Alweer een tijdje terug heb ik een topic aangemaakt om mij te oriënteren om een warmtepomp in mijn bestaande afgiftesysteem te plaatsen. Eigenlijk heb ik nu alleen maar meer vragen gekregen, vandaar een nieuw topic met het template erin verwerkt.
Mijn idee is nog steeds om een monoblok warmtepomp in de tuin te plaatsen en deze op het bestaande afgiftesysteem te zetten. De meeste radiatoren zijn vrij makkelijk te boosten met fans o.i.d. en beneden wil ik best een fancoil ophangen indien nodig.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
320 m3 Jan 2022 t/m feb '23
300 m3 feb 2021 t/m jan '22
Hierbij moet ik wel zeggen dat ik vrij zuinig stook, graadje of 17 a 18 in de woonkamer.
Woon nu alleen, als we gaan samenwonen, wat er aardig inzit, zal dit een graad of 19 a 20 worden met dito extra douchen.
- 9 radiatoren, zie onderstaand.
- 22mm stalen dikwandige hoofdleiding
- Naregeling bovenverdieping zou fijn zijn, niet noodzakelijk
Hoogte x breedte x diepte in cm
- 180x37x5 Jaga (vermoedelijk panel plus) designradiator in woonkamer, 441 watt bij 55/45, +- 12 liter
- 40x260x7 Overbemeten radiator 1100 watt bij 55/45 9,5 liter
- Fancoil eventueel makkelijk in te passen indien nodig.
- 70 x 78 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaap/werkkamer van 3,97m x 1,83m berekend op enkelglas
- 70 x 185 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 3,97m x 3,26m berekend op enkelglas
- Zehnder handdoekradiator die LT niet voldoende werkt, overigens 18liter inhoud
Zou iemand hier een inschatting van kunnen maken? Ik heb echt geen idee.
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter
Zolder hoeft niet boven 15 graden gestookt te worden, slaapkamers incidenteel.
- 51 graden aanvoer
- 80 liter nodig i.v.m. badkuip, keuken heeft eigen COP 1 plintboiler (helaas)
- DWTW aanwezig? Voorlopig niet
L/W, L/L lijkt mij niet in te passen. Volgorde; zuinig, DIY vriendelijk, stil, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica knopjes (ding moet het gewoon doen, niet te veel spielerij, milieuvriendelijk
Hopelijk zelf, met wat hulp van familie, indien monoblock. Zelf vrij handig maar nog nooit aan CV gewerkt.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Ik denk dus, als ik een monoblock zoals in de schets aansluit ik tapwater los moet gaan regelen. Dit gaat dan alleen om de badkamer, in de keuken is alleen een plintboiler aanwezig.
Graag laat ik in de eerste instantie de HR ketel hangen voor sww en backup. Moet er hiervoor een terugslagklep gemonteerd worden?
Hartelijk dank
Mijn idee is nog steeds om een monoblok warmtepomp in de tuin te plaatsen en deze op het bestaande afgiftesysteem te zetten. De meeste radiatoren zijn vrij makkelijk te boosten met fans o.i.d. en beneden wil ik best een fancoil ophangen indien nodig.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
320 m3 Jan 2022 t/m feb '23
300 m3 feb 2021 t/m jan '22
Hierbij moet ik wel zeggen dat ik vrij zuinig stook, graadje of 17 a 18 in de woonkamer.
Woon nu alleen, als we gaan samenwonen, wat er aardig inzit, zal dit een graad of 19 a 20 worden met dito extra douchen.
Afgiftesysteem:
- Vloerverwarming niet aanwezig, niet interessant i.v.m. dure houten vloer.- 9 radiatoren, zie onderstaand.
- 22mm stalen dikwandige hoofdleiding
- Naregeling bovenverdieping zou fijn zijn, niet noodzakelijk
Hoogte x breedte x diepte in cm
Radiatoren Begane grond
- 50x118x11 Convector in de hal, 750 watt +-2 liter- 180x37x5 Jaga (vermoedelijk panel plus) designradiator in woonkamer, 441 watt bij 55/45, +- 12 liter
- 40x260x7 Overbemeten radiator 1100 watt bij 55/45 9,5 liter
- Fancoil eventueel makkelijk in te passen indien nodig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Radiatoren 1e verdieping:
- 70 x 158 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 2,98m x 3,32m berekend op enkelglas- 70 x 78 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaap/werkkamer van 3,97m x 1,83m berekend op enkelglas
- 70 x 185 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 3,97m x 3,26m berekend op enkelglas
- Zehnder handdoekradiator die LT niet voldoende werkt, overigens 18liter inhoud
Zou iemand hier een inschatting van kunnen maken? Ik heb echt geen idee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Radiatoren bergzoldertje:
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter
Zolder hoeft niet boven 15 graden gestookt te worden, slaapkamers incidenteel.
Huidige situatie:
- Nefit EcomLine Classic HR- 51 graden aanvoer
SWW:
- plek voor boiler op zolder, mits past door 63x124cm vlizoluik.- 80 liter nodig i.v.m. badkuip, keuken heeft eigen COP 1 plintboiler (helaas)
- DWTW aanwezig? Voorlopig niet
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijkL/W, L/L lijkt mij niet in te passen. Volgorde; zuinig, DIY vriendelijk, stil, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica knopjes (ding moet het gewoon doen, niet te veel spielerij, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteedHopelijk zelf, met wat hulp van familie, indien monoblock. Zelf vrij handig maar nog nooit aan CV gewerkt.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Ik denk dus, als ik een monoblock zoals in de schets aansluit ik tapwater los moet gaan regelen. Dit gaat dan alleen om de badkamer, in de keuken is alleen een plintboiler aanwezig.
Graag laat ik in de eerste instantie de HR ketel hangen voor sww en backup. Moet er hiervoor een terugslagklep gemonteerd worden?
Hartelijk dank