Na wat navraag gedaan te hebben, wil ik graag gedeeltelijk terugkomen op mijn eerdere opmerking:
De reden dat er geen 5x 2.5 mm^2
VD-draad in een 16mm PVC mag is blijkbaar vooral het gevolg van het feit dat draden
veilig te trekken moeten zijn (zonder beschadigingen van de isolatie op te lopen) en niet (zoals ik eerder suggereerde) doordat problemen met warmte (bij maximaal 16 ampere per fase draad) de limiet vormen.
Dus misschien is er toch wel een oplossing met XMVK draad van bv. 5x4mm^2 (is 14 mm diameter en 5x6mm^2 is 16 mm). Dus als je PVC buis echt superrecht is krijg je zo'n kabel er misschien in gelegd en zover ik zie mag dat gewoon (in tegenstelling dus met VD-draad).
Je hebt dan nog altijd
wel te maken met een beperkte maximale stroom die je moet aanhouden (en afzekeren) vanwege alle de-ratings als gevolg van lengte/impedantie, temperatuur, etc. (zoals ik eerder al noemde). Een NEN1010 rekenmeester zou dit moeten kunnen narekenen, maar op het eerste gezicht lijkt (4920 Watt /230 Volt = 20 Ampere in totaal verdeeld over 3 geleiders (van elk 4mm^2) over jouw lengte van 6 meter niet geheel ondenkbaar.
De reden dat ik 4mm^2 (of dikker) suggereer en niet 2.5mm^2 is omdat de impedantie lager is wat zal zorgen voor een lagere stroom de-rating.
Bottom-line: Met XVMK kabel in een PVC buis, heb je feitelijk een krappe kabelgoot, en val je voor NEN1010 in dit straatje als het goed is. Situatie B2
(Dikker koper is ook altijd fijner voor PV in verband met de lagere spanningsval waardoor jouw PV installatie blijft terugleveren terwijl de buurman (op zonnige) dagen al afschakelt omdat de netspanning te hoog opgelopen is.)