Afzuiging keuken naar buiten of Recirculatie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
Lollercopter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:30:
Ik heb zelf een recirculatie unit, naar buiten had mijn voorkeur maar ik heb 2 technische problemen waardoor het toch een lastig verhaal is.

- Houtkachel. Al zou ik geen circulatie kap hebben dan is er groot risico op het verminderen van de trek in de schoorsteen (door onderdruk in huiskamer) en het vrijkomen van rook bij vullen van de haard. Mijn bora doet 560 m3/h, en die heb je nodig als je biefstukjes aan het bruin bakken ben en de rookpluimen de kamer vullen. Dit is dusdanig veel dat je kachel dat niet leuk gaat vinden, zeker als je een toestel heb dat verbrandingslucht uit de kamer pakt. Mijn kachel pakt de verbrandingslucht uit de kruipruimte, dus al zou ik de haard niet openen tijdens het stoken zou het theoretisch goed moeten gaan.
eens, haard zouden mensen dan niet moeten stoken als de afzuiger aan staat.
Of de bovenraam/buitendeur/keukenraam open zetten tijdens het koken.

(Op zich word toch al aangeraden iets open te zetten als je een haard aan hebt staan)
- Ik heb een WTW unit. Balans ventilatie wil net zoveel lucht inblazen als afvoeren. Meestal ongeveer 160 m3/h. Dan helpt het niet als mijn Bora ineens 560 m3/h naar buiten gaat gooien via een vlinderklep, dan ontregel je eigenlijk de boel, en er zijn ook geen raamroosters of andere kieren waar deze lucht vandaan moet komen. Je krijgt dus direct enorme onderdruk in huis waarbij hij lucht uit alle hoeken en gaten wil aantrekken, als dat niet lukt gaat de afzuiger en de WTW dat zeker niet leuk vinden.
Je zou dit kunnen oplossen door een electrische vlinderklep in een extra toevoer kanaal weer open te laten sturen zodra je de afzuigkap gebruikt, maar dat is redelijk complex.
Ik heb zelf ook een WTW en afzuiging naar buiten.
Ik heb nog geen negatieve gevolgen ontdekt dat de wtw af en toe uit balans is.
Zal morgen eens de servicetool eraan hangen of hij foutcodes uitspuugt.

• FRANQ
ronalddus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:53:

Gezien alle reacties ga ik toch waarschijnlijk voor de afvoer naar buiten.
We zullen niet uren op een dag de afzuigkap aan hebben en ben niet zo bang voor te veel warmteverlies.

Misschien is het waard om te bekijken of de buis in een rechte lijn naar buiten kan lopen, maar anders volg ik de huidige route van de afzuiging.
neem metalen spirobuizen, en pak voor de bochten gladde bochten.
gaat een hoop geluid schelen :)
https://www.hornbach.nl/p...ocht-90-o-150-mm/7329288/

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
FRANQ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Ik heb zelf ook een WTW en afzuiging naar buiten.
Ik heb nog geen negatieve gevolgen ontdekt dat de wtw af en toe uit balans is.
Zal morgen eens de servicetool eraan hangen of hij foutcodes uitspuugt.
Afhankelijk van ontwerp kan de aanvoerfan een swiepert krijgen, meer negatieve gevolgen heeft het niet inderdaad behalve onbelans wat tijdelijk redement kost, er zijn ook WTW,s die dat effect gaan corrigeren door met de aan/afvoer kleppen te spelen, ligt even aan hoe slim je WTW is.

Beste blijft de naastgelegen raam op een kiertje te zetten, dat geeft het minste warmteverlies.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQueuBYVf_zcP_65gOpgl26d0gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZucEyHajhEWGiZbsw7xcFEB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg0A3AxDp7lMkvxfoAENhaqC0Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x52T9XBQTr8AKKlY4uyrgoCE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJmh2QILiJUF6W0s_nIUq3VVPik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAIkPTZvbe7KTKGy2QHOhvdr.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een wtw maar pijp gewoon naar buiten. Naber pijp 150mm en therobox gebruikt. Afzuigkap blijft ook lekker stil

[ Voor 3% gewijzigd door D0m1nat0r11 op 16-02-2023 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ugchel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:20:
Ik zou voor recirculatie gaan, enige nadeel is dat je soms een filter moet wisselen. Ik zet de afzuiging vaak uit (als het gaat om geurtjes) want ik vind m'n eten wel lekker ruiken :)
Maar wel een filter van ~€100 (Bora) dat jaarlijks vervangen moet worden.
GarBaGe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:23:
Recirculatie betekent regelmatig filters vervangen.
Doorgaans ieder kwartaal?
Ik ken maar weinig mensen die dat ook werkelijk blijven doen.
En daar gaat het bij recirculatie dus al fout.
Je gaat daar van uit dat de consument tijdens de gehele product duur filters periodiek blijft vervangen.
Umbrah schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
Bedenk wel dat je een mega gat in je isolatie hebt van je woning.
Als je een 150mm gat (met het liefst een terugslagklep als de bekende Thermobox) een "mega gat in je isolatie" vindt; zou ik niet op een bouwplaats gaan kijken.
Als je dan ziet hoe er soms met isolatiemateriaal en kierdichting e.d. wordt omgegaan.
Om nog maar niet te spreken over de roosters in/boven je ramen voor je ventilatie.
(indien geen ventilatiesysteem D)
Kalentum schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:36:
Je kan denk ik niet zo maar stellen 'recirculatie, ik merk geen verschil'. Het hangt nogal af van de woning.

Ik woon in een jaren 80 huis. Geen mechanische ventilatie. Alleen roosters. En we hebben recirculatie. Vervangen de filters regelmatig (4 keer per jaar geloof ik). Koken nog op gas.

CO2 waarden vaak hoog tijdens koken, 1000 PPM of meer. Zakt wel redelijk snel terug maar toch. Ook luchtvochtigheid, gaat van bv 58% naar 65%. Niet echt super problematisch maar als we onze keuken gaan doen dan willen we alles wel weer naar buiten afzuigen.
Feitelijk heb je dus open verbranding in huis zonder deugdelijke lucht aan- en afvoer.
Dexs schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:35:
Daar zijn recirculatiekappen ook prima toe in staat. Daarnaast giftige dampen van een pan afvoeren terwijl je het voedsel wat je er in bakt wel gewoon opeet is raar, vind je niet? Gooi die giftige pan gewoon weg en koop iets waar je niet ziek van wordt.
Nou nee dus. Vochtafvoer doen ze niet aan (ik ken geen recirculatie met bakje voor opgevangen vocht/water of afvoerleiding) en fijnstof opvangen blijkt dus in praktijk en tests dus ook minder rooskleurig dan wordt verkocht.
Dit is gewoon onzin. Recirculatiekappen zijn gemaakt worden gebruikt om huizen energiezuiniger te maken. Met een afvoer naar buiten, 300m3 per uur zoals je zegt, voer je warme lucht van binnen af en vervang je het door koude lucht van buiten.
Dat recirculatiekappen energiezuiniger zijn valt in de praktijk reuze mee.
@praliwi heeft deze link al genoemd en verschillende tweakers hebben dit ook wel eens lopen narekenen.
Ik ook na aanleiding van die link: Piet91 in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 3"
Kom je bij de BENG norm (55 kWh/m2) dan is het verlies bij een 100m2 woning dus zo'n 6%.
Kijk je naar de gemiddelde warmtevraag van een Nederlandse woning, dan is dat nog een veelvoud van de BENG-norm (exacte waarde van gemiddelde warmtevraag van de Nederlandse woning kan ik niet vinden; maar wat ik tegenkom zit tussen de 80 en 200 kWh/m2) waardoor het verlies van een afzuigkap dus nog véél minder wordt dan die 6%.

Laten we zeggen dat je nu een bestaande of nieuwbouwwoning hebt met warmtepomp; dan kun je het verlies van warmte door een afzuigkap compenseren met 1, hooguit 2 zonnepanelen.
Daarnaast ben je bij recirculatie bij bijvoorbeeld Bora €100 p/jaar kwijt aan een nieuw koolstoffilter; als je die €100 aan stroom je warmtepomp invoert, krijg je daar een veelvoud aan warmte voor terug (COP/SCOP), meer dan die 340 kWh verlies van je afzuigkap.
En ter aanvulling; we hebben het bij verwarming d.m.v. gasketel over 34m3 gas wat momenteel zo'n €90 kost. Met normale gasprijzen dus veel lager. Maar in beide gevallen nog steeds goedkoper dan jaarlijks €100 aan Bora koolstoffilter.
Dan doet die recirculatiekap precies wat hij moet doen, zit je niet onnodig je huis te verwarmen en is je luchtkwaliteit veel beter dan met je afzuigkap.
Luchtkwaliteit in een woning met recirculatiekap zal nooit beter zijn dan met een afzuigkap met afvoer naar buiten, bij gelijk(waardig) gebruik en omstandigheden.
Een recirculatiekap installeren in een huis zonder ventilatie zal vast niet goed zijn. Maar ik denk dat een huis zonder ventilatie sowieso niet gezond is.
Dat sowieso.
Boudewijn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:50:
Als ik de voorschriften van Bora neem (en die voor waar aanneem) klopt je stelling niet helemaal.

obv 300u kunnen de meeste mensen prima 1 jaar koken, dat is 49 minuten draaien per dag. Nu snap ik dat de fabrikant het allemaal wat rooskleurig inschat maar ik denk dat de meeste mensen de helft van die draaitijd halen op dagbasis. Dan zou Bora er een factor 2 naast zitten, lijkt me heel stevig.

offtopic:
Ik houd het met die ULB3X vast ook wel een jaar uit :+
Nou kies je qua vervangingsfrequentie wel de meest gunstige uit. (en qua prijs meest ongunstige)
De filters voor de veelgebruikte andere Bora platen zijn na 150 uur op (en goedkoper).
laurens0619 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:18:
In ander topic hadden ze het uitgerekend, de kosten van extra stoken van evt energieverlies waren lager dan de kosten van filters vervangen.
Ik ben dergelijke berekeningen ook wel eens tegengekomen inderdaad; maar terugvinden is lastig.
Daarom zelf onlangs bovenstaande berekening maar eens gemaakt.
En dus inderdaad; als je het tegen elkaar zet, kost het jaarlijks vervangen van een Bora filter meer dan het warmteverlies compenseren (d.m.v. warmtepomp of CV-ketel).
Mooie afvoer naar buiten met evt elektriscge klep
De Thermobox heeft dat niet nodig. Werkt erg mooi en hebben die hier een tijdje geleden ook geplaatst.
Flinke verbetering.
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:26:
Ik heb zelf ook recirculatie, wat opzich niet heel goed bevalt voor aantal redenen. Maar als ik weer moest kiezen zou ik wel weer gaan voor afzuiging in de kookplaat, maar dan met een buis door de vloer en zo naar buiten. Mijn ouders hebben dit ook, terugslag klep erin, dan krijg je ook niet allemaal kou naar binnen.

Zo heb je wel de voordelen van geen unit boven de kookplaat en cleane en mooie look, en gaat de afzuiging toch naar buiten

[Afbeelding]
Zoiets heb ik onlangs ook naar familie gestuurd ter info voor een nieuwbouwwoning.
Maar bij jouw voorbeeld (Tilmar) mis ik wel een goede terugslagklep. Zij raden hun TSK terugslagklep aan i.cm. dat systeem, maar die terugslagklep is wel veel mindere kwaliteit. (enkele set kleppen)
Zou liever voor de Naber Thermobox gaan (of hun Tower waar die ingebouwd zit).
Knappel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:51:
Ik mis in dit topic nog de optie van plasmafilter in afzuiger of kookplaat. Die reinigt ook de lucht. Wel duur maar gezonder en minder vaak vervangen. Heb zelf een wtw en dan is naar buiten niet echt handig.
De feitelijke werking en onderbouwing van de plasmafilter is op z'n minst twijfelachtig.
Daarnaast geeft bijvoorbeeld Bora geen garantie als hun kookplaten worden gebruikt i.c.m. een plasmafilter.
LauPro schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:25:
De beste oplossing is eigenlijk om de ventilator op het dak of aan de buitenmuur te monteren zodat er een goede onderdruk ontstaat.
Ben wel benieuwd wat het qua geluid zou doen als je de motor van de afzuiging niet in de kap zat, maar zo ver mogelijk bij de kap vandaan, bijvoorbeeld bij de afvoer op het dak/gevel. Bijvoorbeeld i.c.m. een Thermobox.
Zou het dan in huis/bij kookplaat veel stiller worden? Zou wel fijn zijn...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Piet91 ik heb daar eerlijk gezegd niet echt naar gekeken. Heb gewoon het exemplaar genoemd dat in mijn keuken zit, en de standaard versie. Dat gezegd hebbende, als je goedkoop wil moet je denk ik uberhaupt geen Bora kopen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 16-02-2023 15:31 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 08:23
Piet91 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Luchtkwaliteit in een woning met recirculatiekap zal nooit beter zijn dan met een afzuigkap met afvoer naar buiten, bij gelijk(waardig) gebruik en omstandigheden.

[...]
Helaas, deze is afhankelijk van allerlei factoren (waar je niet altijd controle over hebt).

Op een koude windstille winterse dag met een potje soep op een inductiepitje zuig ik (voor mij merkbaar) de door houtstook vervuilde lucht van buren naar binnen bij gebruik van een afzuigkap.
Zou ik recirculeren dan zou de luchtkwaliteit beter zijn, mijn binnenklimaat heb ik meer controle over.

- knip -

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

[...]

Maar wel een filter van ~€100 (Bora) dat jaarlijks vervangen moet worden.
Tja, dat heb ik er voor over. Misschien heb je die kosten niet als je direct naar buiten uitblaast (en zijn die filters in de vaatwasser schoon te krijgen) en zou ik voor 100 euro per jaar ook iets anders kunnen doen. Maar goed, ik vind die kostenpost niet zo problematisch.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:48
t14wo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Nee en nee. Max is idd bij de meeste afzuigkappen 6 meter. En (ver) omhoog is helemaal uit den boze. Vette rook is relatief zwaar dus die zal niet 3 verdiepingen door de schoorsteen kunnen.
Dank. Dat is dan duidelijk en een goede reden om voor koken op hoog temperatuur de Kamado in de buitenkeuken te gebruiken.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
Umbrah schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
Bij inductie: Recirculatie. Je wilt niet te veel warmte naar buiten 'pompen' en het is en blijft altijd een gat. Plasmafilters zijn goed genoeg, en een koolstof filter vervangen is ook geen probleem. Luchtjes is geen probleem, en het argument 'vocht' heb je andere ventilatie voor (zoals een centrale balansventilatie, die doorgaans afzuigt vanaf de keuken en via WTW warmte uitwisselt met andere lucht voor het huis). Fijnstof gaat goed met recirculatie, en dat is ook goed meetbaar. Teflon dampen... ik hoop niet dat je boven de 600 graden kookt, of teflon pannen dusdanig mishandeld dat er sowieso stof in zit (want dan heb je zelfs met je gewone afzuiging een probleem, ín je voedsel).

Bij gas: ga naar inductie, tenzij je écht niet anders kan. Anders... is dit een van de zeldzame gevallen waarbij ik zeg: "naar buiten". Niet vanwege vocht, zelfs niet vanwege fijnstof (wat bij gas altijd vrij hoog is zelfs met perfect blauwe vlammen), maar vanwege het stijgende CO2 niveau.

Bedenk wel dat je een mega gat in je isolatie hebt van je woning.
Er bestaan geisolleerde terugslagkleppen die kosten de wereld niet immers een kap staat niet de heledag aan, meerdere onderzoeken hebben al aangetoont dat filters vervangen duurder is dan dat beetje energieverlies.

fijnstof heb je altijd bij koken want het zit ook in het eten dat filtert een recirculatiekap zo goed als niet, netjes op tijd filters vervangen wordt nog wel eens uitgesteld vanwege economische redenen / of vergeten.

Overgens 600 graden met teflon pannen kan al binnen een paar seconden als je even niet oplet.
recirculatie alleen als het echt niet anders kan.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 16:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• FRANQ
Chillmeister schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Dank. Dat is dan duidelijk en een goede reden om voor koken op hoog temperatuur de Kamado in de buitenkeuken te gebruiken.
De kamado is altijd de beste keuze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ben wel benieuwd wat het qua geluid zou doen als je de motor van de afzuiging niet in de kap zat, maar zo ver mogelijk bij de kap vandaan, bijvoorbeeld bij de afvoer op het dak/gevel. Bijvoorbeeld i.c.m. een Thermobox.
Zou het dan in huis/bij kookplaat veel stiller worden? Zou wel fijn zijn...
Dat ligt een beetje aan het model afzuigkap, maar als je zorgt dat de luchtsnelheid niet te hoog wordt dan is er weinig windruis.

Met een maximale luchtsnelheid van 4 m/s heb je met 300 m/3 uur ongeveer 150-160 mm buis nodig. Bij 200 mm heb je zelfs net onder de 3 m/s wat nog idealer is.

Begrijpelijk is wel dat dergelijke kanaaldiameters niet gebruikelijk zijn in woningen. Veelal standaard 125 mm, maar 150 mm is eigenlijk echt het minimum met dergelijke luchtsnelheden.

De motor/slakkenhuis zelf maakt ook motorlawaai of ruis, door deze buiten de woning te plaatsen heb je dit lawaai niet. Qua onderhoud is het natuurlijk weer makkelijk als een unit binnen is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Wat ik beweer is dat een huis zonder afzuiginstallatie per definitie een slechte luchtkwaliteit heeft. Een afzuigkap gaat in die situatie slechts minimaal de luchtkwaliteit verbeteren. Een goede afzuiginstallatie gaat vanzelf harder werken als de luchtkwaliteit afneemt, bijvoorbeeld tijdens het koken.

Echter als je je warme lucht als een gek naar buiten gaat afvoeren werkt je wtw afzuiginstallatie ineens niet goed meer.

Je kan rekenen wat je wil, dat heb ik ook gedaan. Ik zeg niet dat ik een hooggeleerd wiskundige ben, maar het verschil op jaarbasis is tientjeswerk. Niet relevant dus, voor beide argumenten. Wat ik wel weet is dat de wiskundige in de eerder genoemde link zijn huis verwarmd naar 18,5 graden, wat ruim onder het gemiddelde van NL is en zijn kachel pas aanzet als het buiten 10 graden is. Die berekening, puur naar zijn eigen leefsituatie, is n=1. Naar mijn mening niet representatief, die net zo representatief is als zijn berekening.

Recirculatie met goede afzuiging geeft meer comfort en zorgt niet dat andere isolatiemaatregelen onmogelijk/onrendabel(er) worden. Met een afzuigkap MOET je een open verbinding naar buiten hebben, anders creëer je een vacuum (je afzuigkap werkt dus niet meer). Die tocht is onprettig, krijg je koude voeten van. Je wtw afzuiginstallatie kan niet in het zelfde tempo aanvoeren als de afzuigkap kan afvoeren. Daarom heb je een recirculatiekap met filters, om de fijnstof die niet afgevoerd kan worden door het afzuigsysteem te filteren.

Het zijn 2 totaal verschillende situaties.

Een huis zonder wtw-ventilatiesysteem = afzuigkap
Een huis met wtw-ventilatiesysteem = recirculatie
Ben je van plan je huis zo goed mogelijk isoleren en warmte terugwin toe te passen? -> recirculatie
Wil je een afzuigkap? -> afzuigkap
Wil je een recirculatie? -> recirculatie

Wil je betere luchtkwaliteit in huis? -> plaats een afzuigsysteem met filters, bij voorkeur met warmte terugwin

[ Voor 12% gewijzigd door Dexs op 21-02-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinBk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04 20:14
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe keuken met bijvoorbeeld een BORA X Pure PUXA Kookplaat met afzuiging 93 cm. Volgens de keukenboer zijn dit de allerbeste op de markt. Zal wel een bron van waarheid in zitten maar heb daar geen kennis van. Zelf overweg ik de versie met afvoer naar buiten te doen. Heb alleen een aftakking, plate bora buis van 2 mtr, naar de huidige afvoerbuis rond 100 mm. Deze loopt recht naar het dak en is 5 mtr lang. Weet niet of er een verloop beschikbaar is van een bora platte buis naar een 100 mm pvc buis. Is er iemand wie hier ervaring mee heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinBk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04 20:14
Wie heeft er ervaring een BORA X Pure PUXA Kookplaat met afzuiging 93 cm. ?

[ Voor 80% gewijzigd door EdwinBk op 23-03-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
EdwinBk schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:09:
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe keuken met bijvoorbeeld een BORA X Pure PUXA Kookplaat met afzuiging 93 cm. Volgens de keukenboer zijn dit de allerbeste op de markt. Zal wel een bron van waarheid in zitten maar heb daar geen kennis van. Zelf overweg ik de versie met afvoer naar buiten te doen. Heb alleen een aftakking, plate bora buis van 2 mtr, naar de huidige afvoerbuis rond 100 mm. Deze loopt recht naar het dak en is 5 mtr lang. Weet niet of er een verloop beschikbaar is van een bora platte buis naar een 100 mm pvc buis. Is er iemand wie hier ervaring mee heeft ?
Jahoor, is gewoon een erloop voor te krijgen. Je moet zoeken op de term bora ecotube. Hier ook onder de vloer van ecotube naar gewoon platte ventilatiebuis gegaan. Die ecotube was me veel te duur. En ook een meter of 5. Ding zuigt alles af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Het argument warmteverlies bij afzuiging naar buiten moet wel worden opgesplitst in twee motivaties: Kosten en comfort.

Voor kostenbesparing hoef je geen recirculatie te nemen, want met een degelijke terugslagklep bij afzuiging naar buiten zal je nooit het warmteverlies kunnen terugverdienen met een recirculatiekap. De jaarlijkse kosten aan filters zullen namelijk sowieso hoger liggen.

Comfort is natuurlijk ook een spectrum. Kou van verse buitenlucht kan comfort verminderend werken, maar een huis vol fijnstof, vocht (en eventueel CO2 met koken op gas) is ook comfort verlagend.

[ Voor 20% gewijzigd door frennek op 23-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:15
Na lange tijd weer even een vraag hierover wat ik niet heb kunnen vinden.

Als je voor luchtafvoer kiest, maar koken wel op een kookeiland hebt, moet je dan (bijvoorbeeld de) compair tower nemen, of is de thermobox dan ook een optie? Betreft een bora kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
Lollercopter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:30:
- Ik heb een WTW unit. Balans ventilatie wil net zoveel lucht inblazen als afvoeren. Meestal ongeveer 160 m3/h. Dan helpt het niet als mijn Bora ineens 560 m3/h naar buiten gaat gooien via een vlinderklep, dan ontregel je eigenlijk de boel, en er zijn ook geen raamroosters of andere kieren waar deze lucht vandaan moet komen. Je krijgt dus direct enorme onderdruk in huis waarbij hij lucht uit alle hoeken en gaten wil aantrekken, als dat niet lukt gaat de afzuiger en de WTW dat zeker niet leuk vinden.
Je zou dit kunnen oplossen door een electrische vlinderklep in een extra toevoer kanaal weer open te laten sturen zodra je de afzuigkap gebruikt, maar dat is redelijk complex.
Ik zou hier graag even op willen terugkomen, gezien ook wij de keuze moeten maken tussen recirculatie en afzuiging naar buiten toe voor onze nieuwbouw woning.

Gezien het een nieuwbouw is, wordt de woning zeer luchtdicht gemaakt en van een balansventilatie (WTW) voorzien. Onze architect geeft aan dat een afvoer naar buiten hierdoor niet optimaal zou kunnen functionelen, aangezien hij niet voldoende debiet lucht naar buiten kan trekken.

Daarnaast is er ook het argument op thermisch vlak, nl. dat je (zeker in de winter) geen koude lucht naar binnen wil trekken. Maar goed, daar valt nog over te discussiëren.

Hoe wordt een afzuiging naar buiten opgelost bij nieuwbouw woningen die zeer luchtdicht zijn? Je kan toch moeilijk je ramen gaan open zetten elke keer je begint te koken? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:14
AdFundum14 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Ik zou hier graag even op willen terugkomen, gezien ook wij de keuze moeten maken tussen recirculatie en afzuiging naar buiten toe voor onze nieuwbouw woning.

Gezien het een nieuwbouw is, wordt de woning zeer luchtdicht gemaakt en van een balansventilatie (WTW) voorzien. Onze architect geeft aan dat een afvoer naar buiten hierdoor niet optimaal zou kunnen functionelen, aangezien hij niet voldoende debiet lucht naar buiten kan trekken.

Daarnaast is er ook het argument op thermisch vlak, nl. dat je (zeker in de winter) geen koude lucht naar binnen wil trekken. Maar goed, daar valt nog over te discussiëren.

Hoe wordt een afzuiging naar buiten opgelost bij nieuwbouw woningen die zeer luchtdicht zijn? Je kan toch moeilijk je ramen gaan open zetten elke keer je begint te koken? :/
Mijn huis (2018) heeft roosters en een afzuigkap naar buiten. Als ik ga pannekoeken bakken en de afzuigkap gaat op standje tornado (680M3/h) dan moet ik wel een raam open zetten, want anders merk ik na verloop van tijd dat de boel alsnog blauw komt te staan (huis vacuum). Ook merk ik als ik de roosters dicht heb, dat de boel aardig vacuum trekt, al hebben we op de slaapkamer altijd wel een raam op kiepstand, dus daar trekt ie zijn frisse lucht wel vandaan. Maar de keus is dus of een half uurtje de boel in disbalans, waarbij kou naar binnen zal trekken, óf je WTW extra lang laten draaien (ondanks recirculatiekap) en daarmee ook onherroepelijk kou naar binnen trekken (hoe goed je WTW ook is, de lucht komt nooit met 20graden naar binnen als het buiten -10 is). Want hoe goed je recirculatiekap ook is, vocht wil je wel kwijt uit je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
[...]

Bij ons in de keuken zitten er 3 afzuigventielen van WTW systeem. Boven onze kookplaat hebben wij gewoon een siemens afzuiging met recirculatiefilter. Na een flinke kooksessie blijft lucht kort hangen in woonkamer, maar na een paar uurtjes is het echt weg, omdat WTW nooit uit staat. Hij blijft ventileren. Je ziet ook echt stoom afgezogen worden door WTW systeem.

Wij hebben ervoor gekozen om het niet met een slang rechtstreeks naar buiten af te laten voeren via gevel, i.v.m. woningborg garantie. Wij overwegen het na de garantie, maar tot nu toe gaat alles goed en wordt alles goed afgezogen en blijft er niks hangen. Wij hebben ook CO meters in gebruik van resideo.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:14
Monkeydancer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:50:
[...]

Bij ons in de keuken zitten er 3 afzuigventielen van WTW systeem. Boven onze kookplaat hebben wij gewoon een siemens afzuiging met recirculatiefilter. Na een flinke kooksessie blijft lucht kort hangen in woonkamer, maar na een paar uurtjes is het echt weg, omdat WTW nooit uit staat. Hij blijft ventileren. Je ziet ook echt stoom afgezogen worden door WTW systeem.

Wij hebben ervoor gekozen om het niet met een slang rechtstreeks naar buiten af te laten voeren via gevel, i.v.m. woningborg garantie. Wij overwegen het na de garantie, maar tot nu toe gaat alles goed en wordt alles goed afgezogen en blijft er niks hangen. Wij hebben ook CO meters in gebruik van resideo.
Welk deel van je garantie ben je bang dat vervalt bij gebruik van een buis naar buiten? Constructie blijft wel in tact van een gaatje van rond 160 en de wtw moet gewoon zijn werk doen als de afzuigkap uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
@AdFundum14 Ga je koken op gas, dan wil je afvoer. Op inductie lukt recirculatie, maar je moet wel regelmatig filters vervangen (of een dure plasmafilter gebruiken).
Combinatie balansventilatie en afvoer kan in bepaalde situaties werken, je trekt het systeem in onbelans waardoor meer wordt aangevoerd en minder afgevoerd. Vergeet het met een downdraft op standje straaljager, die heeft teveel debiet nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:44
Het voordeel van een afzuigkap naar buiten is ook dat je een geluidsisolerende slang aan de afzuigkap kunt koppelen. Dat scheelt een enorme bak herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
naftebakje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:57:
@AdFundum14 Ga je koken op gas, dan wil je afvoer. Op inductie lukt recirculatie, maar je moet wel regelmatig filters vervangen (of een dure plasmafilter gebruiken).
Combinatie balansventilatie en afvoer kan in bepaalde situaties werken, je trekt het systeem in onbelans waardoor meer wordt aangevoerd en minder afgevoerd. Vergeet het met een downdraft op standje straaljager, die heeft teveel debiet nodig.
Het wordt een inductie kookvuur met ingebouwde afzuiging (dus geen downdraft, maar ook geen loshangend exemplaar). Debiet vergelijkbaar met een downdraft denk ik, waarbij het mij dus lijkt dat die niet voldoende debiet kan opnemen uit de luchtdichte woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
Sammy_tukker schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Welk deel van je garantie ben je bang dat vervalt bij gebruik van een buis naar buiten? Constructie blijft wel in tact van een gaatje van rond 160 en de wtw moet gewoon zijn werk doen als de afzuigkap uitstaat.
Aannemersbedrijf aangegeven, bij navraag. Nieuwbouwwoning is opgeleverd met bepaalde isolatiewaarde en energielabel. Vooraf bij oplevering wordt aangegeven wat je niet hoort te doen en dit werd expliciet aangegeven (Keukenboer wilde gratis buis aanleggen, maar niet gedaan door aangeven aannemer). Krijg je problemen wat gerelateerd is aan gat (ventilatie), dan eigen risico. Installateur heeft ook luchtventielen gemeten (luchtverplaatsing) bij oplevering (inregelrapport). Daarom wacht ik dus totdat mijn garantie verlopen is (2 jaar op categorie ventilatie), omdat ik het risico niet wil lopen. Maar het gaat hier ook om een BENG woning. In eerste paar jaar in nieuwbouwwoning kunnen de nodige kinderziektes tevoorschijn komen en wil deze eerst afwachten en wegwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door Monkeydancer op 01-02-2024 16:17 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieterpeet2
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
[...]

Een WTW heeft normaliter 3 standen, waarbij standje 3 bedoeld is voor douchen en koken. In deze stand voert hij dus de maximale hoeveelheid lucht af. Je wordt dus geacht voor het koken niet alleen je recirculatiekap aan te zetten, maar ook je WTW op maximaal te zetten (indien hij geen sensoren heeft en je het handmatig moet doen, wat volgens mij meestal de standaard is bij kleinere nieuwbouwhuizen).

Het hangt dan af van je installatie hoeveel je daadwerkelijk afzuigt. In mijn geval: Itho Daalderop WTW van max 300 m3/h. In totaal 5 afzuigventielen: 2x keuken, toilet, badkamer en technische ruimte. Daarmee kom je dan in principe aan 300/5*2 = 120 m3/h aan afzuiging in de keuken.

Dat wordt in principe als onvoldoende beschouwd (ik zag dat TNO minimaal 300m3/h adviseert).
Maarrrr: je hebt er ook nog een recirculatiekap bijhangen. Het idee daarvan is dat hij de tijdelijke piek in verontreinigde lucht lokaal in de keuken helpt af te vangen, zonder dat je een enorm grote WTW unit nodig hebt.
Tevens heb je bij nieuwbouw vrijwel zeker inductie wat al een en ander helpt aan luchtverontreiniging.

Daar bovenop: Je WTW staat normaliter nooit uit. Ook in standje 1 voert deze nog 100 m3/h af tijdens de 23 uren per dag dat je niet aan het koken bent. De kans is dus zeker aanwezig dat de luchtverontreiniging in je huis voordat je begint met koken al lager is dan huizen met minder ventilatie. En mocht er na het koken een piek overblijven (vuil/geurtjes/vocht) dan wordt dit vanzelf afgevoerd.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van waarmee je gaat vergelijken: Een complete doortochtwoning of een redelijk geïsoleerd huis zonder actieve ventilatie.

Daarmee is recirculatie in nieuwbouw wat mij betreft prima, mits je het goed gebruikt icm je WTW. Natuurlijk ga je het niet redden als je voor heel de straat spek gaat cremeren, dan zal er alsnog een raampje open moeten. Maar voor regulier koken is er niets mis mee.

Daarmee denk ik ook dat het 'antwoord' op deze discussie ook vooral is: Ligt aan je ventilatie.
Geen fatsoenlijke ventilatie -> afzuigkap naar buiten (dat is dan je ventilatie).
Wel redelijke* ventilatie -> Je kan de piek tijdens het koken waarschijnlijk wel opvangen met een recirculatiekap.

* Als in: Ter plekke in de keuken een actieve ventilatie naar buiten, dus niet alleen een roostertje bij een raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
[...]

Ik heb hiervoor via de kruipruimte een doorvoer naar buiten gemaakt met spirobuis welke achter de plint onder de keukenkastjes uitkomt met een buismotor die een een behoorlijke hoeveelheid lucht naar binnen gaat gooien. Het is nog niet af, dus kan nog niet zeggen hoe goed het werkt. Waarschijnlijk hoef ik ook niet evenveel lucht naar binnen te gooien als ik afzuig, want wil ook uit de rest van mijn woning een luchtstroom naar de afzuigkap hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 17:35
Ok dit is geen antwoord op je vraag maar wel leuk om te vermelden.

Jouw keuken lijkt bijna precies op de keuken van mijn oude huis. Ik schrok dus ook even haha.
Dezelfde tegels, zelfde kleur kastjes en volgens mij ook zelfde handgrepen. Zelfs positionering van alles is hetzelfde. Alleen die had wel een zwarte afzuigkap en zwarte oven onder het gasfornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05 21:51
Flatisa schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:13:
Het voordeel van een afzuigkap naar buiten is ook dat je een geluidsisolerende slang aan de afzuigkap kunt koppelen. Dat scheelt een enorme bak herrie.
Wat voor geluidsisolerende slang is dat? Heb je een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:44
MBYJMEI schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Wat voor geluidsisolerende slang is dat? Heb je een linkje?
https://www.ventilatielan...160-mm-lengte-500mm/6182/ bijvoorbeeld deze.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel afvraag hoe het zit met brandgevaar, maar het dempt het geluid wel. Je hebt ook starre dempers te koop als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:15
Ik weet niet of ik hier verder mag gaan, toch doe ik het maar...

Ik wil een afzuiging naar buiten toe, de kookplaat is van Bora.
Nu gaf mijn aannemer aan dat ik de speciale bora ecotube hier dan voor moet bestellen. Klopt dit?

Tevens de vraag of het verstandig is om een gat te maken in de gevel met bijvoorbeeld een naber thermobox 150, of de naber tower. Ik heb het gevoel dat als je gaat voor de naber thermobox dat je zo'n groot gat in de gevel krijgt: eerst moeten de buizen omhoog in de gevel en vervolgens nog naar buiten. Heb de vraag al eerder gesteld maar geen reactie haha. Hoop dat iemand me kan helpen! ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 20:36
MiCoo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:51:
Ik weet niet of ik hier verder mag gaan, toch doe ik het maar...

Ik wil een afzuiging naar buiten toe, de kookplaat is van Bora.
Nu gaf mijn aannemer aan dat ik de speciale bora ecotube hier dan voor moet bestellen. Klopt dit?

Tevens de vraag of het verstandig is om een gat te maken in de gevel met bijvoorbeeld een naber thermobox 150, of de naber tower. Ik heb het gevoel dat als je gaat voor de naber thermobox dat je zo'n groot gat in de gevel krijgt: eerst moeten de buizen omhoog in de gevel en vervolgens nog naar buiten. Heb de vraag al eerder gesteld maar geen reactie haha. Hoop dat iemand me kan helpen! ;-)
Nee hoor niet nodig. Hier vanaf Bora overgegaan op ronde 150mm buis. Kanaal van 8 meter. Vanaf de Bora de kruipruimte in, richting de berging. Daarin vanuit de kruipruimte 3+ meter omhoog om vervolgens af te voeren boven het platte dak van de berging. Kou / tocht door het kanaal is er niet doordat we zo'n afdekzeil op de Bora hebben liggen. Hebben dus ook geen terugslagklep.

Werkt allemaal prima! Zou het zo weer doen.

[ Voor 6% gewijzigd door praliwi op 07-02-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Gezien je snel hier terecht komt met de zoektocht naar buiten/recirculatie, mijn korte ervaring met een ombouw naar recirculatie. De afzuiging had +-12m aan 125mm buis, zo'n 9-10m omhoog naar de nok. Deed uiteraard vrij weinig. Zonder een verbouwing konden we het simpel ombouwen naar recirculatie.

Had al een setje koolstoffilters gekocht voordat ik erachter kwam dat er fijnstoffilters waren met een handige aansluiting: https://www.afzuigkapfilt...rculatie-hr0001-734604-et.

Heb eerst enkel de koolstoffilters gebruikt. Alleen nog een simpele chili gemaakt. De pm2.5 ging al snel van 4 naar 45, bleef vervolgens tijdens het pruttelen 5 minuten rond 35ug hangen. Vervolgens koolstoffilters er uit, fijnstoffilter er in en binnen diezelfde 5 min was er nog maar 17-18ug. Ff een half uur aan laten staan en je zit al weer op <10ug.

1x per jaar vervangen, filtert ook fijnstof en ook goedkoper. Scheelt toch weer 20% aan kosten vergeleken met elke 3 maanden een nieuw koolstoffilter. Aanrader als er toch voor recirculatie wordt gekozen/je koolstoffilters gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Gewoon naar buiten, denk dat het huidige kanaal max 100 mm is.
Ik heb hier gekozen voor een kleine verlaging, inbouw unit en een rechte buis 150mm naar buiten.

Voordeel geen (lelijke) afzuigkap voor je, en een fantastisch resultaat, ook betreffende geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-05 11:36
wij zitten ook te twijfelen tussen naar buiten en recirculatie.
Onze opstelling is als volgt: Kookeiland met plafondafzuigkap in een schouw. die is nu met platte (vierkante?) buizen aangesloten op de oude schoorsteenpijp en komt dus op het dak eruit (3 verdiepingen). Om de platte buis weg te werken heeft de vorige bewoner het hele plafond verlaagd tot op zo`n hoogte dat de platte buis er net onder past en er niks te zien is.

Nu wil ik heel graag de schoorsteenpijp weghalen en moet de afzuigkap dus ook anders. In mijn geval zal de recirculatie het makkelijkst zijn, dan hoeft het plafond niet open en kan de lucht in de schouw geblazen worden (met een rooster in de zijkant).

Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om platte buizen door te voeren door de buitenmuur? in dat geval zou de platte buis die nu op de schoorsteenpijp zit naar buiten omgelegd kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Als je enigszins naar buiten kan moet je dat doen..... het werkt zoveel beter.
Wel zorgen voor iets van een terugslagklep voor de tocht (of niet, hangt een beetje van je verdere ventilatie af).

Wat er kan is zonder foto of tekening natuurlijk weinig over te zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tweaker_BE op 05-08-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Tweaker_BE schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:48:
Wel zorgen voor iets van een terugslagklep voor de tocht (of niet, hangt een beetje van je verdere ventilatie af).

Ik vraag me af of het ook zoveel beter werkt wanneer je een buis 3 verdiepingen omhoog moet laten gaan. Zijn geen lichte dampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-05 11:36
Tweaker_BE schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:48:

Liefst wil ik ook naar buiten, maar de vrouw wil geen extra koof dus moet de buis in het verlaagd plafond komen. Nu ligt daar dus al de platte buis die naar de schoorsteenpijp gaat. Als het mogelijk is om een platte buis ook door te voeren door de muur gaat hier de voorkeur naar uit.
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:30:
[...]

Ik vraag me af of het ook zoveel beter werkt wanneer je een buis 3 verdiepingen omhoog moet laten gaan. Zijn geen lichte dampen.
Dat is hoe de situatie nu is. de keuze kan worden of naar buiten middels een platte buis of recirculatie (wat ik liever niet heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 22:41

icecreamfarmer

en het is

Hebben hier mensen ook problemen met vloerkoeling?
Door nieuwbouw zit ik straks helaas vast aan reciculatie en nu hoor ik links en rechts verhalen dat de vochtige lucht die door het plasmafilter uitgeblazen wordt condenseert op de vloer bij de uitblaas.

Dat klinkt enigszins logisch want dat dauwpunt ligt daarbij hoger.
Hier zit ik echter niet op te wachten.

[ Voor 20% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-08-2024 12:03 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-03 10:32
Goedemorgen allemaal,

Nu mijn balansventilatie met WTW wordt aangelegd, moet ik ook nadenken over wat ik wil met de afzuigkap. Ik vind gezondheid belangrijker dan warmtebehoud, dus ik wil graag de afzuigkap naar buiten laten afzuigen i.p.v. recirculatie. https://www.coolblue.nl/product/824369/bosch-dwb97cm50.html Dit is de afzuigkap die ik krijg (722 m3/h).

Nu heb ik drie vragen voor jullie:

1) Het fornuis komt tegen een muur te staan. Het is een bungalow, dus we zitten direct onder het dak. Ik kan dus kiezen om de afvoer via de gevel te doen of via het (platte) dak (zie foto). Voor wat het waard is, het dak heeft 10cm isolatie en de gevel heeft spouwmuurisolatie (geen idee wat/hoe dik). Is er nog verschil in waar ik de afvoer plaats? Zou je via het dak bijv. een betere trek krijgen? Of in de gevel minder last van koude lucht/tocht naar binnen?

2) In dit topic heb ik ook geïsoleerde afzuigkappen/terugslagkleppen gezien. Dat lijkt me een goede (kleine) investering. Is hier nog verschil tussen gevel- en dakafzuiging?

3) Aangezien ik balansventilatie krijg, neem ik aan dat ik als ik de afzuigkap aan doe, ik een raampje zal moeten openen. Klopt dat? Nou zitten er links naast het fornuis twee ramen die open kunnen. Daaronder zit wel direct een afvoerventiel van de balansventilatie (zie rode stippen). Is het juist als ik zeg dat deze (met 50m3 op max) te zwak is om de luchtstroom naar m'n fornuis te beïnvloeden? In de praktijk zal ik de afzuigkap alleen aan hebben met bakken en braden. Stoven, koken, oven kan (denk ik) meegenomen worden door m'n ventilatiesysteem. Hoe zien jullie dit?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden :).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jSKxDYHqEjTzQpLtW0IgNSLVho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HqfVAAOtlibMUvnJ31yJkoeV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UN28Gbr0Mn8JMaEKebt4bQSviw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VMM298p6yJ2eg2A3uNic7eYo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Je kan zo'n geïsoleerde geveldoorvoer ook gebruiken als luchtinlaat.
Dan plaats je dus een 2e, die binnen en buiten een rooster heeft.
Als je dan de afzuigkap aanzet gaan beide open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Arbi1337 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:43:
Goedemorgen allemaal,

Nu mijn balansventilatie met WTW wordt aangelegd, moet ik ook nadenken over wat ik wil met de afzuigkap. Ik vind gezondheid belangrijker dan warmtebehoud, dus ik wil graag de afzuigkap naar buiten laten afzuigen i.p.v. recirculatie. https://www.coolblue.nl/product/824369/bosch-dwb97cm50.html Dit is de afzuigkap die ik krijg (722 m3/h).

Nu heb ik drie vragen voor jullie:

1) Het fornuis komt tegen een muur te staan. Het is een bungalow, dus we zitten direct onder het dak. Ik kan dus kiezen om de afvoer via de gevel te doen of via het (platte) dak (zie foto). Voor wat het waard is, het dak heeft 10cm isolatie en de gevel heeft spouwmuurisolatie (geen idee wat/hoe dik). Is er nog verschil in waar ik de afvoer plaats? Zou je via het dak bijv. een betere trek krijgen? Of in de gevel minder last van koude lucht/tocht naar binnen?

2) In dit topic heb ik ook geïsoleerde afzuigkappen/terugslagkleppen gezien. Dat lijkt me een goede (kleine) investering. Is hier nog verschil tussen gevel- en dakafzuiging?

3) Aangezien ik balansventilatie krijg, neem ik aan dat ik als ik de afzuigkap aan doe, ik een raampje zal moeten openen. Klopt dat? Nou zitten er links naast het fornuis twee ramen die open kunnen. Daaronder zit wel direct een afvoerventiel van de balansventilatie (zie rode stippen). Is het juist als ik zeg dat deze (met 50m3 op max) te zwak is om de luchtstroom naar m'n fornuis te beïnvloeden? In de praktijk zal ik de afzuigkap alleen aan hebben met bakken en braden. Stoven, koken, oven kan (denk ik) meegenomen worden door m'n ventilatiesysteem. Hoe zien jullie dit?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden :).[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik zou altijd de gevel nemen als doorvoer, een dak is toch gevoeliger voor lekkages dus hoe minder gaten erin hoe beter.
Raampje open of een tweede geveldoorvoer, kan beide.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-03 10:32
@FRANQ @No Hands
Dank voor jullie antwoorden!

Via de gevel lijkt dus the way to go ;).

Sorry, ik snap niet helemaal wat de tweede geveldoorvoer is. Als ik Google gebruik, kom ik dergelijke afbeeldingen tegen (zie foto). Dit lijkt me niet de bedoeling; net zo hoog als de afvoer, want dan zuigt het de afvoerlucht gelijk weer aan(?).

Is de bedoeling dat er een extra gat in de gevel komt die lucht van buiten aanzuigt? En zo ja, waar komt deze opening binnen dan te hangen? Direct naast het fornuis, maar op aanrechthoogte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Juw1dH3JCdp6XEPQLrPbxwes5s8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nGnJFx7BgQ0bP9d3iXre4HFz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Arbi1337 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:24:
@FRANQ @No Hands
Dank voor jullie antwoorden!

Via de gevel lijkt dus the way to go ;).

Sorry, ik snap niet helemaal wat de tweede geveldoorvoer is. Als ik Google gebruik, kom ik dergelijke afbeeldingen tegen (zie foto). Dit lijkt me niet de bedoeling; net zo hoog als de afvoer, want dan zuigt het de afvoerlucht gelijk weer aan(?).

Is de bedoeling dat er een extra gat in de gevel komt die lucht van buiten aanzuigt? En zo ja, waar komt deze opening binnen dan te hangen? Direct naast het fornuis, maar op aanrechthoogte?

[Afbeelding]
Je kan zoiets gebruiken maar ook twee losse gaten, 1 links van het fornuis en 1 rechts? wat je handig vind.
Ik heb er zo 1, https://www.otto.de/p/wal...#variationId=S0U7000PMBTA als je er daar twee van neemt dan blaast je afzuigkap door de ene naar buiten en door de ander komt eenzelfde hoeveelheid lucht naar binnen. WTW geen last en jij minimaal kou in huis halen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Je zou in de koof van de afzuigkap 2 gaten boven elkaar kunnen boren.
Een vlakbij het plafond, en een (bijvoorbeeld 25cm) lager waar je de afzuigkap op aansluit.

In die afzuigkap koven zitten meestal ook sleufjes omdat ze dezelfde kap ook als recirculatie verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:32
praliwi schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Nee hoor niet nodig. Hier vanaf Bora overgegaan op ronde 150mm buis. Kanaal van 8 meter. Vanaf de Bora de kruipruimte in, richting de berging. Daarin vanuit de kruipruimte 3+ meter omhoog om vervolgens af te voeren boven het platte dak van de berging. Kou / tocht door het kanaal is er niet doordat we zo'n afdekzeil op de Bora hebben liggen. Hebben dus ook geen terugslagklep.

Werkt allemaal prima! Zou het zo weer doen.
Ik heb idd precies dezelfde setup met ecotubes en "tochtprobleem", waarom wordt hier standaard geen terugslapklep geplaatst? Staat ook op de bora website. Wilde dit nog aankaarten bij de installateur maar die zei ook dat ze dit niet standaard doen? En leidt tot verstopping op lange termijn, maar daar is zo'n bora vetfilter voor?

Heb er nu iets opgelegd zodat de lucht wordt geblokkeerd.
Pagina: 1 2 Laatste