is je luchtkwaliteit veel beter dan met je afzuigkap.

Een recirculatiekap installeren in een huis zonder ventilatie zal vast niet goed zijn. Maar ik denk dat een huis zonder ventilatie sowieso niet gezond is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dexs op 15-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Erm de recirculatiekap bestaat al wat langer dan de huidige energiezuinigheidsmantra. Formeel wil men ook niet dat we ze boren in nieuwbouw, maar de keukenleverancier mag dat weer wel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Señor Sjon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:31:
Meestal vaker dan eens per jaar. Het verzadigt allemaal vrij snel. Ik vind recirculatie een verschrikking tov naar buiten blazen.
Als ik de voorschriften van Bora neem (en die voor waar aanneem) klopt je stelling niet helemaal.
Hoe vaak moet het actieve-koolfilter in uw BORA systeem worden vervangen? Wel, dat hangt af van uw BORA product en het ingebouwde filter:

BORA Professional, BORA Classic 2.0 & BORA Classic: Bij deze twee producten zijn er twee opties voor de uitvoering met recirculatiesysteem: BORA luchtreinigingsbox Ecotube (ULBF) en BORA luchtreinigingsbox met 3 actieve-koolfilterpatronen (ULB3X). De ULBF moet na 300 bedrijfsuren worden vervangen, de ULB3X na 600 bedrijfsuren.
Bron: https://www.bora.com/nl/nl/service/filter-vervangen/

obv 300u kunnen de meeste mensen prima 1 jaar koken, dat is 49 minuten draaien per dag. Nu snap ik dat de fabrikant het allemaal wat rooskleurig inschat maar ik denk dat de meeste mensen de helft van die draaitijd halen op dagbasis. Dan zou Bora er een factor 2 naast zitten, lijkt me heel stevig.

offtopic:
Ik houd het met die ULB3X vast ook wel een jaar uit :+

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Boudewijn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Als ik de voorschriften van Bora neem (en die voor waar aanneem) klopt je stelling niet helemaal.

[...]

Bron: https://www.bora.com/nl/nl/service/filter-vervangen/

obv 300u kunnen de meeste mensen prima 1 jaar koken, dat is 49 minuten draaien per dag. Nu snap ik dat de fabrikant het allemaal wat rooskleurig inschat maar ik denk dat de meeste mensen de helft van die draaitijd halen op dagbasis. Dan zou Bora er een factor 2 naast zitten, lijkt me heel stevig.

offtopic:
Ik houd het met die ULB3X vast ook wel een jaar uit :+
Ik hou het ook ongeveer een jaar uit met mijn BORA x PURE filter. Met een afzuigkap betaal je 30-60 euro per jaar extra aan gas voor verwarming door de warme lucht die je afvoert. BORA is een premium product, dus ook de filters zijn duurder, maar budgetvriendelijke merken kosten ±€20 per jaar. Je zou het ook als besparing kunnen zien.

offtopic:
1m3 droge lucht verwarmen kost 918J, 1m3 gas bevat 36000000J, gemiddelde temperatuur in NL is 10,4C, verwarming binnen op 20C, 300-600m3 luchtafvoer per uur, 300 uur per jaar afzuigen, keuken van 15m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Boudewijn Actief koolstof heeft een beperkt reactief vermogen.
Met veel lichte aldehyden rent zo'n filter erg snel naar z'n einde, enorm afhankelijk van wat/hoe je kookt dus.

Idem voor de fijnstoffilter. Dagelijks water aan laten branden zal niet zo zwaar wegen, maar bruine randjes op je vlees en groenten natuurlijk wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Sorry, ik ga offtopic. Ik zou voor recirculatie gaan.

offtopic:
[quote]Raymond P schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:13:
Met veel lichte aldehyden rent zo'n filter erg snel naar z'n einde, enorm afhankelijk van wat/hoe je kookt dus.

Idem voor de fijnstoffilter. Dagelijks water aan laten branden zal niet zo zwaar wegen, maar bruine randjes op je vlees en groenten natuurlijk wel.
[/quote]

Iedereen heeft zon focus op het verminderen van het fijnstof tijdens het koken, maar volgens het TNO rapport dat hier eerder is gedeeld doet de gemiddelde Nederlander 80% van de fijnstof op in woningen. Iets later staat: [quote]Door alleen al gebruik te maken van goede kookafzuiging kan de totale blootstelling aan fijnstof, dus inclusief gemiddeld verblijf buiten de woning, met circa 10 - 20% worden verlaagd.[/quote]

De zin daarna in het zelfde onderzoek:
[quote]De combinatie van kookafzuiging en een zogenaamd F7 filter in de buitenluchtaanzuig van nieuwbouwwoningen met balansventilatie kan de jaargemiddelde blootstelling op een eenvoudige manier halveren.[/quote]

Dus 10-20% winst met een goede afzuiging, 30-40% winst met goede ventilatie en isolatie. Ik zeg niet dat hiermee een goede afzuiging onbelangrijk is, maar het afvoeren van vervuilde lucht om vervolgens iets minder vervuilde lucht naar binnen te brengen? En woon je aan een drukke straat? Dicht bij een snelweg? Schiphol? Tata steel?
Je huis goed isoleren en een goed ventilatiesysteem met filters plaatsen heeft een veel groter effect dan je afzuigkap. Niet dat die niet belangrijk is maar naar buiten afvoeren maakt het onmogelijk om de andere verbeteringen nog toe te passen. Een gemiddeld wtw-ventilatiesysteem met filters kan namelijk niet de hoeveelheid m3 lucht filteren die een afzuigkap afvoert.

