Goedemorgen,
Graag zou ik stapsgewijs mijn 80'er jaren huis voorbereiden op LTV (of in ieder geval een lagere temperatuur) voor uiteindelijk een monoblok warmtepomp in de tuin (op 't moment ongeveer 6 a 7 kw). Hiervoor ga ik sowieso eerst aankomend jaar isoleren. Ik zal niet te laag/koud kunnen stoken omdat het vervangen van de bestaande 22mm buizen zeer veel breekwerk op gaat leveren (groot gedeelte ingefreesd en een gedeelte in koven), en vloerverwarming een uitdaging wordt met mijn houten vloer .
Een aantal grotere radiatoren (met lamellen) kan ik eventueel nog ventilatoren opzetten indien er een stroompunt voorhanden is.
Paar vragen:
Graag zou ik stapsgewijs mijn 80'er jaren huis voorbereiden op LTV (of in ieder geval een lagere temperatuur) voor uiteindelijk een monoblok warmtepomp in de tuin (op 't moment ongeveer 6 a 7 kw). Hiervoor ga ik sowieso eerst aankomend jaar isoleren. Ik zal niet te laag/koud kunnen stoken omdat het vervangen van de bestaande 22mm buizen zeer veel breekwerk op gaat leveren (groot gedeelte ingefreesd en een gedeelte in koven), en vloerverwarming een uitdaging wordt met mijn houten vloer .
Een aantal grotere radiatoren (met lamellen) kan ik eventueel nog ventilatoren opzetten indien er een stroompunt voorhanden is.
Paar vragen:
- Als ik ga zoeken naar LTV radiatoren/convectoren kom ik twee opties tegen; van die Jaga achtige units met hele kleine waterinhoud of simpelweg radiatoren die groter zijn dan de huidige. Wat is wijs, zal ik met kleinere radiatoren niet snel in de knoop komen met de minimale cv inhoud voor een eventuele warmtepomp? Ruimte is niet zo'n probleem, stroompunt bij radiator vaak wel. Ik reken met ongeveer 50 graden aanvoer.
- Nu kom ik niet heel veel formules tegen, maar als ik warmtepomp weetjes mag geloven kan ik rond de 5kw niet meer uit met mijn 22mm leidingen. Kan ik zonder vloerverwarming niet gewoon met een lagere retourtemperatuur gaan werken, of gaat de efficiëntie dan erg omlaag? Mocht er ooit vloerverwarming komen kan ik die buiten het huidige 22mm circuit aansluiten. De informatie die ik hierover tot mijn beschikking heb is tweestrijdig. Volgens mijn CV installateur, wat andere bronnen op het internet en het energieloket is dit onmogelijk, dit lijkt mij sterk.
- Moet ik nog wel verder gaan met het installeren van thermostaatkranen? Dan kan ik de boel dus niet meer helemaal opendraaien indien er veel capaciteit gecreëerd dient te worden.
[Voor 4% gewijzigd door silverball op 27-12-2021 11:01]