Toon posts:

Krachtstroom over 2x5/8 buis toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-03 15:32
Mijn vraag
Mag ik krachtstroom aanleggen door 2 parallel lopende 5/8 buizen? En hoe dik zouden die draden moeten zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ga zonnepanelen aanleggen. Omdat ik op het dak stuks zonnepanelen met totaal 4920Wp aan leg is hiervoor een krachtstroom aansluiting nodig.
Jaren geleden heb ik op de groei een aantal loze 5/8 buizen in het stucwerk verwerkt waarmee ik binnen 6 meter van het dak naar de meterkast kan komen. Een tweetal van deze buizen is nog beschikbaar. Probleem is dat de 5x6 kabels die de paneelinstallateurs bij voorkeur gebruiken niet door een 5/8 buis passen. In de huidige markt hanteren veel paneel installateurs een grote stappen snel thuis aanpak waarbij de kabel vanaf het dak langs de gevel wordt getrokken en dan via de kruipruimte naar de meterkast. Dat vind ik foeilelijk en is m.i ook nog meer werk.

Om die reden zou ik met VD kabels een krachtstroom aansluiting naar zolder willen maken die twee buizen gebruikt. Deze buizen zijn recht, zonder bochten, en lopen parallel naast elkaar van zolder naar Meterkast. Idee is dat dan 3 draden door de ene buis lopen, en 2 door de andere. Na de buis komen deze buizen samen in dezelfde installatiedoos vanaf waar de aansluiting verder is afgemonteerd.

De Panelen zijn parallel geschakeld met een Enphase omvormers, en zijn aangesloten via een 5x6 kabel door het dak. Zou ik die af kunnen laten monteren op een installatiedoor en het verdere traject in huis dus met VD kabels vie die twee buizen laten lopen?

Beste antwoord (via RvBeek op 11-02-2023 22:50)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03
Verdelen over 2 buizen mag niet...
Maar voor 5kW heb je op krachtstroom maar 7,25A nodig. En met 1,5mm2 kabel mag je van de NEN 19A.
En een Nexans YmvK 5G1,5 kabel heeft een buitendiameter van 12,3mm
5G2,5 is ook maar 13,3mm. Dus ik zie niet waarom het niet zou passen.

Wil je installateur grondkabel gebruiken ofzo? (YmvK-as)

TheS4ndm4n#1919

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 11:05

keur0000

-------- N O N E --------

NEN1010 is hier heel duidelijk over, NEE.
Maar wat jij prive doet, neem dan wel een 3 fase 16A automaat 3F+N, 3x bruin, 1x blauw en 1x groen/geel 2,5qmm VD draad.
Max 3x 2,5qmm in 16mm buis bijvoorbeeld 2xbruin+blauw en 1xbruin+groen/geel, dan schakelt de automaat uit als 1 van de 2 buizen word doorgeknipt/gezaagd ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:36
keur0000 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:22:
NEN1010 is hier heel duidelijk over, NEE.
Maar wat jij prive doet, neem dan wel een 3 fase 16A automaat 3F+N, 3x bruin, 1x blauw en 1x groen/geel 2,5qmm VD draad.
Max 3x 2,5qmm in 16mm buis bijvoorbeeld 2xbruin+blauw en 1xbruin+groen/geel, dan schakelt de automaat uit als 1 van de 2 buizen word doorgeknipt/gezaagd ;)
Wat is de reden dat dit volgens NEN1010 niet mag?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• RocketKoen
Verdelen over 2 buizen mag niet...
Maar voor 5kW heb je op krachtstroom maar 7,25A nodig. En met 1,5mm2 kabel mag je van de NEN 19A.
En een Nexans YmvK 5G1,5 kabel heeft een buitendiameter van 12,3mm
5G2,5 is ook maar 13,3mm. Dus ik zie niet waarom het niet zou passen.

Wil je installateur grondkabel gebruiken ofzo? (YmvK-as)

TheS4ndm4n#1919

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:43
Lennardnl schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Wat is de reden dat dit volgens NEN1010 niet mag?
Een installatie moet simpel en overzichtelijk zijn. Een installateur die het niet aangelegd heeft moet redelijk simpel uit vinden hoe iets in elkaar zit. Een buis met daar in blauw, zwart, aarde impliceert een geschakelde voeding van een lamp, niet de helft van een 3 fase leiding. :+

Kleine loophole zou de aardedraad kunnen zijn. Doe je bruin, grijs, zwart, blauw in de ene buis en aarde in de andere buis. Niets dicteert dat aarde in dezelfde buis moet als de voeding, je kan het immers ook lokaal aarden met een extra aardpen. (al is dat op het dak wat raar. :P )

• RvBeek
Lennard, dank voor je snelle en duidelijk reactie! Ik was trouwens niet van plan om zelf te hobbyen. Ik worstel meer met minder deskundige zonnepanelen verkopers die graag kiezen voor de makkelijkste weg om een paar zonnepanelen te slijten. Lastige vragen over een mooie afwerking moet je in de huidige markt niet mee aankomen. Jouw antwoord geeft me al meer vertrouwen dan wat ik tot dusverre heb gehoord. In hoeverre zou ik dit met 5x1,5mm aders kunnen realiseren? Want dan passen er volgend mij wel 5 aders door een 5/8 buis?