[ Voor 7% gewijzigd door Dexs op 15-02-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dexs schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:27:
Sorry, ik ga offtopic. Ik zou voor recirculatie gaan.

offtopic:
[quote]Raymond P schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:13:

[/quote]

Iedereen heeft zon focus op het verminderen van het fijnstof tijdens het koken, maar volgens het TNO rapport dat hier eerder is gedeeld doet de gemiddelde Nederlander 80% van de fijnstof op in woningen. Iets later staat: [quote]Door alleen al gebruik te maken van goede kookafzuiging kan de totale blootstelling aan fijnstof, dus inclusief gemiddeld verblijf buiten de woning, met circa 10 - 20% worden verlaagd.[/quote]

De zin daarna in het zelfde onderzoek:
[quote]De combinatie van kookafzuiging en een zogenaamd F7 filter in de buitenluchtaanzuig van nieuwbouwwoningen met balansventilatie kan de jaargemiddelde blootstelling op een eenvoudige manier halveren.[/quote]

Dus 10-20% winst met een goede afzuiging, 30-40% winst met goede ventilatie en isolatie. Ik zeg niet dat hiermee een goede afzuiging onbelangrijk is, maar het afvoeren van vervuilde lucht om vervolgens iets minder vervuilde lucht naar binnen te brengen? En woon je aan een drukke straat? Dicht bij een snelweg? Schiphol? Tata steel?
Je huis goed isoleren en een goed ventilatiesysteem met filters plaatsen heeft een veel groter effect dan je afzuigkap. Niet dat die niet belangrijk is maar naar buiten afvoeren maakt het onmogelijk om de andere verbeteringen nog toe te passen. Een gemiddeld wtw-ventilatiesysteem met filters kan namelijk niet de hoeveelheid m3 lucht filteren die een afzuigkap afvoert.
In de ot-tags werken de quotes enzo niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Ik weet het, toen ik klaar was met mijn bericht schrijven besefte ik dat het niet de vraag van TS beantwoord. Vandaar mijn edit. Net als deze reactie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dexs schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Ik hou het ook ongeveer een jaar uit met mijn BORA x PURE filter. Met een afzuigkap betaal je 30-60 euro per jaar extra aan gas voor verwarming door de warme lucht die je afvoert. BORA is een premium product, dus ook de filters zijn duurder, maar budgetvriendelijke merken kosten ±€20 per jaar. Je zou het ook als besparing kunnen zien.

offtopic:
1m3 droge lucht verwarmen kost 918J, 1m3 gas bevat 36000000J, gemiddelde temperatuur in NL is 10,4C, verwarming binnen op 20C, 300-600m3 luchtafvoer per uur, 300 uur per jaar afzuigen, keuken van 15m2
Alleen de helft van de tijd ben je niet die lucht aan het verwarmen plus de hitte van het bakproces zelf. Als je de berekening completer wil maken. Overigens kosten vervangfilters (koolstof) voor goedkopere kappen zo rond de 25 euro per stuk (3-4/jaar vervangen formeel, maar dat doet bijna niemand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:30
Naar buiten, zodat de buren ook meteen weten wat je eet en of ze mee willen eten.

Het gaat niet om geurtjes het is vooral vocht en damp wat er van je pannen af komt.
En vocht wil je naar buiten niet weer je huis in blazen.
Buis zo kort mogelijk en diameter zo groot mogelijk (150mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:00
Als je naar buiten gaat afzuigen, kan je er ook voor kiezen om afzuiging in/of achter de kookplaat te nemen en dan het kanaal achter de plint door laten lopen, dan heb je ook geen lelijke koof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Señor Sjon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:14:
[...]

Alleen de helft van de tijd ben je niet die lucht aan het verwarmen plus de hitte van het bakproces zelf. Als je de berekening completer wil maken. Overigens kosten vervangfilters (koolstof) voor goedkopere kappen zo rond de 25 euro per stuk (3-4/jaar vervangen formeel, maar dat doet bijna niemand).
Voeg daar dan ook nog aan toe dat luchtvochtigheid in huis stijgt in het geval van een recirculatie kap en het algemeen verwarmen dus meer energie kost.

Wij zijn begonnen met recirculatie en hebben dit onlangs omgebouwd met een verbinding naar buiten (plafond moest er toch uit vanwege een lekkage) en dat is echt een vooruitgang. Scheelt aanzienlijk in luchtvochtigheid en de geuren zijn ook veel minder (ondanks dat we de filter regelmatig vervingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@ronalddus als je de keuken spiegelt (koken aan andere wand), dan heb je één rechte lijn naar buiten ipv al die bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Dexs Dat de in de keuken geproduceerde fijnstof afgevoerd moet worden zijn we het wel over eens toch?

Of je dat nu opvangt in een filter of naar buiten blaast en de effectiviteit van die methoden ga ik niet aan de kaak stellen. Wat ik uit ervaring wel kan vertellen (en dus heb gedaan) is dat fijnstoffilters vol lopen en vervangen moeten worden, daar heb je geen last van als je naar buiten blaast.

