Toon posts:

Warmtepomp '79 starterswoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 22:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Alweer een tijdje terug heb ik een topic aangemaakt om mij te oriënteren om een warmtepomp in mijn bestaande afgiftesysteem te plaatsen. Eigenlijk heb ik nu alleen maar meer vragen gekregen, vandaar een nieuw topic met het template erin verwerkt.

Mijn idee is nog steeds om een monoblok warmtepomp in de tuin te plaatsen en deze op het bestaande afgiftesysteem te zetten. De meeste radiatoren zijn vrij makkelijk te boosten met fans o.i.d. en beneden wil ik best een fancoil ophangen indien nodig.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
320 m3 Jan 2022 t/m feb '23
300 m3 feb 2021 t/m jan '22

Hierbij moet ik wel zeggen dat ik vrij zuinig stook, graadje of 17 a 18 in de woonkamer.
Woon nu alleen, als we gaan samenwonen, wat er aardig inzit, zal dit een graad of 19 a 20 worden met dito extra douchen.
Afgiftesysteem:
- Vloerverwarming niet aanwezig, niet interessant i.v.m. dure houten vloer.
- 9 radiatoren, zie onderstaand.
- 22mm stalen dikwandige hoofdleiding
- Naregeling bovenverdieping zou fijn zijn, niet noodzakelijk

Hoogte x breedte x diepte in cm
Radiatoren Begane grond
- 50x118x11 Convector in de hal, 750 watt +-2 liter
- 180x37x5 Jaga (vermoedelijk panel plus) designradiator in woonkamer, 441 watt bij 55/45, +- 12 liter
- 40x260x7 Overbemeten radiator 1100 watt bij 55/45 9,5 liter
- Fancoil eventueel makkelijk in te passen indien nodig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Radiatoren 1e verdieping:
- 70 x 158 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 2,98m x 3,32m berekend op enkelglas
- 70 x 78 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaap/werkkamer van 3,97m x 1,83m berekend op enkelglas
- 70 x 185 x 2 cm enkelpaneel radiator in slaapkamer van 3,97m x 3,26m berekend op enkelglas
- Zehnder handdoekradiator die LT niet voldoende werkt, overigens 18liter inhoud

Zou iemand hier een inschatting van kunnen maken? Ik heb echt geen idee.

Members only:
Radiatoren bergzoldertje:
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter
- 40x 100 x 10 moderne tweepaneelsradiator, 650 watt bij 55/45, +- 4 liter

Zolder hoeft niet boven 15 graden gestookt te worden, slaapkamers incidenteel.
Huidige situatie:
- Nefit EcomLine Classic HR
- 51 graden aanvoer
SWW:
- plek voor boiler op zolder, mits past door 63x124cm vlizoluik.
- 80 liter nodig i.v.m. badkuip, keuken heeft eigen COP 1 plintboiler (helaas)
- DWTW aanwezig? Voorlopig niet
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

L/W, L/L lijkt mij niet in te passen. Volgorde; zuinig, DIY vriendelijk, stil, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica knopjes (ding moet het gewoon doen, niet te veel spielerij, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed
Hopelijk zelf, met wat hulp van familie, indien monoblock. Zelf vrij handig maar nog nooit aan CV gewerkt.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]

Ik denk dus, als ik een monoblock zoals in de schets aansluit ik tapwater los moet gaan regelen. Dit gaat dan alleen om de badkamer, in de keuken is alleen een plintboiler aanwezig.

Graag laat ik in de eerste instantie de HR ketel hangen voor sww en backup. Moet er hiervoor een terugslagklep gemonteerd worden?

Hartelijk dank :)

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De gasketel zit daar niet echt op een handige plek om hybride te gaan werken. Dat wordt of/of en lastig te automatiseren.

Voor SWW lijkt een 150+ liter warmtepompboiler handiger dan een 80 liter variant, zeker met samenwoonplannen.