• RvBeek
Rocketkoen, Dank voor je reactie. Inderdaad, de installateur wil in een keer met één kabel van panelen naar meterkast. En omdat hij er van uit gaat dat hij altijd een stukje moet graven om in de kruipruimte te komen gebruikt hij voor de hele route dezelfde grondkabel met 19mm diameter. Dat is goedkoper dan de extra manuren om wat meters grondkabel te besparen. Jouw specs voor de juiste kabel en diameter helpen me nu behoorlijk. Dus ik zou zelfs 5 aderig met 2,5 kern er door heen kunnen trekken. Zoals gezegd gaat het om een kaarsrechte buis. Ik zie eigenlijk hiermee geen reden meer waarom ik geen krachtstroom door een 5/8 buis zou trekken. Ik ga er geen zware machines aan hangen oid.

• RvBeek
RocketKoen, nog een nabrandertje: Ik zit wat te googelen naar die Nexans kabel en zie dat er drie verschillende types 5x6 kabels zijn,al dan niet Halogeenvrij. Ik wil even voorkomen dat ik een kabel suggereer en dan weer terug krijg dat die niet gebruikt mag worden voor dit doel. Nexans YMvK Dca-s2, Nexans ALSECURE YMz1K Cca, Nexans ALSECURE YMz1K B2ca. Ik heb de neiging om gelijk de duurste te kiezen omdat het maar een paar meter betreft, maar zijn er voor dit doel nog zaken die de keuze tussen die drie bepalen?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:59
1,5mm2 niet doen, das schakeldraad, altijd minimaal 2,5mm2. Zeker bij een permanente installatie met continue belasting. En je voorkomt spanningsval.

Je vaste installatie in huis zoals stopcontacten zijn ook altijd 2,5. 1,5 is vaak de zwarte draad naar je schakelaars/verlichting, of verlengsnoeren/stekkerblokken oid.

[Voor 79% gewijzigd door Navi op 12-02-2023 10:03]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je losse draden trekt moet 5x 2,5mm toch ook passen?
Zie correctie hieronder.

[Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 12-02-2023 19:35]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 15:15
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:02:
Het past misschien wel, maar het mag niet. (De achterliggende reden is dat met zoveel VD draad in een 5/8-ste buis er teveel warmte ontwikkeling kan ontstaan (bij hogere stromen) en er niet genoeg ruimte + lucht is om voldoende koeling te realiseren.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:02:
Zeer slecht idee om het zonder mantelisolatie aan te sluiten.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57

Ligone

Moeha!

Heb je eigenlijk wel schaduw op je dak? Indien niet heb je geen micro omvormers nodig en gaat de bekabeling er weer anders uit zien.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
RvBeek schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:14:
Mijn vraag
Mag ik krachtstroom aanleggen door 2 parallel lopende 5/8 buizen? En hoe dik zouden die draden moeten zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ga zonnepanelen aanleggen. Omdat ik op het dak stuks zonnepanelen met totaal 4920Wp aan leg is hiervoor een krachtstroom aansluiting nodig.
Jaren geleden heb ik op de groei een aantal loze 5/8 buizen in het stucwerk verwerkt waarmee ik binnen 6 meter van het dak naar de meterkast kan komen. Een tweetal van deze buizen is nog beschikbaar. Probleem is dat de 5x6 kabels die de paneelinstallateurs bij voorkeur gebruiken niet door een 5/8 buis passen. In de huidige markt hanteren veel paneel installateurs een grote stappen snel thuis aanpak waarbij de kabel vanaf het dak langs de gevel wordt getrokken en dan via de kruipruimte naar de meterkast. Dat vind ik foeilelijk en is m.i ook nog meer werk.

Om die reden zou ik met VD kabels een krachtstroom aansluiting naar zolder willen maken die twee buizen gebruikt. Deze buizen zijn recht, zonder bochten, en lopen parallel naast elkaar van zolder naar Meterkast. Idee is dat dan 3 draden door de ene buis lopen, en 2 door de andere. Na de buis komen deze buizen samen in dezelfde installatiedoos vanaf waar de aansluiting verder is afgemonteerd.