Naarmate je filters verzadigd raken neemt ook je circulatie/flow/effectiviteit af, daar merk je niet direct veel van.
Afnemende afzuigcapaciteit heeft een direct effect op de verspreiding van fijnstof door de rest van het huis, concentraties kunnen daardoor hoog oplopen. Als ik het mij goed herinner haalt TNO dat ook aan.
Als je een recirculatie systeem hebt dus tijdig je filters blijven vervangen. (Zo'n systeem doet overigens niets tegen ultrafijnstof)

Dat het mes aan twee kanten snijdt ben ik mij van bewust.
Wellicht koken we over een paar jaar weer in de bijkeuken, geïsoleerd van de isolatie, in plaats van een 'mooie' open keuken of kookeiland.
Integratie met balansventilatie inclusief wtw is immers ook al beschikbaar, dan kan je gewoon die 300m3 naar buiten blazen. Mja, daar heeft TS momenteel mogelijk weinig aan.

Fijnstof is echter niet heel belangrijk voor mij, het kwaad is al geschied en ik kook het liefst op gas. :+
Geuren vind ik wel heel vervelend.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Señor Sjon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:14:
[...]

"De helft van de tijd" wordt perfect gecompenseerd door het gemiddelde. De ene keer vriest het, de andere keer is het 30 graden. Als we helemaal muggenziften is gas ook een stuk duurder als het koud is dan als het warm is. Warmte van het kookproces voer je af met een afzuigkap naar buiten, dat is dus ook winst voor recirculatie. Wat wellicht de hogere luchtvochtigheid weer compenseert.
Raymond P schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:35:
@Dexs Dat de in de keuken geproduceerde fijnstof afgevoerd moet worden zijn we het wel over eens toch?

Of je dat nu opvangt in een filter of naar buiten blaast en de effectiviteit van die methoden ga ik niet aan de kaak stellen. Wat ik uit ervaring wel kan vertellen (en dus heb gedaan) is dat fijnstoffilters vol lopen en vervangen moeten worden, daar heb je geen last van als je naar buiten blaast.

Naarmate je filters verzadigd raken neemt ook je circulatie/flow/effectiviteit af, daar merk je niet direct veel van.
Afnemende afzuigcapaciteit heeft een direct effect op de verspreiding van fijnstof door de rest van het huis, concentraties kunnen daardoor hoog oplopen. Als ik het mij goed herinner haalt TNO dat ook aan.
Als je een recirculatie systeem hebt dus tijdig je filters blijven vervangen. (Zo'n systeem doet overigens niets tegen ultrafijnstof)
Ik ben het absoluut met je eens. Het is ook logisch dat iedereen reageert vanuit eigen ervaring. Waar ik moeite mee heb is dat mensen een absoluut standpunt innemen zonder rekening te houden met de situatie van TS, die zich er vervolgens wel door kan laten beïnvloeden. Het is allemaal niet zo rechtlijnig. TS stelt een vraag over de beste manier van afzuigen, het antwoord moet zijn; dat is afhankelijk van jouw situatie. Vervolgens kan je TS helpen met het vinden van de relevante informatie om een keuze te maken. Niet zeggen "altijd naar buiten" met een citatie uit een TNO rapport dat verschillende nuances bevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:50
Recirculatie
Voordelen:
- geen pijp naar buiten, overal de kap kunnen plaatsen waar stroom zit zonder na te denken.

Nadelen:
- Fijnstof blijft in huis.
- kookvocht blijft in huis.
- Filters vervangen/schoonmaken.

Echte afzuigkap
Voordelen:
- Fijnstof wordt afgevoerd en kookvocht ook.

Energiebesparing maakt niet uit tenzij je de heledag de afzuigkap aan hebt staan...
Voor afzuigkappen met pijp naar buiten zijn er ook geisoleerde terugslagkleppen waardoor het niet meer uitmaakt kwa warmteverlies.

Kwa onderhoud en gemak en gezondheid altijd voor een afzuigkap met pijp naar buiten kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 13:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij een kookeiland kan je nog via een verlaagd plafond werken als je niet aan de downdraft wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dennis112 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:07:
Heb zelf een bora pure met recirculatie en heb in 1,5 jaar tijd de filter nog niet hoeven te vervangen. De plaat zou dat vanzelf aan moeten geven.

Dat bestaat niet, een afzuigkap zal altijd ergens anders in huis lucht aanzuigen van buiten, wat je afblaast moet aangevuld worden anders zou je vacuum trekken en geen zuurstof meer krijgen in huis.

Het huis koelt inderdaad af als de afzuigkap aan staat maar doordat het een zeer kort tijdsbestek is maakt het niet uit, dan moet je naar energieverbruik met 6 cijfers achter de komma gaan kijken.
Een oplossing dat bestaat is aan een WTW hangen maar die rotzooi wil je echt niet in je WTW hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 14:42
Naar buiten. En de buis met een zo groot mogelijke diameter uitvoeren.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Dexs Dan had je wellicht de verkeerde quote knop te pakken of ik heb je reply verkeerd geïnterpreteerd. Een absoluut standpunt heb ik niet geuit. ;)
Persoonlijk vind ik recirculatie een rukoplossing want onderhoud. Een rukoplossing kan alsnog de beste keuze zijn, mits goed uitgevoerd.

@mr_evil08 De kosten kan je toch weinig over zeggen zonder de rest van de gewoonten te kennen? Hier staat soms een paar keer per week een aantal uren de afzuiger z'n werk te doen, met uitschieters >10 uur.
In het weekend, als m'n vriendin thuis is, kan ik het extra verbruik dat daarmee samen gaat uitdrukken in liters badwater. :+ Een licht koude trek wordt namelijk niet getolereerd.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-05 18:45
mr_evil08 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:50:

Echte afzuigkap
Voordelen:
- Fijnstof wordt afgevoerd en kookvocht ook.
Vergeet dan ook niet het nadeel van een echte afzuigkap te vermelden:

- Schoonmaken/vervangen vetfilter

Een vetfilter van een recirculatiesysteem of van een afzuigkap moet in beide gevallen even vaak schoongemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:40
Wat ik volgens mij nog mis:

als je volledig vloerverwarming hebt en ventilatie met natuurlijke toevoer (dauerlüftung) en je houdt van lang koken, zou ik zeker recirculatie overwegen.

Vloerverwarming is namelijk dusdanig traag dat tijdens een lange kooksessie met afzuiging naar buiten de kamertemperatuur oncomfortabel zakt in de winter. De kamerthermostaat voelt die daling ook wel maar het toevoeren van warmte via vloerverwarming heeft gauw een aantal uur vertraging.

Vervelend als je gasten krijgt waarvoor je lekker je best hebt gedaan in de keuken, en je huis is koud.

(eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:51
t14wo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Helaas zijn de meeste mensen overstemd door gas en kWh besparing en willen absoluut geen warme lucht afzuigen naar buiten.

Om over fijnstof maar te zwijgen. Maarja: die meter heb je toch niet thuis en merk je op korte termijn niks van, dus we doen of het niet bestaat en onzin is.

Ik heb nog nooit een temperatuur verlaging/aanslaan van verwarming gezien nadat ik gekookt heb met buitenafzuiging. De warmte die je met het koken zelf genereert, is veel meer dan de warmte die je wegzuigt.

Daarnaast heb je bij recirculatie weer meer kookvocht in huis, wat het moeilijker maakt om te verwarmen.

Ik denk dat recirculatie een mooie kans is voor fabrikanten om over de gebruiksduur voor honderden/duizenden aan filters te verkopen. ;)
Fijnstof lijkt enkel een probleem bij auto rijden te zijn als je de regering mag geloven. Nu half Nederlands pellets en hout aan het verbranden is en het lijkt alsof de halve buurt in de fik sta als ik even naar buiten loop denk ik niet dat veel mensen zich zorgen maken om fijstof in huis >:) Nog gekker, want de regering weet het naar iets positiefs te draaien dat wij minder gas gebruiken dus dit zal ergens in de verre toekomst pas erkent worden als een probleem voor de volksgezondheid.

Hier in ieder geval voor afzuiging naar buiten gekozen en ik merk echt niets van warmteverlies met die 30 minuutjes koken per dag en die 10 minuten airfryen voor de lunch. Als je 3 uur kookt zal dat een ander verhaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:42
Lekker voor de koof gaan, kun je meteen spotjes in kwijt voor licht op je werkgebied :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Matomatisch schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Vergeet dan ook niet het nadeel van een echte afzuigkap te vermelden:

- Schoonmaken/vervangen vetfilter

Een vetfilter van een recirculatiesysteem of van een afzuigkap moet in beide gevallen even vaak schoongemaakt worden.
De vetfilter heb ik bewust weggelaten omdat die altijd aanwezig is, zowel een gewone afzuigkap als recirculatiekap, een recirculatiekap heeft een extra filter wat afwezig is bij een gewone kap.

Die vetfilter kan heel lang mee gaan, alleen regelmatig schoonmaken.
Bij een reciculatiekap moet je om die extra filter denken want dat heeft direct invloed op het klimaat/gezondheid binnenhuis.

Filters verwaardelozen bij een gewone afzuigkap heeft alleen invloed op de apparatuur, je eigen gezondheid heb je daar niet mee.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:12
Flail schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:18:

als je volledig vloerverwarming hebt en ventilatie met natuurlijke toevoer (dauerlüftung) en je houdt van lang koken, zou ik zeker recirculatie overwegen.

Vloerverwarming is namelijk dusdanig traag dat tijdens een lange kooksessie met afzuiging naar buiten de kamertemperatuur oncomfortabel zakt in de winter. De kamerthermostaat voelt die daling ook wel maar het toevoeren van warmte via vloerverwarming heeft gauw een aantal uur vertraging.

Vervelend als je gasten krijgt waarvoor je lekker je best hebt gedaan in de keuken, en je huis is koud.

(eigen ervaring)
Hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Raymond P schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:20:
@mr_evil08 De kosten kan je toch weinig over zeggen zonder de rest van de gewoonten te kennen? Hier staat soms een paar keer per week een aantal uren de afzuiger z'n werk te doen, met uitschieters >10 uur.
In het weekend, als m'n vriendin thuis is, kan ik het extra verbruik dat daarmee samen gaat uitdrukken in liters badwater. :+ Een licht koude trek wordt namelijk niet getolereerd.
Lichte trek kun je oplossen door nabij de kap een aanzuigpunt te hebben, bijvoorbeeld raamrooster of raam op een klein kiertje.

Wanneer de afzuiger 10 uur? 8)7 aanstaat in het weekend kun je inderdaad beter een reciculatiekap nemen en het fijnstof probleem voor lief nemen want dan kan het wel behoorlijk wat energie schelen.

Dat geeft meteen aan dat koken jullie hobby is en uitgebreide gerechten maken waar niks mis mee is overgens, ik ging uit van een doorsnee gezin.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mr_evil08 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Lichte trek kun je oplossen door nabij de kap een aanzuigpunt te hebben, bijvoorbeeld raamrooster of raam op een klein kiertje.
Dat klopt. Maar dan is ontsnappen van geur mogelijk.
Wanneer de afzuiger 10 uur? 8)7 aanstaat in het weekend kun je inderdaad beter een reciculatiekap nemen en het fijnstof probleem voor lief nemen want dan kan het wel behoorlijk wat energie schelen.

Dat geeft meteen aan dat koken jullie hobby is en uitgebreide gerechten maken waar niks mis mee is overgens, ik ging uit van een doorsnee gezin.
Hah inderdaad eerder al laten vallen, in zulke gevallen ben je beter af met recirculatie of zou ik dat ook willen.
Ik heb geen idee wat een doorsnee gezin uitspookt, dat wij daarbuiten vallen geloof ik gelijk. ;)

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Ik hier een twee jaar een circulatiekap gehad, en ondanks het op tijd verwisselen van de filter toch veel vette troep op de kastjes en een vieze waas op het plafond. Ook veel condens op de ramen bij het koken van groentes of andere dingen in een pan met water.

Uit eindelijk toch weer een afzuigkap met uitblaast jaar buiten. 100x beter, al het vocht en luchtjes naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:32
Wij hebben ons 3 jaar geleden bij het aanschaffen van een nieuwe keuken om laten praten om van afvoer naar buiten (oude keuken) naar recirculatie te gaan. Zelden ergens zo'n spijt van gehad. Nu hebben we een redelijk grote keuken (u-vorm) in een kleine ruimte, maar als we koken met de keukendeur dicht of op een kiertje, dan wordt het daar zo 10 graden warmer dan in de huiskamer en enorm vochtig. Drijfnat zag maar. Gevolg: de houten achterpanelen van de keuken trekken krom. Ook de keukenkastjes zelf lijken al aardig te lijden. Qua kookluchtjes werkt recirculatie ook al niet heel erg goed, ook niet met nieuwe filters.

Wij hebben daarom recent de aannemer ingeschakeld die voorwerk voor de keuken gedaan heeft om alsnog een nieuw gat naar buiten te gaan maken en de boel om te bouwen. Aardige kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
mr_evil08 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Juist dan is recirculatie niet toereikend.
Als normaal koken een toename van 2000ug/m3 pm 2.5 fijnstof oplevert, dan wil ik niet weten wat 10 uur koken doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq733m8VBsk9LOxH9KGBIduCIZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dqeQHtQ0sI5pJnnQM0XxC2Mx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:01
Flail schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:18:

(eigen ervaring)
Ik merk juist sinds we vloerverwarming hebben dat een beetje koude lucht je huis in amper effect heeft door de enorme hoeveelheid warmte die opgeslagen is in je vloer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
FRANQ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:01:
[...]

Juist dan is recirculatie niet toereikend.
Als normaal koken een toename van 2000ug/m3 pm 2.5 fijnstof oplevert, dan wil ik niet weten wat 10 uur koken doet.

[Afbeelding]
Ga maar eens 10 uur afzuigen met een normale afzuigkap zonder warmte terug winning dan moet de verwarming daar wel tegen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Makrolon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Ik merk juist sinds we vloerverwarming hebben dat een beetje koude lucht je huis in amper effect heeft door de enorme hoeveelheid warmte die opgeslagen is in je vloer.
Vloerverwarming is meer stralingswarmte dat klopt, een afzuigkap laat convectiewarmte als sneeuw voor de zon verdwijnen in huis, funest voor convectors / luchtverwarming en ook in bepaalde mate voor radiatoren die ook aan convectie doen.

Als hier de afzuigkap aan gaat zie ik dat meteen aan de verbruik van luchtverwarming, bij vloerverwarming amper(beide systemen hier aanwezig).

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
mr_evil08 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:13:
[...]

Ga maar eens 10 uur afzuigen met een normale afzuigkap zonder warmte terug winning dan moet de verwarming daar wel tegen werken.
Joh.
Maar dat is ook geen normale situatie.
Dat lijkt me meer bedrijfsmatig.

Je hebt daar overigens speciale afzuigkappen voor die verse lucht aanvoeren met een luchtgordijn en de kooklucht afvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UXoVNF_0S5yyKhPff6kGSrviK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yTJpuLrFDtrqFSCyDWF26bkc.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 15-02-2023 19:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51
Afvoer,

Je schrikt je kapot wat er blijft hangen als je met een fijnstofmeter gaat meten. Ik heb helaas nu recirculatie (beng) en gooi dus altijd de ramen open, dat is pas stoken voor de mussen. Veel mensen hebben echter geen idee wat de luchtkwaliteit binnen is….

In ander topic hadden ze het uitgerekend, de kosten van extra stoken van evt energieverlies waren lager dan de kosten van filters vervangen.

Mooie afvoer naar buiten met evt elektriscge klep

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 15-02-2023 19:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
laurens0619 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:18:
Mooie afvoer naar buiten met evt elektriscge klep
Je hebt ook mechanische terugslagkleppen die open gaan als er wind tegenaan komt(kap inschakelen), ik heb er 1 in zitten (duw je zo in de buis op de plek waar je dak/muurisolatie ook zit) en werkt zeer goed, het is een 3 kleppen systeem met nauwelijks weerstand vanwege magneten ipv veertjes.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@FRANQ Een gietijzeren pot met deksel op een inductiepit (300W continue voor 10L, amper vochtverlies) om een mooie kalfsfond te produceren geeft hier geen meetbare verhoging pm2.5 in de woonkamer.
In zulke situaties is de geur wel aanwezig, recirculatie volstaat dan. En inductie is dan ook superieur aan gas.

Ik sta natuurlijk niet 10 uur lang een kipnugget te frituren... Niets bedrijfsmatig aan, gewoon normaal thuisgekook. Al is dat klaarblijkelijk minder normaal tegenwoordig. :)

- knip -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:29
Ik heb zelf ook recirculatie, wat opzich niet heel goed bevalt voor aantal redenen. Maar als ik weer moest kiezen zou ik wel weer gaan voor afzuiging in de kookplaat, maar dan met een buis door de vloer en zo naar buiten. Mijn ouders hebben dit ook, terugslag klep erin, dan krijg je ook niet allemaal kou naar binnen.

Zo heb je wel de voordelen van geen unit boven de kookplaat en cleane en mooie look, en gaat de afzuiging toch naar buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARCJoCknH7z9_5hBVVmUPeXgXOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5DEtZ25YGc9ceSXN5qStrIr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
alle info staat er wel zo'n beetje lijkt me. Los van eventuele voorkeuren is het als volgt samen te vatten:

recirculiatie:
geinig als je niet te veel kunt/wilt doen en scoort goed in energie-prestatie-berekeningen.

afvoeren naar buiten:
effectiever en vooral veel gezonder, zorgt echt voor afvoer van fijnstof en betere luchtkwaliteit in je huis. Impact is wat groter want er moet een gat in je gevel en het is verstandig daar dan voor 50 euro een thermisch geisoleerde vlinderklep in te zetten. Daarmee is het grootste nadeel opgevangen.

dan wel voorkeur van mezelf:
ik heb thuis ook afvoer naar buiten en zal in elke volgende woning de eventuele recirculatiekap dan ook linea recta naar de kliko bewegen, het is in mijn ogen een suboptimale oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:27
Heb deze nog niet voorbij zien komen:

https://geldsnor.nl/recir...ken-warmteverlies-kosten/

Om aan te tonen dat het verwaarloosbaar is, dat verlies aan energie t.o.v. recirculatie.
Met verwaarloosbaar bedoel ik: een kwart van de kosten van de filters die je voor recirculatie moet kopen.

Ik kan daarmee geen enkele reden bedenken om voor afzuiging maar buiten te gaan, voor zover mogelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door praliwi op 15-02-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Raymond P schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:24:
@FRANQ Een gietijzeren pot met deksel op een inductiepit (300W continue voor 10L, amper vochtverlies) om een mooie kalfsfond te produceren geeft hier geen meetbare verhoging pm2.5 in de woonkamer.
In zulke situaties is de geur wel aanwezig, recirculatie volstaat dan. En inductie is dan ook superieur aan gas.

Ik sta natuurlijk niet 10 uur lang een kipnugget te frituren... Niets bedrijfsmatig aan, gewoon normaal thuisgekook. Al is dat klaarblijkelijk minder normaal tegenwoordig. :)
Kap staat hier voor 30 minuten aan in een weekend, langer wordt lastig gezien ik de aardappels en groente dan kapot kook, vlees natuurlijk iets langer maar is niet dagelijks, de meeste gerechten zijn wel in 10-15 minuten klaar hier.

De kap staat hier ook nooit op stand 3, stand 1 is vaak voldoende.
mbt frituren heb je na 1 uur al je huis pikkerig, dat was de ervaring van de vorige eigenaar in dit huis, ik heb de kap er meteen uitgesmeten gezien de kap aan een buitenmuur zat was er geen enkel reden om voor recirculatie te gaan.

Doe vooral wat je wil, installatiegemak = recirculatie onderhoud, kosten en gezondheid = afzuigkap naar buiten.

Doet mij denken aan electrische vloerverwarming, goedkoop/eenvoudig in aanleg maar duur in gebruik zo zie ik een recirculatiekap ook.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
mr_evil08 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:09:
[...]

Kap staat hier voor 30 minuten aan in een weekend, langer wordt lastig gezien ik de aardappels en groente dan kapot kook, vlees natuurlijk iets langer maar is niet dagelijks, de meeste gerechten zijn wel in 10-15 minuten klaar hier.

De kap staat hier ook nooit op stand 3, stand 1 is vaak voldoende.
mbt frituren heb je na 1 uur al je huis pikkerig, dat was de ervaring van de vorige eigenaar in dit huis, ik heb de kap er meteen uitgesmeten gezien de kap aan een buitenmuur zat was er geen enkel reden om voor recirculatie te gaan.
langer wordt lastig? hoezo dan, is het een regel dat je afzuigkap alleen aan kan als je iets op het 'vuur' hebt staan? ik blaas hier altijd minimaal 10-15min na het koken nog even na met de afzuigkap. Ik houd namelijk van zo weinig mogelijk fijnstof in huis. Dan wel op standje 1 natuurlijk maar just to be sure heb ik de kap altijd nog ff aan als ik al klaar ben met koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Fr33z schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:12:
[...]

langer wordt lastig? hoezo dan, is het een regel dat je afzuigkap alleen aan kan als je iets op het 'vuur' hebt staan? ik blaas hier altijd minimaal 10-15min na het koken nog even na met de afzuigkap. Ik houd namelijk van zo weinig mogelijk fijnstof in huis. Dan wel op standje 1 natuurlijk maar just to be sure heb ik de kap altijd nog ff aan als ik al klaar ben met koken.
Na 10 minuten zijn de aardappelen en groente wel klaar?
Dan is 5 minuten nazuigen wel voldoende lijkt mij, alle stank is wel weg dan tenminste, de meeste fijnstof wordt meteen al afgezogen tijdens koken, zou iets langer kunnen doen.

Ik heb hier ook nog ventilatie C wat ook aan ventileren doet.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Exact mijn punt, wat je doet in de keuken telt enorm mee.
Na 10 minuten wordt m'n ui net wakker. Niets mis mee als je dat anders aanpakt, maar niet direct 1:1 vergelijkbaar. :)

(ultra)Fijnstofproductie bij het koken van aardappelen en groenten zal ook praktisch nul zijn als er elektrisch gekookt wordt. Minder belastend voor je filters en recirculatie capaciteit zal dan ook niet snel degraderen.
Wellicht komt Bora zo aan die 300 uur of 1 jaar...

Mja, ik heb graag een korstje op die aardappelen en dan ben je alweer 40 minuten verder.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:01
Een ander punt is dat je bij een afvoer naar buiten geluidsdempende, vanwege weerstand korte flexbuizen (bijv. de non-woven flexbuis) gebruiken. Dat scheelt enorm veel geluid.
Ik heb een elektrische klep van Weibel en de afzuigkap staat eigenlijk nooit harder dan 1 omdat de klep geen enkele weerstand geeft (de afvoer staat helemaal open zonder roosters of klepjes etc). Bij recirculatie of geïntegreerde recirculatie-afzuiging moet je toch meer m3 draaien dus meer geluid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Prachtig dat na 4 pagina’s vol verhitte (pun intended) discussie TS nog niet een reactie heeft gepost. 8)7 :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:30

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:48
Vraagje(s)
1) Kan een afvoer naar buiten doen als afstand 10 meter lang is (ik hoor vaak van winkels dat 6 meter beetje de max is)
2) is het mogelijk om een niet in gebruik schoorsteen kanaal te gebruiken als afvoer naar buiten? (Wel 3 verdiepingen naar boven)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb recirculatie (keuze vorige eigenaar) en zou naar buiten doen. We hebben nu een luchtontvochtiger gekocht voor de keuken omdat het vocht niet naar buiten geblazen wordt in de winter (in de zomer is het geen probleem)

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 16-02-2023 07:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Chillmeister schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 01:26:
Vraagje(s)
1) Kan een afvoer naar buiten doen als afstand 10 meter lang is (ik hoor vaak van winkels dat 6 meter beetje de max is)
2) is het mogelijk om een niet in gebruik schoorsteen kanaal te gebruiken als afvoer naar buiten? (Wel 3 verdiepingen naar boven)
Nee en nee. Max is idd bij de meeste afzuigkappen 6 meter. En (ver) omhoog is helemaal uit den boze. Vette rook is relatief zwaar dus die zal niet 3 verdiepingen door de schoorsteen kunnen.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:26:
Ik heb zelf ook recirculatie, wat opzich niet heel goed bevalt voor aantal redenen. Maar als ik weer moest kiezen zou ik wel weer gaan voor afzuiging in de kookplaat, maar dan met een buis door de vloer en zo naar buiten. Mijn ouders hebben dit ook, terugslag klep erin, dan krijg je ook niet allemaal kou naar binnen.

Zo heb je wel de voordelen van geen unit boven de kookplaat en cleane en mooie look, en gaat de afzuiging toch naar buiten

[Afbeelding]
Dit is zeker wel een mooie oplossing. Die ga ik onthouden!!!

• t14wo
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:26:

[Afbeelding]
Heb deze ook. Gat door de vloer en gat door de fundering en je bent boven. :)

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 08:58
Altijd naar buiten.

Klopt allemaal als een bus. Hier gebruik ik al jaren Bosch/Siemens vlakschermen die fluisterstil vocht, luchtjes en rookgassen van aardgas naar buiten afvoeren. De metalen filters gaan regelmatig in de vaatwasser.
In de loop der jaren blijft het helderwitte plafond keurig schoon, een bewijs dat de afvoer effectief is. Een geïsoleerde terugslagklep van Naber is hierbij een grote aanrader: Welke geïsoleerde buis voor afzuigkap? Scheelt enorm in eventueel warmteverlies. https://www.amazon.nl/s?k...aps%2C71&ref=nb_sb_noss_1

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:57
Ik mis in dit topic nog de optie van plasmafilter in afzuiger of kookplaat. Die reinigt ook de lucht. Wel duur maar gezonder en minder vaak vervangen. Heb zelf een wtw en dan is naar buiten niet echt handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Naar buiten. Geur is niet het enige dat van je fornuis af komt, ook waterdamp. Daar kun je niets aan filteren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Mijn Philips Air filter die gaat inderdaad altijd behoorlijk stijgeren als ik kook. Fijnstof is dan hoog als er gekookt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

De beste oplossing is eigenlijk om de ventilator op het dak of aan de buitenmuur te monteren zodat er een goede onderdruk ontstaat.

Professionele afzuigsystemen hebben ook altijd de afzuigunit buiten staan. Recirculatie bestaat niet in professionele keukenopstellingen.

En over recirculatie: het ligt er helemaal hoe er wordt gekookt. Als er gedurende langere tijd wordt gekookt voor bijvoorbeeld een diner met periodes langer dan 60 minuten dan zou ik zeggen geen recirculatie. Ik merk zelf dat als we meerdere gangen bereiden je toch al snel 2-3 uur dingen aan het koken hebt. En een recirculatiekap is dan absoluut niet voldoende.

Kook je echt alleen een ei en heel incidenteel, dan is een recirculatiekap een optie. Houdt er rekening mee dat bij sommige modellen 'filters' meer dan € 700,- kosten: https://plasmafilterstore...14?variant=33539436576906

Zelf heb ik ze alleen voor nood geïnstalleerd voor bijvoorbeeld een klant in een kantooromgeving waar geen gat makkelijk naar buiten kon.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 14:44
t14wo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:54:
Prachtig dat na 4 pagina’s vol verhitte (pun intended) discussie TS nog niet een reactie heeft gepost. 8)7 :z
Ik volg het zeker wel en waardeer alle input.
Door de hoeveelheid reacties en de verscheidenheid maakt het misschien nog wel lastiger om een beslissing te maken haha :o

Veel geleerd van jullie ervaringen en alle opties van welke ik niet wist dat ze bestonden.
Altijd naar buiten.

Dank voor de nuttig input!

Gezien alle reacties ga ik toch waarschijnlijk voor de afvoer naar buiten.
We zullen niet uren op een dag de afzuigkap aan hebben en ben niet zo bang voor te veel warmteverlies.

Misschien is het waard om te bekijken of de buis in een rechte lijn naar buiten kan lopen, maar anders volg ik de huidige route van de afzuiging.
Señor Sjon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:30:
@ronalddus als je de keuken spiegelt (koken aan andere wand), dan heb je één rechte lijn naar buiten ipv al die bochten.
Ja, helaas is dit geen optie meer.
Dank voor het meedenken :)

[ Voor 5% gewijzigd door ronalddus op 16-02-2023 10:57 ]

Buffalo77 | Pokemon Unite

• t14wo
ronalddus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Ik volg het zeker wel en waardeer alle input.
Door de hoeveelheid reacties en de verscheidenheid maakt het misschien nog wel lastiger om een beslissing te maken haha :o

Veel geleerd van jullie ervaringen en alle opties van welke ik niet wist dat ze bestonden.

[...]

Dank voor de nuttig input!

Gezien alle reacties ga ik toch waarschijnlijk voor de afvoer naar buiten.
We zullen niet uren op een dag de afzuigkap aan hebben en ben niet zo bang voor te veel warmteverlies.

Misschien is het waard om te bekijken of de buis in een rechte lijn naar buiten kan lopen, maar anders volg ik de huidige route van de afzuiging.

[...]

Ja, helaas is dit geen optie meer.
Dank voor het meedenken :)
Snap dat het wat overweldigend is. ;)
Ik zou idd in een rechte lijn naar buiten. Geeft je de beste afvoer. Dan heb je hooguit een meter aan afvoerbuis.

• mr_evil08
@FRANQ Dank voor de bron, helaas weer jammer dat ze proeven doen met meerder pannen op het fornuis en geen test met 1 pan.

(Overgens om die reden heb ik ook pannen zonder anti-aanbaklaag een echte gietijzeren).

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 11:47 ]

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29
Ik heb zelf een recirculatie unit, naar buiten had mijn voorkeur maar ik heb 2 technische problemen waardoor het toch een lastig verhaal is.

- Houtkachel. Al zou ik geen circulatie kap hebben dan is er groot risico op het verminderen van de trek in de schoorsteen (door onderdruk in huiskamer) en het vrijkomen van rook bij vullen van de haard. Mijn bora doet 560 m3/h, en die heb je nodig als je biefstukjes aan het bruin bakken ben en de rookpluimen de kamer vullen. Dit is dusdanig veel dat je kachel dat niet leuk gaat vinden, zeker als je een toestel heb dat verbrandingslucht uit de kamer pakt. Mijn kachel pakt de verbrandingslucht uit de kruipruimte, dus al zou ik de haard niet openen tijdens het stoken zou het theoretisch goed moeten gaan.

- Ik heb een WTW unit. Balans ventilatie wil net zoveel lucht inblazen als afvoeren. Meestal ongeveer 160 m3/h. Dan helpt het niet als mijn Bora ineens 560 m3/h naar buiten gaat gooien via een vlinderklep, dan ontregel je eigenlijk de boel, en er zijn ook geen raamroosters of andere kieren waar deze lucht vandaan moet komen. Je krijgt dus direct enorme onderdruk in huis waarbij hij lucht uit alle hoeken en gaten wil aantrekken, als dat niet lukt gaat de afzuiger en de WTW dat zeker niet leuk vinden.
Je zou dit kunnen oplossen door een electrische vlinderklep in een extra toevoer kanaal weer open te laten sturen zodra je de afzuigkap gebruikt, maar dat is redelijk complex.

[ Voor 17% gewijzigd door Lollercopter op 16-02-2023 12:37 ]

Pagina: 1 2 Laatste