Snel geteld is het meer dan 50 liter, voor een 5 kW Pana was dat dacht ik genoeg (controleer dat). Die heeft ook een ingebouwd verwarmingselement, wat Vaillant bijvoorbeeld niet heeft, en dat helpt bij weinig inhoud.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-03 20:14
De komende Panasonic L serie warmtepompen is geschikt om de gasketel in een bestaand huis met radiatoren direkt te kunnen vervangen.
https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-k-l-series/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• silverball

silverball

Topicstarter
natural colour schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:53:
De komende Panasonic L serie warmtepompen is geschikt om de gasketel in een bestaand huis met radiatoren direkt te kunnen vervangen.
https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-k-l-series/
Dat ziet er veelbelovend uit, zeker als het rendement nog goed is bij zo'n hoge aanvoertemperatuur. Alhoewel 60 graden ook wel moet lukken.

Nu nog beetje koffiedik kijken, maar zal ik genoeg waterinhoud hebben voor een dergelijke monoblock ? Voor de huidige J-serie 5kw is bijvoorbeeld 75liter nodig . Kan ik anders gewoon ergens in t cv systeem een klein buffervat in serie hangen om wat capaciteit te creëeren ?
Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:19:
Voor SWW lijkt een 150+ liter warmtepompboiler handiger dan een 80 liter variant, zeker met samenwoonplannen.

Snel geteld is het meer dan 50 liter, voor een 5 kW Pana was dat dacht ik genoeg (controleer dat). Die heeft ook een ingebouwd verwarmingselement, wat Vaillant bijvoorbeeld niet heeft, en dat helpt bij weinig inhoud.
Tnx, als ik goed kijk is het 75 liter, dus dan zal ik wellicht ergens meer capaciteit moeten creëeren. 150 liter sww ?! Ik denk niet dat ik die naar zolder krijg. Straks voor de grap even zoeken en meten.

[Voor 30% gewijzigd door silverball op 12-02-2023 20:46]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Niet zomaar ergens, maar tussen de laatste radiator en de warmtepomp kan dat prima :)

Voor wat betreft hogetemperatuurwarmtepompen: het is beter dan een gasketel, maar als je goedkoop wil stoken kan je ook dan beter je afgifte upgraden. Denk aan fans onder de radiatoren etc.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• silverball

silverball

Topicstarter
Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:45:
Niet zomaar ergens, maar tussen de laatste radiator en de warmtepomp kan dat prima :)

Voor wat betreft hogetemperatuurwarmtepompen: het is beter dan een gasketel, maar als je goedkoop wil stoken kan je ook dan beter je afgifte upgraden. Denk aan fans onder de radiatoren etc.
Ik stook nu op 51 graden dankzij fans en overbemeten radiatoren dus an sich zit dat wel snor.

Ja kan ik hem niet gewoon in het midden op zolder hangen ? Want in de kruipruimte of buiten lijkt mij lastig verhaal

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Als je vanaf de monoblock eerst met 32mm naar zolder gaat wel, anders weet je niet hoe het bufferwater beschikbaar wordt voor een defrost.

Een alternatief is een lekker dikke, grote T33 of oude ledenradiator als buffervat in je woonkamer zetten. Veel liters en veel afgifteoppervlak, fantastisch voor een warmtepomp.

• silverball

silverball

Topicstarter
Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:56:
Als je vanaf de monoblock eerst met 32mm naar zolder gaat wel, anders weet je niet hoe het bufferwater beschikbaar wordt voor een defrost.
Juist, snap ik

Een alternatief is een lekker dikke, grote T33 of oude ledenradiator als buffervat in je woonkamer zetten. Veel liters en veel afgifteoppervlak, fantastisch voor een warmtepomp.
Hmm goed idee, ga ik even over nadenken. Ruimte en plaatsen zijn erg beperkt.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-03 22:25

32 naar zolder lijkt mij wat overdreven voor een 5 kW pomp, maatje kleiner zal ook nog wel voldoen.