De Panelen zijn parallel geschakeld met een Enphase omvormers, en zijn aangesloten via een 5x6 kabel door het dak. Zou ik die af kunnen laten monteren op een installatiedoor en het verdere traject in huis dus met VD kabels vie die twee buizen laten lopen?
Deze kabel van de Hornbach is volgens de beoordelingen met enige moeite door een 5/8” buis te krijgen:
https://www.hornbach.nl/p...-5-mm-grijs-25-m/5103496/
Ik heb deze zelf gebruikt door een 3/4” buis voor mijn toekomstige warmtepomp en het is een prima kabel met 5 verschillende gekleurde aders.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• RvBeek
Ligone, ja ik heb haast op ieder moment van de dag wel ergens schaduw op het dak door diverse bomen. Dus de kans dat alle panelen gelijktijdig vol vermogen draaien is nihil. AzertyNL, Ten aanzien van de genoemde warmteontwikkeling zit ik wel met een twijfel. Als dat met losse vd draad een probleem zou zijn dan zou een 5x6 kabel voor krachtstroom toch al helemaal problematisch zijn?

• tweakduke
  • Laatst online: 23:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is iets voor DEI, het topic gaat die kant op :)

Tweakers Discord

• RvBeek
‘Dei’ in de latijnse betekenis van ‘goddelijk’?? 😇Want voorlopig vind ik het een duivels probleem…👹🤣

• RocketKoen
RvBeek schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:06:
RocketKoen, nog een nabrandertje: Ik zit wat te googelen naar die Nexans kabel en zie dat er drie verschillende types 5x6 kabels zijn,al dan niet Halogeenvrij. Ik wil even voorkomen dat ik een kabel suggereer en dan weer terug krijg dat die niet gebruikt mag worden voor dit doel. Nexans YMvK Dca-s2, Nexans ALSECURE YMz1K Cca, Nexans ALSECURE YMz1K B2ca. Ik heb de neiging om gelijk de duurste te kiezen omdat het maar een paar meter betreft, maar zijn er voor dit doel nog zaken die de keuze tussen die drie bepalen?
Gewoon Dca kabel is genoeg voor deze toepassing.
Die andere zijn speciaaltjes voor brandmeld of beveiligingsinstallaties.

Let wel op dat je 5G kabel pakt en niet 5x.
5G kabel heeft een groen/geel ader voor aarde. 5x niet.
https://www.nexans.nl/nl/...29/product~10559893~.html

TheS4ndm4n#1919

• AzertyNL
RvBeek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:31:
Ligone, ja ik heb haast op ieder moment van de dag wel ergens schaduw op het dak door diverse bomen. Dus de kans dat alle panelen gelijktijdig vol vermogen draaien is nihil. AzertyNL, Ten aanzien van de genoemde warmteontwikkeling zit ik wel met een twijfel. Als dat met losse vd draad een probleem zou zijn dan zou een 5x6 kabel voor krachtstroom toch al helemaal problematisch zijn?
Voor VD draad in een 5/8-ste (16mm) PVC buis zijn de NEN1010 regels duidelijk:

In 5/8″ (16mm) buis mogen maximaal 5 draden, 3 x 2,5mm2 en 2 x 1,5mm2, in flexibele buis 1 draad minder. In 3/4″ (19mm) buis mogen 5 draden van 2.5mm2 of 3 draden van 2.5mm2 en 4 x 1,5mm2

(bron: zie bullet twee: https://elektragids.nl/de-elektra-regels/ )

Ik begeef me nu op glad ijs, want dit gaat mijn pet te boven, maar de crux zit hem hierin:

Als je XMVK (of YMVK) draad (bijvoorbeeld 5x 2.5mm^2) in dezelfde PVC buis stopt, gelden volgens mij andere regels. In dat geval gelden de regels voor een gesloten kabelgoot. En daarvoor moet je berekenen wat de maximale stroom is die toelaatbaar is. Die stroom hangt weer af van de diameter van de kabelgoot (16mm in jouw geval), kabellengte, het feit dat er 3 belastte geleiders zijn, het type isolatiemateriaal van je XMVK kabel en een aantal daadwerkelijke (omgevings)temperaturen. Zo'n berekening gaat mijn pet te boven. Maar goede opsomming van de benodigde broninformatie vind je hier https://www.ew-installati...ing-volgens-nen-1010-2015 vrijwel onderaan bij stap 5.

(Het is niet mijn doel purist te zijn, maar niemand zit er op te wachten dat een brandverzekering niet uitkeert omdat 'ze' teveel koper in een buisje in een afgebrand huis vinden. :X )

Hopelijk duikt er een NEN1010 expert op die uitsluitsel kan geven!

[Voor 6% gewijzigd door AzertyNL op 12-02-2023 11:57]

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
AzertyNL schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Voor VD draad in een 5/8-ste (16mm) PVC buis zijn de NEN1010 regels duidelijk:

In 5/8″ (16mm) buis mogen maximaal 5 draden, 3 x 2,5mm2 en 2 x 1,5mm2, in flexibele buis 1 draad minder. In 3/4″ (19mm) buis mogen 5 draden van 2.5mm2 of 3 draden van 2.5mm2 en 4 x 1,5mm2

(zie bullet twee: https://elektragids.nl/de-elektra-regels/ )

Ik begeef me nu op glad ijs, want dit gaat mijn pet te boven, maar de crux zit hem hierin:

Als je XMVK (of YMVK) draad (bijvoorbeeld 5x 2.5mm^2) in dezelfde PVC buis stopt, gelden volgens mij andere regels. In dat geval gelden de regels voor een gesloten kabelgoot. En daarvoor moet je berekenen wat de maximale stroom is die toelaatbaar is. Die stroom hangt weer af van de diameter van de kabelgoot (16mm in jouw geval), kabellengte, het type isolatiemateriaal van je XMVK kabel en een aantal daadwerkelijke (omgevings)temperaturen. Zo'n berekning gaat mijn pet te boven. Maar goede opsomming van de benodigde broninformatie vind je hier https://www.ew-installati...ing-volgens-nen-1010-2015 vrijwel onderaan bij stap 5.

(Het is niet mijn doel purist te zijn, maar niemand zit er op te wachten dat een brandverzekering niet uitkeert omdat 'ze' teveel koper in een buisje in een afgebrand huis vinden. :X )

Ik heb laatst op mijn donder gehad, ik dacht ook dat die tabel in de nen1010 stond, maar dat blijkt niet zo.

Er zijn geen eisen in de nen voor de hoeveelheid draden in een buis.
5x2,5 zou dus gewoon toegestaan zijn.

• RocketKoen
AzertyNL schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Daar zijn tooltjes voor
online: https://www.nexans.nl/nl/...ces/easycalc.html#state-0
voor gevorderden: https://www.se.com/nl/nl/...al/#software-and-firmware

TheS4ndm4n#1919

• DukeBox

DukeBox

AzertyNL schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:13:
Het past misschien wel, maar het mag niet.
Ah, ja je hebt gelijk, ik had over de 5/8 (16mm) heen gelezen, 5x 1,5mm² mag dan wel.

@IplugNplay het stomme is dat het niet direct in de NEN 1010 vermeld wordt maar in de installatie voorschriften NEN 3530:1970 (flex) en NEN 3174:1968 (schuifbuis).

Neemt niet weg dat je daar als consument eigenlijk niets mee te maken hebt maar de PV installateur uiteraard wel.

@Navi Bij 5x 1,5mm² in rechte buizen direct naar zolder neem ik aan dat de afstand niet meer dan 10 meter is, met de maximale belasting van 18A heb je dan minder dan 1% spanningsval. Als je 5x 2,5mm² buitenlangs meer dan 16 meter nodig hebt, heb je al meer spanningsval.

@RvBeek Zelf zou ik voor 5x1,5mm gaan en mocht het alsnog niet voldoende zijn kan je altijd nog een andere oplossing bedenken. Een alternatief kan nog zijn 2 losse 1 fase omvormers, dan heb je wel 2 buizen beschikbaar voor 3x 2,5mm²

[Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 12-02-2023 12:16]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
En om het nog ingewikkelder te maken: in een draaistroomnet loopt er geen stroom door nul als alle fases vol belast zijn. Sterker nog de max belasting van de nul zal nooit hoger worden dan de max stroom van 1 fase alleen belast. Wat betreft warmteontwikkeling doet de nul gewoon niet mee, net als de aarde.

• ds23man
Oh ja, de vullingsgraad slaat alleen maar op het feit dat ( advies!) de draden op een VEILIGE manier getrokken kunnen worden zonder beschadigingen.

• DukeBox

DukeBox

ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:14:
Wat betreft warmteontwikkeling doet de nul gewoon niet mee, net als de aarde.
Dat klopt maar de draden mogen niet dunner zijn dan de andere (op schakeldraad na). Het idee is dat als er stroom via aarde wegloopt, de draad geen weerstand (lees: brandgevaar) mag vormen zonder de zekering te triggeren.

• ds23man
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Dat klopt maar de draden mogen niet dunner zijn dan de andere (op schakeldraad na). Het idee is dat als er stroom via aarde wegloopt, de draad geen weerstand (lees: brandgevaar) mag vormen zonder de zekering te triggeren.
Zal mijzelf maar even herhalen:

Oh ja, de vullingsgraad slaat alleen maar op het feit dat ( advies!) de draden op een VEILIGE manier getrokken kunnen worden zonder beschadigingen.

• DukeBox

DukeBox

ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:19:
Ik kom het woord vullingsgraad nergens tegen in een NEN artikel? Daarnaast kwam die aanvulling pas na de post waar ik op reageerde. Mijn reactie was ook op jouw stelling dat warmte ontwikkeling niet telt voor nul/aarde maar dat is gewoon niet waar.

[Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 12-02-2023 12:24]

• RvBeek
@RocketKoen Dank voor de tip van dit tooltje. Kom er nog niet goed uit maar ik denk dat ik op het punt komt dat ik nu een een electricien de beoordeling moet laten doen. Ik kan de toegepaste zekering e.d. niet goed inschatten. Dat is ook nog te bepalen. Ik zie ook geen optie om vooraf aan te geven dat het hier om een 5 aderige krachtstroom aansluiting gaat. Maar dat zal zijn omdat het niet mijn vak is en ik niet alle gevraagde input kan inschattten. Als het gaat om de lengte van de kabel dan is die 4,5 meter, waarvan 3 meter door de 5/8 buis loopt, en de rest vrijliggend over kabelklemmen. Ik denk dat ik van de theoretische maximale opbrengst van 4920 van de zonnepanelen uit moet gaan hoewel bij mij de vlag uit gaat als ik ooit de 3000Wp aantik. (Veel bomen en schaduw, en panelen op het oost-dak) Iemand met kennis van zaken die dit tooltje met kennis van zaken kan invullen?

• RocketKoen
RvBeek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:35:
@RocketKoen Dank voor de tip van dit tooltje. Kom er nog niet goed uit maar ik denk dat ik op het punt komt dat ik nu een een electricien de beoordeling moet laten doen. Ik kan de toegepaste zekering e.d. niet goed inschatten. Dat is ook nog te bepalen. Ik zie ook geen optie om vooraf aan te geven dat het hier om een 5 aderige krachtstroom aansluiting gaat. Maar dat zal zijn omdat het niet mijn vak is en ik niet alle gevraagde input kan inschattten. Als het gaat om de lengte van de kabel dan is die 4,5 meter, waarvan 3 meter door de 5/8 buis loopt, en de rest vrijliggend over kabelklemmen. Ik denk dat ik van de theoretische maximale opbrengst van 4920 van de zonnepanelen uit moet gaan hoewel bij mij de vlag uit gaat als ik ooit de 3000Wp aantik. (Veel bomen en schaduw, en panelen op het oost-dak) Iemand met kennis van zaken die dit tooltje met kennis van zaken kan invullen?
Geen enkel probleem.
Je maximale stroom ligt vooral aan de omvormer die je gebruikt.

Het zal de installateur er inderdaad vooral om gaan dat hij geen zin heeft om voor van grondkabel over te gaan naar normale kabel voor die laatste paar meter.

Het is trouwens ook een oplossing als hij dat stukje onder de grond in een buis legt. Dan hoeft hij geen grondkabel te gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

• Jens01
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05
ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:14:
En om het nog ingewikkelder te maken: in een draaistroomnet loopt er geen stroom door nul als alle fases vol belast zijn. Sterker nog de max belasting van de nul zal nooit hoger worden dan de max stroom van 1 fase alleen belast. Wat betreft warmteontwikkeling doet de nul gewoon niet mee, net als de aarde.
Een veelgehoorde opvatting maar alleen juist onder ideale omstandigheden. Wanneer er bijvoorbeeld in grote mate harmonischen aanwezig zijn (door bijvoorbeeld zonnepanelen-omvormers of schakelende voedingen) kan de stroom door de nulgeleider wel degelijk groter worden dan de stroom door een enkele fase. Een rekenvoorbeeld: (bron:https://www.technotron.nl/inspect/power-quality-analyse/)

• ds23man
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Ik kom het woord vullingsgraad nergens tegen in een NEN artikel? Daarnaast kwam die aanvulling pas na de post waar ik op reageerde. Mijn reactie was ook op jouw stelling dat warmte ontwikkeling niet telt voor nul/aarde maar dat is gewoon niet waar.
De klassieke fout die steeds wordt gemaakt is wat er in de NEN staat en de daarvan afgeleide praktijkrichtlijnen ( NPR). De laatste zijn slechts adviezen en de NEN zelf is ook discutabel gezien de gerechtelijke uitspraken over openbaarheid. Zelfs de verwijzing in het bouwbesluit naar de NEN slaat alleen op de onderdelen veiligheid maar de wetgever geeft niet aan welke dat zijn. Daarom moet je gewoon kijken wat een kabelfabrikant aangeeft. Overigens verkoopt Wavin 5x2,5mm in 16mm ribbelbuis voorbedraad. Mag gewoon....

• ds23man
Jens01 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Een veelgehoorde opvatting maar alleen juist onder ideale omstandigheden. Wanneer er bijvoorbeeld in grote mate harmonischen aanwezig zijn (door bijvoorbeeld zonnepanelen-omvormers of schakelende voedingen) kan de stroom door de nulgeleider wel degelijk groter worden dan de stroom door een enkele fase. Een rekenvoorbeeld: (bron:https://www.technotron.nl/inspect/power-quality-analyse/) [Afbeelding]
En daar zijn weer andere normen voor, dit staat in de E wet.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56
4900wp kan prima op een 1 fase 4000 omvormer, zonder noemenswaardig verlies. een 3 fase heeft liever 700+ volt DC en dat redt je niet met 4900 wp aan panelen.

Dus 1 fase ophangen en dan is je vraagstuk niet meer aan de orde. Heb je ook geen gezeik als je huis per ongeluk afbrand..

• RocketKoen
jantje112 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:48:
4900wp kan prima op een 1 fase 4000 omvormer, zonder noemenswaardig verlies. een 3 fase heeft liever 700+ volt DC en dat redt je niet met 4900 wp aan panelen.

Dus 1 fase ophangen en dan is je vraagstuk niet meer aan de orde. Heb je ook geen gezeik als je huis per ongeluk afbrand..
Wat meer is dan 16A. En dat mag niet in de NEN op een 3x25A hoofdaansluiting.

TheS4ndm4n#1919

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

RocketKoen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Selectiviteit is tegenwoordig toch niet meer aan de orde in de NEN?

Waarom zou 20A niet mogen, met de juiste bekabeling?

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 12-02-2023 16:19]

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-03 14:55
RocketKoen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Ligt eraan. Als de omvormer onder de grens blijft mag het. Dat de installatie meer dan de grens kan opwekken in theorie care, de omvormer is de beperking..
Zo wordt mijn installatie van 4800W ook afgeknepen door de omvormer tot 4600W (20A)

• RvBeek
@jantje112 Probleem is dat alle vier de installateurs waar ik nu mee in gesprek ben in koor zeggen dat 3 fase verplicht zou zijn. Fase 1 zou onacceptabel zijn TENZIJ er een bestaande groep is die je met een PV box beschermt. Maar dat zou dan weer niet mogen met een NIEUW aangelegde groep. Dat was voor mij de trigger om hier in het forum te rade te gaan. Bij de discussie tussen Dukebox en ds23man ben ik inmiddels wat afgehaakt, maar wel met de conclusie dat er qua normering kennelijk een minder absolute waarheid bestaat dan dat de panelen-jongens willen doen geloven. Ik hoop daarom even op wat meer hulpvaardigheid van de panelenboer zodra ik met de suggestie van de 5x6 kabel kom. Zou me alleen helpen als ik de maximale belastbaarheid van die Nexans 5x6 kabel bij in-stuc buizen zou weten. Dat haal ik niet zo uit dat tooltje.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

5x6 is sowieso veel dikker dan nodig. Ik begrijp dat je op het dak een standaardkabel wil gebruiken ivm waterdichtheid etc, maar binnenshuis kun je snel overgaan in iets betaalbaarders. Koper is duur :)
Op 5x1.5mm² zijn de verliezen al heel erg acceptabel bij slechts 5 kW invoeding.

Of het mag, daar ga ik niet over, al zou ik niet weten waarom niet. Desnoods maak je een 10A krachtgroep.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:32:
5x6 is sowieso veel dikker dan nodig. Ik begrijp dat je op het dak een standaardkabel wil gebruiken ivm waterdichtheid etc, maar binnenshuis kun je snel overgaan in iets betaalbaarders. Koper is duur :)
Op 5x1.5mm² zijn de verliezen al heel erg acceptabel bij slechts 5 kW invoeding.

Of het mag, daar ga ik niet over, al zou ik niet weten waarom niet. Desnoods maak je een 10A krachtgroep.
10A krachtgroep lijkt idd ook een goede oplossing :)

Zal met 5x 1.5 vast toegestaan zijn....

• RvBeek
@DukeBox @ds23man We dwalen een beetje af vcan het oorspronkelijke topic terwijl jullie beide een behoorlijk stuk kennis aan de dag leggen. Daarom even toch de adviesvraag: Als jullie een 16mm buis tot je beschikking hebt die over 3 van de 4,5 meter door stucwerk loopt, hoe zouden jullie dan de verbinding aanleggen, gegeven het feit dat er 4920Wp aan zonnepanelen met Parallelle Enphase omvormers aan komen te hangen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RvBeek om nog wat ruis toe te voegen ;) de zonnepanelen doen er eigenlijk niet toe.
Technisch is alleen het omvormervermogen interessant. Welke optimizer wordt er gebruikt en hoeveel?

@DukeBox als je uit de NEN1010 wilt quoten, graag, dat laat het een welles/nietes niveau overstijgen.
Omdat het geen openbare bron is zul je zelf onder fair use moeten (mogen) knippen en plakken.
(in DukeBox in "Krachtstroom over 2x5/8 buis toegestaan?")

[Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 12-02-2023 17:27]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• DukeBox

DukeBox

ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:12:
Waar ik gewoon moeite mee heb is dat mensen een NEN norm als wet verheffen en dat is gewoon niet zo.
Ik heb nergens vermeld dat NEN een wet is, alleen dat het indirect een wet is. Een installateur moet wettelijk (!) aan het bouwbesluit voldoen (https://www.rijksoverheid...lgeving/bouwvoorschriften).
En daarin staat weer wat jij zelf eerder geplaatst hebt (die daar overigens ook normen genoemd worden)
Sterker nog een consument kan niet eens controleren of zijn (net) opgeleverde installatie voldoet.
Dat hoeft ook helemaal niet, als jij een een erkent elektricien/installateur in de hand neemt dient deze gewoon volgens het bouwbesluit te werken anders is deze in overtreding van de wet. Een NEN 1010 controle/inspectie is ook niet vereist al lig die (wettelijke) regelgeving wel in de maak.

• DukeBox

DukeBox

RvBeek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:21:
..Als jullie een 16mm buis tot je beschikking hebt die over 3 van de 4,5 meter door stucwerk loopt, hoe zouden jullie dan de verbinding aanleggen, gegeven het feit dat er 4920Wp aan zonnepanelen met Parallelle Enphase omvormers aan komen te hangen?
Ik snap 'Parallelle' niet helemaal. Krijg je 2 omvormers parallel aangesloten?
Zo ja, dan kan je natuurlijk 2 automaten nemen met door iedere buis 5x1,5mm ieder naar een omvormer.

Bij 1 omvormer is het eigenlijk het zelfde antwoord, over die korte afstand is dat geen enkel probleem. De spanningsval t.o.v. 2,5mm² had ik eerder berekend met 10 meter en dat was al niet noemenswaardig.

n.b. Een 10A automaat in je meterkast is niet zo nuttig, deze zou dan bij je omvormer moeten zitten en niet in je meterkast.

• RvBeek
@Proton_ Het gaat om maximaal 12 panelen met een 12 stuks Enphase IQ8M omvormer (1 per paneel). In de documentatie zie ik nog staan:
"Maximaal aantal eenheden per monofase / multifase 20 A - groep 16 A / I acmax
11 (L+N) / 33 (3L+N)
Voor IQ Cabling met 2,5 mm2 soepele geleiders en met gebruik van een veiligheidsfactor
van 1,25, wordt 16 A per fase gerekend als de maximale stroom volgens IEC 60364. De
toegepaste veiligheidsfactor kan variëren op basis van de lokale voorschriften
of best practice, en de kenmerken die de OCPD heeft geselecteerd.

[Voor 2% gewijzigd door RvBeek op 12-02-2023 18:13. Reden: verduidelijking]

• RvBeek
@DukeBox Zonnepaneelomvormers heb je in twee hoorfdcatagorien: Is serie dan bedient een omvormer een trits van meerdere panelen, en parallele/individuele waarbij ieder paneel zijn individuele omvormer heeft.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:de nen1010 welles/nietes helpt TS of iemand anders niet verder en vind je terug in de trashcan.
Een volgende keer graag meer focus op de vraag.

• DukeBox

DukeBox

RvBeek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:46:
@DukeBox Zonnepaneelomvormers heb je in twee hoorfdcatagorien: Is serie dan bedient een omvormer een trits van meerdere panelen, en parallele/individuele waarbij ieder paneel zijn individuele omvormer heeft.
Ik ben bekend met micro omvormers maar je kan ook panelen parallel aansluiten op een tracker. Ik ben ook niet heel bekend met Enphase maar zover ik zie kan je die op middels een 'q relais' en een speciale kabel verdelen over 3 fasen afhankelijk van welke connectoren je gebruikt? In dat geval kan en er toch ook voor kiezen 2 van dergelijke relais en kabels te gebruiken en de micro's daarover te verdelen? Dan heb je 2PV groepen met ieder 5x 2,5mm.

• Proton_

Proton_

Team Welles

1.43A per IQ8M, vier per fase maakt 5.72A max.
Twee éénfase aansluitingen (op verschillende fases) kan ook met zes omvormers per fase, elk door de eigen buis. Maar net waar ze zin in hebben. Driefasen is sowieso makkelijker :) kost minder koper, maar 1 relais nodig, minder kabelverlies.

• RvBeek
Allen, dank voor de input. Inmiddels zie ik een drietal oplossingsscenarios die ik ga bespreken met de paneleninstallateur. Eénfase door één buis maar met gelimiteerd aantal panelen, driefase door één buis met dunne 5x6 kabel, en twee keer éénfase door twee buizen. Ik kan daarmee in ieder geval de telkens terugkerende 'kan niet/mag niet'-argumenten van de panelenverkopers deels pareren. Door een ingestucte buis 'kan en mag' best, maar je moet wel met verstand van zaken je routering aanpassen aan het vermogen. Het is dus vooral 'weet niet/wil niet'. Dus moet ik het gesprek niet voeren met de vorige maand snel aangenomen verkoper, maar met de electricien van de installatieafdeling. Dank voor de input.

Mod: Voor mij kan deze thread nu even stoppen.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-03 17:45
Ik ben als elektricien werkende in Zweden.

In een 16 mm buis hebben we weleens 2.5 meerdradige kabel gedaan, maar gelukkig wordt je daar niet van. De maximale hoeveelheid kabels is meer een aanrade dan iets waar je beboet voor kunt worden, maar uiteindelijk ben je wel verantwoordelijk voor het veilig functioneren van de installatie.

Ik kan me voorstellen dat je het vanuit optisch zichtpunt wilt doen. Maar als je installatie vaak zijn 5000 watt gaat draaien dan kan er warmte optreden die je waarschijnlijk niet volledig kwijt kan. Het kan ook zijn dat je kabels geleidelijk warm worden maar door de stand van je panelen die piek altijd maar van korte duur hebben

Ik zou dit zelf nooit aanraden bij een klant, maar kun je niet een y-splitsing gebruiken w waardoor je kabels een zelfde ingang/uitgang hebben?

Wanneer ikzelf geboekt wordt voor zon productie installaties dan pak ik de beste 2.5mm² kabel en doe gewoonijn best om de minst zichtbare weg naar de centrale te vinden.

En me aan te passen aan de rest van het huis.

Maar ik wil ook dat een volgende elektricien niet hoeft te puzzelen. En alles duidelijk markeren

• AzertyNL
Videopac schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Deze kabel van de Hornbach is volgens de beoordelingen met enige moeite door een 5/8” buis te krijgen:
https://www.hornbach.nl/p...-5-mm-grijs-25-m/5103496/
Ik heb deze zelf gebruikt door een 3/4” buis voor mijn toekomstige warmtepomp en het is een prima kabel met 5 verschillende gekleurde aders.
Na wat navraag gedaan te hebben, wil ik graag gedeeltelijk terugkomen op mijn eerdere opmerking:

De reden dat er geen 5x 2.5 mm^2 VD-draad in een 16mm PVC mag is blijkbaar vooral het gevolg van het feit dat draden veilig te trekken moeten zijn (zonder beschadigingen van de isolatie op te lopen) en niet (zoals ik eerder suggereerde) doordat problemen met warmte (bij maximaal 16 ampere per fase draad) de limiet vormen.

Dus misschien is er toch wel een oplossing met XMVK draad van bv. 5x4mm^2 (is 14 mm diameter en 5x6mm^2 is 16 mm). Dus als je PVC buis echt superrecht is krijg je zo'n kabel er misschien in gelegd en zover ik zie mag dat gewoon (in tegenstelling dus met VD-draad).

Je hebt dan nog altijd wel te maken met een beperkte maximale stroom die je moet aanhouden (en afzekeren) vanwege alle de-ratings als gevolg van lengte/impedantie, temperatuur, etc. (zoals ik eerder al noemde). Een NEN1010 rekenmeester zou dit moeten kunnen narekenen, maar op het eerste gezicht lijkt (4920 Watt /230 Volt = 20 Ampere in totaal verdeeld over 3 geleiders (van elk 4mm^2) over jouw lengte van 6 meter niet geheel ondenkbaar.

De reden dat ik 4mm^2 (of dikker) suggereer en niet 2.5mm^2 is omdat de impedantie lager is wat zal zorgen voor een lagere stroom de-rating.

Bottom-line: Met XVMK kabel in een PVC buis, heb je feitelijk een krappe kabelgoot, en val je voor NEN1010 in dit straatje als het goed is. Situatie B2

(Dikker koper is ook altijd fijner voor PV in verband met de lagere spanningsval waardoor jouw PV installatie blijft terugleveren terwijl de buurman (op zonnige) dagen al afschakelt omdat de netspanning te hoog opgelopen is.)

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
RvBeek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:21:
@DukeBox @ds23man We dwalen een beetje af vcan het oorspronkelijke topic terwijl jullie beide een behoorlijk stuk kennis aan de dag leggen. Daarom even toch de adviesvraag: Als jullie een 16mm buis tot je beschikking hebt die over 3 van de 4,5 meter door stucwerk loopt, hoe zouden jullie dan de verbinding aanleggen, gegeven het feit dat er 4920Wp aan zonnepanelen met Parallelle Enphase omvormers aan komen te hangen?
Door in een buisje 5 draden van 2,5 te trekken.
of twee buizen met elk 3 draden 2,5 en dan twee enkelfase systemen. Maar ik ben niet bekend met enphase spullen.

6mm² is overdreven voor zo een korte afstand n.m.i.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee