Zo duidelijk was je niet, want het is mij nog steeds niet duidelijk.siggy schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:19:
Ik geef duidelijk aan waarom jouw aanname van gedrag niet relevant is, dan is mijn deductie dat het dus om iets anders moet gaan.
Het artikel; dat je zelf aanhaalt beschrijft namelijk expliciet gedrag en geen uiterlijk. Behalve als je het zo wilt lezen dat 'Bokito' per se een beschreijving van het uiterlijk moet zijn.
Ik zei dat het geen probleem is om een vergelkijking te maken gebaseerd op iemands gedrag, wel op uiterlijke kenmerken.Jawel, jij zegt het letterlijk dat het geen probleem is omdat het om het gedrag gaat.....
Dus als een kind loopt te bleren kan ik dat best vergelijken met een sirene of een luchtalarm, maar dat is iets heel anders dan iemands kale hoofd vergelijken met een biljartbal.
Let wel, ik heb het over beschrijvingen en vergelijkingen op een idividuele basis. Generaliseren blijft altijd fout. Als ik stel dat ik een hekel heb aan kinderen gebaseerd op die ene waarneming van dat krijsende kind, is dat overdreven generaliserend. Als ik een rustig kind verbaal ga aanvallen op het feit dat kjinderen altijd zo schreeuwen is dat helemaal ongepast.
Net zoals een negatieve ervaring met iemand die toevallig een kaal hoofd heeft mij geenszins een goede reden geeft om nooit meer zaken te willen doen met mensen met een kaal hoofd (laat staan als ik in mijn winkel een bordje ophang "verboden voor biljartballen"

Zo komt het wel over, want probleem schrijven als 'probleem' is aanmatigend.Ik kleineer het probleem niet,
Stel je voor dat je aangifte wilt doen van een misdrijf, en je moet een formulier invullen dat vraagt om je 'probleem' te beschrijven. Zou je je dan serieus genomen voelen?
[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 19-02-2023 18:30 ]