• silverball

silverball

Topicstarter

Ik denk dat ik, in plaats van een fysiek buffervat dan de;

Woonkamer
- 400x2600 Overbemeten radiator 1100 watt bij 55/45 9,5 liter
Te vervangen door een
- 400x3000 T33, 16+ liter

Hal
- 500x1180 Convector in de hal, 750 watt +-2 liter
Te vervangen door een
- 600 x 1300 T33 8 liter

en wellicht
Slaap/werkkamer
- 700 x 780 enkelpaneel radiator
Te vervangen door een
- 700 x 1000 T33 a 7 liter

En dan hopen dat ik uitkom! Is er een vuistregel hoe ik de waterinhoud van de resterende enkelpaneelradiatoren moet berekenen? In principe maakt het kwa wattage niet heel veel uit, ze hangen in de slaapkamers; daar is 15 graden prima. (staan nu altijd dicht) en wellicht gaat de isolatie ooit nog iets omhoog van oud dubbel naar tripple (of hr++ glas).
Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:19:

Je hebt gelijk, ik stond er niet bij stil dat de watertemperatuur in zo'n boiller niet warmer wordt dan 50 graden. Dat wordt waarschijnlijk 2x90 liter in serie aansluiten vanwege de beschikbare ruimte; maar dat is echt stap twee. :P

Bedankt iig tot zo ver!

[Voor 4% gewijzigd door silverball op 13-02-2023 10:05]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@silverball staat hier https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator iets tussen wat op je T10 (=enkelpaneel) radiator lijkt?
Die 400x3000 T33 heeft trouwens 22 liter.
Hoe hoog is je ruimte voor een boilervat?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46
@silverball Weet je heel erg zeker dat je gasverbruik klopt? 300m3 per jaar met een Ecomline (die heeft een ingebouwd boilertje) is bijna onmogelijk, warmwater zal al 150-200 m3 zijn.

Dat zou inhouden dat je bijna zonder verwarming kunt...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:06:
[...]

32 naar zolder lijkt mij wat overdreven voor een 5 kW pomp, maatje kleiner zal ook nog wel voldoen.
De meeste fabrikanten adviseren bij een 4kW warmtepomp al 28mm cv buis of 32mm meerlagenbuis.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• silverball

silverball

Topicstarter
hesselbeertje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:13:
@silverball Weet je heel erg zeker dat je gasverbruik klopt? 300m3 per jaar met een Ecomline (die heeft een ingebouwd boilertje) is bijna onmogelijk, warmwater zal al 150-200 m3 zijn.

Dat zou inhouden dat je bijna zonder verwarming kunt...

Het is wel waar ik voor betaal al twee jaar, dit jaar met een nieuwe gasmeter.

Ik stook alleen beneden, achter hr++ glas in een tussenwoning een graadje of 17. Maar met z'n tweeën zullen we wel meer en vaker overdag gaan stoken, zelf heb ik het vrijwel nooit koud en vind 15 graden ook wel prima.

Douchen, overigens te lang, ongeveer 4x per week. 1x per 4 weken gaat er weleens iemand in bad. Warmwater in de keuken komt van een close-in boiler.

De radiatoren zijn waterzijdig geknepen, zeker degene het dichtste bij de boiler en hier en daar hangen wat ventilatoren om de aanvoertemperatuur van de CV laag te houden.

Vanwege mijn lage warmtevraag heb ik er ook weleens over zitten te denken om een l/l warmtepomp op te laten hangen beneden en boven gewoon cop=1 kachels op te hangen in geval van nood (ziek op bed). Lekker laagdrempelig.
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:10:
@silverball staat hier https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator iets tussen wat op je T10 (=enkelpaneel) radiator lijkt?
Die 400x3000 T33 heeft trouwens 22 liter.
Moet ik dan bij Type - of Type 11 kijken? Niet echt.
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:10:
Hoe hoog is je ruimte voor een boilervat?
Ik zal vanavond even meten, maar afaik een meter of 1,7 rond de plek waar de HR ketel nu hangt. Nadeel is dat in de nieuwe situatie, vanuitgaande een monoblock in de tuin, die dus ergens midden in het circuit gaat hangen.

[Voor 3% gewijzigd door silverball op 13-02-2023 10:37]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46
silverball schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]

Het is wel waar ik voor betaal al twee jaar, dit jaar met een nieuwe gasmeter.

Ik stook alleen beneden, achter hr++ glas in een tussenwoning een graadje of 17. Maar met z'n tweeën zullen we wel meer en vaker overdag gaan stoken, zelf heb ik het vrijwel nooit koud en vind 15 graden ook wel prima.

De radiatoren zijn waterzijdig geknepen, zeker degene het dichtste bij de boiler en hier en daar hangen wat ventilatoren om de aanvoertemperatuur van de CV laag te houden.

Vanwege mijn lage warmtevraag heb ik er ook weleens over zitten te denken om een l/l warmtepomp op te laten hangen beneden en boven gewoon cop=1 kachels op te hangen in geval van nood (ziek op bed). Lekker laagdrempelig.

[...]

Moet ik dan bij Type - of Type 11 kijken? Niet echt.

[...]

Ik zal vanavond even meten, maar afaik een meter of 1,7 rond de plek waar de HR ketel nu hangt. Nadeel is dat in de nieuwe situatie, vanuitgaande een monoblock in de tuin, die dus ergens midden in het circuit gaat hangen.
Ik neigde inderdaad naar een defecte gasmeter, maar gezien die vervangen is kunnen we dat ontkrachten.

Bedenk heel goed wat je moet investeren en wat de maximale winst is, in dit specifieke geval zou een L/L met een paar COP1 noodkachels wel eens de slimste keuze kunnen zijn. Dan kun je op de plaats van de huidige ketel ook een wat grotere WP boiler kwijt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• silverball

silverball

Topicstarter
hesselbeertje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Ik neigde inderdaad naar een defecte gasmeter, maar gezien die vervangen is kunnen we dat ontkrachten.

Bedenk heel goed wat je moet investeren en wat de maximale winst is, in dit specifieke geval zou een L/L met een paar COP1 noodkachels wel eens de slimste keuze kunnen zijn. Dan kun je op de plaats van de huidige ketel ook een wat grotere WP boiler kwijt.
De gasmeter hangt er nu een maandje, maar ik zie nog geen exorbitante verschillen ontstaan. Jan en December schelen slechts een handjevol kuub.

Ik neig er ook naar, maar vind het een beetje lastig om in te schatten hoeveel we samen gaan verbruiken. Ook ben ik wat huiverig om boven aan de COP1 te gaan omdat ik het huis ooit nog moet gaan verkopen. Dan is het een beetje een lastig verhaal voor de volgende eigenaren dat ze of direct flink in een WP moeten investeren of hun gasaansluiting terug moeten proberen te regelen. Maar goed, geen idee hoe dat in de markt ligt.

Een jaartje afwachten kan an sich, maar dan moet er wel helaas e.e.a. aan de ketel gesleuteld worden (driewegklep blijft soms plakken, ergens verliest hij druk en de pomp schiet af en toe in storing). Vandaar dat het plan was om in ieder geval dit jaar een gedegen plan te maken en eventueel al te starten.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe warm is het boven als het een beetje vriest? Bedenk je wel dat je met jouw stookgedrag mogelijk boven onder het douwpunt uitkomt waardoor je overal en nergens schimmel gaat kweken (en je huis letterlijk weg gaat rotten)

• silverball

silverball

Topicstarter
pagani schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:49:
Hoe warm is het boven als het een beetje vriest? Bedenk je wel dat je met jouw stookgedrag mogelijk boven onder het douwpunt uitkomt waardoor je overal en nergens schimmel gaat kweken (en je huis letterlijk weg gaat rotten)
Goed punt.

De temperatuur hangt boven een beetje rond de 15 graden, en dat is ook het streven. De woonkamer warmt vrij snel op en de kamerdeur staat altijd open voor de kat. Ik moet er wel bij zeggen dat in het kleinste slaapkamertje, mijn werkkamer, er vrij vaak een radiator met ventilatoren openstaat. Als het goed gaat vriezen zet ik op zolder wel de verwarming aan.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het ziet er uit als een tussenwoning, dus grote kans dat je nu wandverwarming hebt als jij maar op 18 graden stookt.
Mijn stookkosten verdubbelden toen mijn 80+ buren verhuisden.
Ik zou daarom niet kleiner dan 5 kW gaan.

Qua boilers, voor de beeldvorming:
Een boiler als de Edel Eau 150 zou de dakdoorvoer (maar niet de kap) van de CV ketel kunnen hergebruiken en past net wel/net niet. De 100 op hogere temperatuur is ook een overweging, maar dat kost rendement.
De 200 is dikker en lager dus misschien ook een optie, al kan je die weer niet aan de muur hangen en heeft die ook nieuwe dakdoorvoeren nodig.
Er zijn nog veel meer opties, maar het geeft misschien een indruk van zaken waar je op kan letten.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Kom je gezien de beperkte breedte ook wel weg met een WP in de tuin? Ga je daar niet mogelijk tegen wettelijke / gemeentelijke eisen aanlopen ten aanzien van geluid en afstand tot de erfgrens?

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• silverball

silverball

Topicstarter
Dennism schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:16:
Kom je gezien de beperkte breedte ook wel weg met een WP in de tuin? Ga je daar niet mogelijk tegen wettelijke / gemeentelijke eisen aanlopen ten aanzien van geluid en afstand tot de erfgrens?
Mijn tuin loopt in een punt en is ongeveer 16 meter lang. Het idee was om de WP helemaal achterin te plaatsen. De meest dichtstbijzijnde woning is dan +- 16 meter (+ steeg) ver weg van de warmtepomp, maar ik zie dat ik dan de wettelijke 45dB niet ga halen, want de tuinen van de buren die grenzen natuurlijk ook aan mijn tuin.

Wat een puzzel. :X, misschien wordt 't m wel niet.

Members only:
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:15:
Het ziet er uit als een tussenwoning, dus grote kans dat je nu wandverwarming hebt als jij maar op 18 graden stookt.
Mijn stookkosten verdubbelden toen mijn 80+ buren verhuisden.
Ik zou daarom niet kleiner dan 5 kW gaan.
Nee snap ik, doe ik ook niet. Het is ook een tussenwoning, hoewel de buren afaik echt niet zo hard stoken.
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:15:

Qua boilers, voor de beeldvorming:
Een boiler als de Edel Eau 150 zou de dakdoorvoer (maar niet de kap) van de CV ketel kunnen hergebruiken en past net wel/net niet. De 100 op hogere temperatuur is ook een overweging, maar dat kost rendement.
De 200 is dikker en lager dus misschien ook een optie, al kan je die weer niet aan de muur hangen en heeft die ook nieuwe dakdoorvoeren nodig.
Er zijn nog veel meer opties, maar het geeft misschien een indruk van zaken waar je op kan letten.
Top, ik zal vanavond even meten/ nadenken. Het is allemaal wat lastig, want het moet ook nog door het vlizoluik passen. Zou ik niet 2x 80 in serie kunnen hangen?

[Voor 42% gewijzigd door silverball op 13-02-2023 12:28]

• silverball

silverball

Topicstarter

Nu ga ik waarschijnlijk een domme vraag stellen; waarom kan dat niet? Hij pompt toch constant rond, als ik voldoende flow heb zou ik toch gewoon een 50l buffervat op de retourleiding ergens halverwege kunnen aansluiten?

Dus gewoon op zolder
code:
1
2
3
4
5
6
aanvoer ------------------------------------------>
retour   <--------                   -----------------
                        ↓                ↑
                        - -|   vat    |--
                           |            |
                           -------------

Of misschien zelfs met bypass om flow te garanderen, mits de inhoud voor de bypass al 75 liter is
code:
1
2
3
4
5
6
7
aanvoer ------------------------------------------------------------------------------->
      -25 liter altijd open-          |↓bypass ventiel ↓|   -radiatoren met naregeling-
retour   <--------                   -----------------------------------------------------
                        ↓                ↑
                        - -|   vat    |--
                           | 50liter |
                           -------------

Tnx.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee