Maar wel een filter van ~€100 (Bora) dat jaarlijks vervangen moet worden.
En daar gaat het bij recirculatie dus al fout.
Je gaat daar van uit dat de consument tijdens de gehele product duur filters periodiek blijft vervangen.
Als je een 150mm gat (met het liefst een terugslagklep als de bekende Thermobox) een "mega gat in je isolatie" vindt; zou ik niet op een bouwplaats gaan kijken.
Als je dan ziet hoe er soms met isolatiemateriaal en kierdichting e.d. wordt omgegaan.
Om nog maar niet te spreken over de roosters in/boven je ramen voor je ventilatie.
(indien geen ventilatiesysteem D)
Kalentum schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:36:
Je kan denk ik niet zo maar stellen 'recirculatie, ik merk geen verschil'. Het hangt nogal af van de woning.
Ik woon in een jaren 80 huis. Geen mechanische ventilatie. Alleen roosters. En we hebben recirculatie. Vervangen de filters regelmatig (4 keer per jaar geloof ik). Koken nog op gas.
CO2 waarden vaak hoog tijdens koken, 1000 PPM of meer. Zakt wel redelijk snel terug maar toch. Ook luchtvochtigheid, gaat van bv 58% naar 65%. Niet echt super problematisch maar als we onze keuken gaan doen dan willen we alles wel weer naar buiten afzuigen.
Feitelijk heb je dus open verbranding in huis zonder deugdelijke lucht aan- en afvoer.
Dexs schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:35:
Daar zijn recirculatiekappen ook prima toe in staat. Daarnaast giftige dampen van een pan afvoeren terwijl je het voedsel wat je er in bakt wel gewoon opeet is raar, vind je niet? Gooi die giftige pan gewoon weg en koop iets waar je niet ziek van wordt.
Nou nee dus. Vochtafvoer doen ze niet aan (ik ken geen recirculatie met bakje voor opgevangen vocht/water of afvoerleiding) en fijnstof opvangen blijkt dus in praktijk en tests dus ook minder rooskleurig dan wordt verkocht.
Dit is gewoon onzin. Recirculatiekappen zijn gemaakt worden gebruikt om huizen energiezuiniger te maken. Met een afvoer naar buiten, 300m3 per uur zoals je zegt, voer je warme lucht van binnen af en vervang je het door koude lucht van buiten.
Dat recirculatiekappen energiezuiniger zijn valt in de praktijk reuze mee.
@
praliwi heeft
deze link al genoemd en verschillende tweakers hebben dit ook wel eens lopen narekenen.
Ik ook na aanleiding van die link:
Piet91 in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 3"Kom je bij de BENG norm (55 kWh/m2) dan is het verlies bij een 100m2 woning dus zo'n 6%.
Kijk je naar de gemiddelde warmtevraag van een Nederlandse woning, dan is dat nog een veelvoud van de BENG-norm (exacte waarde van gemiddelde warmtevraag van de Nederlandse woning kan ik niet vinden; maar wat ik tegenkom zit tussen de 80 en 200 kWh/m2) waardoor het verlies van een afzuigkap dus nog véél minder wordt dan die 6%.
Laten we zeggen dat je nu een bestaande of nieuwbouwwoning hebt met warmtepomp; dan kun je het verlies van warmte door een afzuigkap compenseren met 1, hooguit 2 zonnepanelen.
Daarnaast ben je bij recirculatie bij bijvoorbeeld Bora €100 p/jaar kwijt aan een nieuw koolstoffilter; als je die €100 aan stroom je warmtepomp invoert, krijg je daar een veelvoud aan warmte voor terug (COP/SCOP), meer dan die 340 kWh verlies van je afzuigkap.
En ter aanvulling; we hebben het bij verwarming d.m.v. gasketel over 34m3 gas wat momenteel zo'n €90 kost. Met normale gasprijzen dus veel lager. Maar in beide gevallen nog steeds goedkoper dan jaarlijks €100 aan Bora koolstoffilter.
Dan doet die recirculatiekap precies wat hij moet doen, zit je niet onnodig je huis te verwarmen en is je luchtkwaliteit veel beter dan met je afzuigkap.
Luchtkwaliteit in een woning met recirculatiekap zal nooit beter zijn dan met een afzuigkap met afvoer naar buiten, bij gelijk(waardig) gebruik en omstandigheden.
Een recirculatiekap installeren in een huis zonder ventilatie zal vast niet goed zijn. Maar ik denk dat een huis zonder ventilatie sowieso niet gezond is.
Dat sowieso.
Boudewijn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:50:
Als ik de voorschriften van Bora neem (en die voor waar aanneem) klopt je stelling niet helemaal.
obv 300u kunnen de meeste mensen prima 1 jaar koken, dat is 49 minuten draaien per dag. Nu snap ik dat de fabrikant het allemaal wat rooskleurig inschat maar ik denk dat de meeste mensen de helft van die draaitijd halen op dagbasis. Dan zou Bora er een factor 2 naast zitten, lijkt me heel stevig.
offtopic:
Ik houd het met die ULB3X vast ook wel een jaar uit

Nou kies je qua vervangingsfrequentie wel de meest gunstige uit. (en qua prijs meest ongunstige)
De filters voor de veelgebruikte andere Bora platen zijn na 150 uur op (en goedkoper).
Ik ben dergelijke berekeningen ook wel eens tegengekomen inderdaad; maar terugvinden is lastig.
Daarom zelf onlangs bovenstaande berekening maar eens gemaakt.
En dus inderdaad; als je het tegen elkaar zet, kost het jaarlijks vervangen van een Bora filter meer dan het warmteverlies compenseren (d.m.v. warmtepomp of CV-ketel).
Mooie afvoer naar buiten met evt elektriscge klep
De Thermobox heeft dat niet nodig. Werkt erg mooi en hebben die hier een tijdje geleden ook geplaatst.
Flinke verbetering.
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:26:
Ik heb zelf ook recirculatie, wat opzich niet heel goed bevalt voor aantal redenen. Maar als ik weer moest kiezen zou ik wel weer gaan voor afzuiging in de kookplaat, maar dan met een buis door de vloer en zo naar buiten. Mijn ouders hebben dit ook, terugslag klep erin, dan krijg je ook niet allemaal kou naar binnen.
Zo heb je wel de voordelen van geen unit boven de kookplaat en cleane en mooie look, en gaat de afzuiging toch naar buiten
[Afbeelding]
Zoiets heb ik onlangs ook naar familie gestuurd ter info voor een nieuwbouwwoning.
Maar bij jouw voorbeeld (Tilmar) mis ik wel een goede terugslagklep. Zij raden hun TSK terugslagklep aan i.cm. dat systeem, maar die terugslagklep is wel veel mindere kwaliteit. (enkele set kleppen)
Zou liever voor de Naber Thermobox gaan (of hun
Tower waar die ingebouwd zit).
De feitelijke werking en onderbouwing van de plasmafilter is op z'n minst twijfelachtig.
Daarnaast geeft bijvoorbeeld Bora geen garantie als hun kookplaten worden gebruikt i.c.m. een plasmafilter.
Ben wel benieuwd wat het qua geluid zou doen als je de motor van de afzuiging niet in de kap zat, maar zo ver mogelijk bij de kap vandaan, bijvoorbeeld bij de afvoer op het dak/gevel. Bijvoorbeeld i.c.m. een Thermobox.
Zou het dan in huis/bij kookplaat veel stiller worden? Zou wel fijn zijn...